Ajax vroeg om uitstel: 'Het gaat om veertien spelers, waanzinnig'
Maandag, 10 september 2018 om 20:00

Doordat de Keuken Kampioen Divisie niet wordt onderbroken door de interlandperiode, moet Jong Ajax maandagavond gewoon aantreden tegen Jong AZ. Trainer Michael Reiziger zag afgelopen week liefst veertien spelers uitwaaieren voor interlands en geeft toe dat Ajax tevergeefs een poging heeft gedaan de wedstrijd tegen de beloften van AZ te laten verzetten.

Reiziger zegt voorafgaand aan het duel in Alkmaar voor de camera van FOX Sports dat Ajax bij de KNVB om uitstel van het duel had gevraagd. "Maar dat is niet gehonoreerd. We moesten de wedstrijd spelen", baalt de oefenmeester. "We hadden in eerste instantie slechts elf spelers, doordat we veertien internationals misten en met wat blessures kampten. Dan kun je geen team vormen. Dat is wel heel raar, maar de KNVB was heel resoluut."

"Als het om twee of drie spelers gaat, dan spelen we gewoon. Maar het gaat hier om veertien spelers, waanzinnig", vervolgt Reiziger. "Als er een vriendschappelijke wedstrijd gepland staat en je hebt maar elf man, dan bel je de tegenpartij op en zeg je: 'We kunnen niet spelen'. De andere club zal je dat dan niet eens kwalijk nemen. Het is logisch, het heeft ook met de gezondheid van de jongens te maken."

Doordat 'op het laatste moment' nog vier spelers van Oranje Onder-19 terugkeerden bij Jong Ajax, kon Reiziger uiteindelijk nog enigszins een volwaardig elftal opstellen. Toch baalt de oud-verdediger van de situatie. "Voor ons is het niet zo erg, maar er zijn ook ploegen die vechten voor promotie. Dan is het een heel ander verhaal. Ik hoop dat er iets van geleerd wordt, want dit gaat ver."

Meer nieuws
   
10:20
10:20
Gewilde Wirtz is 'toptarget' en ziet specifieke transfer in 2025 zelf ook zitten
2
   
10:00
10:00
De 15 namen die Arne Slot deze zomer kunnen opvolgen bij Feyenoord
47
   
09:38
09:38
Footy Headlines lekt na thuistenue ook uitshirt Feyenoord voor komend seizoen
19
   
09:15
09:15
Feyenoord ontvangt gigantisch bedrag van Liverpool voor Arne Slot
92
   
08:47
08:47
Oosting zet deur voor toptarget Twente wagenwijd open: 'Als zo'n speler...'
31
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (58)

 
Medellin
 
33
10 september 2018 om 20:23
Je speelt toch nergens om en puur voor de ontwikkeling van spelers, laat je ze toch lekker proberen. Mogen andere jeugdspelers (jonger of zelfs nog A1) ook mee doen of wat is de regeling?
 
est-1913
 
63
10 september 2018 om 20:26
Mogen gewoon meedoen. Ik zie het probleem ook niet zo. Juist hierom spelen de 4 spek-en-bonenteams tegen elkaar tijdens de interlandperiode.
 
Rolo1984
 
4
11 september 2018 om 01:25
Probleem is vooral dat ie nu onder 19 spelers gebruikt, die net terugkomen en wellicht niet helemaal.uitgerust zijn dat kan tot blessures leiden Zijn argument is onzinilnig want jong team spelen tegen ellaar en kunmen geen (periode) kampioen worden
 
cajaxman
 
21
10 september 2018 om 20:28
Voor ajax is het geen probleem nee. De andere kkdivisie teams daarentegen worden wel zwaar benadeeld en dat begrijp ik zeker dat het niet eerlijk is.
 
Wijngaard
 
12
10 september 2018 om 20:31
Ja maar je kunt toch niet met 14-15 jarigen aankomen? Dat is toch ook niet gezond voor hun? Die regel moet gewoon veranderd worden, er zijn ook geen 22 teams zoals in Spanje waardoor ze extra laat in het seizoen nog moeten voetballen.
 
daviddaan
 
0
11 september 2018 om 00:20
Segunda is afgelopen weekend gewoon een speelronde geweest hoor. Ook daar zitten wat internationals. Ook in de Segunda B waar heel veel jeugdteams in spelen. Zoals Barca B wat iedereen kent
 
Richard-nec
 
7
10 september 2018 om 21:20
Vorig seizoen stuurde hij het hele team op trainingskamp met Ajax 1 waren ook 14 spelers weg , toen vond hij het ook niet erg . ze spelen alleen om spelers klaar te stomen meer niet
 
patrickstern
 
6
10 september 2018 om 21:21
Als je het hele beeld gewoon reeel bekijkt is het alleen maar logisch als de wedstrijd uitgesteld word. Niet perse voor Ajax maar wel voor andere teams dit is gewoon een vorm van competitie vervalsing de overige teams spelen tegen een veel sterker jong Ajax
 
nrvier
 
18
10 september 2018 om 21:24
Daarom spelen dit weekend de Jong teams tegen elkaar. Dat heeft geen invloed op de competitie.
 
Spaanse Bas
 
2
11 september 2018 om 02:45
Natuurlijk heeft het invloed op de competitie! De jong-teams kunnen toch ook kampioen worden. Dat ze niet kunnen promoveren is een ander verhaal.
 
Formus
 
3
10 september 2018 om 21:29
Medellin, volgens mij mag je gewoon ook jonger opstellen, maar daar spelen veel spelers ook allemaal interlands. Dus dan valt er ook weinig te halen bem ik bang
 
moozz03
 
43
10 september 2018 om 20:26
Want je wilt zo graag winnen, toch Reiziger? Stel dan leuke O19 talenten op in plaast van te gaan klaegn bij de Knvb? Deze man zit er helaas puur en alleen voor zijn eigen carriere en stelt het ontwikkelen van talenten helaas niet voorop.. Hij stelt altijd ekkelenkamp en de wit op t middenveld op want die kunnen wedstrijden winnen doordat ze zo doelgericht zijn, maar dit zijn geen spelers die ooit Ajax 1 kunnen halen (hard werken, niet meedoen met de opbouw want tactisch niet onderlegd, en matige techniek). Stylisten als Jensen, Pasquali, Gravenberg en eventueel Bijleveldt wel. Heel erg zonde dit (zelfde geldt overigens voor Heitinga, die onze A1 coacht).
 
Roytje78
 
30
10 september 2018 om 20:31
Volgens mij zijn het juist Ekkelenkamp en De Wit die nu het dichtst tegen het 1e aanzitten en zelfs al hun debuut hebben gemaakt. Volgens mij geeft hij ook aan dat t niet ideaal is, maar dat t voor hun minder erg is dan voor andere teams.
 
Xyzz
 
17
10 september 2018 om 20:44
Ekkelenkamp ken ik niet goed maar De Wit word ik dus absoluut niet warm van. Precies het soort speler waar ik nu juist blij van ben dat we die niet in het eerste hebben spelen.
 
USofDude
 
10
10 september 2018 om 20:58
Ekkelenkamp is in mijn ogen nog erger dan Dani. Simpelweg omdat Dani nog zijn winnaarsmentaliteit heeft, en Ekkelenkamp overkomt als de pestkop van de brugklas. Qua type speler hoef ik ze in ieder geval allebei niet in Ajax 1 te zien.
 
ninjakai
 
4
10 september 2018 om 22:13
Nope Gravenberch zit het dichtst tegen 1 aan. Heel simpel ten Hag is weg van die jongen. Was hij ook van Mazraoui en kijk eens waar die staat na zes maanden. Gravenberch is die gewoon weg van en terecht. Zelf ben ik steeds minder weg van Reiziger, welke spelers stoomt hij nu klaar, wie zie je nu grote stappen zetten. Vind het behoorlijk tegen vallen. Zo is het hem gewoon niet gelukt om 1 verdediger bij Ajax 1 aan te leveren, die net te kort komt, maar uiterst bruikbaar is als back up. Niet een, dat kan toch niet zo moeilijk zijn.
 
Lacazette
 
2
10 september 2018 om 23:05
@ninjakai: mazraoui is toch net als verdediger doorgebroken?
 
Ronzie
 
14
10 september 2018 om 20:32
Die O19 talenten waren toch ook weg met interland verplichtingen of mis ik iets?
 
DeBattie
 
12
10 september 2018 om 20:35
Wat een onzin.. Ekkelenkamp was vorig jaar de beste speler van de A1. Hij heeft ook al gewoon z'n debuut gemaakt in Ajax 1 (3x meegedaan). Ook die andere speler die volgens jou nooit in het eeerst zal gaan spelen, namelijk de Wit is die jaar al verschillende keren ingevallen bij Ajax 1 (zelfs in de Cl). Los van dat, als Reiziger alleen maar wil winnen stelt hij toch de beste 11 op. Blijkbaar zitten die stylisten daar nog niet bij. Die zullen zich dus moeten ontwikkelen en een plek moeten afdwingen, precies wat je verwacht bij een topclub.
 
Xyzz
 
18
10 september 2018 om 20:51
Duidelijk nooit geluisterd naar de kritiek van Cruijff. Winnen de hoogste prioriteit maken (in de jeugd) is niet goed voor het ontwikkelen van talent.
 
moozz03
 
7
10 september 2018 om 21:16
1. Dat de Wit bij t eerste zit is ook een regelrechte schande, heeft niks te maken dat hij ooit goed genoeg zal zijn. 2. Ja als iemand ouder is zal hij misschien belangrijker zijn in het winnen van wedstrijden maar de jongere speler die beter is met een hoger plafond zou dan gewoon alsnog moeten spelen aangezien hij misschien wel talent genoeg heeft om door te breken.
 
Zytto34
 
18
10 september 2018 om 20:36
De grootste talenten van Ajax o19 zijn ook met Oranje o17 en o19.
 
PerPSV
 
4
10 september 2018 om 21:19
Liever een harde werker die beter presteert dan een stylist die minder laat zien
 
Maykel24
 
1
10 september 2018 om 21:26
Los van het feit dat je betoog sowieso weinig zinnig is, klopt er feitelijk ook nog eens weinig van:Jenssen speelde 2 van de 3 mogelijke potjesPasquella speelde er 2 (uit 4 denk ik?)En Gravenberch 3
 
Raubaht
 
0
10 september 2018 om 21:41
Precies dat dus. Waar maak zo iemand zich druk om ? Heerlijk om nieuwe jongens te testen, daar is zo'n opleidingsinstituut tenslotte voor bedoeld.
 
Scepticus38
 
1
11 september 2018 om 09:18
@moozz03 Je schrijft: "want je wilt zo graag winnen, toch Reiziger? Stel dan leuke O19 talenten op in plaast van te gaan klaegn bij de Knvb? Deze man zit er helaas puur en alleen voor zijn eigen carriere en stelt het ontwikkelen van talenten helaas niet voorop.. " Vreselijk domme en kortzichtige reactie. Bij Ajax kunnen ze allemaal voetballen, het probleem van de afgelopen jaren zit hem duidelijk in het ontbreken van een duidelijke winnaarsmentaliteit. En dan ga jij Reiziger het verwijt maken dat hij wil winnen, terwijl het ontbrekende stukje juist ligt in het kweken van een winnaarsmentaliteit. En dat gaat je natuurlijk niet lukken als je dat er niet in slijpt. Je argumenten zijn ook nog eens volslagen belachelijk om dat alle spelers van Jong Ajax de talentenstatus nog lang niet zijn ontgroeid, sterker nog de oudste die gisteren op het veld stond was 20 jaar. Je verwijt Reiziger niet alleen volslagen ten onrechte dat hij de ontwikkeling van talenten niet serieus neemt, maar je gebruikt daarvoor ook nog eens drogredenen. Uit je tekst blijkt duidelijk dat het enige argument dat je aandraagt is gebaseerd op een andere voorkeur. Je bijdrage is dan ook niet alleen inhoudsloos, maar vooral misleidend.
 
RodyTeulings
 
5
10 september 2018 om 20:28
En nog een argument waarom geen interlandperiode in eerste divisie belachelijk is. Of geen spelers uit de eerste divisie laten oproepen, of geen wedstrijden. Belachelijk houding van de KNVB. Alweer...
 
Xyzz
 
12
10 september 2018 om 20:34
Wat maakt het uit? De Jong teams spelen toch alleen tegen elkaar in deze weken.
 
JDG84
 
8
10 september 2018 om 20:48
Ja, maar daar gaat het niet om. Want van jong ajax zijn er 10 weg, van de Onder 19 zijn er 6 weg etc etc. Als die ook allemaal een competitie wedstrijd moeten spelen kan je nie door blijven schuiven natuurlijk.
 
Cookinho
 
3
10 september 2018 om 21:00
Gelukkig liggen de top jeugdcompetities wel stil tijdens de interland periode . Geen wedstrijden in de A-junioren en B-junioren Eredivisie afgelopen weekend.
 
J.Pernambucano
 
2
10 september 2018 om 22:44
@xyzz, de jong teams spelen inderdaad tegen elkaar, wat opzich een hele goede oplossing is, maar toch ook weer een bepaalde vorm van competitievervalsing in zich heeft. Want een jong Ajax en PSV missen over het algemeen meer spelers dan een jong az en jong Utrecht. Ajax miste dit weekend 14 spelers en had geluk dat de spelers van 019 op tijd klaar waren met hun interland. Een jong az heeft daar minder last van. Dat is toch net als bij Nec, Twente en een Sparta een nadeel voor die ploeg? Oftewel ook hier geldt een vorm van competitievervalsing, ook al tellen de jong teams niet echt mee, ze kunnen wel kampioen worden en dus wel van belang. Het is ook niet voor niets dat afgelopen jaar Jong az in de onderlinge wedstrijden tegen de jong teams de meeste punten heeft gepakt. Die hebben de meeste kwaliteit overgehouden (of misschien minder internationals af hoeven staan) dan de andere jong teams. Wat het verschil kan zijn tussen wel of geen kampioen, of wel of niet degraderen (als dat ingevoerd zou zijn zoals het bepaald was een paar jaar terug). Dus Rody heeft hier toch gewoon een goed punt? Alleen omdat het om de jong teams gaat is het opeens niet belangrijk of geen competitievervalsing?
 
Scepticus38
 
0
11 september 2018 om 09:32
@xyzz Je schrijft: "wat maakt het uit? De Jong teams spelen toch alleen tegen elkaar in deze weken". Kortzichtige reactie. Niet alleen Ajax en PSV hebben een jeugdopleiding. Ook andere clubs als Sparta en Twente leveren jeugdinternationals of spelers voor Jong Oranje en zij strijden wel om promotie. Voor Twente is die promotie gezien de financiele situatie zelfs van levensbelang. Het is volslagen belachelijk dat clubs (jeugd)internationals moeten afstaan aan de Knvb, terwijl de competitie gewoon doorloopt. Als het gaat om de Keukencompetitie heeft iedereen altijd de mond vol over competitievervalsing als het om Ajax om PSV gaat, maar dat is in dit geval natuurlijk net zo. Als clubs belangrijke spelers moeten afstaan, moeten die natuurlijk gewoon in aanmerking komen voor uitstel. Ajax heeft hemel en aarde moeten bewegen om vier jeugdinternationals terug te krijgen voor Jong Ajax terwijl er helemaal geen wedstrijd op het programma stond. De Knvb wilde ze vasthouden omdat er een teamactiviteit op het programma stond. Volslagen maar dan ook echt volslagen belachelijk natuurlijk. De schorsing van de Twente keeper is dat ook. Het is stuitend dat een speler niet zelf de keuze mag maken om voor zijn club uit te komen of als derde keeper op de bank bij Oranje te gaan zitten. Ik zou betreffende speler groot gelijk geven als hij een brief naar de Knvb zou sturen met de mededeling dat hij niet meer beschikbaar is.
 
Pascalvan Est
 
6
10 september 2018 om 21:16
Ik vind dit eerder een argument om. De Jong elftallen eruit te halen ik vind ze geen meerwaarde hebben.
 
The-Jump
 
13
10 september 2018 om 21:44
Prima, kun je de hele divisie opheffen, want dan is er geen tv zender meer in geïnteresseerd en te weinig inkomsten. Wordt Nederland niet beter van, aangezien er geen amateurclub wil doorgroeien naar prof niveau.
 
Adzevedo
 
12
10 september 2018 om 22:08
Geen meerwaarde hebben? Dat is grappig, want ik heb bij de beloftenteams regelmatig grote talenten zien voetballen die je anders niet in de eerste divisie zou zien spelen. Jong Ajax en Jong PSV verhogen het niveau significant, Jong AZ heeft het als promovendus vorig jaar prima gedaan. Ja, FC Utrecht hangt behoorlijk onderin de afgelopen twee seizoenen. Maar de stelling dat ze geen meerwaarde hebben is echt onzin.
 
Kevinvan Aarle
 
3
10 september 2018 om 20:33
0-1 voor al geen probleem
 
JeffreyLeenders
 
6
10 september 2018 om 20:54
Ze moeten gewoon de kkd ook stil leggen met interlands laatst al dat gezeik met drommel en nu dit... Snap de knvb niet mja zou wel niet kunnen ivm drukke programma en play offs enzo?
 
JeffreyLeenders
 
2
10 september 2018 om 20:54
Ze moeten gewoon de kkd ook stil leggen met interlands laatst al dat gezeik met drommel en nu dit... Snap de knvb niet mja zou wel niet kunnen ivm drukke programma en play offs enzo?
 
SL100
 
4
10 september 2018 om 20:58
En de volgende tegenstander staat weer tegenover 5 spelers van Ajax1.....
 
Woezel
 
6
10 september 2018 om 21:08
Vertel....
 
Crema
 
2
10 september 2018 om 21:15
Inderdaad. Het lijkt er op dat de discussie die vorig seizoen speelde niet meer aan de orde is. De focus is ineens gericht op Ajax. Volgens mij ging het er juist om dat er sprake was van competitievervalsing. De ene keer zijn vrijwel alle basisspelers afwezig vanwege interlandverplichtingen en dan kun je mazzel hebben, de andere keer staat er een team dat zelfs in de eredivisie geen slecht figuur slaat.
 
aegrath
 
4
10 september 2018 om 21:52
Onder een rots geleefd toevallig? Jong elftallen hebben een leeftijdrestrictie gekregen, hierdoor kunnen diverse reserves van het eerste niet meer meedoen, ook een van de redenen dat er diverse "oudere" keepers verhuurd zijn. Denk aan v Leer, Unnterstall, Jurjus. Zo spelen ze toch nog.
 
Crema
 
0
10 september 2018 om 22:58
Bijdehandje, lees je ergens dat ik het over "oudere" spelers heb?
 
theo uphus
 
2
10 september 2018 om 21:10
Met de clubs in de KKD heeft de Knvb overleg gehad waarbij de vraag is gesteld: willen jullie een week eerder de competitie beginnen of willen jullie een week laten aanvangen en dan een competitieronde accepteren terwijl er interlandverplichtingen zijn. Het merendeel van de KKD clubs heeft toen geantwoord dat men het wilde zoals het nu was geregeld. Op het moment dat deze vraag werd gesteld waren Twente, Sparta en Roda nog niet gedegradeerd en aan hen is dus ook niets gevraagd. Ajax had op hetzelfde moment wel haar Jong team in de toenmalige Jupiler League dus die konden dit ook zien aankomen. Daar zal dus aan gevraagd zijn welke keuze men wilde. Ik begrijp uit het commentaar van Reiziger dat Ajax tegen heeft gestemd, maar is overruled door het merendeel van de clubs in de Kkd.
 
Richard-nec
 
0
10 september 2018 om 21:22
Waarom dan jong teams tegen elkaar spelen vind ik dan weer raar , maar bv een topper Roda - NEC kan dan wel
 
Maykel24
 
0
10 september 2018 om 21:28
Omdat die op papier: 1) meer last hebben aangezien ze normaliter meer jeugd-internationals hebben 2) in theorie voor spek-en-bonen spelen volgens velen (in theorie kunnen ze wel degraderen natuurlijk) In een ‘topper’ missen er maximaal 1-2 spelers, bij de jong teams dus blijkbaar 14
 
The-Jump
 
0
10 september 2018 om 21:47
Enige kanttekening is dat wanneer ze eerste staan in de periode, ze wel het prijzengeld opstrijken, echter niet de periodetitel omdat ze geen play-offs kunnen spelen. Verder met je eens dat ze juist de jong teams tegen elkaar laten. Jong PSV had amper 5 wissels tegen jong Utrecht.
 
Ruudos
 
0
10 september 2018 om 21:55
De tegenstander heeft nu een enorm voordeel t.o.v. andere ploegen om tegen zo'n gemankeerd te kunnen spelen. In principe dan maar goed dat het om Jong AZ gaat en aangezien die ook niet kunnen promoveren is het niet zo'n probleem.
 
atleticofc
 
1
10 september 2018 om 22:28
Daarom spelen de jong elftallen altijd tegen elkaar tijdens interland periodes.
 
NJfromVOL
 
0
10 september 2018 om 22:01
Bizar eigenlijk dat Ajax 2 (of jong Ajax) maar liefst 14 (jong) internationals telt.
 
atleticofc
 
1
10 september 2018 om 22:26
Dat is niet alleen jong Ajax, maar ook o19. Dat o19 bestaat ook nog eens uit allerlei nationaliteiten dus zo onlogisch is het dan weer niet.
 
jaakke
 
3
10 september 2018 om 22:13
Ondanks de 14 ontbrekende spelers winnen ze wel van jong AZ, auw.........
 
atleticofc
 
2
10 september 2018 om 22:27
Ja en jong AZ mist niemand denk je? Die zijn ook een groot deel van de selectie kwijt.
 
jaakke
 
5
10 september 2018 om 22:34
Geen idee, maar ook 14 stuks?
 
joostvoncken
 
0
11 september 2018 om 14:29
Hoeveel van de 14 spelers zijn werkelijk basiskrachten bij Jong Ajax. De opstelling van Jong Ajax gisteren was op 6 plaatsen identiek aan die van de vorige duels, 4 spelers stonden dit seizoen nog niet in de basis maar maakten wel dit en vorig seizoen genoeg minuten. Er was 1 debutant in de basiself.
 
stillewillem
 
2
10 september 2018 om 22:24
Reiziger zit er alleen voor zijn eigen ik. Nou voorlopig ken hij weer met de bord vooruit lopen.
 
atleticofc
 
2
10 september 2018 om 22:25
Ze moeten niet piepen bij Ajax. Voor een Sparta of Twente hangt er promotie van af, Ajax speelt in de eerste divisie om talenten op te leiden. Nou dan pak je ze toch uit de A1. Ajax heeft 60 contractspelers ofzo, dus dan moet je niet zeuren. Ze kunnen ook in de beloften competitie aantreden ipv de eerste divisie, maar dat willen ze niet. Dan moet je ook de consequenties aanvaarden.