Amnesty International baalt van KNVB en kondigt actie aan in De Kuip
Maandag, 11 oktober 2021 om 14:34

Het WK-kwalificatieduel tussen Nederland en Gibraltar wordt vanavond door Amnesty International aangegrepen voor een protestactie in de strijd tegen uitbuiting van arbeidsmigranten in Qatar. De mensenrechtenorganisatie vindt dat de KNVB te weinig aandacht besteedt aan schending van mensenrechten in Qatar, terwijl de bond in augustus nog liet weten dat de bond zich hiervoor intensiever zou gaan inzetten.

Het Nederlands elftal kwam in maart van dit jaar, voorafgaande aan de WK-kwalificatie tegen Letland in Amsterdam, al met een statement. De Oranje-internationals droegen voorafgaand aan die wedstrijd zwarte shirts met de tekst 'Football Supports Change' afgedrukt. Georginio Wijnaldum droeg tijdens die wedstrijd ook een speciale aanvoerdersband.

Nederland is samen met Engeland, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Zwitserland onderdeel van de UEFA-werkgroep die zich inzet voor de rechten van arbeidsmigranten in het land. Secretaris-generaal Gijs de Jong van de KNVB liet vorige maand in De Telegraaf nog weten dat 'de situatie van de arbeidsmigranten in Qatar mede door de inbreng van voetbalspelers van het Nederlands elftal recent is verbeterd'.

Volgens Amnesty International is er echter meer nodig dan dat. Daarom wordt een actie aangekondigd. "Als de KNVB geen publiekelijk statement meer maakt in het stadion over de uitbuiting van de arbeidsmigranten in Qatar en de verantwoordelijkheid van FIFA... Dan doen wij het wel", stelt de organisatie. Op Twitter wordt een video getoond waarop een spandoek in beeld komt met de tekst: 'FIFA en Qatar, laat arbeiders niet in hun hempie staan'.

Meer nieuws
   
20:00
20:00
Live meepraten in de Ligue 1: Paris Saint-Germain - Le Havre
0
   
20:00
20:00
Live meepraten in de Premier League: Aston Villa - Chelsea
0
   
19:59
19:59
Tadic met fraaie actie belangrijk voor Fenerbahçe, dat Galatasaray niets toegeef
0
   
19:58
19:58
Doelpuntloze remise exemplarisch voor teleurstellend seizoen Milan en Juventus
0
   
19:32
19:32
Ten Hag kraakt arbitrage in Premier League na nieuwe sof Manchester United
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (56)

 
Deenb
 
34
11 oktober 2021 om 14:49
Dit is toch een grote poppenkast? Shirtjes, aanvoerdersbanden, spandoeken etc. met een boodschap voor extra aandacht, en dan? De aandacht hiervoor is er nu echt wel hoor, maar als dit de acties zijn en blijven, hebben we er toch geen ene reet aan? Edit: Je gaat toch een geen reclamespotje van een Oerang-Oetang uitzenden op de televisies dat er aandacht gevraagd moet worden omdat ze met uitsterven bedreigd worden, om het daar vervolgens bij te laten? Zij nemen uiteindelijk toch ook ECHT actie.
 
Westend
 
16
11 oktober 2021 om 14:54
Mensen hebben maar een hele korte aandachtsspanne en als iets te lang actueel is (of te moeilijk), dan is het niet meer sexy en haken we af. Zie het ook met de #metoo of BLM beweging. Dat is een stille dood gestorven. Mensen zijn ook dol op het maken van betekenisloze gebaren als het maar goed staat op socials. De ice bucket challange bijvoorbeeld. Awareness kweken voor ALS (of MS, ik weet het niet eens meer). Maar inhoudelijk zijn ze niet veel opgeschoten met alleen aandacht: actie is nodig. En ALS/ MS is nog steeds net zo actueel: maar je hoort er gewoon niks meer van. Ook zo met Quatar. Dat is nog net zo actueel, maar het duurt te lang dus iedereen geloofd het wel. Einde van de dag boeit het niemand iets
 
Westend
 
7
11 oktober 2021 om 15:00
En ook met dit WK: uiteindelijk zitten wij als supporters ook allemaal met een oranje hoedje op de tribine of voor de tv. En bij een doelpunt zal er geen supporter er minder hard om juigen. Het wordt gewoon collectief geaccepteerd. Supporters, organisatie, sponsoren...
 
Homelander
 
1
11 oktober 2021 om 15:02
Het trieste vooral is dat elk van deze bewegingen of acties met de beste bedoelingen is begonnen en oprechte gevoelens wat vervolgens is overgenomen door social media of elke B ster die aandachtsgeil op tv komt. Het is niet gek dat mensen hierdoor een korte aandachtspanne hebben.
 
Rochus
 
7
11 oktober 2021 om 15:11
En ergens is het standpunt van AI nog voor discussie vatbaar. We leggen de mensenrechten in Qatar naast de meetlat van Westerse normen en waarden. Is dat wel zo juist? Wie zijn "wij" om andere onze normen en waarden op te dringen? Let wel ik zeg niet dat ik het goedkeur, ik geef aan dat het discutabel is dat er vanuit het westen een standpunt dwingend wordt opgelegd. In hoeverre past dit bij vrije meningsuiting. Het is een utopie, maar uiteindelijk zou het gewoon mooi zijn als spelers zeggen dat ze er niet naartoe gaan vanuit hun eigen overtuiging. Dat ze die daadwerkelijke vrijheid zouden voelen om die beslissing te nemen. Zonder verder waardeoordeel en dat dat geaccepteerd zou worden.
 
Fairplay1
 
13
11 oktober 2021 om 15:11
BLM is helemaal niet gestorven...en heeft zeker her der zijn werk gedaan, maar we zijn er nog lang niet. In zeker 7 van de 55 staten kan de politie bepaalde handelingen niet meer verrichten tegen vooral de zwarte bevolking. Ga maar op YouTube...check bijv. Roland Martin. Maar ik krijg sterk het gevoel, dat mensen denken dat BLM een bedreiging is voor de witte bevolking....Lol...tuurlijk niet...BLM bestaat uit diverse culturen en voornamelijk wit. ???????BLM is veel meer en veel groter, dan wat er in Qatar is gebeurd. We praten hier over de rechten van zwarte mensen na de slavernij...waar justitie duidelijk met 2 maten meer. Zie de video`s op YouTube. Enig idee hoe het er toe ging toen men het nog niet kon filmen op je mobiel. Ken je feiten en zit geen onzin uit te kramen....Wat er in Qatar gebeurd, want ook daar is er een verbetering is er al daling betreft de ongelukken, maar ook zijn we er nog niet. Gerechtigheid zit er meer in dat familie`s een duidelijk antwoord willen van justitie en wie verantwoordelijk is voor de overledene. Zij stoppen alles in de doofpot, door juist de veranderingen aan te kaarten. Dat is leuk, maar geen antwoord voor de na bestaanden. Dat is echt nog een klap erbij. Het land moet hier zelf ook voor vechten. Je kan als buitenstaander eigenlijk niet veel doen, dan het onder de aandacht brengen. Maar van binnenuit moet er meer gebeuren dan toe kijken en bang zijn voor Je Eigen leven.
 
Juggler
 
4
11 oktober 2021 om 15:29
Man, wat negatief. De ice bucket challenge was een campagne die ook gewoon gigantisch veel geld heeft opgeleverd en ook andere problemen worden nog steeds duidelijk onder de aandacht gebracht en concreet iets mee gedaan. Als je denkt dat soort dingen een stille dood sterven ligt je focus misschien iets te veel op de in jouw ogen betekenisloze gebaren.
 
Westend
 
2
11 oktober 2021 om 15:46
Tsja je kan het heel stom vinden en me betichten van fake news. Maar feit blijft dat beide problematieken nog net zo actueel zijn als daarvoor. Maar gewoon minder en minder (tot geen) aandacht meer krijgen. Hedendaagse kranten staan weer meer vol met Lhbti gerelateerde zaken. Zijn de vrouwenrechten inmiddels alweer helemaal gelijk getrokken na metoo? Krijgen andere culturen inmiddels dezelfde rechten of is dat politiegeweld inmiddels helemaal van de baan? Etnisch profileren bij duane en politie mocht ook weer toch... Heeft iedereen die de challange heeft gedaan ook gedoneerd? Daar is in korte tijd aandacht voor geweest, maar structureel/ chronisch is het nog net zo aanwezig.
 
Almogaver
 
1
11 oktober 2021 om 17:01
Zolang zij migranten halen onder valse voorwendselen en hun mogelijkheden om te vertrekken imperken én hun gezondheid (en in het verlengde daarvan het emotionele leed van hun families in hun thuisland), mag je er absoluut wat van zeggen. Jij bent een mooie. Reken maar dat ik waardeoordelen heb over personen en staten die bepaalde dingen doen. Of zij dat gaan aanpassen is een tweede, maar dat betekent niet dat ik m'n oogkleppen maar op moet doen onder het mom van "ies koeltoer". Daarnaast vergeet je gemakshalve dat het gaat om mensen. Mensen die uitgebuit worden. Geen robotjes.
 
Westend
 
2
11 oktober 2021 om 20:49
Almo, met wie ben je aan het discussiëren ?
 
Fairplay1
 
4
11 oktober 2021 om 14:56
Wat zouden er buiten een boycot om te spelen dan moeten gebeuren?
 
Deenb
 
9
11 oktober 2021 om 15:06
Vraag geld aan donateurs en zorg voor goede huisvesting voor de medewerkers daar. Zorg voor een extra zakcentje, stuur materialen en goederen die kant op die nuttig kunnen zijn. Zonder geld kom je niet ver, maar vraag aan de bonden of donateurs geld. Ik weet het zo ook niet, dit komt snel in me op.
 
JK-Ajax
 
10
11 oktober 2021 om 15:23
Het doel van de organisatie is natuurlijk top, laat dat duidelijk zijn. Echter als je als organisatie strijd voor gelijkheid en mensenrechten en dan zelf als organisatie intern geen haar beter bent een slechte zaak. Daarnaast vind ik onder andere hun visie op het boerkaverbod kwalijk en de vergelijkingen die ze daarmee maken compleet de plank misslaan als je gedwongen controversiele tweets moet verwijderen als organisatie. Dat geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik het clubje niet meer serieus kan nemen. Dat zegt dus niet dat ik het oneens ben met het doel ervan. Uiteraard is iedereen vrij om hier anders in te staan natuurlijk, ik vind het in ieder geval niet meer de organisatie zoals ze vroeger waren.
 
NJfromVOL
 
24
11 oktober 2021 om 15:32
Dus een goede organisatie met een paar vlekjes naar jouw idee. Toch altijd nog beter dan een met bloedvlekken besmeurd WK
 
JK-Ajax
 
10
11 oktober 2021 om 15:38
Ja vlekjes die voor mij af doen aan de geloofwaardigheid, natuurlijk zeg ik het chargerend maar een beetje discussiëren is toch ook leuk. Wellicht had ik het direct moeten aanvullen omdat nu het idee lijkt te zijn alsof ik tegen mensenrechten ben haha wat natuurlijk niet zo is. Oxfam Novib zal ongetwijfeld ook wat goeds doen voor de wereld maar ik neem ze niet serieus gezien hun seksfeestjes. Dat is beeldvorming wat best even blijft plakken.
 
 
6
11 oktober 2021 om 16:46
Nee nee, niet terugkrabbelen, jij bent gewoon tegen mensenrechten. Internet, ban deze despoot! (grapje)
 
JK-Ajax
 
2
11 oktober 2021 om 17:34
Chips, nou tot kijk dan maar ..
 
SosuhSZ
 
44
11 oktober 2021 om 15:08
Ja man wat een vreselijke organisatie. Ze zetten zich in voor groepen die het minder goed hebben en andere onjuistheden in de wereld. Hoe durven ze
 
JK-Ajax
 
6
11 oktober 2021 om 15:38
Dat zeg ik niet, maar dat geeft niet
 
Baardgrasmus
 
33
11 oktober 2021 om 15:14
Koekoek! Qua voetbal heb je redelijke commentaren hier, daarbuiten sla je blijkbaar de plank finaal mis. Amnesty international een verknipt groepje noemen, dan heb je echt een klap van de molen gehad.
 
JK-Ajax
 
9
11 oktober 2021 om 15:25
Dat ik van jou mag horen dat ik redelijk voetbal inhoudelijk commentaar hebt maakt in ieder geval mijn week al fantastisch, die zag ik niet aankomen. Hoewel de opmerking ook geplaatst is om wat opschudding te veroorzaken is het natuurlijk niet zo dat ik het doel van de organisatie als slecht bestempel. Het is goed om voor gelijke rechten te strijden, dat lijkt me vanzelfsprekend. Er zijn genoeg organisatie die als doel iets goed voor hebben maar de invulling niet altijd op een manier waar ik achter sta. Chargerend? Zeker, maar niet geheel als losse flodder bedoelt maar wel om een discussie te starten.
 
4Ever4Ajax
 
3
11 oktober 2021 om 18:24
@baardgrasmus: ik vind dat JK-Ajax wel erg ver gaat met z’n statement, maar ook ik sta niet te springen om Amnesty International. Hun doel is heel Nobel maar de uitwerking is nogal selectief en zeer politiek gekleurd. Daarnaast zijn ze vooral van de wijzende vingertjes naar het westen.
 
JK-Ajax
 
10
11 oktober 2021 om 15:29
Ik mag de organisatie toch om redenen niet geloofwaardig vinden? Dat wil niet zeggen dat ik het een slechte zaak vind dat mensen strijden voor gelijke rechten. Het één sluit het ander natuurlijk niet uit.
 
Lierse1997
 
1
11 oktober 2021 om 16:08
Je maakt je geloofwaardiger als je het meteen die redenen geeft. Daarnaast zijn je hierboven opgenoemde redenen niet eens overtuigend. Want wat is nu de reden om het niet oké te vinden dat die mensen opkomen voor de rechten van arbeidsmigranten in Qatar?
 
JK-Ajax
 
5
11 oktober 2021 om 16:25
Ik zeg nergens dat ik het niet oke vind dat ze opkomen voor de rechten.
 
Lierse1997
 
3
11 oktober 2021 om 16:30
Nee maar je noemt hen een verknipt groepje dat je niet serieus neemt. Wat doet dat uitschijnen denk je?
 
JK-Ajax
 
6
11 oktober 2021 om 16:39
Ruim voor jouw opmerking heb ik het al toegelicht, dat jij anders concludeert is aan jou.
 
Lierse1997
 
2
11 oktober 2021 om 17:31
Ja dat heb ik gelezen. Leuk je neemt ze niet serieus om randomstandigheden. Heb je ook enige inhoudelijke kritiek op het rapport dat ze hebben gemaakt omtrent Qatar en de aandacht die ze erover hebben of blijft het bij de vormelijke kritiek die je hierboven beschrijft?
 
JK-Ajax
 
5
11 oktober 2021 om 17:47
Volgens mij ben ik vrij duidelijk geweest
 
Lierse1997
 
2
11 oktober 2021 om 18:26
Ja het is ondertussen wel te verwachten, zoals elke keer hetzelfde. Altijd bij Amnesty komt er vormelijke kritiek “onbetrouwbare organisatie”, “pro-westers”, “hypocriet”,… Niet dat die kritiek altijd onterecht is trouwens maar in deze context zie ik het nut en de relevantie ervan niet echt in om dat te benoemen. Het is namelijk een artikel over het aan de kaak stellen van een reëel probleem. En als ik dan vraag waarom je het per se nodig vond om dit te plaatsen onder dit topic en daar even inhoudelijk op in te gaan dan sla je volledig toe en kom je alleen met een verwijzing naar een eerdere reactie waar je ook alleen maar vormelijke kritiek geeft. Want ik geef het eerlijk toe, als je toch achter de boodschap van amnesty omtrent de werkomstandigheden in Qatar staat, waarom de kern van die boodschap dan helemaal onderuit halen door te beginnen met “ach dit verknipte groepje heeft ook een mening”?
 
Homelander
 
7
11 oktober 2021 om 14:56
Wat is nu het doel nog van deze acties? Iedereen weet ervan en de schuld ligt bij de Fifa en de toewijzingen en de landelijke voetbalbonden die alles maar accepteren zolang er geld binnen stroomt. Er zijn nul consequenties voor deze organisaties dat is het grote probleem. Het WK hierna zal ook gewoon weer naar de hoogste bieder gaan.
 
Tinus88
 
1
11 oktober 2021 om 15:00
JA, maar de KNVB DOET Niets!!! Lekker schreeuwen zonder het echt goed te onderbouwen. Zoals wel meer van die clubjes.
 
Japie_Krekel
 
4
11 oktober 2021 om 15:03
ze hebben wel een krachtig statement gemaakt met dat Football Supports Change. dat zal ze leren daar in Qatar
 
Japie_Krekel
 
15
11 oktober 2021 om 15:02
het is schaamteloos dat daar een WK wordt gespeeld maar dat is de wereld waarin we leven helaas. het is een balletje trappen op een massagraf en dat wordt omgevormd tot een groot geforceerd feest straks op dat WK. alles draait tegenwoordig om geld en de corruptie op de wereld viert zijn hoogtijdagen
 
Horwi
 
20
11 oktober 2021 om 15:05
Ben het bijna nooit met je eens, maar eens is de eerste keer. Je haalt de woorden uit mijn mond. Onder andere de reden waarom ik geen wedstrijden kijk of resultaten volg die met dit WK te maken hebben.
 
mitchajax020
 
2
11 oktober 2021 om 15:07
@Japie_Krekel, wat daar ook gebeurd is, uiteindelijk draait het alleen maar om geld zoals altijd, raar en jammer, aan het menselijk gebeuren wordt niet aangedacht
 
HakimZiyach22
 
3
11 oktober 2021 om 15:05
Mag het misschien niet zeggen maar ik word een beetje moe van die statements. Na een tijdje verliest het ook de boodschap door de enorme druk op de volgende die alweer klaarstaat. En om het over de rug van de voetballers te doen vind ik ook niet prettig. Zij willen ook maar gewoon een balletje trappen. Heel vervelende ontwikkeling vind ik dit.
 
Japie_Krekel
 
22
11 oktober 2021 om 15:06
Het was nog een vervelendere ontwikkeling voor al die mensen die onder valse voorwendselen naar dat land zijn gelokt en vervolgens de dood zijn ingejaagd
 
Orgullo
 
8
11 oktober 2021 om 15:08
Wat zou jij dan graag zien in plaats van de statements? Een algehele boycot? Er zijn daar 6500 arbeiders gestorven door het werken onder erbarmelijke omstandigheden. Daar maar schouderophalend over doen, of nog vreemder, doen alsof de voetballers in deze de echte slachtoffers zijn, lijkt me ook wat vreemd niet?
 
HakimZiyach22
 
3
11 oktober 2021 om 15:11
Ja, want dit is halfbakken gedoe. Probeer dan een echt statement te maken in plaats van 5/6 ministatements. Daar schieten ze ook weinig meer op. Ze veroordelen het wel maar ze gaan er alsnog heen. Dan zie ik het nut er niet van.
 
Orgullo
 
2
11 oktober 2021 om 17:03
Duidelijk. En ik denk dat ik het met je eens ben.
 
Almogaver
 
0
11 oktober 2021 om 20:11
Wat wil je dan hebben dat organisaties als AI gaan doen, vriend? Wat is dit toch voor slap gelul van jouw kant?
 
Orgullo
 
13
11 oktober 2021 om 15:07
Toch wel wonderlijk dat de reacties hierop vooral:in de trant 'wat kansloos, verandert toch niets', zijn. Nee, dat is precies de reden waarom ze protesteren. Als we allemaal maar schouderophalend doen over het overlijden van vele duizenden arbeidsmigranten om ergens in de woestijn een voetbaltoernooitje te spelen dat is gefinancierd met corrupt geld, dan zou de wereld nog meer naar de gallemiezen gaan.ik sta ook niet altijd achter de handelswijze van clubs als Amnesty, maar ze protesteren tenminste wel. Daar verdienen ze lof voor wat mij betreft.
 
Tinus88
 
2
11 oktober 2021 om 15:11
Er is toch helemaal niemand die een statement slecht vindt? Maar dit soort eenmansacties zetten zo weinig zoden aan de dijk. De FIFA kijkt hier samen met Qatar naar, ze vegen hun billen ermee af en vervolgens vallen er weer een honderd doden, en de mensen die echt iets kunnen veranderen geven er echt geen fok om. Harstikke leuk en nobel enzo, dit soort protesten, maar het heeft echt op geen enkele manier toegevoegde waarde wat mij betreft. Of het moet die mensen een goed gevoel geven, dan heeft het ergens nog een bepaald nut. Veranderen doet het toch niets.
 
Japie_Krekel
 
3
11 oktober 2021 om 15:16
@dr.mario maar dat wil toch niet zeggen dat je het moet accepteren? racisme gaat waarschijnlijk ook nooit stoppen maar als je het allemaal maar accepteert dan gaat het straks van kwaad tot erger
 
Tinus88
 
2
11 oktober 2021 om 15:23
Wij moeten het zeker niet accepteren. Maar ik mis simpelweg de toegevoegde waarde van dit soort acties. Maar grote acties blijven uit, ook op het gebied van racisme. Daarover gesproken; ik ben ervan overtuigd dat racisme altijd zal blijven bestaan. Maar dat is een andere discussie. Een grote actie waarin de Nederlandse, Italiaanse, Engelse, Franse, Duitse, Braziliaanse, Argentijnse en Spaanse voetbalbonden gezamenlijk dreigen niet aan het WK mee te doen als het niet wordt verplaatst, dat zou zinvol zijn en echt toegevoegde waarde hebben. Maar ze zijn allemaal te bang om uitgesloten te worden, de kwalificaties gaan rustig door en jij en ik zitten volgend jaar zomer gewoon naar een voetbaltoernooi te kijken en na dat toernooi interesseert het de gewone man of vrouw amper wat er daar gebeurd en hoeveel mensen er zijn gestorven. Dit soort acties zijn leuk voor de bã¼hne, maar het veranderd simpelweg niets.
 
wanny
 
2
11 oktober 2021 om 15:42
Het gaat natuurlijk vooral mis aan de voorkant. Hoe kan het dat ethische aspecten geen enkele rol spelen bij toewijzing van grote toernooien van internationale sportbonden?
 
Tinus88
 
1
11 oktober 2021 om 15:48
Eens. Dat zou natuurlijk zeker een rol moeten spelen. Maar money rules the world, helaas.
 
SpeedyAFC
 
0
11 oktober 2021 om 15:57
Er zijn geen duizenden mensen overleden om ergens een voetbal toernooitje te spelen, er zijn duizenden mensen in Qatar overleden tijdens bouwerkzaamheden afgelopen jaren. Dat is alle bouw en infra werkzaamheden, niet alleen die voor het Wk. Verder moet je de cijfer vergelijken met de aantallen mensen die overlijden die in het land van herkomst zijn gebleven en dus niet naar Qatar zijn gekomen om te werken. Maakt nog altijd niet dat Qatar een fijn land is en ik weerleg ook niet dat mensen dar uitgebuit worden en onder slechte omstandighedne werken maar het wel iets genuanceerder dan zomaar eventjes roepen dat er duizenden mensen overledne zijn door het WK.
 
Lierse1997
 
6
11 oktober 2021 om 16:11
Ja en heel veel van die bouwwerken zijn er net voor het WK. De nieuwe autostrade naar de nieuwe stad die gebouwd is omdat daar een WK-speelstad moest komen heeft natuurlijk directe banden met het WK. Idem met de nieuwe tramlijn naar het nieuwe stadion en het station dat bij die tramlijn hoort. Een WK is wel wat meer dan alleen een tiental stadions.
 
Soccerfan_1
 
1
11 oktober 2021 om 17:51
Die slappe teksten op de shirts van oranje sloegen toch al nergens op. Dat was ook geen statement. Je kon er niet eens uit halen waar het over ging.