Barcelona presenteert jaarcijfers en lijdt verlies van 481 miljoen euro
Vrijdag, 1 oktober 2021 om 15:55

Barcelona heeft vrijdag de definitieve jaarcijfers over het seizoen 2020/21 naar buiten gebracht. Het is algemeen bekend dat de financiële crisis bij de Catalanen groot is en dat bleek na het uitbrengen van het persbericht eens te meer. De club leed het afgelopen seizoen maar liefst 481 miljoen euro verlies. Door de coronapandemie liep Barcelona bovendien miljoenen euro's aan omzet mis. Aan het eind van het huidige seizoen verwacht de club wel een positief resultaat van vijf miljoen euro te boeken.

Uit de berichtgeving van Barcelona blijkt onder meer dat de bedrijfskosten door het dak gingen en stegen naar een recordhoogte van 1,136 miljard euro. De Catalanen hadden verwacht een omzet van 828 miljoen euro te draaien, maar dit bleek verre van realistisch. De omzet viel namelijk bijna tweehonderd miljoen lager uit: 631 miljoen, waardoor de inkomsten van los Azulgrana met 26 procent daalden. Na aftrek van de belastingen leed Barcelona een verlies van 481 miljoen euro, wat zowel te wijten is aan de daling van de inkomsten als de gedane uitgaven.

De focus lag de afgelopen maanden vooral op de misgelopen omzet, maar de reden dat Barça nog dieper in een financiële crisis verzeild is geraakt, komt deels door een stijging van de bedrijfskosten, die met liefst negentien procent toenam. Ten opzichte van vorig jaar (955 miljoen) gingen de kosten over de miljard euro heen: 1,136 miljard. De clubleiding draaide tijdens de afgelopen transferwindow elk dubbeltje om op zoek naar versterkingen en daar komt voorlopig geen verandering in, verzekeren Spaanse media. Daar tegenover staat de financiële daadkracht van Real Madrid, die 642 miljoen euro meer aan salarissen kunnen uitkeren dan Barcelona.

De Catalanen houden echter hoop op betere tijden, daar de club volgend boekjaar weer zwarte cijfers verwacht te schrijven. Onder meer de bedrijfskosten gaan flink omlaag. Barcelona verwacht dankzij een flinke daling van de salariskosten dat de uitgaven dalen naar 784 miljoen. Het vertrek van sterspeler en grootverdiener Lionel Messi speelt daarin een grote rol, maar ook de salarisdeal die het bestuur in de afgelopen maanden met spelers als Frenkie de Jong, Gerard Piqué en Jordi Alba maakte. Barcelona rekent aan het einde van het seizoen op een positief resultaat van vijf miljoen euro.

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
6
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (110)

 
665
 
36
1 oktober 2021 om 15:59
Ziet er goed uit voor de toekomst.
 
Japie_Krekel
 
31
1 oktober 2021 om 16:22
Ook weer wat zekerheid voor Koeman. Geld om hen te ontslaan en een nieuwe coach aan te stellen zal er wel niet zijn ??
 
THenry_228
 
11
1 oktober 2021 om 16:30
Dat heeft ze bij Setien niet weerhouden om hem alsnog te ontslaan... die wacht ook nog altijd op zijn ontslagvergoeding.
 
Japie_Krekel
 
12
1 oktober 2021 om 16:56
Wel een beetje asociaal imo dat verhaal met Setien. Op die manier kan je een topcoach sowieso vergeten want die zien ook dat Barca een club is geworden die dit soort capriolen uithaalt
 
HafRobyo
 
0
1 oktober 2021 om 19:58
Als ze as zaterdag verliezen, dan is Koeman out! Let maar op.
 
Suc6Magnet
 
0
1 oktober 2021 om 17:32
Zo’n slecht resultaat? Ontslaan die man! Net zoveel tijd geven als hij zijn trainer wil geven…
 
G-schock
 
110
1 oktober 2021 om 16:00
Dat zn club nog bestaat is al een schande. Gelijk hun licentie afpakken zou ik zeggen.
 
mitchajax020
 
37
1 oktober 2021 om 16:05
Erg he, wanbeleid van lik me versie daar, ik weet nog goed dat rkc een schuld had van 1 miljoen en werden failliet verklaard maar toch nog gered is.Komen zijn aan met zoveel schuld, wat een kl.t. club zeg.Al deze clubs met zoveel schuld gewoon jaren geen spelers kopen maar verkopen
 
Oelie Wapper
 
37
1 oktober 2021 om 16:09
Of Agovv, 4 ton te kort en failliet en niet gered.
 
Lierse1997
 
50
1 oktober 2021 om 16:10
Natuurlijk beide heel slechte vergelijkingen.
 
mitchajax020
 
5
1 oktober 2021 om 16:11
Nog erger, dit is toch niet normaal.
 
mitchajax020
 
27
1 oktober 2021 om 16:13
Want?? Omdat het Barcelona heet is geen excuus
 
Lierse1997
 
44
1 oktober 2021 om 16:14
Omdat Barcelona in normale tijden makkelijk de 800 miljoen euro omzet per jaar haalt.
 
HZ7-22
 
79
1 oktober 2021 om 16:14
Barcelona draait in een normaal seizoen zonder corona een omzet van 828 miljoen, meer dan elke club. Kom dan niet met Agovv aan die het moet hebben van aa’tjes en broodjes kipkerrie verkopen.
 
Arsenallz
 
19
1 oktober 2021 om 16:16
Lierse. Wel een kanttekening uit bijvoorbeeld 2014/15. 608 miljoen omzet. Toch extreme toename schulden. Dan kan je nog zoveel omzet draaien, uiteindelijk nemen de schulden toe. Dan is het toch geen slechte vergelijking?
 
Lierse1997
 
18
1 oktober 2021 om 16:20
Als je gaat doen alsof het een schande is dat RKC met 1 miljoen schuld failliet verklaard wordt en dat Barcelona met de huidige schulden dat niet wordt, dan maak je een afschuwelijke vergelijking zonder enige context. Clubs worden failliet verklaard omdat niemand de moeite of interesse wil doen/heeft om de club te redden. Het bedrag an sich is niet altijd het probleem.
 
Oelie Wapper
 
16
1 oktober 2021 om 16:21
Toch niet helemaal, in absolute getallen wel, maar in de verhoudingen is het zo dat in het Spaanse voetbal financiële zaken mogelijk zijn die in Nederland zouden leiden tot inname van licenties en faillissement. In Nederland moet een begroting sluitend zijn, de begroting van Barcelona had al een tekort van 300 miljoen (25% van de begroting).
 
mitchajax020
 
11
1 oktober 2021 om 16:21
En dan nog is deze giga schuld geen excuus, lekkere wanbeleid daar
 
Enzokoekie
 
7
1 oktober 2021 om 16:23
ajax had in 2010 nog schuld van 60miljoen dus toen had knvb ook wat aan kunnen doen is niet gebeurd allemaal meten met twee maten zelfde geld voor psv en feyenoord socios hebben voor verkeerde president gekozen die heeft in twee termijnen er voor gezorgd dat club naar de knoppen is gegaan en nu kan laporta alle puin opruimen dat gaat wel paar jaar duren
 
Lierse1997
 
5
1 oktober 2021 om 16:24
Hoeveel schulden had Twente op hun dieptepunt?
 
lwd12
 
4
1 oktober 2021 om 16:27
Eens over het beleid. Maar wil toch aanmerken dat Barca niet te vergelijken is met AGOVV, Haarlem, RBC of Veendam of clubs die bijna failliet gingen in NL. Barca kon tot Corona voldoen aan de verplichtingen. Corona is niet door Barca zelf bedacht of gecreeerd. Echter komen de risico’s die zijn genomen nu pijnlijk bloot te liggen. Het was handiger geweest om schulden af te bouwen de laatste jaren. Dat hebben ze niet gedaan en is slecht. Maar Corona hakte er wel in en daar kunnen ze nou weer niks aan doen.
 
Oelie Wapper
 
19
1 oktober 2021 om 16:29
Het gaat niet om "schuld", vrijwel elke club heeft op de een of andere manier wel een schuld. Het gaat om het feit dat je een sluitende begroting hebt, waarin je ook rekening houdt met de kosten van die schuld (rente, aflossing). In Nederland moet een club een sluitende begroting hebben om in de "gezonde" categorie terecht te komen óf daar binnen een bepaalde tijd zien te komen. Lukt dat niet, dan kunnen ze hun licentie verliezen en dat leidt tot faillissement. In Spanje is dat dus anders. Dat leidt onder andere tot de ongelijkheid van mogelijkheden, waardoor Spaanse ploegen (en ook ploegen uit andere landen, waar dat anders is) beter kunnen presteren, onder financieel slecht beleid. En wat we hier zien is vooral het resultaat van jarenlang financieel slecht beleid.
 
steeck03
 
4
1 oktober 2021 om 16:34
Daar staan meer dan 1 miljard aan kosten tegenover. Kom je aardig wat tekort. Zelfs zonder Corona
 
Jansen Joenite
 
2
1 oktober 2021 om 16:46
Lierse1997, deze was op z'n hoogst tegen de 90 miljoen (en inmiddels ongeveer eenderde daarvan). Er is heel wat kunst en vliegwerk aan te pas gekomen om de club in leven te houden en er is ontzettend gesaneerd aan alle kanten. Ik ben er nu wel trots op dat de schuldlast een stuk minder is, het coronajaar slechts met een klein verlies is afgesloten en alles erop wijst dat we weer zwarte cijfers gaan schrijven. Er worden hier echter wel een paar dingen door elkaar gehaald: verlies, schuld en begrotingstekort is niet hetzelfde. Als Barca aan haar verplichtingen voldoet, zal niemand faillissement aanvragen (het is natuurlijk de vraag hoe lang het vol te houden is..)
 
Lierse1997
 
0
1 oktober 2021 om 16:49
@Oelie Wapper, waarom heeft @Mitch het dan over de schuld van RKC? @Jansen, bedankt voor het antwoord. En inderdaad iets om trots op te zijn want dat is toch echt mooi opgelost op relatief korte tijd.
 
JadannietNiksa
 
2
1 oktober 2021 om 17:19
Kreeg hier een slappe lach van :D
 
Corner53
 
3
1 oktober 2021 om 17:49
Maar als daar 1.136 miljard aan kosten tegenover staan maken ze nog steeds gigantisch verlies.
 
Pango
 
8
1 oktober 2021 om 16:22
Volgens mij snap je niet hoe het werkt. Je kunt Barca ook onmogelijk vergelijken met Agovv.. Banken hebben altijd wel leningen willen verstrekken aan de club, omdat ze zien dat het in principe een bedrijf is dat heel veel inkomsten genereert. Geen club ter wereld verdient zoveel als Barã§a. Dat komt na corona wel terug. Zo`n inkomstenbron kan niet makkelijk omvallen. Het heeft ook met beleid van Spanje te maken. In Nederland hebben we het systeem dat clubs hun financiã«le handel en wandel moeten overleggen aan de Knvb. Als daar te veel risico`s in zitten, dan grijpt de KNVB in. Dus een situatie à la Barã§a. Dat lijkt hier onwaarschijnlijk. Wanbeleid zeker, licentie afnemen etc. onmogelijk en ook niet nodig want Barcelona onder goede leiding is een inkomsten generator.
 
Auenta
 
7
1 oktober 2021 om 16:38
Dat vraag ik me toch af. Messi genereerde veel geld voor Barcelona. Maar nu anno 2021 geen spelers waarvoor je naar het stadion gaat. Het merk Barcelona is een best slecht daglicht door negatieve berichtgeving .
 
Lierse1997
 
7
1 oktober 2021 om 16:39
Het merk Real Madrid heeft Ronaldo ook overleefd.
 
Japie_Krekel
 
9
1 oktober 2021 om 17:15
Op het beleid van Real zal ook genoeg aan te merken zijn maar die hebben hun zaakjes toch een stuk beter op orde dan Barca
 
PieterPrins773
 
7
1 oktober 2021 om 18:18
Ga toch weg. Dat soort goedgepraat was al toen de club 200 miljoen schuld had...nee hoor barca heeft veel omzet dat komt goed. Toen werd het 400 miljoen . Neede hoor wij "leken" snappen het allemaal niet. Toen werd het 700 miljoen...Neeeee niks aan de hand. Als je schuld jaar na jaar oploopt. Als je inkomsten vorig jaar 300 miljoen lager zijn dan je uitgaven , los nog van Corona...oftewel je uitgaven 40 (!!!) Procent hoger dan je inkomsten...Dan is er iets mis...iets heel heel goed mis. Natuurlijk valt dit mede aan Lalia te wijten die veel en veel te laat ingrijpen (niet allen bij barca maar ook bij atletico en in mindere maten bij real). Iedereen snapt dat barca maar schuld kan hebben dan Agov. Meer dit is bizar en mensen die dit alles verdedigen moeten echt vooral per direct stoppen met dit te verdedigen en al helemaal onder het mom "jij snapt niet hoe het werkt". Die zin zou echt ten strengste verboden moeten worden in dit onderwerp, want hij is bullshit van de allerbovenste plank.
 
Johannetje
 
6
1 oktober 2021 om 18:45
@lierse ik vraag me af wanneer mensen als jij wakker worden en zien dst dit een verloren zaak is. Barca is verre van rockbottom. 800 miljoen omzetten(zoals jij in een eerdere comment aangeeft) is zelfs bij lange na niet genoeg om winstgevend te worden. Toen Barca 300 miljoen schuld had werden dezelfde 'argumenten' aangehaald als jij nu doet en elke keer word het alleen maar erger. Ze hebben leningen ze hebben overheidsgeld ze hebben alle hulp van alle kanten gehad, in vorm van leningen en giften, maar verliezen blijven groeien. Barca zal over een jaar of 2 a 3 conference league spelen of misschien zelfs wel failliet zijn.
 
Lierse1997
 
2
1 oktober 2021 om 19:11
Ik heb het gewoon over het feit dat Barcelona door het vertrek van messi plots al zijn sponsoren en supporters zou verliezen. Wat dus zeer wijfelachtig. Ik schrijf je opmerkingen trouwens op, we zullen het wel zien binnen “2 a 3 seizoenen”.
 
Pango
 
0
4 oktober 2021 om 12:55
@ Pieter Doe maar wisselen Pietertje... Ik zit zelf in bedrijfsleven en heb ervaring met faiilisementen etc. Het bedrijf Barca staat gewoon sterk, mits juiste beieid. Ik probeer niets te 'verdedigen', leuk om woorden in iemands mond te leggen.. Van mij had Barca ook allang failiet verklaard moeten worden. Echter werkt dat in het bedrijfsleven soms wat anders..
 
 
2
1 oktober 2021 om 16:29
Dan zou je de helft van de profclubs wel kunnen opdoeken daar in Spanje. Want Barcelona is zeker niet de enige met een flinke schuld op basis van leningen bij de banken. Het is een totaal andere wereld als bijvoorbeeld in Nederland. Volgens Nederlandse wetgeving waren bv Real Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla en dan vergeet ik er vast nog een paar, allang failliet verklaard.
 
magikhetwete
 
11
1 oktober 2021 om 16:00
Hoe dan? Zoveel kosten is absurd. Wat een drama wordt dit
 
Yeagear
 
5
1 oktober 2021 om 16:08
Tuurlijk magjehetwete,Door een iemand en dat is Bartomeu.
 
Lierse1997
 
22
1 oktober 2021 om 16:03
Dit is toch gigantisch slecht nieuws als het op FFP-gebied aankomt? Want ik dacht dat ze dit en vorig jaar samen gingen nemen maar dan staan ze nog altijd bijna 480 miljoen in de min. Het enige wat dan ook zou kunnen is uitsluiting uit de CL voor de komende drie jaar, beginnende met de editie van volgend seizoen. Of wordt dat hele seizoen gewoon niet meegenomen binnen de FFP?
 
Arsenallz
 
18
1 oktober 2021 om 16:06
Scheelt, ze plaatsen zich waarschijnlijk niet eens voor de CL. Ze moeten nog meer gaan bezuinigen. Nog meer spelers moeten vertrekken of veel salaris inleveren. Onwerkbare situatie met de huidige selectie. Een vertrek van Ter Stegen, Busquets, Alba, Frenkie etc. ligt dan ook in de lijn der verwachting.
 
Lierse1997
 
7
1 oktober 2021 om 16:09
Als dat het scenario is dan is het gewoon geen Europees voetbal de komende jaren voor Barcelona.
 
Arsenallz
 
8
1 oktober 2021 om 16:14
Dat lijkt me evident. Ik ben benieuwd hoe de club dit gaat regelen. Er zit denk ik weinig op dan volledige saneringen van zo'n beetje alles wat los en vast zit. Inclusief afscheid van nagenoeg alle toppers in de selectie.
 
Lierse1997
 
5
1 oktober 2021 om 16:22
Er staat wel nog wat kapitaal op het veld. Pedri, Araujo, Fati en De Jong zullen toch zeker 300 miljoen aan waarde vertegenwoordigen. Daarnaast zijn de schulden al hervormd waardoor ze wat meer tijd hebben om ze af te betalen.
 
Arsenallz
 
19
1 oktober 2021 om 16:26
Nou.. nee. Dat vertegenwoordigen ze niet. Helemaal niet als Barcelona MOET verkopen. Araujo heeft een marktwaarde van 25 miljoen euro en is niks meer dan een 'oké' verdediger. De andere jongens hebben marktwaardes van 60 - 80 - 90 miljoen euro. Je gaat als het echt moet echt geen spelers zoals Pedri verkopen voor 100 miljoen
 
FlipHuts127
 
10
1 oktober 2021 om 16:35
Araujo niks meer dan een 'oke' verdediger? Dat vind ik misschien nog wel het grootste talent van heel Barcelona. Die jongen speelt maanden als een wereldverdediger op het foutje tegen Bayern na. Ik kan me niet herinneren dat iemand hem 1-op-1 voorbij is gekomen.
 
blaugrana11
 
8
1 oktober 2021 om 16:36
Hou toch op man troll. Araujo is een geweldige verdediger en zou bij jou clubje met 2 gebroken benen nog basis staan
 
Arsenallz
 
9
1 oktober 2021 om 16:44
Al maanden. Daarmee zeg je alles.
 
Arsenallz
 
14
1 oktober 2021 om 16:44
Ach daar hebben we blaugrana11. Met twee gebroken benen nog wel? Blijf vooral je eigen talenten overschatten.
 
blaugrana11
 
7
1 oktober 2021 om 16:58
Kan je wel weer denigrerend doen. Maar ben echt klaar met jou negatieve gedoe elke keer. Heb echt nog geen positieve reactie van je gezien.
 
Arsenallz
 
11
1 oktober 2021 om 17:08
Wie begon nou dan?
 
El Fenomeno
 
11
1 oktober 2021 om 17:19
Araujo is niets bijzonders, net als die Mingueza of iets dergelijks. Barcelona heeft enorm veel matige spelers en weinig kapitaal meer op het veld.
 
026vitesse
 
1
1 oktober 2021 om 16:12
Neem aan dat nu met Corona er met iets meer clementie gekeken wordt naar ffp en verliezen. Desalniettemin zijn dit nog steeds schrikbarend slechte cijfers.
 
Lierse1997
 
3
1 oktober 2021 om 16:13
Iets meer clementie kan ik geloven. Maar ik dacht dat de grens nu op een verlies van maximaal 5-20 miljoen (je komt meerdere cijfers tegen) was. Of het is volledig schrappen van de FFP of Barcelona heeft nog grotere problemen.
 
Lierse1997
 
0
1 oktober 2021 om 17:06
Dus het wordt op geen enkele manier meegenomen dat een club schulden maakt in die twee jaar?
 
Oelie Wapper
 
5
1 oktober 2021 om 16:04
Wat een getallen zeg. En dan lees ik dus dat ze in begroting al uitgingen van een verlies van 300 miljoen...
 
Arsenallz
 
10
1 oktober 2021 om 16:05
Barcelona gaat echt ten onder. Voor de fans die nog hoop hadden; ik heb slecht nieuws. Dit kunnen ze financieel nagenoeg niet te boven komen. Barcelona kan niet eens meer verlengen met jongens als Fati omdat ze al te duur zijn.
 
messi_123
 
7
1 oktober 2021 om 16:06
Wat een verlies is dit zeg. dit is echt allemaal te danken aan die idioot bartomeu
 
Anushka
 
21
1 oktober 2021 om 16:10
Ooooohhhhh bartomeu heeft ook voor de pandemie gezorgd. Stomme bartomeu ook had die nou meer geen vleermuis gegeten, ik zei nog biefstuk is ook lekker.
 
El Fenomeno
 
14
1 oktober 2021 om 17:24
Voor covid leed Barcelona al honderden miljoenen verlies en gaven ze honderden miljoenen uit aan middelmatige spelers met top salarissen. Dat covid het leed erger maakte zoals bij iedere club oke, maar de vrije val was al lang daarvoor ingezet.
 
PieterPrins773
 
4
1 oktober 2021 om 18:22
Lol niet anushka. Zonder corona was alleen al de uitgave 300 miljoen hoger dan de inkomsten. Van de 1.3 miljard schuld is 200 miljoen, hooguit, te wijten aan Corona
 
japiekerel
 
2
1 oktober 2021 om 16:11
Ja nooit zulke beleid gezien gewoon mensen gebruiken als robots. Bale doet het goed. Frenkie moet gewoon gaan banken en geld innen.
 
Arsenallz
 
14
1 oktober 2021 om 16:12
Het financiele wanbeleid met torenhoge schulden reikt toch verder dan alleen Bartomeu? Ik meen me verhalen te herinneren van vroeger dat Spaanse clubs toen ook al veel schulden hadden.
 
messi_123
 
5
1 oktober 2021 om 16:16
@Arsenallz klopt maar barca heeft nu veel meer schulden dan vroeger. Bartomeu is zo’n klootzak geweest om die spelers te verwennen met hoge salarissen. En belachelijke bedragen uitgegeven aan transfers
 
Arsenallz
 
4
1 oktober 2021 om 16:26
Dusss het is niet allemaal te wijten aan Bartomeu?
 
 
6
1 oktober 2021 om 16:38
Klopt. Paar jaar geleden las ik in de Volkskrant en artikel dat vijf grote clubs in Spanje (Barca, Real Madrid, Atletico Madrid,. Valencia en Sevilla) allemaal torenhoge schulden (in de vorm van flinke leningen) hadden bij de Spaanse staatsbank. Daarin werd vooral verweten dat de banken ontzettend veel grote leningen afsluiten, maar het land zelf ook bijna bankroet was. Na Griekenland had Spanje destijds de grootste staatsschuld.
 
droppie
 
0
1 oktober 2021 om 19:28
Arsenaliz, klopt voordat Laporta de eerste keer aantrad was er iets van 487 miljoen schuld. In die eerste 4 jaar werd de schuld wel afgebouwd (ongeveer 40 miljoen) en onder de jaren van Rosell ging het afbouwen van de schuld nog een stuk sneller. Bij Bartomeu ging de geldkraan helemaal open.
 
Almogaver
 
0
1 oktober 2021 om 21:26
Vóór Rosell en Bartomeu draaide Barça winst terwijl het schuld aan het afbetalen was.
 
droppie
 
0
1 oktober 2021 om 23:14
Almogaver, klopt Laporte kreeg voor zijn 1e termijn een chaos die hij moest weg werken. Sportief ging het goed en er werd behoorlijk wat winst gedraaid. Rosell deed het wat de aflossing van de schuld zelfs nog beter, maar goed die had dus ook niet met een erfenis te maken zoals Laporte kreeg. Het blijft koffiedik kijken wat betreft het sportieve en financiële plaatje bij een 'als' verhaal, maar ik ben er wel van overtuigd dat beide heren de schuld eerder hadden gereduceerd ipv het laten oplopen zoals Bartomeu deed.
 
Bozkurt20
 
16
1 oktober 2021 om 16:06
Barca gaat een Milan 2.0 worden. Met zulke cijfers zal je Europees nooit kunnen opboksen tegen het geld van de Engelse ploegen, en het goede beleid van teams zoals Bayern en Real Madrid.
 
Lierse1997
 
10
1 oktober 2021 om 16:12
Milan had een veel lagere omzet. Eerder een Man U 2.0, alleen in een zwakkere competitie.
 
Arsenallz
 
13
1 oktober 2021 om 16:13
De situatie van Milan was toendertijd minder kwalijk. Barcelona heeft iets van 1.2 miljard aan schulden hè. Ze moeten hun salarispost zo gigantisch verkleinen dat jongens zoals Fati en Pedri niet eens verlengd kunnen worden. Volgens mij moet het salarishuis van Barcelona ongeveer naar het niveau van Ajax.
 
Barca--070
 
4
1 oktober 2021 om 16:31
@Arsenallz, sorry maar wat je hier allemaal zegt klopt gewoon niet
 
T-JUVARS20
 
6
1 oktober 2021 om 16:43
En wat klopt wel dan, barca070?
 
Arsenallz
 
5
1 oktober 2021 om 16:45
Vandaar dat ik zeg volgens mij. Ik kan er zeker naast zitten maar meende zoiets te hebben gelezen. Dat het salarishuis terug moest naar iets van 100 miljoen.
 
El Fenomeno
 
2
1 oktober 2021 om 17:21
Milan had het geluk dat ze een rijke eigenaar kregen. Die gaven meer dan 600 miljoen euro uit aan spelers in de laatste jaren en hebben nu eindelijk na zoveel investeringen eens de CL gehaald. Zonder die eigenaar zouden ze niet hoger dan de in de middenmoot spelen zoals daarvoor.
 
WidjaiSandjai
 
0
1 oktober 2021 om 16:06
Daar kennen ze ook niks aan doen als deze crisis niet was uitgebroken hadden ze alsnog omzet kunnen boeken voor dit jaar en een nieuwe hoofdcoach binnengehaald.
 
thucan
 
10
1 oktober 2021 om 16:09
Kunnen ze niks aan doen? Hoe hebben die andere clubs in deze crisis het dan wél op de rit kunnen houden?
 
PieterPrins773
 
0
1 oktober 2021 om 18:24
Jij hebt het artikel niet gelezen he.
 
Hysteria
 
5
1 oktober 2021 om 16:22
Wat was ook alweer de schuld van AGOVV....
 
 
1
1 oktober 2021 om 16:49
4 ton, maar meerdere oorzaken om het faillissement aan te vragen. En ook nog eens Nederlandse wetgeving. Toch heel wat strenger (en maar goed ook) dan de Spaanse wetgeving.
 
Yeagear
 
4
1 oktober 2021 om 17:16
Jouw cluppie had een tijd geleden een schuld van 60mil…
 
cicaldau
 
15
1 oktober 2021 om 16:24
In een interview gaf Jose Guerra (1 van de directeuren van La Liga) aan dat, Barcelona financieel in staat was om Messi te houden, maar die keuze niet financieel is gemaakt. Ook geeft hij aan dat Real Madrid uitstekende beleid heeft gevoerd de laatste jaren en geen verliezen heeft geleden en op dit moment een enorm positieve financiële plaatje heeft. Hij geeft aan dat Real bereidt was Mbappe te kopen en een hoog salaris te geven afgelopen transfer periode en dan nog waren ze positief. Nu kunnen ze Mbappe gratis halen plus nog meer investeren in spelers. Waarom zeg ik dit? Omdat onze Nederlandse analisten en de kenners hier op VZ o.a. Dirk Kuyt, Sierd de Vos, Jan van Halst alleen zeker wisten dat Real Madrid in hetzelfde bootje is als Barca en dat Barca al is begonnen met het bouwen op de toekomst en dat Real het zwaar gaat krijgen en dat Messi wel weg moest gaan, zelfs gratis kon hij niet spelen etc. etc. etc. Nou eindelijk is de waarheid boven water en ik ben benieuwd wat deze zogenaamde kenners en analisten nu weer voor onzin gaan verkopen.
 
Arsenallz
 
20
1 oktober 2021 om 16:27
Dat komt omdat veel Nederlandse voetballers fan zijn van Barcelona en een afkeer jegens Real Madrid hebben. Dat is toch alom bekend? Het boeit ze niet als ze feitelijk incorrect zijn.
 
DB15
 
4
1 oktober 2021 om 16:27
Ze verwachten aan het eind van dit seizoen een positief resultaat van 'maar' 5 miljoen te boeken, terwijl ze nu dus gewoon weer de inkomsten hebben van kaartverkoop en er al flink is gesneden in salariskosten. Ze maken dus nog steeds veel te hoge kosten. Barcelona zal een manier moeten zien te vinden om de kosten drastisch te laten dalen of extra inkomsten te genereren. Volgens mij is het beleid van Barcelona voornamelijk gericht op genereren van inkomsten, gezien ze samen met Real Madrid en Juventus nog steeds bezig zijn met de Super League.
 
Arsenallz
 
4
1 oktober 2021 om 16:28
En een buffer van 5 miljoen verdampt ook snel door onverwachte kosten hè. Het zal me niks verbazen als zo'n bestuur van Barcelona een verwachting gunstig invult.
 
Lierse1997
 
7
1 oktober 2021 om 16:31
Inderdaad. Koeman ontslaan helpt het al om zeep.
 
DB15
 
0
1 oktober 2021 om 16:41
@ Arsenallz klopt, kan zijn door onverwachte kosten of inkomsten die ze begroten en niet binnenkomen. Denk daarbij aan verdiensten in de CL (per overwinning 2,8 miljoen en bij gelijkspel 930.000)
 
real8madrid
 
0
1 oktober 2021 om 18:32
Die ticketverkoop is voor de voorzienbare toekomst wel nog steeds gereduceerd. Momenteel mag Barca 30% van hun capaciteit uitverkopen. Toch wel een verschilletje 26.000 tickets tov 90.000 tickets. Daarnaast ligt toerisme in Spanje ook nog steeds grotendeels plat waardoor ze minder aan merchandise en museumtours ed verdienen. Als ze aan het einde van het seizoen over de hele periode 50% van de inkomsten die vorig seizoen zijn weggevallen terug zouden krijgen denk ik dat ze gelukkig zijn. Daarnaast zit er allicht bij de berekende kosten over het boekjaar ook al een stuk (allicht zoveel mogelijk) aflossing van de huidige schulden bij.
 
Unbeliebeble
 
4
1 oktober 2021 om 16:35
Als je aan één speler een vijf jaar tijd een half miljard betaald dan weet je dat deze situatie onvermijdelijk is. Het was niet of Barca in de problemen kwam maar wanneer.
 
Enzokoekie
 
1
1 oktober 2021 om 16:41
top schulden van PL teams 3 Manchester United [£455.5m] 2. Tottenham [£733m] 1. Chelsea [£1.3bn]
 
BBayern1990
 
1
1 oktober 2021 om 17:33
Brutoschulden zijn geen probleem. Nettoschulden daarentegen vormen wel een probleem.
 
Telstar4ever
 
4
1 oktober 2021 om 17:10
En dan krijgt Den Haag 6 punten in mindering.....
 
real8madrid
 
4
1 oktober 2021 om 17:17
Hoe kunnen hun bedrijfskosten nou gestegen zijn vorig seizoen? In alle hoeken pogen ze te besparen bij de club, welke malloot is er dan ergens met geld aan het strooien? Sorry hoor maar dat is wel een heel slecht signaal richting Laporte. Dat de inkomsten gezakt zijn ed kan hij natuurlijk niets aan doen maar dat afgelopen seizoen de bedrijfskosten gestegen zijn zou mij er toch toe zetten even met wat kritische vragen aan zijn deur aan te kloppen
 
BBayern1990
 
1
1 oktober 2021 om 17:32
Eindelijk worden de cijfers niet meer verbloemd. Dat is waar Fc Barcelona goed in was. De winsten in het verleden waren te danken aan de gigantische spelersverkopen met als bekende voorbeeld Neymar. Deze club is nu ziek met torenhoge salariskosten en achterstallige schulden aan andere clubs, makelaars,...
 
KEIZER!
 
2
1 oktober 2021 om 17:43
En dan te bedenken dat Liverpool op het randje van de afgrond balanceerde omdat ze €350m schuld hadden. Nee dit Barcelona verdiend het niet om überhaupt nog actief te zijn in welke competitie dan ook.
 
real8madrid
 
4
1 oktober 2021 om 18:50
Volgens mij was dat pond en is die schuld destijds opgelopen tot 420 miljoen pond voor de overname door Fenway. Appelen met peren, echt absoluut niet te vergelijken. Liverpool draaide destijds niet eens 230 miljoen euro aan omzet. Dat is 178% van de omzet aan schuld (350m pond) tot zelfs 214% van de omzet aan schuld (420m pond). Daar zit Barca nog lang niet aan met 140% van de omzet aan schuld. Dus beetje een domme uitspraak lijkt me.
 
 
0
1 oktober 2021 om 17:44
Barca heeft echt geluk dat de regels wat anders zijn in Spanje, in Nederland kun je dan je licentie inleveren
 
real8madrid
 
1
1 oktober 2021 om 18:56
Ja nee niet dus he. Volgens mij bestaat Twente nog steeds. Die hadden in 2019 50 miljoen euro aan schulden met een omzet van 22,6 miljoen aan omzet. Dat is 212% van de omzet aan schuld en was om en bij de 100% van hun waarde. Barca zit aan 140% van de omzet en ongeveer 92% van hun waarde. Roep nou niet zomaar wat...
 
Lierse1997
 
0
1 oktober 2021 om 19:12
Blijkbaar hebben ze zelfs eens 90 miljoen schuld gehad.
 
arepa
 
0
2 oktober 2021 om 00:14
Twente had nooit meer mogen bestaan.
 
PieterPrins773
 
1
1 oktober 2021 om 18:56
5 miljoen zwarte cijfers volgend jaar (hopen ze...maar ontsla koeman en je hebt weer verlies) Dat schiet lekker op bij een schuld van 1.3 miljard.
 
real8madrid
 
1
1 oktober 2021 om 18:57
Het afbetalen van schulden wordt gepland over meerdere jaren en meegerekend als kosten van het boekjaar. Bijgevolg is die 5 miljoen winst dus na de geplande afbetalingen van schuld
 
jeffrey0487
 
0
1 oktober 2021 om 18:58
Wat ik niet snap is dat als je in nl schulden heb krijg je punten in mindering en dergelijke maar in het buitenland word daar weinig tot niks aan gedaan, ik vind dat zulke regelingen ook in het buitenland moeten worden toegepast. Kijk bvb naar ado denhaag randje van de afgrond met beduidend minder schuld, ik vind barca een mooie club maar vind dat er overal een lijn getrokken moet worden qua financials grote clubs kunnen blijkbaar doen wat ze willen zonder echt gestraft te worden
 
HafRobyo
 
0
1 oktober 2021 om 19:52
Zo gaat dat al jaren in spanje, uiteindelijk etalen ze hun schulden netjes af.