Bas Nijhuis woedend: 'We mogen blij zijn dat de deur er nog in zit'
Woensdag, 1 december 2021 om 23:36

Bas Nijhuis baalt enorm van het doelpunt dat hij afkeurde tijdens Feyenoord - Heracles Almelo (2-1). De scheidsrechter besloot na het bekijken van de beelden om de openingstreffer van Luis Sinisterra niet te tellen, maar wist al in de rust dat dat een verkeerd besluit was. "Nou, we mogen blij zijn dat de deuren er nog in zitten. Ik was écht kwaad", aldus Nijhuis voor de camera van ESPN.

De arbiter liet een blok van Alireza Jahanbakhsh tegen Heracles-verdediger Giacomo Quagliata gaan, waarna Sinisterra in dezelfde aanval scoorde. Marc Nagtegaal, de VAR van dienst, besloot na lang beraad om Nijhuis naar de zijlijn te roepen. "Ja, een walk of shame ja...", beaamt Nijhuis. "Ik beoordeel het in het veld al: het was een duel, wel een stevig duel misschien. Maar mijn assistent zei hetzelfde: 'Laat gaan.' Vervolgens kwam er een doelpunt uit. Daarna duurde het heel lang voordat de VAR op de lijn kwam. Hij wilde dat ik toch ging kijken, want hij vond het een overtreding."

Nijhuis ging al met de nodige gebaren naar de zijlijn. "Dan kom ik daar en dan zie ik het, en dan denk ik: kom op zeg! Het moet clear and obvious zijn om een scheidsrechter naar de kant te halen, en niet voor dit soort dingen", vervolgt Nijhuis, die uitlegt dat het bekijken van beelden aan de zijlijn lastig is voor een arbiter. "Zelfs voor een ervaren scheidsrechter... Dan zie je steeds die beelden en die komt dan in zo'n loop, waardoor je het constant herhaald ziet worden. Dan ga je op een gegeven moment denken dat het een overtreding is. Ik ben uiteindelijk meegegaan, maar ik baal er nog steeds van. Ik baal eigenlijk nóg meer van de ingreep, want we hebben afgesproken dat we alleen ingrijpen als het clear and obvious is."

Als Nijhuis zelf de VAR was geweest, dan was zijn besluit snel genomen. "Dan grijp ik zeker niet in. Dit zijn situaties waarbij de scheidsrechter kan fluiten, of hij fluit er niet voor. Dit zijn dingen waarmee je een scheidsrechter namelijk ook in een moeilijke situatie brengt, door hier in te grijpen. In het veld ben ik meegegaan in die loop, maar ik kwam in de rust in de kleedkamer... Nou, we mogen blij zijn dat de deuren er nog in zitten. Ik was écht kwaad. Ik zag het terug en ik had niet mee moeten gaan. Dat reken ik mezelf aan. Nu wint Feyenoord, maar als het hier 1-1 blijft heb je wel een bepalende fout gemaakt."

Meer nieuws
   
14:24
14:24
Marca beweert: Dick Schreuder op poleposition voor opvolging Arne Slot
8
   
14:00
14:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
22
   
13:33
13:33
Man United heeft twee spelers op het oog als partner van Lisandro Martínez
11
   
13:32
13:32
The Athletic heeft nog voor zijn komst naar Liverpool mooi nieuws voor Arne Slot
14
   
12:53
12:53
Thiago Silva zegt Chelsea definitief gedag in hartverwarmende afscheidsvideo
17
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (95)

 
snellesnickel
 
206
1 december 2021 om 23:41
Je bent toch eindverantwoordelijke. Jij kiest ervoor om de goal alsnog te annuleren. Kan je wel boos zijn achteraf hebben we niets aan met je populaire gedrag
 
Tipptopp
 
70
2 december 2021 om 00:21
Die Bas is echt een team player….echt lekker subtiel aangepakt. Wat een arrogante, zelfingenomen hak- z=K
 
Marc 433
 
80
2 december 2021 om 00:31
Het is weer ouderwets Bas Nijhuis Show. Heeft nu weer alle aandacht.
 
FR010FRDAM
 
20
2 december 2021 om 07:48
@marc, onzin, hij krijgt ongewild aandacht, omdat de VAR onzinnig ingrijpt
 
RicottoFC
 
21
2 december 2021 om 08:35
@Nr010Frdam... maar hij valt wel zijn collega s van de VAR af alsof het hun fout is terwijl hij de eindbeslissing neemt, hij hoeft er niet in mee te gaan... naar ventje is deze man.
 
acmilanajax
 
11
2 december 2021 om 09:19
ze moeten hem in eerste instantie ook niet naar het scherm roepen.
 
NicoMos
 
1
2 december 2021 om 14:06
Tegen NEC riep de VAr ook Joey Kooy naar het scherm, maar die negeerde gewoon de VAr en bleef bij zijn standpunt
 
Cas1
 
0
2 december 2021 om 19:52
Hij is helemaal de weg kwijt. Dan ga je met deuren slaan en stampvoeten
 
nuanceman
 
61
2 december 2021 om 06:10
ik vond dat hij het goed uitlegde, wanneer je keer op keer die situatie in de herhaling gaat bekijken dan ga je o p enig moment zien dat het een overtreding is. daarbij was zijn punt ook dat hij vind dat de VAR enkel en alleen in actie moet komen als er een aantoonbaar grove fout is gemaakt, in dit geval is de situatie beoordeeld door de scheidsrechter en is het een kwestie van interpretatie.
 
FR010FRDAM
 
75
2 december 2021 om 06:21
Helemaal mee eens. Hij wordt voor het blok gezet door de VAR. De VAR moet hier gewoon wegblijven. Ze hadden zelf 5 minuten nodig om te beslissen, dan zit er zoveel twijfel in. En dan bij die sliding op Trauner binnen een minuut bepalen dat het niks was. De VAR drukte hier de stempel op de wedstrijd, alle begrip voor Nijhuis.
 
 
8
2 december 2021 om 07:38
Ik snap je punt niet echt. Je schrijft dat je op enig moment gaat zien dat er werkelijk een overtreding is. Als je dit ziet, dan wordt de goal toch terecht afgekeurd. Er zijn wel meer momenten dat je soms eerst wel denkt dat er een overtreding is, en later toch blijkt dat dat niet zo is. Neem de penalty die Ajax in de CL tegen Dortmund tegen kreeg. Eerst dacht ik dat het een penalty was omdat je duidelijk kon zien dat hij aangetikt werd. In de herhaling bleek dat dit helemaal niet de reden was waarom hij viel. Of de rode kaart in deze wedstrijd. Het leek eerst rood, maar als je de beelden meerdere keren goed bekijkt zie je dat het helemaal niets was. Helaas heeft de VAR hier niet goed in opgetreden. Daarbij blijft het altijd de beslissing van de VAR. Ik denk dat de KNVB er goed aan doet Bas ook maar even geen wedstrijden te geven. Deze man spoorde al niet, en wordt nu helemaal een ongeleid projectiel.
 
Marcel0306
 
12
2 december 2021 om 07:44
Precies! Goede uitleg. Heb het zelf ook vaak als je dat soort beelden terug ziet dat het erger lijkt dan het daadwerkelijk was. Puur vanwege alle slomotion beelden. En toch klasse dat Bas hier toegeeft fout te zitten? Snap niet zo goed waarom hier zoveel commentaar op is.
 
FR010FRDAM
 
11
2 december 2021 om 07:46
@janssen, het gaat er om dat het discutabel is, een 50/50 situatie en de VAR moet daarom helemaal niet ingrijpen.
 
football033
 
11
2 december 2021 om 08:15
Bas moet niet zo zeuren op zijn collega’s. hij neemt toch de beslissing? Ze hebben als team gefaald
 
Vernon
 
2
2 december 2021 om 09:24
Hij legt het ook goed uit. Maar hij gaat voorbij aan het feit dat de VAR diezelfde loop ziet. Dus hij verwacht meer van de VAR dan van zichzelf. Beiden hadden kunnen concluderen dat het geen clear and obvious mistake was. Maar na herhaaldelijk kijken vinden ze het wel een (lichte) overtreding. Goed beschouwd doet Nijhuis dus alles fout: 1) de lichte overtreding in eerste instantie niet affluiten 2) zich toch laten overtuigen door de VAR, ondanks dat het geen clear and obvious mistake is 3) vervolgens de VAR de schuld geven
 
pascalv99
 
4
2 december 2021 om 08:30
Dat zegt hij zelf toch ook dat hij het zich zelf kan aanrekenen. Ik snap zijn frustraties wel. Hij is in ieder geval eerlijk en open. Liever dit dan dat je een schijnheilig praatje gaat houden
 
Vernon
 
1
2 december 2021 om 09:25
Klopt, eerlijk is het wel. Maar hij doet het zelf twee keer fout, dan moet je niet de VAR 1 fout gaan aanrekenen. Hij moet gewoon zeggen: ik zat er naast. Punt.
 
Grasnaaier
 
1
2 december 2021 om 09:26
Snellesnickel1: eens met je eerste 2 zinnen. De derde is een populaire opmerking, potje.
 
Jan1964
 
0
3 december 2021 om 03:57
Hij legt toch precies uit wat de rede was en hoe hij er achteraf in staat? Ik vind zijn mea culpa stukken volwassener dan jou popi jopi reactie.
 
NJfromVOL
 
91
1 december 2021 om 23:41
Bas, niet piepen ... Je had kloten moeten tonen en de goal moeten toekennen ...
 
RickertB1999
 
48
1 december 2021 om 23:54
En als hij het niet doet is Bas eigenwijs en naïef. Ik kan me het best voorstellen dat het moeilijk is om te beslissen als de VAR jouw probeert te overtuigen dat iets een overtreding is en jij constant daarmee geconfronteerd wordt door middel van beelden. De VAR moet gewoon een scheidsrechter roepen bij alleen echte fouten en niet voor iedere nonsens. Tegenwoordig vinden de mensen achter de VAR zich belangrijker dan de mensen op het veld. Bij elke situatie moet er lang gekeken worden en overal proberen ze hun stempel op te drukken.
 
NJfromVOL
 
20
2 december 2021 om 00:05
Precies wat ik zeg ... De referee is de baas op het veld en het feit dat de VAR iets van 50 herhalingen en minimaal 34 minuten nodig had, zegt eigenlijk genoeg. Geen"clear and abvious mistake". Bas had voet bij stuk moeten houden.
 
-NEC-
 
22
2 december 2021 om 00:14
Dat klopt, en dat zei hij ook gewoon in het interview. In ieder geval wel de ballen om te geven dat hij de goal niet moest afkeuren. Andere scheidsrechters hadden een slap verhaal opgehangen en verdedigd dat onder het mom van obstructie. Was natuurlijk geen overtreding, laat dit ook een leermoment zijn voor Nijhuis. Zoals hij zelf aangeeft na de wedstrijd, hij had hier niet in mee moeten gaan.
 
hertjebambi
 
15
2 december 2021 om 05:30
Het was niet ‘natuurlijk geen overtreding’. Als hij er direct voor had gefloten had je er niemand over gehoord. Maar het was ook niet duidelijk wel een overtreding, meer zo’n 50/50 geval waardoor de VAR niet had moeten ingrijpen
 
Tjientval
 
12
2 december 2021 om 05:46
Dat is precies waar de pijn zit. Hij staat er met zijn neus bovenop, geeft met een duidelijk gebaar aan 'doorspelen' en komt nadat het doelpunt valt terug op zijn eerder genomen beslissing. En komt daar dan weer op terug na de wedstrijd...
 
Quancios
 
3
2 december 2021 om 08:34
Hoezo geen overtreding? Jahanbaksh wordt voorbijgespeeld en blokkeert de speler bewust met zijn armen voor zijn lichaam. Dat is gewoon een overduidelijke overtreding hoor, de VAR had niet per se hoeven ingrijpen maar Nijhuis had uberhaupt gewoon moeten fluiten.
 
NicoMos
 
0
2 december 2021 om 14:07
Oh ja?? Joey Kooy bleef gewoon bij zijn standpunt tegen NEC thuis
 
MarTEN4Sho
 
1
2 december 2021 om 10:12
Overduidelijke overtreding. Had in eerste instantie al moeten fluiten. Doe je dat niet, moet je ook niet komen miepen dat de VAR je roept. Als je het echt geen overtreding vind, moet je hem gewoon toekennen. Was onterecht geweest trouwens. Als iemand dit geen overtreding vind, kan je beter stoppen met voetbal kijken.
 
SergioRamosHM
 
0
2 december 2021 om 17:58
Overduidelijke overtreding? Ik zie er geen overtreding in? Wat is exact de overtreding? De speler in kwestie verspeelt de bal en loopt zelf door op Alireza, dat zelfs inhoudt… onbegrijpelijk dat hier een overtreding in wordt gezien.
 
genieterr
 
49
1 december 2021 om 23:43
Bizarre blunder van de VAR. De regel is enkel terugsturen wanneer het overduidelijk obvious is en dus fout van de scheids. Gaat vervolgens eerst een minuut of 3 zelf kijken. Nou... Als je zo lang nodig hebt is het dus niet een overduidelijke fout, maar een twijfel situatie. Ook slecht van Nijhuis dat hij erin meegaat, maar dat kan ik ook nog wel ergens begrijpen.
 
SashHaha
 
14
1 december 2021 om 23:51
Dan kon Bas alsnog gewoon de goal goedkeuren, maar het was duidelijk genoeg om af te keuren. Dan lijkt het me goed dat hij de beelden krijgt.
 
ADRO
 
48
1 december 2021 om 23:45
Snap Bas wel… als je zo wordt terug geroepen ga je oprecht twijfelen. Hij had hem moeten goedkeuren punt. Bas is na alle perikelen met alle klote potjes bang om tegen de KNVB in te gaan
 
FR 4FR
 
3
1 december 2021 om 23:51
Hij kan toch ook gewoon vragen om hem nog 1x op normale snelheid te kunnen bekijken? Wel goed dat hij geen rood gaf voor die overtreding. Gewoon net te laat met intentie om de bal te spelen. Voet bleef laag dus geen ernstig gemeen spel..
 
ADRO
 
1
2 december 2021 om 01:40
Als ze hem roepen met Trauner en je blijft hem in de slomo spelen wordt het ook erger. Die Var moet het incident op snelheid spelen ipv de slomotion
 
Tjientval
 
4
2 december 2021 om 05:49
Goed punt. Dat zegt wel iets over de Var... wel terugroepen bij die overtreding bij het doelpunt, maar niet bij de 'rode kaart'.
 
SergioRamosHM
 
0
2 december 2021 om 18:00
Onzin natuurlijk. Inderdaad te laat maar wel gestrekt been en noppen vooruit. Duidelijker rood bestaat niet, raakt hem vol.
 
djdano
 
58
1 december 2021 om 23:45
Alles draait om Bassie. Bas neemt de beslissing die hem het meestE publiciteit oplevert. Ga lekker in de showbizz werken als je zo graag in de picture staat.
 
HakimZiyach22
 
39
1 december 2021 om 23:45
Je wordt niet gedwongen om mee te gaan hé, de VAR is de baas niet. Probeert de grote personality uit te hangen maar karakter toonde hij hier niet. Denk dat de UEFA blij is dat hij niet meer internationaal fluit. Wat een irritante gozer zeg. De VAR heeft je ook vaak genoeg gered toen je er zelf helemaal naast zat.
 
ADRO
 
25
1 december 2021 om 23:49
Oneens… normaliter vind ik Bas een prima scheidsrechter en zeker voor Nederland. Echter met alle commotie en dan de achtergrond daarbij snap ik zijn beslissing wel
 
HakimZiyach22
 
16
1 december 2021 om 23:53
Hij kan soms goed fluiten, maar die maniertjes van hem zijn bloedirritant. Hij ging bij PSV-Feyenoord ook al de grensrechter corrigeren omdat een bal zogenaamd niet uit was, hij wil er een show van maken. Het liefst wil hij helemaal geen VAR volgens mij. En dan gaat ie weer bij VI alle lof in zijn zak steken.
 
ADRO
 
16
2 december 2021 om 01:42
Ik kijk gewoon liever naar een wedstrijd met Bas dan een wedstrijd met een ander. Mensen kunnen zeuren dat hij anders fluit, dat klopt. Echter je weet wel dat de tempo’s hoog liggen je kan wat uitdelen en incasseren en daar hou ik persoonlijk van. Als je een scheids had als Mulder of makkelie had die back rood gekregen bij Trauner. Bas legt het prima uit net te laat op de voet geel en door. Mijn zegen heeft hij
 
 
13
2 december 2021 om 07:41
Ik zie Bas juist liever helemaal van het toneel verdwijnen. Een scheidsrechter moet niet opvallen. Dat is nu juist datgene dat Bas juist het liefste doet. De arrogantie straalt ervan af.
 
ayCaramba
 
28
1 december 2021 om 23:46
Ik heb genoeg van deze gast, ik denk dat zijn collega’s dat ook zijn, wat probeert hij hier te zeggen? Hij zaait twijfel en nu gaan we naar scheidsrechters kijken door zijn bril. Scheidsrechters maken deel uit van het spel en dat geldt ook voor de fouten die ze maken. Zo nu en dan zorgen de verhalen over de fouten van de scheidsrechters voor een mooie herinnering. Maar de essentie van het hebben van scheidsrechters in de sport is de wet- of regelgeving die ze opleggen en het feit dat ze de garantie zijn dat Fairplay van het grootste belang is en blijft.
 
SergioRamosHM
 
0
2 december 2021 om 18:04
Hij verteld het toch duidelijk? De var moet ingrijpen bij een duidelijke fout, die is er nu niet. Het is geen overduidelijke overtreding wat hij mist, dus had de VAR weg moeten blijven. De VAR bleef wel weg bij een rode kaart moment, dus wie is er onduidelijkheid en inconsequent?
 
Supportert
 
29
1 december 2021 om 23:46
Beetje stoerdoenerij van Bas.. hij heeft zelf het eindoordeel geveld toch??
 
Dumbell
 
11
1 december 2021 om 23:51
Kunnen we Basje niet ruilen met een willekeurige Spaanse scheids!? Die maakt sowieso fouten, maar die hoor je er achteraf niet over. Nijhuis vergeet wat zijn rol is. Hij moet beslissingen op het veld nemen en het niet achteraf proberen goed te praten. Liever dat je 1 keer teveel naar het scherm geroepen wordt, dan 1 keer te weinig. De beslissing is hoe dan ook aan de scheids.
 
elroyv
 
4
1 december 2021 om 23:52
Ik ben best pro-Bas maar dit is reinste onzin, Bas maakt de keuze niet de var. Daarnaast was het gewoon mogelijk om te fluiten en de var wacht tot na de actie, dus dit is het ‘grijze gebied’ waar Bas juist zegt de ruimte over te willen hebben. Wel of niet fluiten was geen makkelijke beslissing in het veld dus dan var, ik kan met beide beslissingen leven, maar dit is een slechte uitleg.
 
MT87
 
37
1 december 2021 om 23:56
Stuitend. Wat een dramaqueen en lul eerste klas die Nijhuis. Hij is onderdeel van een team, een korps zelfs, en wat laat hij zich hier kennen als de eenling die hij is. Neem je eigen verantwoordelijkheid, man. Dat moet ook als eindverantwoordelijke. Vind het echt belachelijk dat hij de VAR zo afvalt. Het enige wat hij had hoeven doen was zeggen: gezien en beoordeeld. En als die VAR dan toch wil dat hij kijkt, dan had hij het kunnen beoordelen zoals het is: geen overtreding. Nu achteraf zo popie-jopie doen is tenenkrommend. Hij is boos op zichzelf. Maar gooit die hele bak modder over de VAR heen. Echt schandalig dat hij als de ervaren man nu alle schuld bij die Nagtegaal legt. Het had een mooi leermoment kunnen zijn. En dat vertel je hem dan maar privé. Maar de (vaak) minder ervaren VAR zo te kakken zetten zorgt er alleen maar voor dat zij banger worden om in te grijpen. En, ja, dat is bij Bas vaak nodig, zeker wat betreft overtredingen, dus ik begrijp dat hij dat niet wil.
 
PieterPrins773
 
4
2 december 2021 om 01:35
Dat is precies wat hij wilt bereiken. Dat de var minder snel ingrijpt. De var moet een scheids alleen naar het scherm roepen als hij er overduidelijk naast zit. En ja, uiteindelijk beslist de scheids maar door hem onnodig naar het scherm te roepen maakt hij het de scheis lastig. Het publiek begint de joelen (ok in dit geval dan niet) en de scheids komt onder druk. En dan ga je dit afkeure want hele.aal volgens de regeltjes was het een overtreding, maar dit moet je lekker door laten gaan.
 
 
1
2 december 2021 om 07:47
Maar waarom moet je het door laten gaan als het volgens de regels een overtreding is en Feyenoord er zoveel voordeel van heeft dat ze daardoor scoren. Dit vind ik wel de meest kromme redenatie die mogelijk is.
 
PieterPrins773
 
5
2 december 2021 om 08:20
Omdat je kunt fluiten exact volgens de regeltjes of met boerenverstand. Als je alles gaat kijken kun je zo veel doelpunten afkeuren voor een mini overtreding en sommige dingen zijn multiple interpreteerbaar. Daar is de VAR niet voor. Die is er om echte overduidelijke fouten er uit te halen. Bij twijfel moet hij niet callen
 
Bossie
 
7
2 december 2021 om 00:01
En nu weer met zo'n huilverhaal komen. Leuk al die praatjes , maar je wordt beoordeeld op je daden . Alleen bij de VI , daar hebben ze liever je praatjes
 
Maddmaxoz
 
12
2 december 2021 om 00:08
Wat een walgelijke vent is het toch. Dat hij een minder ervaren arbiter zo voor heel NL voor de camera voor de bus dendert terwijl hij verdorie zelf eindverantwoordelijk is. Dan heb je echt geen kloten in de broek zeg. Dat Nijhuis nou niet begrijpt dat een lichte overtreding ook een overtreding is daar moet de rest van de wereld dan maar rekening mee houden zeker? Walgelijke vent.
 
SergioRamosHM
 
0
2 december 2021 om 18:06
Die VAR doet dat toch zelf precies zo bij Nijhuis? Hij gooit Nijhuis voor de bus door te doen alsof Nijhuis een grote fout heeft gemaakt, terwijl dat niet zo is?
 
Chanturia
 
9
2 december 2021 om 00:14
Ik vind dit geen overtreding, en Bas schijnbaar ook niet. Maar waarom keurt die de goal dan toch af? En komt hij later huilen dat de VAR hem vroeg om een beoordeling van de situatie..
 
FR_Rulez
 
5
2 december 2021 om 00:15
Bijzondere redenatie. Ondanks dat hij iets te populair aan het doen is met al zijn tv-optredens en hij soms iets te ver gaat metds Nijhuis-show tijdens het fluiten, vind ik het in de basis een goede scheids. Had daarom ook niet verwacht dat hij deze zou afkeuren met zijn persoonlijkheid en ervaring. Zeker niet als ik terug denk aan Feyenoord - NEC waar een onervaren broekie als Joey Kooij wél de ballen had om tegen de VAR in te gaan, op een veel en veel crucialer moment ook nog eens. Dan verwacht ik dat iemand als Nijhuis dat in een situatie als dit ook doet.
 
willempiedebok
 
0
2 december 2021 om 08:57
Met die overtreding van Linsen? Toen had de scheids ook moeten fluiten voor een overtreding. Onbegrijpelijk.
 
Sgt. Pepper
 
2
2 december 2021 om 00:25
Hele aparte beslissing, unicum dat ik een scheids nee schuddend een doelpunt zie afkeuren..
 
Gerben1978
 
6
2 december 2021 om 00:41
Hier wordt Feyenoord bijna punten afgenomen door dat deze man besluit om `toch maar mee gaan` in wat de VAR zegt. Beseft Nijhuis wel wat er op het spel staat voor een club wanneer er een verkeerde beslissing wordt genomen. Dit laat wel zien dat er iets helemaal fout zit in het hele scheids / VAR proces. Kunnen jullie bij de KNVB ajb eerst je shit oplossen voor jullie een scheids het veld opsturen die een beslissing neemt maar dat liever niet had willen doen en toch wel doet om de ander te pleasen? De belangen zijn echt te groot geworden om vanwege dit soort geintjes punten te verspelen. Dit is echt puur amateurisme en heb een sterk vermoeden dat dit vaker gebeurd waar een beslissing wordt genomen, waar de scheids het eigenlijk niet mee eens is en zo gaan clubs de boot in omdat men liever mekaar dekt. Het is te gek voor woorden en verder een prima wedstrijd gefloten hoor en heb Bas normaal gesproken hoog zitten, maar dit kan echt niet....
 
Pressing12
 
7
2 december 2021 om 01:24
Wat maakt het nou uit dat hij door de VAR naar de kant wordt gehaald. Ook al is het niets. Het is goed dat de VAR om beoordeling vraagt voor een dubbel check.Nijhuis heeft laten zien dat hij bang was om bij zijn besluit te blijven. Hij hangt de grote kerel uit maar heeft hier zelf toegegeven dat hij is bezweken onder de druk. Er kwam meer druk op de beslissing en daarom koos hij voor de makkelijkste weg.Hij heeft vandaag toegegeven dat hij bezwijkt onder de druk.Niet alleen heeft hij toegegeven dat hij de druk niet aan kan. We hebben ook kunnen zien hoe hij de schuld probeert te verleggen als hij bezwijkt onder druk.We hebben vandaag kunnen waarnemen dat Nijhuis emotionele beslissingen neemt op basis van druk.
 
El Fenomeno
 
5
2 december 2021 om 04:56
De VAR deed er alles aan om Feyenoord niet te laten winnen, want die overtreding vlak voor rust was rood. Gestrekt been, mist de bal, vol op de voet/enkel. Als je dan Nijhuis naar het scherm riep vanwege een Heracles speler die al viel voordat er contact was, dan moet je hem zeker naar het scherm sturen bij die overtreding.
 
Tjientval
 
9
2 december 2021 om 05:51
Soms denk je bijna dat ze in Zeist liever zien dat Ajax kampioen wordt...
 
Maddmaxoz
 
1
2 december 2021 om 09:27
Dan waren de rapen wel helemaal gaar geweest. Ik zag overigens wel dat de speler zijn been introk, kan leven met geel.
 
JamesFan
 
0
2 december 2021 om 05:14
Als hij hem had toegekend had de wedstrijd heel anders gelopen had azzaoui er ook niet af gehoeven met een zware blessure
 
Tjientval
 
1
2 december 2021 om 05:53
Misschien kan Veronica Inside zowel Bas als de VAR naast elkaar op de stoel zetten morgen. Lijkt me een leuk gesprekje.......
 
S.Snape
 
1
2 december 2021 om 06:15
Je had je niet eens naar de kant moeten laten roepen. Duidelijk interview van Bas maar ben toch wel teleurgesteld in hem.
 
Pablonino
 
3
2 december 2021 om 06:19
Het duurde vooral erg lang terwijl de beelden prima waren. Ze hadden wel veel bedenktijd nodig. Wat dat betreft vond ik het meer irritant dat Heracles in de 1ste helft nog een harde overtreding maakte wat iets weg had van een rode kaart maar dat dat snel weer door mocht, dat ik me af vraag of ze er wel goed naar gekeken hebben. Dan krijg ik wel het idee dat het maar willekeur is.
 
 
2
2 december 2021 om 07:26
Belachelijke reactie. Volgens mij is het nog steeds zo dat hij de beslissing neemt. De VAR kan hem alleen vragen nogmaals naar de beelden te kijken.
 
PaulR_1982
 
1
2 december 2021 om 07:44
Gewoon 3 keer een 'foute' beslissing nemen en dan boos zijn op iemand anders. Obstructie is gewoon een overtreding, hoe licht ook. Dus in mijn ogen had de goal nooit toegekend mogen worden door Nijhuis, zijn eerste fout. Dan wordt hij terecht naar het scherm geroepen en keurt hij het doelpunt alsnog met tegenzin af. Nijhuis vond dat hij onterecht naar het scherm geroepen werd en nam een beslissing met tegenzin. Hij toont aan geen enkele ruggengraat te hebben, zijn 2e fout. In de rust kijkt hij nogmaals de beelden en zit hij geen overtreding, dat is de 3e fout, omdat obstructie volgens de spelregels gewoon een overtreding is.
 
 
2
2 december 2021 om 08:05
Jij bent uiteindelijk degene die beslist flapdrol.
 
 
0
2 december 2021 om 08:14
Pff showbizz mannetje Nijhuis moet weer ff populair doen voor de camera,
 
hoogdrukzetten
 
0
2 december 2021 om 08:15
Nou nou wat een ophef zeg.... sorry maar het is toch duidelijk obstructie en dus een overtreding dat we dat tegenwoordig niks vinden strookt niet met de regels...
 
murki
 
0
2 december 2021 om 08:16
Van mij hoeft hier geen VAR bij te komen, is geen duidelijke fout. Toch vindt ik dit wel een overtreding, Ali loopt door op het lichaam nadat de bal al gespeeld is.
 
Teesboer
 
2
2 december 2021 om 08:24
Goed dat hij het zichzelf aanrekent, maar de VAR is natuurlijk de boosdoener in dit verhaal. Zij moeten doen waarvoor ze in het leven geroepen zijn; bij duidelijke fouten van de scheids, de scheids naar het scherm roepen. Dit was geen duidelijke fout van de scheids, dus moeten ze het lekker laten gaan. Het zegt al genoeg dat de VAR voor zo'n simpele overtreding 5 minuten moet kijken of het toch heel misschien een overtreding is.
 
steeck03
 
0
2 december 2021 om 09:35
Onzin. Bij iedere goal wordt er per definitie gekeken. Als Bas dit geen overtreding vond moet hij niet fluiten. Ook niet dat de VAR hem verteld dat hij het wel een overtreding vindt. De scheidsrechter is degene die uiteindelijk de beslissing neemt. De VAR adviseert, maar besluit niets.
 
Teesboer
 
0
2 december 2021 om 09:53
De VAR heeft Bas duidelijk overgehaald, het is jammer dat Bas hier gevoelig voor is geweest. Ik ben het met je eens dat de VAR niets besluit, maar ze horen ook niet voor elke (lichte) overtreding de scheids naar het scherm te roepen. Als het een overduidelijke fout is van de scheidsrechter is, dan horen ze dat wel te doen. Dit was geen overduidelijk fout, dus is de VAR z'n boekje buiten gegaan.
 
MikeVanh503
 
0
2 december 2021 om 08:37
Lekkere collegiale reactie van Bassie. Dit bespreek je samen en niet voor de camera je collega zo afvallen.
 
@Osthoved89
 
0
2 december 2021 om 09:06
Het draait altijd om Bas. Hij had gewoon moeten zeggen: ik zat inderdaad fout, ik raakte in de twijfel door dat ik de herhaling 10 keer heb gekeken. We gaan intern bekijken hoe we zulke situatie kunnen oplossen. Maar dat doet Bas niet.
 
patrob
 
0
2 december 2021 om 08:37
We kunnen wel net doen of er een grijs gebied is, maar dat is natuurlijk niet zo. Als de VAR vindt dat er een overtreding is gemaakt is hij verplicht de scheidsrechter daarop te wijzen. Ook Nijhuis constateerde uiteindelijk dat er sprake was van een overtreding. Dus terecht dat de VAR ingrijpt en terecht dat het doelpunt is afgekeurd. Overtreding is overtreding. Je zou kunnen discussieren of het een overtreding heeft plaats gevonden, maar blijkbaar vonden zowel de VAR als Nijhuis dat dit een overtreding was. Om dan achteraf dit soort onzin uit te kramen slaat natuurlijk helemaal nergens op.
 
mitchajax020
 
1
2 december 2021 om 08:38
Zat gisteren te kijken maar was totaal niets aan de hand. De VAR heeft toch niet de eindbeslissing of wel??? Volgens mij bepaalt de scheids dat of zit ik er naast.
 
SergioRamosHM
 
0
2 december 2021 om 18:12
Klopt maar als je als scheidsrechter een VAR krijgt dat 10x zegt dat ze denken dat het een overtreding is en je ook nog de beelden in slow Motion toont.. ja dan ga je het nog geloven.
 
willempiedebok
 
0
2 december 2021 om 08:51
Zie het probleem niet, er wordt overal naar gekeken bij een doelpunt, nu ging er een overtreding aan vooraf en daarom wordt die afgekeurd. Kan Nijhuis wel een hoop misbaar maken, hij moet zorgen dat hij goed fluit.dat doet hij niet. Hij laat overtredingen doorgaan en dat levert alleen maar boosheid op. Het was een wedstrijd met een hoop frustratie met het idiote gedrag van Til als dieptepunt. Wat is er met die leuke speler van AZ gebeurd? Viel me al eerder op, heel gefrustreerd.
 
Booya_410
 
1
2 december 2021 om 09:12
Als fluiten niets is kan ie altijd nog auditie doen bij Goede Tijden.. Man man man wat is deze vent toch bloed irritant, een media / aandacht geile clown... Als je het er niet mee eens was Bassie, dan had je op dat moment moeten zeggen "nee, is niks ik fluit niet", in plaats van knikken, zogenaamd boos en geirriteerd doen in de rust om na de wedstrijd als een verwend joch voor de camera een heel huil verhaal op te houden. Johan Derksen heeft natuurlijk weer genoten van deze fantastische scheidsrechter... Dat wordt morgen weer genieten bij Veronica Inside...
 
FunkyG
 
0
2 december 2021 om 09:28
Lekker voorbeeld ook. Zit toch niemand meer op te wachten die Nijhuis. Die denkt echt dat die wedstrijden er voor hem zijn. Wat een droef toeter. Hij had gewoon die goal gewoon kunnen goed keuren. Achteraf lekker makkelijk praten.
 
Peperbus038
 
1
2 december 2021 om 09:31
Fijne collega die bas zeg! Als je zo'n ervaren scheidsrechter bent neem je zelf de beslissing waar je zelf achter staat. Dit bij de VAR neerleggen vind ij bijzonder zwak en kinderachtig . Na de tijd bespreek je dit lekker met de collega zonder de pers erbij.
 
Tornado72
 
0
2 december 2021 om 09:41
Hier is de var natuurlijk niet voor bedoeld. De var zou moeten ingrijpen bij arbitrale blunders. In deze situatie kan je fluiten maar net zo goed door laten spelen, kwestie van intrepetatie. De var had Nijhuis nooit naar de kant moeten roepen....nijhuis had gewoon bij zijn eerste beslissing kunnen/moeten blijven..
 
Cas1
 
0
2 december 2021 om 09:49
Super slap gezwets. Nijhuis was gisteren ongelooflijk slecht. Beide partijen werden door hem in de war gebracht. Dit betekent Niet omdat het over en weer gebeurde dat het ok is Nee, het is 2keer zo slecht De afgekeurde goal Je moet wel een hele slappe l zijn als je het goedkeurt dan afkeurt en dan later zegt had ik het maar niet afgekeurd Het excuus is even belachelijk De beelden zijn schuldig, niet ik Man o man ga je schamen Snap je nou dat de UEFA zegt: wieberen!
 
ErdeeBee
 
2
2 december 2021 om 10:22
Wat een ophef allemaal. Als dit tijdens de klassieker gebeurt en Ajax maakt een goal dan vindt heel Rotterdam dat de VAR moet ingrijpen. Niet zo zeuren dat er nu een goal wordt afgekeurd na een overtreding. Slecht van Nijhuis dat hij niet gelijk fluit. Zo simpel als wat
 
paulurs
 
1
2 december 2021 om 11:07
Bas is gewoon een ontzettend incapabele scheidsrechter, mist het merendeel van de overtredingen en schuift dat onder het tapijt met een verhaaltje over "mannelijk voetbal". De VAR is helemaal met dit soort scheidsrechters, die hun eigen imago belangrijker vinden dan een eerlijke wedstrijd, werkelijk een zege voor het voetbal. Hoop dat Bas na dit incident voor de rest van het seizoen geschorst wordt, nog beter zou een functie elders zijn.
 
Denn01
 
0
2 december 2021 om 11:10
Wat als hij er niet in meeging en later blijkt dat Nijhuis dan fout zit. Als dat gebeurd dan word er gezegd dat hij niet naar de VAR luistert en alleen maar doet waar hij zelf zin in heeft. En die naam heeft hij sowieso al en hij fluit al geen Europees meer. Dan krijgt hij de KNVB op zijn dak en krijgt hij nog maar de KKD. Nu gaat hij juist voor de veiligste weg om met de VAR mee te gaan.
 
Toto1968
 
3
2 december 2021 om 13:23
Het is toch gewoon een overtreding. Had ie zelf meteen voor moeten fluiten. Ze staan er met twee man naar te kijken. Als dat dan volgens zijn eigen regels niet zo is, dan had ie de VAR moeten laten gaan.
 
HenkJanssen374
 
0
2 december 2021 om 15:36
Ja Basje dan laat jij je piepelen door de VAR. Slechte zaak. Altijd op je eigen waarneming afgaan.
 
Bayern1982
 
0
2 december 2021 om 20:12
Ik heb de deur er ook uitgetrapt, maar alleen omdat ik 3-1 bij de toto heb ingevuld.
 
Jan1964
 
0
3 december 2021 om 04:03
Ik vind dit WEL zo een overtreding maar wel zo`n lichte dat de VAR zich er niet mee moeten bemoeien. Jahanbaksh draait met zijn tegenstander mee waardoor hij hem de doorgang bewust belet. Fluit hij gelijk, geen probleem. Fluit hij wel, ook geen probleem.. De VAR had gewoon zijn bek moeten houden.