De Boer zet vraagtekens bij oproep Van Gaal: 'Dat heeft hij niet'
Maandag, 30 augustus 2021 om 09:52

Louis van Gaal vindt het niet meer dan logisch dat Devyne Rensch is opgenomen in de definitieve selectie van Oranje voor de aanstaande WK-kwalificatiewedstrijden. Ronald de Boer en Kenneth Perez zetten echter vraagtekens bij het selecteren van de rechtsbenige verdediger van Ajax. Rensch is geen basisspeler in Amsterdam en mist momenteel ritme, zo luidt het oordeel van de analisten.

"Wat ik gek vind: Van Gaal heeft het altijd over ritme", zo opent De Boer in zijn rol van analist in de studio van ESPN. "Je moet als speler ritme hebben, maar dat heeft Rensch niet. Heel weinig, dus ik begrijp de keuze niet. Ik denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat Rensch een geweldige speler is voor de toekomst. Hij kan linksback en rechtsback spelen en heeft in de jeugd altijd centraal gespeeld. En ook op het middenveld. Als je hem als rechtsback ziet, dan zie je hem elke keer er overheen denderen. Dus hij heeft ook gewoon de longinhoud en de drive."

Ajax-bankzitter Rensch vermoedt reden achter oproep voor Oranje

De verdediger denkt te weten waarom Louis van Gaal hem heeft geselecteerd.Lees artikel

Collega-analist Perez vindt niet dat Van Gaal spelers moet selecteren voor Oranje alleen maar omdat ze over veel potentieel beschikken. "Daar heb je geen tijd voor, want het zijn cruciale wedstrijden." De Boer zit wat dat betreft op een lijn met Perez. "Rensch gaat voorlopig niet spelen bij Ajax, want Noussair Mazraoui doet het fantastisch. Het voordeel van Rensch is wel dat hij aan alle kanten kan spelen, dus je hebt een multifunctionele speler. Daar kan Van Gaal hem dus voor gebruiken. Waarschijnlijk zijn er weinig smaken waar Van Gaal van denkt: Dan zet ik liever mijn kaarten op hem."

Van Gaal legde vrijdag op de persconferentie uit waarom Rensch in de definitieve Oranje-selectie is opgenomen. "Hij kan links en rechts spelen, dat maakt hem eigenlijk weinig uit." De trainer vertelde dat hij zijn spelers selecteert op basis van vier 'hoofdmomenten': "Momenten bij balbezit, omschakeling naar balverlies, balverlies en omschakeling naar balbezit. Zijn gedrag (dat van Rensch, red.) in de vier hoofdmomenten heeft de doorslag gegeven."

Rensch heeft bij Ajax op de backposities te maken met concurrentie van Mazraoui en Nicolás Tagliafico. "Ik vecht elke dag voor mijn plek. En dan is het aan de trainer of hij me opstelt of niet. Mijn voordeel is wel dat ik op meerdere posities inzetbaar ben. Bovendien wordt het een lang en druk seizoen. Dus mijn kansen gaan echt wel komen. Ik heb vorig seizoen laten zien wat ik kan, want ook Europees stond ik mijn mannetje. De trainer weet dat ik er sta als dat moet", aldus Rensch.

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
5
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (35)

 
burwatti
 
22
30 augustus 2021 om 10:13
Eigenlijk geeft de Boer zelf al aan waarom het een optie is voor van Gaal.. Rensch is op alle plekken achterin inzetbaar, daarnaast kan hij inderdaad ook op het middenveld spelen en heeft hij bewezen dat hij er kan staan wanneer dit van hem verwacht word. Van Gaal wilt Rensch aan het werk zien, en heeft overduidelijk hoge verwachtingen van Rensch. Het is nou ook niet zo dat we tegen wereld ploegen spelen de aankomende wedstrijden..
 
Benzema.
 
15
30 augustus 2021 om 10:49
Dat hij op meerdere plekken inzetbaar is is een slap argument. Een selectie bestaat bewust uit 23 spelers, zodat je iedere positie dubbel bezet kan hebben. En als je wisselspeler van Ajax bent, verdien je gewoon echt geen oproep.
 
burwatti
 
10
30 augustus 2021 om 11:11
Blijkbaar denkt onze bondscoach daar anders over. Daarnaast is de gedachten zo gek toch niet om een talent mee te nemen die multi inzetbaar is? Op de training is het ook makkelijk om een speler te hebben die op meerdere plekken inzetbaar is. Zoals ik ook al aangaf is de tegenstander waar Nederland de komende wedstrijden tegen speelt van +- het zelfde niveau als de Eredivisie dan kan Rensch makkelijk invallen als het nodig is.
 
Sirius
 
7
30 augustus 2021 om 11:56
@burwatti - Ten eerste krijg ik sterk de indruk dat je het tegenovergestelde had gezegd als deze jongen niet bij Ajax had gespeeld. Een jongen die niet goed genoeg is voor de basis bij Ajax, is ook niet goed genoeg voor de basis bij Oranje. Het is ook weer niet zo dat Ajax er nou geweldenaren rond heeft lopen. Tagliafico is allang niet zo goed meer als in het succesjaar en Mazraoui is dan zeker een goede back, maar daarin moeten we ook weer niet doorslaan. Verder zijn dit gewoon hele belangrijke wedstrijden en we staan niet voor niets geen eerste in die poule. Het is gewoon een vreemde uitverkiezing.
 
burwatti
 
7
30 augustus 2021 om 12:17
Het is niet zozeer dat Rensch niet goed genoeg is voor de basis maar de concurrentie op zijn plek is gewoon moordend. Daarnaast zeg ik nergens dat Rensch als rijp is voor een basisplaats in Oranje. Het is zeker geen schande als je als 17 jarige speler, Mazraoui international van Marokko en een absolute topper in het aanvallende spel van de club, niet uit de basis speelt. Aan de andere kant staat Tagliafico die nog steeds gewoon Argentijns international is.. Dat we geen eerste in de poule staan heeft alles te maken met die rare wedstrijd tegen Turkije waar je gewoon beter was, maar een paar rare tegen goals tegen kreeg die met alle geluk van de wereld binnen vlogen..
 
RM1335
 
1
30 augustus 2021 om 13:10
Belachelijke keus om een wisselspeler met weinig speeltijd bij je groep te halen. Opvallend dat er toch nog (blinde) mensen zijn die dit een terechte keus vinden. Maar ja, Orajax he? Die gaan weer keihard falen op een eindtoernooi, let maar op.
 
Fieldman
 
82
30 augustus 2021 om 10:14
Wat hij maar ook zo kritisch geweest op zijn eigen broertje..
 
CocoAfc
 
37
30 augustus 2021 om 10:16
Dus dat. Ik vind dat de Ronald lekker zijn mond moet houden tijdens de periode van Gaal. Heb hem amper kritiek zien geven toen Frank coach was en daar was meer dan genoeg ruimte voor.
 
Fieldman
 
16
30 augustus 2021 om 10:35
Precies. De albert verlinde van de voetbalwereld..
 
Sankento
 
7
30 augustus 2021 om 10:33
Ga je nog inhoudelijk reageren, Fieldman? Want iedereen kan zo'n goedkope reactie plaatsen. Je hoeft niet met R. de Boer eens te zijn maar wat hij zegt is niet onzin.
 
Fieldman
 
38
30 augustus 2021 om 10:38
Tijden de periode van F de Boer was er heel veel aan te merken; op het spel, op selectiebeleid, op communicatie etc.. Van Gaal moet nog beginnen, Maar Ronald staat vooraan om commentaar te leveren, maar tijden de oranje jaren onder Frank hoorde ik hem niet of nauwelijks.. Inhoudelijk genoeg?
 
CocoAfc
 
11
30 augustus 2021 om 10:41
Ik vind hetzelfde als Fieldman en vind het ook niet goedkoop. Het is vreselijk hypocriet om nu de kritische man uit te hangen, terwijl hij 2 maanden geleden geen kik gaf. Als je kritiek wilt leveren op de bondscoach, wie deze ook mag zijn, moet er een voorwaarde zijn dat je objectief bent. Ronald heeft laten zien niet objectief te kunnen zijn, hoe mag je dan nog voor een groot publiek spreken en denken dat je geloofwaardig overkomt? Niet alles is zo diep Sankento en volgens mij heeft deze opmerking geen extra uitleg nodig. Tenzij je liever eet door een rietje.
 
schijntrap
 
4
30 augustus 2021 om 10:49
Alles wat hij zegt is onzin. Die man is onzin. Zelfs bij espn nemen ze hem niet meer serieus en mag hij bijna niks meer doen. Zo serieus neemt men hem dus! Gewoon een heel eng mannetje.
 
 
6
30 augustus 2021 om 10:53
@schijntrap: Hier heeft hij echter wel een valide punt. Het is een bijzondere keuze voor een niet-bijzondere speler. Dus dat iemand hierover begint, dat is logisch. Alleen moet niet De Boer het zijn inderdaad
 
Ajaciedje02
 
0
30 augustus 2021 om 15:42
Een bijzondere keuze a laa, maar dat jij Rensch een niet-bijzondere speler vindt is eerder jouw makke of tunnelvisie. Rensch is er eentje die zich al vrij makkelijk staande houdt, ondanks zijn leeftijd. Dat hij nu Nous voor zich moet dulden vind ik niet meer als logisch, gezien de vorm van Nous. Dat vervolgens V Gaal een voorkeur heeft voor Rensch in zijn selectie ten nadele van een Karsdorp vind ik wel apart en zou dan eerder voor de ervaring van Karsdorp gaan.
 
Siceramo
 
6
30 augustus 2021 om 10:16
Het was als voor de positie van rechtsback wellicht logischer geweest als Karsdorp (ook onder Moutinho basisspeler) was opgeroepen, maar Van Gaal geeft de voorkeur aan Rensch vanwege zijn veelzijdigheid en vier hoofdmomenten. Prima, we hebben het hier niet over een basisspeler, dus geen man overboord.
 
JK-Ajax
 
4
30 augustus 2021 om 10:17
vgaal heeft ook aangegeven dat een aantal spelers een uitzondering zijn op de regel van speelritme, waaronder dus Rensch. Dan vervolgens als argument gebruiken dat hij geen speelritme heeft en niet geselecteerd moet worden is dan ook kolder. Ik vind persoonlijk ook niet dat hij opgeroepen hoeft te worden, laat hem lekker minuten maken in jong en zich blijven ontwikkelen we hebben genoeg multifunctionele spelers al in de verdediging.
 
MessiBazoer
 
0
30 augustus 2021 om 10:19
Wat is nou eigenlijk Rensch zijn échte positie vraag ik me af? Vorig jaar op rechts deed hij het prima, als hij op links speelt doet hij het ook prima ??.
 
burwatti
 
2
30 augustus 2021 om 11:13
Zijn originele plekkie is centraal maar Rensch past zich heel makkelijk aan in een andere rol. Voor een trainer de ideale speler, toch denk ik dat het voor Rensch wel zaak word om zich te richten op een vaste plek als hij echt daadwerkelijk basis speler wilt worden.
 
 
4
30 augustus 2021 om 10:20
Zou ook wel vreemd zijn als Van Gaal de oproep zelf onlogisch zou vinden... Ik snap de redenatie van Louis opzich wel, maar ik zou Rensch lekker meenemen bij een oefenpotje en hem dan ook speeltijd geven. Tijdens deze belangrijke wedstrijden mag ik hopen dat ie op het bankje blijft.
 
 
4
30 augustus 2021 om 10:29
Ja, een topper is het niet. Het is echt een gokje van Van Gaal, daar waar je betere opties had gehad. Anderzijds vind ik het ook wel weer leuk, gokken nemen met talenten. Dan weet je echt wat je hebt en wat eraan komt. Prima dus. Als hij maar niet speelt in de belangrijke potjes
 
DavidDein
 
1
30 augustus 2021 om 10:44
Ik vind Rensch nou niet iets hebben waarvan ik denk, dat wordt een topper. Simpele, stabiele speler die geen gekke dingen doet. Ik vind het prima dat van Gaal zo'n jongen de kans geeft. Het alternatief is van Aanholt of Tete, die beide jarenlang niets gepresteerd hebben in Oranje.
 
 
7
30 augustus 2021 om 10:50
Karsdorp, speelt basis bij AS Roma. Die heeft veel meer laten zien dan hem. Dit was veel logischer geweest. En eens hoor, ik zie het ook niet in Rensch. Maar één verrassende naam in een logische selectie, is duidelijk gewoon iets uitproberen. Ik vind dit prima
 
DavidDein
 
5
30 augustus 2021 om 11:06
Helemaal mee eens, onder de Boer zaten er nog vaak spelers bij de niet het niveau hadden en ook nooit gaan bereiken. Karsdorp was inderdaad een goede optie geweest. Als hij nog zo'n seizoen draait komt hij er vanzelf bij neem ik aan
 
Soccerfan_1
 
0
30 augustus 2021 om 11:34
Kan Karsdorp ook op links? Misschien even luisteren naar wat van Gaal zegt wat zn reden is....
 
 
4
30 augustus 2021 om 11:36
Ja, meerdere posities inzetbaar. Snap ik. Alsnog minder logisch natuurlijk.
 
TVL11
 
0
30 augustus 2021 om 11:46
Hij heeft wel echt een goede techniek, ook tweebenig, alleen vind ik hem altijd zo blind opstomen zonder vooruit te kijken.
 
Dilima1966
 
4
30 augustus 2021 om 10:38
Ronald de boer moet je niet meer serieus nemen, die praat alles goed wat zijn broer frank fout heeft gedaan als trainer 3 x nu al een flop, en WK ook die in Arabische staat wordt gespeeld, hij is ook terug gefloten door ESPN,
 
Teesboer
 
3
30 augustus 2021 om 10:41
We gaan hem hoogstwaarschijnlijk niet op het veld zien, dus laten we ons maar niet zo druk maken. Leuk voor zijn eigen ontwikkeling, kan in de toekomst natuurlijk wel een vaste waarde worden voor Oranje.
 
Soccerfan_1
 
2
30 augustus 2021 om 11:33
Volgens mij is van Gaal heel duidelijk geweest over Rensch. Hij kan op meerdere posities uit de voeten. Zo heeft hij gewoon meerdere posities dubbel bezet. Dat heeft hij gewoon gezegd. Dat Perez daarna ook weer zomaar iets verzint wat de reden is slaat ook nergens op. Hebben zij die persconferentie wel gezien vraag ik me af.
 
PaulR_1982
 
4
30 augustus 2021 om 11:54
Als deze 2 eens zouden luisteren zou het al de helft schelen. Van Gaal heeft toegegeven dat Rensch geen of weinig ritme heeft. Maar omdat hij op meerdere posities inzetbaar is, scheelt het een aantal plekken in de selectie. Van Gaal hoeft naast een 2e rechtsback niet nog een linksback te selecteren, want daar kan Rensch ook spelen. Niet mijn woorden, maar gewoon hoe Van Gaal dit heeft uitgelegd.
 
Mitea_007
 
2
30 augustus 2021 om 12:05
Van Gaal heeft tijdens de persconferentie duidelijk uitgelegd waarom hij Rensch als uitzondering meeneemt, ondanks gebrek aan ritme/regelmatig spelen. Je hebt met één verdediger direct vier posities bezet (linksback, rechtsback en twee centrale posities). Daarnaast kan hij bij nood ook nog op het middenveld, al zal hij daar waarschijnlijk voorrang moeten verlengen aan de ervaren krachten. Maar ik denk dat deze 'analisten' dit wel gehoord hebben, maar het liever negeren, omdat ze anders niks weten om over te zeuren.
 
KarelKlumpers
 
1
30 augustus 2021 om 12:29
Wanneer alles wat Van Gaal deed logisch was. Dan was ik zelf de bondscoach geworden. Ik denk dat Van Gaal het absolute voordeel van de twijfel verdient.
 
Die Knappen
 
0
30 augustus 2021 om 22:34
Perez en de Boer hebben dit keer gelijk. Potentieel kan niet de reden zijn voor een nominatie in de Oranje selectie. Je moet de vorm hebben en regelmatig spelen.