'De grote Europese clubs zijn een beetje bang nu'
Dinsdag, 10 januari 2017 om 16:01

Antonio Conte zag zijn spelers Oscar en John Obi Mikel deze winter van Chelsea naar China vertrekken. De Italiaanse oefenmeester uitte onlangs zijn zorgen over het geld dat de Chinezen te bieden hebben. Mario Stanic, voormalig aanvaller van Chelsea, vindt dat onzin en is juist blij het Chinese voetbal op het toneel is verschenen.

"De grote Europese clubs zijn een beetje bang nu. En terecht, want er is nu iemand met meer geld", zegt Stanic over het geld dat de Chinese clubs te bieden hebben tegen Sportske Novosti. "Als Conte met Juventus of Chelsea een speler van een kleinere club koopt, moet iedereen blij en vereerd zijn? En als Chinese clubs geld op tafel gooien, is het ineens verkeerd?"

Robert Lewandowski, Cristiano Ronaldo en Pierre-Emerick Aubameyang zouden voor grof geld naar China kunnen trekken, terwijl onder meer Axel Witsel, Carlos Tevez en Oscar daar al heen trokken. "Spelers die aanbiedingen krijgen uit China vinden het moeilijk die te weerstaan vanwege het geld. Niemand heeft het recht daar kritiek op te leveren, dat is oneerlijk en hypocriet. Iedere speler moet zijn eigen beslissing maken."

Meer nieuws
   
18:25
18:25
Donkere wolken boven Arnhem: licentiecommissie stelt Vitesse nieuwe deadline
21
   
18:20
18:20
Bondscoach België hakt definitief knoop door over EK-deelname Thibaut Courtois
7
   
18:00
18:00
Waarom Liverpool Slot verkiest boven Amorim als opvolger van Klopp
21
   
17:55
17:55
Matthijs de Ligt verliest race tegen de klok en mist CL-clash met Real Madrid
5
   
17:37
17:37
Zoon van Peter Bosz gaat in de Eredivisie aan de slag als hoofdscout
3
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (57)

 
Buitenspelgoal
 
9
10 januari 2017 om 16:09
En nog steeds oogt die hele Chinese competitie een beetje nutteloos. Nou weet ik niet in detail hoe erg voetbal leeft in China, maar volgens mij zitten die stadions daar nog niet vol, of wel? Lijkt me dan ook dat die Europese voetballers daar niet zo tot de verbeelding spreken als hier, omdat voetbal er onder de ''gewone'' bevolking niet zo enorm leeft. China kan veel beter de mensen daar eerst enthousiast maken voor het voetbal. Laat meer kinderen er mee in aanraking komen; ga zelf enthousiaste voetballers opleiden. Het aantrekken van Europese voetballers is leuk, maar zoveel sterker wordt de competitie er niet van.
 
Kolbeinn_Sigi
 
13
10 januari 2017 om 16:19
Als goede spelers naar die competitie gaan is de kans toch groter dat men gemotiveerder raakt om zelf ook te gaan voetballen. China is daarin goed op weg lijkt mij. En de competitie wordt er niet sterker op? Hoezo niet als onze voetballers daar allemaal naar toegaan wordt hij juist beter omdat die in China zo slecht zijn.
 
PParzyszek
 
6
10 januari 2017 om 16:20
China probeert juist om haar bevolking enthousiast te maken voor het voetbal door de toppers uit Europa weg te kopen en in haar eigen competitie te laten spelen..
 
elninoo
 
11
10 januari 2017 om 16:20
Wat denk je dat China nu aan het doen is? Denk je niet dat ze nu bezig zijn met de mensen enthousiast maken voor het spelletje? Wanneer gaat dat denk je sneller? Met of zonder sterren in de competitie? Waarom kijken mensen Uberhaubt naar de Championsleague, wellicht omdat alle grote spelers daar spelen. Als 1 procent van de bevolking van China naar voetbal kijkt is dat al meer dan in heel Nederland en Belgie bij elkaar. Kun je nagaan wanneer er 20 procent naar zal gaan kijken.
 
lucvz
 
7
10 januari 2017 om 16:28
Bekende spelers = meer aandacht voor voetbal = meer sponsoren = meer geld voor het chinese voetbal = nog meer aandacht voor voetbal = nog meer sponsoren = nog meer geld voor het chinese voetbal. Een Nike of Adidas ziet er veel meer heim in om een Tevez, Witsel, Oscar of Lavezzi te contracteren voor reclames als zij daar ook een markt in China mee kunnen bereiken. De spelers zijn wereldwijd bekend, en nu dus ook in China. Dat maakt de competitie ook interessant voor andere sponsoren en zo komt er meer geld vrij voor het Chinese voetbal en dus ook om het voetbal meer te kunnen promoten aan bijvoorbeeld die kinderen. Dit is gewoon een van de eerste stappen die men wilt nemen en op termijn zullen er ook steeds meer Chinese spelers doorbreken en kan men op die manier doorgaan.
 
wvisch
 
3
10 januari 2017 om 16:35
In China worden sommige CL op 6 verschillende zenders uitgezonden. China is natuurlijk een gigantisch land, en je hebt meer dan 2x het aantal inwoners van Europa als tv-kijker. Je hoeft maar 10% van de bevolking als tv-kijker te hebben dan is dat nog een hele grote afzetmarkt. Nee maak je maar niet druk over die Chinezen, dat komt wel goed.
 
erodinho
 
7
10 januari 2017 om 17:45
Bijna elke Europese voetballer zal het niveau daar omhoog krikken. China staat niets voor niets 83e op de ranglijst. Maar het zal langzaam moeten groeien en op een gegeven moment willen ze met de top 10 meedraaien of zelfs de beste worden van de wereld. Dat ze de beste van de wereld kunnen worden daar twijfel ik echt niet aan. 25 procent van de aardbevolking is Chinees. dus de kans is bij voorbaat al 1 op 4. Bovendien is daar een overschot aan mannen, want betekent dat er ook meer potentiele voetballers zijn. Daarnaast is de Yen veel meer waard dan de Euro. Ook bestaan sommige clubs maar 13 jaar(!). Hoelang bestaat United al dan? Precies zoveel lopen ze nog achter qua voetbal. Maar met geld kan je snel dingen veranderen. Kijk maar naar Psg. Elk club moet gewoon de beste 23 spelers kunnen aanleveren. En straks met een enorme aanwas aan voetballers kunnen ze makkelijk een strenge selectie maken. Concurrentie maakt elkaar beter toch? Stel er zijn in potentie 10.000 Chinese spelers die de top kunnen halen. Dan kan je heel Super League alweer beter maken. Bovendien trekken zij straks ook Koreanen, Russen, Japaners, Iraniers, Indonesiers enzo aan. Dus voor je het weet staat er een mega sterk elftal. In Europa is het probleem dat jongeren alleen maar zich klemzuipen en lastig vinden om nuchter door het leven te gaan. Chinezen daarentegen leven vaak wat teruggetrokken. Daar slaan zij ook al een slag mee. Hier in Europa hoor je vaak niet erbij als je geen alcoholische versnapperingen neemt. Daar is topprestatie iets wat zeer gewaardeerd wordt. Daar kennen ze niets anders dan competitie. Scholen, bedrijven iedereen probeert beter te worden. Ze leggen straks nog meer velden aan dan Cruijf in verhouding. Ze pompen straks meer geld in jeugdaccomodatie dan Barcelona, Ajax en Arsenal ooit gedaan hebben. Kwestie van tijd totdat er een Chinese Messi opstaat. Want behendigheid en snelheid hebben de Chinezen vaak al. Enige wat ontbreekt is tactiek en fysiek.
 
Rodeduivelfan
 
36
10 januari 2017 om 16:13
Volledig akkoord met deze man. Vanaf dat je op de lange tenen van het voetbalestablishment gaat staan dan is het een schande. Grote clubs doen dit constant, maar als het geen westerse of Europese invloeden zijn dan is het ineens een schande.
 
AnfieldRed
 
1
10 januari 2017 om 17:42
Ik ben het oneens met je. Grote clubs inderdaad, maar dat zijn grote clubs in grote competities. China zou al dit geld in de jeugd moeten stoppen. Chinezen zijn heel gedreven in sport. Ze hadden beter meer geld in de jeugd kunnen steken. Ze zouden de competitie langzaam moeten opbouwen door met ervaren coaches en begeleiders te werken. De Chinese stadions krijgen ze nieteens vol. Nu zorgen ze gewoon voor een enorme inflatie in het voetbal. Ik ben benieuwd of ze die investeringen ooit nog terugverdienen.
 
Rooney_10
 
1
10 januari 2017 om 17:49
Ze steken ook grote sommen in de jeugd. Die stadions krijgen ze niet vol? Ja wat denk je waarmee ze nu bezig zijn. Grote namen zorgt voor populariteit. Meer mensen in stadions. Meer mensen die willen voetballen. En je bent een voetballand. Want wat veel mensen vergeten is dat voetbal wel degelijk leeft. Check alle tours van die premier league teams in China en omstreken.
 
Brown
 
0
10 januari 2017 om 17:44
Voetbal is allang verpest door al het geld wat er in omgaat. Echter zoals je aangeeft was het nog goed te praten omdat het vanuit Europa kwam. Uiteraard zijn er de afgelopen jaren juweeltjes van teams bij elkaar gesmeed Door het geld, maar is dit alles ten koste gegaan van de charme die het voetbal ooit eens had. Zie de CL waar tegenwoordig enkel de grote competities recht hebben om te spelen terwijl landskampioen van mindere competities voorrondes moet spelen. Voetbal heeft zijn hoogtij dagen gehad en gun ik het de Chinezen net zo hard als hier in Europa. Zelf ben ik al blij als mijn cluppie in de eredivisie wint en is al het rest meegenomen als ik er enigszins tijd voor vind.
 
AlexDelPiero10
 
5
10 januari 2017 om 18:50
Net zoals het voor velen prima is wanneer Italiaanse families miljoenen pompen in clubs als Juventus en Milan, wanneer VW geld pompt in Wolfsburg, maar wanneer er een rijke Rus geld pompt in Chelsea, praat men over een plastic club, ik zal je wat zeggen, alle clubs zijn dan plastic want ze zijn allemaal gemaakt met geld, of groot gemaakt met geld. Of dat nu van Agnelli-Fiat komt, van Bayer, van de belastingbetaler of van 1 rijke oliemagnaat, het maakt geen ene moer uit. Voetbal is geld en geld maakt voetbal, zonder geld, geen voetbal, nu China er geld in pompt klaagt iedereen, laat ze toch doen, wanneer ze een goede concurrent worden goed, wanneer ze over 5 jaar met hun gezichten tegen de muur lopen, ook goed. Maar Westers geld bejubelen en "vreemd" geld veroordelen is hypocriet.
 
CoenMoulijnRIP
 
39
10 januari 2017 om 16:18
In Engeland zijn ze gewoon bang dat er nu een competitie is met meer geld. Ze doen nu net of China het voetbal kapot maakt, maar dat heeft Engeland de afgelopen jaren zelf al gedaan.
 
elninoo
 
7
10 januari 2017 om 16:22
Het is gewoon hetzelfde probleem alleen is de aanjager ervan verplaatst naar China en is Engeland hier nu de dupe van. Hetzelfde probleem maar dan in een ander jasje.
 
Dante
 
4
10 januari 2017 om 16:24
Beide maken het voetbal niet kapot. Het zorgt voor inflatie in het voetbal, maar ik vind het voetbal niet slechter worden.
 
falcao
 
3
10 januari 2017 om 16:25
Inderdaad. Het probleem is gewoon verantwoord omgaan met je geld, zodat je ook onwenselijke effecten die dit op de internationale concurrentieverhoudingen heeft in ogenschouw neemt. Geleidelijke groei is in alle gevallen beter, maar daarvoor ontbreekt het geduld, de discipline en de wil verder te kijken dan je neus lang id. Nu komen de Engelsen er zelf ook achter. In de tijd van de buitenlanderlimiet was er in elk geval nog een filter.
 
Sammerens
 
1
10 januari 2017 om 16:27
Uiteindelijk is de oorsprong van de enorme stijgingen in de prijzen van het voetbal in Italiã« en Spanje te vinden. Dat Engeland momenteel de competitie met de dikste portemonnee is mag duidelijk zijn, maar stellen dat zij het voetbal kapot maken is dus niet geheel terecht. Hoe dan ook ligt er naar mijn idee voorlopig echt nog niemand wakker van de Chinese competitie. De grote clubs zien het echt nog niet als bedreiging. Leuk dat allerlei figuren ineens om hun mening gevraagd worden, maar de mening van Stanis zegt verder niets over hoe de clubs er zelf in staan. Chelsea lacht zich ongetwijfeld rot omdat ze overbodige spelers als Oscar, Ramires en Mikel eenvoudig hebben kunnen lozen. Verder trekken ze in China spelers aan die aan het afbouwen zijn of die niet tot de absolute top horen. Een speler als Witsel of Oscar zien vertrekken is misschien jammer, maar die behoren tot een categorie waartoe tig spelers toe behoren. Dat er een aantal spelers uit die grote categorie uit Europa verdwijnen is derhalve absoluut geen probleem. Pas als ze spelers als Aubameyang weten over te halen zullen ze zich langzaamaan iets zorgen gaan maken. Vooralsnog lukt dat niet en zijn er nog te veel andere factoren die een groot succes in China in de weg staan.
 
Goosfraba
 
0
10 januari 2017 om 18:24
Precies. Dit hele proces is ik gang gezet begin jaren 90. Om met de vingers te wijzen naar een specifieke competitie is ontzettend kortzichtig en naïef.
 
FutureBoss
 
6
10 januari 2017 om 17:01
Er zijn maar 2 clubs die het voetbal kapot hebben gemaakt op financieel gebied en dat zijn Barca en Real. Die clubs gooien al vanaf de eeuwwisseling met debiele bedragen. Nu heeft engeland meer geld en is het ineens hun schuld? Hou op joh
 
BeyazSiyah
 
2
10 januari 2017 om 17:17
Barca en Real kopen wel absolute topspelers. Kijk naar Tottenham die betaald 22 miljoen euro voor Janssen..
 
TheRoscoe
 
3
10 januari 2017 om 17:40
Tottenham betaalt 22 miljoen voor Janssen o.a. omdat ze 100 miljoen kregen voor Bale.
 
bahaboy
 
0
11 januari 2017 om 00:56
Wezenlijk verschil tussen de Engelse competitie en de Chinese competitie is wel dat de Engelse competitie nog steeds een wereldwijde exportproduct is waarmee het geld dat er in geã¯nvesteerd wordt blijft rollen. De Chinese competitie wordt hooguit in China geconsumeerd, waardoor je dus echt voor prijsinflatie zorgt. Hoe meer spelers hieraan mee gaan doen, hoe verder arbeidsproductiviteit (kwaliteit van een speler) en marktwaarde uiteen gaan lopen. Dat is wat er voor zorgt dat de voetbalmarkt binnenkort gaat instorten. Ik weet niet wat jouw definitie van "voetbal kapotmaken" is, maar zolang de Engelsen het geã¯nvesteerde geld er weer uit weten te trekken, doen ze alleen maar goede zaken en lopen ze uit op hun concurrenten, en dat wil dus niet zeggen dat ze het "voetbal kapotmaken". Dat het spel op het veld niet aan jouw eisen voldoet, wil niet zeggen dat ze de markt niet mogen vergroten door een financiã«le voorsprong te nemen op landen als Spanje, Duitsland en Italiã«. Dus nee, Engeland maakt het voetbal niet kapot, Engeland maakt hun concurrenten kapot doordat het Engels voetbal nog altijd met afstand het populairste voetbal ter wereld is. Daar hoef je de Engelsen niet de schuld van te geven. Wat China echter doet, is gewoon een enorm risico nemen wat er hoogstwaarschijnlijk voor zal zorgen dat de voetbalmarkt destabiliseert, afhankelijk van hoeveel spelers daar nog naartoe gaan en hoeveel populairder de Chinese competitie hierdoor zal worden.
 
FCG-TvhN
 
2
10 januari 2017 om 16:20
Al zouden alle beste spelers van de wereld er spelen en speelden alle clubs oogstrelend voetbal, dan nog zou ik niet naar de Chinese competitie kijken. Het interesseert me gewoon niet wie daar kampioen wordt.
 
yigal
 
5
10 januari 2017 om 16:22
Ik ben het helemaal met je eens. Echter gaat het de meeste voetballers puur en alleen om het geld dus uiteindelijk blijven we in Europa met de middelmatige spelers achter en zitten alle toppers in China.
 
Rooney_10
 
0
10 januari 2017 om 17:51
Jij kan ook overdrijven. Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Voorlopig zijn het alleen maar spelers die niet goed genoeg zijn die naar daar gaan. Vroeger hebben ze dit in Amerika toch ook geprobeerd? Daar is het toch deels mislukt.
 
yigal
 
0
10 januari 2017 om 19:00
Mee eens maar vroeger in Amerika waren het de oude spelers die het voetbal groot hebben gemaakt maar die allang op hun terugkeer waren, Pele, Cruijff en Beckenbauer. overigens die kregen niet salarissen die 5 of 10 keer zo hoog liggen als hetgeen dat ze bij hun clubs in Europa en of Braziliã« kregen en dat is nu juist hetgeen de Chinezen wel doen.
 
sebasjuh
 
2
10 januari 2017 om 17:19
Nee en daar zullen ze in China ook totaal niet wakker van liggen. De afzet markt daar in China is velen malen groter dan Europa, als al die sterren daar spelen zullen er genoeg mensen vanuit Europa daar alsnog naar willen kijken. Wat alleen afwachten is of China doorgaat pakken of niet nu kunnen ze de toppers nog niet overtuigen om naar China te gaan maar als ze nu de groep onder de toppers al wel kunnen aantrekken en dit elke transferwindow blijven herhalen dan is het moment dat de echte toppers een overstap maken ook niet ver weg meer. Ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen van China.
 
FCG-TvhN
 
0
10 januari 2017 om 19:34
We moeten het maar zien of het doorzet. Ik ga in ieder geval stuk van het lachen wanneer ik over tien jaar mensen in Europa rond zie lopen met een shirt van Babi Panggang United (of hoe die clubs daar ook heten). Dat zou wel erg triest zijn.
 
Maravilla1
 
4
10 januari 2017 om 16:21
Volledig eens met deze man. Alsof 100 miljoen voor bale, ronaldo en pogba niet veel te veel geld is. De wereldtoppers worden in europa natuurlijk ook astronomisch veel betaald. Anders hadden zij net zo goed ook het eerste vliegtuig naar China gepakt. Ze moeten gewoon weer terug naar regels voor een maximum aantal buitenlanders, dan zijn we meteen van het gezeik af.
 
semg19
 
0
10 januari 2017 om 16:22
De bedragen voor voetballers zullen alleen maar hoger worden. Dit resulteert in een nog grotere kloof tussen Europese clubs. Dus ik vind het ook aardig zorgelijk wat voor geld er allemaal uit China komt op dit moment.
 
AnfieldRed
 
2
10 januari 2017 om 16:22
Ik moet eerlijk zeggen dat met alle respect Witsel een beetje overschat word, terwijk Tevez duidelijk op zijn retour is. Oscar, is gewoon jammer dat die hier niet meer tewonderen valt. Pelle geld hetzelfde, behoort ook niet tot de top. De echte toppers die in het artikel genoemd worden blijven sportief gezien gewoon hier. Tot nu toe is het dus nog op te vangen.
 
Gavin2100
 
0
10 januari 2017 om 19:15
Oscar is net zo overschat als witsel; verder met je eens. Echte toppers zie je nog niet in China
 
FRon010
 
3
10 januari 2017 om 16:23
Engelse clubs verleiden Nederlandse en Belgische speler met het tienvoudige salaris, dat is allemaal prima. Chinezen verleiden speler uit Engeland met het tienvoudige en nu is het een schande? Nee niet echt, de salarissen van Engeland zijn bizar vergeleken met hier en met China weer zo met Engeland... De echte toppers hechten meer waarde aan een basisplek in het nationale elftal en Europese prijzen dan een Chinese prijs wat ze echt geen zak interesseert. Noem nu 1 echte topper op waar we echt van balen die nu niet op de Europese velden te zien is? Geen 1. En een speler met een salaris van 1.5/2 ton per maand die al erin zwemt gaat heus niet zijn gezin meenemen naar China, althans ik zou dat nooit doen als single wel want China lijkt me ook wel geweldig.
 
1AZ1
 
9
10 januari 2017 om 16:26
Van mij mogen die Chinezen alle topclubs helemaal leeg roven, prima ontwikkeling!
 
LivingLegend
 
5
10 januari 2017 om 17:21
Ik vind het ook wel lache dat de clubs die zich steeds zo arrogant opstellen nu een koekje van eigen deeg krijgen van die Chinezen. Kan het eigenlijk wel waarderen. Gaan ze misschien een keer wat meer investeren in eigen jeugd in plaats van broodvoetballers uit alle werelddelen importeren.
 
Playmaker_23
 
0
10 januari 2017 om 16:27
Ik snap dat China tegenstanders heeft omdat ze zoveel geld uitgeven maar om eerlijk te zijn een Real Madrid, Barcalona, en de meeste clubs in de PL doen dit ook. Als de chinezen 't niveau van hun competitie zo omhoog kunnen halen kunnen we een leuke strijd krijgen tussen continenten. Ik zou 't eerlijk gezegd veel leuker vinden om een CL te hebben als bijvoorbeeld clubs uit de MLS en de chineze Super League er aan toegevoegd worden. Ook voor de kleinere clubs kan dit voordelig uitpakken. Stel je voor een Champions League met alleen de nummer 1(kampioen) incl. Nederland. Dan krijg je veel internationale wedstrijden en worden de kleinere clubs ook rijker.
 
Maravilla1
 
0
10 januari 2017 om 16:32
Gaat denk ik helaas niet gebeuren. Daarvoor zijn de europese topclubs te machtig. Topclubs zullen uit de champions league stappen en een eigen competitie starten. Je denkt toch niet dat Real madrid, Barcelona, Arsenal of Bayerns een jaar Champions league willen missen omdat ze geen kampioen zijn geworden. De uefa is als de dood dat dit gaat gebeuren en stemmen dus vaak toe met voorstellen van topclubs. Kijk bijvoorbeeld naar het feit dat de beste vier clubs uit Spanje, Engeland, Duitsland en Frankrijk geloof ik allemaal standaard aan de CL mogen deelnemen. Zonder enkele voorronde.
 
LivingLegend
 
0
10 januari 2017 om 17:22
Nou leuk laat je die Europese topclubs met elkaar spartelen. Gaat de rest van Europa met die Chinezen samenwerken. Die Chinezen hebben ook meer geld dus de enigen die daadwerkelijke vervreemden van hun omgeving zijn de Europese topclubs die te arrogant zijn om in te zien dat ze in hun eigen moeras wegzakken.
 
Sammerens
 
0
10 januari 2017 om 16:32
Die vergelijking gaat natuurlijk een beetje scheef. De clubs die jij noemt hebben enorme inkomsten en kunnen op basis van die inkomsten meer spenderen. Die clubs hebben decennia lang gewerkt om te zijn waar ze nu zijn. De competities waarin ze spelen zijn wereldwijd populair en genereren daarom ook veel tv inkomsten. De clubs uit China hebben geen noemenswaardige inkomsten, maar krijgen vanuit de overheid bakken met geld toegeschoven en spenderen bakken met geld aan middelmaat en subtoppers om ze een competitie, zonder enige internationale aantrekkingskracht, te stuwen. Men heeft nu eenmaal meer aversie ploegen die kunstmatig gestuwd worden. Dat is/was bij Chelsea en City ook het geval toen ze vanuit het niets ineens honderden miljoenen uitgaven dankzij hun suikerooms.
 
nerazzurri9
 
0
10 januari 2017 om 16:29
Wie antwoord hier nu ja op. Als je tegen de grote bedragen bent die Europese clubs betalen moet je dit al zeker niet goedkeuren.
 
semg19
 
1
10 januari 2017 om 16:41
Helemaal mee eens, snap niet dat mensen niet inzien dat dit het voetbal nog meer kapot gaat maken.
 
LivingLegend
 
2
10 januari 2017 om 17:24
Ik weet niet hoor, die Chinezen hebben dit geld gewoon in kas. Betalen meestal de transfersom in een keer en ze betalen meer dan de Europese topclubs die vooral op de pof leven en van leningen aan elkaar hangen. Nu ze niet meer bovenaan de voedselketen staan gaan ze wellicht een keer nadenken.
 
Adzevedo
 
0
10 januari 2017 om 17:57
In principe moet je dan ook tegen deze transfers zijn, het gevolg is namelijk dat de clubs die deze bedragen ontvangen ze ook meestal snel weer uitgeven aan nieuwe transfers. Dus feitelijk pompen deze transfers nog meer geld de voetbalsport in. Aan de andere kant is er wel een duidelijk verschil, spelers die in China gaan voetballen zullen niet actief zijn in de Europese clubtoernooien. Dat betekend dat de top van het Europese voetbal belangrijke spelers verliest, die ze qua kwaliteit niet goed zullen vervangen. Ervan uitgaande dat de trend echt doorzet en dadelijk grotere namen zullen vertrekken. Tot op heden blijven de echte sterren nog in Europa, maar China bouwt wel een competitie op die qua niveau op deze manier snel zal stijgen. Hoewel ik zeker geen voorstander ben van deze transfers moet ik ergens zeggen dat ik het de topclubs in de grote competitie ergens wel gun. Eerst verminken ze de CL voor hun eigen commerciã«le belangen, waarmee de rest van Europa wordt gedupeerd. Nu worden ze zelf het slachtoffer van het grote geld, want in China is plots meer geld te besteden.
 
camiel
 
0
10 januari 2017 om 17:15
het is heel simpel de grote competities blijven groot. Want Barcelona en United zijn grotere clubs het was even een periode dat grote spelers naar Rusland gingen die tijd is nu ook weer voorbij. Dit duurt 2 of 3 jaar en dan is de rage weer voorbij. Bayern Arsenal Chelsea United Real Barcelona Atleico zijn altijd nog clubs met een status en dat zal altijd interessanter blijven dan China. Qua geld jaa is dat minder aantrekkelijker maar goed dat hou je toch.
 
PapaBear
 
0
10 januari 2017 om 17:18
Het probleem (als je het al zo mag noemen) verplaatst zich gewoon. Het valt in ons nadeel omdat we met een tijdsverschil zitten die niet fijn is om een potje te pakken. In principe veranderd er weinig enkel de locatie van de "sterkste" competitie ter wereld. De meeste sterren (topspelers) spelen in Engeland maar zijn geen Engelsen zal niet veranderen in China. Net als de basis in Engeland is de basis in China crap. En in Engeland moeten ze niet zo miepen want ze zijn zelf begonnen met die idiote bedragen, en nu worden ze boos omdat er een rijkere jongentje bij is gekomen? Hypocriet much?
 
LovreFC
 
2
10 januari 2017 om 17:18
Stanic heeft natuurlijk helemaal gelijk. Het geld dat omgaat in enkele competities/bij enkele clubs heeft Europees voetbal kapot gemaakt qua spanning en kleinere competities leeg gezogen. Nu doet China hetzelfde maar dan "beter" (met nog meer geld) en dan gaat men ineens zeuren. Laat de Europese topclubs/topcompetities maar voelen hoe het is. Misschien dat de UEFA dan nog eens wijs wordt en echt iets aan de invloed van het grote geld gaat proberen te doen...
 
LivingLegend
 
3
10 januari 2017 om 17:25
Zo denk ik er dus ook over. Koekje van eigen deeg krijgen ze nu dus niet ineens gaan janken dan.
 
Hardstyle90
 
2
10 januari 2017 om 17:35
De spelers die nu naar China vertrekken zijn uitgerangeerde spelers die je kunt missen als kiespijn. Het wordt pas zorgwekkend wanneer spelers die grote teams dragen als Hazard, Alli, Neymar of Ronaldo vertrekken naar China. Witsel - Ziet niemand spelen in Rusland en af en toe in het nationale team van Belgiã«, die Belgen hebben genoeg toppers op die plek. Oscar - Speelt nooit bij Chelsea en is het beste wel vanaf. Hulk - Heeft altijd al voor het geld gekozen en is ook geen wereldtopper Jackson Martinez - Zat op de bank bij Atletico, kan ook gemist worden
 
erodinho
 
1
10 januari 2017 om 17:55
Kwestie van tijd jongen. Geld was altijd een probleem in Nederland, waardoor talenten naar het buiteland vertrokken. Nu heeft China geld, maar nog niet de aantrekkingskracht. Ik denk als elk team straks meer buitenlandse spelers kunnen gaan halen, dat er paar toppers gaan komen. Spelers die zeggen nu ineens niet allemaal volmondig nee meer op de vraag of ze ooit in China willen spelen. Meer van ik blijf in Europe vanwege sportieve prestatie. Totdat een sterspeler vertrekt in de categorie Eriksen, Neymar, dan komen ze ineens allemaal.
 
sydneyfc33
 
0
10 januari 2017 om 17:38
Er vertrekken alleen spelers naar China die denken dat ze wereldtop zijn maar niks voorstellen. Welke idioot maakt Tevez op zijn 32ste de best verdiende speler ter wereld? In zijn topjaren was hij top 10 spits maar nu kan hij niks meer. Chelsea lacht zich dood om 60 miljoen voor Oscar, die hadden ze ook voor een kwart weg gedaan.
 
GJ7300
 
0
10 januari 2017 om 17:43
Uiteindelijk moeten clubs dus meerwaarde tonen, niet meer door geld maar door stabiliteit, spelsysteem, basisplaats, plezier, aanhang etc. Lijkt me heel positief. Op kleinere schaal moeten NL clubs dat al langer. Spelers ontwikkelen en kansen bieden en publiek vermaken dan kom je verder, niet met miljoenen smijten en meer dan 30 spelers uit te lenen..
 
Adzevedo
 
1
10 januari 2017 om 17:44
Vind het toch wel mooi, in nationale competitie beklagen de kleinere clubs dat de grotere clubs regelmatig elftallen leegroven. Diezelfde grote clubs klagen dat ze internationaal geen aansluiting meer kunnen krijgen omdat ze al hun sterkhouders weggekocht zien worden door Europese topclubs en nu beginnen Europese topclubs te klagen dat hun sterkhouders naar China gelokt worden voor veel geld. Kwestie van de pot die de ketel verwijt, ze klagen allemaal eenzijdig over de negatieve gevolgen van het grote geld in de voetbalsport maar komen zelf met de meest belachelijke voorstellen om de opzet van competities te veranderen omdat het de eigen clubkas meer oplevert. De Europese topclubs uit de grote 4 competities spannen waarschijnlijk de kroon. Recentelijk hebben de topclubs uit de grote 4 competities er nog doorgedrukt dat ze 4 plaatsen krijgen die rechtstreeks toegang geeft tot de CL ten koste van de andere landen in Europa. Waarbij ze chantage hebben gebruikt door te dreigen met het boycotten van de CL en het opzetten van een eigen competitie.
 
TheRoscoe
 
2
10 januari 2017 om 18:00
"Als Conte met Juventus of Chelsea een speler van een kleinere club koopt, moet iedereen blij en vereerd zijn?" Ja. Want dat soort clubs doen ertoe. En China niet. Je moet niet voor een peulenschil je speler verkopen aan een grote club, maar men is trots wanneer een van hun naar een grote club gaat. Wij Europeanen zijn nou eenmaal belangrijker. Prestigeuzer. Het hoogste niveau is hier. Je mag niet groot praten over jezelf, want dan ben je arrogant en dat is iets wat boze mensen vinden dat moet worden afgestraft. Maar het hoogste niveau betaalt heel goed. China betaalt beter. Maar de plekken in selecties zijn beperkt. En kennelijk denken ze daar al aan een salarisplafond. Dus praten over een Chinese overname in het voetbal is wishful thinking van mede-Europeanen die om een of andere reden het graag zien dat Europa lijdt. En de spelers die daar naartoe gaan, zijn geen Griezmann's, geen Messi's, geen Lewandowski's, niet eens Szczesny's. Gewoon bankspelers en uithoekspelers die de 30 bereiken of hebben bereikt. Ik heb nog geen serieuze speler gezien die daar naartoe is vertrokken. Gaat ook niet gebeuren. China wilt hun voetbal een lift geven. Leuk voor ze. Niks mis mee. Ze trekken bepaalde types aan. Ook niks mis mee. We moeten alleen niet doen alsof dit net goed is voor Engeland of Spanje en dat dit iets leuks is voor het voetbal als dit verder gaat naar een scenario waar de allerbesten naar China gaan. Want dan gaat het niveau onderuit. En als dat iets is wat je leuk vindt of een soort van karma vindt voor Europa, waar kijk je dan voetbal voor als dat soort dingen je niet boeit?