Engelse bond wil schwalbes uitbannen: 'Op het eerste gezicht een goed idee'
Dinsdag, 17 januari 2017 om 12:16

De FA wil schwalbes in de toekomst gaan bestraffen met een schorsing. Als spelers het spel bederven door te overdreven naar de grond te gaan, kunnen ze op basis van videobeelden een aantal wedstrijd uitgesloten worden. De regel is al sinds 2011 ingevoerd in Schotland.

Daar krijgt een speler een schorsing van twee wedstrijden als blijkt dat hij door een schwalbe de scheidsrechter heeft misleid. Greg Clarke, voorzitter van de Engelse voetbalbond, zou er voorstander van zijn om deze regel ook in Engeland door te voeren, maar wil eerst wat meer onderzoek doen. Volgens de Schotse voetbalbond heeft de regel daar bijgedragen aan een positiever imago van het voetbal.

"Op het eerste gezicht is het een goed idee. Er zit alleen een probleem in de details. Wanneer gleed iemand uit en wanneer maakte hij een schwalbe? Dat wordt nu onderzocht", laat een anonieme bron binnen de FA weten aan The Times. "Er wordt nu over gesproken tussen de Schotse en de Engelse bond. Een afvaardiging van de FA zal naar Schotland reizen om te kijken hoe de regel in zijn werk gaat."

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
5
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (46)

 
Ayrshire
 
5
17 januari 2017 om 12:19
Werkt uitstekend in Schotland, je ziet het ook bijna niet meer gebeuren. Ontzettend blij mee en ik hoop met heel mijn hart dat Engeland hierop volgt.
 
AnfieldRed
 
1
17 januari 2017 om 12:21
Ik moet eerlijk zeggen dat de Premier league nog niet eens het grootste probleem is. Daar word veel toegelaten ten opzichte van Spanje, Duitseland en Italie. Het Schotse voetbal is ook hard.
 
AnfieldRed
 
12
17 januari 2017 om 12:20
Een prima regel. Ik denk er al jaren over hoe je dat moet beoordelen op het betreffende moment zelf, direct na de schwalbe. Dat is bijna onmogelijk omdat somminge acteurs/voetballers er erg goed in zijn(sorry Robben). Met deze regel ben ik het totaal eens! Helaas is hij niet perfect. Stel dat Ronaldo een schwalbe maakt in de championsleague finale en daarmee de winnende goal binnentrapt, maakt het niet uit dat die 2 wedstrijden moet banken daarna. Maargoed niet alle risicos kunnen worden afgedekt.
 
siepie
 
0
17 januari 2017 om 14:57
Klopt, maar in dit geval gaat het om de competitie. Dus dan heeft het net zoveel effect als wanneer je voor een zware overreding geschorst wordt
 
AnfieldRed
 
3
17 januari 2017 om 15:16
Op competitie niveau is het ideaal, alleen het probleem is dat het overal aangepakt moet worden. Voetbal moet weer een mannesport worden dan al die vallende, tijdrekende ballerinas.
 
AnfieldRed
 
0
17 januari 2017 om 16:19
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Tegenwoordig is het soms moeilijk te zien of het een schwalbe is. De algemene regel is dat wanneer er contact is het een vrije trap/penaltie is. Soms is het contact zo minimaal dat het alsnog een schwalbe is, zelfs met contact.
 
JDG84
 
3
17 januari 2017 om 12:22
Dat is toch te zien of iemand uitglijd of expres valt. Je ziet het alleen al aan de armen. Het is een reflex om je handen naar de grond te doen als je valt of ten val wordt gebracht. Als je zelf valt, dan weet het het en dan kan je je armen omhoog doen. Enige waar je dan nog naar moet kijken is of er contact is geweest of niet. Een overtreding uitlokken is namelijk geen straf, dus je kan rekening houden met contact. Zonder contact vallen met armen in de lucht is dus sowieso een schwalbe en geen glij partij. Pak Young erbij als voorbeeld en je weet alles.
 
Rob_S
 
1
17 januari 2017 om 12:41
Met een beetje oefening kan alles dus op uitglijden gegooid worden...
 
JDG84
 
2
17 januari 2017 om 12:45
Maar voorlopig is dat oefenen niet aan de orde geweest en wordt er nu nog steeds gefloten voor mensen die voorover vallen als ze achter worden getrokken. Je kan heel goed een geplande val en een ongeplande val onderscheiden.
 
siepie
 
0
17 januari 2017 om 14:59
Ik denk dat je het vooral goed kan zien aan de reactie achteraf. Glijden ze uit dan staan ze direct weer op, maken ze een schwalbe dan reageren ze direct op de scheids. Lijkt me dus een regel die goed uitvoerbaar is.
 
Mr. Woody
 
4
17 januari 2017 om 12:26
Voer dan ook gelijk de regel in dat alleen de aanvoerder met de scheidsrechter mag praten. Dat draagt pas bij aan een positiever imago van het voetballen!
 
RickW
 
5
17 januari 2017 om 12:31
Die regel bestaat al; wordt alleen in de praktijk niet toegepast.
 
Conti
 
2
17 januari 2017 om 12:32
Volgens mij bestaat deze regel al, alleen wordt deze niet gehandhaafd. Wat ze ook mogen doen is mensen die schreeuwen om een kaart, deze een kaart geven. Maar dan wel aan de schreeuwer.
 
staanplaats
 
2
17 januari 2017 om 12:52
ook die regel bestaat al...maar wordt ook weinig tot niet toegepast.
 
Gooner4
 
2
17 januari 2017 om 12:32
Geweldige regel, alleen moet je idd zorgen dat het duidelijk is. Denk echter dat het meestal wel duidelijk is of iemand uitglijdt of een schwalbe maakt. Daarnaast mag er ook wel een schorsing komen voor die vieze mannetjes die constant om kaarten vragen en met hun handje zo'n gebaar maken. Hoop dat ze dit overal gaan doen, kan ik weer wat meer genieten van wedstrijden uit La Liga of Spaanse onderonsjes in de Champions League. Dat is toch vaak om te kotsen. En regel dan maar gelijk dat iedereen z'n mond moet houden tegen de scheids, behalve de captain en eventueel de speler(s) die erbij betrokken is/zijn.
 
De_Optimist
 
1
17 januari 2017 om 12:33
Lijkt mij vrij duidelijk. Als iemand gewoon valt en verder niet zeurt en meteen weer opstaat is er geen probleem. Als iemand valt en vervolgens gaat zeuren, en claimen om een strafschop of 10 keer door rolt is het een schwalbe.
 
Bon Jovi
 
2
17 januari 2017 om 12:42
Nee. Was het maar zo simpel.
 
Gooner4
 
0
17 januari 2017 om 14:36
Het is iets lastiger denk ik. In de meeste gevallen zie je het wel, maar er zullen ook gevallen zijn waarbij het lastig is. Maar goed, het aantal schwalbes zal drastisch verminderen met de invoer van deze regel en dat is al een dikke winst.
 
afcasander
 
2
17 januari 2017 om 13:50
Zodat die scheidsrechters nog meer op minihitlertjes lijken? Erg enge gedachte dat...
 
Gooner4
 
0
17 januari 2017 om 14:34
Ik ga ervan uit dat de invoering van een videoscheids ook niet lang meer duurt, dus dan heb je geen minihitlertjes meer
 
VoorOranje
 
0
17 januari 2017 om 12:32
Prima idee, voor! En misschien voor de stap verder de andere kant op ook aanpakken. De spelers die keihard iemand raken en vervolgens de vermoorde onschuld spelen. Vind ik vergelijkbaar met een schwalbe.
 
wilwaa
 
2
17 januari 2017 om 12:34
Of ze voeren gewoon eens de videoscheidsrechter in, waardoor dit soort dingen gezien en bestraft kunnen worden met een gele kaart? Achteraf schorsen van spelers lijkt me niet bepaald de oplossing.
 
JDG84
 
1
17 januari 2017 om 12:47
Lijkt me het beste plan. Ik wil best een schorsing pakken als het 3 punten oplevert. Je zou zelfs kunnen kiezen voor direct rood opbasis van video ref. Dan pak je het misschien nog sneller aan.
 
afcasander
 
0
17 januari 2017 om 13:56
Hoezo niet? Een videoscheids kan dan ook niet atijd gelijk zien of het een schwalbe is en dan zou je het spel moeten stilleggen en wachten tot hij een duidelijk beeld heeft. Daarvoor heb je een heel videoscheidsrechters team voor nodig. En zolang ze nog geen eens 1 videoscheids hebben is dit gewoon een uitstekende oplossing. Ik vind een schorsing trouwens sowieso beter dan een gele kaart... zo neem je ten 1e de optie af om dmv een schwalbe een gele kaart te krijgen als je dat wil en zo weer na 1 wedstrijd vrij te zijn van schorsingsgevaar. Nu gewoon 2 wedstrijden schorsing en dan zal het vanzelf afnemen.
 
Borderlands
 
1
17 januari 2017 om 12:41
Dit zou nou een prima regel zijn om in te voeren, houd het spel veel eerlijker. Die nieuwe regel betreft het vieren van een doelpunt met de fans is echt onzin (gele kaart).
 
afcasander
 
0
17 januari 2017 om 13:57
Ik vind sowieso dat gezeik van een gele kaar voor te uitbundig vieren van een doelpunt helemaal niks...
 
y0y0y
 
0
17 januari 2017 om 12:45
Waarom is er nog geen enkele bond die zijn scheidsrechters collectief opdraagt iedereen die protesteert tegen een beslissing geel te geven. Alleen de aanvoerder mag er wat van zeggen in beschaafde bewoordingen, zoals het in vrijwel iedere bal- en teamsport zo is. Samen met een videoscheids erbij betekent dit dat men er vanuit kan gaan dat vrijwel altijd de correcte keus is gemaakt en protesteren dus sowieso zinloos is (aangezien de videoscheids vrijwel altijd uitsluit dat de scheids het bij het foute eind heeft). Het complete disrespect richting de scheids moet verdwijnen. Alleen doet de Fifa daar niets tegen. Er moet gewoon éã©n enkele bond eens standvastig al zijn scheidsrechters instrueren het niet meer te tolereren.
 
afcasander
 
1
17 januari 2017 om 13:58
Het complete hitlergedrag van scheidsrechters moet ook eens verdwijnen...
 
y0y0y
 
0
17 januari 2017 om 15:12
Verklaar je nader? Bedoel je dat scheidsrechters afdwingen dat ze altijd gelijk hebben? Nogal logisch dat ze standvastig zijn als er twintig man aan je kop mekkeren dat je het compleet fout hebt. Enige vorm van inbinding tonen en je voedt dit soort praktijken alleen maar. introductie van een videoscheidsrechter haalt ook dit weg, aangezien een speler geen enkele poot heeft om op te staan en dus niet zal zeiken en een scheids gewoon gerespecteerd wordt en normaal kan doen. Wat is eigenlijk Hitlergedrag? Ik heb nog nooit gehoord van een scheids die een volledige oorlogseconomie creeert om een land uit het slop te halen, of een scheids die miljoenen 'minderheden' vergast, of gekozen is tot Man of the Year door Time. Maarja, ik volg het nieuws nu ook weer niet zo goed.
 
feye88
 
2
17 januari 2017 om 13:03
Soms als er na de wedstrijd gevraagd wordt: was de penalty terecht? Dan antwoordt de speler met: ik voelde wat. En de verslaggever accepteert dat gewoon! Aanraken is geen reden om te vallen.
 
Jomario
 
0
17 januari 2017 om 15:11
Op zich heb je helemaal gelijk. En jouw voorbeeld geeft mooi aan waar het probleem zit. Het zal alleen heel lastig worden om te beoordelen wanneer 'contact' zwaar genoeg is om een penalty te krijgen of juist een schwalbe te geven. Je kunt het ook omdraaien en zeggen dat elke contact per definitie een penalty moet zijn. Simpelweg iedereen handjes thuis. maar dan krijg je wel een heel ander voetbal dan nu. En of het dan leuker/beter wordt vraag ik me af dus misschien is dat niet zo'n goed idee. Aan de andere kant hebben aanvaller natuurlijk ook redelijk wat te verduren waar eigenlijk nooit voor gefloten wordt. Bekijk de beelden van een gemiddelde corner en je ziet zo een aantal onreglementaire acties waar voor gefloten kan worden. Maar dat doet geen 1 scheids want 'dan blijven we bezig'. El Ghazi is ook niet mijn favoriete voetballer maar ik kan m geen ongelijk geven. Hij probeert bij een bal te komen en wordt lichtjes tegengehouden. Of hij door die actie niet meer bij de bal kan komen zullen we nooit weten, maar wat we wel weten is dat als zich niet had laten vallen hij geen penalty had gekregen en de verdediger dus weg was gekomen met het opzettelijk hinderen wat tegen de regels is. Zeg het maar, was dit nou een schwalbe, een penalty of geen van beide? kun je met 100 video-refs naar kijken maar ook die uitslag zal voor discussie zorgen.
 
Juicher
 
0
17 januari 2017 om 23:59
Het beoordelen is wel lastig en zal voor discussie zorgen, maar dat mag geen reden zijn om het niet te doen. Binnen het rechtssysteem heb je ook te maken met lastige beoordelingen met discutabele uitspraken als gevolg. Zelfs binnen het voetbal heb je een tuchtcommissie die soms lastige beoordelingen moeten doen. Laten we mensen die er verstand van hebben een uitspraak doen of het wel of geen schwalbe is. Discussie krijg en hou je toch wel.
 
feye88
 
1
17 januari 2017 om 13:02
Wat ik veel irritanter vind is tijdrekken. Keepers meteen geel geven als ze lang doen over een uittrap. Niet meer voor de bal gaan staan bij een overtreding zodat het spel niet voortgezet kan worden. Niet meer aan de bal komen en hem weggooien als er gefloten is. Boetes voor ballenjongens die heel lang doen over het in het spel terugbrengen van een bal. rustig lopen tijdens een wissel is direct geel. . Voetbal is leuk door de actie. Al deze dingen vertragen het spel en halen spanning weg en zorgen voor ergernis.
 
afcasander
 
1
17 januari 2017 om 14:00
Ik zou gewoon zeggen we gaan voor de optie om de tijd stil te zetten bij elke seconde dat de bal uit is. Gewoon pure speeltijd aanhouden. Dan houdt het vanzelf wel op lijkt me.
 
Jomario
 
0
17 januari 2017 om 15:19
totdat jouw team degene is die graag wil dat er zo weinig mogelijk gevoetbald wordt... Maar ik ben het wel met je eens. Ik zit regelmatig in Eindhoven op de tribune en je ziet dat voornamelijk de kleine clubs als vanaf de eerste minuut bezig zijn met tijdrekken. Snap ik volledig van hun kant maar is bloedirritant voor het andere team. En scheidrechters doen er helemaal niks tegen. Heb nog nooit een gele kaart gezien voor tijdrekken in de eredivisie en als ze m al geven is het in de 89ste minuut en dan heb je er eigenlijk niks aan als tegenstander. Netto speeltijd zou dat probleem in 1 keer oplossen.
 
stravven
 
1
17 januari 2017 om 13:19
Stap in de goede richting, en in Schotland werkt het, dus is het aan te nemen dat het op andere plekken ook kan werken. Nu nog tijdrekken op een andere manier bestraffen en we zijn een heel eind verder met ergernissen oplossen.
 
afcasander
 
1
17 januari 2017 om 14:01
Gewoon 6 seconden regel bij alles invoeren.
 
Farquad
 
0
17 januari 2017 om 13:50
Zou een positief verbeterpunt zijn voor het voetbal, al dat theatraal en naaiend gedrag puur voor het resultaat of een voordeel. Het is oncollegiaal en irritant. Wat ik trouwens wel afvraag als ook de video scheidsrechter wordt ingezet hoe schwalbes dan worden beoordeeld, gele/rode kaart tijdens de wedstrijd of een schorsing na de wedstrijd?
 
afcasander
 
0
17 januari 2017 om 14:02
Ik zou gewoon schorsing doen. 1 man achter zo een scherm is niet genoeg om in zo een korte tijd te beoordelen of het een schwalbe was of niet bij een twijfelgeval. Dan verneuk je het spel weer door te moeten wachten op zijn beslissing.
 
Jomario
 
0
17 januari 2017 om 15:31
Je kunt natuurlijk ook gewoon doorspelen en tegen de tijd dat de video ref een definitief oordeel geeft dan een rode/gele kaart geven. Loop je natuurlijk wel het risico dat de betreffende speler in de tussen tijd gescoord heeft, of al een extra kaart heeft gekregen wat tot hele vreemde situaties zal leiden. (3 gele kaarten in een wedstrijd bv)
 
7even
 
0
17 januari 2017 om 19:18
ze kunnen beginnen met spelers geel te geven die zich ter aarde storten, het halve veld over rollen, gierend van de pijn, om na de vrije trap als een haas achter de bal aan te rennen.