Gravenberch spreekt zich uit over rol bij Bayern en krijgt bijval van clubicoon
Dinsdag, 25 april 2023 om 12:10

Ryan Gravenberch baalt van zijn eigen situatie bij Bayern München, zo zegt hij in gesprek met Voetbal International. De twintigjarige middenvelder kwam dit seizoen pas 746 speelminuten in actie, verdeeld over 28 officiële optredens. Gravenberch voelt aan dat hij meer wil spelen en krijgt bijval van clubicoon Lothar Matthäus, die hoopt op een eerlijke kans voor de Amsterdammer. "Ik zou Gravenberch en Tel voor de leeuwen gooien", aldus de Duitser in gesprek met Sky Sports.

Na het ontslag van Julian Nagelsmann lijken de kansen van Gravenberch bij Bayern niet te zijn toegenomen. De elfvoudig international van het Nederlands elftal kreeg onder Thomas Tuchel slechts 42 officiële speelminuten, verdeeld over vier duels. "Natuurlijk is dat balen. In het begin heb ik natuurlijk moeten wennen hier. Een nieuwe omgeving. Alles gaat zoveel sneller, soms voelden trainingen gewoon als wedstrijden. Het is de Europese top, je kan geen moment verzaken. Maar voor mijn gevoel ligt dat wennen alweer een tijdje achter me. De concurrentie is groot en dat is logisch, maar ik voel tegelijkertijd ook dat ik meer wil spelen", aldus Gravenberch.

Gravenberch geeft aan dat het niet als een verloren seizoen voelt, maar is niet van plan om een tweede seizoen op de bank te verpieteren. "Het moet volgend seizoen anders, dan wil ik echt weer wekelijks aan spelen toekomen. Ik heb nog niet met de clubleiding gesproken, dus wacht wel af en zie wel wat er gaat gebeuren. Maar het is wel duidelijk dat deze rol niet overeenkomt met mijn verwachtingen." Gravenberch beschikt in München over een contract tot medio 2027. Liverpool zou hem naar verluidt graag overnemen van Bayern.

Steun van Matthäus
Te gast als analist op het Duitse Sky Sports velde clubicoon Matthäus een kritisch oordeel over de situatie bij der Rekordmeister. De Duitser deed onder meer de oproep om zomeraankopen Mathys Tel en Ryan Gravenberch de kans te geven. "De transfers, die gebruikt werden om de selectie te complementeren, krijgen geen eerlijke kansen. Ik zou Gravenberch en Tel voor de leeuwen gooien." Matthäus ziet dat er geen logische beslissingen worden genomen bij de regerend landskampioen. "Als je voorin een probleem hebt, waarom laat je een jonge gozer als Tel dan zijn kans niet pakken. Tel moet meer spelen, hij heeft alles om een complete topspits te worden."

Ook de aankoop van Gravenberch, die voor ongeveer achttien miljoen euro van Ajax overkwam, valt niet te verantwoorden in combinatie met zijn gekregen speeltijd, zo stelt Matthäus. "Hij had net zo goed niet gehaald kunnen worden. Ik vind dat ze hem veel vaker hadden kunnen gebruiken. Nee, ze hadden hem veel vaker moeten gebruiken zelfs." Mogelijk is Gravenberch bezig aan zijn laatste maanden bij Bayern, daar veel Europese clubs nog altijd genoeg potentie in de controleur zien.

Meer nieuws
   
19:32
19:32
Ten Hag kraakt arbitrage in Premier League na nieuwe sof Manchester United
0
   
19:15
19:15
Zorgen om Matthijs de Ligt, die al strompelend de Allianz Arena verlaat
2
   
18:55
18:55
Antony viert langverwachte goal in Premier League op zeer bijzondere wijze
2
   
18:42
18:42
Miljoenenstrop voor PSV: huurling blijft steken op 246 minuten
6
   
17:55
17:55
Eerste goal Antony van dit seizoen is niets waard na oliedomme actie Onana
60
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (45)

 
Kimmich32
 
22
25 april 2023 om 12:16
Ook absurd dat talenten nauwelijks de kans krijgen tegen vedetten die heel het seizoen nauwelijks presteren.
 
mv010
 
2
25 april 2023 om 12:57
Waarschijnlijk laat hij niet voldoende zien op de training en in de minuten die hij krijgt. Misschien verstandiger om een stapje terug te doen en wekelijks aan spelen toekomen. Is nog jong genoeg om uiteindelijk te slagen.
 
Kimmich32
 
7
25 april 2023 om 13:53
Dat is een mogelijkheid, maar we hebben ook andere talenten die zich wel laten zien in trainingen en wedstrijden, zoals Tel, Wanner en Ibrahimovic. Tel maakte in wedstrijden goede indruk en krijgt nog steeds te weinig speeltijd en voorkeur over vedettes die niet presteren zoals Goretzka en Gnabryallemaal gelijk aan dit geval met Gravenberch
 
Westend
 
0
25 april 2023 om 14:53
Tsja het is toch net als Van de Beek bij United. Het is niet zo dat een trainer een persoonljke vete heeft met een speler. Je hebt er als trainer ook niks aan om 'je beste speler' niet op te stellen. Dan zou dat wel aan de kwaliteiten liggen. Je moet je als Gravenberch natuurlijk ook gewoon laten zien op de training. Dat de trainer niet meer om je heen kan. De beste speelt gewoon
 
MancunianB
 
1
25 april 2023 om 18:34
Dat is niet waar. Trainers wegen hun beslissingen wel degelijk af tegen de belangen. Spelers die er in zouden kunnen of het maanden lang op training laten zien krijgen lang niet altijd een eerlijke kans. Dat is van zoveel meer factoren afhankelijk.
 
Feye_88
 
7
25 april 2023 om 12:18
Ook wel gek natuurlijk dat iemand die Bellingham op alle fronten aftroeft geen kansen krijgt. Gravenberch heeft volgens mij bakken met talent, maar ik vraag me altijd wel een beetje af of hij de juiste motivatie heeft. Dat heeft ie in een aantal interviews ook wel wat door laten schemeren.
 
mickey12
 
5
25 april 2023 om 12:27
Buiten zijn gebrek aan motivatie vraag ik me af of hij wel genoeg talent heeft om op het hoogste niveau (Bayern) te voetballen. Bij ajax zag je dat hij fysiek in orde is en de kwaliteit heeft een man uit te spelen, wat weinig middenvelders hebben. Echter was het vervolg vervolgens 9 van de 10 keer heel matig (ineffectief)
 
Feye_88
 
11
25 april 2023 om 12:32
Hij heeft bij Ajax volgens mij rond de jaarwisseling voor hij wegging een tijdje echt ontzettend goed gevoetbald. Toen speelde hij met wat meer intensiteit en zag je meteen wat voor potentie hij heeft.hij begon toen zelfs wedstrijden te beslissen. Hij heeft een uitstekende techniek, is lang, sterk en zou echt een soort Vieira achtige speler kunnen worden. In potentie dan
 
XAJAcfa
 
6
25 april 2023 om 12:55
In de wedstrijden tegen Dortmund kwam Bellingham er tegen Ajax niet aan te pas en ging Gravenberch telkens over hem heen. Daarnaast was hij bij Ajax steeds constanter en als je dan een loper als Goretzka voor je hebt in de pikorde is het wel heel sneu gesteld bij Bayern, Die heeft dit seizoen helemaal niets laten zien. Denk dat Ryan met Kimmich en Musiala een onverslaanbaar middenveld kan creeren maar ja ook bij Bayern moeten ze gaan doorselecteren
 
Jackieboy10
 
1
25 april 2023 om 13:06
Uiteindelijk moet je ook gewoon presteren het Xajacfa.. Goretzka wegzetten als een simpele loper is ook wel overdreven. Gravenberch moet gewoon geduld hebben, zelf harder gaan trainen en in de minuten die hij wel krijgt simpelweg meer laten zien. Want dat is vooral het euvel. In de minuten die hij wel heeft gekregen, was het ook niets bijzonders. En dan helpt zo'n lakse houding als die van Gravenberch ook niet mee. Kansen dwing je af, die ''krijg'' je niet zomaar.
 
jonkero
 
3
25 april 2023 om 13:29
@feye_88 klopt, maar er zijn natuurlijk wel meer mensen die een periode bij Ajax (of een andere Eredivisie club) goed gevoetbald hebben. Om bij een Bayern door te kunnen breken moet toch structureel boven iedereen uitstijgen in de Eredivisie. Gravenberch is nooit echt een leider geweest in het team van Ajax. Bij een Frenkie en De Ligt zag je dit bijvoorbeeld wel voordat ze een stap hogerop maakten. Lijkt mij dus dat Gravenberch te vroeg is weggegaan, en vind dan ook dat hij niet moet zeuren nu.
 
arsenal890
 
6
25 april 2023 om 12:29
Dat bakken met talent wordt natuurlijk ook nog steeds overdreven. Deed het een seizoen aardig bij Ajax maar daarna amper wat gepresteerd.
 
BellaPartita
 
9
25 april 2023 om 12:33
Welke fronten dan? Bankwarmhouden kan hij idd beter dan Bellingham. Dit zag iedereen al ver van te voren aankomen dat hij amper kansen zou krijgen. Zelfde met vd Beek. Het is alsof ze nooit eens ff kijken van te voren wie hun concurrenten zijn.
 
Feye_88
 
8
25 april 2023 om 12:36
Op alle fronten. Dat heeft Van der Vaart zelf gezegd.
 
ElRompelineas
 
1
25 april 2023 om 12:53
En daarnaast is hij ook nog eens de nieuwe Rijkaard. Althans volgens de zogenaamde echte voetbalkenners hier op Vz. Hij heeft echt veel talent, maar van werklust e.d. hebben we nog weinig kunnen zien. Neemt niet weg dat het goed zou zijn als die wat meer kansen krijgt, als die op de training tenminste echt z'n best doet.
 
BellaPartita
 
2
25 april 2023 om 12:59
Zei hij ook daarvoor: "geloof mij maar", want dan geloof ik hem wel.
 
Gaspari
 
3
25 april 2023 om 12:20
Leek heel lang verstandig bij Ajax en aan te geven langer te willen blijven. Uiteindelijk toch voor een fooi van 18 miljoen naar Bayern verkast. Iedereen kon aan zien komen dat hij daar ging banken. Eeuwig zonde, klinkt misschien overdreven en vroeg, maar heeft zijn eigen carrière vergooid. Op deze leeftijd moet je gewoon elke week spelen, de afgelopen periode zonder wedstrijd minuten krijgt hij nooit meer terug, waardoor hij nooit meer het maximale uit zijn carrière kan halen. Kan nog steeds een goede voetballer worden als jij vanaf nu weer veel gaat spelen, maar wat nou als hij gewoon bij Ajax was gebleven nog 1 a 2 jaar? Dan had ie nu veel verder geweest en had hij voor een mooi bedrag kunnen transfereren. Als je "maar" 18 miljoen (of zoals Blind en Mazroui gratis) kost kunnen ze je gewoon links laten liggen zonder dat ze aankapitaalvernietiging doen. Als je 50 miljoen kost ligt dat toch net anders.. zonde.. ook voor het NL elftal
 
memphisdepay
 
4
25 april 2023 om 12:31
Nooit meer het maximale uit zijn carrière kan halen is dat niet heel erg overdreven? Er hebben zoveel topspelers een tijdje op de bank gezeten zoals de Bruyne en Salah bij Chelsea en een aantal jaar daarna zijn ze met afstand de beste van de premier league. Natuurlijk zou 1 of 2 jaar Ajax zeker niet slecht geweest zijn, maar het bedrag is natuurlijk gewoon onzin. Of je nou 0 Euro of 100 miljoen kost je zal je toch moeten bewijzen, dat de transfersom bij Gravenberch zo laag was had ook meer te maken met zijn contract, dat zullen de technische mensen bij Bayern ook wel inzien. Als ik hem was zou ik kijken voor een tijdelijke overstap, want Bayern lijkt mij toch wel een club waar je actief wil blijven, omdat ze toch jonge spelers voor de leeuwen durven te gooien. Misschien wel terug naar Nederland of ergens anders in de Bundesliga.
 
consy
 
13
25 april 2023 om 12:20
Hij verdient indd veel meer kansen, idiote laptoptrainers geven echter de voorkeur aan ervaring en durven dit soort gasten niet in het diepe te gooien. Doe mij dan maar van Gaal die Thomas Muller en David Alaba er gewoon ingooide met de kans op gezichtsverlies.
 
real8madrid
 
2
25 april 2023 om 13:32
Nogal een verschil hoor. Muller en Alaba zijn topprofessionals die zich (zeker toen als jonge knaap) de longen uit het lijf lopen. Gravenberch is een mooi weer voetballer en als de coach hem daar dan op aanspreekt en meer defensieve arbeid eist dan loopt ie te zeiken en mondt het uit in een discussie. Zulke spelers geven weinig coaches op dit niveau veel kansen hoor, met of zonder laptop.
 
mv010
 
0
25 april 2023 om 13:33
Op basis waarvan verdiend hij meer kansen volgens jou? Sta jij bij de training langs de lijn? En blijkbaar in de gespeelde minuten ook te weinig indruk gemaakt.. JE moet het afdwingen op de training en de kansen pakken als je die krijgt. Bijv Wieffer heeft zijn kans gepakt toen hij mocht invallen.
 
VitesseASR
 
0
25 april 2023 om 14:28
Ik denk dat er een verschil is tussen de jeugd een kans geven en talent herkennen. Muller is achteraf echt een grootheid geworden bij Bayern, terwijl Muller niet de speler is met geweldige bewegingen en acties, waarvoor je naar het stadion komt. Alaba net zon talent. De speler Tel ken ik niet en Gravenberch heb ik te weinig zien spelen, maar komt altijd laks over.
 
afcamaarten
 
0
25 april 2023 om 12:24
Had nooit weg moeten gaan uit Amsterdam en zal er ook wel spijt van hebben. Jonge kom snel terug naar AJAX waar je hart ligt en aan spelen toekomt. Biedt een huurperiode aan met een optie tot koop (ongeveer 10-15 miljoen) en je hebt hem deze zomer weer in Amsterdam
 
AadHandgranaat
 
4
25 april 2023 om 12:26
Dat moet je toch helemaal niet willen? Die komt terug als de grote meneer, terwijl hij in z'n eerste periode al vrij lui was en geregeld geprikkeld moest worden. Ik zou als Ajax niet op zijn terugkeer zitten te wachten, maar eerder investeren in een gretig talent of een gretige aankoop
 
AadHandgranaat
 
4
25 april 2023 om 12:25
Het valt me op dat veel Ajax-talenten aardig naief lijken. Zie ook Brobbey, die dacht het wel even bij Leipzig te maken, en toen dat niet lukte wel even hier in NL topscorer te worden. Met als hoogtepunt het interview dat ie gaf, waarin hij zei dat als ie topscorer zou worden het wel weer tijd was om langzaam naar een volgende stap te gaan kijken. Wijndal heeft te kampen met een zelfde soort gemakzucht, hoewel hij natuurlijk van AZ komt. Volgens mij mist dit soort jongens de hardheid en werklust om echt te kunnen slagen in de top. Types als Klaassen en Berghuis hebben dat een stuk meer, hoewel die de echte kwaliteit missen voor de Europese top.
 
Feye_88
 
1
25 april 2023 om 12:29
Branie is heel tof als je presteert. Maar als dat niet lukt sta je in een keer aardig voor paal.
 
MrKrillin
 
2
25 april 2023 om 12:29
Voor BM was dit een goedkope gok. 18 miljoen is geen geld. Veel talent maar niet contstant. Te vaak zakte hij ook bij Ajax door het ijs. Een Sanchez haalde hogere piek en had het ook zwaar daar. Snap niet dat hij nu gaat zeuren. Vooraf bespreek je toch alle scenario's. Je weet je gaat naar een veel grotere club, je hebt een paar zwaargewichten voor jou en de club heeft niet al te veel betaald. Kans op weinig speeltijd is er. Hij was ook geen ervaren Ajacied of Oranje international.
 
BBayern1990
 
0
25 april 2023 om 12:30
Bedankt Nagelsmann om zijn carrière de dieperik in te duwen. Zijn vertrouwen is volledig weg
 
Feye_88
 
3
25 april 2023 om 12:35
Tja, het leven van een profvoetballer bestaat ook wel uit mentale weerbaarheid.
 
Jackieboy10
 
1
25 april 2023 om 13:10
Ligt dit ook al aan Nagelsmann ja haha ? Als Kimmich straks uitglijdt in de douche is het bij jou ook nog de schuld van Nagelsmann of niet :P ? Zonder dollen, dit ligt toch evenveel aan Gravenberch zelf als aan de club en coach? Gravenberch heeft een domme inschatting gemaakt dat hij wel even dacht flinke minuten te gaan maken ondanks de stevige concurrentie. En dat hij het met dezelfde houding als bij Ajax ook wel kon maken bij Bayern.. Dat werkt simpelweg niet. Had hij meer minuten kunnen krijgen? Jazeker. Had hij daar zelf ook een heel stuk meer voor kunnen doen? Absoluut. Mond dicht, harder werken en bij elke kans die je wel krijgt ook 150% geven! Maak die vuile meters, loop meer dan je concurrent. Laat zien dat je gretig bent. Dat doet Gravenberch nooit.
 
BBayern1990
 
0
25 april 2023 om 13:17
Alles heeft te maken met de testmatch tegen RB Salzburg. Daar liep het grondig fout
 
WAC79
 
1
25 april 2023 om 12:51
Al dat gezeik altijd van die voetballers, zullen het geval vanGravenberch dan 2 trainers het verkeerd zien die dagelijks met hem gewerkt/werken, ook in zen laatste jaar bij ajax was hij vaak zwak
 
ModricMagic
 
0
25 april 2023 om 12:59
Hij mag ook wel meer minuten krijgen hoor. Heb het gevoel dat ervaren krachten zoals Goretzka nooit gepasseerd mogen worden. Ook een Tel die nooit mag spelen terwijl ze zeker wel een spits missen voorin. Een Mané, Gnabry of Sané voldoen bij lange na niet.
 
BBayern1990
 
0
25 april 2023 om 20:31
Nagelsmann heeft alles kapot gedaan door hem af te kraken bij de testmatch tegen RB Salzburg. Gevolg is dat Kimmich en Goretzka beide overspeeld zijn. Een overspeeld defensief middenveld zorgt dan voor verdedigende problemen achterin
 
ModricMagic
 
0
25 april 2023 om 20:34
Vond Gravenberch het verdienstelijk doen in de voorbereiding. Raar dat hij dan inderdaad weinig mocht spelen onder Nagelsmann. Bij Tuchel krijgt die wel iets meer minuten maar ook niet veel. Terwijl een Goretzka en Kimmich ook niet top zijn dit seizoen. Raar dat er inderdaad weinig gerouleerd wordt maar altijd dezelfde namen mogen spelen. Zo'n Tel en Gravenberch kunnen echt wel wat toevoegen.
 
BBayern1990
 
0
25 april 2023 om 20:52
zoals ik al zei heeft de testmatch tegen RB Salzburg een week vóór de eerste speeldag na het WK alles kapot gemaakt. Kimmich en Goretzka spelen eenmaal te veel wat een impact heeft op fysiek en mentaal vlak. Daar is Nagelsmann verantwoordelijk voor.
 
BenficaAjax1
 
3
25 april 2023 om 13:01
Bayern is geen club voor talent, kijk naar Renato Sanches. Dortmund is dan een logischere stap. En dat is ook logisch Bayern is absolute wereldtop. Maar Ryan moet ook de hand in eigen boezem steken. Hij had gewoon nog 3-4 jaar bij Ajax moeten blijven. Dan was alles denk ik anders geweest voor hem. Nous had ook gewoon moeten blijven. Wat gaan die jongens daar nou in Beieren doen. Zaakwaarnemers blijken toch teveel te kijken naar korte termijn en geld. Terwijl een gedegen carriereplanning toch beter resultaat oplevert.
 
FrankLampard08
 
2
25 april 2023 om 13:23
Uhm...Musiala? Davies? En eerder bijvoorbeeld Kimmich, Müller, Alaba. Mee eens dat jonge spelers bij Dortmund eerder een kans krijgen, maar de talenten die goed genoeg zijn, breken ook bij Bayern wel door.
 
BenficaAjax1
 
1
25 april 2023 om 15:21
Hoeveel daarvan kwamen uit het buitenland naar München? Dat is precies mijn punt. De stap voor talenten naar het 1e van bayern is te groot. Musiala ja Davies ja muller ook alleen door van Gaal, want daarvoor was hij niet goed genoeg bevonden, alaba weet ik niet meer. Kimmich ben ik nooit kapot van geweest vind sanches en Gravenberch beter, maar dat is mijn mening. Als je uit nl komt gewoon lekker bij een net niet ploeg gaan spelen en die laatste stap komt dan echt wel als je 100 wedstrijden in de Bundesliga hebt gespeeld in de basis.
 
FrankLampard08
 
1
25 april 2023 om 17:52
Alaba kwam uit Oostenrijk, Davies uit Canada en Musiela uit Engeland. Ik ben het volledig met je eens dat Van Gaal belangrijk is geweest voor het doorbreken van Müller. Dat zijn 3 van de 5 namen die ik noem. Ik denk dat je een van de weinige bent die Sanches en Gravenberch beter vindt dan Kimmich. Kimmich is top 3-5 ter wereld op zijn positie, dat zijn Gravenberch en Sanches natuurlijk bij lange na niet.
 
real8madrid
 
1
25 april 2023 om 13:34
Klopt, Bayern is een club voor elite talent. Leuk talent kan het inderdaad beter een trapje lager zoeken bij een Dortmund en later de stap omhoog maken.
 
foreverfeyrot
 
0
25 april 2023 om 14:01
Van Ajax naar een grote topclub blijkt toch een stapje te hoog gegrepen!!! Ook het omhoog schrijven ? En dat ze een bal goed raken in het Nederlands elftal moeten !! Als je dan als jongetje het ook allemaal gaat geloven en met je hoofd in de wolken leeft kan tegenslag een hele grote impact hebben!! Zeker als er niemand die gasten op hun plek zet kijk maar naar een Taylor ! Gebaartjes maken als je scoort tegen Cambuur of Excelsior..
 
TheRoscoe
 
0
25 april 2023 om 15:53
Gravenberch is al eerder voor de leeuwen gegooid, alleen waren dat welpen en nog werd ie opgevreten. Wat heb je eraan om het dan weer te proberen als hij het niveau niet heeft?