''Grootste teleurstelling van Valverde' kwam te zwaar terug van Kerstperiode'
Woensdag, 15 januari 2020 om 08:07

Ernesto Valverde werd maandagavond na dagen van geruchten ontslagen als trainer van Barcelona en in Quique Setién hebben de Catalanen meteen een opvolger aangesteld. Met het vertrek van Valverde komt er een einde aan een rommelige periode in het Camp Nou, waarin er vanaf de tribunes regelmatig gemor klonk over de behoudende speelstijl en ook binnen de spelersgroep onvrede leek te heersen.

Valverde was echter ook niet tevreden over al zijn pupillen en volgens Catalunya Ràdio geldt Arthur als zijn 'grootste teleurstelling'. De middenvelder werd anderhalf jaar geleden voor 31 miljoen euro overgenomen van Grêmio, maar is er nog niet in geslaagd om een onbetwiste basisplaats te veroveren. De Braziliaan ondervindt concurrentie van onder meer Sergio Busquets, Frenkie de Jong, Arturo Vidal, Ivan Rakitic en Sergi Roberto.

Valverde zou daarnaast niet te spreken zijn geweest over de instelling van de 23-jarige Arthur buiten de lijnen. Zo kwam hij in het verleden al eens in het nieuws toen hij twee dagen voordat er een El Clásico zou worden gespeeld in Parijs werd gespot op het extravagante verjaardagsfeest van Neymar. De druppel voor Valverde kwam naar verluidt een paar weken geleden, toen Arthur met overgewicht terugkeerde uit de Kerstperiode.

Of Arthur op zijn beurt rouwig is om het vertrek van Valverde valt eveneens te bezien. De middenvelder was een van de spelers die op Instagram een 'like' uitdeelde aan het officiële bericht van Barcelona over het ontslag van de trainer. Wel plaatste hij daarna op social media een kort afscheidsbericht: "Iemand die zeer belangrijk is geweest sinds mijn komst bij Barcelona vertrekt vandaag. Ik wil deze kans graag aangrijpen om Ernesto Valverde te bedanken voor het welkome gevoel dat hij mij heeft gegeven. Hij heeft een cruciale rol gespeeld in mijn aanpassing."

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
5
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (31)

 
Sergeant020
 
129
15 januari 2020 om 08:30
Hij deelde een like uit op een post waarin stond: 'bedankt Valverde, we wensen je het beste in de toekomst.' Zo raar is dat toch niet?
 
ArsenalFanehv
 
36
15 januari 2020 om 08:38
Van alles wat ik lees over Barcelona en Valverde ligt zeker niet alle schuld bij hem. De spelers van Barcelona zijn verwend, het is een grote vriendengroep en als je 1 van de spelers die niet presteert bestraft, dan krijg je de hele groep tegen je. Ik heb toch een beetje medelijden met Valverde aangezien het een prima coach is alleen niet de filosofie heeft die Barcelona wilt. Het is eerder de fout van Bartomeu die hem ten eerste heeft aangesteld.
 
RyanBabel8
 
4
15 januari 2020 om 08:50
Inderdaad, een verhaal heeft altijd twee kanten. En als je als team er zelf niet voor kan zorgen dat het spel optimaal verloopt, dan ben je gewoon niet goed genoeg met je bak bezig. Ik ga er gemakshalve vanuit dat spelers zich optimaal voorbereiden op een tegenstander. Ze kennen de gehanteerde tactiek, ze kennen de kracht van het team en het individu et cetera. Daarbij vind ik dat Barcelona met zo'n selectie niet afhankelijk moey zijn van een coach. Je hebt Pique en Busquets als leiders, Messi als de beste op aarde. Je hebt De Jong als voetballer die zich uit de druk kan spelen en je hebt Griezmann die nou ook niet bepaald een koekenbakker is. Die moeten met elkaar de lijnen toch wel uit kunnen zetten? Tot zover de romantisch gedachte, want wat dat betreft kan menigeen een voorbeeld nemen aan de werkethiek van C. Ronaldo. Die leeft voor de sport, waar een groot deel leeft voor alleen het geld, de likes en de roem. En als je Valverde ontslaat en je benadert Koeman, dan heb je er in mijn ogen weinig van begrepen. Koeman is in mijn ogen geen Barcelona coach/Cruijff adept. Niets net nadelen van zijn kwaliteiten als coach.
 
barcalover123
 
11
15 januari 2020 om 08:52
Sorry hoor vriend maar dat ze verwend zijn komt vooral door hem? Busquets heeft vorig seizoen elle wedstrijd ruk gespeeld en mocht elke keer weer komen opdraven. Zelfde geld voor Rakitic. Was biet om aan te zien. Rakitic mocht elke keer maar weer mee doen. En dar Arthur niet rouwig is met zijn snap ik wel als je ziet dat 2 van de 3 middenvelders elke wedstrijd mogen aankloten en dat jij geen kansen krijgt. Elke keer maar dat middenveld met busquets vidal en rakitic. Dit soort dingen zorgt wr voor dat spelers niet meer voor hem willen vechten. Dus ja schuld ligt zeker bij hem. Luis Enrique had pas ballen. Die zette gewoon messi en suarez op de bank. Alba was geen onbetwist basisspeler en als je niey goed speelde zat je er naast wie je ook bent. Daarom had ie mot met spelers maarja hij wom wel de trebele.. Valverde is de beste maatjes met die spelers dat kan gewoon niet. Ben het verder wel met je eens dat het bestuur groot fout heeft gemaakt met zijn aanstelling
 
RyanBabel8
 
2
15 januari 2020 om 09:20
Ik ben het met je eens dat je als trainer niet met je moet laten sollen, maar ik vind dat een degelijke verantwoordelikkheid bij beide partijen ligt. Als speler moet je voor je sport leven en als coach moet je ze daarbij helpen/inspireren en dat door de lijnen duidelijk uit te zetten. Maar als je met dit team, met deze persoonlijkheden een coach als Valverde nodig hebt om fantastisch voetbal op de mat te leggen, dan heb je echt een probleem als club zijnde.
 
barcalover123
 
5
15 januari 2020 om 09:22
Jij onderschat hier dan coach zwaar in. Zou je kunnen zeggen dat city zonder Pep ook wel zo kan spelen.. uiteindelijk bepaalt de coach hoe je speelt en als je met rakitic vidal en busi op een middenveld speelt dan geef je eigenlijk een statement dat je 0 wil houden en dat je hoopt op een bevlieging van de voorste 3..
 
RyanBabel8
 
0
15 januari 2020 om 09:45
Ik onderschat de coach niet, maar we overschatten de spelers in deze. Die zijn ook onvoldoende met hun vak bezig en/of zijn van nature gewoon niet bijster intelligent. Als jij miljoenen krijgt bijgeschreven, dan mag ik toch verwachten dat je het spelletje ook zelf kan lezen en daar waar nodig is aanpassingen kan verrichten? Of staat er in het contract: 'denk vooral niet zelf na, wees een slaaf van jouw coach, toon vooral geen eigen initiatief.' Kom op zeg. Kijk Pep die ramt er zijn filosofie in en haalt daar de juiste spelers voor. En het is simpelweg zijn weg of je vertrekt. Dat is klare taal, maar dat moet bij je passen. Maar jij debkt toch niet dat in de tijd van Pep als speler onder Cruijff dat Pep geen veranderingen aanbracht in het veld als de situatie daar om vroeg?
 
TILBURG013
 
7
15 januari 2020 om 08:53
Inderdaad, Valverde heeft echt wel schuld. Maar de Barca fans proberen letterlijk alle schuld op hem af te schuiven terwijl het de spelers zijn die telkens wanprestaties leveren. Je kan mij niet vertellen dat een 3-0 voorsprong weggeven tegen Liverpool of Roma aan de trainer ligt. Dat heeft gewoon te maken met de spelers. En als het geweldig loopt ligt het allemaal aan Messi maar als het slecht loopt dan is niks Messi zijn schuld. Zoals tegen Espanyol weigert hij een meter te rennen.. al met al is het goed dat Valverde weg is want hij is gewoon niet geschikt als trainer van Barcelona. Desondanks heb ik wel mijn twijfels over de inzet van meerdere Barca spelers..
 
barcalover123
 
5
15 januari 2020 om 09:00
Tilburg, Valverde is uiteindelijk verantwoordelijk voor hoe de ploeg speelt. Dat we zeggen dat wr winnen komt ook door messi.. die schiet er dan weer een vrije trap in of die zet wel een aanval op waardoor we weer punten pakken. Dat kan messi niet 60 wedstrijden in een seizoen doen he.. dus als we verliezen komt het door Valverde die niet een tactiek heeft die niet alleen afhankelijk is van messi. Dan de wedstrijden tegen Roma en Liverpool.. ben met je eens dat sommige spelers totaal door het ijs zakten zoals alba en Rakitic maar uiteindelijk moet de coach ingrijpen. Valverde wacht 2 keer lang met ingrijpen. Daarnaast waren zijn opstellingen gebouwd om voorsprong te verdedigen en dat is al iets wat bij Barça niet hoort. Dus we kunnen wel zeiken over messi elke keer maar messi is de gene die elk seuzoen er 50 imschiet en als ie dat ff wedstrijd niet doet dan verliezen we punten. Kijk alleen die docu terug van Barça waarin Valverde zn tactiek: "snel de bal naar messi" is
 
El_Guaje7
 
12
15 januari 2020 om 09:00
Als je de return wedstrijd in de halve finale speelt met een middenveld bestaande uit Rakitic, Busquets en Vidal vraag je er wel om ja. Debacel tegen Liverpool mag Valverde zich 100% aanrekenen. Die pot alleen al rechtvaardigt het om die amateur te ontslaan.
 
RyanBabel8
 
3
15 januari 2020 om 09:22
Dat is de wijsheid die je nu hebt. De spelers op veld moeten het doen, wie er ook staan. Geen enkele samenstelling had dit weg mogen geven. Daar zijn de spelers zelf bij he. Die lieten zich wel heel kinderlijk wegzetten. Neem die corner bijvoorbeeld, kom aub op zeg.
 
barcalover123
 
2
15 januari 2020 om 09:23
We zullen het zien Babel. We gaan komend half jaar kijken naar hoe het team speelt, mocht het echt aan de spelers liggen dan komen we daar snel achter
 
RyanBabel8
 
3
15 januari 2020 om 09:53
Ik hoop dat Barcelona weer gaat swingen, want het kan een genot zijn om naar ze te kijken. Maar wees eerlijk, die spelers zijn toch ook zelf verantwoordelijk voor het slechte spel. Je moet tegen bijvoorbeeld een Levante thuis toch gewoon kunnen swingen? In de kleedkamer als tegen elkaar kunne zeggen: We gaan die gasten vanaf minuut 1 helemaal tureluurs spelers en met minder dan 5-0 nemen we geen genoegen. Daar hebben we de coach niet bij nodig. Maar zelfs dat lukte ze niet. Die intrinsieke motivatie was er niet. Dat noem ik gewoon zielig.
 
blink182
 
23
15 januari 2020 om 09:00
Wat ik dus vermoedde; Valverde was nooit een fan van Arthur. Was altijd de beste middenvelder, maar kreeg nooit het vertrouwen. De beste wedstrijd was met frenkie en arthur op het veld. Zelfs een blinde kan zien dat die 2 altijd samen horen te spelen.
 
barcalover123
 
12
15 januari 2020 om 09:11
Valverde had liever vidal en rakitic.. schandalig eigenlijk. Man wat ben ik blij dat we van hem af zijn
 
Skeuomorf
 
2
15 januari 2020 om 13:43
Ik ben ook fan van Arthur, maar die jongen moet wel echt eens de knop omzetten. Vorig seizoen was hij vanwege zijn problemen om fit te blijven de tweede seizoenshelft amper inzetbaar, waardoor Valverde genoodzaakt werd om met Rakitic, busquets en Vidal te spelen. Ook dit jaar is de instelling van de Braziliaan betreurenswaardig
 
blink182
 
0
15 januari 2020 om 14:12
Ik weetniet welke instelling, maar ik heb genoeg wedstrijden gezien waarin hij fit was maar alsnog op de bank moest beginnen. Hij komt erin en het team begint geweldig te voetballen.
 
SergioRamosHM
 
1
15 januari 2020 om 15:35
Als je te dik terug komt, naar feestjes gaat en je hebt nog niet veel bewezen dan is het logisch dat de trainer niet fan van je is.
 
blink182
 
0
15 januari 2020 om 16:08
Te dik terug komen van kerst vakantie.. dat is 3-4 weken terug. Daarvoor werd ie al genoeg genegeerd terwijl hij altijd de beste was als die mocht spelen..iedereen weet dat Valverde geen fan is van voetballende spelers. Hij is meer van het type Rakitic en Vidal, niks mis mee natuurlijk.
 
Rhynocerys
 
3
15 januari 2020 om 10:58
"maar is er nog niet in geslaagd om een onbetwiste basisplaats te veroveren", de middenvelder die het meest zeker van een basisplek was zou denk ik Arthur wel zijn. Dat hij niet altijd speelt komt veelal door blessures of zoals nu door een soa. Dat is wel erg jammer. Arthur is vrijwel altijd een van de besten.
 
blink182
 
0
15 januari 2020 om 14:13
Niet mee eens. Heel vaak begon ie ook op de bank. Alleen Frenkie heeft een onbetwiste basisplaats.