'Guardiola had echt continu problemen met de Nederlanders'
Dinsdag, 20 februari 2018 om 14:12

Chelsea ontvangt dinsdagavond Barcelona in het kader van de Champions League. Emmanuel Petit zal het duel met bovengemiddelde interesse volgen, want de oud-voetballer was in het verleden voor beide topclubs actief. In gesprek met The Sun vertelt de Fransman dat hij bij Barcelona samenspeelde met Josep Guardiola, die de grote hoeveelheid Nederlanders bij de Catalaanse grootmacht hekelde.

Barcelona beschikte rond 2000 al over Michael Reiziger, Frank de Boer, Phillip Cocu, Patrick Kluivert en Boudewijn Zenden en daar kwam, samen met de van Arsenal overgekomen Petit, ook Marc Overmars bij. "Er waren te veel vijandigheden en ook rivaliteit in de kleedkamer. Guardiola had continu onenigheden en problemen met de Nederlandse spelers", aldus Petit.

"Het was ook te politiek", vervolgt de oud-international van Frankrijk. "We waren toen ongelooflijk getalenteerd, maar de ruggengraat van de ploeg was te oud. Er ontstonden probleem, ook in het veld", aldus Petit, die na een seizoen al verkaste naar Chelsea: "Ik speelde minder dan dertig duels voor Barcelona. Het was een seizoen om snel te vergeten, zowel persoonlijk als voor de club."

Meer nieuws
   
08:23
08:23
Uitleveringsproces Promes aan Nederland begonnen: 'Dan kan het heel snel gaan'
0
   
08:00
08:00
Feyenoorder ben je voor de lol: hoe Arne Slot het plezier terugbracht
13
   
07:32
07:32
Anwar El Ghazi regelt grote namen in benefietwedstrijd voor Gaza
2
   
07:15
07:15
Van Hooijdonk en Perez worden het niet eens over positie Frimpong in Oranje
21
   
23:39
23:39
Kees Kwakman voorziet 'zeer groot probleem' tijdens finale Conference League
17
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (39)

 
Filip
 
101
20 februari 2018 om 14:28
Zo te lezen had hij vooral moeite met het grote aantal Nederlanders. En eerlijk gezegd begrijp ik dat ook. Met een Nederlandse coach, gedeeltelijke Nederlandse staff en grote hoeveelheid Nederlandse spelers was het ook een vrij ongezonde situatie.
 
Mister Objecti
 
26
20 februari 2018 om 14:35
Precies! Ik denk ook dat Guardiola het niet eens was met de koers die het bestuur toen vaarde. Gaspart zorgde met de verkoop van Figo dat Real Madrid in een klap sterker was en haalde twee net niet spelers in huis zoals Petit.
 
Filip
 
28
20 februari 2018 om 14:36
Het Barcelona van die tijd had sowieso bijzonder veel net niet voetballers moet ik zeggen.
 
Mister Objecti
 
9
20 februari 2018 om 14:41
Ik kan me herinneren dat ze een ijzersterk middenveld en aanval had met Figo erbij. De verdediging vond ik matig met Abelardo en De Boer met Dehu etc.Ze waren ook sterker dan Madrid maar dat veranderde na de verkoop van Figo en het later binnenhalen van Zidane door Madrid
 
Filip
 
16
20 februari 2018 om 14:43
Hadden ze in die tijd ook niet van die uber belabberde keepers? Volgens mij heeft rondstreek die tijd zelfs Ruud Hesp daar gespeeld..
 
melvinwsp
 
41
20 februari 2018 om 14:49
Matig? De Boer was wereldklasse op dat moment. Perfecte verdediger voor het spel van Barca en Ajax.
 
Zytto34
 
20
20 februari 2018 om 14:57
Best bizar eigenlijk dat van het Ajax van 1995 F. De Boer, Reiziger, Bogarde, R. De Boer, Litmanen, Davids, Overmars en Kluivert bij Barcelona zijn terecht gekomen allemaal rond 1998-2000 op Davids na. Ik zou hier als Spanjaard ook niet blij mee zijn geweest en dan kwamen hesp, cocu en zenden ook nog.
 
lowiekruip
 
8
20 februari 2018 om 15:07
Waarom word er vergeleken met Madrid? Daar heeft het toch niks mee te maken?
 
martijnovic
 
10
20 februari 2018 om 15:14
@ zyto niet blij dat er zulke wereldtoppers naar jouw club komen ?
 
Sirius
 
14
20 februari 2018 om 15:18
Hoezo bizar? Ajax had toen in Europa nog een veel grotere uitstraling dan nu het geval is en ze wonnen de CL. In die tijd zorgde het voor wrijvingen, maar tegenwoordig is elke grote club een vreemdelingenlegioen. Echter is het in landen als Spanje altijd lastig omdat ze daar weigeren om Engels te leren.
 
Zytto34
 
13
20 februari 2018 om 15:38
Je koopt opeens een half team + trainer van een andere club uit het buitenland (niet allemaal direct via Ajax). Dat zal 9 van de 10 keer een groepje worden en een trainer die misschien aan vriendjespolitiek doet. Als Spanjaard zou ik er niet blij mee zijn. @sirius Bizar in de zin van dat alle spelers bij dezelfde topclub terecht komen. Kwalitatief was Ajax destijd natuurlijk beter dan Barcelona.
 
DRL80
 
8
20 februari 2018 om 15:57
In een van de seizoenen dat Hesp daar speelde was hij de minst gepasseerde keeper van de PD, terwijl in het zelfde seizoen De Goey en VdSar hetzelfde presteerden in de BPL en Serie A. Dus zo beroerd deed Hesp het niet.
 
Busi
 
3
20 februari 2018 om 19:40
Niks met de prestaties te maken. Op zijn minst de helft van de Nederlanders uit die tijd hebben hun transfer puur en alleen te danken aan van Gaal en Cruijf. Gevalletje Klaassen bij Everton....
 
opiniepeiler
 
160
20 februari 2018 om 14:35
Een groot aantal Nederlanders in je ploeg hebben is sowieso niet goed voor het team. kijk maar naar het Nederlands elftal
 
 
88
20 februari 2018 om 14:47
Ja, nu wel, in 1998-2000 was dat wel anders. Wel beetje racistisch naar Nederlanders dit trouwens. Ik eis kamervragen.
 
FcExclusief
 
7
20 februari 2018 om 14:50
Je kunt het slechter treffen.... met Belgen, Zweden, Oostenrijkers, Engelsen*, Polen en Finnen win je nooit een prijs. *ja, die ene wonderlijke/discutabele wereldtitel dan...
 
Boghossian
 
4
20 februari 2018 om 15:58
Nou staan met name Finland en Oostenrijk nou niet als grote voetballanden bekend inderdaad, maar verder vind ik het een beetje een overdreven verhaal. Het lijkt er bijvoorbeeld op dat Manchester City dit jaar met de Bruyne (belg) en Sterling, Stones, Walker (engelsen) wel een prijs gaat pakken hoor... En ik heb Lewandowskij, Zlatan, Litmanen en Alaba ook weleens wat zien winnen..
 
QueenElizabeth
 
2
20 februari 2018 om 16:02
Een EK of een WK wat zou jij kiezen? Dat is wel een lastige zeg.
 
Boghossian
 
63
20 februari 2018 om 14:35
Tja, op een gegeven moment zaten er ineens ook wel veel Spanjaarden bij Bayern München. Javi Martinez en Xabi Alonso zaten er al, en toen kwamen Thiago, Bernat en Reina daar ook nog eens bij. Wie heeft toen die laatste drie ook alweer gehaald? Oh ja... wacht..
 
Constant kante
 
21
20 februari 2018 om 14:41
Vergeet je niet dat de bewering uit de mond komt van Petit en niet van Guardiola. Heb jij ergens gehoord dat Guardiola dit bevestigt?
 
sacana
 
4
20 februari 2018 om 15:21
Zoveel landgenoten binnenhalen moet je ook niet willen als coach. Zeker als de resultaten eens tegenvallen krijg gaat dat tegenwerken. Guardiola laat nu bij City zien dat als je de juiste spelers koopt en traint je ook allerlei andere nationaliteiten op de Ajax/barcelona manier kan laten spelen. En als je dan terugkijkt waren niet alle Nederlanders die toen gehaald van de buitencategorie terwijl je wel buitencategorie spelers had kunnen halen met goede scouting.
 
Ajax/barca2014
 
5
20 februari 2018 om 15:34
Het is toch logisch dat Pep een hekel had aan de Nederlanders. Hij als product van La masia, een kind van de club wiens basisplaats bedreigd wordt door vreemdelingen die opeens een grote meerderheid vormen. Zoals petit zegt vormde pep het fundament. Hij liep er al een tijdje. Ik maakt Pep niet uit voor discriminatie of zo maar het is gewoon iets wat veel vooromt zoals bv. Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die argwanend kijken naar Poolse vrachtwagenchAuffeurs. Althans zo zie ik het.
 
Morumbi
 
2
20 februari 2018 om 17:18
Geloof dat naast de eerder aangehaalde argumenten (guardiola die als product van La Masia liever Catalanen in de ploeg zou willen zien & het teveel van 1 bepaalde nationaliteit) ook de culturele verschillen tussen de formelere & indirecte latijnse cultuur vs de informele & directe Germaanse cultuur een mogelijk rol in de spanningen hebben gespeeld. In mijn ervaring zijn Nederlanders een van de meest directe collegas die je kan hebben. Zonder poespas kritiek uiten is niet overal de gewoonte. Persoonlijk kan ik de nederlandse no-nonsense stijl appreciëren, maar ik merk dat het vaak botst met franstaligen & andere "gevoeligere" latijnse culturen die de kritiek persoonlijk opvatten. Doe daar nog de grote egos van voetbalsterren bij & je hebt een recept voor stevige ruzies.
 
Almogaver
 
2
20 februari 2018 om 17:28
Die Petit is ook echt waardeloos. Heeft een slecht jaar gespeeld bij Barça (dat toen gewoon ronduit slecht was op ieder vlak) en hangt nu de expert uit. Heb hem meermaals horen zeggen dat er veel racisme/xenofobie was, dat er enkel vriendjespolitiek was binnen de club en hij mede daarom geen eerlijke kans zou hebben gehad en nu dit weer. Die gozer spreekt amper een woord spaans en doet net alsof ie alles heeft meegekregen. Petit, wat een stumperd.
 
TimmiBruno
 
2
21 februari 2018 om 00:32
Sorry maar het zou niet de eerste keer zijn dat Guardiola word beschuldigd van discriminatie. Als je kijkt naar zijn tijd als coach van Barcelona waren er maar weinig spelers van Joodse, west Europese en Afrikaanse afkomst onder contract bij Barcelona, zo had je bijna alleen maar Spaans of Portugees sprekende spelers onder contract. Toen hij naar Bayern Munchen verhuistte bracht hij veel Spaans bloed met zich mee, alleen nu bij city heeft hij dat nog niet gedaan. En van van Gaal kan je vele dingen zeggen maar niet dat discrimineert, hij was de een van eerste coaches van Ajax die Surinaamse en Afrikaanse jongens een gelijke kans gaf. Jongens als Kluivert, Davids, Reiziger en Seedorf waren er ook zonder hem gekomen, maar Melchiot, Bogarde en Vierklauw hadden het niet gered bij Ajax zonder van Gaal. Ik zal van Gaal nooit begrijpen of mogen maar ik zal hem wel prijzen voor de goede dingen die hij heeft gedaan in het voetbal.
 
Knowledge14
 
1
21 februari 2018 om 00:48
Spelers van Joodse bloed? Is maar goed dat ie die niet naar Barcelona heeft gehaald. Kunnen namelijk niet voetballen