Harde kern van Feyenoord juicht mogelijk na ontwikkeling in stadiondossier
Maandag, 22 november 2021 om 19:06

Feyenoord heroverweegt een oud plan om het huidige stadion te renoveren, zo meldt RTV Rijnmond. Het gaat daarbij om het verbouwplan dat in 2014 de titel 'De Nieuwe Kuip' kreeg. Bekeken gaat worden of dit plan uitgangspunten heeft die alsnog gebruikt kunnen worden als alternatief voor nieuwbouw.

Het nieuws dat de Rotterdammers toch weer overwegen om De Kuip te renoveren, zal bij de trouwe aanhang van de club als muziek in de oren klinken. Het is algemeen bekend dat de harde kern van Feyenoord fel tegenstander is van een nieuw onderkomen voor hun club. Toen begin deze maand bekend werd dat Feyenoord City er (in ieder geval voorlopig) niet komt, werd dat door fans uitbundig gevierd bij het stadion. Met het nodige vuurwerk en een brandstapel vierden zij dat er voorlopig een streep lijkt te gaan door de bouw van een nieuw stadion.

Feyenoord maakte begin november bekend dat Feyenoord City op dit moment niet te realiseren is. Dat heeft te maken met de enorm gestegen bouwkosten en de mededeling van bouwconcern BAM, dat de plannen momenteel niet realistisch acht. Omdat 'alle opties weer op tafel liggen', komt ook verbouwing van De Kuip weer in beeld. Ingewijden bevestigen aan RTV Rijnmond dat de optie om te renoveren momenteel slechts in een verkennende fase zit. "Er is zeker nog geen besluit genomen", benadrukt de regionale omroep.

In het plan van zeven jaar geleden wordt de stadioncapaciteit uitgebreid naar 70.000 zitplaatsen, terwijl de huidige Kuip iets meer dan 51.000 supporters kan onderbrengen. Dat zou gerealiseerd worden door de huidige tweede ring te verlengen. Ook komt er in het verbouwplan een dak op het stadion. In 2014 werden de kosten voor De Nieuwe Kuip begroot op 196 miljoen euro, maar door oplopende kosten liep dat een jaar later op naar 223 miljoen euro. Gezien de huidige bouwkosten zal dat bedrag nog verder gestegen zijn. Feyenoord achtte het plan in 2015 al niet rendabel.

Meer nieuws
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
2
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
3
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
5
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
21:55
21:55
Kenneth Perez waarschuwt Arne Slot: 'Die komt geen lantaarnpaal voorbij'
19
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (56)

 
Apoc
 
83
22 november 2021 om 19:11
Deze feyenoord fan niet hoor. Geloof me de meningen onder de fans zijn volledig verdeeld dus vind t niet een een heel lekkere titel, persoonlijk.
 
Voetbalzone
 
19
22 november 2021 om 19:17
We hebben het veranderd naar de harde kern. We kunnen toch wel stellen dat de harde kern in ieder geval fel tegenstander is van een nieuw stadion.
 
snellesnickel
 
41
22 november 2021 om 19:21
Eerder tegenstander van Feyenoord City. Ken genoeg harde kern leden die niet tegen een nieuwe stadion zijn maar tegen het luchtkasteel plan van Feyenoord City Ps: wat is er met de iPhone app? Als ik hem wil opstarten moet die eerst 20 seconden laden. Was eerst nooit
 
JJR12
 
6
22 november 2021 om 19:24
Ook de ‘harde kern’ juicht niet hard, vooral vanwege het principe ‘geen woorden maar daden’. We hebben al vaker gehoord dat Feyenoord zaken zou uitzoeken en/of uitvoeren, maar vaak is het alleen bij woorden gebleven. Daarnaast zegt het feit dat Feyenoord de optie opnieuw onderzoek an sich ook niet zoveel: als het financieel niet haalbaar is, kan je onderzoeken tot je een ons weegt maar gaat er niets gebeuren. Niemand zal er ook raar van opkijken als het plan uiteindelijk nog steeds niet haalbaar is en men tóch weer sterk naar nieuwbouw neigt. Hard juichen doen we dus zeker niet, maar het is in ieder geval wél een stap in de goede richting.
 
alexdevidal
 
20
22 november 2021 om 19:48
“We kunnen toch wel stellen” is journalistiek nog steeds onderbouwd gissen lijkt me. Dat mensen A niet leuk vinden betekent niet dat ze B willen. Dus de gehele harde kern zal het hier niet mee eens zijn.
 
MessiBazoer
 
0
22 november 2021 om 19:50
@Voetbalzone, Hoe zit dat nou met dat verhaal van Arno Vermeulen laatst bij studio sport? Feyenoord zou een boete krijgen van 5 miljoen als ze afzien van Feyenoord City en de Kuip zou gelden als onderpand? Nooit meer iets over gehoord maar dat kan toch bijna niet waar zijn..
 
De Toekomst
 
7
22 november 2021 om 20:21
@Voetbalzone, misschien is "een deel van het Legioen" passender? Natuurlijk niet zo sensationeel en het zal minder reacties losmaken, maar het lijkt mij wel beter dat de titel overeenkomt met de waarheid en niet een eigen verzinsel/interpretatie/opvatting is...
 
FCRRR
 
4
22 november 2021 om 21:01
Een klein deel zelfs, helaas wel een klein luidruchtig deel. Zoals overal in de maatschappij op dit moment denkt men dat als er mensen een grote bek opzetten dat het het er veel zijn.
 
Goalski
 
18
22 november 2021 om 19:31
De meningen zijn niet enorm verdeeld, een honderdtal tegenstanders en honderdduizenden voorstanders, enkel de tegenstanders die zich absurd hard laten horen. Voor Feyenoord het beste wanneer er afscheid genomen wordt van deze groep extremisten.
 
JJR12
 
8
22 november 2021 om 19:42
@goalski Extremisten? Dus elke tegenstander is onderdeel van een groep 'extremisten'? Het feit dat een groep tegenstanders hun boekje te buiten gaat, wilt niet direct zeggen dat elke tegenstander onderdeel is van "een groep extremisten". Of zijn de 59 man die pasgeleden in het gemeenteraadsdebat, uitstekend onderbouwd, uitgelegd hebben waarom Feyenoord City niet de oplossing is voor Feyenoord, ook extremisten? In dat geval ben ik heel erg benieuwd naar je mening over de meest uitgesproken voorstanders (waaronder Ard Buijsen) die op sociale media menig Feyenoorder beledigen en daarbij niet terugdeinzen om zelfs zieke kinderen erbij te betrekken? Zijn dat dan ook extremisten? Daarnaast weet niet niemand exact hoeveel mensen voor- en tegenstander zijn van een nieuw stadion. Dat komt o.a. omdat Feyenoord geen goed onderzoek doet (onder de seizoenskaarthouders) en je ook onderscheid moet maken tussen 'tegen Feyenoord City' en 'tegen een nieuw stadion/voor renovatie'. Uitingen als "honderdtal tegenstanders en honderdduizenden voorstanders" zijn dus ook volledig uit de lucht gegrepen.
 
4Ever4Ajax
 
9
22 november 2021 om 19:52
@goalski: Ken genoeg Feyenoorders die totaal niet behoren tot de harde kern, en toch het hele Feyenoordcity-project met argusogen bekeken en er geen fan van waren. Die vonden het allemaal een veel te ambitieus en te duur plan die gedoemd was te mislukken. Jouw verdeling van enkele honderden versus honderduizenden zie ik dan ook totaal niet.
 
bliek
 
1
22 november 2021 om 22:30
Er zijn er meer dan genoeg niet tegen een nieuw stadion. Maar wel tegen het plan Feyenoord city. Als er een plan komt dat goed is voor Feyenoord met een nieuwe stadion dan is 98 procent gewoon voor.
 
Biancocelesti
 
0
22 november 2021 om 20:19
Wat met name irriteert is dat het een soort elite project werd waarin de gewone man niks te zeggen zou hebben en wss seizoenskaarten richting Engels model gingen
 
Westend
 
4
22 november 2021 om 20:58
Ja dat was het enige nadeel: die seizoenskaarten gaan dan waanzinnig omhoog, waardoor je de identiteit van de (volks)club (de havenwerkers) te grabbel gooit. Aan de andere kant: als ik al die gekken tegenwoordig zie, dan is selectie aan de (financiele) poort misschien wel een goed idee.
 
MiscRoots
 
5
22 november 2021 om 22:23
De 'gewone' man heeft inderdaad niks te zeggen over het beleid van een organisatie die hij vrijwillig sponsort in de vorm van een seizoenkaart.
 
R9Neymar
 
0
22 november 2021 om 22:57
Vind het zelf een moeilijke situatie. Ik ben natuurlijk verliefd op de kuip en wou dat het altijd mee zou kunnen gaan, maar dat kan niet. Ene kant nieuw stadion nodigt ook uit om weer finales naar Rotterdam te halen, meer inkomsten te generen etc, maar echt duidelijk hoeveel rijker “we” er van worden is er niet. Verbouwing van de kuip? Geraamte behouden en opniejw erom heen bouwen met een ring er op? Een nieuwe kuip? Hoop op snel duidelijkheid iig.
 
R9Neymar
 
0
22 november 2021 om 23:08
Vind het zelf een moeilijke situatie. Ik ben natuurlijk verliefd op de kuip en wou dat het altijd mee zou kunnen gaan, maar dat kan niet. Ene kant nieuw stadion nodigt ook uit om weer finales naar Rotterdam te halen, meer inkomsten te generen etc, maar echt duidelijk hoeveel rijker “we” er van worden is er niet. Verbouwing van de kuip? Geraamte behouden en opniejw erom heen bouwen met een ring er op? Een nieuwe kuip? Hoop op snel duidelijkheid iig.
 
DeBers
 
22
22 november 2021 om 19:11
Geen enkele feyenoord fan juicht.
 
jerooney88
 
12
22 november 2021 om 19:21
Feitelijk onjuist. Of ben ik geen fan?
 
skes14
 
25
22 november 2021 om 19:34
Geen enkele fan die de club stappen wil zien maken dan.
 
jerooney88
 
1
23 november 2021 om 03:44
Ja, want Feyenoord City zou alle problemen oplossen! Toen werd je wakker...
 
skes14
 
0
23 november 2021 om 15:50
Ja want dat is precies wat ik in m’n reactie zeg. Misschien even 2 keer goed lezen voor je jezelf voor aap zet.
 
fiorenoord
 
47
22 november 2021 om 19:11
Nou hier juich ik hard om hoor. Nog een nieuw likje verf op een stadion van dik 80 jaar oud. Dat gaat ons echt toekomstbestendig maken! Enkele jaren geleden is uitgezocht hoelang de basisconstructie van het stadion nog veilig is. Dat werd bepaald op zo'n 50 jaar. Dan ga je nu dik 300 miljoen neerleggen voor 40 jaar plezier, tenzij je de totale constructie vernieuwd. Dat gaat je voor dat bedrag dan al niet meer lukken. De enigen die hier hard om juichen zijn de capuchonnetjes die dromen van een Milwall aan de Maas. Hoop cult, weinig resultaat.
 
Oelie Wapper
 
13
22 november 2021 om 19:16
De leeftijd van een stadion alleen is natuurlijk niet bepalend. Old Trafford is 111 jaar oud, Anfield is 137 jaar oud en Stamford Bridge is 144 jaar oud.
 
Suc6Magnet
 
21
22 november 2021 om 19:32
Volgens mij zegt hij toch heel duidelijk ‘de basisconstructie’.
 
Oelie Wapper
 
6
22 november 2021 om 19:41
Niet in zijn initiële reactie, toen stonden alleen de eerste twee zinnen daar.
 
Westend
 
4
22 november 2021 om 21:00
Ach het Colloseum staat er ook al een paar duizend jaar. Dat zou je ook nog wel kunnen opsmurfen. Valt en staat met de manier waarop je het onderhoud uitvoert natuurlijk. Als je iets laat verwaarlozen, dan valt het op een gegevn moment uit elkaar.
 
kamikaze82
 
1
22 november 2021 om 20:13
Ik ben wel erg benieuwd naar dat rapport, heb je daar een link van? Als Feyenoord hier beter van wordt dan het plan van de nieuwe Kuip (wat gewoon een heel slecht plan was voor de club), dan juich ik dat toe. Als Feyenoord vanaf het begin een goed plan had dan hadden we allang in een nieuw stadion gespeeld, maar dat goede plan is er simpelweg nooit geweest. Inkomsten begroot gebaseerd op de grootste duim van de directie. Dit plan was de doodsteek van Feyenoord geworden, ik ben blij dat dat niet doorgaat. Daarnaast moet Feyenoord eerst maar eens presteren voordat ze een groter stadion willen. Of koop jij ook eerst een villa en kijk je dan of je daar een bijpassende baan bij kan vinden?
 
fiorenoord
 
2
22 november 2021 om 20:26
Is een onderzoek van TNO uit 2005, vast wel even te googelen. Wordt door zowel voor- als tegenstanders gebruikt om of de noodzaak van nieuwbouw, of de mogelijkheid tot verbouwen aan te tonen. Het idee dat het FC-plan de doodsteek voor de club zou zijn, komt dan ook enkel uit de groep cappuchonnetjes die koste wat kost in De Kuip wil blijven. Laten we nu niet doen of zij enig bedrijfskundig inzicht hebben. De reden dat dit plan geen doorgang kon vinden, is dat er zo lang getreuzeld is dat het onbetaalbaar werd. Als je in 2015 direct de contracten had getekend was het al opgeleverd geweest. Je laatste argument is nogal zwak omdat we het niet over een woning, maar over een bedrijfspand hebben.
 
Weef
 
0
22 november 2021 om 22:58
Ik was nooit een groot tegenstander of voorstander van Feyenoord City danwel vernieuwbouw, maar ik word wel moe van al die zelfbenoemde experts die wel weten hoe het zit. De uitkomst van dat TNO rapport is ook alle kanten op te draaien. De letterlijke conclusie van TNO was dat de levensduurverwachting niet gelimiteerd is en dus nog minimaal 50 jaar was. Tegenstanders van vernieuwbouw lezen dat de Kuip nog (max) 50 jaar meekan, voorstanders lezen dat de levensduurverwachting van de Kuip ongelimiteerd is. De waarheid zal waarschijnlijk ergens daar tussen liggen. Saillant detail is dat TNO zowel in 2005 als 2014 (na een quickscan) tot dezelfde conclusie kwam. Dus 9 jaar later was de levensduurverwachting nog steeds minimaal 50 jaar. Dat geeft in ieder geval aan dat die 50 jaar niet te letterlijk genomen kan worden, maar een ongelimiteerde levensduurverwachting is natuurlijk ook niet realistisch. De enige juiste conclusie is dat TNO niet goed verder kan kijken dan die 50 jaar.
 
snellesnickel
 
15
22 november 2021 om 19:13
Waarom zou ik juichen? Omdat ze al 15 jaar aan het kutte zijn? Wolkenkrabbers geen probleem en andere gebrouwen maar een stadion bouwen is te moeilijk. Tempo maken nou
 
 
0
22 november 2021 om 19:13
Nou niet te vroeg juichen hoor, kan nog heel veel gebeuren.
 
De Toekomst
 
4
22 november 2021 om 20:18
Nog niet te vroeg juichen? Juich je ook als Ajax scoort tegen Feyenoord? Want je lijkt niet het beste voor te hebben met Feyenoord... Laten we hopen dat er nog veel gebeurd en de nieuwbouw rond en van de grond komt.
 
JJR12
 
6
22 november 2021 om 19:13
“Feyenoord fans zullen luid juichen” is imo heel erg overdreven. Iedereen snapt dat ze deze optie overwegen, maar de vlag gaat nog (lang) niet uit. Het plan is toentertijd gestrand vanwege financiën en dat probleem is nu alleen nog maar groter geworden. Blij dat ze het onderzoeken? Dat zeker. De vlag uit? Dat zeker niet. Er moet nog heel erg veel gebeuren voordat er überhaupt gejuicht kan worden, laat staan luid juichen.
 
Orgullo
 
5
22 november 2021 om 19:26
Om heel eerlijk te zijn word ik tot nu toe qua ontwerp nog niet erg warm van de renovatievarianten. Vooral dit ontwerp heeft werkelijk in niets iets weg van de Kuip. De BAM z'n ontwerpteam is het gelukt om alle unieke facetten die de Kuip bijzonder maken weg te moffelen.
 
JJR12
 
3
22 november 2021 om 19:33
Ik moet zeggen dat geen van de ontwerpen cq plannen mij tot nu toe aanspreken, al komt dat ook omdat vrijwel elk nieuw stadion een ‘13-in-een-dozijn-stadion’ lijkt te gaan worden. Ik verwacht uiteindelijk ook dat ze ‘gewoon’ een nieuw stadion gaan bouwen en dat ze deze optie puur onderzoeken omdat ze het niet kunnen maken om het niet te doen. Naast dat de kosten sinds 2015 alleen maar zijn toegenomen, heeft de gemeente ook geen plan B voor de locatie waar het nieuwe stadion zou komen én zouden er woningen komen op de plaats van de Kuip. Dit zal er imo voor gaan zorgen dat de gemeente Feyenoord naar een nieuw stadion gaat pushen.
 
Partyboooi
 
14
22 november 2021 om 19:15
Deze fan hoopt toch echt op een nieuw stadion waar veel meer geld uit te halen valt....
 
robw
 
14
22 november 2021 om 19:20
Vreemde kop , Feyenoord fans zullen juichen. Ik ben al meer dan 50 jaar fan maar stadion is gewoon op. Kijk naar Wembley, niemand heeft het meer over het oude Wembley en lopen nu weg meter nieuwe stadion. Laat dit het goede voorbeeld zijn
 
MiscRoots
 
0
22 november 2021 om 22:37
Mooie vergelijking!
 
Orgullo
 
6
22 november 2021 om 19:22
Wat een onzin dat de harde kern hier om zou juichen. Ken genoeg fanatieke Feyenoorders die totaal niet blij worden van deze draak van een renovatie. Plan is spuuglelijk en waarschijnlijk ook nog eens onbetaalbaar als het in 2014 al niet eens kon voor de prijs die men er voor wilde betalen. Met de huidige kosten voor bouwmaterialen kan je dat al helemaal op je buik schrijven. Die hele notie dat 'het Legioen' geen nieuw stadion wil is zo hardnekkig, maar de waarheid is dat het veel verdeelder is.
 
Raubaht
 
3
22 november 2021 om 19:28
Dat zou natuurlijk een absolute zege zijn, wellicht niet het mooiste ontwerp maar renovatie moet het uitgangspunt wezen. Een nieuw stadion zou de doodsteek voor de club zijn, dat moet menig persoon met gezond verstand zich moeten realiseren. Een stadion van ruim 600 milljoen, dat hebben zelfs de grootste topclubs van Europa, die wel hun zaakjes op orde, niet eens. En dan zou een veredelde provincieclub gebruik moeten maken van 1 van de duurste stadions van Europa...
 
Orgullo
 
10
22 november 2021 om 19:32
Waarom zou renovatie in godsnaam het uitgangspunt moeten zijn? Alsof je koste wat kost de Kuip wederom moet renoveren, ongeacht wat je er budgetair mee op vooruit gaat. Wat het beste voor Feyenoord is zou het uitgangspunt moeten zijn.
 
De Toekomst
 
4
22 november 2021 om 20:15
Dat de kosten voor nieuwbouw hoog zijn kan kloppen, maar dan is dat eerder het probleem. Renovatie is geld in de Maas gooien. Mag van mij ook hoor, zo'n 200 miljoen besteden aan een oud en vervallen stadion, maat slim is anders.
 
Heuvel 1974
 
0
23 november 2021 om 02:09
Dat redsen ze ook al niet meer met 200 miljoen. Ook voor verbouw zijn de orijzen aanzienkijk gestegen. Tel daarbij de inkomsten die je gaat missen tijdens de verbouwing omdat er een groot deel van het stadion om veiligheidsredenen dicht moet blijven. En dat is over een periode van een jaar 2 ook behoorlijk wat geld wat je misloopt.
 
Zlatantje
 
1
22 november 2021 om 19:56
Hersenloze zielen. Het bedrijf dat de kuip bezit staat er financieel al niet zo best voor, geld voor renovaties etc is er simpelweg niet. De kuip is sinds de plannen voor het bouwen van een nieuw stadion niet meer opgeknapt. Hierdoor zal bijna 100 miljoen nodig zijn voor het achterstallig onderhoud. Dan hebben we nog geen stappen gezet die de stadion toekomst gericht veilig maken en commercieel aantrekkelijker. Het zou voor Rotterdam op ontwikkelingsniveau en voor feyenoord financieel een drama zijn.
 
De Toekomst
 
3
22 november 2021 om 20:12
Degenen die juichen zijn waarschijnlijk ook degenen die de club tegengewerkt hebben in het veiligstellen van een sportieve toekomst als Nederlandse topclub. Dit is gewoon kansloos. Iedereen die er ook maar een beetje naar kijkt vanuit financieel en sportief oogpunt weet dat dit de club niks vooruit en wellicht zelfs achteruit gaat werken. Een investering van honderden miljoenen in renovatie betekent dat Feyenoord het vertrek nog enkele tientallen jaren kan uitstellen, maar dan is er weer een investering van honderden miljoenen nodig voor een nieuw stadion... En de opbrengsten van die renovatie gaan echt niet opwegen tegen de kosten... Ik begrijp totaal niet dat dit weer wordt overwogen...
 
nuanceman
 
0
22 november 2021 om 20:19
Dat is nog steeds een boel geld. Uitgaande van een afschrijftermijn van 30 jaar ben je al snel minmaal 10 miljoen aan rente en afschrijving per jaar kwijt. Kan Feyenoord dat ophoesten?
 
De Toekomst
 
0
22 november 2021 om 20:23
Moet Feyenoord dat ophoesten? Is De Kuip van Feyenoord?
 
nuanceman
 
0
22 november 2021 om 21:30
ja, dat bestaat ook nog, voetbalclubs die in hun eigen stadion voetballen. Wel met een kleine hypotheek.
 
Heuvel 1974
 
1
23 november 2021 om 02:14
De kuio is niet van Feyenoord. De kuip is van stadiin Feyenoord. En die hebben niks met elkaar te maken. En dat is maar goed ook. Wat het stadion staat 2r miljoen in het riod bij Goldman-sachs. Enndie kunnen ze niet betalen. Dus binnenkort is het stadion van de Amerikaanse bankiers als het zondoorgaat en er geen Feyenoord city komt
 
invuurenvlam
 
3
22 november 2021 om 20:30
Feyenoord word niet beter van nostalgie...je koopt er geen betere spelers van, je trekt er geen nieuw geld mee aan en je commerciële mogelijkheden zijn en blijven beperkt, ook na renovatie omdat daar ook limiet aan vast zit wat je met een renovatie kunt doen.
 
invuurenvlam
 
2
22 november 2021 om 20:38
Het mooie is dat de groep (groot deel ervan), die zo blij is dat Feyenoord commercieel erbij in gaat schieten, veelal ook verantwoordelijk is dat Feyenoord als 1 van de weinige clubs geld inleverd op Europese voetbalwedstrijden...fijne kern..echt hard..euh hart voor de club!
 
Westend
 
3
22 november 2021 om 21:05
Ach als we die harde kern gewoon een paar wedstrijden hun gang laten gaan, dan wordt het vanzelf afgebroken.
 
MiscRoots
 
0
22 november 2021 om 22:20
Een flink deel wat niet de 'harde' kern is staat niet te juichen geloof ik.
 
juweel
 
0
23 november 2021 om 07:13
ik was dit aan het lezen en dacht, nou geen gek idee, en toen kwam ik bij de regel "ook komt er in het verbouwplan een dak op het stadion." dan haak ik echt af hoor, allemaal leuk en aardig maar op een voetbalstadion hoort geen dak, dat doen ze maar in amerika, maar ik vind dat zo niet bij voetbal horen.