'Het kan gewoon en ik zeg zeker geen 'nee' tegen Ajax'
Maandag, 25 mei 2020 om 13:32

Javairô Dilrosun speelde in het verleden jarenlang in de jeugd van Ajax. Tot een doorbraak in het eerste kwam het echter niet voor de nu 21-jarige aanvaller, aangezien hij zes jaar geleden voor een overgang naar Manchester City koos. Na vier jaar voor the Citizens te hebben gespeeld, stapte hij in de zomer van 2018 uiteindelijk over naar Hertha BSC en daar heeft hij inmiddels wel veertig wedstrijden in de hoofdmacht achter zijn naam staan.

"Het was een moeilijke keuze. Ik kom natuurlijk gewoon uit Amsterdam en ben in Nederland opgegroeid. Mijn moeder was het niet eens met de keuze dat ik wegging. Ze wilde dat ik bij Ajax bleef, maar in mijn hoofd had ik de keuze al gemaakt", blikt Dilrosun in gesprek met AT5 terug op zijn verhuizing naar Engeland op zestienjarige leeftijd.

Top 10 goals - David Neres

Dilrosun kwam er uiteindelijk achter dat het voor jonge talenten niet bepaald eenvoudig is om door te breken bij de regerend kampioen van de Premier League: "In het eerste elftal van Manchester City spelen wereldspelers, dus het is echt moeilijk om in het eerste te komen." Tijdens de trainingen keek hij wel vaak zijn ogen uit: "Dan speel je in de ochtend met een speler van Manchester City op de PlayStation en dan in de middag speelt hij de bal naar je", lacht hij.

Dilrosun richt zich in eerste instantie met die Alte Dame op het restant van het Bundesliga-seizoen en heeft nog geen concrete plannen voor een overstap in gedachten. Een rentree bij Ajax, zoals Quincy Promes bijvoorbeeld afgelopen zomer maakte, sluit hij echter niet bij voorbaat uit: "Het kan gewoon, alles kan en ik zeg zeker geen 'nee' tegen Ajax. Ik heb heel lang bij Ajax gespeeld en de club zal altijd een plekje in mijn hart hebben."

Meer nieuws
   
13:33
13:33
Man United heeft twee spelers op het oog als partner van Lisandro Martínez
4
   
13:32
13:32
The Athletic heeft nog voor zijn komst naar Liverpool mooi nieuws voor Arne Slot
9
   
12:53
12:53
Thiago Silva zegt Chelsea definitief gedag in hartverwarmende afscheidsvideo
10
   
12:10
12:10
VZ Kort: SC Cambuur laat supporters thuis voor uitduel in Kerkrade
77
   
12:00
12:00
VZ Team van de Week: liefst 5 spelers van PSV na achtklapper in Friesland
17
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (31)

 
wolterx
 
39
25 mei 2020 om 13:59
Ik kan mij niet voorstellen dat Ajax op korte termijn bij Dilrosun uit gaat komen. Flanken zijn redelijk bezet als Neres blijft met hoogstwaarschijnlijk Promes en Neres als eerste keuzes. Erachter nog opties als Antony en waar nodig Tadic. Een buitenspeler van ruim 10 miljoen erbij zou laagste prioriteit moeten zijn. Hoogstens een creatieve 10 die ook op de flank kan maar vooral voor op het middenveld is en dat is Dilrosun niet.
 
NL_Modric
 
11
25 mei 2020 om 14:08
Ik denk dat Herta inmiddels hoger mikt dan 10-20 miljoen.
 
wolterx
 
6
25 mei 2020 om 14:56
Speelt vaak basis maar begint ook vaak vanaf de bank en heeft geen bizar goed seizoen achter de rug. Prijsdalingen in gedachte houdende zou meer dan 20 mij wel verbazen. Maar verwacht sowieso niet dat hij weg zal gaan.
 
Sirius
 
15
25 mei 2020 om 14:13
Ik denk eerder dat Tadic de eerste naam is die op het formulier komt. Zelfs in een "minder" seizoen is z`n rendement meer dan uitstekend. Dat zijn cijfers die Promes en Neres waarschijnlijk bij lange na niet halen. Het zou wel kunnen dat Tadic misschien naar de nummer 10 positie gaat. Daar heeft hij wel de kwaliteiten voor.
 
AcKaka
 
11
25 mei 2020 om 14:16
Klopt sirius. Denk dat hij doelt op dat tadic vooral als spits speelt en dus niet op de flanken, al kan hij er wel spelen als het nodig is.
 
wolterx
 
4
25 mei 2020 om 14:19
Met de spitsen achter Tadic die 18 en 19 zijn verwacht ik dat Tadic het seizoen iig gaat beginnen als spits. Wanneer nodig kan hij ook op 10 en de flanken een rol invullen. Wat een dure aanvaller onnodig maakt.
 
DNeres
 
6
25 mei 2020 om 14:21
Bij lange na niet zelfs... Tadic heeft in meer wedstrijden dan Promes, maar 1 goal minder gemaakt in de competitie. In de CL geen goal gemaakt afgelopen seizoen en Promes wel. Dus bij lange na niet is wel erg overdreven....
 
DieGelbeReds
 
10
25 mei 2020 om 14:35
Ik vind Tadic op 10 eigenlijk wel behoorlijk gebrekkig. Ik heb lang niet alles gezien van Ajax, maar die paar keer dat ik Tadic op 10 zag vond ik hem zeer matig spelen. Hij is balvast, maar hij kwam op mij behoorlijk traag in zijn handelen over en niet als de meest creatieve speler. Als spits lijkt hij toch beter te renderen. Hoe zie jij dat wolter?
 
WouterSL
 
8
25 mei 2020 om 14:44
Promes is erg goed op 10.
 
wolterx
 
2
25 mei 2020 om 15:13
Zal allemaal afhankelijk zijn van hoe het team loopt. Tadic als spits heeft ook zijn beperkingen, zeker als middenveld niet aan kan sluiten. Als er directer gevoetbald zou worden met een spits die diepgang en power heeft (Brobbey of Traore) dan kan Tadic daad best bij in de rug spelen denk ik. Gaan flanken naar binnen komen en de spits met rug naar de goal spelen met Tadic van 10 gaat het veel te druk worden en dan moet je echt bizar hoge handelingssnelheid hebben, dat gaat bij Ajax niet werken. Ik verwacht uiteindelijk wel dat Tadic terug gaat zakken richting de 10 positie, misschien wel al komend seizoen maar anders jaar erna zeker. De creativiteit bij Tadic is wel aanwezig alleen niet het niet de speler die opvalt met die speciale pass die alles om doet gooien zoals Ziyech. Tadic creëert genoeg kansen (ook deel van creatief zijn) die zeker nodig zijn met vertrek van Ziyech. Ik hoop zelf dat Ten Hag komend seizoen punt naar achteren durft te spelen omdat we geen 2 spelers voor die dubbele 6 hebben. Maar hoorde al dat de insteek punt naar voren blijft. Op dit moment denk ik dat Gravenberch, Vd Beek (Als 6), Marin, Eiting en Alvarez allemaal beter passen in punt naar achteren. Alleen mis je een echt creatieve man op het middenveld want Tadic als LCM zou ik niet doen, denk dat hij het loopvermogen wel heeft maar daar minder tot zijn recht komt. Met Blind, Eiting en Alvarez heb je voor punt naar achteren 3 opties naar mijn mening. Alvarez is van die 3 veruit de minst creatieve passer maar is één van de weinige in selectie die bij omschakeling redelijk goed is en zuiver is in zijn passes, probleem is wel dat hij enorm traag is eigenlijk te beperkt aan de bal. Probleem bij Blind als "6" is dat Botman in de jeugd niet echt bekend stond als een goede verdediger aan de bal. Dan moet je al met centraal duo van Botman en Schuurs gaan spelen en dat is een te groot risico. Eiting is perfect voor punt naar achter maar dan moet er wel veel dynamiek op de andere 2 plaatsen staat. Gaat vreemd klinken maar is de speler die qua creativiteit een deel van wegvallen van Ziyech op kan pakken. Alleen is hij echt heel erg traag en niet atletisch, iets dat toch nodig is in spel van Ajax. Iemand als Frenkie de Jong is een bizarre atleet die maakte het spel mogelijk. Defensief verrichte hij ook enorm veel werk, dat missen we nu. Gravenberch weet zich geen raad als nummer 6 (dat is gewoon een meer aanvallende middenvelder die ze daar hebben gezet omdat hij fysiek sterk is met een goede dribbel), Vd Beek is in omschakeling enorm kwetsbaar en wilt als 6 vaak te diep staan. Verwacht dat Vd Beek gaat vertrekken en Marin kan al helemaal niet op die plek staan met punt naar voren, die heeft nog minder kwaliteiten in omschakeling. De selectie mist eigenlijk op dit moment 1 of 2 goede spelers op het middenveld om het spelletje dat Ten Hag lijkt te willen spelen mogelijk te maken. De benodigde spelers ervoor gaan we niet bij elkaar krijgen vrees ik. Sluit niet uit dat Ten Hag serieus zit te denken over Promes op 10 als vd Beek vertrekt en Eiting/Gravenberch en Martinez. Dat middenveld zou niet moeten mogen als je met punt naar voren gaat spelen.
 
gutihaz.
 
1
25 mei 2020 om 16:03
Promes goed op 10? Mwa, hij vult het naar behoren in. Het is maar net wat je graag ziet bij een 10. Promes vult dat in door veel diepgang te brengen. Maar in het positiespel vind ik hem heel risicoloos spelen. Je moet er toch niet aan denken dat hij op 10 gaat spelen en het creatieve gedeelte moet gaan brengen. Dat gat moet echt gedicht gaan worden met een creatieve speler. Ik snap heel goed dat niemand Ziyech 1 op 1 kan vervangen, maar er moet wel echt iemand komen met een goede steekbal in de benen. De afgelopen 2 jaar kwamen de splijtende ballen vrijwel alleen van Ziyech en een een fase eerder (waar de aanval dan natuurlijk ook van profiteerde) van Frenkie. Komend seizoen is dit vooralsnog verdwenen, iets waar ik me heel erg zorgen om maak bij Ajax. Dilrosun is dus ook geen prioriteit nu, er moet nu echt weer iemand komen die de passing moet verzorgen.
 
Sirius
 
3
25 mei 2020 om 20:47
@dneres - En de assists dan? Promes heeft er 4 en Tadic heeft er 15. Dat noem ik wel "bij lange na niet".
 
TVL11
 
10
25 mei 2020 om 14:17
Inderdaad, en waarom zou je investeren in Dilrosun (waar Hertha ook nog eens een aardig bedrag voor kan vragen) terwijl je nog talenten als Hansen achter de hand hebt wie misschien nog meer potentie hebben. Of het zou zo moeten zijn dat Neres vertrekt, maar hij leek blij te zijn met de komst van die nieuwe Brazilianen en volgens mij blijft hij graag bij Ajax.
 
Kelderklass
 
5
25 mei 2020 om 14:19
Anthony achter Promes en Neres? Denk dat Anthony echt wel een basisspeler gaat worden, daar ga ik in ieder geval wel vanuit voor 20 miljoen. Optie is natuurlijk ook Promes in de spits Neres links en Anthony op rechts met Tadic op “10”, heb je gelijk het vertrek van Ziyech opgevangen. Andere optie kan zijn om Tadic in de spits te houden en met Promes of Neres op “10” te spelen.
 
wolterx
 
18
25 mei 2020 om 14:21
Of we geven hem even de tijd om rustig zijn plek te vinden en te wennen hier. Terwijl Neres hoogstwaarschijnlijk aan zijn laatste seizoen bezig is, kan zijn plek erna hopelijk vlekkeloos over gedragen worden. Rotatiespeler die klaargestoomd kan worden voor basis zou top zijn.
 
Kelderklass
 
5
25 mei 2020 om 14:31
Hoe is het, we zijn geen liefdadigheidsinstelling. We mogen toch wel verwachten dat een speler van 20 tot 25 miljoen er meteen staat? Als je goed genoeg bent, ben je goed genoeg. Kijk naar het verschil tussen Marin en Martinez
 
Soccerfan_1
 
0
25 mei 2020 om 15:16
Wat is dit dan weer voor vergelijking? Martinez die gewoon in z’n kracht gebruikt wordt en marin die totaal verkeerd gebruikt wordt en ook nog eens de kans niet krijgt. Jij beoordeeld hem op die paar minuten per wedstrijd die hij krijgt in een rol die hem niet ligt. Lekker makkelijk.
 
wolterx
 
8
25 mei 2020 om 15:21
De prijs zegt weinig over de speler zoals je zelf al aangeeft met Martinez die half zoveel kost als Marin. Antony is duur (15,75mil, kan via variabele oplopen met 6 miljoen) maar moet als speler zijn plek verdienen. Niet spelen omdat hij veel geld kost. Hij speelde dit seizoen bij één van de meest defensieve ploegen in de Braziliaanse Serie A, heeft een goede dribbel maar moet nu switch gaan maken tussen spelen met standaard 50m voor je naar standaard 60 achter je. Daarnaast is het een jonge jongen die voor eerst zelfstandig naar andere kant van de wereld gaat. Ajax heeft de luxe hem komend seizoen niet direct in het diepe te hoeven gooien, zie dan ook geen reden dat wel te doen. 3e buitenspeler achter Neres en Promes is voor een speler van net 20 uit Brazilië gewoon netjes.
 
Bossie
 
1
25 mei 2020 om 17:15
Na dit seizoen kan het opeens heel anders zijn. Je weet nooit wie er blijft of weggaat . En de blessures daar buiten gelaten. Of deze jongen geschikt is voor Ajax , dat zal moeten blijken
 
ElPhenomeno
 
10
25 mei 2020 om 14:03
Ziyech is al weg en Neres vertrekt misschien ook wel binnenkort. Dan is Dilrosun helemaal geen gekke gedachte.
 
MessiBazoer
 
15
25 mei 2020 om 14:13
Volgens mij is er totaal geen interesse in Neres, althans niet concrete. Gezien de vraagprijs van Ajax en deze periode lijkt het me onwaarschijnlijk dat clubs hem willen halen. Heeft het afgelopen seizoen ook amper gespeeld.
 
TILBURG013
 
6
25 mei 2020 om 14:15
Inderdaad. Neres blijft gewoon bij Ajax. Is zowat heel het jaar geblesseerd geweest dus op basis van wat gaan clubs nu 50m betalen? En ik neem aan dat Ajax niet lager dan dat bedrag wil hebben. Sowieso met Corona gaan clubs niet zomaar een bedrag als dat neerleggen.
 
Yochemm
 
0
25 mei 2020 om 14:34
Je moet ook maar kijken of Neres überhaupt zijn oude niveau weer gaat halen. Hij is er lang uit geweest en de rest heeft niet stil gezeten.
 
wolterx
 
16
25 mei 2020 om 14:23
Ik verwacht dat Neres nog jaartje blijft, seizoen vol blessures gehad en zijn eerste kindje is op komst deze zomer. Daarnaast zijn er 2 Brazilianen bij gekomen waarvan eentje nu al meer onder de vleugel is genomen door Neres.
 
almere67
 
1
25 mei 2020 om 15:00
Hoezo Neres binnen kort weg? Hij moet eerst maar is zien terug te komen en zijn vorm herpakken dus hij is echt niet binnen kort weg
 
moion
 
3
25 mei 2020 om 14:10
Als die eigenaar van Hertha straks echt met de beloofde miljoenen gaat smijten kan het uitgroeien tot een goede subtopper, voor talenten als Dilrosun betekent het echter dat er steeds minder kans op speeltijd is. Geen verkeerde speler maar Hertha is nu niet de juiste club voor hem. Met piatek en cunha zijn de eerste aanvallende concurrenten al aan de selectie toegevoegd en ik verwacht na de zomer alleen maar meer concurrentie.
 
Sirius
 
2
25 mei 2020 om 14:20
Zo`n Dilrosun is door z`n gebrek aan ervaring en z`n leeftijd ook veel te wisselvallig om op dat niveau constant te presteren. Daarom vind ik het voor talenten ook niet verstandig om al uit Nederland te vertrekken voor ze uberhaupt een wedstrijd in de Eredivisie gespeeld hebben. In de Eredivisie bouw je dat vertrouwen gemakkelijker op. Daar kun je zelfs een behoorlijk rendement halen als je even niet in vorm bent. In een top competitie is dat veel moeilijker en dan heeft zo`n jongen nog niet de ervaring en de mentale weerstand om weer op te krabbelen. Het seizoen van Dilrosun is daar eigenlijk een schoolvoorbeeld van: Hij begon stormachtig met 3 doelpunten en 2 assists in de eerste 5 wedstrijden van het seizoen en heeft daarna geen doelpunt of assist meer aan dat rijtje toegevoegd. Dat zijn zo'n 12 a 13 volledige wedstrijden waarin hij cijfermatig niets heeft toegevoegd. Dat is erg veel. Het lijkt er nu ook op dat hij z`n basisplaats kwijt aan het raken is. In de Eredivisie had hij zeer waarschijnlijk niet zo`n droogte gehad en een speler ontwikkelt zich toch het beste met (zelf)vertrouwen.
 
DeArrascaneta
 
2
25 mei 2020 om 14:11
Het enige wat ajax op het moment echt nodig heeft is een creatieve middenvelder voor de vaste 11. Lijkt me niet dat ze dan geld neer gaan leggen voor een buitenspeler die op het moment niet eens een vaste waarde is voor hertha bsc.
 
DeVisser
 
5
25 mei 2020 om 14:25
Zou wel weer eindelijk een echte linksbuiten zijn! Snelle dribbelaar, goede actie, creativiteit, goed schot! 15 miljoen halen!!!