'Ik maakte vroeger ook soms een foutje, maar zo veel als Van der Heijden?'
Donderdag, 5 januari 2017 om 11:44

Halverwege het seizoen heeft koploper Feyenoord een voorsprong van vijf punten opgebouwd op achtervolger Ajax. De Rotterdamse titelhoop wordt gedeeld door Rinus Israël. De oud-speler hoopt dat de ploeg van Giovanni van Bronckhorst de voorsprong weet vast te houden tot aan het einde van het seizoen, als het kan met iets aantrekkelijker voetbal.

Als IJzeren Rinus gevraagd wordt wie kampioen wordt, antwoordt hij stellig met Feyenoord. Hij maakt zich wel wat zorgen over Jan-Arie van der Heijden. "Nou, ik zal vroeger ook weleens een foutje gemaakt hebben, maar toch niet zoveel als Jan-Arie van der Heijden? Ik vind Van der Heijden goed spelen dit seizoen, hij heeft een mooie linker, maar het mag allemaal wel wat leuker, wat attractiever", zegt hij in Panorama. "Jan-Arie moet terug naar de basis."

Maar niet alleen bij Van der Heijden mag het wat Israël betreft wat attractiever. "Wat voor hem geldt, geldt eigenlijk voor heel Feyenoord: het is erg zakelijk, zonder veel franje, niet altijd even vermakelijk. Ik weet ook wel, er loopt geen Eden Hazard rond bij Feyenoord, maar zo'n type mis ik wel een beetje. Elia is een van de weinige Feyenoorders die iets extra's heeft. In goeden doen is hij een attractieve speler", aldus Israël. Feyenoord hervat de competitie op zondag 15 januari met een uitwedstrijd tegen Roda JC.

Meer nieuws
   
12:30
12:30
Live meepraten in de Premier League: West Ham United - Liverpool
1
   
12:23
12:23
Derksen weet wie topkandidaat is om Arne Slot bij Feyenoord op te volgen
9
   
11:44
11:44
Wie is de Italiaanse idealist die mogelijk de nieuwe trainer wordt van Ajax?
2
   
11:09
11:09
Ajax zet streep door 2 potentiële trainers: 'Zij werden als 'te bleu' gezien'
26
   
10:20
10:20
Gewilde Wirtz is 'toptarget' en ziet specifieke transfer in 2025 zelf ook zitten
30
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (35)

 
Jerome010
 
54
5 januari 2017 om 11:50
Goed verhaal. Spreekt zichelf maar een keer of 3 tegen in twee zinnen. Vind vd Heijden dit seizoen goed spelen. Heeft wel wat foutjes gemaakt maar niet veel.
 
feye88
 
1
5 januari 2017 om 11:58
Tegen Ajax en de Eagles waren zijn grootste fouten. Heeft wel 3 punten gekost in totaal, maar hij heeft ook vaak genoeg reddend acties uitgevoerd. Daarnaast bouwt hij op en zorgt voor aanvallen. Het zij hem vergeven.
 
Jerome010
 
2
5 januari 2017 om 12:02
Klopt. Met name die tegen de Eagles valt hem best kwalijk te nemen. Maar goed, elke verdediger maakt zo zijn fouten in een heel seizoen. Alles bij elkaar scoort hij een zeer ruime voldoende over de eerste seizoenshelft.
 
RyanBabel8
 
0
5 januari 2017 om 13:56
Beetje mens eigen om iemand alleen maar op zijn fouten te wijzen, maar dat geheel terzijde. Tegen Ajax vond ik het niet zozeer een fout van hem, maar meer de pure klasse van Dolberg en tegen GAE was een mooie blunder, nou en. Verder speelt hij gewoon erg solide. Misschien is dat juist wel de kracht van Feyenoord, dat spelers zoals Jan-Arie nu ook gewoon prima spelen. Het krikt juist die ondergrens op. Israã«l moet verder niet zo zeuren dat het wel wat sprankelender mag, elke wedstrijd in de 93e minuut met kutvoetbal beslissen en in mei met de schaal op De Coolsingel staan, daar zou denk ik elke Feyenoordsupporter voor tekenen. Het gaat om resultaat!
 
Capis
 
8
5 januari 2017 om 12:06
Inderdaad... Als iemand juist attractief speelt is het Jan Arie. Goede paas en speelt geregeld een mannetje uit als verdediger. Vind hem ook meer rust achterin brengen dan vorig jaar van Beek en zoekt de voetballende oplossing. En de sneer over de foutjes vind ik ook lullig, Kasdorp laat vaker verdedigende steken vallen dit jaar dan Jan Arie bijv al. We missen in heel de top 3 op dit moment een echte leuke pingelaar. Dan is Elia inderdaad nog de meest sierlijke speler.
 
FcGrun050
 
1
5 januari 2017 om 13:23
Ik snap het niet. Waarom speelt hij niet op het middenveld? Met zijn kwaliteiten kan hij prima als verdedigende middenvelder fungeren, want voetbaltechnisch is hij helemaal niet onaardig. Goede pass en heeft voetbalinzicht. Zal een goede (tijdelijke) vervanger zijn van El Ahmadi.
 
m1ch43ll
 
0
5 januari 2017 om 14:13
Hij is ook 1 van de opties om El Ahmadi te vervangen maar achterin is hij juist van toegevoegde waarde omdat het vaak de Cv's zijn die vrij gelaten worden. Dat kan nu niet tegen Feyenoord en dat zorgt er voor dat we de voetballende oplossing makkelijker kunnen vinden.
 
buitenspelval
 
2
5 januari 2017 om 12:56
@jerome010 Israel vindt van der Heijden goed spelen dit seizoen. Daarmee bedoelt hij waarschijnlijk o.a. voetballend, opbouwend, leidinggevend. Desondanks vindt hij hem toch verdedigend veel foutjes maken. Meer dan Rinus er zelf vroeger maakte voor zijn gevoel. Hij zegt dat hijzelf soms foutjes maakte, maar niet zoveel als van der Heijden er maakt. Klopt ook, Israel was zelf een topverdediger, in tegenstelling tot van der Heijden. Hoe Isreal zichzelf 3 keer tegenspreekt in twee zinnen lees ik niet zo.
 
010deKuip
 
0
5 januari 2017 om 15:27
Nou inderdaad.. Er is geen touw aan vast te knopen. " Ik vind Van der Heijden goed spelen dit seizoen, hij heeft een mooie linker, maar het mag allemaal wel wat leuker, wat attractiever " Hoeveel attractiever moet onze Jan Arie nou spelen? Ik vind hem juist wat te flegmatiek en zie hem liever wat meer sober spelen. Ik heb het idee dat iemand heeft geprobeerd een stuk samen te vatten en hierin allemaal tegenstellingen erin heeft gezet.
 
buitenspelval
 
0
5 januari 2017 om 15:59
Je kunt toch goed spelen zonder dat het leuk of attractief oogt? Dat is toch geen tegenstelling? Een speler als Jaap Stam speelde bijvoorbeeld heel goed zonder dat het leuk of attractief was, het was vooral functioneel goed. Daarnaast is het de persoonlijke mening van Israel dat het wat leuker mag ogen bij hem.
 
010deKuip
 
0
5 januari 2017 om 16:24
Er staat in het stuk dat hij vindt dat vd Heijden attractiever moet spelen, terwil dat helemaal niet relevant is. Het klinkt logischer als hij zegt dat Feyenoord attractiever moet spelen en dat dit niet slaat op de CV van Feyenoord. Ik denk dat het stuk gewoon slecht knip en plakwerk is.
 
buitenspelval
 
0
5 januari 2017 om 17:51
Hij geeft zijn persoonlijke mening en vindt zelf dat der Heijden graag wat attractiever mag spelen, niet moet. Het een interview met Israel, als hij dat vindt is het toch gewoon relevant?
 
HaagseKoerd
 
10
5 januari 2017 om 11:52
Denk dat Feyenoord geen moer geeft aan attractief mooi en leuk voetbal. Die mensen daar snakken naar een kampioenschap. Ik gun ze het ook wel. Ik denk ook dat ze kampioen zullen worden, als ze van Roda winnen zullen ze een grote stap zetten richting het kampioenschap.
 
Martyn7
 
5
5 januari 2017 om 11:56
Juist. Dan maar resultaat voetbal en alles met 1-0 (bij wijze van) winnen. Trouwens, het feit dat Feyenoord niet attractief speelt vind ik vreemd. Ze scoren erop los en vrijwel iedere wedstrijd waar de 1-0 wordt gescoord, wordt gevolgd door nog eens twee, drie doelpunten. Als je dan nog meer gaat eisen van een ploeg die tot voor kort je liet billenknijpen tot de laatste seconde ben je niet geheel realistisch als Israël zijnde. Op dit moment tellen maar twee dingen: De maand januari zonder kleerscheuren doorkomen zonder El Ahmadi en daarna het kampioenschap binnen halen. Meer is er niet nodig.
 
Jerome010
 
8
5 januari 2017 om 12:01
Met alle respect voor onze clubheld Rinus, maar dit hele verhaal van hem slaat eigenlijk nergens op. 1. Hij is een verdediger, sambavoetbal laat je maar lekker over aan de aanvallers. 2. Hij moet minder fouten maken volgens hem (vindt ik zelf overigens erg meevallen), dan moet je vooral niet richten op atractief spelen. 3. Hij zegt zelf nog, "hij moet terug naar de basis". 4. Hij heeft nota bene de bijnaam Jan - Scharie gekregen omdat hij er zo nu en dan een mooie actie uit gooit. Wat verwacht je nou eigenlijk Rinus?
 
Martyn7
 
1
5 januari 2017 om 12:06
Ach dat Jan Scharie is allemaal leuk en aardig, maar daar vind ik hem soms een beetje in doorslaan. Ik denk dat Israël is blijven hangen in de wedstrijd tegen Go Ahead Eagles. Dat was natuurlijk dramatisch, al lag dat niet alleen aan hem. Maar je gaat snel omlaag met een reputatie ipv omhoog.
 
Jerome010
 
1
5 januari 2017 om 12:11
Ben ik met je eens. Sinds hij die naam heeft gekregen heeft hij een tijdje net iets te veel "leuk" gespeelt, waarmee hij onnodige risico's liep. Dat liep grotendeels goed af gelukkig.
 
feye88
 
3
5 januari 2017 om 11:57
Ik weet niet of hij de laatste drie wedstrijden heeft zitten slapen, maar het voetbal was mooi en attractief en er werd veel gescoord. 0-4, 6-1 en 3-1 zijn geen scores die je krijgt als je op je verdediging leunt. Feyenoord speelde vlak voor de winterstop het mooiste en beste voetbal van Nederland. Snap werkelijk niet wat Israã£â«l te zeuren heeft. Off: Overigens denk ik dat de betreffende redacteur wat dingen door elkaar gehaald heeft.
 
hupholland1
 
8
5 januari 2017 om 11:58
Beetje tegenstrijdig allemaal. Van der Heijden moet minder fouten maken en terug naar de basis, maar het moet allemaal wat leuker en attractiever? Ik zou juist zeggen dat Van der Heijden relatief veel risico in zijn spel legt waardoor hij meer fouten maakt, maar daardoor wel attractiever voetbal speelt. Daarnaast zijn de verwachtingen nogal onrealistisch, Feyenoord kan nauwelijks investeren (in vergelijking met PSV en Ajax). Dan is wat ze nu presteren ontzettend knap. Maar zakelijk winnen is blijkbaar niet genoeg meer het moet ook nog is attractief zijn? Feyenoord speelt trouwens het beste spel dat ze in jaren hebben gespeeld en scoort erop los, dus zo zakelijk is het allemaal ook weer niet. Ook is zeggen dat je begrijpt dat er geen Eden Hazard rond loopt beetje vreemd, als je daarna zegt dat ze wel zo`n type missen. Lekker makkelijk is dat. Zo weet ik er nog wel een paar. Waarom hebben we geen type Messi?
 
Master D
 
1
5 januari 2017 om 11:58
Oke. Jan-Arie heeft dus een mooie linker, maar het mag wel wat leuker en attractiever bij hem, al moet ie wel weer eerst terug naar de basis. Wat wil Rinus nou met Jan-Arie. Moet ie attractiever spelen? Maar hoe verhoudt zich dat dan met dat terugkeren naar de basis? Wat een warrig onsamenhangend verhaal waarin Israel zichzelf volledig tegenspreekt.
 
absurd
 
0
5 januari 2017 om 12:07
Ik kan niet anders concluderen dat Rinus hier echt onzin aan het lullen is. Jan-Arie maakt veel fouten, maar is wel een goede verdediger? Jan-Arie maakt vaak een schaar en is juist van de franje, maar het moet allemaal wat attractiever? Het is zakelijk en niet vermakelijk, maar we hebben een fantastisch doelsaldo, maken mooie doelpunten en sturen regelmatig ploegen met dikke cijfers naar huis? Lijkt me zeuren om het zeuren. Elia is bovendien niet de enige, de revelatie van dit seizoen is Nicolai. Wat een beest.
 
GShumway
 
0
5 januari 2017 om 12:13
Buiten het feit dfat het onsamenhangend is is dit weer typisch een reactie vanuit de Hollandse School die ons al jaren geen sodemieter gebracht heeft. In de trant van: We hebben met 7-0 gewonnen Rinus. En dat je dan als antwoord krijgt, Ja maar het had 9-0 moeten zijn. Ben nou eens positief kritisch, en ben trots op het feit dat Feyenoord 5 punten los staat. Dat eeuwige zure gezeur van de oude generatie geloof ik onderhand wel. Ook jammer dat hij er Jan Arie uitpikt, en even later zegt dat het voor heel Feyenoord geldt. Waarom dan toch die ene speler eruit lichten?
 
RvPstrikerNL
 
0
5 januari 2017 om 13:50
Nou meneer Israel, volgens mij heeft Feyenoord de meeste doelpunten gemaakt in de eerste seizoenshelft. Wat is uw definitie van attractief voetbal als ik vragen mag? Ikzelf ben ook geen fan van Van Der Heijden. Vind hem verdedigend erg zwak en dat gedoe over meevoetballende centrale verdedigers in Nederland vind ik zo'n onzin. Pass gewoon een middenvelder in. Het hoeft toch niet direct naar de linksvoor? Wel moet ik zeggen dat Van Der Heijden zich sterk ontwikkeld heeft dit seizoen, aan zijn mentaliteit ligt het in ieder geval niet. Goede back-up indien iedereen fit is.
 
Ruudos
 
0
5 januari 2017 om 13:53
Wat een onsamenhangend verhaal. Jan-Arie moet attractiever en leuker gaan spelen maar vervolgens wel terug naar de basis?
 
Jorgen1982
 
0
5 januari 2017 om 14:33
Ja want als we van Roda winnen, mag de rest geen probleem zijn. Er zijn nog 17 wedstrijden te gaan, het gat is slechts 5 punten. En we krijgen onze lastige wedstrijden nog uit. Dus alles is open, 5 punten is helemaal niks.
 
FR12Jules
 
2
5 januari 2017 om 15:32
Als je dit vorig jaar riep kon ik het wel begrijpen, Jan-Arie speelt dit jaar prima en maakt niet veel foutjes meer. Verder is Jan-Arie een attractieve voetballer hoor, voor je het weet loopt hij er weer scharen uit te gooien. Wat verstaat Ijzeren Rinus onder attractief voetbal? De laatste weken creerde Feyenoord veel, scoorde ze veel en gaven ze weinig weg. Wat wil je nog meer?
 
Stefandefree
 
1
5 januari 2017 om 16:17
Tsja. Het enige dat ik kan bedenken, is dat je bij Feyenoord weinig spelers hebt met een flitsende passeer actie of een geniale steekbal. Spelers waarbij je echt op het puntje van je stoel gaat zitten, eigenlijk heeft alleen Elia dat bij vlagen en ik denk dat Berghuis het ook wel in zich heeft. Maar ondanks dat vind ik het spel van Feyenoord, zeker de laatste weken, helemaal niet onaantrekkelijk. Sterker nog, ik zit bij vlagen echt wel te genieten en ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat we qua spel op zijn minst gelijkwaardig zijn aan Ajax en beter zijn dan PSV op het moment.
 
AnfieldRed
 
1
5 januari 2017 om 17:50
Van der Heijden zit net tussen de top en de subtop in. Hij moet zeker niet naar het buitenland gaan.
 
PSV_FAN 2000
 
1
5 januari 2017 om 18:49
Heb het nooit een geweldige verdediger gevonden, bij een club alsnvitesse zat hij gewoon goed.
 
Krinos
 
0
5 januari 2017 om 20:49
Het feit dat van der Heijden een basisplaats zegt genoeg over de zwakte van dit Feyenoord. Er spelen gewoon weinig spelers in die een wedstrijd voor je winnen. Van der Heijden is niet de slechtste verdediger van de eredivisie, maar ook zeker niet de beste. Gevalletje net boven het gemiddelde. Tja, hij kan aardig opbouwen met dat linkerbeen van hem.... maar dan moet hij dat wel doen! En niet die bal als een postbode solerend naar Elia gaan brengen. Ik zie liever Kongolo op zijn plek, ook omdat daar gewoon veel meer potentieel in zit.