'Ik raad Justin Kluivert aan om nog even bij Ajax te blijven'
Dinsdag, 3 april 2018 om 17:25

Justin Kluivert was zondag belangrijk voor Ajax, want de aanvaller kopte de gelijkmaker binnen tegen FC Groningen en stelde Klaas-Jan Huntelaar in de slotfase in staat om de 1-2 binnen te schieten. Hoewel Kluivert zeker niet zijn beste wedstrijd speelde, is Kees Kist onder de indruk van de linksbuiten.

De voormalig aanvaller van onder meer AZ, sc Heerenveen en Paris Saint-Germain stelt in De Telegraaf dat de achttienjarige Kluivert 'een absolute topper' kan worden: "Hij is heel snel, beweeglijk en kan ballen op prachtige wijze aannemen. Echt een groeibriljantje. Ik vind het dan ook logisch dat hij zijn debuut heeft gemaakt in Oranje."

Kluivert kwam vorige week maandag twaalf minuten in actie in de met 3-0 gewonnen vriendschappelijke wedstrijd tegen Portugal; hij kwam in het veld voor Memphis Depay. Kluivert werd daarmee beloond voor zijn goede prestaties bij Ajax, want dit seizoen staat hij op acht treffers en vijf assists in de Eredivisie.

De zoon van Patrick Kluivert heeft zich met zijn spel in de kijker gespeeld bij diverse clubs uit het buitenland, maar Kist hoopt dat hij nog even in de Johan Cruijff ArenA blijft voetballen: "Ik raad Justin wel aan om nog even bij Ajax te blijven en verder te groeien als speler. Al weet je met dit soort jongens nooit hoe het gaat. De buitenlandse clubs liggen immers al op de loer."

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
4
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (32)

 
Buitenspelgoal
 
6
3 april 2018 om 17:29
Volgens mij denkt iedereen dit wel. Speelt nu net het grootste deel van het seizoen basis. Kan toch echt wel minimaal een heel seizoen basis spelen. En als er echt een club komt met een mega zak geld, moet je gewoon afdingen dat hij eerst nog minimaal een seizoen bij Ajax gestald wordt. Hij gaat momenteel niemand bij een United (of wat ook met hem in verband gebracht wordt) uit de basis spelen, wat niks afdoet aan zijn potentie. Hij is gewoon nog ruw.
 
De Toekomst
 
17
3 april 2018 om 17:34
Als er echt een club komt met een grote zak geld gewoon verkopen, niet terug huren. Bij een club als Ajax staat er vanzelf een nieuwe speler op. Voor Kluivert zal het beter zijn om te blijven, maar als Ajax nu flink kan cashen en Kluivert wil weg is dat ook goed. Kijk naar Dolberg afgelopen seizoen of Van der Wiel bijvoorbeeld in het verleden. Talenten blijven wisselvallig en grote sommen geld blijven niet geboden worden. Vervolgens is het trouwens wel zaak om slagvaardiger te zijn bij spelers als Bailey, Lozano en Richarlison in de toekomst.
 
Psv-er!
 
7
3 april 2018 om 17:29
Ik denk dat iedereen die mening deelt. Veel te vroeg om naar het buitenland te gaan. Ik denk zelfs dat hij ook volgende zomer beter kan blijven.
 
De Toekomst
 
45
3 april 2018 om 17:31
Sowieso moet hij blijven. Kijk naar Depay. Ik was echt enorm fan van Depay. Sterk, snel, technisch, beslissend. Bij PSV was hij uitgeleerd en hij was als international meegegaan naar een groot toernooi. Ik zag in hem echt een speler met de potentie om het niveau van Robben te halen en nog steeds overigens. Onze Kluivertje is duidelijk ook getalenteerd en vaardig, maar verre van het niveau van Depay in zijn laatste jaar bij PSV. Kluivert kan en moet bij Ajax nog zo veel stappen zetten voor hij überhaupt klaar is voor een buitenlandse club, laat staan een buitenlandse topclub. Op dit moment zit hij dichterbij het niveau van Boetius dan Depay in zijn laatste jaar. Kortom, nog een lange weg te gaan. Als hij zich hier de komende 2 jaar goed ontwikkeld en mee is gegaan naar een eindtoernooi kunnen we denk wel praten over een vervolgstap.
 
Finalvoetbal
 
14
3 april 2018 om 17:44
Ben het grotendeel wel met je eens. Maar ik zou Kluivert qua niveau eerder vergelijken met een Bergwijn. Beide ongeveer een zesje momenteel, maar nog wel erg veel potentie. Sinds kluivert LB staat zijn, zijn cijfers overigens wel prima: 18 wedstrijden gespeeld en betrokken bij 12 goals.
 
De Toekomst
 
7
3 april 2018 om 17:53
Ja, maar het gaat mij meer om wat Kluivert over een paar jaar kan zijn qua niveau. Voorlopig kan hij nog net zo goed uitkomen bij het niveau van Boetius. Ook Boetius was in zijn eerste jaar a anderhalf jaar onbevangen en belangrijk. Een heerlijke speler toen hij nog in de flow zat van een jonge hond die net komt kijken. Boetius kon dat niveau echter niet verbeteren en sterker nog, hij viel terug. Bij Depay zag ik meer vaardigheden in zijn manier van spelen; meer kracht, betere trap. Depay had meer kwaliteiten om op terug te vallen als het tegen zat, terwijl de kracht van Kluivert nu en Boetius toen vooral ook in hun onbevangenheid lag. Qua situatie zitten Bergwijn en Kluivert op dit moment echter wel op dezelfde plek in hun ontwikkeling. Beiden hebben het talent om het niveau van Depay te halen op termijn, maar moeten dan nog een lange weg afleggen. De kans is echter ook aanwezig dat ze nog stagneren zoals Boetius en El Ghazi bijvoorbeeld.
 
BoscoJean
 
4
3 april 2018 om 18:13
Ja indd kluivert moet gwn nog iets van drie seizoenen blijven hij is talentvol maar hij is nog niet de man. Huntelaar,Sneijder,affelay zij bleven ook allemaal tot iedereen zag dat ze gewoon te goed waren voor eredivisie. Over boetius gesproken ik vind nog steeds dat hij meer techniek heeft en voetballende kwaliteiten dan Depay,maar depay is fysiek 100 keer verder en speelt met meer durf en durft gewoon eens zijn man te dribbelen. Kluivert moet fysiek sterker worden en ik zag tot mijn verbazing dat hij quasi zelfde statistieken heeft als boetius dit seizoen.
 
El Fenomeno
 
10
3 april 2018 om 18:40
Als je werkelijk denkt dat Depay het niveau van Robben kan evenaren, dan zie je kwaliteit toch ietwat verkeerd. De balbehandeling, dribbel, snelheid met en zonder bal, mentaliteit, drive, schot beheerst Robben een stuk beter.
 
De Toekomst
 
3
3 april 2018 om 18:57
Het schot van Depay is heerlijk. Ook het fysiek van Depay is beter dan dat van Robben. De drive mist hij zeker, maar Depay zie ik wel als speler met potentie om een bepalende speler bij een topclub te worden. Dat zit er zeer zeker nog in.
 
AndreSolo
 
1
3 april 2018 om 20:08
...met Fysiek bedoel je fitheid? Want verder zie ik niet in wat Depay zijn fysiek beter is. Zichtbare spieren staan niet gelijk aan een beter fysiek. Robben zonder al zijn blessures komt makkelijk in de Top5 terwijl Depay moet hopen dat hij ooit in de Top10 komt.
 
VIvalasvegas
 
1
3 april 2018 om 18:41
Ik ben het op zich wel met je eens dat hij nog even moet blijven. Wel hoop ik dat er bij Ajax meer en meer een omgeving wordt neergezet om die talenten nog verder te ontwikkelen. Door bijvoorbeeld meer ervaring in de ploeg. Nu heb ik vaak het idee dat talenten wel beter worden maar vooral doordat ze elke week meer minuten maken en niet zozeer vanwege de trainer en/of enkele ervaren spelers die de jonge jongens de slimme en fijne kneepjes van het vak bijbrengen.
 
De Toekomst
 
5
3 april 2018 om 19:03
Klopt. Met Bosz hadden we zo'n trainer, maar hij was ook echt de eerste die dat deed in vele jaren. Een uitzondering dus. Daarnaast zie ik ook graag meer ervaring. Tagliafico, Huntelaar zijn daar al goede voorbeelden van. Ook de ervaring van spelers als Veltman, Viergever en Schone zou ik echter koesteren. Het liefst zag ik spelers als Van der Vaart, Sneijder, Babel, Vermaelen, Nigel de Jong, Maxwell, Ibrahimovic ook op mooie leeftijden nog terugkeren bij Ajax. Helaas zit dat er niet in.. Spelers die op goed niveau gespeeld hebben en het liefst nog goed mee kunnen op ons niveau, kunnen elders nog veel meer verdienen en hebben toch geen binding met de club om wel voor ons te kiezen... Kortom, ik schat het somber in.. En we moeten gewoon geluk hebben met wat ervaring heeft en wel wil komen.
 
VIvalasvegas
 
0
3 april 2018 om 19:28
Noem me een optimist maar ik denk echt dat het moet kunnen. Eens over de binding die er niet (genoeg) is. Maar toch lukt het een ploeg als Basel bijvoorbeeld wel. Los van het financiele aspect is het denk ik ook het grote plaatje (sportief, een plan om ergens naar toe te werken) misschien niet (geheel) aanwezig.
 
Elmatador27
 
7
3 april 2018 om 17:32
Dit soort spelers zijn natuurlijk ideaal voor de absolute wereldtop clubs in deze markt. Je hoeft geen extreem hoog bedrag te balen en wanneer je zo'n speler voor zijn 20e binnenhaalt heb je daar zeer lang profijt van. Kluivert speelt nog niet zo heel lang in de Eredivisie maar je ziet aan alles dat deze speler heel veel potentie heeft. Hij heeft namelijk snelheid (dat hebben er wel meer) maar hij combineert dat met voetbalintelligentie en die combinatie is juist zo bijzonder. Hij heeft een goede dribbel, goed schot, overzicht, kan binnendoor passeren, buitenom en een voorzet geven. Hij heeft scorend vermogen en ook oog voor zijn teamgenoten. Hij begint ook steeds belangrijker te worden, zie afgelopen zondag. Voor die assist op Huntelaar vond ik buitengewoon goed. In een keer spelen, juiste snelheid, juiste been. En nog zo jong dus daarom zeer interessant voor de absolute wereldtop.
 
Sirius
 
5
3 april 2018 om 18:18
Potentie komt er alleen uit onder de juiste omstandigheden en die gaat hij niet vinden bij de absolute topclubs in Europa. Hij heeft nog een lange weg te gaan om aanspraak te maken op speelminuten bij de Europese top. Op dit moment is hij kwalitatief niets meer dan een normale buitenspeler voor de Eredivisie top.
 
Elmatador27
 
1
3 april 2018 om 21:46
Klopt maar ik denk dat het grotendeels ook met mentaliteit te maken heeft. Sommige spelers kunnen zo'n stap al wel aan. Natuurlijk gaat hij geen topspeler uit de basis spelen op dit moment maar trainen en zijn wedstrijden meepikken zou al goed zijn. Wekelijks in de basis bij Ajax is ook goed voor hem en zelfs over 2 jaar als hij 20 is, is hij nog erg jong. Dus stel voor hij wilt nu weg, waar dan naartoe? Hij moet een club kiezen die ook met flankspelers speelt en aanvallend voetbal speelt. Dan kom je al snel uit bij City, Liverpool, Bayern, Barcelona. Dat kan hij op dit moment nog niet aan maar wie weet als hij daar een half jaar acclimatiseert misschien wel.
 
barcamessie
 
7
3 april 2018 om 17:32
Kluivert wacht tot de titelstrijd voorbij is,en maakt dan een moeilijke beslissing : A- Blijven bij Ajax,en als basisspeler vertrekken met die schaal omhoog, B- Vertrekken naar een topclub,en zelfverzekerd gaan voor die basisplaats. Ik denk dat ie kiest voor A,maar ook voor B dus slapeloze nachten heeft.
 
mertesacker
 
13
3 april 2018 om 18:00
Ik ben erg dubieus over deze jongen. Ik heb het gevoel dat hij heel anders naar zichzelf kijkt dan dat de rest van Nederland. Ik heb in de afgelopen jaren Enorm veel talenten van, vooral Ajax, zien floppen! The next Pogba, (bazoer), Kishna, Fischer, Riedewald, Tete, El Ghazi, Klaassen, etc. Ik heb het gevoel dat Kluivert ook zo een type speler wordt. Deze jongetjes spelen een x aantal leuke wedstrijden en hebben meteen het gevoel dat ze Real en Barca kampioen maken. Kluivert in het speciaal, heeft een hele hoge pet op van zijn kwaliteiten. Dat terwijl er zat spelers zijn buiten de Nederlandse competitie van zijn leeftijd die vele malen completer zijn dan hem. Prima speler, maar nee geen potentie wereldtop.
 
Psv-er!
 
2
3 april 2018 om 18:16
Nou het is gewoon zo dat er van een generatie aan jonge spelers gemiddeld genomen 1 maximaal 2 de top gaan halen. Kijk bijvoorbeeld bij Eriksen, die breekt nu door in de absolute top. Hadden veel mensen dat voorspeld? Ik denk dat de algemene hype groter was bij Bazoer. Van de nieuwe generatie aan ajax spelers denk ik dat de Ligt echt buitencategorie is. Bij Van de beek, Kluivert en De Jong gaat het afhangen van keuzes die ze maken. Jongens als Wijnaldum, Blind en Propper, die het goed doen in de premier league, hebben altijd alles gespeeld.
 
Japie_Krekel
 
1
3 april 2018 om 18:15
mee eens! laat hem hier eerst de grote man worden zoals Depay destijds was toen hij naar United ging. en zelfs dan dan heb je al geen garanties dat je in een topcompetitie slaagt hebben we kunnen zien. De Ligt kan een stap hogerop maken denk ik maar spelers als Vd Beek, Frenkie De Jong en Kluivert zijn nog niet wekelijks de grote mannen bij Ajax. die moeten meer gaan laten zien aankomend seizoen en constanter worden en dan kan je die stap altijd nog maken
 
Sirius
 
1
3 april 2018 om 18:16
Tja, waar moet hij momenteel anders spelen? Ajax verlaten voor een gelijkwaardige club heeft geen enkele zin en bij de grote topclubs komt hij in het beloftenteam te spelen of hij wordt verhuurd. Inderdaad gewoon beter om nog 2 jaar bij Ajax te blijven. Kluivert is nog lang niet goed genoeg voor een Europese topclub.
 
Voetbalgogme
 
5
3 april 2018 om 18:26
Het is toch absurd dat we überhaupt praten over een vertrek van Kluivert? Die jongen heeft nog geen één seizoen constant gepresteerd. Sterker nog, dit is zijn 1e seizoen bij Ajax als basisspeler. Lekker 2 jaartjes constant presteren en dan zien we wel verder. Ik vraag me eerlijk gezegd af of hij het überhaupt al in zich heeft om 2 seizoenen op rij bij Ajax te presteren, laat staan bij een Europese topclub.
 
gomes1psv
 
0
3 april 2018 om 19:40
Inderdaad! In praatprogramma's lijkt iedereen het erover eens te zijn dat de Eredivisie steeds verder devalueert, maar diezelfde media speculeren erop los als een of ander talentje eens drie weken op rij presteert en op dat moment de vlag op het modderschip lijkt te zijn. En dan twee jaar later klagen hoe die verwende ventjes het in hun hoofd haalden om naar een of andere topclub te gaan als ze toch op de bank belanden. Mathijs de Ligt is de uitzondering, die jongen gaat rechtstreeks door naar pakweg Barcelona om daar direct aan te haken, maar daarachter moeten al die zelfbewuste jongetjes eerst maar eens 20 worden en bovenal wekelijks uitblinker en jaarlijks topscorer. Justin Kluivert heeft nog geen 10 goals gemaakt in 25 wedstrijden en werd vorige maand net international. Waar hebben we het over man! Overigens verbazingwekkend hoe ook binnen Nederland spelers de hoogte in worden gepraat. Unnerstahl is een prima keeper hoor, maar hoe haalt Taco van der Velde het in zijn hoofd om een doelman die vorig jaar nog 2. Bundesliga keepte direct voor de top te adviseren? Of nog een leuke: laat Willem van Hanegem zijn pillen gewoon slikken voordat ie begint te raaskallen. Beweerde gisteren dat Fran Sol en Leandro Bacuna rijp waren voor de top! En dat op een dag!
 
AjaxRene
 
1
3 april 2018 om 19:04
Nou eh...als Kees Kist dat zegt, dan moet het wel zeker zo zijn. Die heeft in de 70-er en 80-er jaren bijna 400 wedstrijden voor AZ gespeeld, dus dan weet je het wel. En ook nog 21 interlands, dus Justin is gewaarschuwd. Als hij deze wijze raad van voetbalicoon en autoriteit op voetbalgebied Kist niet opvolgt....
 
Waagplein
 
1
4 april 2018 om 10:48
Je weet dat AZ in die periode een topclub was hè? Het was niet bepaald het derderangs clubje die het midden jaren '90 was.
 
Sanderr
 
0
4 april 2018 om 13:44
Kist was de topschutter van AZ'67, dat in de zes seizoenen van 1976/77 tot en met 1981/82 altijd bij de eerste vier op de ranglijst eindigde in de eredivisie. Hij werd 2 keer topscorer van Nederland en won zelfs een keer de gouden schoen (Europees topscorer). Ook behaalde hij met AZ'67 de UEFA Cup finale in 80/81. Dus hij was wel degelijk een groter voetbalicoon dan wat jij nu wil doen geloven..
 
AndreSolo
 
1
3 april 2018 om 19:43
Ik vind het zo jammer dat zulke jongens, Kluivert of Depay, niet de Hollandse genen hebben. Daarmee bedoel ik de "reuzen genen". Als je naar de Eredivisie kijkt dan lijkt het alsof Nederlanders stoppen met groeien zodra ze denken of kans maken om profs te worden. Als een Depay of Kluivert de 1.80m haalt, wat heel normaal is voor een Hollandse man, dan halen ze makkelijk de absoluut top. Want talent hebben ze wel.
 
eredivisionist
 
0
3 april 2018 om 23:42
Justin heeft simpelweg iets bijzonders over zich heen. Of hij de wereldtop zal halen valt niet te voorspellen. Ik verwacht dat hij wel een heel eind kan komen.