'Je moet constateren dat de titel van Feyenoord een incident is geweest'
Donderdag, 8 februari 2018 om 07:00

Feyenoord werd vorig seizoen voor het eerst sinds 1999 kampioen en hoopte de titel te prolongeren, maar na 21 speelronden bedraagt de achterstand op koploper PSV 22 punten. De Rotterdammers hebben nog wel een duel te goed en treffen donderdagavond FC Groningen, maar spelen eigenlijk 'nergens meer voor'.

Commentator Arman Avsaroglu van de NOS constateert dat de huidige nummer vijf van de Eredivisie een verloren seizoen draait, ondanks dat Feyenoord nog in de halve finale van de KNVB-Beker staat: "Je kunt niet spreken van een succesvol seizoen als ze de beker nog winnen. Als landskampioen heb je dan gewoon een stap terug gedaan."

Meer: De 15 namen die Arne Slot deze zomer kunnen opvolgen bij Feyenoord

"Zeker met de achterstand die ze nu hebben op PSV, moet je constateren dat de titel slechts een incident is geweest. Een schrale troost is dat de vierde plaats waarschijnlijk al recht geeft op Europees voetbal." Avsaroglu stelt tevens vast dat de kritiek op Van Bronckhorst en diens wisselbeleid toeneemt. Zo kreeg de trainer de wind van voren omdat hij Nicolai Jörgensen in de slotfase van het duel met VVV-Venlo naar de kant haalde.

Het is eveneens vreemd dat Van Bronckhorst Renato Tapia blijft opstellen in het centrum van de verdedigt, vervolgt de verslaggever: "Tapia heeft toch al een aantal keer aan de basis gestaan van een tegendoelpunt. Hij is eigenlijk een middenvelder. Waarom houdt hij aan hem vast? Er zijn nu alternatieven. Jeremiah St. Juste kan centraal spelen en ook Eric Botteghin lijkt me weer fit. Ze zeggen in Rotterdam dat hij nog minuten mist, maar ik zag hem invallen tegen PSV en dat zag er gelijk weer solide uit."

Meer nieuws
   
08:47
08:47
Oosting zet deur voor toptarget Twente wagenwijd open: 'Als zo'n speler...'
11
   
08:26
08:26
'Ajax bracht bezoek aan talentvolle trainer; ook Europese topclubs met interesse
10
   
07:44
07:44
Driessen: 'Hij is de eerste speler die Slot er bij Liverpool direct uitknikkert'
30
   
23:45
23:45
'Wij moesten, voordat we lekker konden zuipen, eerst nog even voetballen'
10
   
23:19
23:19
Leicester City kan promotie naar Premier League niet ontgaan na verlies Leeds
10
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (33)

 
Lucagio
 
26
8 februari 2018 om 07:14
Minder jaar , maar incident vind ik wel weer heel gemakkelijk .. we zullen zien
 
Ajax33*
 
16
8 februari 2018 om 07:19
Als na 17 jaar weer een titel wint. Kan je best stellen dat het incidenteel is. Maar om er zeker van te zijn is het nu wachten op de volgende. Als die weer lang duurt klopt de constatering. Alleen duurt het ff.
 
wve
 
11
8 februari 2018 om 07:28
Als alles een jaar later slechter is dan is het jaar daar voor een incident. Zie ajax in de uefa cup finale. Is nu ineens een incident. Net alsof de speler met hun kop er bij waren toen de voorrondes werden gespeeld. Net alsof ajax sevilla is die in eens ieder jaar in de finale staat. Neem dat soort dingen niet serieus. Natuurlijk zijn ajax en psv sterker en dat komt ook omdat ze meer vermogend zijn.
 
Prithender
 
5
8 februari 2018 om 08:21
Dat is natuurlijk echt een redenatie van niets. Dus als Ajax vorig jaar de EC had gewonnen en dit jaar de finale had verloren, dan was het dus een incident? Als Feyenoord dit jaar de beker wint dan zijn ze gewoon ren van de twee ploegen met een prijs, minder dan vorig jaar maar wel prima.
 
Tukkertje91
 
0
8 februari 2018 om 09:37
Niet aan de orde. Vorig jaar met enig geluk in de finale, dit seizoen met wat pech nieteens de voorronde door. Als Ajax al enige tijd kwart/halve finales aaneen reeg, dan was het geen incident geweest, nu wel. Feyenoord meldde zich al een tijdje weer in de top-3, maar een kampioenschap zat er eigenlijk 1 keertje onder Koeman misschien een beetje in, verder nooit echt. Dit seizoen (jaja, blessures enzo. Bla bla) laten ze zien dat het dan inderdaad een opleving/incident was. Overigens zou een beker dan wel weer een 3e hoofdprijs in 3 jaar zijn (4 als je de Johan Fruitschaal ook meerekent). Maar dat is voorlopig ook niet aan de orde.
 
blackpool
 
6
8 februari 2018 om 07:19
Incident weten we pas over een aantal jaar. Het is natuurlijk wel een teleurstellend seizoen. De titel verdedigen was in de winterstop al einde oefening. Maar een bekerwinst maakt toch wel wat goed.
 
lucas1234
 
14
8 februari 2018 om 07:21
Vooral ook veel pech. Afgelopen seizoen had Feyenoord weinig blessure gevallen en geen Europees voetbal. Afgelopen seizoen was de titel zeker verdiend. Dit seizoen hebben ze de eerste seizoenshelft bijna de hele verdediging moeten missen, daarnaast is Jorgensen ook een periode geblesseerd, evenals de keepers. Dat helpt allemaal niet mee.
 
FR12Jules
 
22
8 februari 2018 om 07:28
We speelden gewoon Europees. Hadden zelfs een zware poule met onder andere United en Fenerbahce.
 
Marranr1
 
2
8 februari 2018 om 08:52
Was duidelijk en incident en zonder Kuyt en Elia stekt dut Feyenoord bar weinig voor. De cijfers liegen niet. Vorig jaar had Feyenoord ook vaak alle geluk van d wereld en de scheidsrechters vaak mee. Dit jaar zullen ze ook niet hoger eindigen dan de 5de plek en meer verdienen ze halen duidelijk niet, grote fout om in de zomer geen creatieve middenvelders te.ayoub hadden ze nu nodig en niet pas volgend seizoen. Dit is een zeer fragiel en creatieflos elftal. Denk dat we niet herinnert hoeven te worden dat ze CL hebben gespeeld want dat was dus ook een Blamage
 
FR12Jules
 
1
8 februari 2018 om 09:57
@marranr1 Ik ontken toch ook niet dat het geen incident is? Zelf zie ik het helaas ook als incident. Dat Feyenoord vorig jaar ook vaak alle geluk van de wereld had en scheidsrechter vaak mee had ben ik het niet mee eens. Kom eens met concrete voorbeelden? Leuk dat je Ayoub aandraagt als creatieve middenvelder, Hij is dit seizoen betrokken bij 6 goals in 21 wedstrijden.vorig seizoen 13 in 32 en dat seizoen daarvoor 7 in 24. Dan noem ik Ayoub nou niet de creatieve oplossing.
 
vlugge
 
2
8 februari 2018 om 07:34
Degene die na 34 speelronden bovenaan staat wint altijd verdiend de titel toch? Daar zitten altijd wel betere en minder betere wedstrijden tussen. Persoonlijk vond ik Feyenoord zeker niet het beste voetballen, en gunde ik Ajax meer de titel. Mede ook omdat zij gewoon aantrekkelijker voetbal speelden en meer jeugd de kans gaven. Al besef ik mij dat dit persoonlijke criteria zijn en er ongetwijfeld ook mensen zijn die liever meer ervaren spelers als Botteghin, El Ahmadi en Kuijt een titel zien winnen. Klopt dat Feyenoord dit jaar meer met blessures te maken heeft, maar dat is niet het enige probleem als je het mij vraagt. Er is natuurlijk ook wel wat weggegaan afgelopen zomer. Elia, Kongolo, Karsdorp... vervang dat maar eens. Maar iederen ploeg heeft toch blessures? Hoort erbij. Bij Ajax zijn bijvoorbeeld ook Sinkgraven, Viergever, Cerny en Dolberg er niet bij.
 
Lee112
 
4
8 februari 2018 om 07:46
Dit seizoen showen spelers gewoon hun ware niveau. Jones en Toornstra die vorig seizoen echt zeer goed waren bakken er nu weinig van. Van Elia naar Jpb is niveaus omlaag. Hun backs zijn minder dan vorig seizoen. Gelukkig geven ze nu hun talent de kans op links die het prima doet. En eigenlijk is Tony ook minder. Hierdoor gewoon een slecht seizoen.
 
wazza
 
1
8 februari 2018 om 14:32
En dat talent, het enige lichtpuntje wat je noemt, staat er als je de pers moet geloven vanavond ook naast
 
Raubaht
 
6
8 februari 2018 om 07:32
Inderdaad een zeldzaam incident, gepaard met een zeldzaam en uniek grote dosis geluk. Ik durf ook wel te stellen dat Advocaat de basis heeft gelegd dat seizoen ervoor en dat Kuyt, met zijn coaching binnen en buiten het veld, een flink aandeel erin heeft gehad. Wat Tapia betreft, die jongen heeft het hartstikke prima gedaan in de verdediging. Ook in de CL wat toch het hoogste podium is, was die geweldig. Natuurlijk zie ik hem liever op het middenveld maar laten we nou kappen met deze hetze en niet doen alsof hij er geen flikker van kan
 
JoeyCNL
 
13
8 februari 2018 om 08:28
Eens. Nederland kent twee topclubs. PSV en ajax. Feyenoord is een goede subtopper. Net zoals AZ. Niets mis mee.
 
FR12Jules
 
18
8 februari 2018 om 09:58
Feyenoord heeft 3 prijzen de afgelopen 3 jaar. Ajax heeft 0 prijzen de afgelopen 3 jaar. Dan zou ik eerder Ajax een goede subtopper noemen en Feyenoord een topclub. ;-)
 
Drizzy416
 
6
8 februari 2018 om 10:42
Als Feyenoord geen topclub is dan Ajax helemaal niet, wanneer is de laatste keer dat ze een prijs hebben gewonnen? lmao..
 
cabinessence
 
2
8 februari 2018 om 08:29
Het is inderdaad best bizar. Als het seizoen nu zou zijn afgelopen, dan zou Feyenoord voor de derde keer in vier jaar zijn geeindigd met meer dan twintig punten minder dan PSV (29 punten in 2015, 21 punten in 2016, momenteel 22 punten). Maar tussendoor worden ze wel een keer overtuigend landskampioen. Wie dat begrijpt mag het uitleggen.
 
Litmanen85
 
0
8 februari 2018 om 08:54
Europees voetbal en het missen daarvan dus minder blessures vorig jaar en dus geen verliespunten na midweekse zware wesdstrijden
 
cabinessence
 
4
8 februari 2018 om 09:08
Feyenoord heeft vorig seizoen net zoveel Europese wedstrijden gespeeld als dit seizoen.
 
FR12Jules
 
0
8 februari 2018 om 09:59
Precies, Al hebben we dit jaar wel wat meer last van blessures. Al is dat mijn inziens niet het probleem in het elftal.
 
Litmanen85
 
0
8 februari 2018 om 08:53
Ja hehe, dat constateerden we het gehele afgelopen seizoen al. En nee dat is niet lullig bedoelt want ze verdienden het uiteindelijk wel. Ik heb alleen echt geen seconde de illusie gehad dat er meer in zat, voor wat betreft kampioenschappen. Sterker nog, met wat meer druk op de lichamen (en dus blessures) door bijv. Europees voetbal vorig jaar, hadden ze al geen kampioen geworden.
 
Tukkertje91
 
6
8 februari 2018 om 09:12
Ja maar Ajax had dan al vroeg in het seizoen last van de Europese wedstrijden, zoals de wedstrijden tegen Roda (gelijk) en Willem 2 (verloren). Respectievelijk 2e en 3e pot van het seizoen. Kap nou eens gewoon met die smoesjes van Europees voetbal, wat dat is niet de doorslag geweest. Beter zelfs, volgens mij speelde Ajax zelfs beter in de tweede helft van de competitie, terwijl de concurrentie geen Europees voetbal (meer) speelde. Ajax stond na 3 duels tegen laagvliegers op 4 punten. Feyenoord liep pas in speelronde 10 voor het eerst averij op (gelijk tegen jullie). Laten we daar eens mee beginnen, de beschamende competitiestart van je eigen ploeg. En daarna pas naar secundaire dingen als vermoeidheid door beker/europees voetbal. Of eens accepteren dat je team ook gewoon een mindere dag kan hebben (excelsior uit bijvoorbeeld, toen de Ligt jullie de titel uit handen gaf), ook Godenzonen hebben soms hun dag niet.
 
wazza
 
0
8 februari 2018 om 14:36
Dan help ik je uit de droom, want Feyenoord had vorig jaar ook gewoon Europees voetbal. Zaten in de poule met Manchester United waarvan we wonnen. Vorig jaar viel alles goed. Nu begin je met blessures van Botteghin, Vermeer, van der Heijden, Jorgensen (vooral die heeft echt punten gekost), en Haps (kreeg je als supporter ff Nelom voor je kiezen).. Daarnaast is het vertrek van Elia en Kuyt echt onderschat. We hebben nu een speler van het niveau Cabral en Biseswar teruggehaald in de vorm van Boetius. Waar het vorig seizoen mee zat, zit het nu gewoon tegen
 
Stefandefree
 
6
8 februari 2018 om 09:03
Het is ook niet zo vreemd als je je bedenkt dat de defensieve stabiliteit vorig jaar de grootste kracht was. En dan vertrekt Karsdorp en eigenlijk onverwachts ook Kongolo en vervolgens raken ook je 2 vaste centrumverdedigers geblesseerd. Dan kun je niet verwachten dat dat meteen op hetzelfde niveau zit als vorig jaar, zeker als Jones ook nog eens matig presteert. Die stabiliteit achterin gaf zoveel rust aan heel het elftal, dat is nu gewoon weg. Toch vind ik de titel vorig jaar geen incident, dat is de kroon op een stijgende lijn geweest die jaren geleden is ingezet. Het kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Het is alleen jammer dat je aan alles en iedereen bij Feyenoord ziet dat men niet met succes om kan gaan.
 
FR12Jules
 
1
8 februari 2018 om 10:03
Dit seizoen worden wellicht wat meer defensieve foutjes gemaakt. Maar voor de winterstop was Feyenoord simpelweg de minst gepasseerde club. Je kan de schuld van het presteren niet leggen bij een minder goede defensie. Het probleem zit hem simpelweg in het creeren van kansen. Vorig seizoen gingen wij een stuk effectiever om qua kansen, en scoorde wij vaak boven de xG. Dit seizoen niet. Feyenoord speelt uit bij VVV en creert geen enkele keer een grote kans. Dat is mijn inziens een schande. Dit speelt al heel het seizoen: Het gebrek aan het creeren van grote kwaliteitskansen breekt Feyenoord op.
 
Stefandefree
 
0
8 februari 2018 om 10:12
Wat hebben we ten opzichte van vorig jaar aan creativiteit ingeleverd dan? Volgens mij alleen Elia. Dit elftal raakt in paniek als het even niet loopt of als er een kleine voorsprong verdedigd moet worden, dat heeft mijns inziens veel te maken met de organisatie van achteruit.
 
MPMfc
 
1
8 februari 2018 om 09:27
Wat een onzin, er staat zelfs nu nog een prima team. Ik snap niet dat het team niet beter presenteert. Deze selectie is echt niet slechter dan die van PSV. Ik denk dat de scherpte er na het kampioensjaar er vanaf is.
 
cabinessence
 
1
8 februari 2018 om 10:01
Vorig seizoen rond deze tijd stond Feyenoord 8 punten boven Psv, nu staan ze 22 punten onder Psv. Feyenoord is volgens mij qua spelersmateriaal niet (veel) zwakker dan vorig seizoen, terwijl PSV wel degelijk verzwakt is: er zijn 5 basisspelers vertrokken (moreno, Willems, Propper, Guardado, Locadia), daar is maar 1 nieuwe basisspeler voor teruggekomen (lozano). Dan is er volgens mij bij Feyenoord wel iets meer mis dan dat "de scherpte er vanaf is". Maar wat het dan precies is? Geen idee...
 
FR12Jules
 
0
8 februari 2018 om 10:11
@cabinessence Je geeft aan dat PSV verzwakt is omdat 5 basisspelers zijn vertrokken, maar bij Feyenoord zijn toch ook Elia, Kuyt, Kongolo en Karsdorp vertrokken? Feyenoord is qua basis-11 verzwakt maar is in de breedte versterkt. Waar het probleem ligt is het gebrek aan creativiteit. Gio krijgt het simpelweg niet voor elkaar om met Feyenoord in wedstrijden veel/grote kansen te creeeren. Vorig seizoen waren we op verschillende momenten onzettend effecitef. Thuis tegen Sparta scoorde we 6x uit een xG van 2.43. Uit tegen utrecht scoorde we 3x uit een xG van 1.53. Thuis tegen PEC scoorde we 3x uit een xG van 1.19. Thuis tegen Excelsior scoorde we 4x uit een xG van 1.9. Ook hier speelde het probleem van nu al: Het gebrek aan het creeeren van veel/grote kansen. Alleen nu vallen de goals niet en destijds wel. Gio moet zorgen dat hij Feyenoord zo laat spelen dat ze veel/grote kansen creeren. Dan gaat het vanzelf beter.
 
cabinessence
 
0
8 februari 2018 om 10:21
"je geeft aan dat PSV verzwakt is omdat 5 basisspelers zijn vertrokken, maar bij Feyenoord zijn toch ook Elia, Kuyt, Kongolo en Karsdorp vertrokken?" Feyenoord is daarentegen met Diks, Haps, St. Juste, Amrabat, Boetius en Larsson toch ook vrij goed versterkt. En hoewel niet allemaal (onbetwiste) basisspelers, zijn dat wel stuk voor stuk spelers die al aardig wat minuten gemaakt hebben. Bij PSV zijn Lozano en in mindere mate Mauro Jr. eigenlijk de enige nieuwelingen die regelmatig spelen. Verder zijn de vertrokken spelers toch vooral opgevangen met de bankzitters van vorig seizoen.
 
FR12Jules
 
1
8 februari 2018 om 10:51
Het is wel duidelijk dat je er duidelijk op achteruit bent gegaan ten opzichte van afgelopen seizoen. Zoals gezegd, de basis-11 is verzwakt, maar in de breedte zijn we versterkt.
 
yatsemata
 
1
8 februari 2018 om 10:28
Het klopt toch gewoon wat hij zegt? Feyenoord is echt niet zo goed als veel Feyenoorders denken.