Ji-Sung Park roept United-fans op te stoppen met beledigend lied over hem
Maandag, 4 oktober 2021 om 11:05

Ji-Sung Park heeft de fans van Manchester United opgeroepen om te stoppen met het lied dat nog altijd over hem op de tribunes gezongen wordt. Daarin wordt gezongen dat Park 'in zijn eigen land hond eet'. Park zegt in de UTD Podcast dat de tekst van het supporterslied door mensen uit Zuid-Korea als racistisch kan worden geïnterpreteerd.

Park, Park, Whereever you may be, you eat dogs in your own country. But it could be worse… You could be Scouse, eating rats in ya council house!, zo luidt de tekst van het lied van de supporters van Manchester United voor Park op de melodie van het nummer Lord of the Dance. Vrij vertaald wordt er gezongen dat Park in zijn eigen land hond eet, maar dat het erger was geweest als hij Scouse, oftewel iemand uit Liverpool, was geweest. Ondanks dat Park in 2012 vertrokken is bij Manchester United, wordt het lied nog altijd weleens gezongen door de supporters.

Meest recent was het vanuit het uitvak te horen tijdens het duel tussen Wolverhampton Wanderers en Manchester United, toen de Zuid-Koreaanse aanvaller Hee-Chan Hwang werd gepresenteerd door the Wolves. "Het spijt me voor hem om dat te horen. Ik weet dat de fans van United het niet beledigend bedoelen. Maar ik moet de fans toch leren dat de verwijzing naar het eten van honden tegenwoordig vaak gebruikt wordt als racistische belediging richting Koreaanse mensen. Dit is heel vervelend voor Koreaanse mensen en het spijt me voor de jonge spelers die dit lied moeten horen."

"Er is in Zuid-Korea veel veranderd. Het klopt dat men vroeger hondenvlees at, maar de jongere generatie haat het. De cultuur is veranderd", vervolgt Park. De voormalig speler van PSV was tussen 2005 en 2012 actief voor Manchester United. "Ik vraag de fans om echt te stoppen met het zingen van dat woord. Het is heel vervelend voor de Koreaanse mensen om dat lied te horen. Het is tijd om ermee te stoppen." Manchester United zegt Park volledig te steunen en roept zijn fans om op gehoor te geven aan het verzoek.

Moon Jae-In, president van Zuid-Korea, vroeg zich vorige week overigens nog openlijk af of het eten van hondenvlees niet verboden dient te worden. "Is het niet tijd om een verbod op de consumptie van hondenvlees voorzichtig te overwegen?", zei Moon - die binnenkort vertrekt - tegen zijn premier Kim Boo-Kyum. Verschillende presidentskandidaten pleitten vervolgens eveneens voor een verbod op de consumptie van hondenvlees. Ondanks dat steeds meer hondenvlees wordt gegeten in Zuid-Korea, worden er jaarlijks nog altijd een miljoen honden geslacht voor consumptie.

Meer nieuws
   
20:00
20:00
Live meepraten in de Ligue 1: Paris Saint-Germain - Le Havre
0
   
20:00
20:00
Live meepraten in de Premier League: Aston Villa - Chelsea
1
   
20:00
20:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord ontwaakte
9
   
19:59
19:59
Dusan Tadic schittert voor Fenerbahçe, dat Galatasaray niets toegeeft
7
   
19:58
19:58
Doelpuntloze remise exemplarisch voor teleurstellend seizoen Milan en Juventus
3
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (110)

 
Rochus
 
152
4 oktober 2021 om 11:11
We zakken steeds verder en verder af. Wat zou het mij uitmaken of ze in Manchester een lied zingen over kaaskoppen of wat dan ook. Wordt tijd dat mensen weerbaarder worden en niet altijd overal beledigd over zijn.
 
BellaPartita
 
494
4 oktober 2021 om 11:19
Ja, maar dat gebeurd dus nooit dus makkelijk praten. Altijd dat macho praat totdat het je zelf gebeurd. Empathie is helaas ver te zoeken hier. De aantal keren dat mensen mij vroegen of ik hond at en dan een dom lachje daarna is vrij irritant en vernederend kan ik je vertellen, maar goed, misschien moet ik maar weerbaarder worden zoals jou.
 
Rochus
 
103
4 oktober 2021 om 11:45
Als Limburger werkend door heel Nederland krijg ik behoorlijk wat opmerkingen naar mijn hoofd die absoluut als racistisch uitgelegd kunnen worden. Ik kies ervoor om hier niets mee te doen. Bevalt mij goed, probeer het eens om het gewoon te negeren. Je leven wordt er een stuk fijner van.
 
Lierse1997
 
164
4 oktober 2021 om 11:52
Ik maak me niet constant zo druk dat er andere mensen durven te zeggen dat ze iets niet leuk vinden en loop niet heel de tijd te miepen dat het allemaal zo soft aan het worden is en dat mensen maar weerbaarder moeten worden. Bevalt mij goed, probeer het gewoon eens. Je leven wordt er een stuk fijner van.
 
Rochus
 
40
4 oktober 2021 om 11:56
@lierse, dat hoeft niet hoor. mijn leven is al hartstikke fijn hoor. Daarbij voel ik me net zoals jij fijn erbij om mijn menig te geven. Jij geeft hier ook te pas en te onpas je mening. Sterker nog het feit dat je reageert haalt je reactie keihard onderuit. Maar waarschijnlijk zie je dat zelf niet in. En het gegeven dat ik reageer wil niet zeggen dat ik mij er druk om maak.
 
gomes1psv
 
17
4 oktober 2021 om 12:02
Nou ja, volgens mij zou je daar weerbaarder tegen willen zijn. Je kunt natuurlijk als Don Quichot tegen molens blijven vechten om alles wat je niet aan staat en/of moreel van een bedenkelijk niveau is de kop in te drukken, maar met het besef dat het menselijk tekort vooral bij de initiatiefnemers ligt en jou niet zou moeten en hoeven te raken - er lachend boven staan - brengt je in the end veel meer. Zelf kom ik uit het noorden en was niet geheel van een accent toen ik in de randstad ging wonen. Dat daar in die contrijen minzaam over gedaan wordt is evenmin iets waar je niet blij van wordt, zeker als mensen je minder serieus lijken te nemen, maar uiteindelijk prevaleert karakter en inhoud. Het boeit me werkelijk geen reet wat zulke mensen tegen me zeggen en de eerstvolgende die jou vraagt of je wel eens hond eet, zou ik lachend antwoorden 'niet zonder knoflook' en doorlopen. Niets op doen, sneue gasten.
 
Lierse1997
 
42
4 oktober 2021 om 12:04
Waarom ga je er dan van uit dat @bella geen leuk leven heeft? En het feit dat jij reageert haalt dan toch ook gewoon keihard je reactie onderuit? We zijn hier in cirkeltjes aan het lullen.
 
Busby
 
42
4 oktober 2021 om 12:06
@Rochus Bedankt voor je advies. We zullen met alle problemen zo omgaan. Armoede raakt mij niet probeer het te negeren, racisme raakt mij niet probeer het te negeren, corruptie raakt mij niet probeer het te negeren en zo voort en zo voort....
 
Soccerfan_1
 
48
4 oktober 2021 om 12:19
Jij maakt continu de verkeerde vergelijkingen. Opmerkingen richting een Limburger of opmerkingen over een ras…. Kom op zeg. Je gaat als Fries toch ook niet je eigen ellende lopen vergelijken met wat die mensen elke keer naar hun kop gesmeten krijgen.
 
Rochus
 
28
4 oktober 2021 om 12:25
@soccerfan, verdiep je eens in racisme. Als ik zeg dat zwarte mensen dom zijn dan valt hier de hele gemeenschap over mij heen (terecht) als Limburger wordt je zeker in de Randstad ook voor dom uitgemaakt, maar dat is wel juist. Lees dit nu nog eens na en concludeer dat niet ik, maar jij de racist bent. Jij bepaalt dat de continue minachting en negatief wegzetten van Friezen, Limburgers, Brabanders wel mag, omdat , ja waarom mag dat eigenlijk wel.. Probeer me dat nu eigenlijk duidelijk te maken.
 
Lierse1997
 
29
4 oktober 2021 om 12:35
En dat heeft te maken met geschiedenis. Friezen, Limburgers en Brabanders zijn naar mijn weten in de recente geschiedenis (in de tiende eeuw de Friezen bijvoorbeeld wel door Karel de Grote) niet uitgebuit/gediscrimineerd omdat ze Friezen, Limburgers of Brabanders zijn.
 
Rochus
 
26
4 oktober 2021 om 12:38
Uitbuiting / discriminatie in het verleden is geen randvoorwaarde voor racisme in het heden. Dus wat dat er toe doet begrijp ik niet.
 
borrelhond
 
32
4 oktober 2021 om 12:39
Sinds wanneer zijn Limburg, Friesland en Braband een ras? Nee discriminatie op basis van je accent/dialect of bevolkingsgroepen over 1 kam scheren is niet goed. En ja sommige dingen mogen wel met een korrel zout genomen worden. Maar waarom mag Park niet aangeven dat hij af wilt van een lied waar een, in zijn ogen, onjuiste stereotypering word gemaakt over een bevolkingsgroep? Dat is net zo goed zijn recht als jij die een grapje van een Randstedeling over Limburgers negeert.
 
Lierse1997
 
5
4 oktober 2021 om 12:41
Dat noemen ze context.
 
Rochus
 
21
4 oktober 2021 om 12:44
Fijn om zelfverklaarde context in een discussie toe te voegen om zodoende je gelijk te halen. Het nagenoeg enige fijne van racisme is dat dit onvoorwaardelijk is en dus an sich geen onderscheid )of context zoals jij het noemt) kent.
 
Lierse1997
 
31
4 oktober 2021 om 12:50
Alles heeft context. Het aanduiden van een blanke man met het begrip "aap" is iets totaal anders dan een donkere man zo noemen en dat komt door context. Als ik "k***lijder" zeg tegen iemand met die ziekte is dat compleet anders dan dat ik dat tegen iemand zonder die ziekte zeg, en dat komt door context.
 
Regulator
 
20
4 oktober 2021 om 13:11
In communicatie is context zo'n beetje alles. Overigens, wat is er mis met aangeven dat iets wat gezongen wordt niet chill is? Wat is de toegevoegde waarde van dat liedje zingen? Kun je niets beters verzinnen? Moeten liederen uberhaupt beledigend zijn? En waarom maak je iets ten koste van een ander? Vragen vragen vragen.
 
 
4
4 oktober 2021 om 13:38
Hoe kan je nou zeggen dat zoiets geen context heeft. Vrijwel alles heeft context, of die nou persoonlijk of historisch is. Bij racisme zijn zowel de historische context als de onderlinge machtsverhoudingen uiteraard een belangrijke factor. Louis CK heeft daar een leuk stukje over gedaan.
 
GunneRo
 
20
4 oktober 2021 om 13:44
@ Rochus Man, wat kan ik mij hier aan ergeren. Een bevoorrechte blanke, rijke Nederlander die alles op een zilveren schaal krijgt aangereikt, die zich op gelijke voet zet met groepen die jaren (lees eeuwen) worden achtergesteld en racistisch bejegend. Je hebt geen idee en zo te zien zal je het ook nooit begrijpen. Het gaat niet om een simpel uitspraakje 'jij bent dom'. Daar kunnen velen wel tegen. Het gaat erom dat mensen op dagelijkse basis hiermee te maken krijgen. Niet alleen in woorden. Discriminatie van Aziaten is véél te weinig aandacht voor. In o.a. Amerika een groot probleem. Ook in Nederland recent trouwens nog aandacht voor gevraagd, specifiek in je geliefde Limburg.
 
j3ro3ntj33__
 
3
4 oktober 2021 om 14:01
@bellapartita, Gebeurd dus nooit? Als ik naar het buitenland ga en mezelf voorstel als Nederlander is het eerste wat ik te horen krijg dat ik alleen kaas eet, dat wij alleen maar drugs gebruiken en dat heel Nederland bestaat uit bordelen. Maar ik ben niet zo gevoelig voor dit soort dingen, boeit me gewoon niet. Overal komt racisme voor, maar niet iedereen is er even gevoelig voor.
 
PaulR_1982
 
5
4 oktober 2021 om 15:02
@rochus: Kun je mij uitleggen waarom 50 miljoen Zuid-Koreanen een beledigend liedje moeten negeren dat door enkele honderden (als het er al zoveel zijn) Engelse fans wordt gezongen? Als het liedje niet beledigend zou zijn geweest is het nog steeds niet echt een heel leuk om dit over een van je eigen spelers te zingen. Jij negeert de opmerkingen over Limburg(ers), prima, dat is jouw keuze. Maar laat andere hun eigen keuze maken.
 
Regulator
 
21
4 oktober 2021 om 15:28
@gunnero: Wat is dit nou voor een onzin? "bevoorrechte blanke, rijke Nederlander die alles op een zilveren schaal krijgt aangereikt". Denk je dat iedere blanke automatisch in een villa in het Gooi wordt geboren? Ironisch genoeg is dat net zo'n racistische onzin als waar jij je dus aan kan ergeren. Nog iets: Weet jij hoeveel racistische incidenten je hiermee uitsluit? Alsof buitenlanders geen Nederlanders discrimineren? Good luck in Nieuw West. En om het nog erger te maken, weet je hoeveel discriminatie er tussen buitenlanders onderling is? Allemaal op basis van geloof of afkomst of zelfs regio waar iemand geboren is. Ik zeg dit eerlijk als "witte" buitenlander, maar weet je hoe vaak ik in mijn leven meer gediscrimineerd ben geweest door mijn "mede" buitenlanders? @jeroentje: Vergelijk eens niet je vakantiemomenten met iemands dagelijkse leven.
 
GunneRo
 
2
4 oktober 2021 om 22:50
Oh boe boe Regulator. Als je in Nederland bent geboren heb je al een loterij gewonnen. Rijk zijn betekent niet dat je in een villa woont. Maar dat je de beschikking hebt over voorzieningen en voldoende vangnetten. Het feit dat je direct over het Gooi begint, laat zien hoe weinig besef je hebt. Als jij gediscrimineerd bent / voelt, wil ik prima geloven. Ik reageer op een knul die rassendiscriminatie vergelijkt met een Limburger in de randstad. Ongelofelijk.
 
mitchajax020
 
34
4 oktober 2021 om 11:20
Klopt je mag tegenwoordig niets meer zeggen of het is racistisch, Nederland bv geen sinterklaas en zijn zwarte pieten, ik weet niet beter dat dit gewoon een feest is voor kinderen. Dat gedoe in al die pretparken, kannibalen, Chinezen enz enz net zoals dat logo van de apotheek. Gaat nergens meer over, ik wil bv dat Blanke vla uit de schappen wordt gehaald want voel mij daar onzeker door pfff
 
Baardgrasmus
 
164
4 oktober 2021 om 11:36
Je mag alles zeggen hoor, alleen mogen anderen dan ook van alles over jou zeggen. Altijd zo treurig die mensen die klagen dat ze niets meer mogen zeggen, spui je racistische uitlatingen maar, maar ga niet huilen als je dan ook voor racist wordt uitgemaakt. Of mogen we dat tegenwoordig niet meer zeggen?
 
mitchajax020
 
13
4 oktober 2021 om 11:44
Ik vindt dat je in Nederland op je tenen loopt omdat je zeker moet oppassen met wat je zegt, terecht of onterecht. Kan mij het schelen dat ze mij een kaaskop vinden of op mijn werk zeggen hey neus omdat ik voor ajax, daar lach ik alleen maar om
 
Baardgrasmus
 
75
4 oktober 2021 om 11:49
Daar lach je om, maar je huilt wel om het feit dat jij niets meer zou mogen zeggen. Althans, in jouw beleving.
 
arsen(e)al
 
27
4 oktober 2021 om 12:03
Je mag zeker niet alles zeggen in Nederland. Discriminatie/racisme is gewoon bij (grond)wet verboden. Dat werkt 'gewoon' beperkend op de vrijheid van meningsuiting. En maar goed ook
 
gomes1psv
 
12
4 oktober 2021 om 12:09
Er zijn mensen die pleiten voor verandering van het kaartspel, omdat de Heer meer waard is dan de Dame. Te gek dat iedereen wat mag zeggen, probleem is de drang - thank god social media - van iedereen om er ook naar te willen luisteren... Vreemd dat je in reactie heel gechargeerd meent te moeten zeggen 'spui je racistische uitlatingen maar', waarmee je mitchajax020 feitelijk beticht een voorstander te zijn van racisme. Terwijl hij alleen maar aangeeft de overdreven neiging om in alles wat gezegd en vertoond wordt racisme te herkennen moe is en gezien eerder genoemd voorbeeld valt daar best wat voor te zeggen. Dus hoe tolerant vind je je reactie zelf?
 
Baardgrasmus
 
17
4 oktober 2021 om 12:14
Gomes1psv, als het niet racistisch is dan zal ik, of een ander, het niet als racistisch bestempelen. Het is niet zo moeilijk te begrijpen hoor.
 
Soccerfan_1
 
9
4 oktober 2021 om 12:20
Dat kan je niet vergelijken met opmerkingen over een ras. Als iemand iets niet leuk vindt om te horen dan mag die persoon dat aangeven.
 
Rochus
 
9
4 oktober 2021 om 12:28
En een ander persoon mag dan weer vinden dat iemand weerbaarder mag worden. Fijn zo een fijne en vrije samenleving waar iedereen zijn eigen mening mag geven. Totdat je een mening geeft waar een ander, zoals Lierse of Soccerfan het niet mee eens is, want dan werkt een vrije mening schijnbaar maar één kant op.
 
Lierse1997
 
24
4 oktober 2021 om 12:43
Je manier van discussiëren wordt er ook wel niet beter op. Jij hebt een opmerking over iemand en als ik daar dan op reageer dan beperk ik je vrije mening opeens? Want ik vraag me toch wel af waar ik "vrije mening één kant op laat werken".
 
consy
 
126
4 oktober 2021 om 11:21
Park vindt een liedje over zichzelf gewoon niet leuk. Waarom zou je daar dan mee doorgaan als supporter zijnde richting een oud publiekslieveling? Gaat nergens over en heeft niks met afzakken te maken.
 
Meliora
 
61
4 oktober 2021 om 11:25
Precies. Vind het altijd wel grappig om te zien hoe mensen denken te moeten bepalen wat wel en niet acceptabel moet zijn voor een individu. Als Park de fans van United (nota bene zijn eigen fans) vraagt om te stoppen met een bepaald lied over hem, dan is dat zijn goed recht. Gevalletje wederzijds respect tonen.
 
Westend
 
45
4 oktober 2021 om 11:32
Nu is er ethisch wel een verschil (ook in Korea) tussen het eten van hond (het schattige huisdier) of een kaas natuurlijk. Het is toch gewoon discriminerend om zo'n stereotype te benadrukken. Net als dat termen die vroeger werden gebruikt voor een italiaan (spaghettivreter) of chinees (rijstvreter) ook gewoon discriminerend zijn. Dat is al jaren in de ban gedaan.
 
Soccerfan_1
 
46
4 oktober 2021 om 12:21
De mensen die het gaan vergelijken met kaaskop die snappen er echt helemaal niks van.
 
Rochus
 
13
4 oktober 2021 om 12:30
Het negatief wegzetten van een bevolkingsgroep is racisme. Kaaskoppen is in het buitenland een manier om Nederlanders negatief weg te zetten, dus racisme. Exact daar waar het hier overgaat. Dat jij het niet begrijpt wil niet zeggen dat ik er niets van snap.
 
j3ro3ntj33__
 
3
4 oktober 2021 om 14:05
@westend, Wat is er precies anders aan dan? Ze geven gewoon aan wat de werkelijkheid is, want ja, Chinezen eten veel rijst, Nederlanders eten veel kaas, Italianen eten veel pasta en in Korea is hondenvlees een delicatesse.
 
Westend
 
8
4 oktober 2021 om 14:24
Ik zou zeggen, ga eens naar Italie/ China en probeer het eens uit. Kijken of ze echt vinden dat het een constatering is. Het is uitvergroten van een stereotype. Generaliseren... Verder zie ik je vaak aangeven dat het een delicatesse is in Korea om hond te eten: maar dat is gewoon niet waar. Sterker nog: het is verboden om hond te eten in Korea.
 
j3ro3ntj33__
 
0
4 oktober 2021 om 15:47
@westend, Het is ook verboden om te hard te rijden, het is ook verboden om drugs te gebruiken. Wil niet zeggen dat het niet gebeurd. In Korea worden nog in veel gerechten hondenvlees gebruikt. Het maakt bij een feit niet uit wat ze constateren, in China word zo'n 200kg rijst per jaar per persoon gegeten. Dit is ongeveer 20x zoveel dan in Europa. Dan kan je toch wel concluderen dat ze dat veel eten ?!
 
Westend
 
6
4 oktober 2021 om 16:21
Huh, Jeroen niet doen. Wat is dat nou een vergelijking. Je gaat hier toch ook niet iedereen een podhead noemen. Je kan toch ook niet elke Duiter een Natie noemen (want het is gewoon een constatering uit het verleden). Ik snap niet, dat je niet door hebt dat zulke generaliserende opmerkingen gewoon irritant kunnen zijn. Maar dan nog: Park geeft zelf aan dat hij het vervelend vind. Hij doet er zelf niet aan mee en wil er afstand van nemen. Dan ben je hem toch gewoon aan het zieken eigenlijk?
 
barcalover123
 
42
4 oktober 2021 om 11:43
Rochus jij bepaalt even voor iemand wat die gene leuk en niet leuk vindt? Het gaat over hem dan mag hij toch netjes vragen of ze er mee stoppen?
 
Rochus
 
5
4 oktober 2021 om 11:49
Nee hoor dat bepaal ik helemaal niet en dat schrijf ik ook helemaal niet. Misschien mijn reactie nog eens goed lezen en niet iets zelf invullen. Ik geef namelijk aan dat mensen weerbaarder moeten worden. Dus ik erken feitelijk dat hij het niet leuk vindt, maar dat hij daar ook anders mee om kan gaan.
 
Lierse1997
 
53
4 oktober 2021 om 11:53
Je zegt letterlijk dat we steeds verder afzakken door dit soort dingen, dan bepaal je dus wel dat wat Park hier zegt niet goed is.
 
Rochus
 
4
4 oktober 2021 om 12:00
@lierse, probeer het nog eens opnieuw. Het ging niet over goed of niet goed.
 
Lierse1997
 
50
4 oktober 2021 om 12:05
"we zakken steeds verder en verder af", ga je nu echt doen alsof dat niet iets negatief is?
 
Rochus
 
4
4 oktober 2021 om 12:21
Ik had het over het goed of niet goed. Woorden die ik niet heb gebruik en die ik me ook niet door jou in mijn mond laat leggen. Maar als je me niet wil begrijpen dan zul je me ook niet begrijpen. Je bent in deze discussie imo veel te veel bezig met het zoeken naar onwaarheden. Dat mag, maar verdraai niet mijn woorden want dat is niet netjes.
 
Soccerfan_1
 
33
4 oktober 2021 om 12:22
Mensen moeten weerbaarder worden. Dus jij bepaald wel wat een ander wel of niet leuk mag vinden. En jij bepaald even dat hij daar anders mee om kan gaan. Als hij dat niet wil. Punt! Jij maakt rare vergelijkingen, die kant nog wal slaan en wil wel degelijk voor een ander bepalen dat hij of zij niet zo moeilijk moet doen.
 
Rochus
 
2
4 oktober 2021 om 12:33
Ik bepaal dat niet, ik vindt dat. Een eigen vrije mening en dus wezenlijk anders. Nergens bepaal ik dat voor iemand. En rare vergelijkingen.. ik ben niet diegene die vindt dat je Friezen of Limburgers als dom en dus minderwaardig mag vinden. Dat ben jij toch echt zelf.
 
Lierse1997
 
32
4 oktober 2021 om 12:37
Verdraai je woorden? Je verbindt duidelijk een waardeoordeel aan de uitspraken van Park. En als je gaat beweren dat "verder en verder afzakken" geen pejoratieve connotatie heeft dan wordt het een heel moeilijke discussie.
 
barcalover123
 
12
4 oktober 2021 om 13:59
Nogmaals wie ben jij om te bepalen dat mensen meer weerbaarder moeten worden? Laat iedereen dat lekker voor zich zelf bepalen. Hij vindt het niet leuk en vraagt of het kan stoppen, niks mis mee?
 
Yelle
 
26
4 oktober 2021 om 11:46
We zakken steeds verder af. Waarom zou je zelf je eigen oud iconen zo stereotiep beledigend toezingen? Wordt tijd dat mensen eens een beetje fatsoen in hun donder krijgen.
 
PSVChamps
 
3
4 oktober 2021 om 11:58
Tja kaaskoppen is dan een optie. Ik woon in het buitenland en hoevaak je al niet de grapjes over wiet en andere drugs moet aanhoren… alsof elke Nederlander dagelijks stijf staat van de drugs… Het zal me wat, maar wij staan ook wel te boek om bepaalde zaken. Ik erger me er niet aan, maar dat is ook een mindset
 
droppie
 
3
4 oktober 2021 om 12:38
Psvchamps, een van mijn voorvaders was een Fransoos (je weet wel slakken en kikkers) Ik heb die dingen zelf nog nooit gegeten, en voel mij ook niet geroepen om het ooit te gaan proberen. Daarbij ben ik geboren in de provincie Groningen en wanneer ik in Noord Holland op bezoek was, werd mij er op gewezen dat daar alleen domme boeren woonden, Als antwoord gaf ik dan maar dat ik de gaskraan daar wel wilde dichtdraaien om te kijken of zij slim genoeg waren voor een oplossing Tegenwoordig woon ik het rijk der hunnebedbouwers en ga ik door het leven als een 'drentse Schapenkop' Ik kan er geen minuut wakker van liggen. Werd er vroeger gezegd dat schelden geen pijn doet, en dat is natuurlijk niet in alle gevallen waar, maar om nu op alle (franse) slakken zout te gaan leggen is denk ik het andere uiterste.
 
Westend
 
1
4 oktober 2021 om 12:00
Ik denk dat het eerder te vergelijken valt door tegen een Rotterdammer (of Nederlander) te roepen 'ga lekker aan de tulpenbollen'. Wat ook gewoon een directe verwijzing is naar WO2 en de hongersnood. Want puur gezien is er niks mis mee, maar wij hebben dat alleen gegeten in de oorlog
 
FcGrun050
 
11
4 oktober 2021 om 12:16
Ik heb dat echt nooit gehoord. Maar dat Nederlanders in het buitenland of binnenland worden uitgescholden voor kaaskoppen heb ik ook echt nooit gehoord. Heb nooit een Marokkaanse Nederlanders of Turkse Nederlanders een blanke Nederlander zien uitmaken voor kaaskop lol. Is toch altijd je kk dit, je kk dat, je moeder dit, je moeder dat. Maar anyways, het is ook waarmee je wordt geassocieerd. Ik bedoel, als ik de comment van @psvchamps boven mij lees, wordt drugs (in dit geval wiet) meestal geassocieerd met cool, stoer, gaaf, leuk, etc. Eten van hond wordt meestal geassocieerd met arm, vies, onethisch, goor, etc. En als ik met een gemiddelde buitenlander spreek, dan vinden ze het gaaf dat we wiet/softdrugs hebben gelegaliseerd, en zouden graag wel een spacecake willen proberen of hasj/wiet willen roken. Heb niemand echt gehoord dat ze graag naar Korea willen om hond te proberen.
 
cabinessence
 
15
4 oktober 2021 om 12:27
Ja, wat zijn we eigenlijk zelf toch een stelletje slachtoffers he, dat we niet meer zomaar alles mogen zeggen? Als ik het leven van een complete bevolkingsgroep een beetje prettiger kan maken door op te letten met het gebruiken van een bepaalde uitdrukking, dan vind ik dat een kleine moeite.
 
Rochus
 
4
4 oktober 2021 om 12:35
Maar dat ben ik absoluut met je eens en ontken ik ook nergens. Kwetsen om te kwetsen is absoluut niet goed te praten.
 
LeMessias
 
13
4 oktober 2021 om 13:27
Denk dat je het helemaal verkeerd hebt vriend. We moeten niet weerbaarder worden, we moeten eens snappen dat we elkaar niet moeten beledigen of stereotyperen. Laat iedereen in zn waarde, dat zou al een hele mooie stap in de samenleving zijn.
 
Sanogo
 
4
4 oktober 2021 om 13:31
Jij ziet niet het verschil tussen hoe er wereldwijd aangekeken wordt tegen het eten van hond en het eten van kaas? Het overgrote deel van de Zuid-Koreaanse jongeren verafschuwt het eten van hond, in zoverre dat het mogelijk bij wet verboden wordt. Wordt tijd dat mensen zich leren inleven en niet voor anderen bepalen waar ze wel en niet weerbaar tegen moeten zijn, in het bijzonder als je er geen reet van snapt.
 
 
6
4 oktober 2021 om 13:36
Leuk voor je dat het jou niet kan schelen. Andere mensen kan het wel schelen. Stel je voor dat je levensgeluk afhangt van het zingen van liedjes over wat ze eten in Korea. Hij vraagt gewoon of ze willen stoppen. Dan kan je hele hard roepen nee rot op en dat kan ook, hij roept niet op tot straf oid, maar je kan ook niet een totale lul zijn en gewoon zeggen, prima, held van mijn club, als je het kut vindt stoppen we ermee.
 
TheRoscoe
 
0
5 oktober 2021 om 05:16
Wordt eerder tijd dat mensen beseffen dat veel gebruiken die ze hebben best kwetsend kunnen zijn en dat de gekwetsten niet langer stil erover blijven.
 
maurootje
 
65
4 oktober 2021 om 11:12
Toch absurd dat je een redelijk beledigd liedje maakt over je EIGEN speler. natuurlijk is dit als grapje bedoeld, maarja, de speler zelf vind dat niet, en toch een redelijk speler geweest voor MANU, dus lijkt me logisch dat de fans hier gehoor aan gaan geven
 
nederland79
 
7
4 oktober 2021 om 11:29
de vraag is waarom je het als een belediging zou opvatten? De speler zelf had er in principe ook geen problemen mee, maar hij zegt dat de jeugd er tegenwoordig problemen mee heeft, want die vinden het niet normaal om hond te eten. Toen Park jong was gebeurde het nog volop in Zuid Korea, nou prima toch. Waarom wel koe en geen hond, ik zie het probleem niet.
 
Pablonino
 
1
4 oktober 2021 om 11:37
Over Lukaku hadden ze juist een positief nummer maar die wilde het ook niet horen.
 
Lierse1997
 
45
4 oktober 2021 om 11:41
Als je als fan een nummer maakt om een speler te steunen, maar die speler zelf is niet echt blij met dat nummer. Waarom zou je er dan in hemelsnaam mee doorgaan?
 
LucasAndersen
 
10
4 oktober 2021 om 13:04
Het stereotype dat donkere mensen groot geschapen zijn heeft zeker geen positieve afkomst.
 
DeSteek77
 
2
4 oktober 2021 om 14:27
@lierse Eigen belang en de credits die je ermee verwerft in de groep! Ik snap het ook niet eerlijk gezegd.
 
FCB_Catalunya
 
7
4 oktober 2021 om 11:14
Er zou maar iemand aanstoot kunnen nemen aan een liedje op een voetbaltribune zeg.. Apengeluiden en dat soort dingen gaan veel te ver, maar dit is toch gewoon een onschuldig liedje. Park geeft nota bene toe dat ze nog honden aten vroeger ook.
 
BellaPartita
 
81
4 oktober 2021 om 11:21
Ja d`r zal vast iemand zijn in Korea zijn die hond eet, maar ja hij dus niet. Dat noemen ze stereotyperen. En ja het is `maar` een liedje, zullen we `alle joden aan het gas` etc dan ook maar accepteren? Vind jij dat nummer `beter voorkomen dan chinezen` ook een zeer mooi nummer?
 
nederland79
 
10
4 oktober 2021 om 11:29
@bellapartita alle joden aan het gas is nogal heel wat anders dan bijvoorbeeld alle joden zijn gierig, of ze hebben allemaal een grote neus. In india eten de mensen geen runderen. Stel dat ze daar nou gaan zingen dat wij koeieneters zijn. Ik zie het probleem niet. Of dat moslims gaan zingen dat wij varkens eten, klopt, lekker man! En hondenvlees is in tegenstelling tot kattenvlees ook gewoon prima te eten, mankeert niks aan. Alleen veel mensen vinden het zielig omdat ze honden als mensenvriend zien of wat dan ook. tja dat kan, maar in aziatische landen zien ze dat anders. Nou prima toch.
 
Woel
 
43
4 oktober 2021 om 11:38
Hoe kan je zo lang op deze aardkloot rondlopen en zo weinig ontwikkeling hebben gemaakt? Er staat nota bene in het artikel zelf dat ze in Korea ook anti hond eten zijn. Het is een praktijk die heel sporadisch door een heel klein deel van de bevolking gedaan is. Je vergelijking slaat daarom nergens op omdat we geen probleem hebben met varkens of koeien. Een betere vergelijking zou zijn als ze zouden zingen dat we van pedofilie houden aangezien we daar wereldleider in zijn. Toch andere koek of niet?
 
nederland79
 
1
4 oktober 2021 om 11:42
maar hond eten is toch niks erg aan, wat is dan het probleem. Als ze hier bij de appie hond in de schappen zouden leggen, zou ik het ook prima vinden, al hal ik mn vlees altijd bij de keurslager, vaak wat betere kwaliteit.
 
Westend
 
13
4 oktober 2021 om 11:58
Vergeet je voor het gemak even dat het gewoon verboden is om hond te eten in Hongkong, Zuid-Korea en de Filippijnen. Alleen in bepaalde delen van China doen ze het nog. MAW, de zingers zien het verschil niet eens tussen een zuid-koreaan en een chinees. Wat op zich al tegen rasisme aanschurkt
 
Sieb nr. 15
 
1
4 oktober 2021 om 12:54
@bella, ik snap je punt wel hoor, maar ik denk niet dat je met de joden aan het gas, een handige vergelijking trekt. Dat is natuurlijk van een iets ander kaliber qua belediging van een bevolkingsgroep. Dat het vervelend is om constant dat soort stereotypen te moeten horen snap ik wel. Het verzoek om daarmee te kappen is dan ook gewoon logisch. Mensen die roepen dat iedereen maar wat harder moet worden, dat zijn vaak de mensen die zelf het minst last hebben van dit soort situaties. Met als gevolg: onbegrip.
 
TheRoscoe
 
0
5 oktober 2021 om 05:19
"@bellapartita alle joden aan het gas is nogal heel wat anders dan bijvoorbeeld alle joden zijn gierig, of ze hebben allemaal een grote neus." Voor alle duidelijkheid, opmerkingen over dat joden gierig zijn en een grote neus hebben, vallen ook onder antisemitisme en zijn ook onacceptabel.
 
Douwe Dabbert
 
16
4 oktober 2021 om 11:33
"Apengeluiden en dat soort dingen gaan veel te ver, maar dit is toch gewoon een onschuldig liedje." Het gaat allebei te ver. Als jonge Koreanen zeggen dat ze geen honden vlees meer eten en zelfs haten, dan kun je toch snappen dat ze daar niet meer mee geassocieerd willen worden.?
 
FcGrun050
 
13
4 oktober 2021 om 12:21
@fcb_catalunya - Zuid-Korea was echt een enorm arm land na de oorlog en het heeft echt een tijd nodig gehad dat ze zich uit de sloppen hebben gewerkt, en nu best een stabiel land is geworden (ondanks de dreiging dat Noord-Korea ooit nog hun zuiderburen gaan aanvallen, vandaar dat jongens rond hun 25ste in het leger moeten/dienstplicht hebben om de grens te bewaren). Vandaar dat ze hond aten. Het is niet zo dat ze dat uit delicatesse eten. Vandaar als je jjigae (koreaanse stoofpot) probeert, dan bevat het ingredienten zoals artificial cheddar, baked beans en spam. Want dat kregen ze van de Amerikaanse soldaten nadat ze waren gesplitst van Noord-Korea. Ze hadden niet veel voedsel. Zuid-Korea heeft overigens nog steeds veel sloppenwijken, alleen worden die niet veel belicht door media. Vandaar die film Parasite van Bong Joon-Ho, waarbij armere Koreanen letterlijk proberen in te sneaken van de rijkere Koreanen. Die distinctie tussen de twee groepen is echt enorm in Zuid-Korea.
 
KTB84
 
28
4 oktober 2021 om 11:45
Ik vind dat Park het mooi zegt. Hij geeft aan dat de fans het niet beledigend bedoelen, maar dat de verwijzing wel vaak beledigend gebruikt wordt en vraagt daarom ermee te stoppen. Waarom zou je na het horen van deze uitleg niet met dit lied stoppen? Het is hetzelfde met de zwarte pieten discussie. Waarom zou je, iets wat je nooit beledigend bedoeld hebt, aanhouden als je weet dat het voor een groep mensen als beledigend ervaren wordt?
 
LeidseHood
 
2
4 oktober 2021 om 12:12
Eens dat we gewoon met dit soort dingen kunnen stoppen ook al bedoelen we ze niet slecht. En ook eens dat Park het mooi zegt. Maar oneens dat dit liedje niet beledigend bedoeld is. "in jouw land eten ze honden." Hoe is dat niet beledigend bedoeld? Het is natuurlijk een grapje (ha-ha Chinezen eten honden, hilarisch) maar nog steeds een beledigend grapje dat ook beledigend bedoeld is toch? Verder geen drama, beledigen is geen misdaad, maar niet echt netjes. Denk wel dat het goed is dat Park zich heel voorzichtig uitdrukt, dan krijg je ook de mensen beter mee. Misschien zingen ze het wel onnadenkend. En dan gaan ze door zo'n opmerking van Park wellicht iets beter nadenken.
 
KTB84
 
2
4 oktober 2021 om 12:58
@LeidseHood: als je de tekst letterlijk leest van wat ik schrijf, dan krijg je het idee dat ik denk dat het liedje niet beledigend bedoeld is. Maar dat wil ik er niet mee zeggen. Dat is het probleem van alleen het plaatsen van tekst. Ik kan van dit specifieke liedje niet zeggen of het wel of niet beledigend bedoeld is. Ik ken de intentie namelijk niet van de makers en de uitvoerders. Wat ik wel mooi vind is dat Park het in ieder geval positief benaderd. Hij zegt dat het niet beledigend bedoeld is. Daarmee denk ik dat hij op een positieve manier bijdraagt aan de discussie. Hopelijk is mijn punt hiermee wat beter verwoord.
 
LeidseHood
 
0
5 oktober 2021 om 11:05
@ktb84. Ja snap ik. Op zich wel een interessante vraag of iets alleen beledigend kan zijn wanneer het beledigend bedoeld is. Eens dat Park dit goed aanpakt!
 
droppie
 
1
4 oktober 2021 om 12:25
Ktb84, dan krijg je een eindeloze discussie. Mensen zien het als iets wat bij hun cultuur hoort, en wij zijn een multicultureel land en die groep mensen vind dat het bij hun cultuur hoort en zeker niet uitgesloten mag worden. Zelf ben ik dan bang dat wanneer je daar aan gaat 'sleutelen' dat je mensen tegen elkaar gaat opzetten omdat ze dan spontaan last krijgen van aspecten van andere culturen en dan is het eind zoek.
 
KTB84
 
5
4 oktober 2021 om 12:52
@droppie: het is niet de bedoeling van mij om een eindeloze discussie te starten. Dat doe ik over zo'n beladen onderwerp liever face to face, omdat je dan beter de bedoeling achter de tekst begrijpt. En gelukkig hoeven we het ook niet eens te zijn. Zolang we een beetje rekening houden met elkaar, blijft het voor iedereen leefbaar.
 
droppie
 
1
4 oktober 2021 om 12:56
Ktb84, je laatste zin zegt alles en daar ben ik het volledig mee eens.
 
Yelle
 
40
4 oktober 2021 om 11:49
In sommige reacties is het fatsoen ook weer ver te zoeken. Dat gemiep over 'je mag ook niets meer zeggen', hou toch op zeg. Wellicht worden mensen niet meer opgevoed met een beetje fatsoen en respect voor anderen, maar alleen maar met een overtrokken eigenbelang. Het gaat niet alleen maar om jezelf, hou een beetje rekening met de rest.
 
Westend
 
20
4 oktober 2021 om 11:56
Ja, vroeger mocht je nog gewoon wat slaven in je kelder stoppen maar dat mag ook al niet meer. Vrouwen mogen tegenwoordig ook al stemmen. Waar gaan we heen met dit land
 
Yelle
 
5
4 oktober 2021 om 12:01
Door beide analogieën van je lijkt het alsof je het een vooruitgang vindt dat het fatsoen verdwijnt, of een achteruitgang dat we vrouwenstemrecht hebben natuurlijk anyhow, beetje aparte reactie.
 
Mitea_007
 
21
4 oktober 2021 om 12:10
@yelle: Westend geeft je in principe gelijk, maar doet dit door de reacties van de onfatsoenlijken op een overtrokken manier te formuleren. Een sarcastisch stijlfiguur.
 
Yelle
 
2
4 oktober 2021 om 13:55
Haha ja ik lees het nu goed, excuus. Maandag hè, heb nog maar een kopje koffie gepakt
 
Westend
 
3
4 oktober 2021 om 14:12
Haha, ja ik ben normaal tegen sarcasme want met al die gekken weet je tegenwoordig niet meer of iemand het meent of niet. Maar dit was zo extreem dat ik dacht dat het er wel door kwam
 
j3ro3ntj33__
 
4
4 oktober 2021 om 14:09
Mensen, Waarom is dit racisme/discriminatie, en een Nederlanders kaaskop noemen niet in jullie ogen? Ik weet niet of jullie het snappen: Nederlanders eten veel kaas, Italianen eten veel pasta, Chinezen eten veel rijst, In Korea is hondenvlees een delicatesse. Dit zijn gewoon feiten, niks discriminerend aan.
 
Westend
 
16
4 oktober 2021 om 14:13
In Korea is het verboden om hondenvlees te eten. Dus je feiten zijn onjuist...
 
Aqua1
 
2
4 oktober 2021 om 14:46
Dat het verboden is wil niet zeggen dat geen traditie is om in Korea hondenvlees te eten, want dat is traditie daar, dus verboden of niet verboden maakt in wezen niks uit.
 
Westend
 
0
4 oktober 2021 om 15:25
Dat is waar, neemt niet weg dat het frown upon is...
 
Regulator
 
4
4 oktober 2021 om 16:17
@westend: Het is helemaal niet verboden. Toevallig zijn ze nu wel over een verbod aan het praten.
 
BellaPartita
 
1
4 oktober 2021 om 14:42
Wie zegt dat Nederlanders kaaskoppen niet racistisch is? Volgens mij zeggen `jullie` dat steeds zelf: "mij mag je kaaskop noemen als je wilt hoor, doet me niks"...
 
j3ro3ntj33__
 
0
4 oktober 2021 om 15:40
@bellapartita, Omdat wij ons niet druk maken over zulke onzin.
 
FeyenoordDelft
 
1
4 oktober 2021 om 20:13
Liedje is her meest beledigend voor de inwoners van Liverpool, maar zie ik geen enkele reactie over. Dat past natuurlijk niet in het racismedebat
 
Millonario
 
0
4 oktober 2021 om 23:10
Het gaat meer over Liverpool fans dan over Aziaten en hondenvlees. Maar raad eens wat het best verkoopt? Juist, ja...verder vind ik het gewoon een dom lied maar dat zijn supportersliederen vaker wel dan niet ;d