Kieft kritisch op 'in verval geraken Ajax': 'Dat is een slechte aankoop'
Vrijdag, 11 november 2022 om 08:30

Voor Wim Kieft komt het verval bij Ajax niet als een grote verrassing. De Amsterdammers gingen zondag met 1-2 onderuit tijdens de Eredivisie-topper tegen PSV en morsten woensdagavond opnieuw punten in de Johan Cruijff ArenA tegen Vitesse (2-2). De analist is kritisch op onder meer Alfred Schreuder, Calvin Bassey en Remko Pasveer.

Door het puntenverlies tegen PSV en Vitesse bezet Ajax momenteel de derde plaats in de Eredivisie. "Het loopt niet lekker in Amsterdam", zegt Wim Kieft bij Vandaag Inside. "Crisis? Dat is het natuurlijk wel. Wat je vaak ziet met elftallen die zoveel succes hebben gehad: spelers zien iedereen weggaan, ploeggenoten maken klappers en worden zelf ook een beetje ontevreden. Edson Álvarez wilde weg in de zomer, Mohammed Kudus wilde weg."

Meer: Ajax en routinier tóch in gesprek over langere samenwerking

Toch is Schreuder volgens Kieft debet aan de mindere resultaten van Ajax. "Er komt een nieuwe trainer met nieuwe ideeën, maar wat die ideeën precies zijn… Die heeft hij nog niet helemaal duidelijk kunnen maken", zegt de analist grappend. "Schreuder blijft ook maar wisselen, daarmee wek je nog meer ontevredenheid natuurlijk. Op een gegeven moment gaat het ook gewoon tegenzitten. Dat is wel een heel normaal verval. Dat hadden wij vroeger ook bij PSV. Twee jaar lang wonnen we alles. De Europa Cup, de beker, kampioenschappen. En op een gegeven moment treedt er gemakzucht en verzadiging op. De grote namen, Dusan Tadic en Daley Blind, worden ouder. Het is allemaal wel een beetje te verklaren."

Kieft is van mening dat onder anderen Pasveer tegen PSV en Vitesse door het ijs zakte. "Die keeper (Pasveer, red.). Ik heb een tijdje geleden geroepen: 'Die moet in het Nederlands elftal'. Alleen zag hij er heel slecht uit bij die twee tegengoals van Vitesse." Bassey wordt eveneens niet gespaard. "Deze jongen kan gewoon niet voetballen, hij is zo wild. Hij is snel en fysiek oké, maar hij is de eerste slechte aankoop die Ajax gedaan heeft."

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
5
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (72)

 
Ducktaildo
 
26
11 november 2022 om 08:40
Ja Pasveer zijn buitenaardse positionering (kreeg alle ballen op zich af) kan ook weer de prullenbak in. Blijven er vrij weinig argumenten over om hem als goeie keeper te onderscheiden.
 
myvision
 
29
11 november 2022 om 08:50
Nee de argumenten dat hij alle ballen heel toevallig recht op zich af kreeg, 1,5 jaar lang ofzo, snijden hout. Er is nu totaal geen balans in de verdediging/in het elftal en ja, daar is Pasveer ook onderdeel van maar dat hij een heel seizoen tot de beste keepers cijfermatig van Europa hoorde is absoluut geen toeval. Ik ben nu ook weer team Bijlow geworden maar ik snapte de uitverkiezing van Pasveer wel want die had juist ook weergaloze reddingen.
 
Ducktaildo
 
37
11 november 2022 om 08:55
Myvsion. Hij heeft 1,5 jaar bijna niks te doen gehad? Liverpool uit vond jij zo`n geweldige wedstrijd van hem, met zelfs 5 wereldreddingen? Hij had werkelijk 1 redding dat die naar de grond moest, de rest kon die gewoon blijven staan. Maar het is (voordat hij bij Ajax kwam) altijd een eredivisie keeper geweest, kon zelfs Jeroen Zoet er niet uit keepen, en op zijn oude dag was die opeens een CL keeper? Ik geloofde daar niet in en is dus ook realiteit geworden. Want welke weergaloze reddingen heb jij Pasveer dan zien maken? Ik heb hem vooral met de bal aan de voeten gezien.
 
myvision
 
13
11 november 2022 om 09:00
Toen precies een jaar geleden Dortmund nog totaal aan gort gespeeld werd, lag het nog niet aan Timber dat Haaland er niets van kon maar aan een weergaloze Pasveer. En nu is het weer alsof hij in grote wedstrijden er niet gewoon stond. Ja, het spel en tempo dat niveaus hoger lag vorig jaar maskeert een boel maar Pasveer ging mee in de klassewedstrijden en kon z'n verdediging als geen ander aansturen. Nu is het, nogmaals mede door wisselingen en totale disbalans, wel anders. Hij onderscheidt zich veel minder inderdaad, maar ik kan het hem niet kwalijk nemen. Dat doe ik onze totaal ongeschikte coach.
 
Ducktaildo
 
10
11 november 2022 om 09:09
Ja Dortmund heeft die 3 ballen tegengehouden van Haaland, maar dat maakt je toch niet opeens een CL keeper? Had die maar de ballen tegenhouden tegen Benfica? Heb hem gewoon vaak ballen zien verwerken die een fatsoenlijke keeper klem vast zou hebben. Ach al met al blij dat hij straks geen nummer 1 is onder de lat. Dat zou echt weer zo`n EK 2021 Stekelenburg debacle worden.
 
4fRedondo
 
6
11 november 2022 om 09:14
Maar waar je begin van het seizoen Bijlow mee onderuit haalde verdedig je Pasveer nu mee. Bijlow werd terecht gepasseerd door Van Gaal. Ben benieuwd of Van Gaal consequent is en nu Bijlow meeneemt ten faveure van Pasveer of dat het slap gelul in de ruimte was om Bijlow te kunnen passeren op conclaaf van Frans Hoek.
 
MrKrillin
 
11
11 november 2022 om 09:03
Ductaildo Wat denk je dat superman op doel staat? Kom op je ziet dat er grote gaten vallen tussen de linies, verdediging is lek. Wat verwacht je van Pasveer, dat hij als een one-man army alles eruit stompt. Zelfde geldt voor Bassey die als een one-man army alle kanten moet op moet rennen, omdat Timber en de backs voorin blijven hangen. Incl keeper lijkt het wel alsof Ajax 1-1-1-3-5 speelt. Pasveer is gewoon een degelijke keeper. Met een stabiele en betrouwbare defensie voor hem, zou hij gewoon zijn taken doen. Opletten op die paar counters, aangezien Ajax in NL altijd bovenliggende partij hoort te zijn. Als de middenvelders ook goed meelopen en ook de aanvallers, dan komt er minder druk. Backs moeten gewoon weer ouderwets aan de zijlijn blijven en niet denken dat zij nr 10 zijn. Terug naar de basics. Linies kort op elkaar. Iedereen aan de taken houden. Balverlies iedereen mee verdedigen. En allerbelangrijkste, snel afscheid nemen van die pannekoek Schreude3r!
 
Ducktaildo
 
7
11 november 2022 om 09:11
Ik verwacht van Pasveer dat hij houdbare ballen houdt. Zoals tegen Vitesse. Dat is toch niet teveel gevraagd? Ja en met een stabiele defensie lijkt alle keeper wel goed, zelfs Pasveer. Je moet er staan als de ballen op je af worden geschoten, niet alleen als je een balletje terugkrijgt omdat Ajax een rondo aan het houden is op de helft van de tegenstander
 
mickey12
 
2
11 november 2022 om 09:18
Idd. Of die 1 1 tege go ahead had hij ook moeten hebben.
 
jmaassen
 
15
11 november 2022 om 09:12
Hou toch op. Pasveer heeft het gewoon uitstekend gedaan bij Ajax maar is dit jaar gewoon ontzettend slecht. Beide mag je eerlijk benoemen. Tot een aantal maanden geleden was hij de beste keeper voor Oranje (minst zwakke) omdat alle andere helemaal niet presteerden. Nu zie je Cillessen goed keepen bij NEC, Flekken bij Freiburg, Noppert bij Heerenveen en Bijlow bij Feyenoord. Pasveer is juist erg matig geworden en daar mag je hem nu ook op afrekenen. Maar ik vind het heel zwak om zijn goede prestaties te bagatelliseren. Hij heeft fantastische reddingen gehad in de CL en Ajax heel vaak op de been gehouden.
 
Ducktaildo
 
5
11 november 2022 om 09:17
Jmaassen. Ajax vaak op de been gehouden? Van de 10 wedstrijden heeft hij er 7 niks te doen gehad. Stekelenburg werd ook zo omhoog geschreven, maar voldeed natuurlijk ook niet. Ajax moet echt deze winter een fatsoenlijke keeper kopen en Pasveer doorselecteren.
 
Ajax-123
 
0
11 november 2022 om 10:30
Helemaal eens. Met name sinds de interland break van sept is het niet best wat Pasveer laat zien. De rest overigens ook.
 
Fossen
 
9
11 november 2022 om 09:44
Laten we eerlijk zijn. Het niveau wat Pasveer nu laat zien is gewoon zijn niveau. Als je je hele carriere niet verder bent gekomen dan Twente, Heracles en (tweede) keeper bij PSV en Vitesse, dan ben je niet opeens een wereldkeeper als je bij Ajax een jaar goed keept. Pasveer heeft een periode ver boven zichzelf uit kunnen stijgen, mede doordat hij in een goed draaiend team speelde en zich daaraan kon optrekken. Maar tegelijk is Pasveer wel heel, heel groot gemaakt afgelopen jaar. Beste man is 39 en Ajax wilde hem afgelopen zomer ook niet voor niets vervangen.
 
herlev
 
7
11 november 2022 om 08:41
Bassey de eerste slechte aankoop???? Ik kan me er anders nog wel een paar bedenken die nog slechter waren. Bijvoorbeeld zimling , pffffff
 
olesmit
 
9
11 november 2022 om 08:56
Kieft doelt natuurlijk op dit seizoen. Ajax heeft twee decennia lang slechte aankopen gedaan. Pas met de komst van Overmars en een gevulde schatkist is het beter gegaan met de transfers.
 
 
2
11 november 2022 om 09:39
Ook Overmars heeft genoeg verkeerde aankopen gedaan. Daarbij kun je je afvragen wat voor een dossier vorming hij voor dit seizoen had. Ajax heeft met Wijndal en Bergwijn 2 spelers gehaald die al jaren in beeld zijn, maar had hij ook een lijstje voor een vervanger voor de rechter vleugel, rechtsback en centrale verdediging ? Als hij een lijstje had, waarom is daar dan niets mee gedaan ? Of zijn dit ook de namen die hij had ?
 
NJfromVOL
 
5
11 november 2022 om 08:58
Als Zimling je referentie is, ligt “de lat” op de grond.
 
PassieB
 
3
11 november 2022 om 09:08
Dat is wel een hele slechte vergelijking. Zimling werd 1 jaar gehuurd terwijl Bassey Ajax 23 miljoen plus salaris kost.
 
Preact
 
2
11 november 2022 om 09:44
Ik zie in Bassey voldoende potentie. Alvarez is voetballend ook al 10x beter dan hij was. Hij is nieuw en komt op een belangrijke positie in een niet draaiend elftal. Het is ook gewoon een stukje zelfvertrouwen. Geef hem dit jaar, dit is toch al een kut jaar en dan op termijn gaat hij echt nog wel belangrijk zijn voor Ajax.
 
GluubsterTJ
 
19
11 november 2022 om 08:41
"In verval geraakt Ajax"* lijkt mij de correcte spelling. Verder vooral eens wat betreft Pasveer, wat keept die man de laatste tijd hondsberoerd zeg. Dook tegen Vitesse ook weer met gemak over die bal heen, alles in slow motion ook... @Myvision: vind je Remko nog steeds de eerste doelman van het WK? Kan het mij gewoon niet voorstellen.
 
mickey12
 
4
11 november 2022 om 08:45
Remko Pasveer.komt gwn zwaar te kort. Ook tegen go ahead die 1 1 heeft ieder keeper die een beetje zich kan strekken. Kijk daarnaast ook de goal van excelsior en je kan de conclusie trekken dat als een bal maar ook een beetje buiten zijn reikwijdte komt, hij er niet aan te pas komt.
 
29er
 
4
11 november 2022 om 08:48
beetje flauw Gluubstertj om iemand met een van de dikste clubbrillen van Voetbalzone zoiets te vragen. Daarnaast heeft hij vorig seizoen best een tijdje aardig gekeept. Supporters willen daar gewoon aan vasthouden
 
myvision
 
12
11 november 2022 om 08:53
Is dat zo? Ik keek vooral naar de statistieken. Bijlow was in totale verval geraakt en Pasveer hield alles. Nu is het andersom dus ga ik als Ajacied probleemloos voor een geweldige Feyenoordkeeper.
 
GluubsterTJ
 
10
11 november 2022 om 09:00
Is zeker niet heel flauw. Er is een tijd geweest, zoals myvision aangeeft, dat Pasveer echt goede stats had en Bijlow minder. Daarnaast verdient myvision die eer toch wel??. Gewaardeerd lid en altijd wel in voor een grapje met knipoog. Persoonlijk heb ik op Cillissen ingezet afgelopen tijd, maar die zal ook wel geen basis staan. Ik zat er ook behoorlijk naast dus.
 
Feelgood0
 
0
11 november 2022 om 09:01
Ik vraag mijzelf wel oprecht af of Bijlow op dit moment de onbetwiste nummer 1 is. Als ik mij in deze discussie mag mengen natuurlijk, maar om heel eerlijk te zijn weet ik ook echt geen betere keeper op dit moment.
 
myvision
 
3
11 november 2022 om 09:03
Haha, ik vind het inderdaad niet erg hoor GluubsterTJ. Feit is dat ik lange tijd voor Pasveer ging omdat hij gewoon de beste cijfers keepte, maar dat is nu niet meer zo dus dan zou ik altijd voor Bijlow gaan die er wel staat op het juiste moment zo lijkt het.
 
29er
 
0
11 november 2022 om 09:06
Feelgood, voor mij is er geen duidelijke nummer 1. Bijlow, Cillessen of Flekken schelen elkaar niet zoveel en hebben allen goede en minder goede punten. Lood om oud ijzer klinkt wat te negatief, maar het zijn allemaal zeventjes internationaal gezien. Je gaat er geen oorlogen mee winnen
 
JizZzy
 
0
11 november 2022 om 09:09
Oh jeetje Gluub, durfde myvision het aan om iets van je lievelingetje te vinden en een voorkeur voor een ander te hebben? En dan ook nog eens een Ajacied? Wat ontzettend klein om daar dan op terug te willen komen, behoud je waardigheid eens een keer man. Ik riep ook dat Pasveer nummer 1 moest zijn en nu zou ik hem niet eens meer meenemen. Wil je daar ook nog even op terugkomen? Bijlow is Pasveer ruim voorbij gestreefd, big deal. Of het nou een Feyenoorder of PSV-er zou zijn in de goal tijdens het WK, als we maar winnen. En als dat met 11 Feyenoorders is sta ik op de banken. Maar dat is vice versa helaas anders. Zie Feyenoord met die post toen Bijlow er niet bij zat, het is maar waar je je mee bezig wil houden. Te treurig voor woorden en jij bent net zo sneu.
 
GluubsterTJ
 
10
11 november 2022 om 09:38
Haha Jizzy, ben je weer eens ongesteld? Mijn god, wat een zwaarmoedige reactie. "Ik riep ook dat Pasveer nummer 1 moest zijn en nu zou ik hem niet eens meer meenemen. Wil je daar ook nog even op terugkomen?" Daar hoef ik klaarblijkelijk niet op terug te komen, dat doe je zelf al?! Daarnaast heb ik ook geen idee wie jij als mijn lievelingetje bestempeld, daar ik van geen enkele keeper overtuigd ben in het NL-elftal. Ik volg al sinds 1998 eindtoernooien en daar zaten altijd genoeg Ajacieden bij. Toch stond ik altijd op de banken als we door gingen of ver kwamen. Ik hoop dat je een fijne voortzetting hebt kerel.
 
myvision
 
2
11 november 2022 om 08:52
Eervol dat je me expliciet noemt. Ik vind Pasveer momenteel zeker niet eerste keeper van Oranje. Dat is nu weer Bijlow. 2 maandjes terug was dat alleen absoluut niet Bijlow, maar volgens mij heeft Louis altijd gezegd dat hij voor de mannen in vorm gaat.
 
DeEchteAjacied
 
5
11 november 2022 om 08:57
De enige Ajacied die dan in aanmerking komt voor een plek in de basis is dan Berghuis als we het over ''in vorm'' zijn hebben. Maar goed, beggers can't be choosers.
 
myvision
 
3
11 november 2022 om 09:01
Nou, ik denk ook Timber, die heeft het zo weer aan de praat maar we hebben een hoop spelers moeten verkopen dus dan moeten we het maar doen op de basis die is gelegd in 2018-2019.
 
 
2
11 november 2022 om 09:40
Als je naar een huidige vorm kijkt dan komt Timber toch niet echt in beeld. Hoewel ik wel verwacht dat hij gewoon speelt.
 
nederland79
 
2
11 november 2022 om 09:51
@janssen klopt, maar ik verwacht/hoop dat timber met goede voetballers en fatsoenlijke verdedigers om zich heen, ook weer heel snel zn eigen niveau haalt. Bij ajax lijkt hij wat te verzuipen in zoveel onkunde om zich heen.
 
nederland79
 
0
11 november 2022 om 09:47
K krijg steeds meer t idee dat we beter zonder keeper kunnen gaan spelen en met extra spits. Cruijff filosofie: 1tje meer maken dan de tegenstander
 
Bossie
 
1
11 november 2022 om 09:48
Ajax had dit seizoen een eerste keeper moeten aantrekken . Pasveer is een leuke tweede keeper. Pasveer heeft een seizoen goed gekeept maar Ajax moet ook aan de toekomst denken. Dit seizoen was hey moment om een eerste keeper aan te trekken. Jaren heeft Ajax jonge talentvolle spelers aan getrokken. Dit jaar is dit anders . Schreuder zal de toekomst ingaan als.de trainer van Ajax met de duurste selectie en die geen kampioen werd
 
Sirius
 
64
11 november 2022 om 08:53
Waarom heeft niemand het over Bergwijn? Die heeft ruim 32,5 miljoen euro gekost en maakt momenteel niet eens enigszins indruk in de Eredivisie. Voor dat geld hoor je de competitie aan flarden te schieten.
 
Nick Danninga
 
12
11 november 2022 om 09:01
Ik wil het ook nog even hebben over Bergwijn. Die heeft ruim 32,5 miljoen euro gekost maar maakt echt nul komma nul indruk, zelfs niet in de Eredivisie. Zonder dollen: die aankoop heb ik echt nooit begrepen. Wat heeft hij in hemelsnaam gepresteerd in zijn carriere? Speelt een keer heel goed en dan wedstrijden achter elkaar onzichtbaar. Wat dat betreft een beetje als Depay. Hebben wel allebei een originele signature als ze scoren, zou dat het dan zijn?
 
Redisthecolour
 
12
11 november 2022 om 09:02
Ik vind dat ook wel opmerkelijk, Bergwijn laat echt heel weinig zien tot nu toe. Bij Bassey weet je dat hij ook tijd nodig heeft om zich aan te passen, die is van Glasgow naar een stapje hoger gegaan. Bergwijn is natuurlijk geen stap hogerop gegaan en nog bakt hij er vrijwel niets van. Die heeft mijn inziens weinig aanpassingstijd nodig, dus dan is de vraag, wat is de reden waarom hij zo enorm matig speelt?
 
Nick Danninga
 
1
11 november 2022 om 09:50
Misschien een gekke gedachte hoor, maar is Bergwijn (en ook Depay) niet veel te veel in het krachthonk geweest? In mijn herinnering waren beiden vroeger wendbaarder en sneller
 
Kees Kniesoor
 
4
11 november 2022 om 09:05
Ik neem het Bergwijn alleen (deels) kwalijk dat hij er ook mee denkt weg te komen mee te gaan in de slappe instelling van de hele staff en spelers. Maar dat zie ik los van de Bergwijn die fit uit de premiership kwam. Die moet weer geprikkeld worden. En dat gaat niet met een schaap aan het roer en een paar huppelkutjes op het veld
 
29er
 
1
11 november 2022 om 09:09
waarom niemand over Bergwijn? Ik weet niet waar je geweest bent afgelopen week, maar er is voldoende kritiek geuit op Bergwijn, zowel door analisten als door de mensen hier op voetbalzone
 
Fossen
 
6
11 november 2022 om 09:47
Mwoah, valt mee toch? Meestal in een bijzinnetje maar de meeste kritiek richt zich op Blind, Bassey, Schreuder en zelfs Tadic, die nog veel beter presteert dan Bergwijn. Bergwijn komt echt geen pion meer voorbij.
 
Vakkie 427
 
4
11 november 2022 om 09:22
Ik word ook zo moe van Bergwijn. Ik was in de ArenA tijdens Ajax - PSV op Zuid en in de 2e helft was het PSV doel dus aan mijn kant, maar ik heb Bergwijn geen één keer in de hoek zien staan. Elke keer als Sanchez de bal had dan liep hij naar het midden inplaats van diep te gaan of de kaats aan te gaan aan de zijkant. Zooo vermoeiend...
 
Feliz
 
1
11 november 2022 om 11:53
En als ie een euro had gekost dan was het prima geweest? Spelers bepalen niet wat ze kosten. Bergwijn is meer dan een uitstekende speler voor Ajax. Alleen lukt het ook bij hem nu even niet. Een paar verkeerde aankopen, minder kwaliteit en wat verzadigde spelers resulteert in dit Ajax. 1 voordeel het "lijkt" niet slechter te kunnen gaan dan nu. Maar niets is uitgesloten
 
Sirius
 
0
11 november 2022 om 13:50
@feliz - 7 doelpunten en 3 assists voor een euro? Daar teken je als club natuurlijk direct voor. Spelers bepalen niet wat ze kosten, maar clubs wel. M'n kritiek is niet persoonlijk gericht richting Bergwijn, maar om z'n prestaties gezien het geld dat hij verdient en het geld dat hij al gekost heeft. Voor de helft haal je twee betere spelers op naar mijn mening (mits je een beetje creatief scout).
 
WQSMilan
 
0
11 november 2022 om 23:08
En die is zelf al bekend met de Eredivisie iets wat die Bassey niet is.
 
DeEchteAjacied
 
2
11 november 2022 om 08:56
H2 moet aan de bak in de winterstop, mag hopen dat ze ook naar het WK zullen gaan om daar naar wat enigszins onbekende jongens te kijken. Een keeper en rechtsbuiten zijn een absolute must. Daar is geen twijfel over. Pasveer is een wisselkeeper die het afgelopen jaar naar behoren heeft gedaan in een goed draaiend elftal met een uitstekende verdediging voor zich. Conceicao is nog lang niet klaar voor een basisplek, Tadic/bergwijn zakken door het ijs op rechts en Berghuis heb je nodig in de as van het veld. Een linkspootje uit Brazilie scouten wellicht? Of een gevestigde naam (bailey? Ziyech?). Een rechtsback zou wat mij betreft ook geen overbodige luxe zijn. Rensch doet het redelijk en Sánchez is een miskoop van jewelste. De spoeling is wel dun daar.
 
jmaassen
 
3
11 november 2022 om 09:24
Stap 1; Schreuder ontstaan en een goede coach halen die wel een idee heeft en discipline. Stap 2; Nieuwe keeper en inderdaad een diepgaande rechtsbuiten. Er is nu niemand die een man kan passeren met een actie. Iedereen trekt naar binnen om lekker te breien.
 
The-Jump
 
0
11 november 2022 om 09:41
Die conceicao zou ik wel aandurven op rechts. Probleem is dat je met Bergwijn en Tadic zit. Maak een keuze, beiden kan niet. Tenzij je Tadic in de spits kan zetten, als Brobbey niet fit genoeg is. Kudus achter de spits, met Berghuis en Alvarez en je hebt een meer dan prima aanval. Andere trainer inderdaad, met een visie en een plan om die te laten renderen.
 
Voetbalvolger9
 
6
11 november 2022 om 09:11
Wat haat iedereen op Bassey? Niet de beste maar die jongen loopt telkens als laatste man en dan verwachten ze dat hij iedereen ala Frenkie wegdraait en vrij speelt
 
jmaassen
 
5
11 november 2022 om 09:22
Bassey vind ik oprecht een goede aankoop maar hij komt in een elftal terecht wat compleet uit vorm is geraakt. Hij is dan ook niet zo goed dat hij dit Ajax even bij de hand neemt. Hij is snel, fystiek onwijs sterk en kan ook prima een voetballen maar nu staat iedereen voor hem stil en maakt hij verkeerde keuzes. Ik ben ervan overtuigd dat als we Ten Hag nog hadden dat Bassey veel beter had gespeeld. Schreuder is echt een onbenul en dat zie je terug bij elke speler nu
 
 
0
11 november 2022 om 09:45
Bassey is een hardwerkende voetballer met een goed fysiek die niet kan voetballen. Als zo'n speler in Ajax 1 wilt hebben en daarbij zijn slechte opbouw accepteert dan is er inderdaad niets over te klagen. Echter wordt er over het algemeen iets meer van een verdediger van Ajax verwacht. De aanval begint bij Ajax over het algemeen bij hem of bij Timber. Dat kan hij niet, dus is er kritiek. Eigenlijk moet ook vooral de kritiek komen op de mensen die hem gehaald hebben en opstellen en niet op hem persoonlijk. Hij doet zijn best, maar kan gewoon niet datgene dat er verwacht wordt.
 
 
4
11 november 2022 om 10:40
@Janssen Ik denk dat je veel te veel kijk naar de speler persoonlijk i.p.v de tactiek. Als de spelers zich niet op de juiste plaatsen aanbieden en goede looplijnen hebben komt elke verdediger in de problemen. Vergelijk het met het Feyenoord van Advocaat en Slot. Advocaat zei dat hij niet de spelers had om op te bouwen een goed positiespel te spelen. En slot lukt het wel met nagenoeg hetzelfde elftal. Schreuder is gewoon een gigantisch tactisch onbenul. Geen 1 speler komt onder hem in z’n kracht te spelen. Bassey is natuurlijk voetballend geen Blind of Martinez, maar daar zijn er maar weinig van. Ik denk dat onder een tactisch fatsoenlijke coach z’n voetballende tekortkomingen veel minder aan het licht komen.
 
jmaassen
 
1
11 november 2022 om 10:42
Dat hoeft niet zolang je andere spelers hebt die de opbouw kunnen verzorgen. Nu hebben we helaas een back (rensch of Mexicaan) die dat niet kunnen en op links Wijndal (kan het niet) of Blind (uit vorm). Dan heb je alleen Timber maar die is ook niet in vorm en krijgt de ruimte niet omdat de tegenstander weet dat hij de enige is die kan opbouwen. Met Alvarez ervoor heb je echt een probleem aan de bal. Zou je net als vorig jaar een verdediging hebben met Mazraoui, Timber, Bassey en Blind in juiste vorm dan is Bassey juist een toevoeging met zijn fystiek en snelheid. Ik ben nog steeds blij met Bassey en denk dat we hem pas echt kunnen beoordelen zodra Schreuder eruit is en er een coach komt die wel een idee heeft.
 
 
0
11 november 2022 om 12:45
ik besef dat het ook aan de rest van het elftal ligt. Maar als je Alvarez op het middenveld hebt staan (en nu meestal ook met Taylor naast hem) dan heb je wel een voetballende centrale verdediger nodig. Ik (en heel veel analisten met mij) snap niet waarom ze ooit bij hem uitgekomen zijn. Sterker nog, zelfs bij de scouting van Ajax was deze man totaal niet in beeld. Dat betekend dat of de scouting niet goed werkt of het is heel vreemd dat ze deze man gehaald hebben. Het lijkt een soort paniekaankoop.
 
 
0
11 november 2022 om 12:47
@jmaassen Is zijn fysiek werkelijk zo goed ? Ik zie dat hij ook geregeld simpel aan de kant wordt gezet. Daarbij zou volgende de statistieken hij meer kopduels verliezen dan winnen.
 
PieterPrins773
 
0
12 november 2022 om 10:23
Deze man kan echt geen hout voetballen. Dan moet je niet bij ajax zijn. Verdedigend ook erg zwak en positioneel een drama. Misschien kan hij bij een ploeg die ingezakt met 5 verdedigers speelt leuk uit de voeten. Niet bij ajax met zo veel ruimte in de rug. Niet de voetballende kwaliteiten nog de intelligentie. Snel verkopen in de winterstop
 
jmaassen
 
5
11 november 2022 om 09:19
Ajax moet echt wakker worden!! Schreuder moet er per direct uit, hij is echt de hoofdschuldige in deze zooi! Stelt verkeerde spelers op en is gewoon te zwak. Als Ajax hem laat zitten worden we in één seizoen 6 jaar terug in de tijd geflikkerd en is alles wat we opgebouwd hebben onder Overmars naar de klote. Onder Overmars en Ten Hag heerste er een mentaliteit die aangaf dat we de Europese top wilde aanvallen en dat straalde we ook uit. Overmars voorop en Ten Hag op het veld die super fel was in de trainingen. Nu hebben we overal half slappe zakken zitten die alles prima vinden. Hamstra die tevreden is met hoe het nu gaat en Schreuder vind het ook allemaal niet zo slecht en ziet overal positieve punten om zijn eigen plekje te redden en iedereen tevreden te houden. Veelzeggend is dat de spelers al in de voorbereiding aangaven dat er minder hard getraind werd als onder Ten Hag. Zegt in mijn optiek al heel veel over de mentaliteit er weg is. Zeker nu we ook de felheid van Tagliafico en Martinez missen. Ajax is zeker in groot verval en hopelijk hebben we in v.d. Sar en Huntelaar nog twee mensen die dit een halt gaan toeroepen. Als zij ook niet ingrijpen dan gaan we echt een klote jaar hebben waar we de komende 5 jaar nog gevolgen van gaan zien. Schreuder eruit en doorselecteren!!
 
 
5
11 november 2022 om 09:22
Ajax had meer moeite moeten doen een keeper te halen. Heel Nederland weet al 18 jaar hoe goed Pasveer is. Een degelijke Eredivisiekeeper die net als alle andere degelijke keepers een goede periode doormaakt. De bizarre elevatie naar `s lands beste keeper sloeg ook toen hij wel ballen tegen hield helemaal nergens op. Pasveer lijkt mij gehaald als 2e keeper voor Ajax en is van het niveau 2e keeper van Ajax. Bassey is een ander verhaal. Wie hem heeft gescout en dacht, ja das echt een Ajaxverdediger moet je er direct uitpleuren. Waarom is er na een wedstrijd waarin Ajax 20 keer op de paal schiet Schreuder eigenlijk nog steeds de zondebok. Kijkt hij alles over en naast?
 
STB040
 
0
11 november 2022 om 09:29
In principe hadden ze een geweldige keeper op de lijst staan en volgens mij zo goed als binnen. Die keeper van Benfica is echt goed, doodzonde voor Ajax dat de raad daar voor is gaan liggen.
 
 
0
11 november 2022 om 09:39
Ja die Vlachodimos was idd een topaankop geweest. Ze hadden beter voor Bassey kunnen gaan liggen.
 
Sitostick
 
1
11 november 2022 om 09:54
Die Vlachodimos heeft volgens mij twee houten linkervoeten. Dan kun je niet zeggen dat hij een goede aankoop voor Ajax zou zijn als je net nog zoiets over Bassey roept.
 
 
0
11 november 2022 om 09:50
Oké bassey is Misch niet de beste voetballer.maar hij word ook niet echt geholpen. Timber die altijd maar mee naar voren gaat. En niet zoals vorig jaar gewoon altijd goed rug dekking gaf. De middenvelders die ook te vaak verstoppertje spelen. Waardoor hij niet snel de bal kan geven. Ik vergelijk hem met schanzes onder het jaar van Peter bosz dat was ook niet de beste voetballer. Maar doordat hij de bal veel sneller kwijt kon aan de middenvelders. Werd dat veel meer verbloemd. Als nu bij bassey.
 
Miccoli
 
2
11 november 2022 om 09:59
Zelf vind ik de aankopen van Ajax helemaal niet zo slecht. Bergwijn is gewoon een top speler, Bassey is een groot talent en Brobbey idem. Wel vind ik dat er voor al deze spelers te veel geld is uitgegeven. Wijndal en Conceicao zijn ook twee getalenteerde spelers waar ik vertrouwen in heb plus zij ook nog ingekocht voor redelijk schappelijke prijzen. Kaplan kan ik nog moeilijk oordelen omdat ik daar gewoon niet veel vanaf weet. Ocampos en Sanchez vind ik persoonlijk gekke (paniek) "aankopen". Ocampos omdat hij ten eerste bekend stond als een moeilijk gozer, en daarnaast ook gewoon niet in het voetbalplaatje van Ajax past. Sanchez omdat het gewoon geen Ajax-back is. Van te voren werd al gezegd dat hij het vooral van zijn verdedigende kwaliteiten moet hebben, maar zelfs die vallen tegen. Grillitisch ben ik persoonlijk nog nieuwsgierig naar. Heeft mij in de weinige speelminuten wel redelijk kunnen overtuigen. Ik zie in hem een Alvarez die beter aan de bal is. Voor mij is en blijft het grote probleem Schreuder. Hij heeft na 4 maanden nog steeds geen vaste elf weten neer te zetten. Er zit geen tactiek in en geen vastigheden. Dan vind ik het logisch dat de spelers ondermaats presteren.
 
Nick Danninga
 
0
11 november 2022 om 10:50
Bergwijn een topspeler? Dat weet hij dan vakkundig te verbergen. Het is eerder een eeuwige belofte. Een topspeler staat er altijd, ook als de rest van het team niet goed draait. Een aanvallende topspeler speelt mannetjes uit en scoort ook in slechte potjes. Dat alles doet Bergwijn niet. Bergwijn teert op een paar goede potjes in zijn carriere. Het is gewoon 30+ miljoen door het putje. Want dat geld ga je nooit meer terugverdienen. Bij Tottenham liggen ze met Pasen nog dubbel van het lachen dat Ajax zo gek is geweest om dat bedrag te betalen.
 
mitchajax020
 
0
11 november 2022 om 10:19
Deels eens met Kieft. Pasveer begon goed maar ik vindt hem de laatste tijd ballen door laten gaan, dat ik denk sorry hoor wat duik jij traag. Bassie moet je tijd gunnen want Anthony en Martinez stonden er ook niet gelijk en vooral Martinez werd afgekraakt door de media en duurde omheen half jaar voordat zij goed speelde. Wie hij ook mag benoemen is Timber want sinds hij aanbiedingen kreeg speelt hij gewoon slecht, speelt vaak geen laatste man meer en maakt fouten. Ik vindt hem tegenvallen tot nu toe, die moet je ook eens wisselen
 
Soccerfan_1
 
2
11 november 2022 om 10:51
Ach ja martinez en alvarez konden er ook niks van toch? De letterlijke woorden die je vaak hoorde was die Argentijn voegt niets toe aan Ajax, als je dat niet in je jeugd hebt lopen. En kijk nu eens. Bassey komt er wel. Met de juiste spelers aan zijn zij kan hij in z’n rol groeien. Spelers na 2 maanden afschrijven is zo gemakkelijk hè. Maar ja zelfs Lucca werd afgeschreven na 2 invalbeurtjes van 10 minuten. Zo gaat het blijkbaar met nieuwe spelers. Geen tijd meer om je aan te passen nee meteen presteren en 2 keer scoren in 5 minuten, anders ben je een miskoop.
 
mitchajax020
 
1
11 november 2022 om 11:12
@Soccerfan_1 dat zeg ik elke x. Ze zijn zo snel met afschrijven. Martinez kon er ook niets van vooral door de VI heren, half jaar later met Anthony erg belangrijk geworden voor Ajax. Ik lig in een deuk als na het WK hij de pannen van het dak speelt
 
XIII
 
1
11 november 2022 om 11:36
Dit dus. Ik maak me ook niet druk om de aankopen. Die komen er wel, alleen dan moet er wel een degelijke manier van spelen komen en vaste patronen. Dan wordt iedereen vanzelf beter. Dat gaat niet lukken met Schreuder, dus enige die er echt letterlijk niets van kan is de trainer. Maar waarom ze in de media hem niet onder vuur nemen maar de spelers. Timber kan er nu ook niets van, Alvarez is ook vele malen minder. Er is letterlijk maar 1 speler die het goed doet en dat is Berghuis. Licht het dan aan de spelers of aan de trainer?
 
Feliz
 
0
11 november 2022 om 11:59
Juist! Het komt goed. Laten we eerst als team denken aan verdedigen dan volgt de rest snel!
 
Feliz
 
2
11 november 2022 om 11:57
Tijd om na het weekend goed te evolueren en dan met de bezem door wat hoekjes en gangen van de gaan club gaan. Het technisch beleid ook grondig onderzoeken. je krijgt bijna het idee dat er door de vele ontvangen miljoenen ook makkelijk wordt gedaan over bedragen/aankopen. En de aankopen die zijn gedaan, op Conceicao en Lucca na, konden vele van ons ook wel maken.