'Kökçü gaat voor veel geld weg en ik denk dat hij droomt van de Turkse top'
Woensdag, 29 maart 2023 om 23:53

Ronald de Boer was dinsdag erg te spreken over Orkun Kökçü. De Turkse middenvelder maakte tijdens de afgelopen EK-kwalificatiereeks veel indruk op de analyticus, die van mening is dat Kökçü 'het licht heeft gezien'. "Hij is bij Turkije net zo goed als bij Feyenoord", concludeerde De Boer op de laatste dag van de interlandperiode.

Kökçü kwam rond afgelopen interlandweekend tweemaal in actie als basisspeler van Turkije. In het eerste duel in Groep D won hij met 1-2 van Armenië en kwam hij op zeer fraaie wijze tot scoren, maar in de tweede wedstrijd ging het mis voor de Turken. In eigen huis verloor men met 0-2 van Kroatië, waardoor Turkije voorlopig de derde plek in de poule bezet, achter respectievelijk Wales en de tegenstander van afgelopen dinsdag.

Ondanks het enigszins tegenvallende resultaat van Turkije als team was De Boer, te gast bij Ziggo Sport, erg enthousiast over de kwaliteiten van Kökçü. "Hij neemt daar dezelfde rol in als bij Feyenoord: het heft in handen nemen op het middenveld, altijd vooruit kijken, heersend aan de bal. Hij probeert altijd vooruit te spelen. Zeker met Hakan Çalhanoglu van Internazionale kan hij het heel goed vinden. Ook dat fysieke, hij heeft het licht gezien. Je moet zorgen dat je een sportlichaam hebt. Dat heeft hij nu. Een goed schot had hij ook altijd al."

"Je ziet aan alles dat die jongen zo lekker in zijn vel zit", vervolgde De Boer. "Hij ziet er ongelooflijk fit uit. Daardoor maakt hij zo'n geweldig seizoen door, want hij kan natuurlijk geweldig voetballen. Als je dat dan ook nog eens negentig minuten lang kan doen en zelfs ballen af kunt pakken door veertig meter terug te sprinten. Hij gaat zeker voor een heel groot bedrag weg voor Feyenoord. Kökçü doet het geweldig in de Eredivisie en in Europa, maar hij doet het ook nog eens op dit niveau. Ik denk dat hij ook moeilijk te houden is. Ik denk dat hij toch droomt van clubs als Galatasaray of Fenerbahçe", besloot De Boer.

Meer nieuws
   
09:38
09:38
Footy Headlines lekt na thuistenue ook uitshirt Feyenoord voor komend seizoen
3
   
09:15
09:15
Feyenoord ontvangt gigantisch bedrag van Liverpool voor Arne Slot
87
   
08:47
08:47
Oosting zet deur voor toptarget Twente wagenwijd open: 'Als zo'n speler...'
23
   
08:26
08:26
'Ajax bracht bezoek aan talentvolle trainer; ook Europese topclubs met interesse
15
   
07:44
07:44
Driessen: 'Hij is de eerste speler die Slot er bij Liverpool direct uitknikkert'
34
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (62)

 
Giannini
 
22
30 maart 2023 om 00:26
Nou dat hij lekker naar Besiktas, ook goed. Hij zal zich daar meer op z’n gemak voelen. Geen verwachtingen waarvoor hij problemen krijgt met z’n omgeving.
 
El Fenomeno
 
68
30 maart 2023 om 00:54
Geeft al aan dat die 'analisten' het voetbal niet eens goed volgen.
 
MrMischa!
 
162
30 maart 2023 om 00:03
Waarom zou die dromen van de Turkse top. Denk dat die wel wat niveaus hoger aan kan. Dortmund ofzo.
 
myvision
 
74
30 maart 2023 om 00:17
Precies. Met alle respect, maar als je naar de Turkse top gaat spreekt daar echt weinig ambitie uit. Ze zullen daar vast beter betalen, maar Turkije is Europees echt ver weg gezakt en de Turkse top doet het structureel slechter dan de Nederlandse.
 
Arnhem2001
 
29
30 maart 2023 om 00:26
Turkse clubs hebben grotendeels geen geld meer. De 'grote 3' daar zaten elk flink in de buurt van een faillisement, en hun herstel is grotendeels de grond in geboord door Erdogan's clowneske beleid. En als je daar de onderste helft van de competitie bij komt qua clubs, loop je een fors risico dat gewoon eens in de zoveel tijd je salaris niet uitbetaald wordt. Zelfs voor het salaris zou je het daar niet meer naartoe moeten gaan.
 
myvision
 
24
30 maart 2023 om 00:35
Thanks voor je extra informatie. Dan zou ik als Kokcu zijnde al helemaal niet eens overwegen daar naartoe te gaan.
 
LegendTurk
 
5
30 maart 2023 om 10:06
Zou je zeggen, maar met een nationalist als hem zie ik het helaas wel gebeuren.
 
PanFC
 
24
30 maart 2023 om 00:34
Ik denk het niet. Als depay en vd Beek het niet redden bij United, Klaassen niet bij Everton, waarom Kokcu dan wel bij Dortmund? Ga me niet vertellen dat hij beter is.
 
myvision
 
137
30 maart 2023 om 00:37
Omdat De Ligt het wel redt bij Juve en Bayern, Frenkie het wel redt bij Barca, Martinez het wel redt bij United... waarom is je glas half leeg?
 
impossible
 
31
30 maart 2023 om 00:41
Dat Depay het niet gered heeft oke, want van hem had ik verwacht dat hij de absolute top zou halen. Maar Van de Beek en vooral Klaassen opnoemen? Eerst genoemde deed het super goed in de beste Ajax team van de laatste 15 jaar. Maar ik denk dat dan meer lag aan de team dan aan hem want iedereen was heel goed. Klaassen beter dan Kokcu?
 
El Fenomeno
 
50
30 maart 2023 om 00:55
Omdat Klaassen en Van de Beek twee beperkte spelers zijn. Depay is technisch ook niet sterk genoeg voor de EPL. En Dortmund is een prima club met altijd veel voetballend vermogen en waar jonge spelers kansen krijgen.
 
impossible
 
23
30 maart 2023 om 01:02
@elfenomeno Precies dat, en Salih Ozcan is een belangrijke kracht bij Dortmund. Bij Turkije zie je dat Kokcu veel beter dan hem is.
 
Ajaxfollower
 
13
30 maart 2023 om 07:49
Vooral Van de Beek is een klasse beter dan Kokcu. Van de Beek was één van de grote uitblinkers in 18/19 in zowel de Eredivisie, Beker als de CL tegen o.a. Real, Juve en de Spurs. Bij dat niveau is Kokcu nog niet in de buurt geweest.
 
Ajaxfollower
 
5
30 maart 2023 om 07:55
Vooral Van de Beek is een klasse beter dan Kokcu. Van de Beek was één van de grote uitblinkers in 18/19 in zowel de Eredivisie, Beker als de CL tegen o.a. Real, Juve en de Spurs. Bij dat niveau is Kokcu nog niet in de buurt geweest.
 
Nora1911
 
12
30 maart 2023 om 08:24
@snellesnickel En wat heeft Kokcu voorlopig bereikt? Nog minder lijkt me... (nog) geen kampioenschap, geen cl ervaring, laat staan scoren tegen de absolute Europese top, of een halve finale cl gespeeld. Dus om nou blind te stellen dat Kokcu beter is dan van de Beek? Dat vind ik een beetje voorbarig, hij mag dat eerst wel eens laten zien.
 
Weef
 
17
30 maart 2023 om 09:19
Van de Beek beter dan Kokcu? Op welk gebied precies? Dat zou dan enkel zijn omdat hij een aantal belangrijke goals heeft gemaakt in de CL? Buiten zijn rendement, dat overigens niet eens belachelijk veel hoger is dan van Kokcu, is Kokcu op alle facetten beter. Donny had vooral het geluk dat hij in een bijzonder sterk team zat. Hij behoorde daarin niet tot de sterkhouders. Ik heb ook vanaf het begin geroepen dat hij zou floppen in het buitenland. Is eigenlijk gewoon een 13 in een dozijn speler, die toevallig perfect paste in het Ajax team van die periode.
 
spursboy
 
1
30 maart 2023 om 09:37
Bwa, ik zou depay graag eens bij Tottenham gezien hebben, minder druk om te presteren dan bij united doet veel.
 
Tornado72
 
10
30 maart 2023 om 10:19
Van de Beek deed het bij Ajax uitstekend in een erg goed draaiend team. vd Beek was een prma meevoetballer maar geen leider in het veld, niet als persoon en niet als voetballer. Kokcu is een leider in het veld hij bepaald of er versneld vertraagd of druk gezet moet worden. Kokcu is een nu stuk verder dan vd Beek toen hij vertrok bij Ajax. Wat niet wil zeggen dat hij het redt in de Engelse top. vd Beek is zeker niet beter dan Kokcu.
 
j3ro3ntj33__
 
6
30 maart 2023 om 12:32
Kokcu op alle facetten beter? Kokcu mag de veters van Donny niet eens strikken. Laat me niet lachen. Kokcu doet het leuk in een super draaiend Feyenoord, wat ook uit elkaar valt als Slot vertrekt.
 
PanFC
 
2
30 maart 2023 om 15:19
@Myvision. Leuk dat je De Ligt en Frenkie noemt, maar die zijn dus nog een stukkie beter dan vd Beek, Klaassen en Depay…
 
Ajaxfollower
 
1
30 maart 2023 om 17:42
Je bedoelt de leiding nemen in topwedstrijden door beslissende doelpunten te maken en assists te geven tegen de binnenlandse en Europese top zoals Van de Beek dat wél liet zien? Nee, dat hebben we Kokcu inderdaad nog niet zien doen. Zoals ik al zei, Kokcu is een prima voetballer en draait een heel goed seizoen, maar de top die Van de Beek heeft laten zien heeft Kokcu nog niet aangetikt. Op het moment dat hij dit wel heeft laten zien, mag je hem vergelijken met Van de Beek.
 
MrMischa!
 
1
30 maart 2023 om 19:40
Kokcu zou het ook niet redden in Engeland, daarom geef ik Dortmund aan. Van de Beek zou het ook een stuk beter in Duitsland doen, past beter bij zijn speelstijl. Maar daar kijken spelers nog maar weinig naar tegenwoordig.
 
Mikeyduff
 
4
30 maart 2023 om 07:43
Hij zal er wellicht ooit z'n carriëre willen sluiten wellicht. Maar het lijkt me dat Kokcu als volgende club naar een Europese subtopper zal gaan zoals Benfica of Valencia. Dortmund zou ik ook een hele mooie club vinden voor Kokcu. Duitsland is vaak net wat fysieker dan Portugal of Spanje en dat ligt Kokcu overduidelijk wel.
 
TILBURG013
 
4
30 maart 2023 om 08:47
Turkse top is zelfs een stap omlaag tov Feyenoord
 
273618
 
4
30 maart 2023 om 08:52
Sowieso, "gaat voor veel geld weg" en Turkse top in één zin lijkt me ook niet erg logisch
 
Chilii
 
1
30 maart 2023 om 13:02
Omdat elke Turkse jongen opgroeit als groot fan van de topclubs. Mesut Ozil zelfde, Ilkay, Emre can allemaal t zelfde, Nuri Sahin natuurlijk. Maar van Feyenoord naar de Turkse top is natuurlijk geen stap voorruit en als Orkun zich wilt ontwikkelen, moet hij gewoon naar de toplanden gaan. Orkun gaat toch wel een keer in Turkije spelen. Over 10 jaar ofzo.
 
Constant kante
 
1
30 maart 2023 om 17:30
"waarom zou die dromen van de Turkse top. " Ik kan me best voorstellen dat een jongen van Turkse komaf ooit voor een Turkse topclub zou willen spelen. Wie weet komt hij daar ook ooit terecht. Maar als Feyenoord echt flink voor hem wil cashen, dan moeten ze hem zeker niet aan de Turkse top verkopen. Die kunnen geen bedragen betalen die Premier Leagu clubs wél kunnen betalen.
 
Mattiaspsv
 
25
30 maart 2023 om 00:04
Ik kan me toch niet voorstellen dat Kökçü op dit moment in zijn carrière de stap van Feyenoord naar één van de Turkse topclubs zou maken, qua niveau zet je dan eerder een stap opzij dan een stap omhoog. Het zou natuurlijk kunnen dat zijn liefde voor een Turkse club groter is dan zijn ambities om op Europees topniveau te spelen maar ik neem aan dat hij die stap dan ook al eerder had kunnen maken.
 
myvision
 
85
30 maart 2023 om 00:18
Qua niveau zet je dan een stap omlaag. Ik denk dat Feyenoord op dit moment iedere Turkse topclub zou verslaan.
 
ByRm4
 
2
30 maart 2023 om 10:30
Ze zullen het afleggen tegen de Fener en Gala van dit jaar..
 
Mattiaspsv
 
0
31 maart 2023 om 00:32
@myvision Het siert je wel om dat te zeggen als Ajacied, hoewel ik denk dat je gelijk hebt is het natuurlijk ook een momentopname.
 
hansrot
 
34
30 maart 2023 om 00:12
Wat is dit voor een gelul, Misschien als hij 32 is. Voor kokcu zal je rond de 35 miljoen moeten betalen, dat is voor iedere Turkse club onhaalbaar.
 
Feye_88
 
4
30 maart 2023 om 09:29
Je gaat ook naar een zwakkere competitie met slechtere topclubs. Rare De Boer...
 
impossible
 
19
30 maart 2023 om 00:13
De beste middenvelder van de Eredivisie die gaat zeker voor veel geld weg. Ik zie hem wel echt in Italie passen bij een Napoli bijvoorbeeld en die kunnen zeker 40/50 miljoen neerleggen voor hem.
 
PanFC
 
9
30 maart 2023 om 00:35
Maar dat gaan ze echt niet doen. Hij is het niet waard en kan dat niveau echt niet aan. Subtopper in duitsland, Italië, Spanje misschien, maar zeker niet de top.
 
impossible
 
40
30 maart 2023 om 00:42
En waaruit baseer je dat hij het niveau niet aankan?
 
Torero_bjk
 
14
30 maart 2023 om 00:59
Volgens zulke types als jullie was hij ook niet geschikt als aanvoerder.
 
AjaxNL!
 
5
30 maart 2023 om 00:49
Zielinski speelt op zijn positie, die moet dan eerst weg
 
Emiliogaviria
 
11
30 maart 2023 om 00:58
Ik zie hem eerder naar Atletico gaan. Hij zou de perfecte vervanger zijn van Arda. Sinds hij weg is hebben ze nooit een geschikte vervanger gevonden.
 
Lekiam
 
2
30 maart 2023 om 10:24
Ik ga je voorspellen dat Kokcu voor minder dan 30 miljoen weg gaat. Let maar op.
 
Branquinho
 
0
30 maart 2023 om 10:54
Het niveau Napoli is echt nog te hoog gegrepen vind ik, daar lopen gewoon toppers rond. Kokcu is potentieel absoluut geen topper. Clubs als Lazio of Roma komt bij hem meer tot zijn recht.
 
grauwe deksel
 
84
30 maart 2023 om 00:19
Van Basten die "6" Geertruida beste positie noemde Waterreus met 11 ajaxcieden in zijn gecombineerde XI Dan denk je alles gehad te hebben en roept de Boer dat Kokcu droomt van Fenerbahçe. Ga je alsjeblieft verdiepen in de andere 17 ploegen in de eredivisie, naast Ajax, voor je je zelf enigszins analist mag noemen.
 
BatuhanK
 
24
30 maart 2023 om 00:36
Dromen van de Turkse top? Ja misschien als ie de 30 voorbij is. Wij ( als Besiktas zijnde) hadden de kans om Orkun te halen rond 2018 denk ik. Helaas werd er toen een stokje voor gestoken door toenmlaig bestuursleden Safak Mahmutyaziçioglu en Umut Güner. Heeft wel goed uitgepakt voor Orkun, hij zou zich nooit ontwikkeld hebben zoals bij Feyenoord.
 
Torero_bjk
 
4
30 maart 2023 om 01:01
2018 idd. Hij postte zelfs een video met zijn BJK shirt (omdat hij dacht dat de transfer rond was). Net als Ferdi zijn we hem misgelopen door baki mercimek en de twee die je hierboven noemt
 
Bananana
 
29
30 maart 2023 om 00:49
Dromen van een Galatasaray of Fenerbahce? In deze fase van zijn carriere? Heeft Ronald de Boer toevallig een klap van de molen gekregen?
 
AZE/CHE 4 EVER
 
12
30 maart 2023 om 01:17
Tja die zal wel denken, Kokcu is van Turkse afkomst dus hij zal wel dromen van de Turkse top.
 
Torero_bjk
 
21
30 maart 2023 om 00:54
Ken je feiten Ronald voordat je iets roept. Of check zijn uitgebreidde interview aan de staatstelevisie. Kökçü heeft in oa dat interview meermaals aangegeven sinds kleinsafaan BJK fan te zijn. Hij heeft inderdaad een droom en dat is ooit om het shirt van ons te dragen. Ooit zal hij die droom waarmaken. Voor nu liggen zijn ambities en potentie veel hoger dan de Turkse competitie. Ik hoop dat hij naar een topcompetitie gaat en een geweldige carriere tegemoet gaat
 
KTB84
 
10
30 maart 2023 om 07:51
Dan houdt De Boer een mooi betoog, met lovende woorden over Kökcu en verpest hij het met één zin. Als hij gestopt was vóór de laatste zin, was het een uitstekende analyse. Nu is het voer voor reageerders op fora zoals VZ.
 
willempiedebok
 
4
30 maart 2023 om 08:50
Zou zeggen word eerst maar eens kampioen met Feyenoord. En dan lijkt het me geweldig om de CL in te gaan met Feyenoord, geldt ook voor Slot. Zou het onbegrijpelijk vinden als spelers/trainer dan weg zouden gaan.
 
Weef
 
5
30 maart 2023 om 09:22
Juist... Hoe verenig je de uitspraak dat hij weggaat voor een groot bedrag met dromen van Turkse topploegen? Ik geloof dat er nog nooit meer dan 15 mln is betaald voor een speler door die Turkse topploegen, die bovendien (financieel) in erg zwaar weer verkeren. Niveautje lik me vestje weer, deze uitspraken...
 
vak26
 
6
30 maart 2023 om 12:30
Zit er nog iemand te wachten op de mening van De Boer? Die man kun je toch niet meer serieus nemen.
 
Alkaline
 
2
30 maart 2023 om 15:57
Ik denk pas aan het einde van zijn carrière dat ie ergens in Turkije gaat voetballen als die nu vanuit Feyenoord direct naar Turkije vertrekt zou wel een hele verkeerde keuze zijn. Hij kan meedraaien in een subtop bij een Engelse club zoals een Fulham of een Brighton.
 
Bruine Kevin
 
0
1 april 2023 om 16:29
Als Kökçü nu naar een Turkse topclub gaat is dat de doodsteek voor zijn carrière. Ik denk dat hij beter voor een mooie Europese subtopper kan kiezen die Champions League speelt. Daarna kan hij altijd nog gaan afbouwen bij een Turkse topclub mocht hij dat willen.