Koeman zet 'zorgenkindje' op scherp: 'Als iedereen fit is, staat hij ernaast'
Zaterdag, 3 juni 2023 om 07:47

Het heeft er alle schijn van dat Daley Blind niet aan de aftrap zal beginnen in de eerste halve finale van de Nations League. Volgens bondscoach Ronald Koeman is het zorgelijk te noemen dat de 33-jarige verdediger afgelopen seizoen nauwelijks gespeeld heeft bij Bayern München. Koeman geeft in gesprek met De Telegraaf toe te zullen kiezen voor andere spelers als iedereen topfit is. "Toch schrijf ik hem niet af", aldus de bondscoach.

Blind tekende na zijn contractontbinding bij Ajax in januari op goed geluk in de Allianz Arena. De multifunctionele linkspoot wist dat hij een reserverol zou gaan krijgen, maar werd sinds het ontslag van Julian Nagelsmann helemáál niet meer gebruikt. Daardoor dateren Blinds laatste minuten van 11 maart, toen hij zes minuten mocht invallen tegen FC Augsburg. Reden genoeg voor Koeman om hem 'een zorgenkindje' te betitelen.

"Daley is het afgelopen halfjaar nauwelijks aan spelen toegekomen", laat de bondscoach zaterdag optekenen door De Telegraaf. "Goed trainen bij een goede club met een goed idee van trainen is onvoldoende. Als iedereen topfit is, dan verliest Daley de strijd ten opzichte van anderen. Toch schrijf ik hem niet af als hij aan voetballen op een hoog niveau toekomt. Je kunt altijd van hem op aan, hij heeft ervaring en kan op meerdere posities uit de voeten. Daley is ook belangrijk geweest in de kwalificatie voor de Final Four", aldus Koeman.

Zeker is dat Blind deze zomer al na een halfjaar afscheid neemt van Bayern. De 101-voudig international had een contract tot eind dit seizoen en zag dit niet verlengd worden. Waar Blind zijn carrière voortzet, is nog maar de vraag. Klaas-Jan Huntelaar zou de ras-Ajacied gepolst hebben voor een terugkeer in Amsterdam, maar dit werd door Blinds vader Danny ontkracht. Daley gaf onlangs in zijn eigen podcast Football is Life aan 'meerdere opties' te hebben.

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
6
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (46)

 
DRL80
 
178
3 juni 2023 om 07:51
Koeman is een clown. Helaas denkt de KNVB dat hij een top coach is. Schrijft Blind niet af.. Kan opbouwen maar verder niets. Frimpong kan in zijn ogen niet verdedigen maar verder alles wel. Wie selecteert hij? Gelijke monniken, gelijke kappen..
 
Reinaldinhoo
 
37
3 juni 2023 om 07:55
Helemaal met je eens wat heeft hij op topniveau Laten zien…. Leuk mens maar we hebben iemand nodig met durf en een spelidee. Niet van alle ballen op Memvis en Daley die ik een mooie vent vind en een fantastische speler die hij was selecteren. De man stond er zelfs bij Ajax naast.
 
DeRooney
 
19
3 juni 2023 om 08:30
"Helemaal met je eens wat heeft hij op topniveau Laten zien…. " Heb je het seizoen 2018/2019 niet gezien in de Champions League? En wat denk je dat het effect is van het feit dat Blind niet meer bij ajax speelt op de toppen van zijn kunnen? Dat hij er nu niet meer bij zou horen kan ik begrijpen. Maar ga niet zeggen dat hij niks gepresteerd heeft op topniveau. Hij was onwijs belangrijk voor ajax in 18/19 bijv. Dat heeft Ten Hag vaak genoeg gezegd.
 
Reinaldinhoo
 
3
3 juni 2023 om 14:30
Over Blind kan ik je niet meer dan gelijk geven maar mijn opmerking was naar Koeman gericht. Daley was geweldig en ik vind het jammer dat het zo geëindigd is. Maar koeman heeft als trainer mij echt niet kunnen overtuigen.
 
Inti
 
15
3 juni 2023 om 08:02
Blind is toch prima voor de bank om mee te nemen? Zeker omdat hij op meerdere posities inzetbaar is. Voor de basis komt hij al lang te kort, maar kan dit prima begrijpen van Koeman.
 
Unknown007
 
55
3 juni 2023 om 08:13
Hij kan inderdaad op meerdere posities spelen, maar behoort op geen van die posities tot de 2-3 beste opties die we hebben voor het Nederlands elftal. De eerste periode van Koeman was erg goed en was daarom ook blij dat hij weer terugkwam. Helaas lijkt hij voornamelijk zijn vriendjes uit de eerste periode te willen pleasen ivp een nieuw team op te bouwen
 
Pieterpost
 
11
3 juni 2023 om 08:49
Het is/was gewoon heel erg in de mode om te roepen dat Blind niet bij Oranje hoort en dat Frimpong de beste rechtsback is die we hebben op VZ. Malacia is nog altijd een instabiele factor (ook al heeft ie wel potentie), Aké is veel beter als linksback. En wat betreft Frimpong die had geselecteerd kunnen worden, maar je hebt met Dumfries en Geertruida al 2 goeie rechtsbacks. Laat Frimpong eerst maar een transfer maken en zich wat meer in the picture spelen.
 
Tinus88
 
40
3 juni 2023 om 09:03
@Pieterpost, Frimpong zich in de picture spelen? What? De beste jongen staat in heel veel '' Bundesliga van het jaar '' lijstjes. Als hij zich in de picture moet spelen waarom selecteren we dan wel Geertruida? Want die heeft, beste rb eredivisie, in vergelijking met hem helemaal nog niks bewezen.
 
kmmaoh
 
17
3 juni 2023 om 09:22
Precies dit. Frimpong speelt al 2 jaar geweldig op rb/rm. Is op die positie zeker beter dan Geertruida. Sterker nog. Ik denk dat hij momenteel ook beter is dan dumfries
 
Pieterpost
 
1
3 juni 2023 om 09:36
Was wel de beste Feyenoorder in de conference League finale vorig jaar en beslissend in de titelreeks dit seizoen Geertruida. Stond laatst ook dat Barca interesse had. Dumfries eruit spelen is op dit moment moeilijk, omdat die natuurlijk basisspeler is bij Inter in de CL.
 
Tinus88
 
13
3 juni 2023 om 09:53
Ja, allemaal op een minder niveau daar waar Frimpong zich al laat zien. Ik heb niks tegen Geertruida dat is eenmeer dan prima back, maar Frimpong is wel een niveautje hoger momenteel.
 
Jackieboy10
 
7
3 juni 2023 om 09:54
Tinus, Pieterpost kijkt nauwelijks buitenlands voetbal. Dus voor hem ben je dan überhaupt niet snel "in the picture".. Tenzij je een paar goede potjes in een EL/Conference League speelt, dan ben je ook "in the picture".
 
IkWeetAlles11
 
45
3 juni 2023 om 08:04
"Zorgenkindje", "is onvoldoende", maar je selecteert hem wel. Wat klopt er hier niet beste Ronald?
 
Zwollenaar01
 
5
3 juni 2023 om 08:37
Wat een gezeik over Koeman. Ter herinnering zn eerste periode als bondscoach:Koeman coachte in totaal `slechts` twintig interlands van het Nederlands elftal. Daarin werd er elfmaal gewonnen, vijfmaal gelijkgespeeld en vier keer verloren. Zijn eerste interland tegen Engeland (0-1 verlies), eerste officiële interland tegen Frankrijk (2-1), ontmoeting met Duitsland (2-3) en Nations League-finale tegen Portugal (0-1) gingen verloren.In zijn laatste interland werd zijn grootste zege geboekt (5-0 op Estland), het land tegen wie Oranje ook de op een-na-grootste overwinning behaalde onder Koeman (0-4). Met diezelfde cijfers werd ook Wit-Rusland verslagen, al waren de ruime zeges op Portugal (3-0), Duitsland (3-0, 2-4) en Frankrijk (2-0) indrukwekkender.Zullen we dus eerst maar gewoon eens afwachten hoe hij het doet?
 
FR010FRDAM
 
9
3 juni 2023 om 08:59
Ja, iedereen doet nu alsof Koeman er niks van kan omdat hij Blind selecteert en Frimpong niet oproept. Ik vind Blind niks en heb net als 95% hier Frimpong amper zien spelen. Maar Koeman heeft zich inderdaad eerder bewezen. Hij is tactisch sterk en weet wat hij doet. Afwachten hoe het nu gaat.
 
Hendrik123
 
15
3 juni 2023 om 09:53
Wat ik me herinner van Koeman is dat hij vlak voor het eindtoernooi, daar waar het allemaal om draait, vertrok. Voor de rest heeft hij wat leuke vriendschappelijke wedstrijden gespeeld, maar daar hecht ik niet al teveel waarde aan. Het draait om het EK en het WK. Dus we gaan zien hoe hij het gaat doen. Ik heb er geen moeite mee dat hij nu weer de trainer is, maar ik kijk ook niet overdreven positief terug op zijn eerste periode zonder eindtoernooi.
 
robertow
 
4
3 juni 2023 om 10:02
Belachelijk dat jij iemand een clown noemt die zoveel heeft bereikt als voetballer en trainer zijnde.idd vreemde keus Blind, maar hij is de bondscoach. Ben benieuwd of jij zelf hoger hebt gevoetbald als Bal op Dak 8. Dat Frimpong afzegt voor Jong Oranje zegt mij al genoeg. Mentaliteit van lik mijn vestje. Die lopen er al genoeg rond
 
LittleLebowski
 
4
3 juni 2023 om 10:27
Op rechtsback zijn er dan ook veel meer opties dan op linksback. En met blind kun je dominant voetballen. Frimpong is beter op de counter. Verschillende stijl van voetballen. Verder ben ik het wel met je eens dat Koeman een middelmatige coach is. Niet slecht, niet goed. Gelukkig hebben we met Ten Hag en Slot weer 2 goede coaches want dat zag er to 4 jaar geleden heel treurig uit.
 
Kenner1986
 
2
3 juni 2023 om 14:46
Koeman is gewoon niet zo’n goede trainer . Ook geen slechte , maar geen trainer die echt herkenbaar voetbal heeft laten zien , spelers aanwijsbaar beter heeft gemaakt , en tenslotte toch haperde in de top . Allemaal net niet
 
Silencioo
 
38
3 juni 2023 om 08:02
Maar waarom dan oproepen? Achter de hand houden heeft ook weinig nut. Roep dan spelers op waar je in de toekomst ook veel meer aan hebt. Blind is nu al niet veel meer en zit in de herfst van z'n loopbaan. Denk dan eens voorruit.
 
FR-Berend
 
15
3 juni 2023 om 10:39
De herfst? Die jongen zit al diep in de hongerwinter van zn carrière. Overigens is dat niet zo gek gezien zijn medische situatie, knap dat hij het uberhaupt nog zo lang vol heeft gehouden.
 
Korenaar
 
83
3 juni 2023 om 08:04
Ik vind het vooral zorgelijk dat we een bondscoach hebben die spelers als Blind en Wijnaldum blijft selecteren. Ik had gehoopt dat we zouden gaan bouwen aan een nieuw fris Oranje waardoor ik weer interesse zou krijgen in interland voetbal. Maar Koeman gaat op dezelfde voet verder als van Gaal. Oranje bestaat uit een stel zichzelf overschattende voetballers die denken ver verheven te zijn boven het gewone "volk". De minachting die sprak uit de blokkade van bepaalde media zegt genoeg over deze selectieve actievoerders. Ze hebben overal een mening over tot het hunzelf in de portemonnee raakt en dan kijken ze met graagte weg van misstanden. Veel plezier in de Nations league. Word niks.
 
Kid Ink
 
24
3 juni 2023 om 08:19
Exact dit, ik kijk al een tijd geen interlands meer omdat ik het gewoon niet kan opbrengen om voor deze gasten te juichen. Zelfs het WK heb ik overgeslagen, niet eens om principiële redenen maar gewoon omdat ik dit NL elftal zo onsympathiek vind
 
Redisthecolour
 
2
3 juni 2023 om 09:39
Er lopen toch altijd wel ettertjes in? Zou je dus nooit op de wijze waarop Argentinië wereldkampioen is geworden het WK willen winnen?
 
ScummyMan
 
4
3 juni 2023 om 08:13
Malacia dan linksback lijkt me want je zou gek zijn om je (beste) verdediger in vorm Aké van zijn beste positie af te halen.
 
Oenieboy
 
32
3 juni 2023 om 08:19
Ake speelt het hele seizoen al linksback. Dan zet je hem nu toch niet in het centrum?
 
arsenal890
 
7
3 juni 2023 om 08:22
Ake speelt het grootste gedeelte gewoon als cv dit seizoen hoor.
 
jeffrey0487
 
6
3 juni 2023 om 08:23
En malacia speelt ook maar mondjes maat
 
Oenieboy
 
3
3 juni 2023 om 08:27
Arsenal, zie dat het klopt. Dan heb ik net de potjes (voornamelijk CL en een handvol PL duels) gezien dat hij LB speelde. My bad.
 
Pieterpost
 
4
3 juni 2023 om 08:51
Maar hij kan ook prima linksback en dat is het zorgenkindje. Daarbij was Aké als linksback de beste Oranje speler op het WK.
 
ScummyMan
 
3
3 juni 2023 om 08:52
Hopelijk kan Malacia volgend jaar de stap zetten naar basisspeler na een jaar wennen in de PL. Juist als je Blind op de bank houdt zou ik een andere linksback oproepen om alvast aan het werk te zien op de trainingen.
 
arsenal890
 
2
3 juni 2023 om 09:01
Op het wk speelde hij als LCV in een 3 mans verdediging. Beetje hetzelfde als bij City met de nieuwe formatie van Pep. Denk dat een basisplek voor Malacia er niet in zit. Verdedigend vaak goed genoeg maar Shaw is aanvallend veel gevaarlijker.
 
Pieterpost
 
0
3 juni 2023 om 09:38
Oh ja even vergeten, maar denk dat hij LV ook wel zou kunnen beter dan Malacia en Blind op dit moment en cv’s hebben we genoeg.
 
Redisthecolour
 
0
3 juni 2023 om 09:40
Malacia is in mijn ogen niet goed genoeg voor de basis in Oranje. Laat veel steken vallen bij United en speelt eigenlijk ook te weinig. Heeft net als velen een te grote stap willen zetten, had beter een subtopclub kunnen uitkiezen.
 
barryballs
 
16
3 juni 2023 om 08:16
Geen flauw idee waarom je hem dan oproept... had je beter nog Micky van de Ven kunnen selecteren als je echt een linksback wilt die veel speelt. Die had het dan ook wel begrepen als hij op de bank moest plaatsnemen.
 
 
28
3 juni 2023 om 08:24
Ik vind het nogal zorgelijk dat er hier 28% van de medemens vindt dat Blind aan de aftrap moet verschijnen. Hij had überhaupt niet eens opgeroepen moeten worden.
 
basbroek
 
2
3 juni 2023 om 08:37
Ervaring in de kleedkamer is belangrijk. Daarom is hij mee. Hij weet dat hij een mentor rol heeft voor nieuwe jongens. Die jongen gaat niet spelen. Maar het voor nieuwe spelers comfortabel maken. De mix is op deze manier beter van leiders in je elftal. Dat is de echte reden waarom Koeman hem mee neemt. Beetje het idee van Huntelaar zijn laatste jaar bij Ajax. Ander moeten van Dijk en Depay, Frenkie dat doen. Nu heb je Blind daar nog bij. Geeft toch een bepaalde rust.
 
ikdan
 
12
3 juni 2023 om 08:51
Ik zou er niet bepaald rustig van worden als je weet dat ie gewoon kan invallen. Dan maar geen ervaring van blind in de kleedkamer
 
ajaxfan158
 
6
3 juni 2023 om 08:37
Ik blijf het zonde vinden dat Blind weg is gegaan bij Ajax en ik vind ook echt dat veel mensen hier te negatief doen over Blind. Het probleem van Blind is dat zijn grootste tekortkoming (snelheid) veel duidelijker zichtbaar is dan zijn kwaliteiten (positionering, inspeelpass naar voren, ervaring, betrouwbaarheid). Ik ga ook niet zeggen dat Messi er niets van kan omdat hij niet kan verdedigen. Ik begrijp de reacties over het selecteren van Blind. Op elke positie waar hij kan spelen is bij het Nederlands elftal inmiddels een betere, fittere speler. Toch kan ik begrijpen dat coaches Blind erbij willen hebben vanwege de ervaring en de grote inzetbaarheid (LB, CV, CVM). Bij Ajax was dit seizoen de tekortkoming van Blind goed zichtbaar. Sinds hij weg is, zijn zijn kwaliteiten nog duidelijker geworden. Niemand die meer een bal naar voren tussen de linies durft te spelen en met een verdediging van gemiddeld 20 jaar mis je daar iemand met ervaring (die de jonge spelers mee kan nemen op trainingen en evt ondersteunen in wedstrijden). Van mij mag Blind terugkomen in dezelfde rol als toen Huntelaar terugkwam. Niet als basisspeler maar als iemand die er staat als je hem nodig hebt en ervaringen kan overdragen aan de jeugd. Hij gaat dan zijn minuten echt wel pakken.
 
DNSDKR
 
1
3 juni 2023 om 09:13
Ten Hag riep het ook al eens: je hebt leiders nodig in je selectie. Mensen met aanzien en ervaring die de klappen van de zweep kennen. Ook ik vind Blind niet meer goed genoeg voor de basis maar ik snap zijn aanwezigheid in het team wel. Anderzijds moet je niet teveel over-the-hill spelers tegelijk hebben. Virgil, Wijnaldum en ook Depay lijken in dat rijtje te horen. Al lijkt laatstgenoemde inmiddels zijn draai bij Atletico gevonden te hebben. Komend seizoen zullen we zien of jongens als Wieffer, Frpong, Hartman en wellicht Hato hun ontwikkeling doorzetten. Dan volgt een natuurlijke vervanging en nieuwe afwegingen.
 
TUKKERCOTE
 
11
3 juni 2023 om 09:41
Ik houd niet van complottheorieën maar volgens mij is in het contract van Danny Blind gezegd dat Daley minimaal nog 10 jaar opgeroepen moet worden. Niemand behalve alle bondscoaches wil hem erin hebben
 
RamonElPrinso
 
7
3 juni 2023 om 09:43
Blind is toch ook geen leider? Ik zie geen enkele reden om hem op te roepen, net als Wijnaldum, waarom zit hij er nog bij? Ook schijnverdediger Virgil is ingehaald en Memphis kan je nog het voordeel van de twijfel geven, maar die kan je zeker wisselen bij weer 80% balverlies. De nwe garde dient zich aan, we moeten verversen, maar we hadden moeten beginnen met het verversen van de coach, hopelijk komt er gauw weer een trein voorbij voor deze fossiele coach zonder enige durf.
 
Mikeyduff
 
8
3 juni 2023 om 09:43
Let maar op Daley Blind wordt de nieuwe directeur van de KNVB na zijn loopbaan. Daarom moet hij telkens bij de selectie zitten. Dit hebben ze waarschijnlijk zo afgesproken. Een andere reden kan ik mij gewoon niet bedenken. Laat echt al 5-6 seizoenen zien ondermaats te zijn en alleen een goede pass te hebben.
 
fc moulijn
 
3
3 juni 2023 om 09:44
Jammer dat deze situatie weer gaat ontstaan. Dit is lijkt mij het moment om eens te gaan doorselecteren
 
italyboy
 
3
3 juni 2023 om 11:09
Blind is nu toch wel passe. Heeft ook gewoon te weinig minuten om aanspraak te maken op een uitnodiging. Heeft genoeg bewezen en is, ondanks veelal kritiek, toch van waarde geweest voor Nederland. Het is nu tijd om door te selecteren en andere spelers op deze positie te gebruiken. Dat vind ik overigens ook voor Wijnaldum. Koeman lijkt dit helaas nog niet in te zien
 
OnsBerry
 
4
3 juni 2023 om 14:08
"Hij is ook belangrijk geweest in de kwalificatie voor de final four." Dat dat als argument gebruikt wordt om Blind nog op te roepen is ronduit triest. Dus niet enkel kwaliteit telt, maar ook vriendendienstjes. Direct kappen met Koeman, nu het nog kan.