Kritiek op zesvoudig international: 'Had naar de Eredivisie terug moeten komen'
Vrijdag, 29 december 2023 om 11:23

Everton-aanvaller Arnaut Danjuma is een van de grootste teleurstellingen van 2023, zo oordeelt Maarten Wijffels in de AD Voetbal podcast. Volgens de journalist van het Algemeen Dagblad had Danjuma afgelopen zomer beter kunnen kiezen voor een uitleenbeurt aan een topclub in Nederland, om zich zo in de kijker te spelen voor het EK in Duitsland.

De 26-jarige Danjuma speelde in 2023 geen enkele interland voor Oranje. De vleugelflitser lijkt uit beeld te zijn geraakt bij bondscoach Ronald Koeman. Zijn laatste interland dateert van 26 maart 2022, toen Denemarken met 4-2 werd verslagen. Wijffels baalt van de ontwikkeling van Danjuma.

"Het blijft jammer, zo'n Danjuma", begint de journalist. "Als je het hebt over teleurstellingen in 2023 is hij dat wel. Die jongen had naar de Eredivisie terug moeten komen. Hij had met PSV of Feyenoord de Champions League in moeten gaan. Dan had hij zijn niveau kunnen verhogen en nu bij het Nederlands elftal op de rechterflank kunnen spelen."

Wijffels begrijpt er niets van. "Dan blijft hij in Engeland en komt hij ook bij Everton op de bank terecht. Wat heb je daar nou aan?" Collega Mikos Gouka denkt dat het Nederlands elftal bij sommige spelers minder leeft. "Niet iedere speler ziet Oranje als een heilige graal. In Alkmaar loopt er bijvoorbeeld een (Jordy Clasie, red.) die liever een paar wedstrijden slecht speelde voor een interlandperiode zodat hij niet opgeroepen werd."

Gouka oordeelt minder hard over de keuze van Danjuma voor Engeland. "Laten we eerlijk zijn. Hij kon naar Feyenoord en wellicht ook PSV, maar Everton is ook geen Al-Gharafa. Hij had natuurlijk nooit gedacht dat hij daar op de bank terechtkwam. Ik kan me voorstellen dat als je in de Premier League kunt spelen en je overtuigd bent van jezelf, dat je die keuze maakt."

Danjuma speelde in Nederland eerder voor Jong PSV en NEC, alvorens hij via Club Brugge en AFC Bournemouth bij Villarreal belandde. Bij de Spaanse middenmoter kende Danjuma een goed debuutseizoen, waarna zijn vorm afnam. Vorig seizoen maakte de vleugelspits op huurbasis af bij Tottenham Hotspur.

Dit jaar speelt Danjuma dus voor Everton, dat hem tot het einde van dit seizoen huurt van Villarreal. In LaLiga beschikt de rechtspoot over een contract tot medio 2026. Volgens Transfermarkt is Danjuma momenteel 17 miljoen euro waard.

Meer nieuws
   
07:55
07:55
ED onthult het bedrag dat PSV wil betalen om Driouech los te weken bij Excelsior
0
   
07:14
07:14
Ancelotti wuift kritiek Bayern München weg en beschuldigt ploeg van hypocrisie
17
   
06:30
06:30
Oud-speler Gandu (31) doet oproep: 'Enige kans is een niertransplantatie'
9
   
00:08
00:08
De Ligt onthult de pijnlijke woorden van de grensrechter na diens blunder
43
   
00:05
00:05
Hoe Ipswich Town na 22 jaar en op unieke wijze terugkeert naar de Premier League
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (39)

 
McMulenga
 
14
29 december 2023 om 11:02
Tsja, nu zou je zeggen dat het inderdaad beter was geweest. Maar hij had zich ook gewoon kunnen bewijzen bij Everton. En wie weet was hij bij Feyenoord wel de nieuwe Dilrosun geweest.
 
FR010FRDAM
 
11
29 december 2023 om 11:45
Ik acht de kans vrij groot dat hij het bij Feyenoord ook moeilijk zou hebben, al hoop ik toch dat Feyenoord een poging waagt. De buitenspelers bij Feyenoord renderen niet goed omdat ze de bal altijd in de voeten krijgen en dan naar binnen moeten trekken om de voorzet te geven. Echter, aan de rechterkant is het daar druk omdat Geertruida nooit buitenom gaat en Wieffer ook vaak in dat gat loopt en aan de linkerkant gaat dat iets beter omdat Hartman er wel ooit omheen gaat, maar daar zorgen Timber en Hancko er weer voor dat het te druk wordt. Slot moet daar echt een oplossing voor vinden, veel meer vanuit de beweging, de diepte in en zorgen dat er juiste ruimte wordt gemaakt voor de acties van de buitenspelers
 
FCkorsou
 
5
29 december 2023 om 12:07
Ik kan me vergissen, maar Danjuma is toch een linksbuiten/spits? Volgens mij speelt hij nooit op rechts en ligt zijn voorkeur daar niet. Het zou wel een mooie transfer zijn voor Feyenoord, maar het lijkt me sterk dat ze Ivanusec/Paixao gaan laten banken voor een huurspeler.
 
FR010FRDAM
 
4
29 december 2023 om 12:21
@fckorsou, Zou dan opteren voor huur met een optie tot koop en heel snel afscheid nemen van Alireza. Paixao als extra optie voor rechts (vind hem daar ook beter) en Ivanusec en Danjuma voor links met daarachter Sauer. Daarbij missen we Minteh en Ueda meer dan een maand, dus extra optie is niet weg..al zie ik het niet snel gebeuren
 
FCkorsou
 
0
29 december 2023 om 12:58
Ja true, al zal idd de optie tot koop best een moeilijk verhaal worden gezien zijn transferwaarde. Ik zag trouwens gister een bericht voorbij komen dat Fabio Silva verhuurd is aan Rangers. Zouden Danilo of Lammers ook niet een optie zijn om eventueel Ueda tijdelijk te vervangen? Ik weet niet wat exact hun perspectief is momenteel, maar met name Danilo lijkt me interessant, aangezien hij al bekend is met de speelwijze en de spelersgroep. Toch wel fijn als je direct moet staan.
 
Kuipman
 
3
29 december 2023 om 13:05
Hij zou bij Feyenoord gewoon gelijk in de basis staan hoor. Hij heeft zich bij Villareal in de Champions league en competitie meer dan bewezen met geweldige statistieken en belangrijke goals. Ik snap niet waarom Villareal hem verhuurd en hij niet opgeroepen wordt voor Oranje. Mijn indruk was dat hij bij Villareal bij de beste spelers hoorde en een belangrijke rol had in dat goede seizoen. Verder is hij veel beter dan Bergwijn en Lang, die in het buitenland niet veel potten konden breken, helemaal kwa rendement, Bergwijn heeft daar zelfs in de Eredivisie moeite mee. Zelfs in Oranje heeft Danjuma goede/betere statistieken en spatte de dreiging er ook vanaf.Volgens mij heeft hij gewoon straf van Koeman omdat hij niet naar Feyenoord is gegaan, maar daar heeft Oranje ook zichzelf mee want hij voegt veel kwaliteit toe ten opzichte van Lang en Bergwijn, of hij nou bankzitter is of niet.
 
Savano
 
1
29 december 2023 om 12:19
Als er 1 iemand slachtoffer is van Slots dramatische wisselbeleid is het Dilrosun wel. Minteh, Paixao, Ivanusec en Alireza voldoen niet maar krijgen alsnog veel speeltijd. Ze blaffen heel veel maar bijten zelden. Zie de laatste wedstrijd als er iemand Giminez goed bedienen kan is het Dilrosun. Die houdt het simpel actie en voorzet, en niet dribbel dribbel kappen dribbelen dribbelen en balverlies zoals de rest. Dit is een slecht voorbeeld. Danjuma had beter naar PSV of Feyenoord gemoeten, denk eerder dat hij dan in plaats van Stengs en Lang was gekomen. Tsja, garantie dat ie dan beter uit de verf gekomen zou zijn had men ook niet.
 
Fossen
 
25
29 december 2023 om 11:02
Was toch helemaal niet zo`n gekke keuze? Heeft het eerder bij Bournemouth en Villarreal hartstikke goed gedaan. Dat ie daarna bij Tottenham op de bank kwam wil toch niet zeggen dat je per direct maar 4 stappen naar beneden en weer terug naar de Eredivisie moet? Snap best dat ie had gedacht het niveau van Everton wel weer aan te kunnen (misschien kan ie dat ook wel, geen idee hoe de verhoudingen zijn in die selectie). Los van die 6-8 CL wedstrijden en spelen voor de titel met PSV/Feyenoord blijft de PL de mooiste competitie van de wereld en helpt het salaris ook mee. Je weet 1 ding zeker: als hij bij PSV/Feyenoord op de bank was beland had hij vervolgens een stuk minder opties gehad dan nu bij Everton.
 
LittleLebowski
 
2
29 december 2023 om 11:05
Helemaal eens. Maar wellicht is het dan nu het moment voor bv Ajax om hem op te pikken.
 
Fossen
 
2
29 december 2023 om 11:32
Denk zeker dat die een poging gaan wagen in de zomer inderdaad.
 
Mr_knowledge
 
1
29 december 2023 om 11:36
Je wilt een speler halen die op positie moet spelen waar je duurste speler speelt (meest gekost heeft). Voor Feyenoord was het een goede toevoeging geweest, iemand die het kan open breken.
 
Fossen
 
1
29 december 2023 om 11:45
@mr_knowledge denk je niet ook dat Ajax komende zomer afscheid wil nemen van Bergwijn nu ze er nog wat voor kunnen krijgen? Nog zo'n seizoen en er blijft qua transferwaarde helemaal weinig over.
 
binny
 
0
29 december 2023 om 14:33
Alsjeblieft niet zeg
 
LittleLebowski
 
5
29 december 2023 om 11:04
Ik hoop zo dat Ajax Bergwijn verkoopt en deze speler haalt voor 15 miljoen. Dan ga je er overal op vooruit.
 
ikbenjouniet
 
16
29 december 2023 om 11:24
Nee presteert in engeland nog slechter dan bergwijn deed, ga je niks op vooruit.
 
Kuipman
 
1
29 december 2023 om 13:34
Als je Danjuma vertrouwen geeft en wedstrijden gaat hij het veel beter doen dan een Bergwijn nu in de Eredivisie. Misschien nog even de goals terugkijken in de CL voor Villareal als je twijfelt aan zijn kwaliteiten.
 
misgunner39
 
1
29 december 2023 om 13:46
100% man, danjuma kan echt wel wat. Zo zonde dat hij weinig minuten krijgt nu. Hopelijk speelt hij 2e seizoenshelft en zien we hem in Oranje!
 
D0nPSV
 
9
29 december 2023 om 11:04
Zou nu in de winterstop een goede optie zijn voor Feyenoord. Maar begreep zijn keuze wel om nog niet terug te komen naar de Eredivisie. Heb je toch een soort van gefaald in het buitenland. Snap niet waarom dat stukje van Clasie benoemd is, die heeft toch allang aangegeven dat die niet meer voor Nl wil uitkomen omdat die dat fysiek niet meer aankan.
 
Real_Amsterdam
 
3
29 december 2023 om 11:36
Ik snap dat "falen" in het buitenland niet echt. Alsof de eredivisie een C competitie is. Het lijkt mij persoonlijk veel lekkerder ballen in de top van de ED, vooral voor een voetballer als danjuma. Dan bij een club als everton tactiekloos voetbal te spelen en te strijden tegen degradatie. Ik snap de aantrekkingskracht van de PL gewoon niet zo. iig niet in hoeverre andere mensen dat ervaren. Je kan toch veel beter bij ajax, psv, Feyenoord etc spelen dan bij bournemouth, everton, forest etc.? Maarja, zal wel aan mij liggen
 
Sanderr
 
4
29 december 2023 om 13:10
Strijden tegen degradatie is wel alleen vanwege de puntaftrek die Everton heeft gekregen vanwege een of andere fout bij een transfer tig jaar geleden. Anders hadden ze gewoon in het linkerrijtje gestaan, vlak boven Chelsea.
 
Primetime
 
0
29 december 2023 om 14:10
@real_amsterdam, aantrekkingskracht van Pl: -geld -spelen tegen topspelers en topclubs -in het geval van Everton ook nog in een wereldstad als London wonen En wat betreft tactiek, dat aspect vond en vind ik zelf altijd veruit het minst leuke van de sport. Ik vind het ook jammer dat in Nederland hier zo de nadruk op wordt gelegd
 
Real_Amsterdam
 
2
29 december 2023 om 16:45
In het geval van Everton is het toch echt wonen in Liverpool, en hoewel dat natuurlijk ook niet perse een hel is, is het zeker geen wereldstad. En tuurlijk is dat geld een groot pluspunt. Maar soms lijkt het mij als speler echt beter om een keertje goed na te denken over de volgende stap, kijken binnen welk systeem je goed past etc. Sommige spelers staren veel te blind op club/competitie. Altijd maar zsm omhoog of zsm naar een grote competitie. Terwijl ze dan in een team terecht komen waar ze zich niet echt kunnen onderscheiden en daardoor dus stil staan in hun ontwikkeling. Persoonlijk vind ik dat erg jammer. Ik zou liever lekker om het kampioenschap ballen bij clubs als bv Basel, Ajax, Rangers etc. dan een gemiddelde selectiespeler in het rechterrijtje PL waar je niet vrijuit je eigen spel kan spelen
 
Primetime
 
0
29 december 2023 om 18:26
@real_amsterdam, zo, daar zat ik ff goed naast. Ik heb dus echt altijd gedacht dat Everton in London was hahaha. Was niet eens in de war met een andere club ofzo In je 2e bericht kom je met een ander punt, namelijk wat beter is ipv aantrekkingskracht. Ik ben het wel met je eens dat een stap terug doen in sommige gevallen beter is maar aantrekkelijk is het in mijn ogen zeker niet om in de bij jouw genoemde clubs te spelen ipv de PL.
 
Ajax/barca2014
 
36
29 december 2023 om 11:09
Wat een onzin weer over Clasie. Dat is toch al lang en breed ontkracht. Clasie heeft bedankt voor Oranje omdat hij gewoon niet meer fit genoeg is om interlands te spelen. Ik vind het eerder getuige van klasse dat hij zijn beperkingen openlijk toegeeft dan dat hij slechte interlands speelt omdat het dan zogezegd een eer zou moeten zijn om voor oranje uit te komen.
 
Regulator
 
8
29 december 2023 om 11:34
Volkomen mee eens. Men verwacht van voetballers een veel realistischere kijk en zelfreflectie. Heb je er eentje, wordt er weer lekker makkelijk terug gegrepen op een gerucht ipv op zijn eigen uitleg.
 
Intermilan70
 
4
29 december 2023 om 11:49
Clasie is toch ook niet goed genoeg meer er zijn genoeg opties in het Nederlands elftal op zijn positie.
 
Saksenros65
 
1
29 december 2023 om 12:07
Puur op kwaliteit hoort Clasie er nog wel bij imo. Afgelopen 2 jaar één van de beste middenvelders in de ED, misschien zelfs wel de beste. En dat bij een team dat nou niet bepaald soepeltjes draait.
 
coolJ
 
1
29 december 2023 om 12:52
Clasie scoort minimaal altijd een 7, met uitschieters omhoog. Uitstekende middenvelder, die belangrijker was voor AZ vorig seizoen dan Reijnders.
 
Zanazanyan
 
2
29 december 2023 om 17:25
Afgelopen twee jaar misschien de beste? Beter dan Kokcu vorig jaar, of Gravenberch het jaar ervoor? Juist ja.
 
AZAlkmaar2
 
3
29 december 2023 om 12:57
Inderdaad, wat een debiel verwijt ook. Alsof je even bewust drie slechte wedstrijden gaat spelen voor een interland en daarmee je club, je medespelers en jezelf dupeert. Echt volslagen idioot om zoiets te zeggen. Dan snap je er echt helemaal niks van.
 
Kevin53
 
1
29 december 2023 om 13:18
Inderdaad, en helemaal omdat het niet zo werkt. Er zijn zat spelers die de slechte wedstrijden aan een rijgen en nog steeds worden opgeroepen. (Of heeft dat met iets anders te maken?)
 
misgunner39
 
2
29 december 2023 om 12:58
Deze jongen kan echt wel voetballen hoor, periode bij spurs idd te weinig gespeeld maar als die speelde deed die het goed en scoorde soms zelf nog. Bij Everton tja ik snap niet waarom die zo weinig speelt, denk persoonlijk mocht er een speler geblesseerd raken en hij een kans krijgt het zomaar wel eens goed kan gaan doen. En dan hoop ik dat hij ook word geselecteerd voor Oranje want het is echt geen koekenbakker hoor.
 
Kuipman
 
2
29 december 2023 om 13:00
Waarom heeft Villareal hem weggedaan, hij speelde daar geweldig en was een sterkhouder leek me?
 
misgunner39
 
2
29 december 2023 om 13:10
Klopt was er geliefd daar, als Emery daar nooit weggegaan was zat hij 100% bij NL. Nadat Emery weg is gegaan is het alleen maar minder bij Villareal. Staan nu ook 13e en voorin allemaal spelers die minder zijn dan Danjuma, heel zonde maarja. Ik hoop dat hij 5 wedstrijden de kans krijgt bij Everton en dat hij die kans dan ook pakt, alleen dat zie ik hem Nog opgeroepen worden.
 
Kuipman
 
0
29 december 2023 om 14:39
Thanks, ik zie trouwens ook dat hij het seizoen erna heel erg met blessures heeft gekampt. Maar alsnog onbegrijpelijk dat ze hem nu verhuren na zo n seizoen.
 
misgunner39
 
1
29 december 2023 om 15:12
Klopt idd, trouwens er zit nu al een aantal wedstrijden een nieuwe trainer, Marcelino oud trainer van Marseille. Het zou zomaar kunnen dat hij in januari word terug gehaald, ze hebben voorin niet eens zoveel opties hij zou gelijk minuten maken. Zo maakt hij ook meer kans op hetEK
 
Weas0l
 
1
29 december 2023 om 13:02
Bij PSV zou hij ook op de bank belanden achter Lang, Lozano (en Bakayoko als hij op rechts zou spelen).
 
The-Jump
 
0
30 december 2023 om 08:27
Als ik vooraf (en ook nu achteraf) de keuze had tussen Lang en Danjuma, was ik 100% voor laatstgenoemde gegaan. Veel meer laten zien in het buitenland en ook nog eens jeugdexponent van PSV, wat helpt in de CL inschrijvingen. Maar vooral op voetballende kwaliteiten, kies ik eerder voor Danjuma.
 
Ryjuu
 
0
29 december 2023 om 16:20
Bijzondere redenatie dit. Danjuma bij Everton is niet in beeld bij Oranje, maar dezelfde Danjuma kan wel de Nederlandse top aan en zou daardoor wel weer in beeld komen bij Oranje. Dan vraag ik mij af op welke niveau we de Nederlandse top schalen en ook het niveau dat Oranje na streeft. Danjuma zou zeker niet misstaan bij de Nederlandse top, maar het geeft wel een vertekend beeld van het niveau. Bergwijn, Berghuis en Stengs wisten amper iets klaar te spelen in een grotere competitie, maar omdat ze het in de top van de Eredivisie aardig doen zijn ze opeens Oranje waardig. Dit geeft toch gewoon valse verwachtingspatronen in Oranje. Je kan niet verwachten dat spelers die in het buitenland het niet weten klaar te spelen bij Oranje opeens wel een hoog niveau gaan aantikken waar de topclubs/subtop voor in de rij gaan staan.