Liverpool met vier middenvelders; Barcelona zonder Arthur en Dembélé
Woensdag, 1 mei 2019 om 19:48

Liverpool treedt woensdagavond in het eerste duel met Barcelona in de halve finales van de Champions League (vanaf 21.00 uur) op papier aan met vier middenvelders. Manager Jürgen Klopp houdt de niet geheel fitte Roberto Firmino in het Camp Nou op de reservebank, waardoor Fabinho, James Milner, Georginio Wijnaldum en Naby Keïta allen kunnen rekenen op een basisplaats. Bij Barcelona krijgt Arturo Vidal op het middenveld de voorkeur boven Arthur Melo en ontbreekt Ousmane Dembélé ten faveure van Philippe Coutinho, die tegenover zijn voormalige werkgever staat.

Firmino kampte de laatste dagen met fysieke klachten en ontbrak afgelopen vrijdag ook al in de laatste competitiewedstrijd tegen Huddersfield Town (5-0). Klopp gaf dinsdag al aan dat de Braziliaanse spits een twijfelgeval was en nu blijkt de coach dus geen risico's te willen nemen. Klopp houdt Firmino op de bank en kiest voor een extra middenvelder. Verder moet ook Trent Alexander-Arnold genoegen nemen met een reserverol; Klopp kiest achterin voor Joe Gomez. Virgil van Dijk is als gewoonlijk basisspeler bij Liverpool.

Meer: Sprookjeseinde raakt verder uit zicht voor Klopp na zeperd in Merseyside Derby | Zelfs Peter Bosz krijgt vraag over transferperikelen Arne Slot: ‘Laat mij...’

Bij Barcelona valt de reserverol van Arthur op. De Braziliaanse middenvelder was in de vorige ronde tegen Manchester United nog tweemaal basisspeler, maar hij moet woensdagavond in de eerste wedstrijd tegen Liverpool genoegen nemen met een plekje op de bank. Trainer Ernesto Valverde geeft de voorkeur aan Vidal, die samen met Ivan Rakitic en Sergio Busquets op het middenveld speelt.

Voorin krijgt Coutinho het vertrouwen van Valverde. De Braziliaan begint vermoedelijk hangend op links. Daadoor is Dembélé veroordeeld tot een reserverol. Verder begint Lionel Messi bij de Catalanen als vanzelfsprekend in de basis. De Argentijnse superster startte afgelopen weekend in de Spaanse competitie op de reservebank tegen Levante, maar in de tweede helft maakte hij als invaller alsnog zijn opwachting. Messi nam toen het enige doelpunt van de wedstrijd voor zijn rekening en stelde zo hoogstpersoonlijk de landstitel veilig voor Barcelona.

Opstelling Barcelona: Ter Stegen; Sergi Roberto, Piqué, Lenglet, Jordi Alba; Busquets, Rakitic, Vidal; Coutinho, Suárez, Messi.

Opstelling Liverpool: Alisson Becker; Joe Gomez, Matip, Van Dijk, Robertson; Fabinho, Milner, Wijnaldum, Keïta; Mané, Salah.

Meer nieuws
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
0
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
3
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
5
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
21:55
21:55
Kenneth Perez waarschuwt Arne Slot: 'Die komt geen lantaarnpaal voorbij'
19
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (59)

 
xmelissa
 
5
1 mei 2019 om 19:51
Liverpool dus in een 442 waarschijnlijk. Slim, dat biedt goede countermogelijkheden. Het verbaast me dat Dembele niet speelt, zijn snelheid kan echt goed van pas komen. Zijn er Barcelona fans die hier meer van weten qua tactische redenen? Ontzettend veel zin in deze pot. Ik zie Liverpool een goede kans maken!
 
Talk
 
11
1 mei 2019 om 20:03
Counter mogelijkheden? 442? Ik Denk juist niet. Of befoel je dat barca gaat counteren?(doen ze amper)
 
Zuidenaar
 
2
1 mei 2019 om 20:10
Dit seizoen spelen ze al heel vaak compact en al ze in balbezit zijn gaan ze razendsnel counteren. Bij 1-0 gaan ze heel zakelijk spelen.
 
soccersupp
 
0
1 mei 2019 om 21:08
Liverpool kan zo prima counteren zo. Veel snelheid voorin, en Barcelona geeft echt wel ruimte weg.
 
Amin-rm
 
2
1 mei 2019 om 20:24
Dembele is niet constant fit geweest. Hij dus ook wedstrijdritme, vandaar.
 
fransmanneke
 
1
1 mei 2019 om 20:31
Dit komt niet goed voor Barça. Slechte opstelling, dat gaan ze bekopen. De finale is niet meer haalbaar !! Jammer.
 
juve_gunner
 
18
1 mei 2019 om 19:53
kan iemand mij vertellen waarom Semedo niet speelt, en Dembele. dacht de ze een super duo waren aan de rechterflank
 
Lebuffon
 
22
1 mei 2019 om 19:58
Onbegrijpelijk dat Semedo niet speelt. Zeker nu Mane de tegenstander is. Ik snap er in ieder geval niks van
 
DavitDavtyan
 
11
1 mei 2019 om 20:03
Ahh, kom op, wat is zo onduidelijk? Er is een simpel antwoord: Dat is omdat Valverde de trainer is. Overigens wordt Valverde sws niet ontslagen zelfs als Barca verliest, want het seizoen is op zich geslaagd qua prijzen. Dus laten we hopen dat Barca wint. In andere woorden, laten we hopen dat Messi Valverde weer helpt.
 
Lebuffon
 
2
1 mei 2019 om 20:05
Haha je hebt gelijk, alleen had ik nu niet verwacht dat hij met zo een laffe opstelling aan zou komen. Maar zoals je het zegt dit is Valverde, dus we kunnen niet anders verwachten
 
DavitDavtyan
 
3
1 mei 2019 om 20:10
Precies, ik had het ook niet anders verwacht. Wat had ik graag Alena gezien.
 
Lebuffon
 
2
1 mei 2019 om 20:18
Pff dat zou echt heerlijk zijn. Is eigenlijk ook de meest aanvallende middenvelder en bezit dus veel creativiteit.
 
Flamezzz
 
4
1 mei 2019 om 19:58
Sergi Roberto heeft meer ervaring met dit soort toppers. Dembele weet ik niet, maar denk je dat Coutinho's techniek wel kan werken tegen de defensie van Liverpool. Ik kijk hier alleszins heel hard naar uit. Een echte topper van de bovenste plank!
 
Guaporta
 
9
1 mei 2019 om 20:00
Nelson Semedo compenseert zijn gebrek aan spelinzicht en positionering met een surplus aan snelheid. We hebben vaker gezien dat hij in de kleinere wedstrijden ontzettend sterk speelt, maar Ernesto Valverde gaat in dit soort wedstrijden vaak voor defensieve zekerheid. Hoewel Sergi Roberto lang niet altijd daarin uitblinkt leest hij het spel wel duidelijk beter dan de Portugees. Waarom Dembélé niet start is me een raadsel, had hem altijd boven Coutinho verkozen.
 
Amin-rm
 
3
1 mei 2019 om 20:25
Tegen vinicius was hij erg zwak, omdat vinicius ook snel is. Verwacht hetzelfde met mane.
 
Kronenburgers
 
4
1 mei 2019 om 19:53
Firminio niet fit genoeg om te spelen. Origi en Sturridge vindt Klopp niet goed genoeg denk ik en kiest daarom voor defensieve zekerheid. 3 lopers op het middenveld (keita, Milner en Wijnaldum), ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Kan me niet herinneren dat Klopp eerder voor een dergelijke 4-4-2 heeft gekozen, al heeft Keita een tijdje hangend op links gespeeld, wat geen succes was. We zullen moeten afwachten hoe dit gaat werken...
 
Zuidenaar
 
1
1 mei 2019 om 20:16
Keita een loper? Vorig seizoen was hij 1 van de compleetste spelers van europa.
 
Chygrynsky
 
1
1 mei 2019 om 20:46
En dat was een van zijn kwaliteiten.. hij heeft ijzeren longen en kan blijven rennen.
 
BVRCV
 
38
1 mei 2019 om 19:54
Ja hoor Valverde is weer in de laffe fase. Dembele, Arthur en Semedo op de bank. Deze man MOET gewoon vertrekken aan het eind van het seizoen.
 
FaizelAshruf
 
1
1 mei 2019 om 20:10
Dembele is voor de tweede helft wanneer de verdedigers moe zijn. ook was dembele nog niet in zijn wedstrijd ritme
 
SteveStifler
 
2
1 mei 2019 om 20:36
Doe niet zo dramatisch man. Ik snap Valverde`s keuze erg goed. Liverpool is dodelijk op de counter en dus wil hij niet meteen er bovenop gaan klappen met Dembã©lã© en Semedo die beiden erg aanvallend ingesteld zijn, maar kiest hij voor een meer behoudende speelstijl met Vidal en Coutinho. Niet gelijk een oordeel vellen zonder na te denken.
 
Donkers
 
6
1 mei 2019 om 19:54
Toch wel een misselijke titel! Dacht ff met 3 verdedigers, Liverpool zonder de voorste 3 het kan..
 
Kerzoep
 
8
1 mei 2019 om 19:54
Wat is er aan de hand met TAA? Ik weet niet of het slim is van Liverpool om met een ander sysyteem te gaan spelen. Ik had verwacht dat ze 'gewoon' met drie aanvallers zouden spelen en dat Shaqiri of Sturridge in de basis zou beginnen.
 
OusOus
 
21
1 mei 2019 om 19:55
Heel het jaar krijgt Arthur het vertouwen op het middenveld en nu in deze match Arturo Vidal. Wat een schijtluis die valverde. 0 creativiteit op t middenveld helemaal niks. Als coutinho niks laat zien is het precies weer t zelfde liedje dat alles van messi moet komen. We spelen thuis en gaan lekker wat verdedigender spelen
 
foebele
 
3
1 mei 2019 om 19:57
Als je Messi in de selectie hebt kom je er nog mee weg ook. Een bevlieging kan genoeg zijn.
 
KopiteRed
 
6
1 mei 2019 om 19:56
Rare opstelling van Liverpool. Ik was voor dit nieuws zelfverzekerd, nu stukken minder.
 
BVRCV
 
7
1 mei 2019 om 20:03
Insgelijks, wat is Valverde een rare flapdrol. Kan Dembele net zo goed verkopen, slechter dan dit kan Coutinho het niet doen en vertrouwt toch niet op Dembele.
 
Amin-rm
 
1
1 mei 2019 om 20:27
Je kan dembele en coutinho ook samen opstellen. Dat zou ik doen. Dembele op links coutinho met een iniesta rol. Busquets en arthur om het middenveld compleet te maken.
 
Ronaldinhogcho
 
5
1 mei 2019 om 19:57
Vidal is de laatste weken sterk bezig , dus zijn opstelling is te begrijpen tegen een fysiek sterk liverpool , alhoewel ik liever semedo had gezien voor eventuele counters te dekken .
 
Lebuffon
 
2
1 mei 2019 om 20:00
Maar nu heb je 3 redelijk verdedigend ingestelde middenvelders. Hij had beter Vidal ipv Rakitic/Busquets kunnen doent, want die 2 spelen nooit goed samen. De keuze voor Roberto is al helemaal onbegrijpelijk maar dat hoef ik niet uit te leggen denk ik
 
Guaporta
 
1
1 mei 2019 om 19:58
Begrijp de gedachtegang van Jürgen Klopp niet helemaal. Hij zal toch ook wel hebben gezien dat de verdediging van Barcelona kwetsbaar is op het moment dat je de ruimte in de rug van de vleugelverdedigers aanvalt? Hij zal toch ook wel hebben gezien dat extreem hoog druk zetten op de verdediging en het middenveld de meest effectieve manier om Messi af te stoppen is? En als er ergens is waar je de aanval enigszins onschadelijk kan maken, dan is dat wel met een zeer offensieve rechtsback die Coutinho dwingt om mee te verdedigen. Moet trouwens ook wel zeggen dat de afwezigheid van Firmino een behoorlijk verschil maakt. Bij Barcelona worden ook zekerheden ingebouwd. Extra spierkracht op het middenveld met Vidal in plaats van Arthur en meer meeverdedigen op de vleugels met Coutinho in plaats van Dembélé. Weinig risico genomen door Valverde dus!
 
Flamezzz
 
2
1 mei 2019 om 20:01
Ik vind de opstelling van Liverpool in ons voordeel. Maakt inderdaad veel uit dat Firmino er niet tussen staat. Dembele zie ik wel invallen rond het uur. Nog eens de turbo aansteken dan. Hopelijk kan Vidal zijn stempel drukken.
 
Guaporta
 
4
1 mei 2019 om 20:06
Begrijp ergens de keuze voor Vidal wel. Liverpool heeft veel loopvermogen, Barcelona heeft iemand nodig die de bal terug kan winnen in fysieke duels. Vidal is dan ideaal. Mocht het zo uitpakken dat je ontzettend veel de bal hebt, dan kan je alsnog Arthur inbrengen.
 
Kaka8Xavi6
 
0
1 mei 2019 om 20:26
Wat is die Vidal toch een goede aankoop geweest! Iets wat echt een alternatieve speelwijze brengt aan barcelona. We hebben geen stofzuigers gehad bij Barca de afgelopen 5-6 jaar. Busquets is een prima opbouwer maar als je onder druk komt dan is die verdedigend maar erg zwak.
 
Lebuffon
 
1
1 mei 2019 om 20:08
Guaporta, want denk je van het duo Rakitic-Busquets? Naar mijn mening lijken ze kwa spel te veel op elkaar waardoor ze vaak samen niet goed spelen. Vooral Busquets lijkt daar moeite mee te hebben als je kijk naar zijn vorm in de afgelopen 2 jaar. Naar mijn mening had Arthur in de basis moeten staan ipv van Rakitic/Busquets.
 
Guaporta
 
7
1 mei 2019 om 20:13
Lees in de aanloop naar de wedstrijd steeds meer opmerkingen die ik niet kan plaatsen. Busquets en Rakitic zijn totaal verschillende spelers met een totaal verschillende rol in het elftal. Sterker nog, door het gebrek aan loopvermogen bij Busquets is Rakitic juist noodzakelijk op dat middenveld. En Busquets speelt twee maanden iets minder, niet twee jaar. Het spijt me zeer, maar ik verbaas me steeds vaker over de analyse van Barcelona door anderen.
 
Lebuffon
 
1
1 mei 2019 om 20:23
Maar Vidal heeft ook enorm veel loopvermogen. Dus waarom zou je 2 spelers zetten met veel loopvermogen? En ik vind Busquets in vergelijking met 3/4 geleden zeker wel minder dan nu. In de laatste seizoen met Enrique was Busquets ook matig, maar dat had toen meer te maken met Enrique dan met Busquets.
 
KopiteRed
 
4
1 mei 2019 om 20:09
Geen firmino waardoor de hele dimensie en ritme van de front three verdwijnt, Milner is de minste cm die Liverpool heeft en Gomez staat rechtsback. Die heeft geen wedstrijdritme en met Trent haal je ook nog 30 procent van Liverpools creativiteit weg. Ik verwacht een 2/3-0 voor Barca.
 
Guaporta
 
1
1 mei 2019 om 20:15
Dat zou een prachtig resultaat zijn. Ik begrijp niet waarom Liverpool niet dichter bij hun sterkste punten blijft, want dat zijn wapens waarmee je Barcelona serieus pijn kan doen. Het is niet voor niets dat de fans van Barcelona met een soort opluchting naar die opstelling kijken. Heb je trouwens nog iets meegekregen van de misdragingen van de Liverpoolfans in Barcelona? Ging echt nergens over en hoort niet bij zo'n prachtige club.
 
KopiteRed
 
0
1 mei 2019 om 20:23
Ja, schandalig. Liverpool had jaren geleden echt een matige reputatie op dit gebied en door dit soort clown acties verknal je je verbeterde reputatie weer in 1 klap.
 
carlosjr11
 
1
1 mei 2019 om 20:13
Wat? Dembele verdedigs juist vaker mee dan coutinho...
 
Guaporta
 
0
1 mei 2019 om 20:15
Bedoelde het meer in de zin van een compacter middenveld met Coutinho die bij balverlies daar een extra speler kan zijn.
 
Freshzone
 
4
1 mei 2019 om 20:00
Klopp is bang en gaat de 0 proberen te houden, dat is wel duidelijk. Snap niet wat dat is met die man, zodra het echt spannend word gaat die rare dingen doen.
 
Flamezzz
 
4
1 mei 2019 om 20:04
Je gaat natuurlijk wel in Camp Nou spelen in de heenwedstrijd. Denk dat hij vooral wil vermijden om al vroeg achter de feiten aan te lopen. Misschien dat hij gaandeweg zijn opstelling verandert.
 
Moyashi
 
1
1 mei 2019 om 20:08
In Camp Nou hebben teams zelden een antwoord. Het is ook niet gek dat hij hier probeert minimale resultaat te behalen en in de return met eigen fans als aanhang de finale te bereiken. Dat is juist slim, want Barcelona is eenmaal dramatisch in uitmatches.
 
fctwentefan
 
0
1 mei 2019 om 20:00
Logische keuze om Dembele niet te laten starten. Dembele is met veel ruimte levengevaarlijk, maar Coutinho is naar mijn mening gevaarlijker in de kleine ruimtes. Liverpool gaat compact spelen en hopen op een uitbraak. De ruimtes zullen klein zijn voor Barcelona. Verbaast me wel dat Arthur niet speelt, want kan met zijn pass voor veel gevaar zorgen.
 
Lacazette
 
2
1 mei 2019 om 20:02
Beide teams zijn dus meer bang voor de tegenstander dan dat ze van eigen kracht uit durven gaan. Zonde, het zal dan wel meer een schaakspel worden dan.
 
Moyashi
 
0
1 mei 2019 om 20:06
Valverde probeert hier doelpunten tegen te voorkomen. Ergens begrijpelijk, maar als ze zelf hier niet weten te scoren dan vrees ik voor de return.. Ik had toch erg graag Semedo i.p.v. Roberto op rechtsback tegenover Mané en voorin Dembelé i.p.v. Coutinho op links om Liverpool in de omschakeling op snelheid pijn proberen te doen. Daarmee forceer je ook dat spelers als Mané en Salah mee verdedigen en niet altijd klaar staan voor crossballen van de assist kings van Liverpool.
 
Voetbalgod79
 
2
1 mei 2019 om 20:06
Boys vidal is een goeie keuze we kunnen Arthur er altijd nog ingooien. De 1e wedstrijd tegen united hadden we het moeilijk met de lopende mensen van united. Vidal en raki kunnen busi beter voor nu ondersteunen. Arthur kan er later bijkomen om het dan af te maken. We hebben nu ff strijders nodig. Ik ben het er ook niet mee eens maar snap het wel.
 
DavitDavtyan
 
0
1 mei 2019 om 20:09
Ik had graag Alena ipvvidal of Rakitic gezien. Hij voegt heel veel toe. Arthur is ook goed, maar Alena is degene die Barca vandaag nodig had. Semedo ipv Roberto was ook slimmer geweest, maar het pakt nu opzich goed uit, omdat Liverpool in een 442 opstelling speelt. Coutinho boven Denbele snap ik ook goed. Sorry, maar Coutinho speelt echt wel goed laatste wedstrijden.
 
sniewaar
 
1
1 mei 2019 om 20:10
Nou de intentie is duidelijk van beide kanten. Matig dat beide kanten zo defensief de halve finale ingaan.
 
Cyberize7x
 
0
1 mei 2019 om 20:20
Toch van beide kanten een zeer verdedigende opstelling gezien de keuzes. Hoop dat het niet een gesloten pot wordt met weinig actie en durf maar er juist open gevoetbald wordt. De kans is er weldegelijk om een goede stap te zetten richting overwintering naar de finale, voor beide kanten.
 
Kopite
 
0
1 mei 2019 om 20:27
Geen 4 middenvelders, maar 532 met Milner als rechtsback. Op zich slim als Bobby niet helemaal fit is. Counter football it is! Up the Reds!
 
Emile Hesky G
 
0
1 mei 2019 om 20:41
Hij spaart Firminho dus, domme keuze. Met deze opstelling bevestigd Klopp al wat iedereen zegt; PL heeft de hoogste prioriteit. Naar mijn mening moet Liverpool gewoon vol voor de CL-winst gaan, in plaats van hopen op een slippertje van City. In CL heb je alles in eigen hand, in de Premier League zie ik City de laatste speelrondes echt niet morsen.
 
achmedn
 
0
1 mei 2019 om 20:58
Counthino mag niet klagen over speeltijd die hij krijgt. Ook in belangrijke wedstrijden