'Misschien is Ajax helemaal niet zo goed als men na die finale dacht'
Dinsdag, 26 september 2017 om 08:00

Aad de Mos vindt het niet vreemd dat Marcel Keizer nog altijd zoekt naar zijn ideale opstelling. De resultaten vallen tegen en dus is het volgens de trainer in ruste logisch dat Keizer nieuwe dingen uitprobeert. Toch zal hij wel knopen moeten doorhakken, zo vertelt De Mos in gesprek met het Algemeen Dagblad.

"Als trainer moet je op een bepaald moment duidelijkheid bieden en die is er nu niet. Iemand met meer ervaring pakt dat anders aan", aldus De Mos. Hij voegt eraan toe dat het Keizer met het gevoerde aan-en verkoopbeleid ook niet makkelijk is gemaakt en wijst op het vertrek van verdediger Davinson Sánchez en middenvelder Davy Klaassen.

Meer: Verweij: ‘Als Ajax naast iedereen grijpt, is dat een gigantisch goede kandidaat’

Doordat zij zijn weggevallen, is er in de ogen van De Mos weinig meer over van het sprankelende Ajax van vorig seizoen: "Misschien is Ajax wel helemaal niet zo goed als men na die Europa League-finale denkt. Keizer moet het ook maar doen met de selectie die hij van het technisch hart heeft gekregen."

Ajax verloor zondag met 1-2 van Vitesse en gaat komend weekeinde op bezoek bij sc Heerenveen. De Amsterdammers hebben na zes speelronden tien punten verzameld in de Eredivisie; het laagste aantal sinds het seizoen 2008/09 toen Ajax onder leiding van Marco van Basten eveneens tien punten pakte in de eerste zes competitieduels.

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
6
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (49)

 
HdeV
 
16
26 september 2017 om 08:20
Ik denk dat mensen als Aad de Mos, Arno Vermeulen, Mike Verweij en al die andere roeptoeters die ik nieteens bij naam wil noemen zich best een stuk dankbaarder mogen opstellen richting Ajax. Zonder Ajax is er immers geen enkele reden waarom iemand naar hen zou willen luisteren.
 
Tornado72
 
49
26 september 2017 om 08:26
Wat een onzin Omdat ze ooit werkzaam zijn geweest bij Ajax moeten ze nu hun mond houden en mogen ze geen kritiek op Ajax hebben? Het is toch Stalinistisch Rusland niet?
 
HdeV
 
8
26 september 2017 om 08:29
Iedereen mag zeggen wat hij wil, maar zijn er nog mensen over die dit soort zeiklijers serieus neemt? Natuurlijk is het leuk om aan te horen als je Feyenoorder of Psver bent, maar nogmaals zeker in het geval van Aad die heeft al twintig jaar niks zinnig meer gezegd. Beetje de Patricia Paay of Patty Brard van de voetballerij.
 
007
 
4
26 september 2017 om 08:34
@tornado72 Kritiek is een ding, maar met dit soort interviews probeert de Mos een mooie prestatie kapot te maken. Dit is een goedkope manier van scoren.
 
Intellectueel
 
48
26 september 2017 om 08:39
Tja, ze hebben onderweg naar de finale maar één keer gewonnen van een team dat hoger werd aangeslagen dan Ajax zelf, namelijk Lyon. Daarvoor kwam het ploegen uit Polen, Denemarken en een middenmotor uit Duitsland tegen en daar had Ajax het allemaal al heel moeilijk tegen. Ajax bewijst dit jaar wel dat het alle geluk had vorig seizoen in Europa.
 
007
 
30
26 september 2017 om 08:43
@intellectueel. Absoluut waar. De finaleplek was ook geen prestatie. Zelfs de Graafschap had die gehaald....
 
Intellectueel
 
25
26 september 2017 om 08:49
Dat denk ik niet 007. Voor De Graafschap waren die andere tegenstanders wel grotere clubs met betere selecties en trainers. Het was daarnaast wel een prestatie, maar laten we het niet groter maken dan het is. De prijzenkast is immers al meer dan drie jaar niet aangevuld. Als ze die beker hadden gewonnen was dat een ander verhaal geweest, maar daar zag het in de finale geen moment naar uit.
 
YungSuarez
 
3
26 september 2017 om 09:33
Ja want de Europa League is ook echt een kleine prijs. Laat me niet lachen. Het is hartstikke knap wat ze hebben gedaan. Ajax zit al jaren niet meer op Europees hoog niveau, en de andere Nederlandse clubs zijn nog verder afgezakt -alhoewel je nu een stijgende lijn ziet bij Vitesse en Feyenoord- Des te knapper wat ze presteren.
 
GunneRo
 
9
26 september 2017 om 09:39
Je doet je naam geen eer aan. 'Als ze die beker hadden gewonnen eas het een ander verhaal', ja joh, dat is nogal logisch. Feit is dat ze tegen United speelden en dat, als zo'n grote ploeg voor resultaat voetbalt, een Eredivisie-ploeg simpelweg niet opgewassen is. Dat Ajax, met een selectiewaarde van €100 miljoen, tegen een selectie met een waarde van €550 miljoen geen potten kan breken, is niet meer dan logisch. Wat ze voor de finale hebben laten zien is ook indrukwekkend, ga dat alsjeblieft niet downgraden.
 
pinko
 
3
26 september 2017 om 11:09
Ongelofelijke prietpraat. Ajax heeft vorig seizoen een fantastische prestatie neergezet in de EL door de finale te halen. Zet dat eens af tegen die van het jaar daarvoor en andere Nederlandse deelnemers. In de poulefase meer dan prima gepresteerd tegen gelijkwaardige of zelfs hoger ingeschatte tegenstanders. Niet verloren en ook nog eens veel punten voor Nederland gepakt, zodat ook andere teams daarvan kunnen profiteren. Vervolgens onderweg naar de finale het serieuze FC Kopenhagen, Schalke '04 en niet te verslane Olympique Lyon uitgeschakeld. Voorwaar geen slechte tegenstanders, en ook nog eens in een paar geweldige thuiswedstrijden, in Gelsenkirchen en Lyon gevolgd door bloedstollende thrillers. En uiteindelijk overeind gebleven met een team vol beloften. Deze prestatie afdoen als valt wel mee, slaat nergens op. En natuurlijk is de Europese crème de la crème van een andere categorie, maar met de ploegen daaronder kon Ajax zich prima meten. Dus hulde in plaats van die prestatie van vorig seizoen te bagatelliseren. Dat Ajax vanaf de zomer stelselmatig de eigen glazen aan het ingooien is, doet daar niets van af....
 
DatisSjakie
 
2
26 september 2017 om 15:55
@intellectueel Wat heb jij eigenlijk tegen Ajax? Zelf ben ik ook geen Ajacied hoor, maar je kan toch gewoon wel met respect over mekaar praten. Niet alles bagatelliseren, zeker niet zo`n prestatie van formaat. en waarom probeer je altijd reacties uit te lokken met suggestieve, respectloze, provocerende en soms zelfs haatzaaiende opmerkingen? Vind het zonde dat er zulke mensen zijn. Lekker leven en laten leven joh... Ik wil onze Amsterdamse vrienden wel bedanken voor het genot en de fantastische prestaties vorig jaar en vaker. Hahaha niet in de laatste plaats omdat jullie succes ons ook succes heeft gebracht vorig seizoen in de vorm van een titel Nee alle gekheid op een stokje. Mag hopen dat wij half zo goed gaan presteren! Dus bij deze: Ajax, Ajacieden. Bedankt dat wij Nederlanders ons vorig jaar met jullie grootse prestatie weer trots konden voelen! Ongeacht je club, daar moet je voorbij kunnen kijken!!
 
Baardgrasmus
 
5
26 september 2017 om 08:27
Ook met Ajax voel ik niet een sterke behoefte om naar ze te luisteren hoor. Al kunnen ze gerust weleens gelijk hebben.
 
Zermatt_Person
 
7
26 september 2017 om 08:28
Precies! Ajax is nu zwakker mede door vertrek van: Peter Bosz, Klaassen, Traore en natuurlijk Sanchez.
 
Voetbalzonetje
 
6
26 september 2017 om 08:32
Ajax is inderdaad zwakker. Sanchez is echt een gemis.
 
Encorr
 
7
26 september 2017 om 08:22
Peter bosz heeft op tijd het zinkende schip verlaten. Hij zag dit natuurlijk al aankomen. Misschien niet dat het verval zo groot zou zijn maar wel dat het moeilijk zou worden om de geweldige prestatie van vorig jaar te evenaren. Al vraag ik me wel af hoe Bosz het gedaan zou hebben zonder Traore,klaassen en Sanchez maar ik denk niet eens dat hij dat had laten gebeuren. Bosz was duidelijk in wat hij nodig had aan het begin van het seizoen en Keizer vond het allemaal wel best had ik het idee. Keizer gebruikt zijn aankopen niet en weet een opstelling te maken met derde rangs spelers. 25 miljoen uitgegeven voor niks. Wober,neres,orejuela,johnson kunnen gewoon gebruikt worden per direct. Ik vind het gewoon een knappe prestatie hoe je het goede werk van je voorganger zo snel om zeep kan helpen.
 
Filip
 
34
26 september 2017 om 08:23
Het Ajax onder Bosz was wel gewoon zo goed. Speelde fris, attractief en zette goed druk. Doordat er goed druk werd gezet kon er ook beter in de omschakeling gevoetbald worden. Hierdoor kregen de aanvallers meer ruimte . Nu spelen we zaaddodend vreselijk voetbal. Veel tikkies breed en achteruit. Als de bal dan bij de aanvallers is dan staat de tegenstander goed gegroepeerd waardoor onze aanvallers moeite hebben. Dan krijgen we weer dat een buitenspeler het tegen twee man moet opnemen en zulke buitenspelers hebben wij niet. In plaats dat de tegenstander kwetsbaar is zijn wij kwetsbaar in de omschakeling. Dit ook omdat wij een blind paard op linksback hebben en centraal te weinig klasse hebben. Onze rechtsback wordt ook kwetsbaar als hij met zoveel ruimte in zijn rug moet verdedigen. Veltman was goed geschikt voor het systeem van Bosz (vooruit voetballen en intercepties) maar dit ligt ook hem minder goed. We zijn gewoon binnen een half jaar 8 stappen achteruit gegaan. Beschamend.
 
rickv
 
6
26 september 2017 om 09:01
Helemaal mee eens, vorig jaar heb ik sinds jaren weer eens de tijd genomen om wedstrijden van Ajax te kijken. Ben geen supporter en de uitslagen interesseren mij alleen als ze of toch mijn club spelen (en verliezen uiteraard ) of tegen een concurrent en in europa (en hopelijk winnen). Bosz is een intelligente trainer met een duidelijk visie en eigen visie op het spel. Hij kreeg het voor elkaar om spelers daarin te laten opbloeien en kon andere spelers aan de kant houden die daar minder in waren. Niet voor niks dat er minder jeugd doorbrak onderhem dan onder de Boer, in ieder geval in mijn beleving. Nu lijkt Ajax weer terug in de periode de Boer en ga je niet even voor de TV zitten als neutrale supporters
 
Filip
 
5
26 september 2017 om 09:26
An sich vond ik niet dat Bosz jeugd tegen hield. Bosz stelde alleen de mensen op die vooruit wilden voetballen en snel handelden. De spelers die dat niet deden die kwamen op de bank. En zag ook weinig vooruitgang bij deze talenten. Ik denk ook niet dat ze op absoluut topniveau gaan slagen. Weinig zelfkritiek en vooruitgang. Maar goed. Wat je ook van Bosz wilde zeggen. Hij had in ieder geval een duidelijke visie en een duidelijk beeld. En die zie ik niet niet. Irriteert mij mateloos.
 
pedro-jb
 
0
26 september 2017 om 10:17
Ik vind persoonlijk dat Bosz hier ook een groot aandeel in heeft, door hem hebben we alleen nog maar middelmaat achterin staan. Talenten als riedewald en tete niet opstellen, en de matige vierger en veltman maar vertrouwen geven. Uiteindelijk gaan Tete en Riedewald die nog maar een jaar conctract hebben weg. Sanchez gaat voor de hoofdprijs weg, de man die de ajax verdediging staande hield. En nu heb je veltman, de ligt, viergever en dijks er staan door wanbeleid....
 
Ryan030
 
0
26 september 2017 om 10:46
je kan gewoon zien dat de selectie te ver is uitgehold en dat de jonge spelers gewoon nog niet het niveau hebben voor ajax.ook de ervaren spelers zijn maar middelmaat.elke linie is gewoon zwak momenteel.het middenveld klaagt niemand over maar schone/de jong zijn gewoon geen klasse cvms en van beek is een prima speler maar ook nog niet top en kan het middenveld niet dragen in zijn eentje.ziyech vind iedereen zo geweldig en geniaal maar die heeft in 6 wedstrijden al 185 keer balverlies geleden.waarom denk je dat je verdediging zo onder druk staat met een incapabel middenveld en buitenspelers die helemaal niets creeeren of scoren. de schuld kan wel altijd op de verdediging en trainer worden geschoven maar wanneer krijgen de middenvelders en aanvallers eens op hun flikker aangezien die al 6 weken helemaal niets klaarspelen?
 
Filip
 
1
26 september 2017 om 11:03
Nu komen we echt even op het stukje beleving en perspectief. laten we even een onderscheid maken. Voetballers als Tete, Riedewald en Bazoer waren goed voor het systeem wat Frank de Boer speelde (en nu onze vriend Keizer). Vanuit balbezit. Veel tikkies breed en weinig diepgang zoeken. Het voetbal van Bosz was vooruit voetballen en druk zetten. Dan vallen Riedewald en Tete door de mand. Want dat kunnen ze niet zo goed. Verder ging Tete zijn contract niet verlengen (ook toen hij basisspeler bij de Boer was) en Riedewald is gewoon niet goed genoeg. Die heeft niet genoeg agressie en winnaarsmentaliteit. Daarom zakt hij ook door het ijs in Engeland. En als ik de verhalen moet geloven zorgt Tete ook voor vrij veel tegengoals bij Lyon. Samengevat. Ik vond het logische keuzes. Misschien hebben we onze eigen talenten ook iets te veel de hemel ingeschreven.
 
Baardgrasmus
 
13
26 september 2017 om 08:25
Ik heb dat gevoel al een tijdje. Ajax heeft geweldige thuiswedstrijden gespeeld in Europa, maar ik vraag me af of het ooit is voorgekomen dat een finalist zo vaak heeft verloren in de knock-outfase als Ajax afgelopen jaar. Geen schande, we hadden überhaupt nooit een finaleplaats verwacht, maar het leidt nu wel tot een vertekend beeld. Keizer kan er niet veel aan doen vind ik, als ik naar dat elftal kijk en wat er op de bank zit dan is het gewoon niet veel beter in mijn ogen. Ik bedoel, hij moet het wel met Dijks, Veltman, De Ligt, Younes en Kluivert doen. Leuk die talentvolle middenvelders, maar vd Beek en De Jong kunnen nog niet leiden, die lopen mee. En Ziyech is niet de persoon die even opstaat als het niet loopt.
 
007
 
18
26 september 2017 om 08:31
Waar slaat dat nou op? Je moet toch ook niet het kampioenschap van jou club in twijfel trekken omdat Ajax met krachten smeet in Europa? Je zag toch dat de spelers van Ajax op waren in die cruciale pot in Eindhoven? Niemand beweerd trouwens dat we een wereldelftal hadden, maar Ajax liet bij vlagen wel goed voetbal zien. De winnaar van de EL liet in mijn mening slechter voetbal zien dan Ajax. Wat was was, we zitten nu in een nieuw seizoen zonder onze beste spelers en trainer van vorig jaar. Ook Feyenoord is niet meer het Feyenoord van seizoen 16/17...
 
Baardgrasmus
 
9
26 september 2017 om 09:31
Het kampioenschap hoefde in niet in twijfel te trekken, heb geen ander team aan kop zien gaan. Ik snap niet helemaal wat het er mee te maken heeft. Ik denk gewoon dat de prestaties van Ajax wat vertekend waren. Dat kan jij toch ook moeilijk ontkennen, als je het ene jaar de finale haalt en drie maanden later niet kan winnen van Nice en zelfs twee maal verliest van Rosenborg. Die werden nota bene door Real Sociedad afgeslacht.
 
Encorr
 
4
26 september 2017 om 08:36
Dat vind ik het ergste Keizer hoefde het helemaal niet met die spelers te doen. Je haalt voor 7 miljoen een speler als Wober die bij een club vandaan komt die Ajax waarschijnlijk van de mat speelt op dit moment. Younes kun je gewoon een keer wisselen voor Cerny of Johnsson maar die vent lijkt ook heilig. Veltman zou ik toch centraal gaan gebruiken en die orejuela op rechtback. Waarom halen ze zulke spelers dan? Dan lees je dat ze er zogenaamd nog niet klaar voor zijn. Maargoed de punten zijn daar al verloren vanaf Heerenveen kan er weer een "normale" linksback staan met Sinkgraven...
 
gilau
 
2
26 september 2017 om 09:36
Ik denk niet dat Ajax Rapid Wien op het moment 'van de mat speelt' hoor.
 
ninjakai
 
3
26 september 2017 om 09:54
Hij bedoeld andersom een rPid wien dat op het moment Ajax van de mat speelt. En dat lijkt me geen eens zwaar overdreven. Want ik denk er precies hetzelfde over. Aankopen worden stelselmatig niet opgesteld met het excuus wennen, terwijl basisspelers verdomd weinig laten zien. Keizer is exit na Heerenveen. Dit zijn echt standaard teksten met we blijven vertrouwen houden en weet ik wat.
 
007
 
3
26 september 2017 om 08:27
Daar hebben we de Mos weer met zijn "wijsheden". Ajax kan nooit meer bewijzen of het team echt goed was omdat Bosz, Klaassen, Sanchez en Traore er niet meer zijn. Wat hebben we er nu aan om over afgelopen mei te beginnen? Misschien vind de Mos het vooral leuk om makkelijk te scoren bij mensen die een hekel aan Ajax hebben? Ik zou nu toch ook over Feyenoord kunnen zeggen dat hun kampioenschap meer geluk was dan wat anders omdat Ajax niet op twee fronten kon vechten? De realiteit was gewoon dat ook Ajax en ook Feyenoord lof verdienen voor afgelopen seizoen, maar dat we nu in september leven. Bij Ajax is dat o.a met een andere trainer en spelers. Volgens mij zou de Mos dat ook moeten begrijpen, niet?
 
PeterVermeuIen
 
5
26 september 2017 om 08:36
Afgelopen seizoen speelde Ajax aantal wedstrijden zonder Klaassen misschien wel de beste voetbal en wonnen ook alle wedstrijden zonder Klaassen. Het voetbal zonder Klaassen blijven ze gewoon druk zetten. Nu zit ik niet meer terug en daar ligt het aan.Traore tegenover Kluivert en Neres ben ik het mee eens en er hadden in de zomer iets aan gedaan moesten worden maar dar wilde Bergkamp natuurlijk niet, Bergkamp wilde dat de jeugd zo veel kansen krijgen. (Vriend van de vader van Kluivert, voor niets mocht Patrick Kluivert eventjes terug bij Ajax onder 19 als coach)).Sanchez was super maar dat is de enige... er had ook veel beter moeten anticiperen op het vertrek van Sanchez. En heel belangrijk is dat Ajax van Dijk heeft teruggehaald is Ajax zeer onwaardig.En nog zitten er Spijkerman en Bergkamp daar nog steeds... laat het door onafhankelijke persoon onderzoek doen en dan zullen Spijkerman en Bergkamp wel schrikken van het uitslag.
 
sloep01
 
0
26 september 2017 om 09:09
Ajax heeft 1 competitie wedstrijd zonder Klaassen gespeeld als er een speler wordt gemist is het Klaassen wel ruim 20 goals en een echte leider en aanjager , v/d Beek hadden ze als vervanger die is nog niet half zo goed en heeft lang niet het scorend vermogen van Klaassen beste voetbal zonder Klaassen hou op zeg ,
 
nrvier
 
0
26 september 2017 om 10:13
En Klaassen scoorde vaak ook belangrijke goals. Vaker de 1-0 dan de 4-0 bij wijze van spreke
 
PeterVermeuIen
 
1
26 september 2017 om 10:38
Denk aan bekerwedstrijden, UEFA wedstrijden... je kijkt alleen naar statistieken van Klaassen. Klaassen stond er niet op tegen PSV in Eindhoven en thuis tegen PSV verloor hij de duel tegen Siem de Jong, UEFA finale Manchester was hij nergens, er zijn meerdere wedstrijden die Klaassen onzichtbaar was.
 
CocoAfc
 
0
26 september 2017 om 08:43
Ja Mos, logisch als je ziet wat er is vertrokken. Zelf dat benoemen, maar afvragen of ze werkelijk zo goed zijn. Ja ze waren werkelijk zo goed, maar je benoemt zelf waarom dat niet meer zo is. Vreemde man.
 
ForzaMilano
 
1
26 september 2017 om 08:56
Klopt, maar dit is tegen heracles,ado en vitesse die moet ie alsnog winnen. Het voetbal mag ook stukken beter want de selectie is nog steeds goed genoeg om beter te spelen dan afgelopen weekend.
 
Dutchgio
 
0
26 september 2017 om 08:58
Met het vertrek van Klaassen, Sanchez en Bosz, zonder vervangers van hetzelfde niveau ervoor terug te halen, ga je er natuurlijk op achteruit. Dit kun je het TH aanrekenen, die hebben de verkeerde beslissingen gemaakt.
 
ninjakai
 
0
26 september 2017 om 09:58
Wat een onzin, vervangers van Sanchez en Klaassen zouden nooit van hetzelfde niveau zijn, hooguit in potentie zelfde niveau. Vervanger van Bosz had wel van hetzelfde niveau moeten zijn. We weten dat keizer niet van dat niveau is. De vervanger van Klaassen heeft wel de potentie en de vervanger van Sanchez moet 'wennen'
 
4Ever4Ajax
 
1
26 september 2017 om 09:07
Natuurlijk zijn we enorm verzwakt. Alleen Donny vd Beek voor Klaassen had nog gekund (voetbaltechnisch is hij minimaal even goed, alleen team meekrijgen, looplijnen etc. nog niet), maar je bent ook Traore en Sanchez kwijt. Achterin oogt het heel broos. Ik zou daarom Veltman altijd op zijn eigen plek zetten (rcv) samen met Wober (die jongen heeft vorig jaar bij Rapid alles gespeeld), zodat je Viergever op de linksback positie kan zetten (waar hij vorig jaar zijn beste wedstrijden heeft gespeeld). Ik begrijp dat Keizer niet alles is aan te rekenen, maar dit soort basisdingen niet goed doen, is wel erg zwak. Dijks blijven opstellen is gewoon een enorme misser. Cassiera nooit een kans geven, terwijl hij het bij Jong Ajax prima doet vind ik ook een misser (zit vaak niet eens bij de selectie). Dat kan je hem zeker wel aanrekenen.
 
holala
 
6
26 september 2017 om 09:24
Ik ben absoluut geen top drie supporter maar nu doet Aadje Ajax toch wel erg tekort hoor. Soms zat ik ook wel op het puntje van mijn stoel bij de EL wedstrijden. Dan doel ik op de thuis wedstrijden tegen Schalke en Lyon. Toen zag ik gewoon een heel sterk Ajax met schitterend voetbal. Ajax zette Nederland weer op de kaart met het clubvoetbal. Dat het nu een heel stuk minder is, zelfs minder dan de meeste Ajax supporters willen doen geloven, is waar. Maar dat neemt niet weg dat ze vorig seizoen zowel nationaal als internationaal goed gevoetbald hebben en finale EL kon toch niet meer? Nee Aadje, je doet Ajax nu gewoon te kort!
 
Gilli@VZ
 
2
26 september 2017 om 09:42
Het Ajax onder Bosz was juist wél zo goed. Die lijn trekt Bosz ook door bij BVB. Keizer heeft gewoon een hele andere spelopvatting. Daar waar de ruimtes snel dichtgelopen werden, word dat nu niet. De linies spelen te ver uit elkaar en Keizer wilt ten opzichte van Bosz door het centrum voetballen ipv over de flanken. Ook mist Ajax absolute sterkhouders als Klaassen, Sanchez en Traoré. Ook heeft Ajax met het terughalen van Dijks en Siem de Jong gefaald op de transfermarkt dit seizoen. Ook is de selectie Appie kwijt wat nog steeds impact heeft op de groep. Keizer is in mijn ogen sinds zijn aanstelling niet de juiste man. Maar dat komt voornamelijk door het TH. Zij hebben zich hard gemaakt voor de aanstelling van Keizer. Daar waar het moest voortbouwen op de resultaten van vorig seizoen, beleeft de club nu een enorme terugslag. Bosz had dus gelijk. Spijkerman is al over datum, L'Ami is als keeperstrainer onnodig te nauw betrokken bij de technische beslissingen, Rekelhof als conditietrainer ook en Bergkamp zijn invloed is de oorzaak van de sportieve resultaten. Zij wanen zich allemaal groter dan de club en daar gaat het fout.
 
Piranha
 
1
26 september 2017 om 09:55
Tuurlijk waren ze geen Europese top. Ze hadden mazzel met de lotingen en bevonden zich langzaam maar zeker op een roze wolk. Maar zo gaat dat ook vaak, geloof in eigen kunnen laat je resultaten beter zijn. Tegen Man U was het 90 minuten lang duidelijk dat Ajax niet goed genoeg was, zelfs met Tete, Klaassen, Traore en Sanchez. Maar wat Bosz neer had gezet was wel een duidelijke lijn, waarin spelers zich schikte naar het systeem dat Bosz geimplementeerd had. En daarin waren zelfs Veltman, Viergever en andere nobodies goed. Keizer heeft gewoon geen didactisch overwicht en nu weten de spelers niet wat ze moeten doen. Hij heeft de hele voorbereiding de tijd gehad om wat neer te zetten maar faalt daarin en laat andere motivaties meespelen om geen resultaat te halen. Hij faalt gewoon zoals voorspelt. Dat is niet Keizers fout, want hij kan het gewoon niet, maar de fout van het TH hem aan te stellen.
 
Boghossian
 
2
26 september 2017 om 10:05
Ajax zal vorig jaar ook best wat geluk hebben gehad in de EL, dat heb je ook gewoon een beetje nodig om in de finale te komen. Maar als je nog even terugdenkt aan enkele thuiswedstrijden, waarin bijvoorbeeld Schalke 04 en Olympique Lyon gewoon volledig opgerold worden, op zo'n manier dat de volledige buitenlandse pers lyrisch was over het superieure voetbal dat Ajax liet zien, dan is het makkelijk om te bedenken dat we bij vlagen wel aardig goed waren vorig jaar...
 
Edo
 
1
26 september 2017 om 10:36
Volgens mij zit er een fundamentele gedachtenfout in de redenering van Aad de Mos, die ook bij veel andere analisten en fans zit. "ajax" is geen vastomlijnde eenheid, net zoals andere clubs dat niet zijn. Het gaat om de spelers op het veld en de staf eromheen, plus 1000 andere factoren die van invloed zijn. Zoals nu het wegvallen van Nouri een grote invloed is. Het is volstrekt irrelevant om nu te gaan filosoferen over de vraag of Ajax vorig jaar overschat is. Het Ajax van toen was het Ajax van toen, en het Ajax van nu is gewoon een ander Ajax. Dit is volgens mij ook een flink mentaal probleem in het Nederlandse voetbal. We zijn veel teveel met het verleden bezig. Uitspraken als "we zijn het aan onze stand verplicht om dit en dat resultaat te halen". Je bent helemaal niks aan je stand verplicht. Resultaten haal je op het veld, en tot het moment dat iedereen in het voetbal weer maximale scherpte heeft op de wedstrijd die je moet spelen, wordt het helemaal niks. Kijk alleen maar naar afgelopen weekend. Ajax, Feyenoord en AZ halen thuis alle drie een vrij schandelijk resultaat. Daar sta je dan met je mooie verleden. Je koopt er welgeteld helemaal niets voor. De ploeg die aan het eind van het seizoen kampioen is, is de ploeg die elke week weer maximaal presteert op het moment dat het ertoe doet.
 
DonlauAFCA
 
4
26 september 2017 om 10:52
Ajax vorig seizoen: - Passie bij wedstrijden - De wil om te vechten - Een duidelijke tactiek - Tegenstander afjagen, bijna kamikaze achtig - Beweging in het veld Ajax dit seizoen: - Geen passie - Geen vechtlust - Geen tactiek - Druk zetten wordt half/half gedaan - Spelers staan stil en zoeken geen ruimte/diepte Het is triest om te zien hoe snel Ajax achteruit is gegaan. Dit komt voornamelijk door de trainerswissel. Peter Bosz is een trainer die weet hoe hij wilt spelen en hoe hij dit moet bereiken. Hij laat zich niet leiden door anderen en luistert naar zijn eigen gevoel. Keizer luistert teveel naar zijn staff en het TH en dus krijg je weer het voetbal dat wij zagen onder Frank de Boer de laatste twee seizoenen. Geen risico, geen passie en gewoon helemaal 3x niks. Als je iemand nu de wedstrijd van Vitesse laat zien en dan vertelt dat Ajax in de finale stond van de EL, gelooft niemand je. Achteruitgang kan gebeuren, zeker als bepalende spelers vertrekken. Maar dit is wel heel erg. Dit kan ook niet langer zo duren, het is echt Ajax onwaardig.
 
mayarood
 
0
26 september 2017 om 12:19
Aad moet weer wat kwijt. Natuurlijk is het allemaal wat minder bij Ajax. Nieuwe trainer, een aantal spelers vertrokken enz. Maar geen enkele Nederlandse club zal voorlopig volwaardige spelers terug kunnen kopen voor vertrokken spelers. Dat is gewoon de realiteit. Dat van de Beek nog niet zo goed is als Klaassen is logisch, Klaassen was op zijn leeftijd ook nog niet zo goed als afgelopen seizoen. Een nieuwe Sanchez is nauwelijks te vinden, laat staan dat hij voor een redelijk bedrag binnen te hengelen valt. Ondertussen is Wober aangetrokken, die alleen na een korte periode ziek werd en nog nauwelijks meegetraind heeft. Hij maakte gisteravond een goede indruk in de eerste volledige wedstrijd die hij voor Ajax speelde. Het seizoen begon met een ramp, namelijk de situatie met Nouri. Daarmee krijgt een team en een nieuwe trainer het gelijk voor de kiezen. Gevolg is ook dat de voorbereiding vertraagd werd en het team niet klaar was voor de belangrijkste wedstrijden van het seizoen: het zich plaatsen voor CL en EL. Daarmee moet het team zelf ook eerst dealen. Het team staat er nu nog steeds niet en dat kan ook nog wel even duren. Het kan best zo zijn dat pas na de winterstop het weer gaat draaien. Maar uiteindelijk komt het altijd weer goed met Ajax. In de winterstop zullen er zeker versterkingen komen. Trouwens, in Nederland wordt elke nieuwe speler bij Ajax afgezeken en wordt er al kritiek op geleverd zonder dat hij speelminuten heeft gehad.
 
Damsko1103
 
0
26 september 2017 om 19:05
Ach we kunnen allemaal discussiëren als Ajax wel zo goed is of niet. Mijn conclusie is dat Ajax gewoon goed is mits je de poppetjes op de juiste positie zet. Dat deed Bosz met uitzondering van Tete dan die ik op dat moment beter vond. Dat terzijde. Het enige gemis vind ik echt Sanchez. Hij was diegene waarvan je dacht je bent er langs je hem nog 'n keer voelt aan komen en dan BAM. Davy is op het veld wel te vervangen vind ik qua voetbal. Zijn leiderschap heeft hij wel meegenomen. Maar als dat word over genomen door Huntelaar, Ziyech en Onana is dat ook opgelost. En voor traore zet ik gewoon Neres. Laat die nou maar gewoon staan en zijn ding doen. Alleen zo kweek je zelfvertrouwen en zal het beste van hem eruit komen. En als je alles bij elkaar optelt is de oorzaak dan de coach vind ik. Ervaring, tactisch inzicht, geen uitstraling wat nog meer ... ik ben benieuwd als hij Engels kan. En het zou qua communicatie ook schelen als je meerdere talen kent. Is denk ik geen hoofdprioriteit, maar het scheelt enorm als je in meerdere talen rustig kan praten met die jongens. Als het aan mij ligt zeg ik Keizer eruit, Fraser erin.