Moeder van Matthijs de Ligt spreekt van 'een enorme beslissing'
Vrijdag, 10 mei 2019 om 14:07

Matthijs de Ligt wordt de afgelopen maanden nadrukkelijk gelinkt aan een transfer naar Barcelona. De verdediger van Ajax staat echter ook in de belangstelling van grootmachten als Juventus, Bayern Munchen en de topclubs uit Engeland. Moeder Vivian de Ligt weet dat haar zoon voor een groot besluit staat.

"Het is een enorme beslissing die hij moet nemen", aldus de moeder van de negentienjarige Ajax-captain, die zich niet al te veel wil bemoeien met het besluit: "Het is zijn leven." Vivian de Ligt zou een overstap naar Barcelona wel toejuichen, zo vertelt ze in gesprek met Cuatro, geciteerd door Sport: "Barcelona is een geweldige club."

De Ligt zou zelf de overstap naar Barcelona ambiëren, maar tot op heden is er nog geen besluit genomen over de toekomst van de jongeling. Ajax en Barcelona zouden al akkoord zijn over een transfersom van circa zeventig miljoen euro, maar naar verluidt zou zaakwaarnemer Mino Raiola momenteel met zijn eisen de overstap vertragen.

De Ligt zou graag zijn ploeggenoot Frenkie de Jong achterna, die eerder dit seizoen al voor maximaal 86 miljoen euro aan de Spaanse grootmacht werd verkocht. Ajax geeft echter geen krimp en wil de twintig procent van de transfersom die Raiola eist, niet afstaan. Door de standvastigheid van Ajax hoopt Raiola volgens Marca dat een andere club zich aandient met een hoger bod.

Meer nieuws
   
13:00
13:00
'Het heeft er alle schijn van dat Van Bommel gaat vertrekken bij Royal Antwerp'
2
   
12:26
12:26
Daley Blind weet wat hij na spelerscarrière wil doen: 'Wil wel die kant op'
6
   
11:52
11:52
Erik ten Hag in beeld als opvolger van Thomas Tuchel bij Bayern München
14
   
11:14
11:14
Johan Bakayoko maakt supporters van Feyenoord warm met lofzang over speler
9
   
10:36
10:36
Gehele Italiaanse top staat in de rij voor Nederlander: 'Een groot kampioen'
18
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (64)

 
Jeroen-AMF
 
14
10 mei 2019 om 14:13
In een andere tekst las ik dat zijn moeder zei dat hij een grote beslissing moest nemen omdat hij moest kiezen tussen blijven bij Ajax of naar een andere club.
 
Mannschaft88
 
7
10 mei 2019 om 14:19
Tja dat krijg je dus. Iedereen wil een graantje meepikken. Nu krijg je zelfs al dat de moeder zich ermee gaat bemoeien. Het is nu al idd zover dat ze tegenstrijdige berichten gaat zeggen.. matthijs maak je eigen keuze!
 
Hveenfean
 
147
10 mei 2019 om 14:25
Sarcasme? Als er iemand is die zich er wel mee mag bemoeien, is het zijn moeder lijkt me toch
 
No.2
 
14
10 mei 2019 om 14:26
Mag wel een nuance geplaatst worden, zijn moeder wordt natuurlijk benaderd door de media voor interviews, krijg niet het gevoel dat ze vooraan staat om ook wat te mogen roepen. Ik weet dat het lastige wordt, maar heb nog steeds hoop dat hij nog een jaartje bij Ajax blijft. Als grotendeels blijft, kan het volgend jaar zeer zeker nog een mooi CL seizoen worden. Verwacht dat Neres sowieso nog een jaar blijft, Ziyech ook erg spannend.
 
Linkerbaan
 
27
10 mei 2019 om 14:29
Welk graantje pikt die moeder hier exact mee dan? Ze heeft het enkel over een beslessing die haar zoon moet maken. Lekker onnodige reactie weer.
 
WZAWZB020
 
75
10 mei 2019 om 14:35
Schandalig dat nota bene zijn eigen moeder zich ermee bemoeit ja, waar haalt ze het lef vandaan..
 
RodyTeulings
 
4
10 mei 2019 om 14:45
Het is voor iedereen belangrijk een stevig thuisfront te hebben. Voor voetballers is dat niet anders, uiteraard. Miljoenen, misschien zelfs miljarden mensen kennen deze 19-jarige jongen al. Ik vind het fijn om te lezen hoe zo`n thuisfront er dan uitziet voor deze jonge gasten...
 
barca1,
 
0
11 mei 2019 om 22:55
Zonder een goed thuisfront kan je als jonge prof nooit goed presteren. daarom idd. fijn dat De Ligt een goed thuisfornt heeft.
 
grasveld7
 
10
10 mei 2019 om 14:22
Klopt, dat heb ik ook gelezen. Maar dit kijkt natuurlijk veel mooier en als je een aantal belangrijke woorden/zinnen achterwege laat, breng je voor de honderdste keer dit seizoen weer een discussie op gang over hoe veel honderden miljoenen deze jongen wel niet waard is en naar welke club hij moet gaan. Het zou buiten dat trouwens wel echt een mega stunt van hem zijn als hij besluit om nog 1 seizoen bij Ajax te blijven (al weet ik natuurlijk ook wel dat hij direct naar de Europese top vertrekt).
 
JordenPitt
 
40
10 mei 2019 om 14:15
Weg met die rat. Een voetballer als de ligt kan toch ook een goede deal krijgen zonder die rat. 20% van de transfersom wat denkt die man wel niet.
 
Mannschaft88
 
11
10 mei 2019 om 14:20
Beste jorden, deze 20% worden gerekend als bemiddelingskosten. Mino Raola begeleid spelers niet alleen naar een andere club, hij doet alles op het gebied van ontzorgen en financiele zaken. Zou jij jouw eigen werk gratis doen?
 
est-1913
 
48
10 mei 2019 om 14:27
Er is wel een klein verschil tussen gratis en 14 miljoen. Als dat bedrag al klopt (het komt van Marca, dus dat durf ik wel te betwijfelen).. Maar goed, spelers weten dondersgoed waar ze voor kiezen als ze met Raiola in zee gaan en blijkbaar doet hij zijn werk prima gezien zijn clienten. Beetje typisch Nederlandse jaloezie is het vooral.
 
Ravel
 
6
10 mei 2019 om 14:29
Ja maar dan is t wel wat bijzonder dat Ajax daar voor zou moeten betalen. Als dat waar is natuurlijk, komt allemaal wat opportunistisch over.
 
SPettersson
 
5
10 mei 2019 om 14:33
Mannschaft88, maar voor 20% van 70 miljoen wil ik best wat doen op het gebied van ontzorgen. Ik vind dat dit soort provisie afspraken aan banden gelegd moet worden. De Fiva en Uefa zouden juridisch moeten laten onderzoeken wat hierin de mogelijkheden zijn.
 
est-1913
 
7
10 mei 2019 om 14:34
Natuurlijk hoeft Ajax dat niet te betalen. Wie heeft dat verzonnen? Hij eist 20% van het overeengekomen transferbedrag. Als dat 70 miljoen is gaat die 70 miljoen gewoon naar Ajax en mag Barcelona daarnasat ook 14 miljoen op de rekening van Raiola storten.
 
mvbfan
 
6
10 mei 2019 om 15:12
Plus die 70 miljoen is echt veels te weinig voor iemand als te Ligt. Dus omdat hij daar zo graag wilt spelen, moeten we Barca maar pleasen?
 
carlo35
 
3
10 mei 2019 om 15:23
waardoor de deal voor Barcelona 14-4.9 (7%) = 9.1 miljoen duurder wordt. Dat is 1 jaar salaris voor de Ligt. Ik kan me voorstellen dat Barcelona hier dan even over wil nadenken. Ik weet, dit is de wereld van het grote geld, maar het over de balk gooien zal toch niet echt de bedoeling zijn. Daarbij is dus de wens van Raiola disproportioneel en niet in het belang van zijn client als het een dealbreaker blijkt te zijn voor een transfer naar de meest gewenste club.
 
no.14
 
1
10 mei 2019 om 17:54
Linksom of rechtsom : het wordt door Ajax opgehoest. Bij een lagere commissie was het het bedrag dat Ajax incasseerde, hoger geweest.
 
barca1,
 
0
11 mei 2019 om 22:56
Raiola is geschorst dus koffiedik kijken of ie uberhaupt nog die deal rond krijgt.
 
AfcaEric
 
2
10 mei 2019 om 14:37
Ik vind het sowieso apart dat een zaakwaarnemer een % van de transfersom zou moeten krijgen. Het is toch echt Ajax en Barcelona die over de transfersom gaan, toch? Dat Raiola een deel van de tekenbonus o.i.d. krijgt zou ik me nog in kunnen vinden.
 
est-1913
 
3
10 mei 2019 om 14:42
Hij krijgt natuurlijk niet een deel van de transfersom. Zijn bonus is gewoon afhankelijk van de transfersom.
 
carlo35
 
1
10 mei 2019 om 15:29
Waarbij je natuurlijk jezelf kunt afvragen of het wenselijk is dat Raiola een verhoging van zijn fee krijgt op het moment dat Overmars een goede deal sluit. Je kunt de fee voor Raiola ook afhankelijk maken van het salaris dat hij bedingt voor de Ligt bij een overstap naar een nieuwe club. Bij 10 miljoen en 5% praat je dan over 500.000 euro, lijkt me ook een aardige fee.
 
maus123
 
14
10 mei 2019 om 14:15
Persoonlijk hoop ik echt dat hij naar Barcelona gaat, er zit nog rek in de ligt en hij kan eerst naast Pique staan en later Pique op natuurlijke wijze kan opvolgen. En Barcelona moet langzaam bouwen naar een nieuw team en met de Ligt en de Jong kan Barcelona weer minimaal 13/14 jaar vooruit.
 
Dr.Jero
 
4
10 mei 2019 om 14:29
Hij zal niet naast pique staan maar grotendeels op de bank zitten voor 2 jaar. Bij barca spelen ze eigenlijk altijd met een linkspoot als lcv en een rechtspoot als rcv. Die rechtspoot is pique. Zowel de jong als de ligt zullen met regelmaat op de bank zitten. Arthur en busi zullen niet banken. En als valverdr aanblijft zal rakitic een basisplek hebben en is de kans zelfs dat vidal boven arthur staat in de pikorde. De ligt zou er goed aan doen naar bayern te gaan. Ondanks dat barca zijn droomclub is lijkt de tijd niet rijp. Een paar jaar bayern en dan naar barca lijkt me den beter voorloop voor de ontwikkeling van zijn kwaliteiten. Begrijp me niet verkeerd want hij bezit wel alles om de basis te halen bij barca maar ik vermoed geringe kansen.
 
GJ7300
 
4
10 mei 2019 om 14:42
Eh nee, Vidal en Arthur zullen banke ook regelmatig opzoeken. Zelfs Rakitic. Nu Modric ook op de markt komt zal t lastig vertrekken zijn. Pique zal ook niet alles meer spelen, niet heel onlogisch.
 
Richard-nec
 
5
10 mei 2019 om 14:51
Dr jero de ligt gaat overal spelen en gaat nergens banken
 
bf1994
 
5
10 mei 2019 om 15:05
Geloof het maar jonge. Frenkie gaat heel erg snel een basis plek veroveren. En ik Vermoed die van rakitic. Camp nou gaat gek worden op die jonge als hij daar speelt. Messi gaat het leuker vinde met hem. Aangezien rakitic zn leeftijd en de laatste geruchten gaat hij denk ik dit of volgend seizoen weg
 
Airbags
 
7
10 mei 2019 om 15:06
Waarom zouden Piqué en De Ligt niet naast elkaar kunnen spelen? Je zegt dat Barcelona altijd met een rechtspoot en linkspoot in de defensie speelt, maar mag ik je wijzen op ene Carles Puyol? Die vormde met Piqué het toenmalig beste centrale verdedigingsduo ter wereld en waren beide rechtspoten.
 
Dr.Jero
 
1
10 mei 2019 om 15:31
@ airbags En hoelang is puyol al gestopt? Ik geef toch ook gewoon aan dat het niet aan zijn kwaliteit of potentie ligt. @bf . Het 'probleem' van frenkie is dat hij nauwlijks voooruit speelt. Busquets vervult die frenkie rol bij barca. Barca heeft juist behoefte aan spelers die door 2 linies een bal durven in tr spelen. Ik begrijp dat de kwaliteit van de jong juist is dat hij de bal in de ploeg kan houden, maar vaak zat kiest hij daarvoor ipv een gewaagde poging om een bal diep te spelen terwijl die mogelijkheid zich wel aandient. Of er moet een nieuwe trainer komen maar dat betwijfel ik, daarbij zou ik niet weten wie ze dan aan moeten stellen.
 
Lennartvan Leeuwen
 
0
10 mei 2019 om 14:17
Moeilijke keuze: speeltijd of geld.... Als ik de Ligt was zou ik nog een jaartje blijven en dan naar Barca gaan.
 
grasveld7
 
15
10 mei 2019 om 14:31
Speeltijd of geld? Ik weet niet of je deze jongen de laatste jaren hebt zien spelen, maar werkelijk geen club ter wereld zet Matthijs op de bank.
 
JordyPSV1995
 
0
10 mei 2019 om 14:44
Wat dan? Umtiti op de bank?
 
SuperNico31
 
18
10 mei 2019 om 14:49
Die zit al op de bank ten faveure van Lenglet.
 
Richard-nec
 
6
10 mei 2019 om 14:52
@ grasveld7 idd ik denk dat mathijs de rest laat banken
 
Airbags
 
2
10 mei 2019 om 15:10
Nee, in de verkoop. Hij is nu al voorbijgestreefd door Lenglet. Als De Ligt ook nog komt is Umtiti vierde in de pikorde, misschien zelfs vijfde als Todibo zich spectaculair zou ontwikkelen.
 
JordyPSV1995
 
1
10 mei 2019 om 20:56
Maar jongens, Umtiti is toch wel beter dan de ligt en zeker beter dan lenglet.
 
Lennartvan Leeuwen
 
3
10 mei 2019 om 14:18
Maar Raiola kreeg toch een schorsing van de Uefa of geld die schorsing alleen in de Serie A??
 
MGMV
 
9
10 mei 2019 om 14:21
Die schorsing zou alleen gelden voor de Serie A.
 
Real Gunner
 
38
10 mei 2019 om 14:21
Ik snap dat "in de kont kruipen" bij Barcelona van Ajax niet, golden boy, aanvoerder en 1 van de beste verdedigers ter wereld. En dan voor een schijntje naar barca? 70 miljoen zou een hele grote grap zijn. Focus niet op wat Raiola wilt verdienen maar kijk eens naar wat je weggooid om Barcelona te pleasen....70 miljoen is echt niks voor de Ligt.
 
Madvillain
 
11
10 mei 2019 om 14:36
Ik snap dit ook totaal niet. Je wilt toch niet als een satelietclubje van Barcelona worden gezien straks. Daarnaast kunnen ze echt veel meer dan 70 miljoen krijgen.
 
AadHandgranaat
 
4
10 mei 2019 om 15:12
Valt ook wel mee, dat 70 miljoen niks is. Is een enorm bedrag voor een jonge verdediger. De Ligt is 1 van de grootste verdedigende talenten van dit moment, maar we moeten ook niet doen alsof het de nieuwe Messi is. Hij is hartstikke goed, al vind ik wel dat ie soms vrij makkelijk op dynamische snelheid wordt geklopt (zie tegen Tottenham, zie tegen Duitsland met Sané). Er zijn echt nog wel wat andere verdedigende talenten elders op te pikken, die bv. voetballend wat minder goed zullen zijn, maar dan wel weer wat sneller.
 
Japser
 
5
10 mei 2019 om 15:37
70 miljoen voor een verdediger is een enorm groot bedrag. Helemaal voor een verdediger uit de eredivisie... Ja ze hebben het ver geschopt in de Cl Ja de Ligt deed het daarin dikke prima Maar vervolgens mogen ze weer opdraven tegen Vvv, PEC Zwolle etc... niet echt je europese top... de Ligt is een groot talent, maar heeft nog veel stappen te maken. 70 miljoen is een meer dan prima bedrag helemaal voor een verdediger, helmaal voor een verdediger uit de Eredivisie.
 
gloryUnited
 
2
10 mei 2019 om 15:44
wat boeit die Golden Boy titel nou? Je hoorde niemand daarover toen Pogba naar United ging of Gotze naar Bayern. In de top boeit die titel echt niet.
 
Master 1
 
6
10 mei 2019 om 14:26
Moet Ajax nu 20% van de 70 miljoen aan Raiola afstaan of dient Barcelona Raiola te betalen? Als Raiola een andere club zoekt voor De Ligt en hij blijft bijzijn standpunt dat hij 20% wil die Ajax moet afstaan, wat schiet hij er dan mee op?
 
Dr.Jero
 
2
10 mei 2019 om 14:31
Bij pogba was het de kopende club. Ik neem aan dat Mino die constructie hier ook wilt hanteren. Eerlijk barca zal daar niet zo moeilijk over doen als ik al moet geloven dat de vader van neymar toen 40m incaseerde.
 
ManUfanforever
 
1
10 mei 2019 om 15:26
Dr Jero, bij Pogba was het de Verkopende club die Mino betaalde
 
Dr.Jero
 
0
10 mei 2019 om 15:36
@ manu. Helemaal niet. Een groot deel 22.3 is door united betaald, een deel 2.2 of iets dergelijks door pogba en de rest vanuit de 105 transfersom. Ik Ie dat dus als verkopende club.
 
guni_gugu
 
0
10 mei 2019 om 15:16
Raiola hoopt natuurlijk de druk op Barcelona te vergroten zodat ze Ajax uiteindelijk tegemoetkomen in zijn commissie. Ajax kan in deze rustig stand houden.
 
Marshmallow
 
2
10 mei 2019 om 14:50
Barca zal zich versterken met Griezmann en De Ligt aldus Duitse media. Leo heeft versterkingen geeist. Persoonlijk vind ik Bayern of Liverpool beter bij hem passen. Bij Barca heeft hij nog andere gegadigden voor zich met meer ervaring.
 
JaapieStam90
 
6
10 mei 2019 om 14:57
Hoe komt het in je op om Mino Raiola als zaakwaarnemer te nemen als de Ligt zijnde. Als je nou een nietszeggende speler bent die hoopt dat hij je met zijn praatjes ergens binnen kan lozen oké. Maar de Ligt heeft de topclubs voor het uitkiezen en dan laat ie zich vertegenwoordigen door een omhoog gevallen pizza bakker.
 
Tukr1965
 
3
10 mei 2019 om 15:02
Je kunt vinden wat je wil van Raiola maar hij heeft gewoon een groot netwerk opgebouwd met veel grote namen. Dan is het niet meer dan logisch dat de Ligt hem in dienst neemt.
 
MGMV
 
8
10 mei 2019 om 15:14
Kan me ook voorstellen dat je in dat spelletje tussen topclubs graag een zaakwaarnemer wil hebben die alle druk op z'n schouders wil en vooral kan nemen. Raiola is (letterlijk en figuurlijk) een zwaargewicht onder de zaakwaarnemers. En tot slot haalt hij ook het maximale eruit voor je. Niet voor niets lopen al z'n cliënten met 'm weg.
 
JaapieStam90
 
2
10 mei 2019 om 15:43
Is die taak 20% van 70 miljoen waard? Die vent is gek geworden. Tuurlijk hij paait zijn spelers met zijn mooie praatjes maar hij onderhandeld ook met name voor zichzelf. Hoe krijg je het uit je bek om 20% te vragen. 5 tot 10% commissie voor een makelaar is meer dan genoeg. Die vent moet blij zijn dat een speler als de Ligt die mega veel geld oplevert bij hem zit. Een zaakwaarnemer die een transfer belemmert door de te hoge commissie die hij vraagt.. Moet toch niet gekker worden.
 
MGMV
 
1
10 mei 2019 om 16:37
''is die taak 20% van 70 miljoen waard?'' Nee, maar hij heeft het dus beter bekeken dan wij. : Maar zo kan je het ook draaien: is de Ligt wel die 70 miljoen waard? Wat maakt 5% tot 10% wel genoeg? Het is wat de gek ervoor geeft, zoals met voetballers. En Raiola zet altijd superhoog in, maar als de speler dat liever niet heeft had er heus wel al iemand aan de bel getrokken vanuit bijvoorbeeld kamp de Ligt. Iedereen weet ondertussen wel dat het goed zit tussen de oren bij de Ligt.
 
shuba
 
2
10 mei 2019 om 15:20
Met alle respect, maar als Raiola daadwerkelijk een overstap belemmert dan is de Ligt ook gewoon allesbehalve een persoonlijkheid. Als zijn droomclub Barcelona is en je laat die viezerik een overstap naar je droomclub in de weg staan, dan ben je absoluut geen persoonlijkheid.
 
hz26
 
2
10 mei 2019 om 16:53
Voetbal wereld is volledig ziek 70 milj achterlijke bedragen Fair play is ver te zoeken en ajax doet hier vrolijk aan mee
 
Jackyan
 
2
10 mei 2019 om 17:18
Ben ik nou de enige die hem bij Liverpoo wilt zien. Wat een duo zou hij vormen met Van Dijk. Virgil speelt nu ook meer links centraal, dus dat kan prima. Wat een ijzersterk verdediging heeft Liverpool dan.
 
no.14
 
0
10 mei 2019 om 18:03
Nee, ik wil hem ook graag bij Liverpool zien. Meteen in zijn eerste jaar kampioen worden (na 30 jaar) van de PL, waarna een groot standbeeld voor hem wordt opgezet, vlak voor Anfield.
 
Vazieman
 
3
10 mei 2019 om 18:56
Het lijkt mij het beste voor hem dat ie gewoon nog een jaartje bij Ajax blijft. Hij is pas 19 en waarom zou De Ligt nu al weggaan. Gewoon weer voor die CL gaan volgend jaar.Dat gepraat dat Barcelona zo’n mooie club is is ook beetje overtrokken. Ajax is een veel mooiere club dan Barcelona. Barcelona is goed in kopen, maar dat is geen kunst en Ajax is goed in opleiden en dat is beleid.
 
Stormjager
 
0
10 mei 2019 om 22:59
Raiola nu wereldwijd 3 maanden geschorst. Ik ben heel benieuwd in hoeverre dit een transfer voor de Ligt en een Lozano in de weg staat...
 
barca1,
 
0
11 mei 2019 om 22:58
3 maanden schorsing maakt niets uit. hij werkt gewoon verder,en zal die deal dan gewoon formeel 4 maanden later bekrachtigen.