Ophef in Italië na racistische 'lofzang' op televisie richting Romelu Lukaku
Maandag, 16 september 2019 om 09:27

Internazionale wist zaterdag voor de derde keer op rij te winnen, door in eigen stadion af te rekenen met Udinese (1-0). Romelu Lukaku maakte een goede indruk bij i Nerazzurri, zo vond ook analyticus Luciano Passirani. In zijn lofzang vloog hij echter behoorlijk uit de bocht door de Belgische spits racistisch te bejegenen, waardoor hij niet meer welkom is bij televisiezender Telelombardia.

Passirani was bij de Milanese televisiezender te gast in het programma Top Calcio24 om de wedstrijd tussen Internazionale en Udinese te analyseren. "Lukaku is een van de beste aankopen die Internazionale had kunnen doen. Geen enkele Italiaans team heeft een speler als hij in de gelederen", begint Passirani lovend aan zijn betoog, dat is opgedoken op social media. "Hij is een van de sterkste spitsen, dat is wat ik zo goed vind."

"Lukaku is qua kracht twee keer Duvan Zapata van Atalanta, het zijn spelers die iets extra's hebben. Ze maken de doelpunten en nemen het team op sleeptouw. Zijn kwaliteiten één tegen één zijn geweldig", vervolgt Passirani, die vervolgens de bocht uitvliegt. "Als tegenstander leg je het in zo'n duel altijd af, of je moet hem tien bananen om te eten geven..." Fabio Ravezzani, de baas van Telelombardia heeft via Twitter razendsnel gereageerd op het fragment.

"Er zijn onwaardige beelden opgedoken van uitspraken van een analist, die tijdens de uitzending direct zijn veroordeeld. De bewuste analist realiseerde niet wat hij zei en bood direct zijn excuses aan. Desondanks hebben we besloten om hem voortaan niet meer uit te nodigen voor onze programma's", schrijft Ravezzani. Twee weken geleden was Lukaku ook al slachtoffer van racisme in Italië, toen er tijdens de uitwedstrijd tegen Cagliari (1-2 zege) oerwoudgeluiden richting hem gemaakt werden.

Meer nieuws
   
20:00
20:00
Live meepraten in de Ligue 1: Paris Saint-Germain - Le Havre
0
   
20:00
20:00
Live meepraten in de Premier League: Aston Villa - Chelsea
2
   
20:00
20:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord ontwaakte
10
   
19:59
19:59
Dusan Tadic schittert voor Fenerbahçe, dat Galatasaray niets toegeeft
12
   
19:58
19:58
Doelpuntloze remise exemplarisch voor teleurstellend seizoen Milan en Juventus
5
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (58)

 
AdoDuhhaag
 
31
16 september 2019 om 09:57
Als hij ipv bananen pizza’s had gezegd, was het dan ook nog racisme ?... Onhandige opmerking, maar vraag me af of het echt kwaad bedoeld was..
 
FCG95
 
144
16 september 2019 om 10:13
Makkelijk gezegd. Als er pizza's naar Menzo waren gegooid, was het dan nog rasisctisch? Bananen gooien en oerwoudgeluiden wordt al jaren gedaan, maar kunnen (terecht )als racisme worden gezien.
 
AdoDuhhaag
 
24
16 september 2019 om 10:34
En als er nou eens een groep besluit bananen naar een blanke speler te gooien, is het dan ook nog racistisch ? Racisme is deels ook interpretatie, dat is wat ik probeer te zeggen..
 
FCG95
 
18
16 september 2019 om 10:42
@ado, waarschijnlijk niet, omdat bananen niet als racistisch worden gezien t.o.v. blanke mensen. Echter denk ik dat deze opmerking waarschijnlijk voor een deel gewoon onwetendheid is, aangezien voetbalsupporters in Italië racisme blijkbaar zien als manier om hun clubjes te supporten.
 
Apocalyps
 
64
16 september 2019 om 11:09
`en als er nou eens een groep besluit bananen naar een blanke speler te gooien, is het dan ook nog racistisch ? Racisme is deels ook interpretatie, dat is wat ik probeer te zeggen..` haha, nee dat is het niet. Er is een reden waarom alleen zwarte mensen `apen` worden genoemd of bananen naar hun hoofd geslingerd krijgen. Na al die problemen op (en buiten het veld) moet je dit nu wel weten, maar waarschijnlijk steek je je hoofd maar al te graag in het zand.
 
CoMokum
 
52
16 september 2019 om 11:29
@adoduhhaag, racisme is geen interpretatie maar context. Zoek het verschil maar eens op en lees je eigen domme comment dan nog maar eens terug.
 
buitenspelval
 
60
16 september 2019 om 11:36
@AdoDuhhaag. Snap je nu echt niet het verschil? Bananen en mensen van Afrikaanse oorsprong met elkaar verbinden is een eeuwenoud discriminerend begrip. Bananen wordt geassocieerd met dé favoriete lekkernij van apen. Mensen van Afrikaanse oorsprong werden historisch gezien in de westerse wereld op hun beurt vaak geassioceerd met Apen. Door te suggereren om Lukaku specifiek tien bananen voor te houden om hem af te leiden, vergelijk de Italiaan in kwestie Lukaku met een aap. Een pizza of elk ander willekeurige vrucht voorhouden zegt niet hetzelfde nee. Dat is toch niet zo ingewikkeld?
 
Millonario
 
104
16 september 2019 om 10:36
En nogmaals weer een situatie willen bagatelliseren door iemand als jij. Wtf is dat voor vergelijking? Voel je je nu wijs omdat je het op een andere manier probeert te stellen?
 
AdoDuhhaag
 
13
16 september 2019 om 10:42
Millonario, ja zeker. Ik ben helaas voor jou niet iemand die elke keer blind de racisme kaart trekt. Je mag tegenwoordig namelijk niks meer zeggen. Als hij namelijk een willekeurig andere vrucht had genoemd was er geen haan die er naar kraaide (hooguit bij kokosnoot). Verklaar dat eens?
 
FCG95
 
91
16 september 2019 om 10:56
@ado, je komt op mij inderdaad meer over als iemand die bewust zijn ogen sluit voor racisme. Bananen en een donkere speler is erg gemakkelijk scoren. Of denk je dat oerwoudgeluiden ook niets met racisme te maken? En om je vraag te beantwoorden, bananen worden vaak gezien als het eten van apen, en raad eens waar donkere mensen vaak voor uitgemaakt worden? Juist.
 
AdoDuhhaag
 
10
16 september 2019 om 11:09
Net zoiets met die banaan van Feyenoord destijds (die ze regelmatig gooiden in het publiek). En toevallig kwam deze een keer bij Gervinho terecht en de racismekaart werd getrokken. En het vervelende is als deze getrokken is kan je zeggen wat je wil maar iedereen vind je dan toch een racist. Echte racisme keur ik af, begrijp me niet verkeerd. Maar in het geval van deze man laat hem op zijn minst z’n verdediging eerst eens doen. Ik geloof namelijk echt niet dat dit bewust racistisch bedoeld was. Daarom mijn voorbeeld over andere etenswaren.
 
Millonario
 
41
16 september 2019 om 11:14
Echt een idiote reactie. Kijk mij eens stoer vergelijken zeg...men hoeft ook niet meteen de racisme kaart te trekken, maar ik denk dat het niet meer dan logisch is dat dit niet onopgemerkt blijft he. Doe es ff normaal man. Hoe je dat verklaart? Simpel, hij gebruikt exact net dat woord omdat dat het meeste effect zal hebben. Het is geen hogere wiskunde. Bij mensen zoek je exact datgene wat het meest effect zal hebben. Het woord racisme nam ik niet in de mond, maar het neigt wel naar respectloos gedrag.
 
Apocalyps
 
52
16 september 2019 om 11:15
`ik ben helaas voor jou niet iemand die elke keer blind de racisme kaart trekt. Je mag tegenwoordig namelijk niks meer zeggen.` Je trekt in dit geval alleen de kaart die je krijgt aangereikt. Waarom zou je met opzet en in volle bewustzijn zo`n opmerking over Lukaku willen maken? Gebruik je daarvoor als excuus `je mag tegenwoordig namelijk niks meer zeggen`? Is dat het niveau? Struisvogelpolitiek bedrijven, terwijl je weet dat je fout zit?`als hij namelijk een willekeurig andere vrucht had genoemd was er geen haan die er naar kraaide (hooguit bij kokosnoot). Verklaar dat eens?`haha, dus je bent je er wel bewust van. Anders zou je de kokosnoot niet benoemen. En dan heb je nog het lef om te vragen `verklaar dat eens?` Mooi dit.
 
AdoDuhhaag
 
4
16 september 2019 om 11:33
Ik ben wel degelijk bewust van de link die gelegd wordt, hoewel deze vooral altijd gelegd wordt door het slachtofferkamp. Hele nare eigenschap overigens, constant de slachtofferrol aannemen. Daarbij heb ik ook gezegd dat het onhandig is. Maar keihard de racisme kaart trekken vind ik weer overdreven. En die verklaring, ik wacht nog steeds ja. Want hij steekt eerst 20 veren in de reet van Lukaku en die worden voor het gemak vergeten door zijn verkeerde vruchtkeuze ??
 
Lierse1997
 
6
16 september 2019 om 12:33
Ja dat lijkt me nu gewoon een onderdeel van racisme, het is gevoelsmatig. Met een banaan an sich is natuurlijk niets mis, maar als je dat in de context van een zwarte medemens gebruikt moet men echt geen kernfysicus zijn om te begrijpen dat er een racistische ondertoon inzit. Als je het toch niet helemaal zou begrijpen, die debielen (want dat zijn ze gewoon) bedoelen met het banaangebruik gewoon dat zwarte mensen voor hun apen zijn en apen houden van bananen (ik zou trouwens absoluut niet weten wat de favoriete voedingsmiddelen van apen zijn). Dit is dus gewoon een typische racistische stereotype vergelijking die vaak gebruikt wordt en daardoor kun je deze niet gewoon wegzetten door te zeggen “wat als ze nu een komkommer gebruikten als voorbeeld”.
 
FcExclusief
 
33
16 september 2019 om 09:58
Ik vind het eigenlijk racistischer om hier rasisme in te zien, dan dat ik de analist racistisch vind... Het zal wel aan mij liggen, maar het wordt met de dag gekker in onze Westerse landen.
 
cabinessence
 
181
16 september 2019 om 10:07
Beetje naieve reactie. Het voetbal wordt al decennia lang geplaagd door idioten die oerwoudgeluiden maken en bananen gooien naar donkere spelers, dan lijkt het me toch wel duidelijk dat het woord "bananen" in deze context gevoelig ligt. En ik geloof eigenlijk ook niet zo dat dit specifieke woord zou zijn gebruikt als het over een blanke speler was gegaan...
 
JvL-United
 
20
16 september 2019 om 10:49
Ben het volledig eens met jouw reactie cabinessence. Zoals je misschien ook aan mijn eigen reactie kan zien. Maar om de boel toch een beetje luchtig te maken. Het is toch ook wel erg ironisch dat FcExclusief een profilefoto heeft van notabene een... aap.. Daar moest ik dan wel even van gniffelen. Sorry moest het toch even kwijt haha.
 
Lierse1997
 
0
16 september 2019 om 12:38
Hij zal het zelf waarschijnlijk niet extreem beledigend bedoelt hebben, eerder als een goed mopje waarschijnlijk. Maar dat maakt nog niet dat het meteen gewoon zou moeten kunnen. Zo een vergelijkingen die echt wel veel gemaakt worden kunnen gewoon niet en ik zou het heel naar vinden als zo een statements als normaal gezien worden.
 
FRHich
 
11
16 september 2019 om 13:38
Kan deze reactie niet gewoon weg? Dat er nog mensen zijn in de comments die de opmerking van die malloot nog durven goed te praten is bijna ner zo triest.
 
JvL-United
 
54
16 september 2019 om 09:59
Wat een idiote opmerking ook zeg, even drie tellen nadenken en je zegt dit natuurlijk even niet. Erge is dat het lijkt alsof deze man het niet eens zo bedoelde, maar racisme zit in onze menselijke systemen blijkt maar weer. Een hoop mensen kunnen het niet achterwegen laten. Zelfs als er geen kwade bedoelingen achter zitten.
 
Nijogeth
 
2
16 september 2019 om 10:07
Maar is het erge dat er meteen racisme in wordt gezien of dat iemand iets zegt dat racistisch gevonden kan worden? Want als dat zijn letterlijke woorden waren, dan had ik de link naar racisme niet gelegd.
 
JvL-United
 
37
16 september 2019 om 10:19
Waarschijnlijk omdat jij het persoonlijk ook niet zo kan ervaren? Omdat het jou niet kwetst betekent het niet dat het andere ook niks doet natuurlijk. Onbedoeld maak de beste man hier toch een opmerking die natuurlijk ook op andere achtergronden kent. Onbewust lijkt het er dan op dat je die link toch maakt.
 
kleinegeneraa7
 
5
16 september 2019 om 10:25
Heel tactisch is de keuze van bananen niet, maar om nu de maat te pakken van: omdat het jou niet kwetst betekent het niet dat andere het ook niks doet? Dan kan je als mens echt niks meer zeggen. Er zal altijd wel iemand zijn die zich gekwetst voelt om wat voor reden dan ook.
 
JvL-United
 
12
16 september 2019 om 10:40
Ik snap wel waarom je dit zegt. Maar ik vind dit eigenlijk altijd zo'n zinloze opmerking. Zeker we kunnen gelijk niks meer zeggen.. Dat is pas drastisch nadenken. Je kan toch best een beetje op je woorden letten? Het probleem is hem overigens hier vooral dat sommige mensen het probleem hier vooraf al niet inzien omdat verschil maken in de mens iets is wat volledig in onze systemen is gaan zitten. Alsof het een natuurlijk iets is. Terwijl we rationeel genoeg zijn om te weten dat we daar denk ik als mens wel boven staan. Dan is zulke dingen zeggen als wat hier gebeurt niet bedoelt om een verschil te maken (denk ik) maar maak je een opmerking die wel zo gebruikt kan worden. En dat is gewoon niet handig. Zo blijven andere het ook zeggen.
 
kleinegeneraa7
 
2
16 september 2019 om 11:17
Drastisch nadenken of niet, maar het komt er toch wel op neer? Er is vast wel een Nederlander te vinden die zich gekwetst voelt als iemand kaaskop tegen hem of haar zegt? Maar een hele grote groep zal hier schouders ophalend op reageren. Moet je dan maar niet meer (voor de grap) kaaskop zeggen? Ik vind dat zoiets gewoon moet kunnen, maar iemand anders weer niet. Zo zijn er legio voorbeelden dat mens A zich beledigd voelt, maar mens B, C, D, E niet. Dus ik pleit er niet voor om alles wat al beledigd kan worden opgevat, maar niet meer te zeggen. Je ziet toch al dat we zover doorslaan dat straatnamen aangepast worden 'omdat het mensen kan beledigen'. Naar mijn mening ben je dan gewoon bezig met een knuffelmaatschapij te creëren en vooral mensen mond dood te maken. Stap je niet mee op die trein dan ben je meteen een gevoelloos persoon, racist, xenofoob en weet ik wat nog meer tegenwoordig een populair woord is. Los dat ik in deze context bananen ook niet heel tactisch vindt en het zelf ook niet zou gebruiken.
 
Apocalyps
 
7
16 september 2019 om 11:25
`maar is het erge dat er meteen racisme in wordt gezien of dat iemand iets zegt dat racistisch gevonden kan worden? Want als dat zijn letterlijke woorden waren, dan had ik de link naar racisme niet gelegd.` dus na al die voorbeelden waarbij er bananen werden gegooid naar zwarte spelers of zwarte spelers racistisch werden bejegend door middel van apengeluiden, had jij nog steeds niet de link naar racisme gelegd? En als die kerel het anders bedoelde, wat ik ten zeerste betwijfel, dan had hij 200 keer moeten nadenken voordat hij zijn mond opentrok. Want iedereen weet waar Lukaku de afgelopen tijd mee te maken heeft, maar desondanks dacht hij even een grappige opmerking te maken...
 
JvL-United
 
5
16 september 2019 om 12:00
Het is gewoon niet waar. Je kan echt nog wel grapjes maken. Ik maak ook grapjes met vrienden, die zij dan weer over mij maken. Maar sommige opmerkingen kunnen gewoon niet. Daarmee creëer je een sfeer waarbij dingen zoals racisme onder de rader nog altijd voort blijven bestaan. Want een vergelijking maken tussen donkere mensen en apen is dan blijkbaar toch acceptabel. Dat is het gewoon niet. Je moet gewoon bij bepaalde dingen rekening houden met je medemens. Zo moeilijk is dat niet, en het betekent echt niet dat je niks meer kan zeggen. Dat is pas kleinzerig.
 
Nijogeth
 
0
16 september 2019 om 21:48
Nee, ik kan die link inderdaad niet leggen. Racisme is namelijk het minder vinden van een bepaalde persoon of bevolkingsgroep vanwege de huidskleur. In dit geval is bijna zijn hele commentaar het op een voetstuk plaatsen van Lukaku. Dat past niet in mijn begrip van racisme.
 
 
8
16 september 2019 om 10:03
Had beter spinazie kunnen zeggen. Ik ken de beste man verder niet, maar hij zegt toch dat iemand anders bananen moet eten en niet Lukaku? Of bedoelt ie wel Lukaku? Dan is het echt een bizarre opmerking.
 
Bon Jovi
 
38
16 september 2019 om 10:22
Hij bedoelt dat je Lukaku 10 bananen moet geven om hem af te leiden, anders is hij niet te stoppen. Bewust racistisch of niet, het is op z`n minst zeer onhandig. Had hij nou 10 ijslolly`s of stokbroden of chocoladerepen gezegd was er niks aan de hand. Maar hij sprak over bananen. Ik vind het niet erg geloofwaardig dat men zegt dat dat onbewust was. Het kan natuurlijk, dat zullen wij nooit weten, maar is zeer twijfelachtig. Wat ik dan wel mooi vind is dat de presentator direct ingreep en zijn excuses aanbood en vertelde dat deze analist nooit meer op die zender te zien zal zijn.
 
Samcro
 
28
16 september 2019 om 10:29
Italiaanse gekkies. Goede reactie van de directeur, deze man even op het strafbankje. Toch raar dat racisme daar nog steeds zo wijd verspreid door de samenleving zit. Het wordt al jaren normaal gevonden als zoiets in het stadion gebeurt en als er dan verontwaardigd gereageerd wordt lijkt het meer voor de bühne te zijn dan dat ze het echt veroordelen.
 
AdoDuhhaag
 
11
16 september 2019 om 10:39
Maar waarom is dat in italie zo denk je? Het land wordt overspoeld door migranten. Rome zit vol met zigeuners die jatten als de raven. Nou keur ik het niet goed want er zijn ook zat goede migranten. Maar het is wel een heel groot probleem in italie, nog groter dan hier. En hoe lullig ook, racisme loont wel want het houdt ze blijkbaar wel wat meer in toon daar vergeleken hier in Nederland. Het helpt beter dan het “linkse theedrinken en pamperen”. Daar kunnen wij het mee oneens of eens zijn maar dat is de situatie.
 
CoMokum
 
17
16 september 2019 om 11:35
@adoduhaag, je kan het 'verklaren' hoe je wil maar deze analyst analyseert een specifieke speler en zegt dit in relatie tot die speler. Het gaat hier dus niet over groepen en daarnaast om een Belgische voetballer die is geboren in Antwerpen.als je een punt wil maken over immigratie, wat prima kan, dan is het echt waanzinnig dom om dat te doen op een voetbalforum waar het gaat over een analyst die een donkere, Belgische voetballer racistisch bejegent. Het helpt je punt over immigratie ook niet echt, om het maar even zacht uit te drukken.
 
AdoDuhhaag
 
1
16 september 2019 om 12:01
@CoMokum, met andere woorden ik mag geen verklaring zoeken maar moet gewoon m’n bek houden en heel hard RACISME!!! roepen. ??
 
Lierse1997
 
2
16 september 2019 om 12:42
Maar zelfs als we er vanuit gaan dat de situatie die jij net stelde (die nogal ongenuanceerd is op zijn minst) is dat toch nog absoluut geen reden om een racistische uitlating te doen op televisie?
 
CoMokum
 
6
16 september 2019 om 13:18
@adoduhhaag, wie zegt dat je geen verklaring mag zoeken? En waar lees je dat ik het niet met je verklaring eens ben? Ik zeg alleen dat de verklaring die jij hier geeft er niet toe doet. Lees nou eerst iedereens reactie eens goed, laat die inwerken en reageer dan pas. Ik heb sterk het idee dat je graag je punt wil maken over immigratie maar je niet realiseert dat dat hier totaal niet op z'n plek is.
 
Kyle66
 
17
16 september 2019 om 13:24
@ado, "racisme loont wel"? Serieus? Dus omdat er een migrantenprobleem is, is racisme in jouw ogen toegestaan? Ongelooflijk dat jij een argument vindt om racisme goed te praten.
 
AdoDuhhaag
 
1
16 september 2019 om 17:00
@Kyle66 waar zeg ik dat het toegestaan is? Eigen aanname. Ik zeg alleen dat het blijkbaar wel loont.... En keur het verder niet goed, zeer zeker niet.
 
AdoDuhhaag
 
0
16 september 2019 om 17:03
@CoMolum en @lierse1997 Ik reageer op samcro die het in zijn reactie over racisme in de Italiaanse samenleving heeft. Niet alleen over deze man. Vandaar mijn mogelijke verklaring.
 
AdoDuhhaag
 
2
16 september 2019 om 10:39
Maar waarom is dat in italie zo denk je? Het land wordt overspoeld door migranten. Rome zit vol met zigeuners die jatten als de raven. Nou keur ik het niet goed want er zijn ook zat goede migranten. Maar het is wel een heel groot probleem in italie, nog groter dan hier. En hoe lullig ook, racisme loont wel want het houdt ze blijkbaar wel wat meer in toon daar vergeleken hier in Nederland. Het helpt beter dan het “linkse theedrinken en pamperen”. Daar kunnen wij het mee oneens of eens zijn maar dat is de situatie.
 
Lierse1997
 
2
16 september 2019 om 12:45
Je hebt inderdaad gelijk dat het migratieprobleem in Italië zeker qua aantallen vluchtelingen een pak groter is dan in Nederland. En als je al ziet wat voor een vorm van xenofobie heerst bij sommige Nederlanders dan weet je dat het in italie niet veel beter zal zijn. Maar ongeacht die situatie kun je echt niet stellen dat racisme aanvaardbaar is.
 
Millonario
 
6
16 september 2019 om 10:38
Het is vooral weer gewoon heel dom, of het racisme is weet ik niet. Laat ons zeggen dat hij dit openlijk durfde te zeggen zonder enige schaamte. Dan ben je sowieso al niet goed in je hoofdje.
 
maurootje
 
6
16 september 2019 om 11:37
Mensen die dit als racistisch bestempelen, die snap ik totaal niet.. hij prijst Lukaku letterlijk voorbij de hemel in, dus hij mag m blijkbaar, waarom hem dan een racistische naschop geven, wat is daar de logica van? Omdat hij dat ook niet deed en niet zo bedoelde. Het zou je baan maar kosten omdat je een verkeerde term gebruikt, die verkeerd opgevat.....
 
CoMokum
 
20
16 september 2019 om 11:47
Je kan jouw argument precies de andere kant op redeneren toch? Je kan je ook afvragen waarom je het woord 'bananen' zou gebruiken als je weet dat dit naadloos aansluit bij de stereotypering van donkere mensen als 'apen'. Dat kan voortkomen uit institutioneel racisme maar dat is een moeilijk onderwerp voor types zoals jij dus neem er even de tijd voor.
 
maurootje
 
4
16 september 2019 om 11:52
@comokum,"types zoals jij:" zo,jij kent me goed..... hou je assumpties bij je, wil je? jij en ik kennen deze man verder ook niet, wie weet heeft hij zijn leven gewijd aan het bestrijden van rascisme, kan ook. of is hij juist de grootste racist die heeft bestaan, maar dat weten we niet, wij kennen hem niet.het enige wat wij weten is de tekst, en uit de tekst te lezen is dit totaal niet racistisch bedoel, en wie dat wel vind is zelf behoorlijk racistisch ingesteld. maar dat is mijn mening
 
Lierse1997
 
0
16 september 2019 om 12:48
@Maurootje, ik vind ook dat jij hier niet uitgemaakt moet worden voor een dom type want dat helpt de discussie ook absoluut niet vooruit. En deze man zal het trouwens niet slecht bedoelt, maar het toont wel aan dat hij bepaalde gedachtegangen over zwarte mensen heeft wat natuurlijk gewoon niet kan. Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij het echt per ongeluk gedaan heeft maar dat lijkt me iets te toevallig om waar te zijn.
 
CoMokum
 
7
16 september 2019 om 13:20
@lierse1997, precies, institutioneel racisme dus.@maurootje, correctie; 'types die reageren zoals jij'. Je reactie ademt in alles dat je niet begrijpt dat racisme niet altijd intentioneel hoeft te zijn maar dat het onder de oppervlakte kan sluimeren.
 
JK-Ajax
 
7
16 september 2019 om 12:40
Het is vooral bijzonder dat je bananen gebruikt bij een donkere speler terwijl het in Italië regelmatig voorkomt dat een donkere speler als aap bejegend wordt. Dat je daar niet over nadenkt kan ik niet begrijpen tenzij het zo normaal daar is geworden zoals het nu maar weer blijkt.
 
AdoDuhhaag
 
2
16 september 2019 om 17:06
@maurootje, doet me denken aan een oude aflevering van DWDD met sylvana Simons en een man die heel veel goed werk deed voor Afrikaanse vluchtelingen. Hij zat allemaal goede dingen te vertellen, uiterst positief. Op een gegeven zei hij de term “zwartjes” en toen begon Sylvana Simons gelijk daarover te vallen. De rest deed er toen al niet meer toe....
 
Arnavut1
 
7
16 september 2019 om 11:58
Wat een debiel joh... dat soort gasten moet je toch geen podium geven.
 
MaceReal
 
13
16 september 2019 om 12:34
Sommige reacties hier... vreemde mensen. Deze man had van alles kunnen zeggen maar kiest voor het woord bananen terwijl we in een wereld leven waar alles direct op social media komt en dan is het nog een man van TV ook. Gewoon dom en inderdaad racistisch, misschien is hij geen racist maar hij had zeker andere woorden kunnen gebruiken. 'We kunnen niks meer zeggen' - Dat kan wel maar wij als mensen moeten ons bewust zijn wanneer iets kan en niet kan en bij wie het kan maar als je voor een tv station werkt moet je zeker weten wat je zegt. Iemand die je (bijv.) net hebt leren kennen ga je toch ook geen rare dingen tegen roepen die hem of haar zou kunnen beledigen. Waarom zou je dit soort dingen uberhaupt willen zeggen? Sorry hoor maar dan ben je een echte debiel. Ik vind het dan ook terecht dat deze is aangepakt. Dit heeft verder niks met pamperen te maken.
 
Lierse1997
 
2
16 september 2019 om 12:50
Je hebt 100% gelijk in deze, alleen vind ik de strafmaat wel aan de hoge kant. Als deze man tot inzicht komt dan zou hij wel gewoon een tweede kans moeten krijgen. Verder heeft een figuur als Derksen wel al eens gelijkaardige dingen gezegd dus mijns inziens wordt deze man wel iets te hard gestraft voor zijn daden.
 
Millonario
 
0
16 september 2019 om 19:35
Wat heeft Derksen gezegd dat lijkt op wat deze man heeft gezegd? Ik kan me zoiets alvast niet herinneren.
 
Nijogeth
 
0
16 september 2019 om 21:54
Ik verwacht weer het foute gezegde waar Derksen mee kwam. Het ging erover dat Sylvana Simons 'zo trots als een aap met zeven lullen' door Nederland zou paraderen. Een soort boerenvariant van het echte gezegde 'zo trots als een aap met zeven staarten'. Dat werd door sommigen als racistisch gezien, door anderen dan weer niet.
 
Lierse1997
 
0
18 september 2019 om 14:18
@nijogethik heb het nog even opgezocht en Derksen zegt echt letterlijk het volgende: "het enige nadeel van het besluit van Rtl, vind ik, is dat dat hysterische vrouwtje Simons nu trots als een aapje door het land rijdt." Ikzelf til nu niet zo zwaar aan deze uitspraak (wel niet echt snugger en onsmakelijk) , maar de uitspraak van de Italiaanse man vind ik nu niet veel erger.