Perez benoemt 'nadeel' van Timber: 'Men komt dan aanzetten met Cannavaro'
Zondag, 25 april 2021 om 20:05

Ronald de Boer en Kenneth Perez zijn onder de indruk van wat Jurriën Timber dit seizoen laat zien in de hoofdmacht van Ajax. De negentienjarige verdediger heeft Perr Schuurs verdrongen uit het centrum van de achterhoede en speelde zondagmiddag een sterke wedstrijd tegen AZ (2-0 winst). Met zijn 1.79 meter beschikt Timber echter niet over veel lengte, wat volgens Perez een probleem kan vormen als hij in de toekomst een transfer wil maken naar het buitenland.

De Boer merkte zondag bij Dit was het Weekend op dat Timber dit seizoen 'langzaam en onopvallend' in de Ajax-basis is geslopen. "Hij heeft 26 wedstrijden gespeeld, waarvan 20 in de basis", aldus de oud-international, die onder de indruk is van de kwaliteiten van het talent. De Boer kent Timber al langer vanuit de Ajax-jeugdopleiding. "Hij is zó rustig en comfortabel aan de bal. Hij durft in te dribbelen en in mijn ogen is hij ongelofelijk duelsterk, dat heb ik in de jeugd gezien. Hij is een geblokte gast, staat stevig op zijn poten."

Timber speelde in de jeugdopleiding van Ajax regelmatig op het middenveld. "Daar hield hij de bal soms te lang vast, dat heeft hij hier wel afgeleerd. Hij is zó ongelofelijk gegroeid. Hij had vandaag ook de meeste balveroveringen: elf." Volgens De Boer maakt Timber 'een geweldig seizoen' door en is hij niet meer weg te denken uit het elftal van Erik ten Hag. "Hij is nadrukkelijk aanwezig." Ook Perez is onder de indruk van Timber, maar ziet zijn lengte als een nadeel. "We hebben deze discussie al een paar keer gehad. Mensen komen dan altijd aanzetten met Fabio Cannavaro. Maar Cannavaro was wereldtop", zei hij bij het programma van ESPN over de oud-verdediger, die met zijn 1.75 meter bij Real Madrid speelde en in 2006 de Ballon d'Or won. "Het is een nadeel. Klaar. Het kan niet anders."

"Natuurlijk had hij ook zes, zeven of acht centimeter langer willen zijn", vulde De Boer aan. De oud-speler van onder meer Ajax en Barcelona vindt dat Timber bij een eventuele volgende club kieskeurig moet zijn. "Hij moet niet bij een ploeg spelen die in de zestien gaat hangen. Hij doet het heel goed als rechtsback, dat kan hij ook. Maar als centrumverdediger moet hij bij een aanvallende ploeg spelen, zoals Ajax. Dan heb je ruimte in de rug. Dat kan hij heel goed bespelen, want hij is snel en balvaardig."

Perez blijft erbij dat de lengte van Timber een nadeel is. "Als je kijkt naar alle centrale verdedigers in de wereld; in alle topploegen is niemand onder de 1.85 meter. Dat zou een probleem kunnen zijn voor de top." Perez vindt Timber sterk op het gebied van balvaardigheid en techniek. "Het klinkt gek als je het daar over hebt bij een centrale verdediger, maar het is ook wel lekker als je iemand hebt met een lekkere inspeelpass. Voor mij hoeft een centrale verdediger geen trucjes te kunnen doen, maar een goede pass naar de middenvelder op het juiste been kunnen spelen", aldus Perez.

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
6
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (34)

 
De Toekomst
 
55
25 april 2021 om 20:06
Mee eens. Daarom voorlopig maar bij Ajax blijven. Hij bevalt mij namelijk prima ??
 
siepie
 
55
25 april 2021 om 20:18
Wat een revelatie dit seizoen hè. En lengte is belangrijk, maar als je bijna iedere wedstrijd met je verdediging op de middellijn speelt heb je meer aan de snelheid van timber dan de lengte van bijvoorbeeld een schuurs
 
Wimpus91
 
5
25 april 2021 om 20:21
Jij zal het beter weten dan Perez...
 
Sanderr
 
53
25 april 2021 om 20:34
Wat is dat nou weer voor rare opmerking? Alsof Perez de waarheid altijd in pacht heeft. Het klopt gewoon volkomen wat siepie zegt, daarom kan Timber bij een club als Ajax ook prima renderen. Er zijn ook in de Europese top ploegen die zo spelen, wellicht zou hij daar ooit kunnen belanden als hij zich goed door ontwikkelt. Bij een ploeg als Atletico ofzo zul je hem nooit centraal achterin gaan zien in ieder geval inderdaad, die staan met de kont op de 16, dan heb je sterke lange gasten nodig.
 
Wimpus91
 
2
25 april 2021 om 20:38
Ik vind dat er wel een kern van waarheid in zit, hier heeft hij weinig tegenstand maar in een grotere competitie moet je toch wel wat groter zijn. Deze jongen wordt weer bestempeld als elk Ajax talent na 5 potjes: het zoveelste wereldtalent...
 
Sanderr
 
41
25 april 2021 om 20:55
Nee hoor, er staat helemaal nergens dat hij een wereldtalent is, goed lezen! Er wordt enkel gesteld dat hij zich geruisloos in de basis heeft gespeeld bij Ajax en dat hij belangrijk is voor de ploeg. En dat is gewoon een feit. Verder wordt gesproken over zijn geringe lengte en wordt er vergeleken met andere kleine CV's uit het verleden die de top wel hebben gehaald. Niemand stelt dat Timber dit ook gaat halen en niemand stelt dat Timber al een enorm wereldtalent is.
 
NJfromVOL
 
1
25 april 2021 om 21:07
Wat wel belangrijk is, dat de balans in je team qua kopkracht op orde is. Als er genoeg andere koppers zijn, hoeft het niet altijd belangrijk te zijn of hij wel of niet goed kan koppen. Als er weinig goede koppers in je team rondlopen, is het wel prettig als je CV een beetje kan koppen.
 
Japie_Krekel
 
1
25 april 2021 om 21:35
Maar bij welke Europese topploeg staat er een verdediger van die lengte in het centrum?
 
Sanderr
 
19
25 april 2021 om 21:45
Dat zijn er maar weinig natuurlijk, het is ook erg klein voor een CV. Maar de heren aan tafel gaven al voorbeelden uit het verleden (zoals Cannavaro, Puyol, Baresi, etc.), ze zijn er dus wel, maar niet veel inderdaad. Bij Sevilla bijvoorbeeld ook Kounde (die nog kleiner is dan Timber zelfs met 1.78m) en zijn partner centraal achterin die ook maar 1.84m is. Nacho van Real haalt de 1.80m ook niet en zo zijn er ongetwijfeld nog wel enkelen te vinden. Maar inderdaad, het is een stuk praktischer om 1.85 of langer te zijn natuurlijk, maar je kunt het bij wijze van uitzondering ook halen als je kleiner bent!
 
Japie_Krekel
 
0
25 april 2021 om 21:53
Klopt het is idd niet onmogelijk maar wel zeldzaam bij de absolute Europese topploegen
 
Meliora
 
18
25 april 2021 om 22:31
Precies, als het gaat om centrale verdedigers kleiner dan 1.85 dan heb je zelfs Sergio Ramos, Marquinhos, Thiago Silva, Lucas Hernandez, Gimenez en Alaba ertussen zitten. Niet de minste namen allemaal.
 
 
2
25 april 2021 om 22:53
Groot en snel zijn is nog beter.
 
Raffa1
 
1
26 april 2021 om 06:58
Ach zolang de beste kopper bij Ajax Tagliafico heet, en die ook nog eens kleiner is dan Timber maar ook een heel goede verdediger is het allemaal weer gelul in de ruimte. Ben het regelmatig met Perez eens maar vind ook dat de meeste gasten in deze praatprogrammas zichzelf veel te serieus nemen.
 
siepie
 
1
26 april 2021 om 08:58
@japie_krekel.. Maar hij hoeft toch ook niet perse bij een Europese topploeg terecht te komen. Ik snap dat ieder Ajax talent dat als doel moet hebben, maar als ajacied zie ik hem graag jarenlang bij Ajax in het centrum staan. We hoorden vergelijkbare verhalen over Blind (te traag voor Europese top) en Klaassen (mist fysiek en verfijnde techniek voor Europese top), maar ze zijn nu beiden weer de steunpilaren voor Ajax. Zoals Klaassen al zei in een interview.. het buitenland is niet altijd zaligmakend. Dus lijkt met me beter om bij timber en Martinez vooral te beoordelen of ze bij Ajax renderen. En dat doet ze extreem goed.
 
Oelie Wapper
 
22
25 april 2021 om 20:07
Puyol, om nog maar iemand anders te noemen. En zo zijn er nog wel een paar, maar goed, dan moet je andere vaardigheden die je een topverdediger maken en of Timber dat heeft, zal de toekomst uitwijzen.
 
TILBURG013
 
0
25 april 2021 om 20:41
Er zijn natuurlijk uitzonderingen te noemen. Maar bv in de PL zie je weinig tot geen kleine cvs. In het Spaanse voetbal komt dit dan weer meer voor..
 
Oelie Wapper
 
7
25 april 2021 om 20:45
Is ook een ander spel, wat er in Engeland gespeeld wordt. Maar zoals wel meer spelers-types, komen sommige spelers beter tot hun recht in Engeland, anderen in Duitsland en weer anderen in Spanje. Maar je kunt in al die landen de absolute top bereiken .
 
ViscaCatalunya
 
6
25 april 2021 om 21:32
En Mascherano die ook in de verdediging speelde. Wel met Pique naast hem. Dat blijft wel handig met corners.
 
Meliora
 
33
25 april 2021 om 20:09
Dat een centrale verdediger niet zo heel groot is zegt me niet zoveel. Een gebrek aan lengte kun je compenseren met snelheid, positioneren en sprongkracht. Wat ik veel belangrijker vind is dat je een centraal duo hebt dat complementair is aan elkaar. Mooi voorbeeld is het duo Blind (1.80m) - de Ligt waarmee Ajax halve finale CL haalde. Die twee vulden elkaar heel goed aan waardoor het gebrek aan lengte van Blind niet echt een probleem was.
 
Japie_Krekel
 
4
25 april 2021 om 21:41
Behalve tegen de Spurs dan
 
Thamike
 
5
25 april 2021 om 23:59
Echter wedstrijdtennis de Spurs teams verslagen met CV’s van wereld top en meer lengte. Helaas Japie.
 
Japie_Krekel
 
1
26 april 2021 om 08:58
je hebt die 2 wedstrijden van Ajax tegen de Spurs toch zelf gezien? de lange, kopsterke Llorente won toen praktisch elk kopduel en dat was de enige reden dat de Spurs door zijn gegaan. Ajax kwam daardor niet meer onder de druk uit omdat Spurs de lange bal op Llorente bleef spelen en die al zijn kopduels won tegen het centrum van Ajax
 
alkatorian
 
16
25 april 2021 om 20:30
“Als je kijkt naar alle centrale verdedigers in de wereld; in alle topploegen is niemand onder de 1.85 meter”. Volgens mij is Ramos “maar” 1.84. Puyol, Cannavaro, Alaba (oké van origine geen CV), De Boer, Nacho (misschien niet echt de wereldtop, maar speelt wel bij een topclub), Lucas Hernandez, Baresi, Koeman (Libero), Cordoba, Mascherano. Zomaar wat voorbeelden van spelers die niet boven de 1.85 komen, maar wel als CV hebben geopereerd of opereren in de top. Dus het zegt lang niet alles. Tuurlijk is het in bepaalde situaties handig, maar Ajax speelt met een hoge lijn. Met zijn snelheid is dat ideaal.
 
wolterx
 
15
25 april 2021 om 20:36
En het spelletje is altijd veranderend. Waar vroeger de buitenspeler krijt aan de kicksen hadden trekken ze nu naar binnen, waar de back mannetje moest uitschakelen moeten ze nu zorgen voor opbouw en kansen creëren waar mogelijk. Lang niet elke ploeg speelt meer met een spits die ballen erin kopt en spitsen zijn nu bewegelijker dan ooit. Een Haaland die belachelijk snel, sterk en lang is gaat hij niet zomaar afstoppen maar daar speel je niet wekelijks tegen normaal.
 
VoetballR
 
4
25 april 2021 om 20:37
Ja, dr zijn dr nog een stuk meer, die echt goed konden verdedigen. Denk ook aan Walter Samuel, Gabriel Heinze en Bobby Moore.
 
alkatorian
 
0
25 april 2021 om 21:02
Ja. Die kun je ook aan het rijtje toevoegen inderdaad. Al speelde Heinze ook vaak als back volgens mij?
 
Japie_Krekel
 
2
25 april 2021 om 21:43
Scheelt ook wel dat je in de Eredivisie amper lange kopsterke spelers tegen komt
 
maurootje
 
4
25 april 2021 om 22:05
Baresi was helemaal klein met zn 1.76m maar hij behoort wel tot de top 10 beste verdedigers die er ooit op de aardbol hebben rond gelopen. De man die het verdedigen heeft uitgevonden is zelf niet eens zo groot ?? na een periode met Maldini in het hart vd defensie (1.87M) ook met Costacurta gespeeld. Die was ook maar 1.83M maar die wonnen in 1988/89 bijna alles wat je maar kon winnen; De CL,Coppa italia, Super Coppa,wereldbeker, allex behalve de landstitel. Ook van Basten werd dat jaar uitgeroepen tot Ballon D'or winaar. Ook iets om trots op te zijn als club zijnde, dat jou speler dat heeft gewonnen. Een grote toekomst kan nogsteeds voor de kleine Timber, maar zal er nog harder voor moeten knokken
 
Chefvoetbal
 
3
25 april 2021 om 20:37
Zijn toch genoeg centrale verdedigers die niet heel lang zijn, maar toch op een hoog niveau hebben gevoetbald of voetballen. Persoonlijk vind ik Koundã© op dit moment de beste `kleine` centrale verdediger. Ook een speler waar Timber op lijkt en waar hij zich aan kan spiegelen. Sowieso is lengte redelijk overschat, omdat je ook regelmatig tegen snelle technische spitsen speelt. Verder kan je partner ook veel compenseren.
 
007
 
7
25 april 2021 om 20:42
Ajax speelt nu met twee centrale verdedigers die kleiner zijn dan één meter tachtig. In onze eredivisie hebben we weinig spitsen die het puur van fysiek en lengte moeten hebben. Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen, maar ik heb de neiging te zeggen dat Ajax in de CL niet met Timber en Martinez samen achterin kan spelen. Hoe dan ook zijn beide misschien wel de twee beste spelers van Ajax na de korte winterstop.
 
Bossie
 
3
25 april 2021 om 21:58
Hoe je het ook went of keert , Ajax krijgt, ook Europees, weinig kopgoals tegen. Dit heeft duidelijk met de manier te maken hoe Ajax speelt. Hij zal wel een goede keuze moete, maken als hij naar een andere club gaat. Maar ook als back slaat hij geen gek figuur, dus dat kan ook nog.
 
Furrr
 
1
25 april 2021 om 22:30
Als Timber zo leert springen en timen als Ronaldo en Jordan is er niets aan de hand.
 
 
2
25 april 2021 om 22:51
Dat ja maar Cannavaro argument is inderdaad kul. Die was idd fantastisch, maar alsnog ondanks zijn lengte, niet dankzij. Maar goed in de Eredivisie is iedereen klein en slap.
 
WhiskyPapi
 
0
27 april 2021 om 14:02
Dat gelul altijd over de lengte van een verdediger. Het gaat uiteindelijk toch om de kwaliteiten van de speler? Wanneer je als verdediger goed genoeg bent, hoeft je lengte geen verschil te maken.