Perschef corrigeert Van Bronckhorst: 'Krijgen een enorme douw van de UEFA'
Vrijdag, 8 december 2017 om 16:17

Feyenoord kan een boete tegemoet zien vanwege het afgestoken vuurwerk in de slotfase van het duel met Napoli (2-1). Naar verwachting krijgt de club een rekening van 20.000 euro gepresenteerd, maar toch beoordeelde Giovanni van Bronckhorst het vuurwerk vrijdagmiddag op de persconferentie als 'positief'. Hij werd daarop gecorrigeerd door perschef Raymond Salomon, die niet blij is met het vuurwerk.

Van Bronckhorst erkende het 'nadeel' van de mogelijke boete. Hij voegde daaraan toe dat de spelers geen last hadden van het vuurwerk. Integendeel: de steun gaf juist 'iets extra's', vindt de oefenmeester. "Natuurlijk is het niet goed, maar je kijkt er toch naar als coach. Het heeft er misschien een klein beetje voor gezorgd dat we die goal maken, waardoor we toch meer geld binnenkrijgen. Onderaan de streep is het denk ik wel positief", citeerde Voetbal International.

Meer: Boskamp gelooft uitleg Van Bronckhorst over Feyenoord niet: ‘Rot toch op!’

Salomon, manager media en communicatie van Feyenoord, reageerde een stuk terughoudender. "Pas op, we krijgen een enorme douw van de UEFA. En het gaat niet alleen om boetes. Er komt een dag dat we daar geen supporters meer hebben zitten." Volgens Salomon is het geen kwestie van elke keer de boete aftikken. Uiteindelijk kan de consequentie zijn dat hele vakken leeggelaten moeten worden. "En er zijn ook heel veel wedstrijden die wij helaas niet gewonnen hebben, ondanks fakkels", noteerde RTV Rijnmond, waarna Van Bronckhorst het clubstandpunt uitdroeg: "Niet meer doen dus."

Meer nieuws
   
18:25
18:25
Harde quotes van oud-speler over Van Gaal: 'Liep op menselijk vlak ver achter'
0
   
18:08
18:08
Real Madrid mogelijk uren verwijderd van titel na schitterende goal Brahim Díaz
11
   
17:31
17:31
Bayern verliest Bundesliga-topper en beleeft slechte generale voor Real Madrid
10
   
17:30
17:30
Live meepraten in de Premier League: Manchester City - Wolverhampton W.
2
   
17:30
17:30
Live meepraten in LaLiga: Girona - FC Barcelona
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (29)

 
JK-Ajax
 
38
8 december 2017 om 16:19
Ik snap Gio wel. Fakkels zorgt voor een bepaalde ambience waardoor de Kuip een geweldige boost is. Vanuit voetbaloogpunt lekker blijven gaan, maar een straf is dan wel weer zonde.
 
Master D
 
4
8 december 2017 om 16:36
Ik snap de club die er bij de Uefa niet lekker op staat ook. Het was inderdaad heel mooi en sfeervol, maar je krijgt hier weer een flinke boete voor bij een volgend kleiner vergrijp moet je wellicht weer vakken leeg laten. Daar zit je als club ook niet op te wachten.
 
Orgullo
 
31
8 december 2017 om 16:44
Ik vraag vooral of je boetesysteem wel fair werkt als jij tienduizenden euro's uitvraagt bij het afsteken van wat onschuldig vuurwerk, en ondertussen andere clubs ongemoeid laat. Hoe kun je een Psg, dat miljoenen euro's accepteert uit oliestaten die terroristische organisaties ondersteunen, en waar bouwvakkers sterven tijdens het bouwen aan stadions doodleuk laat doorvoetballen zonder hen te beboeten voor schimmige financiële constructies? De gretigheid waarmee boetes uitschrijft voor het een, en de laksheid waarmee ze zijn ten opzichte van het zelf opgezette financial fairplay valt niet meer uit te leggen aan fans. Ik zat woensdag in de Kuip en er is niemand gewond, beledigd, noch gekwetst geraakt door die fakkels.
 
Boris19
 
8
8 december 2017 om 17:08
Ja, want verder accepteert niemand geld uit oliestaten. Moet Ajax dan ook beboet worden omdat ze geld uit China accepteren? On-topic: Dit zal best onschuldig vuurwerk zijn geweest, maar je moet ergens een lijn trekken. Er wordt ook vaak zat ander vuurwerk een stadion binnen gesmokkeld.
 
sydneyfc33
 
10
8 december 2017 om 17:33
Het onschuldige vuurwerk kan veranderen in een ramp met vele doden en gewonden. Allemaal de stadionrampen vergeten waarbij het zeer lastig is om te vluchten in een stadion. Boetes zijn terecht vuur hoort niet in een stadion thuis.
 
gilau
 
26
8 december 2017 om 16:23
Inderdaad, prachtig gezicht altijd, zorgt voor sfeer. Ik begrijp best dat er alles aan de veiligheid gedaan moet worden, maar zijn er nou echt zo veel gewonden gevallen door fakkels in het publiek? Snap best dat ze die enorme knallen willen verbieden, graag zelfs, maar fakkels aan het begin of einde van een wedstrijd, of na een doelpunt, ik vind het mooi.
 
martijnr12
 
8
8 december 2017 om 16:30
Ik kan me vorig seizoen bij Ajax nog wel herinneren. Die smolten fakkels zo door het uitvak heen en vielen in een thuisvak. Fakkels zijn mooi als ze gewoon normaal gebruikt worden. Maar harde knallen zijn ook gaaf als dat fatsoenlijk wordt uitgevoerd. Het probleem is alleen dat er altijd debielen zijn die ermee gaan gooien. Daarom snap ik wel dat ze gewoon een algeheel verbod instellen.
 
Jeneverneus
 
2
8 december 2017 om 17:21
Dit is nou precies het verkeerde wat veel mensen denken. Je moet niet het vuurwerk aanpakken, maar de mensen die er misbruik van maken!
 
frietmet
 
5
8 december 2017 om 17:58
Fakkels en rookpotjes vind ik ook wel mooi en sfeervol. Maar knalvuurwerk vind ik echt gruwelijk irritant. Je schrikt je eigen een hoedje en er kan blijvende gehoorschade opgelopen worden.
 
Baardgrasmus
 
12
8 december 2017 om 16:27
Het gaf wel iets moois, maar de Uefa gaat ons echt niet matsen. We zijn zo ongeveer de meest gehate club van Europa daar. Dat komt overigens niet uit de lucht vallen, de ongeregeldheden die we vaak veroorzaken zijn daar de reden van. Met als gevolg dat elk incident in ons nadeel uitvalt. Het is de realiteit wanneer we Europees spelen en we zullen daar slimmer mee om moeten gaan. Overigens worden die boetes sowieso uitgeschreven, het is zelfs een belangrijke bron van inkomsten. Als er iemand op de trap zit heeft de Uefa de boete al verstuurd.
 
GoonerKid
 
3
9 december 2017 om 00:41
Ik denk dat Legia toch wel de meest gehate club is binnen de Uefa. Daar moeten ze meerdere boetes als deze uitdelen elk seizoen.
 
Baardgrasmus
 
0
9 december 2017 om 08:42
Ja, dat zou de meest gehate club moeten zijn, maar wij zijn wel eens uit het toernooi genomen. Ik weet niet of Legia dat weleens heeft gehad.
 
FR12Jules
 
1
9 december 2017 om 06:56
Ach, gewoon een apart vuurwerkpotje maken. Salomon begon nog over het leeglaten van vakken, maar ik kan mij niet herinneren dat clubs vakken moesten leeglaten enkel door wat vuurwerk
 
JMPR
 
8
8 december 2017 om 16:29
Ach, daar heeft Van Bronckhorst sowieso de grootste moeite mee, zaken in het juiste perspectief zien, getuige zijn kolderieke analyses na elke Champions League wedstrijd.
 
Orgullo
 
25
8 december 2017 om 16:39
Ach, het zou de Uefa eens sieren wat strakker te zitten op de boetes voor Financial Fair Play, en wat minder op de boetes voor sfeeracties die niemand schaden en zo'n wedstrijd alleen maar sfeervoller maken. Ik heb als voetballiefhebber 20 keer meer last van de exhorbitante bedragen die vanuit oliestaten de voetbalwereld in worden gesluisd, dan wat fakkels bij Feyenoord, Legia of Anderlecht. Maar goed, ze zijn makkelijk aan te pakken, die kleine clubs zonder lobby macht in Zurich, in tegenstelling tot de clubs waar bioscooppubliek zit zoals bij Manchester City en Psg.
 
MitchM
 
5
8 december 2017 om 16:40
Ik snap beiden wel, ze hebben natuurlijk andere belangen en kijken vanuit een ander perspectief. Ook als Ajacied vond ik het in ieder geval prachtig om de sfeer, fakkels en rook op de tribune in de Kuip te zien. Ik hoop echter wel dat er geen gewonden zijn gevallen, want in de handen van een idioot zijn die dingen erg gevaarlijk. Dat er uiteindelijk nog gewonnen werd maakt het nog veel mooier, zowel voor de club, de supporters als voor het Nederlands voetbal. Het zou ideaal zijn als dergelijke sfeeracties door de club georganiseerd konden worden, maar geen idee wat de regelgeving van de Uefa hierover zegt.
 
atleticofc
 
9
8 december 2017 om 17:22
Het is toch algemeen bekend dat vuurwerk niet is toegestaan in stadions. Is niet alleen ongezond die vieze rook. Het is ook brandgevaarlijk. Waarom vuurwerk het stadion in nemen als je weet dat het verboden is? Dat is vragen om problemen. En ja, het ziet er sfeervol uit, maar er zijn meer sfeerverhofende alternatieven te bedenken die niet verboden zijn.
 
FR12Jules
 
0
9 december 2017 om 10:17
Beter gaan we alle wedstrijden besloten afwerken. Geen politie-inzet meer nodig, geen gezanik op de tribunes dus scheelt een hoop. ??
 
atleticofc
 
0
11 december 2017 om 12:11
Als er een stadionbrand door een fakkel komt is er een kans dat het leed niet is te overzien. Denk niet dat we dit mee willen maken.
 
HansVermeulen
 
1
8 december 2017 om 17:36
Had Feyenoord niet ook nog een voorwaardelijke straf staan? Dan zijn ze flink de Sjaak.
 
vedetterut
 
3
8 december 2017 om 22:13
Dat was een straf voor 'racisme'. Voor zover ik weet heeft vuurwerk niets met racisme te maken. Al weet de UEFA dat vast wel op een of andere te liëren.
 
FR12Jules
 
0
9 december 2017 om 06:55
En die voorwaardelijke straf geld voor een jaar of 3 dacht ik.
 
braveman
 
3
8 december 2017 om 17:48
Het mag nou eenmaal niet dus kun je een boete tegemoet zien. Wat ik wel eens zou willen weten is of de meeste Italiaanse clubs ook van die hoge boetes krijgen. Daar gaat het Bengaals vuurwerk de hele wedstrijd door afgewisseld met vuurwerk. Als de boete te hoog wordt kunnen we ons Uefa bestuurslid altijd nog vragen een goed woordje te doen. Of doet meneer van Praag alleen zaken voor zijn eigen club?
 
fanclubbarca
 
0
8 december 2017 om 21:09
Prachtig die fakkels zoals ooit bjj Ajax-Zaragoza in het Olympisch Stadion maar als je die troep op je kleding of je gezicht krijgt word je echt niet blij.
 
FR12Jules
 
0
9 december 2017 om 10:16
Prachtactie van de Noordzijde. Feyenoord wou niet meewerken aan een tof afscheidsdoek met de quote van Peter Houtman er op (Doei doei!). Dan maar zo in Feyenoord-stijl afsluiten! En die boete.. ach. Schijntje. De UEFA is niet zo streng zolang je maar niet gaat gooien met vuurwerk. Blijft overigens angstvallig stil over de boetes voor de incompetente wedstrijdorganisatie.