Politie in Qatar intimideert Nederlandse journalist: 'Ik moest alles wissen'
Zaterdag, 19 november 2022 om 11:45

Een Nederlandse journalist heeft in Qatar een aanvaring met de lokale politie gehad. Bas Scharwachter, verslaggever van NU.nl, moest zes foto's van security-mensen verwijderen van een agent, die een 'best wel intimiderende toon' gebruikte. De hoofdredactie van NU.nl en de journalistenvakbond NVJ reageren vol verbijstering.

Scharwachter laat op Twitter weten dat het eerste incident met de Qatarese politie 'een feit' is. "Ik moest alle foto's die ik net heb gemaakt van de vrolijke security-mensen verwijderen van mijn telefoon en camera", zo valt er te lezen in het statement van de journalist. "Op de iPhone moest ik zelfs naar het mapje 'verwijderd' om het definitief te wissen." Scharwachter wilde sfeerbeelden maken bij het Al Thumama Stadion, waar Nederland maandag tegen Senegal speelt. Daar zouden nog niet alle voorbereidingen zijn afgerond en Scharwachter ging op onderzoek uit. Een groepje security-mensen zat naast het stadion bij elkaar en werd door de verslaggever op de foto gezet.

In gesprek met het Algemeen Dagblad vertelt hij hoe de agent hem benaderde. "Wat heb je allemaal geschoten, vroeg hij. Laat eens even zien. De toon was best wel intimiderend, hij was echt serieus. Op het moment zelf probeerde ik de boel vooral niet te laten escaleren, maar achteraf dacht ik: wat is hier eigenlijk gebeurd? Er is verder niet naar mijn naam gevraagd." Uiteindelijk moesten zes foto's verwijderd worden.

Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl, reageert verbaasd. "Op die beelden zie je ook politiemensen en beveiligers. Die zitten ontspannen op de grond. Ik ben bekend met de restricties daar, maar ik zou niet weten waarom je die beelden niet zou mogen maken. Het zegt iets over hoe journalisten daar hun werk moeten doen. Dat is wel iets waar ik me zorgen over maak." Journalistenvakbond NVJ reageert in de persoon van Paul Teixeira, die over persveiligheid gaat, geschokt. "We zijn er niet gerust op dat inspanningen van de FIFA hebben geleid tot echte verruiming van de persvrijheid in Qatar. Dat zou moeten zijn gebeurd, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd het geval. Kennelijk zegt de Qatarese overheid iets en wordt dat niet nageleefd. Dit kan niet."

Dit is niet het eerste pers-gerelateerde incident in Qatar. Woensdag werd een live-uitzending van de Deense zender TV 2 in Qatar verstoord door beveiligers. Tevens werd de televisieploeg bedreigd en kregen zij te horen dat er niet mocht worden gefilmd. Er werd gezegd dat de camera en apparatuur van de tv-ploeg beschadigd zou worden, als het filmen door zou gaan. Verslaggever Rasmus Tantholdt meldde later op Twitter dat zij inmiddels verontschuldigingen hebben ontvangen vanuit de organisatie. Of Scharwachter die ook heeft gehad, is niet bekend.

Meer nieuws
   
12:10
12:10
VZ Kort: SC Cambuur laat supporters thuis voor uitduel in Kerkrade
77
   
12:00
12:00
VZ Team van de Week: liefst 5 spelers van PSV na achtklapper in Friesland
7
   
11:31
11:31
Vertrekt Gimenez bij Feyenoord? Spits brengt bezoek aan Premier League-duel
19
   
11:02
11:02
Premier League-clubs komen budgetplafond overeen: dit zijn de details
19
   
10:26
10:26
V/d Vaart poogt transfertarget uit Oostings hoofd te praten: 'Niet verstandig'
23
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (93)

 
bochherief
 
147
19 november 2022 om 11:50
Ik vermoed dat deze journalist en anderen niet naar qatar zijn gegaan om verslag van het wk te doen maar om zogenaamd elke steen om te keren. Waaronder je weinig gaat vinden, maar de insteek van zo'n journalist is gewoon fout. Logisch dat de nationale politie dan ingrijpt. Gedraag je gewoon naar de wetten en normen van een land waar je te gast bent en er is niks aan de hand
 
FCTwenteRSD
 
33
19 november 2022 om 12:02
Was wel te verwachten toch. Dit wk gaat helaas te weinig over voetbal en meer over randzaken. Wordt tijd dat het wk begint.
 
Martinator
 
104
19 november 2022 om 12:08
Je zegt het zelf al, je vermoedt... Hou je oordeel dan voor je.
 
LittleLebowski
 
44
19 november 2022 om 12:11
En dat jij dat vermoed slaat dan ook weer nergens op. Genoeg beelden gezien van journalisten die sfeerimpressies maakten en dan komen er volledig onnodig politie mensen aanlopen die hetzelfde doen. Qatar is gewoon een naar land, ze hebben het wk gekocht, er zijn vele mensen doodgegaan tijdens het bouwen van de stadions en de mensen daar geven geen ruk om voetbal. Dat zijn de feiten.
 
marouan007
 
10
19 november 2022 om 13:36
Misschien kan jij 200 miljard terug betalen aan Qatar kunnen ze wk vandaag nog weg halen
 
LittleLebowski
 
0
19 november 2022 om 14:23
Die stadions worden verplaatst naar Afrika. Ik stel voor dat ze daar het volgende WK organiseren. Dan is het nog ergens good voor geweest.plus ik denk dat de mensen nergens zo blij zullen zijn als daar.
 
quaresma19o3
 
13
19 november 2022 om 15:33
Tja, in Napels moest ik ook de foto verwijderen van een militair die met een legerwagen stond voor de cs. Ga mensen niet provoceren, dat je journalist bent, betekent niet dat je alles mag filmen en fotograferen.
 
Man City_1970
 
0
19 november 2022 om 17:03
Kom eens een keer langs, naar Land valt reuze mee
 
RM1335
 
1
20 november 2022 om 10:56
Militaire objecten fotograferen is nogal wat anders dan een paar security guards. Maar laat dat je mening niet vervormen hoor. Dat is niet de insteek.
 
Sitostick
 
92
19 november 2022 om 12:12
Ik vermoed dat jij een van die 50 bent die op kosten van Qatar naar het WK mogen in ruil voor wat propaganda berichten.
 
Archie Karas
 
28
19 november 2022 om 12:19
Wat een aanname zeg. Hij zegt dat hij foto's had gemaakt van vrolijke security-mensen. Wellicht wilde hij juist de leuke en vrolijke kant van Qatar laten zien. Dat niet allemaal "boze mensen" zijn. Daarnaast snap ik dat je als gast rekening moet houden met de cultuur van een land. Tijd inplannen voor gebed, verbod op alcohol e.d. vind ik niet gek en moeten we respect voor hebben. Maar Qatar had bij aanstelling van het WK beloofd zich in te zetten voor vrijheid van meningsuiting en mensenrechten. Dit is niet gebeurt en dan is het aan iedereen (incl. journalisten) om dit aan het licht te brengen. Verandering ontstaat niet door overal altijd maar akkoord mee te gaan. Respect voor cultuur moet er altijd zijn, maar mensenrechten zouden boven cultuur en geloof moeten staan (overal, ongeacht geloof/cultuur).
 
MrKrillin
 
5
19 november 2022 om 12:23
Archie misschien wraakacties van Qatar voor alle kritiek. Jullie kritiek, oke dan alcohol verbieden in stadions Sommige leiders zijn natuurlijk narcisten
 
Soccerfan_1
 
31
19 november 2022 om 12:31
Dus jij vermoed iets en dan is het logisch dat de politie ingrijpt. Echt serieus bochherief...... hou gewoon op.
 
Koningg
 
21
19 november 2022 om 12:31
Absoluut eens, zag zojuist een 'verslag' van deze Bas wat niet alleen een journalistiek dieptepunt van nu.nl was maar ook diverse generaliserende opmerkingen zoals 'die gekke qatarezen' werden gemaakt. Pak alsjeblieft het vliegtuig weer naar Nederland Bas, tenenkrommend wat je laat zien (de 'journalistiek', niet eens de situatie zelf).
 
 
36
19 november 2022 om 12:32
De insteek is fout ja? Jij vindt dat journalisten vooral niet moeten zoeken naar eventuele misstanden? Een bizarre gedachten, een die helaas gedeeld wordt door een hoop mensen. In dit specifieke geval werd de entourage en omgeving gefotografeerd. Dat lijkt me tijdens een WK waar je de hele wereld voor uitnodigend in ruil voor heel veel geld vrij logisch. Ik weet dat dit niet aankomt bij jou gezien je posts op deze sites, maar ergens hoop ik dat je zegt, haha hou je bek, maar stiekem toch een keer gaat nadenken en probeert tot een dieper inzicht te komen dan het kortzichtige en eerlijk gezegd dictatoriale stukje tekst dat je hier schrijft.
 
You Ri
 
7
19 november 2022 om 12:36
Een groot poppenkast daar, dat je er zo intrapt is ook bijzonder.
 
NeeNeeSticker
 
1
19 november 2022 om 13:03
Lekker speculeren, je hebt geen idee.
 
kralla93
 
23
19 november 2022 om 13:18
Kan deze activist niet naar israel gaan ? Waar joden opgepakt worden omdat ze tegen zionisme zijn en waar 105.000 palestijnse burgerdoden zijn gevallen in de afgelopen decades. Qatar is heel beschaafd vergeleken met wat israel en het westen heeft gedaan lol.
 
Biggles
 
20
19 november 2022 om 13:24
Het Westen waar jij deel van uit maakt? Wat heb jij gedaan dan wat zo verkeerd is en verbleekt bij Qatar?
 
Stan80
 
16
19 november 2022 om 13:44
Altijd maar Israël erbij halen. Weet je trouwens dat qatar sinds 2 jaar ook handelsbetrekkingen heeft met Israël? Zo betrokken is qatar met hun moslimbroeders.
 
paulmaxwell
 
14
19 november 2022 om 13:50
Er zijn van die types die oooooveral Israel en de Palestijnen bij halen. Die doen alsof dat het enige probleem is in de wereld en dan anderen hypocriet gaan noemen als ze ergens iets van vinden, maar nog niet Israã«l hebben veroordeeld. Terwijl ze zelf naar geen ander incident of land kijken, en waag het is om kritisch te zijn op een islamitisch land. Ik word zo langzaamaan allergisch voor mensen die over Israel beginnen.
 
kralla93
 
5
19 november 2022 om 14:40
@biggles Ik praat over overheden en niet de normale volk. Denk logisch na.
 
kralla93
 
5
19 november 2022 om 14:43
@stan80 @paulmaxwell twee hypocrieten die er niet tegen kunnen als andere feiten bij betrekken. De joden zelf protesteren tegen zionisme. Dus educate your self en kom dan terug met een nieuwe verhaal.
 
Biggles
 
4
19 november 2022 om 16:42
Ojaa kralla. Overheden en niet het volk. IS was toch ook volk. Maar lekker bashen op het Westen. Het Westen waar jij ook de overheid kiest. Dezelfde overheid die dus met jouw mandaad gruwelijkheden pleegt.
 
Man City_1970
 
0
19 november 2022 om 17:05
Nope niet waar, er zijn 0 betrekkingen met Israel in Qatar , puur fake news
 
paulmaxwell
 
8
19 november 2022 om 13:44
Gedraag je naar wetten en normen van het land? Moet die journalist een slaaf in de hand nemen om al zijn zware klusjes te laten opknappen??
 
quaresma19o3
 
5
19 november 2022 om 15:35
Ken je je eigen geschiedenis wel, als je Qatar met slavernij gaat beschuldigen?
 
Biggles
 
9
19 november 2022 om 16:53
Quaresma. Jij hebt zeker spijt dat je niet nasr Qatar bent gegaan om daar stadions te bouwen.
 
paulmaxwell
 
0
20 november 2022 om 17:30
Jahoor, zoals overal ter wereld is er in het verleden slavernij geweest. Maar wij doen dat nu niet meer
 
madmarcel
 
2
19 november 2022 om 14:04
De insteek van de journalist is prima. Het is namelijk een journalist en het is niet aan jou om te bepalen wat zijn insteek is
 
GramozMorina
 
0
19 november 2022 om 15:31
Je kent de westerse media toch..
 
ajaxf1
 
36
19 november 2022 om 11:52
Ja dat is nou eenmaal cultuur, persvrijheid bestaat daar echt niet hoor. Ga er dan ook niet heen, kan dit je ook niet overkomen. Respect voor de lokale cultuur moet je gewoon opbrengen, Maarrrrr, de VS en de Westerse wereld hebben ook nare dingen gedaan dus niks zeggen over Qatar vanwege de dubbele standaard please.
 
MrKrillin
 
55
19 november 2022 om 12:03
Gast bijna overal mag je niet zomaar fotos maken vN security mensen. Waar heb jij het over?
 
ajaxf1
 
13
19 november 2022 om 12:10
Publiekelijk wel, als jij op straat een foto wilt maken van een politie agent in NL, Belgie, Duitsland of wat dan ook terwijl je gewoon in een publieke ruimte bent? Zolang de camera zichtbaar is en daar ga ik wel vanuit. Dit is gewoon wederom raar gedrag. Artikel 10 van het Evrm, als je het wilt controleren.
 
MrKrillin
 
16
19 november 2022 om 12:21
Jax Staat onder lid 2 heel stuk dat je Qatar gelijk kan geven 2The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.
 
ajaxf1
 
4
19 november 2022 om 12:27
...welke dan? Een journalist van de NU, dus de pers. Ik heb geen idee waar jij een journalist onder schaart van die uitzonderingsgevallen, tenzij we weer uitkomen op 'morals' of iets dergelijks. Het is natuurlijk Qatar, daar geldt het EVRM niet.qatar hoort niet bij Europa maar heeft ook zeker een broertje dood aan mensenrechten is wel gebleken. Achja, hier gaan we toch niet uitkomen. Ik denk dat een het Europese Hof deze uitzondering niet zou erkennen.
 
 
17
19 november 2022 om 12:35
Het is ook niet zomaar, het is een journalist die verslag doet van een WK. Daar vraag je dan een persvergunning voor aan die je het recht geeft beelden te maken. In het geval van de Deense journalist toonde hij deze vergunning waarop de beveilig ging dreigen z'n camera stuk te gooien. Dat je als land niet houdt van camerabeelden mag prima, maar organiseer dan gewoon geen WK.
 
MrKrillin
 
2
19 november 2022 om 13:51
ajaff1 Waar heb jij het over? Qater en Eu.. Jij stuurde een artikel en suggereerde dat er absolute vrijheid was om overal in openbaar foto's te maken. Dit is dus niet zo.... Er zijn beperkingen die genoemd worden. Dus ja je kan Qatar gelijk geven. Die zullen ook iets hebben over veiligheid etc
 
MrKrillin
 
3
19 november 2022 om 13:52
MigiDit gaat nu niet om de Deense journalist (heb het ook niet gevolgd).Dit gaat om journalist van nu.nl en het fotograveren van beveiliging.
 
MrKrillin
 
3
19 november 2022 om 13:54
nog aanvullend Migi jij bent niet meer objectief alles is fout heel veel landen kennen zulke restricties
 
 
4
19 november 2022 om 14:16
Ook de journalist van Nu.nl heeft een vergunning nodig. Is gewoon exact hetzelfde. Jij bent minstens zo niet-objectief en in andere landen zonder persvrijheid zou ik ook geen groot, globaal commercieel event organiseren. Het WK is nu echter in Qatar dus hebben we het over Qatar.
 
 
1
19 november 2022 om 14:17
Ja, je kan Migi wel verwijten niet objectief te zijn (ben t ook wel eens niet met hem eens) maar dat zijn wij alle natuurlijk niet. Iedereen heeft zijn of haar voorkeur/invalshoek van waaruit hij/zij handelt.
 
quaresma19o3
 
1
19 november 2022 om 15:37
Geloof me dat je niet zomaar een foto kan maken van de politie. Ik ben in veel Europese uitwedstrijden gegaan van Besiktas. Je moet het niet in je hoofd halen om fotos van agenten op te nemen, je krijg gelijk een klap met een wapenstok.
 
You Ri
 
11
19 november 2022 om 12:40
Zo'n zielig en hypocriet standpunt zeg, hahaha. 'ja amerika heeft 'nare' dingen gedaan dus qatar mag mensen uitbuiten en dood laten gaan'. Wat n gelul ook weer???? Terroristen opjagen is wat anders dan mensen slaaf maken makker. Of je doet op 300 jaar geleden over de slavernij maar dat zou helemaal hilarisch zijn.
 
ajaxf1
 
9
19 november 2022 om 12:45
Was cynisch bedoeld, dat is namelijk vaak de reactie die volgt merk ik. Dus ik dacht ik chargeer even, jammer dat het niet zo overkomt. Verder met je eens. Al is de VS zeker niet schoon van onschuldig bloed, ook zij hebben oorlogsmisdaden gepleegd tegen onschuldige burgers.
 
Kamall
 
5
19 november 2022 om 15:02
En de oorlogen daar zijn juist door Amerika en Israël en sommige westerse landen gepland. En dit weet jij allemaal heel goed, ook wat ik in mijn vorige reactie zei over de doden. Maar dat zal je nooit toegeven!
 
SelcukInan55
 
12
19 november 2022 om 12:44
Dit roep ik dus al heletijd. Het is Qatar die een Islamitische land is omdat ze lgbt niet accepteren ivm geloof worden ze zwart gemaakt. Iedereen moet mensen/landen accepteren zoals ze zijn. Dit begint echt vervelend te worden alleen maar Islamitische landen worden zwart gemaakt dit komt puur door westersche media, natuurlijk zeer hypocriet.
 
Biggles
 
6
19 november 2022 om 13:00
In Islamitische landen is het dan weer andersom. Mensen zijn nu eenmaal hypocriet. Niks nieuws onder de zon.
 
quaresma19o3
 
1
19 november 2022 om 15:39
Nou nee, Europa wordt juist geprezen door die landen, als jij naar Turkije op vakantie ga, wordt je als Europeaan op handen gedragen.
 
Woenselaar
 
3
19 november 2022 om 19:57
Wat lul je nou man queresma, op handen gedragen... die zien ons gewoon als een grote spaarpot met geld waar ze wat uit kunnen trekken.
 
Sjakie024
 
32
19 november 2022 om 11:55
Foto’s maken van mensen die hun werk uitvoeren is nu eenmaal niet overal toegestaan, en al helemaal niet van security en een agent. Misschien had de beste man even de privacy wetgeving moeten doornemen ipv zijn eigen regels toepassen. Meteen weer opblazen in de media natuurlijk! Word nu al moe van onnodig stemmingsmakerij.
 
SelcukInan55
 
44
19 november 2022 om 11:57
Jaa hoor blijf maar Qatar zwart maken mensen is wel genoeg geweest toch ? Dit is voetbal en geen politiek. Ik woon in Nederland dus ik hoor het regels hier te respecteren. Waarom hebben mensen problemen met het respecteren van regels in Qatar ? Omdat het misschien een Islamitische land is .. dat zeker.
 
Sitostick
 
34
19 november 2022 om 12:14
Natuurlijk is het niet genoeg. Journalisten, media en fans moeten ervoor zorgen dat het vuur aan de schenen wordt gelegd en er continu actie wordt gevoerd om dit WK een mislukking te maken voor Qatar en FIFA zodat zij farce nooit meer voorkomt.
 
SelcukInan55
 
6
19 november 2022 om 13:26
Blijf lekker de media volgen johhh kom je lekker ver en word je wijzer van. Je begrijpt een ding niet als 1 land niet met westen mee eens zijn worden ze meteen zwart gemaakt. Westen moeten zich met hun eigen bemoeien we hebben hier al problemen zat.
 
KeeperToob
 
15
19 november 2022 om 13:31
Lees je eigen reactie eens terug. Dus een islamitisch land hoeft niet alle mensen te accepteren. Maar daarna verwacht jij wel dat alle mensen de islam accepteren. Goed verhaal. En dit is dus precies het probleem van religie. Ze willen door iedereen geaccepteerd worden met onzin verhaaltjes. Ja elke religie is gewoon een sprookjes verhaal gebaseerd op oude verhalen van mensen onder invloed, drank/drugs. Maar als je geaccepteerd wilt worden moet je andere mensen ook accepteren. Het werkt 2 kanten op maar bij een religie werkt het altijd maar 1 kant op. Hypocrieten dat vind ik van alle religieuze mensen. Voor de buitenwereld heel erg into je geloof zijn, maar buitenbeeld kan alles. Want ook in Qatar kan je straks als VIP gewoon alcohol kopen. Zo streng zijn ze met hun principes. Als Qatar een beetje ballen had gehad dan hadden ze gewoon nog steeds gezegd alcohol is verboden in ons land dus ook op een WK. En daar zou ik prima mee kunnen leven. Dat wij in het westen Alcohol als iets normaals vinden daar mogen andere landen anders over denken. Dat kan je vergelijken met drugs, want dat is alcohol tenslotte. Maar mensen uitsluiten dat is gewoon niet oke, dat willen ze zelf ook niet maar doen ze dus wel. ps en kap met je slachtofferrol. Gezeur omdat het een islamitische land is. Hypocriet ten top. Zo kan ik er ook 1 maken naar jou toe. Puur omdat het mensen zijn van een ander geloof ben jij nu boos! JE bent geen haar beter dan de mensen die jij iets verwijt.
 
MADRIDISTA2014
 
1
19 november 2022 om 14:06
De islam accepteert iedereen alleen zijn bepalde handelingen een zonde het zijn van iets is geen zonde alleen het handelen ernaar
 
Man City_1970
 
0
19 november 2022 om 17:00
Dus jij denkt dat in Bijv Brazilie , nu.nl verslaggever nieuws is hahahah, het 'gezeur' komt alleen uit het westen. Maar westen zal ook gaan schreeuwen als hetzelfde Qatar de gaskraan dichtdraait.
 
Woenselaar
 
0
19 november 2022 om 20:00
"De islam accepteert iedereen" yeah right. Misschien moet je dat de moslims even vertellen dan, want zo ver ik kan zien staat er in een behoorlijk aantal landen nog een doodstraf op bepaalde zaken.
 
 
19
19 november 2022 om 11:59
Terecht toch? Zou ook nie zomaar met m’n bakkes op een foto willen staan
 
protheus
 
27
19 november 2022 om 12:01
Sinds internet zo populair is denken veel mensen dat hun regeltjes overal werkt. Sterker nog elk individu denkt belangrijk te zijn en ik kan me goed voorstellen dat ze in het oosten erg geïrriteerd kunnen raken door ons gedrag. Ik zie totaal niets in de media wat aangeeft wat de voordelen zijn van hun cultuur tegenover die van ons. We focussen enkel op negativiteit en negeren die van ons zelf.
 
SteveStifler
 
10
19 november 2022 om 12:33
Precies. Kijk alleen al hoe de titel van dit artikel is verwoord. Het suggereert intimidatie. Intimidatie omdat een stel agenten de regels van hun land handhaven?
 
You Ri
 
8
19 november 2022 om 12:45
Organiseer dan niet een westers evenement, die clowns leven nog in de middeleeuwen natuurlijk botst dat.
 
Man City_1970
 
1
19 november 2022 om 16:57
Hahahah Het WK een Westers evenement , hoe arrogant wil je zijn, Senegal, Tunesie , Iran allemaal westers???????
 
Woenselaar
 
1
19 november 2022 om 20:02
UEFA de grootste en machtigste bond, het meeste geld en alle sponsoren komen ook uit de westerse wereld. De invloed van westerse landen op het eindresultaat is altijd gigantisch. Dit is geen arrogantie knul, vervelend als dat je raakt.
 
Man City_1970
 
0
20 november 2022 om 06:15
WK is geen westerse show maar een internationale. Jammer joh , precies de redeb het WK nu alweer niet in Europa is.....
 
Arnino
 
10
19 november 2022 om 12:17
Nou, volgens mij als je in Nederland beelden maakt van beveiliging en stewards en ze zien t moet je t ook wissen hoor, dus vind dit nog nie zo heel erg..
 
S600
 
18
19 november 2022 om 12:21
Ik begin wel beetje moe te worden van elke journalist die nu een scoop probeert te halen door aanvaringen met beveiliging of politie op te zoeken. Ja ze zullen vast wat strenger optreden dan onze eigen politie. Maar het kan toch niet zijn dat al deze journalisten op basis van echt niks doen worden aangesproken. Nee, een camera op een beveiliger zetten is niet normaal. Als ik dat hier in NL doe krijg ik ook gewoon een ferme waarschuwing om ermee te kappen en het te verwijderen. Dus wat is er nieuw? Ja Qatar als WK had niet mogen gebeuren, de bouw ervan is vreselijk gelopen, maar deze reportages worden beetje inhoudloze sensatiestukken inmiddels. Het mag wel meer over voetbal gaan inmiddels, heb wel zin in de wedstrijden.
 
esc0bar
 
10
19 november 2022 om 12:27
Storm in een glas water. Verslaggever heeft zich niet verdiept in de lokale normen en waarden helaas
 
marocberkane
 
2
19 november 2022 om 15:02
Dit gaat niet een per se over normen en waarden, maar puur over wetgeving.
 
SteveStifler
 
10
19 november 2022 om 12:29
Is het zoveel moeite om je gewoon aan te passen aan de wetten en normen van een land? Je wist op voorhand al dat je in Qatar niet zomaar overal foto's van kan nemen, dus waarom achteraf gaan janken? Als buitenlanders in Europa gedrag vertonen wat niet strijkt met de Europese normen en waarden gaan we hier toch ook staan zeiken? Dus waarom kunnen we dan zelf niet de normen en waarden van een ander land respecteren?
 
You Ri
 
2
19 november 2022 om 12:53
Simpel, die clowns daar besluiten dit westerse evenement te gaan organiseren, dan pas je je maar aan aan de mensen die je uitnodigt. Zij leven daar nog in de middeleeuwen, slavernij, tirannie en ongelijkheid is daar van de hoogste orde. Dat mensen het blijven verdedigen is hilarisch, lijken wel op baudet fanatiekelingen.
 
SteveStifler
 
4
19 november 2022 om 14:32
Wat een kulargument. Dus als jij iemand uitnodigt bij jou thuis dan moet jij je helemaal aanpassen aan die persoon in plaats van dat jouw gast respect oplevert en zich aanpast aan de normen en waarden die in jouw woning zijn afgesproken? En volgens jouw redenatie moeten we dus ook in Europa stoppen met zeiken over bijv. moskeeën die gebouwd worden door mensen die te gast zijn in Europa. Immers zij zijn te gast hier en wij dienen ons aan te passen aan hen. Waarom wordt dat niet gedaan dan?
 
Oelie Wapper
 
2
19 november 2022 om 12:30
"de hoofdredactie van Nu.nl en de journalistenvakbond NVJ reageren vol verbijstering." Dat is dan natuurlijk wel een beetje naïef... Het is niet goed, zeker niet, maar onverwachts? Kom op zeg...
 
vialuna
 
7
19 november 2022 om 12:35
Een maat van mij heeft wel eens een foto van guardia civil gemaakt. Kan je vertellen dat hij dat nooit meer zal doen. In Nederland ook op zoek kon naar een nieuwe telefoon. Het filmen van beveiligers/politie is in heel veel landen strafbaar. In Nederland niet als ze op straat lopen maar als je Googlet zal je daar ook veel aanvaringen vinden van politie agenten die dat slecht trokken.
 
 
4
19 november 2022 om 12:45
Maar deed jouw maat ook verslag van een groot commercieel evenement als geaccrediteerd journalist?
 
You Ri
 
4
19 november 2022 om 12:55
Maak jij maar eens fotos van elke oproer politie in actie.... Vooral in bereik van die lange latten.
 
AZE/CHE 4 EVER
 
6
19 november 2022 om 13:11
Wat is niet goed dan? In de meeste landen ter wereld heb je een probleem als je van agenten een filmpje gaat maken. Ook in NL staat het op internet vol van agenten die de telefoon uit je handen slaan wanneer je een filmpje van ze maakt. Als je daar bent voor het WK, maak dan een item daarover en ga niet agenten filmen tijdens hun werk.
 
OREELY
 
0
19 november 2022 om 12:33
persvrijheid is op een droevig niveau in qatar, dat had deze man misschien al kunnen weten. stel je voor dat je een foto maakt en er staat een qatari op die niet lacht of blij is...
 
MarrieAanDeBal
 
9
19 november 2022 om 12:41
Heb dit ook in Nederland meegemaakt dus snap de hetze niet zo
 
You Ri
 
0
19 november 2022 om 12:47
Wat toen je in het openbaar foto maakte van bewaking? Dan is dat onrechtmatig bij je gedaan.
 
MarrieAanDeBal
 
2
19 november 2022 om 14:14
ja klopt. dat zei ik ook. hadden ze geen boodschap aan. Werd bijna in elkaar getimmerd omdat ik bleef volharden
 
morpheus10
 
3
19 november 2022 om 13:12
Als je hier verhaal gaat halen ivm de covid doden en of regels wordt je net hetzelfde behandeld dus elk huisje heeft zijn kruisje.
 
Edforce2
 
1
19 november 2022 om 13:23
Een slimme journalist stuurt als de bliksem iedere geschoten foto naar z'n redactie. Zou hij dat ook hebben gedaan, ik ga zometeen kijken op hun site, om te zien wat er nu zo verboden is aan deze foto's.
 
marouan007
 
2
19 november 2022 om 13:35
Hou je bezig met voetbal niemand valt je lastig ze willen Qatar uitdagen ze sturen je gewoon terug zonder pardon
 
JohanVanSa
 
5
19 november 2022 om 14:26
Sommige journalisten komen nou eenmaal niet voor het Wk...
 
marocberkane
 
7
19 november 2022 om 14:57
Dit is toch niet zo heel bijzonder. HIj heeft slechts de foto`s moeten verwijderen waar politie-agenten of beveiligingsmedewerkers op staan. Het is in heel veel landen (waaronder bijv. Frankrijk en Spanje) verboden om politie-agenten of overheidsgebouwen de fotograferen of filmen. Dan kunnen Nu.nl en de journalistenvakbond wel verbijsterd reageren, maar misschien is het handig dat ze eerst de wet van het land waar ze te gast zijn bekijken en respecteren.
 
daarwasikweer
 
0
19 november 2022 om 15:45
Ze zullen wel een reden voor hebben denk ik! Gedraag je je dan gebeurt er niks!
 
Man City_1970
 
2
19 november 2022 om 16:54
Alleen maar voor hun eigen persmomentje, staat toch duidelijk voor de algemene veiligheid dat je veiligheidsmensen niet mag filmen, maar NU.NL denkt hun eigen regels te hebben, en als dan wordt op aangesproken gaat ze arrogant doen maar wij zijn westerse pers etc..... Niet aan de regels houden is op de blaren zitten. Veiligheidsmensen zijn er ook om journalisten te beveiligen......
 
R.M.zizou
 
1
19 november 2022 om 17:09
Alsof dit in Spanje en Frankrijk niet gebeurt. Ik was afgelopen mei bij een wedstrijd van Real. En een toerist die luisterde niet naar de politie toen die zei op de stoep staan. Nou die agent ging te keer, hij stond gewoon met z’n hoofd kop tegen kop. En die vriend van die jongen filmde het en ze moesten beiden mee. Dus hou al deze sensatie voor jullie. Zometeen gaan we nog moeilijk doen als we daar bekeuringen krijgen.
 
BGST
 
0
19 november 2022 om 19:00
Welkom in de dictatuur. Je mag alles doen zolang wij het maar goed vinden. Daar betalen we een belangrijk bedrag voor aan de fifa. Ongekend dat de landen hier naar toe gaan. We hebben geen eigen mening en willen alleen maar voetballen. Daar krijgen we hier namelijk een mooi bedrag voor. Een stelletje slapjanussen die achter de dollar tekens aan rennen.