Politie zet waterkanon in om Feyenoord-supporters weg te krijgen bij De Kuip
Zondag, 23 mei 2021 om 15:45

Na afloop van de finale om de play-offs voor Europees voetbal tussen Feyenoord en FC Utrecht (2-0) heerste zondagmiddag een grimmige sfeer. Rond De Kuip werd de Rotterdamse politie bekogeld met stenen en vuurwerk, waarna besloten werd een waterkanon in te zetten om een deel van de menigte weg te krijgen bij het stadion van Feyenoord. Bij het duel waren in totaal 6.500 toeschouwers aanwezig. Na het bereiken van de tweede voorronde van de Conference League kwamen nog eens honderden fans naar het stadion om dat te vieren.

Tegen het einde van de wedstrijd werd het zowel op het veld als buiten het stadion onrustig. Spelers van Feyenoord en Utrecht vlogen elkaar in de haren, terwijl net buiten De Kuip veel vuurwerk werd afgestoken. Volgens het Algemeen Dagblad hadden zich zo'n tweehonderd supporters van Feyenoord verzameld rond De Kuip om hun ploeg te ondersteunen en het bereiken van Europees voetbal te vieren. Toen de politie de groep opriep om weg te gaan bij het stadion, werd daar geen gehoor aan gegeven, waarna een waterkanon de groep terug moest dringen.

Er werden onder andere politiepaarden en meerdere ME-busjes ingezet om de menigte de Coen Moulijnweg over te krijgen. De onrust ontstond toen de supporters die wél bij de wedstrijd aanwezig mochten zijn wilden vertrekken. Sommigen van hen, met kinderen, kregen niet de kans om het terrein bij De Kuip te verlaten, waarna het grimmig werd en de politie ingreep. De fans konden uiteindelijk toch nog huiswaarts door via de Olympiaweg en de Stadionweg de snelweg te bereiken.

"Oude mensen met kinderen die zichzelf uit pure paniek de dijk afjagen voor stormende paarden en waterkanon, echt schandalig", schrijft een ooggetuige op Twitter. Op beelden die op internet circuleren is te zien hoe enkele honderden fans van Feyenoord voor De Kuip rookbommen, fakkels en vuurpijlen afsteken. Als de ME vervolgens ter plaatse komt, wordt er met kliko's, stenen en vuurwerk naar de politie gegooid. Uiteindelijk slaagde de politie erin de rust te laten terugkeren. Feyenoord wist het duel met 2-0 te winnen bij de afscheidswedstrijd van Dick Advocaat als clubcoach.

Meer nieuws
   
23:55
23:55
Clarence Seedorf: van wereldster tot onbegrepen fenomeen in Nederland
112
   
23:48
23:48
Real Madrid schiet worstelende Karim Benzema uit het niets te hulp
6
   
23:36
23:36
'Ik vind Mark van Bommel naar Feyenoord wel een spannende gedachte'
2
   
22:55
22:55
Dortmund houdt PSG en Mbappé in toom en mag dromen van CL-finale
68
   
22:53
22:53
Chris Woerts ziet Ajax 'hele goede keuze maken' op bestuurlijk vlak
11
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (79)

 
luukinho
 
104
23 mei 2021 om 15:49
Ze geven Aboutaleb iig gelijk waarom hij de wedstrijd niet op zaterdag wilde..
 
Goalski
 
29
23 mei 2021 om 16:11
Aboutaleb lijkt het juist te willen laten escaleren, laat die jochies toch dat vuurwerk afsteken, laat de supporters via de andere kant weg gaan en klaar. Heb het idee dat de ME hooligans en de Feyenoord hooligans het gewoon leuk vinden om met elkaar te vechten, wat een droevig gedoe ook altijd.
 
helyo
 
18
23 mei 2021 om 16:53
Dus je zegt eigenlijk dat ze het maar moeten laten gaan... en dus zwichten voor een stel idioten die het weer willen verkloten voor de rest...
 
 
4
23 mei 2021 om 19:03
Je dient als burgemeester zaken aan te voelen en bij Aboutaleb is het pure willekeur, net als Halsema. Zolang het maar in hun politieke agenda past zijn ze lief. Heb zelf ook slechte ervaring met Aboutaleb rond Excelsior-FC Groningen, enige x dat ik ooit in aanraking met de politie kreeg, waarom? Een paar rotjes en paar man die wat zingen op station Utrecht. Direct iedereen aanhouden, avond vergallen en uiteindelijk de rechtszaak verliezen dat Aboutaleb helemaal niet in zijn recht stond. Jammer dat we zo weinig burgemeesters als van der Laan hebben, mannen die niet geil zijn om continu de aandacht te krijgen en zoveel mogelijk macht wenst te hebben. Daar hebben we helaas te veel van, in Den Haag, Utrecht, Amsterdam, Nijmegen, Eindhoven en Rotterdam. Een burgemeester waar je de naam van kent is over het algemeen geen beste burgemeester.
 
butch
 
2
23 mei 2021 om 19:37
Vroeger was er ook vuurwerk en nooit gezeik. Nu vinden ze vuurwerk opeens stom bij de gemeente en is er steeds gezeik.
 
Dirk_borst
 
56
23 mei 2021 om 15:51
Beschamende vertoning, het kan ook nooit eens op een normale manier gebeuren. Ga gewoon naar huis of gedraag je.
 
Teesboer
 
30
23 mei 2021 om 15:51
Oh oh, top supportertjes hoor! Volgende keer nog iets harder aanpakken. Jammer dat zulke mensen het altijd weer voor elkaar krijgen om hun eigen clubje in een slecht daglicht te zetten.
 
Isco24
 
15
23 mei 2021 om 15:55
Jammer dat er weer een groepje halzen zijn die het wederom verpesten voor de rest. Nu terwijl er ook kinderen tussen staan.. Dit groepje zou zomaar dat groepje van laatst kunnen zijn. Hopelijk worden ze opgespoord!
 
Molsson
 
33
23 mei 2021 om 15:55
Heb het van een veilige afstand mogen aanschouwen en moet zeggen dat ik de reactie van de ME vrij overtrokken vond. Was al met al weinig aan de hand.
 
powned_nl
 
4
23 mei 2021 om 17:01
Is een beetje een trend geworden de laatste tijd. Aantal ingrepen is toegenomen maar ook het aantal ingrepen dat aardig randje-randje is. Wat je er ook over denkt, het malieveld is daar een goed voorbeeld van. Was zelfs officieel over het randje. Plus aardig wat mensen die, vooral anoniem dus niet teveel aan hangen, vanuit de M.E. stellen dat de 'ramratio' flink omhoog is gegaan.Ik zou niet graag in de kisten van de M.E. staan en hun taak is niet de-escaleren. Maar toch, tendensen.
 
repuiztav
 
109
23 mei 2021 om 15:57
Ik ben er bij geweest. Echt een schandalige vertoning van de politie. Niets aan de hand! Fans die net het stadion uit waren en netjes naar huis wilde gaan hebben geen enkele kans gehad om weg te komen. Ik heb jonge huilende kinderen en oude mensen zien rennen voor politiepaarden en spuitwagens. De politie was de bron voor de agressieve reactie die vervolgens tegen hen gericht is als gevolg van deze wanvertoning. Ze moeten zich diep schamen.
 
consy
 
75
23 mei 2021 om 15:58
Tuurlijk, het is altijd de schuld van de politie. Hou toch op man, ze zouden nog veel harder moeten optreden tegen de supporters van clubs als Feyenoord gezien hun verleden daar. En zeker na de afgelopen weken.
 
repuiztav
 
98
23 mei 2021 om 16:03
Ik ben zeker geen hooligan en zeker niet van het vingertje wijzen naar de politie, maar de ME heeft er wel echt voor gezorgd dat het uit de hand liep. Mensen die gewoon rustig huiswaarts gingen... kom op hé! Maar goed, ik heb een rillende opa mijn jas omgeslagen. Ik zal nog even doorgeven dat het blijkbaar zn eigen schuld was ??
 
tubes
 
34
23 mei 2021 om 16:04
De ME is een excuus van politie om lekker wat frustratie te verwerken. Ik ken er 2 die zich in hun politie uniform inhouden maar lekker tekeer gaan zodra ze als ME aan de slag gaan. Ze zijn echt niet de enige.
 
MGMV
 
21
23 mei 2021 om 16:11
Tja, goed @consy, ik weet niet wat er aan de zijde gebeurde waar de foto in het artikel bij staat, maar aan de andere kant bij een kruispunt waar het waterkanon werd ingezet en paarden op de menigte inliepen was er niks, maar dan ook echt niks aan de hand. Mensen die gewoon naar hun auto wilden of naar de trein liepen, maar in de kiem werden gesmoord door een rijtje ME waar je niet langs mocht.
 
Lerfr12
 
19
23 mei 2021 om 16:12
@consy: Je was er niet eens bij man. Of geloof je alle media? Ligt meer aan jou dat dat je goedgelovig ben.
 
Dn vetkei
 
10
23 mei 2021 om 16:17
Blijft voor mij toch altijd typerend dat het de schuld van de politie was. Ook absurd dat ze hier een charge neerzetten omdat een paar mensen met prullenbakken naar politiebusje gooien....
 
repuiztav
 
38
23 mei 2021 om 16:28
Wat wil je nou suggereren? Dat ik hier een lulverhaal zit op te hangen? Ik zal je uit je droomwereld helpen, ook de politie zit er namelijk wel eens faliekant naast. De situatie is totaal verkeerd ingeschat
 
Harmr
 
15
23 mei 2021 om 16:33
Laat gaan joh. Er zijn zat mensen die alles klakkeloos aannemen wat door de media gebracht wordt. Jij was erbij dus wat mij betreft een betrouwbare bron. Natuurlijk zullen er mensen zijn geweest die niet aan de bevelen van de politie hebben voldaan maar de ME heeft het afgelopen jaar meer dan eens buitenproportioneel geweld gebruikt tegen groepen mensen, daarom sta ik van jouw verslag helaas ook niet raar te kijken..
 
powned_nl
 
6
23 mei 2021 om 17:07
Precies. Het is niet perse media, meer autoriteit. Autoriteit zit altijd goed want het is de autoriteit.Dat vind ik een VEEL gevaarlijkere, IS een veel gevaarlijkere, gedachte dan het bestaan van Feyenoord-hooligans. Die er dan wel of niet waren. Want daar ben ik ook op geen enkele manier fan van.Ik zei het net als jij ook al; aantal buitenproportionele geweldsdelicten van de M.E. is flink toegenomen dit jaar. Ben echt verbaasd dat mensen dat niet zien.
 
FR_Ronnie
 
15
23 mei 2021 om 15:58
Twee weken geleden ging dit gajes uit zijn bol, en nu weer . Wanneer zal het eens echt aangepakt worden en echte straffen gegeven worden. Ik houd van mijn club maar schaam me voor een deel van d3 aanhang. Gorde keuze ook van Aboutaleb met het verbod om het gisteravond te laten spelen.
 
bart1978
 
28
23 mei 2021 om 16:01
Let op, gaat de politie weer de schuld krijgen omdat een paar 100 man zich niet kunnen beheersen en ze daarom genoodzaakt zijn in te grijpen. Omgekeerde wereld.
 
Orgullo
 
23
23 mei 2021 om 16:03
Wat ik begreep van wat supporters die in het stadion zaten (was er zelf niet bij) was het echt een beschamende vertoning van de Rotterdamse politie. Een waterkanon werd ingezet omdat een paar supporters aan de andere kant van het stadion, buiten het stadion vuurwerk afstaken. Hierdoor kwamen vaders met kinderen en ouderen in het gedrang.
 
repuiztav
 
19
23 mei 2021 om 16:09
Klopt. De weg naar Vreewijk (waar de meeste mensen hun auto parkeren) was afgesloten, dus men kon geen kant op. Vervolgens liepen supporters maar rustig de andere kant op om een andere weg richting hun auto te zoeken. Vervolgens vond de ME het nodig om mensen nog even in hun rug te spuiten met een waterkanon en politiepaarden op gezinnen af te sturen.
 
vassinerend
 
0
23 mei 2021 om 21:33
Waarschijnlijk houden Aboutaleb en Halsema niet van vuurwerk bij supporters. Door die onnodige waterkanonnen loopt het juist uit de hand en anders is er niks aan de hand.
 
Lerfr12
 
18
23 mei 2021 om 16:08
Wat een suggestieve kop weer! “Politie rijdt in op plein vol feestvierende Feyenoordsupporters waardoor sfeer omslaat” zou meer op z’n plaats zijn. Lekker eenzijdig weer. Eens.
 
thucan
 
11
23 mei 2021 om 16:14
Feestvierende Feyenoord supporters is ook geen alledaags plaatje natuurlijk, dat kun je de politie niet kwalijk nemen.. OT: debielen kunnen het weer niet laten, dit ben je als club toch liever kwijt dan rijk...
 
Dirk_borst
 
6
23 mei 2021 om 16:15
Dat is dus net zo suggestief en eenzijdig als dat je beweert over de titel van dit artikel .
 
Downwards
 
3
23 mei 2021 om 16:13
Die waterkanonnen. Blijft belachelijk dat we die in Nederland nog gebruiken. Zijn al zoveel onderzoeken die aangeven dat dit juist escalerend werkt ipv deëscalerend.
 
real8madrid
 
7
23 mei 2021 om 16:34
Dat wel maar het is een efficiente manier om hooligans weg te houden bij je agenten omdat je er niet doorheen geraakt. Het vermindert gewonden op die manier. Gewonden bij de agenten dan wel te verstaan.
 
Peperbus038
 
1
23 mei 2021 om 18:34
Wat moet je dan? Met scherp schieten? of rubberen kogels
 
real8madrid
 
5
23 mei 2021 om 16:22
Zulke fans doen je club toch geen dienst hoor. Treedt Feyenoord hier niet tegenop? Heeft als club namelijk echt een slechte naam, de naam van een beetje een marginale club met een behoorlijke groep uitschot als fans op sommige momenten. Dat was 15-20 jaar geleden al zo. Dat zeg ik overigens als Belg die verder niets met het Nederlandse voetbal heeft. Dat stigma kan ook geheel fout zijn hoor, ik geef gewoon aan dat dat gevoel over Feyenoord leeft bij bepaalde buitenstaanders.
 
foubi
 
5
23 mei 2021 om 16:24
Maar eerlijk als neutrale supporter vind ik het wel beschamend dat fey dit zo viert. Het is misschien raar maar wel confronterend dat fey geen topclub meer is.
 
MGMV
 
15
23 mei 2021 om 16:35
Hahaha, hou nou toch eens op met dit soort reacties. Moeten we in een hoekje gaan huilen? Waar was het grote feestje dan? Ik heb 'm net gemist namelijk.
 
powned_nl
 
1
23 mei 2021 om 17:09
Wat nou geen feestje? Zag je die supersoakers niet?
 
HCH1
 
7
23 mei 2021 om 16:34
Lekker volk weer. Zelfs bij een positief resultaat misdragen ze zich. Ik mag het niet zeggen, maar het zijn echt hopeloze gevallen...
 
FrDirk
 
2
23 mei 2021 om 17:34
Ik kreeg het idee dat het gefrustreerde Utrecht supporters waren toen ik het zag. Vanuit vak K werd er met hekken gesjouwd en was de sfeer nog best grimmig. Waren mensen die buiten stonden en wij vroegen ons in godsnaam af wat die mensen aan het doen waren. Vlogen ook wat stenen en andere meuk over het hek waarna ze wegliepen om het topsportcentrum heen.Zoals ik nu lees waren er een aantal supporters die onterecht aangepakt zijn en dat verbaasd mij niet. Die groep beunhazen liep naar de uitgang waar normaal gesproken heel veel supporters lopen. Dus mengen en krijg je een grote opgefokte situatie. Snap dat mensen aan de andere kant van het stadion een idee hebben dat het zwaar overdreven was (was misschien wel wat disproportioneel gezien het kleine groepje om een waterkanon in te zetten), maar er was wel degelijk een aanleiding vanwege doorgesnoven rukkertjes. Misschien toch protest vanwege stadion?
 
 
4
23 mei 2021 om 19:38
Ze zouden opzich wel een extra lesje de-escatie kunnen opnemen in die cursus tot agent. Door een paar gekkies ga je in een totaal losstaande situatie op een compleet andere plek onschuldige mensen neermaaien met een waterkanon, koekoek.
 
Hispano
 
1
23 mei 2021 om 23:05
Vind het allemaal maar overdreven.. vuurwerk hoort voor veel mensen bij voetbal en de politiek mag het wel niks vinden, maar een groot gedeelte van de bevolking vind het geen probleem. Het klopt dat er wat incidenten zijn geweest, maar dat was ook zo bij Eagles, Graafschap, NAC, Utrecht etc. Mensen lopen op hun tandvlees door het k*tjaar wat we gehad hebben. Een beetje begrip hiervoor kan ook geen kwaad. Blijkbaar leeft die frustratie er ook bij de ME.
 
Nico50
 
4
23 mei 2021 om 23:45
@hispano Hoezo hoort vuurwerk bij voetbal en hoezo vindt een groot deel van de bevolking het geen probleem? Hoe kom je daar in vredesnaam bij? En omdat het bij andere clubs gebeurt is het niet zo erg? Vreemde redenatie! En omdat er een coronaprobleem is moet dat maar door de vingers worden gezien? iedereen heeft met die beperkingen te maken. Het zou wat moois zijn als iedereen maar wat raars ging doen omdat men zogenaamd op zijn tandvlees loopt en daarvoor begrip moet worden opgebracht, Ook zonder Corona werd een fontein in Rome gesloopt dacht ik.
 
Hispano
 
1
23 mei 2021 om 23:52
Idd daar zeg je het al, een fontein met historische waarde voor de stad Roma wordt vernield. Dat kan dus echt niet en is terecht bestraft. Maar vandaag stonden er gewoon een paar vuurwerk af te steken, t.b.v. de sfeer. Wie vallen ze er dan mee lastig behalve blijkbaar de politie?