Promovendus stapt nog niet over op natuurgras: 'Het is noodzaak'
Woensdag, 29 mei 2019 om 17:02

Sparta Rotterdam versloeg De Graafschap dinsdag met 0-2 in de finale van de Keuken Kampioen Play-Offs en keert na een jaar afwezigheid terug in de Eredivisie. Een dag na de overwinning in Doetinchem ligt de focus op Het Kasteel alweer op volgend seizoen. Technisch manager Henk van Stee heeft gelijk een vervelende mededeling voor liefhebbers van echt gras. "Helaas houden we kunstgras. En dat heeft puur met de financiën te maken."

"Ons probleem is dat we niet dat de faciliteiten hebben om met het eerste, tweede, Onder-19 en Onder-17 te spelen en trainen", vervolgt de Rotterdamse bestuurder woensdag voor de camera van RTV Rijnmond. "Niemand wil het, maar het is noodzaak. Als we nog een jaar langer in de Eredivisie blijven, hebben we wat meer vlees op de botten om te veranderen."

Sparta is de zevende club in de Eredivisie met kunstgras. De overige clubs met die ondergrond eindigden afgelopen seizoen allemaal in de staart van het door de spelersvakbond VVCS samengestelde klassement. Heracles Almelo (2,12), VVV-Venlo (2,12), PEC Zwolle (1,94), ADO Den Haag (1,71), Excelsior (1,41) en FC Emmen (1,29) kregen opvallende lage rapportcijfers van de aanvoerders van alle clubs op het hoogste niveau.

Van Stee is wel content met de ontwikkelingen rondom Lars Veldwijk, die de optie in zijn tot medio 2020 lopende contract vanwege de promotie van Sparta gelicht zag worden. Een tussentijdse transfer valt echter niet uit te sluiten, benadrukt de speler in kwestie zelf. "Als er een bod komt dat Sparta niet kan weigeren, weet je het niet. Maar de intentie is om met Sparta de Eredivisie in te gaan", aldus de 27-jarige aanvaller.

Meer nieuws
   
19:21
19:21
'PSV laat Lozano alweer vertrekken en neemt genoegen met klein verlies'
7
   
19:13
19:13
VI oppert naam als opvolger van Slot die Guardiola's mond deed openvallen
2
   
19:11
19:11
Salarisplafond in Premier League maakt eind aan onbeperkt budget van rijke clubs
14
   
19:00
19:00
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
11
   
18:42
18:42
Driessen: 'Hij is interessant voor Ajax, maar een heel principieel mannetje'
2
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (74)

 
Sta plaats
 
72
29 mei 2019 om 17:05
Dus als ze in de KKD bleven kon het wel? Of waren ze gewoon zieltjes aan het winnen? Ik denk dat het best makkelijk is om bij een plaatselijk amateurvereniging het hoofdveld te huren voor een jaar.
 
ScH14FcB
 
30
29 mei 2019 om 17:10
Er zijn in Rotterdam vast genoeg velden. Cambuur speelt met de jeugd ook bij een amateurclub, waar ze een of ander samenwerkingsverband mee hebben. Als het daar kan moet Rotterdam geen probleem zijn zou je zeggen
 
meneers
 
3
29 mei 2019 om 17:13
Het trainingsveld van Sparta in terbregge moet eerst verbouwd worden en daar wachten ze nog op vergunningen van de gemeente, daarna kennen ze doorpakken als het geld er is.Zoiets had ik gehoord in de wandelgangen maar daar hoor je wel meer wat niet waar is hahaha.Daarnaast had ik gehoopt dat als ik op de open dag zou zijn weer eens echt gras kon ruiken in het kasteel als een soort verassing maar dat is ook al de kop ingedrukt maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.
 
BJP79
 
88
29 mei 2019 om 17:44
Laat ze maar gelijk weer degraderen. Weg met dat graf kunstgras.
 
JNPSV
 
7
29 mei 2019 om 17:54
Mee eens ik prefereer echt gras boven historie, voor historie koop je namelijk niks en kunstgras levert alleen negatieve waarde op voor de competitie
 
PaGaBrEm
 
5
29 mei 2019 om 19:54
Gwoon niet laten promoveren. Puur vanwege kunstgras. De reinste competitievervalsing. Wat te denken van "kunstgras blessures", zelf helaas teveel ervaring mee gehad ??.
 
Spartaansbloed
 
3
29 mei 2019 om 18:52
Neee in de kkd al helemaal niet. Zoals je kan lezen gaat om velden voor onder 17 19 en jong sparta dan heb je niet genoeg aan 1 veld, dan is het na een week al een knollentuin. Op het gras in het kasteel mag dan niet getraind worden alleen wedstrijden. En wij hebben ook nog onder 9 tm onder 15 die trainen nu op terbregge. Want wij leiden voetballers op. Wat veel clubs niet of veel minder doen. En die hebben zelfs kunstgras. Dus minimaal 3 velden en bijkomende faciliteiten zoal kleedkamers en meer. Moeten gebouwd worden. Wij hebben geen miljoenen en dat kost dat, plus het onderhoud wat er bij komt kijke. En als wij velden van amateurs weg halen kunnen die kids en mannen niet trainen dus ja. Ons terug zetten schiet de Nederlandse jeugd niets mee op hoor. Clubs moeten verplicht jeugd opleiden veel beter en belangrijker voor voetbal in Nederland
 
wandering
 
23
29 mei 2019 om 17:06
Goh wat onverwacht ????
 
voetbalfreak
 
5
29 mei 2019 om 17:23
Wacht nu nog op een reactie uit Waalwijk...
 
wandering
 
6
29 mei 2019 om 17:29
Ff mijzelf een schouderklopje geven, gisteren in de topic over de winst van Sparta voorspelde ik dit al, over wel of geen kunstgras bij RKC durf ik geen uitspraak te doen, daarvan ken ik de bestuurders niet en die hebben natuurlijk behoorlijk wat extra geld binnen gehaald door de verkoop van de Jonh
 
FR_JC
 
4
29 mei 2019 om 17:43
Mwahhh, die hebben de financiën wel, toch?
 
Kyle66
 
5
29 mei 2019 om 18:53
RKC zei dat ze van het geld van Frenkie over zouden stappen op natuurgras. Hopen dat zij wel hun woord houden.
 
Chuba
 
3
30 mei 2019 om 10:09
In Waalwijk zijn ze al begonnen..
 
hummelo
 
20
29 mei 2019 om 17:11
Gister las ik overal in reacties dat Sparta op normaal gras ging spelen! Fijn dat Henk van stee er meteen eerlijk over is maar in alle eerlijkheid (als superboer) baal ik er nu nog meer van dat Sparta is gepromoveerd! Maarja geef hem eens ongelijk. Scheelt veel veld en daarnaast is het bewezen dat clubs met kunstgras meer punten halen thuis! Jammer voor de graafschap en NAC, maar het is hoe het is en hopelijk in een paar jaar speelt elke club in de eredivisie op een mooi groen natuur grasveld
 
-NEC-
 
34
29 mei 2019 om 17:46
Ja, het is ook echt een schande. Dat je als club geen goede grasmat neer kan leggen is belachelijk. Eigenlijk verlies je naar mijn mening alle recht op profvoetbal. Zeker een kunstgrasveld in het Kasteel van Sparta, echt geen gezicht...
 
Spartaansbloed
 
2
29 mei 2019 om 19:00
Wij investeren in jeugd daar verdienen wij nog geld mee. Dat zouden alle clubs moeten doen dan krijgen de clubs meer talenten en uiteindelijk geld voor gras. Want wij hebben onder 8 tm onder 16 traint op terbregge en dat is vol. 19 jong en sparta 1 op kasteel. Dat betekent 3 velden erbij kleedkamers en andere ruimtes kost miljoenen. Wij kiezen voor jeugd ipv een veldje waar 1 keer in de 2 weken een wedstrijd op word gespeeld. En nu dagelijks gebruikt word. Zodra wij geld hebben zal er uitgebreid worde. Misschien nec ook maar doen hoef je die dure jongens als vd berg niet te halen floppen vaak kennen wij. Kan je beter jeugd opleiden heeft heel nederland er nog wat aan op een ek of wk.
 
Kyle66
 
13
29 mei 2019 om 18:55
@hummelo, ik baal er nu ook van dat Sparta is gepromoveerd. Liever een club met natuurgras dan dat plastic.
 
FC Koopgoot
 
24
29 mei 2019 om 17:14
Balen zeg. Vind het echt niet passen bij een zogenaamde traditieclub. 2020 zogenaamd wel? Ik moet het nog zien.
 
voetbalfreak
 
6
29 mei 2019 om 17:17
Geef sparta groot gelijk, het is de schuld van de KNVB die had kunstgras nooit toe moeten staan.
 
FR_JC
 
2
29 mei 2019 om 17:45
UEFA / FIFA reglementen staan boven de KNVB.
 
FCG95
 
1
29 mei 2019 om 18:05
Die staan kunstgras ook gewoon toe, dus wat is je punt?
 
dendenchofu
 
11
29 mei 2019 om 18:12
Zijn punt is dat de KNVB dus niet doorslaggevend is, maar de UEFA/FIFA
 
FR_JC
 
4
29 mei 2019 om 18:12
Op reactie: "het is de schuld van de KNVB die had kunstgras nooit toe moeten staan". De rest is nogal simpel om te begrijpen dan lijkt mij? Zo niet wil ik het best uitleggen, maar er is al zoveel over geschreven over het hoe en wat van die plastic rotzooi.
 
PitoNeres
 
0
29 mei 2019 om 18:13
Dat bedoelt FR_JC dus.
 
InkeMontana
 
30
29 mei 2019 om 17:18
Henkie toch. Als je dan toch bezig bent eerlijk te zijn, zeg dan ook meteen dat je het behoudt omdat het aantoonbaar meer punten thuis oplevert en daarmee de kans groter is dat je overleeft in de eredivisie. Bovendien dat je het geld liever wil besteden aan het binnenhalen of behouden van eredivisiewaardige spelers. Dit soort lulkoek gaat er natuurlijk niet in. Sparta heeft ooit op gras gespeeld op het kasteel, toen kon het, dus nu zou het ook kunnen. Jammer was De Graafschap dan maar behouden gebleven ipv deze 'traditie' club
 
wandering
 
2
29 mei 2019 om 17:25
Als bijna de helft van de clubs op kunstgras speelt, dan zal dat verschil niet bijster groot zijn, komt bijna dát ze volgens deze redenering in de uitwedstrijden in het nadeel zijn.
 
ninjakai
 
4
29 mei 2019 om 17:36
Mwaa deze onzin houdt vanzelf op. Als Ajax, PSV en Feyenoord er echt werk van maken en dan ook AZ bv meekrijgen en met z'n allen 0 spelers verhuren aan kunstgrasclubs en ook serieus spelers verhuren ipv alleen de spelers die geen enkele rol meer spelen, dan gaat het hard. Verhuur dus meer als een extra stap in de ontwikkeling, ipv laatste kans. Je ziet bij Groningen wat voor een verschil een paar spelers die echt iets toevoegen kunnen maken.
 
JNPSV
 
3
29 mei 2019 om 17:56
Ik hoop het maar denk dat onze vriend met zijn historie bij Heracles er dan wel een stokje voor steekt
 
Hellevoet51
 
2
29 mei 2019 om 17:34
Tijdens het EK dames heeft er op het Kasteel een gratis grasmat gelegen. Toenmalig trainer Pastoor zei dat hij er met tranen in de ogen naar stond te kijken. Zeker omdat het na het EK er weer uitging. Het Kasteel ligt geheel ombouwd in de wijk Spangen. Dat dit problemen op zou leveren was bekend. De gemeente heeft een andere lokatie aangeboden. Om diverse redenen is dit gewijgerd. Sparta is een traditie club dus zal Spangen en Kasteel nooit opgeven. Momenteel is Sparta een satelietclub van Ajax. Misschien weten die een oplossing.
 
pinko
 
8
29 mei 2019 om 17:35
Leuk bericht. Elke club mooi op kunstgras laten spelen, Knvb. Even afwachten of er dan nog spelers vanuit het buitenland naar Nederland willen komen. Los van competitievervalsing en het lachertje in de hele wereld. Dus nu optreden: wie niet wil/kan spelen op natuurgras degraderen naar de Tweede Divisie. Dan maar eens kijken hoe snel het kunstgras verdwijnt!
 
Redey32
 
5
29 mei 2019 om 17:43
Zo een nutteloze reactie weer. Probeer in ieder geval eens met een realistische oplossing te komen als je toch reageert
 
pinko
 
3
29 mei 2019 om 19:28
Geen nutteloze reactie, noch geen realistische oplossing. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden - in dit geval deknvb, dus ook de medeverantwoordelijke clubs. Eigen ik gaat voor het landsbelang.
 
FR_JC
 
4
29 mei 2019 om 17:53
Slap gezwets zeg. Competitie vervalsing? Doe even kijken of inlezen hoe en waarom het toegestaan is en word, dan pas schrijven, hoef je jezelf niet belachelijk te maken.
 
pinko
 
5
29 mei 2019 om 19:26
Clubs die de thuiswedstrijden op kunstgras spelen hebben een voordeel ten opzichte van clubs die thuis op natuurgras spelen. Duidelijk?
 
FR_JC
 
1
29 mei 2019 om 19:46
Gepikeerd..... Blijft nog steeds slap gezwets. We spelen in Nederland onder de Uefa / Fifa reglementen. Onder diezelfde reglementen staat dat het spelen op kunstgras als ondergrond mag. Of ik nog jij zo te lezen daar van alles op kunnen schrijven is al een te vaak gevoerde discussie hier op VZ. (lijkt mij)
 
Kalou2005
 
1
29 mei 2019 om 19:59
Dat klopt, maar de KNVB kan zelf toch meer doen dan het doet. Die verdeling van tv gelden en CL inkomsten verdelen was een prima stap. Wat mij betreft worden clubs die op kunstgras spelen uitgesloten van dit soort bonus inkomsten. Moet je eens kijken hoe snel ze ineens op natuurgras kunnen spelen. Lachwekkend dat het gebeurd, we zijn echt de enige competitie in Europa waarin dit gebeurd. Als je hier in Engeland of Duitsland over begint word je voor de rest van je leven geweigerd bij een club.
 
FR_JC
 
1
29 mei 2019 om 20:16
Dat had allemaal 'gekund'. Maar ze hebben de macht zelf uit handen gegeven, dit omtrent stemmingen over zaken betreffende dit onderwerp. Dus 'achteraf' zijn hun handen gebonden. Een ieder weet toch dat die stemronde 2 clubs tegen waren en toen het plan van tafel geveegd werd. De TV rechten worden nog steeds uitgekeerd zoals voorheen.kijkcijfers / reclame .... Daar willen de clubs wel aan mee gaan werken voor een betere verdeling, misschien dat ze dan wat voor elkaar kunnen krijgen. Maar Sparta is bizar, van 'we gaan er een grasmat in leggen' naar 'we blijven op die plastic sprieten', Triest.
 
nrvier
 
0
30 mei 2019 om 08:18
Clubs hebben altijd thuis voordeel, dat heeft niks met kunstgras te maken.
 
HijNiet!
 
1
29 mei 2019 om 18:25
Ja, jaag de helft van de Nederlandse bvo's maar een faillissement in door ze terug te zetten naar de Tweede Divisie. Daar zal het voetbal beter van worden!
 
pinko
 
6
29 mei 2019 om 19:30
Volgens mij speelden een poos geleden alle clubs op natuurgras. Ook de clubs die nu participeren in de Eredivisie en Eerste Divisie. Zijn er toen faillissementen uitgesproken? De vraag stellen is deze beantwoorden....
 
HijNiet!
 
4
29 mei 2019 om 20:08
"een poos geleden" Die tijd kan je natuurlijk niet gelijk stellen aan nu. Bvo's hebben het tegenwoordig lastiger dan ooit om het hoofd boven water te houden. Agovv, Veendam en Haarlem zijn al weggevallen, Roda en Den Bosch dreigen ook te gaan en Fortuna scheerde al eerder langs de rand van de afgrond. Pieter de Waard van Telstar legde laatst bij Buitenhof haarfijn uit waar clubs tegenwoordig mee kampen, ik verwijs je graag door naar die uitzending (ik geloof dat dat afgelopen zondag of de week ervoor was). Kortom: je kan het clubs, zeker in de KKD die commercieel totaal niet interessant is voor sponsoren, niet kwalijk nemen dat ze alles waarop ze eventueel kunnen bezuinigen aangrijpen. Straffen is dus ook volkomen contraproductief. Wat zou helpen is dat de grotere clubs een helpende hand uitsteken, in het kader van 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten'. Verdeel de TV gelden eerlijker, richt een potje in waarin de Nederlandse clubs gezamenlijk natuurgras kunnen financieren. Dátis oplossingsgericht denken, clubs bestraffen omdat ze hun uitgavenpatroon willen beperken is dat niet. En uiteindelijk komt die investering de grote clubs ook weer ten goede, als iedereen daardoor overgaat op natuurgras. Maar goed, ik heb alweer door dat er hier opmerkelijk weinig begrip is voor de sores van de kleinere clubs - de clubs die zelf overigens wel worden geacht zich dienstbaar op te stellen wanneer de competitieagenda vanwege de Europese kalender op de schop moet.
 
Dannie1976
 
0
29 mei 2019 om 21:10
Het klopt dat Fortuna langs de afgrond is gegaan alleen begrijp ik niets van je link met het kunstgras. Fortuna heeft namelijk nog nooit kunstgras gehad en zal dat met de huidige eigenaar ook nooit in het stadion krijgen
 
jaakke
 
7
29 mei 2019 om 18:33
Volkomen juiste en terechte reactie Pinto, hulde! Tweede divisie is misschien wat overdreven, maar je strekking is juist. Geen normaal gras is geen eredivisie, dat hoort de regel te zijn.
 
Redey32
 
1
29 mei 2019 om 18:56
Hoe kan je die reactie nu juist noemen? Qua regels kan dit alleen al niet, wat de reactie dus gelijk onjuist maakt. Het zou fijn zijn als nutteloze toevoegingen in discussies niet op bijval zouden kunnen rekenen
 
sjempjonsliek
 
3
29 mei 2019 om 17:49
Dus het is geen noodzaak om de eredivisie naar een hoger niveau te tillen?? Ok.
 
jaakke
 
7
29 mei 2019 om 18:31
Dan hoor je als club niet thuis in de eredivisie! Noodzaak is onzin, dan snij je maar in de kosten van je organisatie. Dat heet keuzes maken beste voorzitter!
 
Spartaansbloed
 
3
29 mei 2019 om 19:08
Die hebben wij gemaakt. Wij kiezen om jeugd op te leiden. Zodat er meer jongens kunnen doorbreken dat ligt echt niet aan een grasveld waar 1 keer in de 2 weken op word gespeeld. Onder de 8 tm onder 16 heeft plek op terbregge. Is vol onder 17 19 jong sparta en sparta1 trainen op kasteel. Met gras niet mogelijk. Hebben we het over 3 velden plus kleedkamers enzo kost miljoenen. Zodra wij geld hebben komt dat. Zie liever clubs die jeugd opleiden wat goed is voor het totale nederlands voetbal. Dan clubs met alleen gras en amper een jeugdafdeling. En genoeg hebben er kunstgras en amper jeugd die clubs moeten aangepakt worden.
 
nrvier
 
1
30 mei 2019 om 08:21
Makkelijk praten als suporter van de rijkste club van Nederland.
 
jaakke
 
0
1 juni 2019 om 10:03
Zo’n onzin dit! Dat komt door jrenlng goed beleid, daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen!
 
nrvier
 
0
1 juni 2019 om 11:18
Dat heeft niet alleen met goed beleid te maken. Ajax komt uit 1 van de grootste steden van Nederland en heeft daardoor meer kans op een grotere achterban. Een provincie club kan jarenlang goed beleid voeren, maar nooit de inkomsten generen die Ajax kan. Daardoor wordt het onderhoud van het veld procentueel een groter aandeel in de begroting van de kleinere clubs. Als je de optie hebt om oor kunstgras de kiezen (dat mag namelijk in Nederland) dan is de keuze aanlokkelijk. Op die manier kan je op het veld misschien de grotere clubs nog bij benen.
 
DeRooney
 
2
29 mei 2019 om 18:33
Speelt RKC wel op echt gras? Dan zou daarmee de balans van echt versus nep gelijk blijven komend seizoen?
 
Kyle66
 
0
29 mei 2019 om 18:58
RKC zegt dat ze met het geld dat ze voor Frenkie hebben gekregen, het natuurgras zullen betalen.
 
Chuba
 
1
30 mei 2019 om 10:13
Ze zijn ook al begonnen met het verwijderen van het kunstgras
 
Kyle66
 
1
30 mei 2019 om 10:27
@Chuba, hierdoor ben ik extra blij dat Frenkie ze een paar miljoen heeft opgeleverd, ook al heeft hij daar niet gespeeld. RKC had het geld ook in een nieuwe speler kunnen steken maar ze kiezen voor echt gras. Top!
 
Ramonvan den Bergh
 
0
30 mei 2019 om 12:47
Zou elke kunstgras club moeten doen. Vanaf 2020/2021 gewoon verplichten!
 
RoyFollon
 
0
29 mei 2019 om 19:04
Een goed grasveld een goed kost ongeveer op dit niveau 100/150.000 Per jaar incl onderhoud belijnen etc etc.. Geen 1 bvo in nederland kan mij wijsmaken dat ze dit niet af kunnen tikken. Ben geeoon eerlijk en zeg dat je het geld ergens anders voor gebruikt. Ipv goed veld en wat minder aan iets anders. Krenten. Weer een plastic veld op t allerhoogste nl niveau . Belachelijk
 
nrvier
 
1
30 mei 2019 om 08:23
En weer wordt de veldverwarming vergeten. Dat aanleggen en draaiende houden zijn de grootste kosten van echt gras, niet de mat zelf.
 
RoyFollon
 
0
30 mei 2019 om 09:18
Ja ok dan wordt het duurder. Dan nog eredivisie echt gras. Lijkt me een makkelijk in te voeren agendapunt. Sparta ga je schamen.
 
FR_JC
 
1
30 mei 2019 om 10:31
De aanleg van een grasmat kost een kleine 9 ton tot 1.2 mln. Daarnaast dus de jaarlijkse kostenpost. Kleinere clubs hebben dan ook geen miljoen ff op de plank liggen. Neemt niet weg dat in de ED op geurend gras moet worden gespeeld.
 
Pincholles
 
0
29 mei 2019 om 19:16
Waarom kunnen ze niet gewoon gaan trainen op Nieuw Terbregge? Dat is het complex van RV & AV Sparta, de amateurtak en jeugdopleiding. Goeie faciliteiten. Scheelt kosten, zodat er een goed veld in het Kasteel gelegd kan worden.
 
Unity1612
 
0
30 mei 2019 om 18:36
Omdat er op Terbregge ook grasvelden moeten komen te liggen, je kan immers niet je wedstrijden spelen op natuurgras en vervolgens trainen op kunstgras. Dat is het hele probleem. Niet alleen het kasteel moet een grasveld met verwarming en alles erop en eraan krijgen, ook het trainingscomplex moet compleet op de schop
 
fred1960
 
1
29 mei 2019 om 19:18
Geen gras geen eredivisie.
 
Kalou2005
 
4
29 mei 2019 om 19:54
Wil je in de Eredivisie spelen? Prima, verplicht natuurgras aanleggen. Zo niet, dan geen promotie. Wanneer kunnen we die regel eindelijk eens verwachten? Betaald voetbal op plastic is waanzin! Sparta toch.... iedereen ziet jullie alweer liever meteen vertrekken!
 
HijNiet!
 
0
29 mei 2019 om 20:11
Dat kan je in mijn ogen dus echt niet maken. Die clubs hebben keurig toestemming gekregen om zo'n veld aan te leggen, dan hoef je ze niet te bestraffen omdat ze dat ook daadwerkelijk hebben gedaan. Straf is ook totaal niet productief, ik zou liever zien dat de grotere clubs die het kunnen lijden (en claimen het gehele Nederlandse voetbal te vertegenwoordigen) hun hand uitsteken in de vorm van een eerlijkere verdeling van de TV rechten in ruil voor het overal aanleggen van kunstgrasvelden of het inrichten van een financieringspotje. Uiteindelijk komt dat ook die grote clubs zelf ten goede.
 
Kalou2005
 
0
30 mei 2019 om 00:47
Een nobel streven, maar te vrijblijvend. Dat gaat dus nooit gebeuren helaas..
 
HijNiet!
 
0
30 mei 2019 om 03:04
En dus zeg je dat clubs maar gestraft moeten worden voor iets wat ze volkomen legaal hebben ingevoerd?
 
linksbuiteadem
 
1
30 mei 2019 om 01:31
Sparta mag weer lekker ophoepelen naar de Kunstgras Divisie. Zelfs Almere hoort meer in de Eredivisie dan Sparta met die verschrikkelijke plastic mat.
 
binny
 
1
30 mei 2019 om 03:22
Jammer man, vond het zo mooi ook vooral vanwege het gras, maar je hebt nu honderd keer liever de Vijverberg met een lekkere grasmat erbij. Hoe kan een club in de Eredivisie nou geen normale grasmat betalen, ik begrijp het gewoon niet. fc balophetdak heeft toch ook een grasveld...
 
nrvier
 
0
30 mei 2019 om 08:24
Zonder veldverwarming....
 
Kyle66
 
0
30 mei 2019 om 10:33
Maar ook zonder de inkomsten van de Eredivisie.
 
nrvier
 
0
30 mei 2019 om 14:12
Klopt, daarom stappen veel amateurverenigingen ook over op kunstgras.
 
RoyFollon
 
0
30 mei 2019 om 09:29
Deze clubs moeten een club uit engeland duitsland spanje is bellen voor een oefenpotje. Ik ga je zeggen je speelt je oefenpotje tegen de plaatselijke fc want deze clubs komen niet
 
Ramonvan den Bergh
 
0
30 mei 2019 om 12:46
Hopen dat ze er direct weer uitvliegen. Hockeyclubs zijn het met kunstgras.