René van der Gijp: 'Dit gaat toch helemaal nergens over? Bizar, heel bizar'
Woensdag, 25 oktober 2023 om 11:19

René van der Gijp zit vol verbijstering na een curieuze actie van Julian Draxler. De Duitse middenvelder annex aanvaller verliet afgelopen weekeinde plotseling het veld tijdens een wedstrijd van Al-Ahli in Qatar, terwijl het duel nog niet eens was afgelopen. Draxler verklaarde na afloop dat hij een vanwege spierproblemen besloot om de strijd voortijdig te staken.

"Ik zag vanmiddag (dinsdagmiddag, red.) weer een momentje op een of andere zender. BILD volgens mij, omdat het om Draxler ging", leidde Van der Gijp zijn verhaal in. "Eigenlijk zegt dat alles over die competitie. Draxler moest poepen, plassen of had geen zin meer, niemand weet het. Hij liep opeens van het veld af." De Duitser gaf een pass, om vervolgens van het veld te stappen zonder dat hij gewisseld werd door zijn coach.

"Hij loopt er gewoon vanaf", aldus de vaste tafelgast, tot hilariteit van zijn tafelgenoten en het aanwezige publiek. "En niemand weet waarom. Maar je zit te kijken naar zo'n wedstrijd en er zitten gewoon driehonderd toeschouwers." Johan Derksen snapt dan ook niet waarom de dertigjarige Draxler bij Al-Ahli in Qatar speelt.

"Ik kan me voorstellen dat als je de Bundesliga en Paris Saint-Germain gewend bent en altijd in volle stadions hebt gespeeld. En moet je daar voor een paar jurken met een handdoek over hun hoofd spelen. Maar dat moet je op de koop toenemen als je voor die miljoenen kiest", is Derksen bepaald niet onder de indruk van het niveau van de Qatarese competitie.

58-voudig international Draxler speelde in Europa bij achtereenvolgens Schalke 04, VfL Wolfsburg, PSG en Benfica, om in september van dit jaar bij Al-Ahli neer te strijken. De routinier wist in de Stars League tot dusver twee keer te scoren in drie duels, met daarbij ook nog twee assists. Zijn contract aldaar loopt door tot 30 juni 2025.

"Er zit geen hond", haakte Van der Gijp weer in. "En dit gaat toch helemaal nergens over. Hij denkt: Ik ben er wel klaar mee vandaag. Heb je dit weleens gezien?", kreeg Wilfred Genee voorgelegd. "Nee", antwoordde de presentator. "Dit heb ik nog nooit gezien, dit. Bizar, heel bizar", aldus de verbijsterde Van der Gijp.

Draxler kwam in de thuiswedstrijd tegen Qatar SC (2-4 nederlaag) overigens als invaller binnen de lijnen. De invalbeurt had aanvankelijk succes, want de aanvaller scoorde in een tijdsbestek van vijf minuten tweemaal. Draxler liep dus vervolgens het veld af en omdat Al-Ahli alle wissels al had gebruikt, moest het duel worden uitgespeeld met tien spelers.

Volgens Draxler had zijn opmerkelijke actie een reden. "Ik voelde een spier, en de trainer kon dus geen wissels meer doorvoeren. Daarom liep ik van het veld af, om zo te voorkomen dat de kwetsuur alleen maar erger zou worden. Dat is het hele verhaal", zo klonk het na afloop in een interview met Sky.

Meer nieuws
   
13:52
13:52
'Diant Ramaj in beeld als reservedoelman bij Europese grootmacht'
2
   
13:15
13:15
Sterkhouder Real Madrid raakt geblesseerd: CL-finale en EK komen in gevaar
26
   
13:00
13:00
Pak 50x je inzet als Feyenoord zondag wint op bezoek bij NEC!
0
   
12:39
12:39
Woedende PSV-fans kondigen massale protestactie aan: 'Dit is schandalig!'
53
   
12:21
12:21
Ajax hakt knoop door: Menno Geelen wordt tijdelijk algemeen directeur
16
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (46)

 
Diego_Forlan
 
24
25 oktober 2023 om 11:26
Typeert natuurlijk wel hoe serieus ze het nemen. Waar er bij die Saudi's in ieder geval nog sfeervolle stadions en beleving is, zijn dit echt letterlijk zomeravond potjes in de kelderklasse.
 
FR010FRDAM
 
29
25 oktober 2023 om 11:28
Maar er was laatst ook een speler in een Europese competitie die dit deed omdat hij maagkrampen had en naar de wc moest. Zonder te weten waarom hij dit deed is het dom om hieraan conclusies te verbinden.
 
Kid Ink
 
7
25 oktober 2023 om 11:30
Kees Luijckx deed dit ooit toch?
 
RvPstrikerNL
 
38
25 oktober 2023 om 11:33
Haha, zit wel een verschil in natuurlijk. Draxler loopt op zijn dooie gemakje de catacomben in en maakt totaal geen haast. Niemand lijkt zich er ook over te verbazen. Geeft toch wel aan dat ze het allemaal wel prima vinden daarzo
 
FR010FRDAM
 
20
25 oktober 2023 om 11:37
@rvpstrikernl, Als het erg pijn doet kan hardlopen nog vervelender (en riskanter ) zijn dan rustig aan haha
 
AFCA1404
 
5
25 oktober 2023 om 11:39
Die speler die je bedoeld zit bij Fortuna Sittard 2/3 welen geleden. Dat talentje daar. Die moest ook naar de wc en liep zo het veld af. Dus komt wel vaker voor indd..
 
Migi
 
28
25 oktober 2023 om 11:45
Wou net zeggen, rennen met diarree is niet echt een aanrader...
 
45811
 
9
25 oktober 2023 om 12:13
Een aantal jaar terug bij Southampton ging er ook een speler van het veld af. Bij terugkeer zong het hele publiek: "he went for a shit, he went for a shit. Jason Puncheon, he went for a shit." Kon hij zelf ook wel om lachen.
 
madmarcel
 
1
25 oktober 2023 om 16:23
Bij Al Ettifaq ofzo zaten er ook maar 700 man op de tribune, dus ook bij die Saudi's gaat het nergens over
 
FR010FRDAM
 
161
25 oktober 2023 om 11:27
"En moet je daar voor een paar jurken met een handdoek over hun hoofd spelen" Weer bizar respectloos hoe ze over andere culturen praten. Nergens voor nodig. Daarbij doen ze zelf alles voor geld. Hypocriet zijn ze ook nog.
 
Brigabier
 
20
25 oktober 2023 om 11:33
Het 'voordeel' is wel dat deze heren respectloos over iedereen praten. Die vinden bij iedereen wel uiterlijke kenmerken om op te reageren. Beetje vergelijkbaar met Valentijn en zijn opmerkingen over Mislintat.
 
FR010FRDAM
 
58
25 oktober 2023 om 11:35
Ja, ik ga er niet eens vanuit dat het racistisch bedoeld is. Gewoon proberen grappig te zijn of te shockeren om "relevant" te blijven. Zo doen ze het al jaren. Soms vermakelijk, vaak irritant en hypocriet.
 
Feye_88
 
67
25 oktober 2023 om 11:36
Ze hebben anders bijzonder veel moeite met (terechte) kritiek incasseren.
 
Redisthecolour
 
13
25 oktober 2023 om 11:47
Als ze het niet zeggen op deze wijze, dan zou nog iedereen die kijkt gewoon kijken. Dus ja, of ze het nu doen om 'relevant' te blijven vraag ik mij af. Het is gewoon de taal die zij spreken en dat wordt gelukkig gewoon gehonoreerd op die zender.
 
FR010FRDAM
 
22
25 oktober 2023 om 12:00
Nee, dan zou het namelijk een normaal programma zijn en gaan de kijkcijfers drastisch naar beneden. Begrijp me niet verkeerd. Iedereen is veel te snel op hun teentjes getrapt de laatste jaren, daar heb ik ook een hekel aan, maar zij zijn bewust respectloos en ongenuanceerd. Ze denken echt overal maar iets van te moeten vinden of belachelijk te moeten maken. Het niveau is al jaren om te janken...en dat niveau trekt men ook qua publiek.
 
Redisthecolour
 
11
25 oktober 2023 om 13:08
Tja dat mag jij vinden hoor, ik ben het er in ieder geval niet mee eens. Ik kijk nog zeer regelmatig en vind het eigenlijk bijna altijd vermakelijk om te zien. Natuurlijk kan het allemaal wel eens wat genuanceerder, maar als je dat wilt dan moet je maar naar andere programma's kijken. In een actualiteiten programma moet je ook overal wat van vinden, anders kun je het niet 5 dagen in de week volhouden. Ieder z'n ding, ook daar moet je respect voor hebben.
 
BurdyM
 
9
25 oktober 2023 om 15:32
Ik ook, ze willen een kantine en café achtige sfeer creëren en dat lukt ze prima. En neem vd Gijp nou niet zo serieus, doet hij zelf ook niet. En zo’n opmerking bedoelt hij helemaal niet kwaad of respectloos. Iedereen is zo snel op zijn teentjes getrapt en alles is gelijk respectloos. Laten we allemaal wat relaxter zijn en niet op alle slakken zout leggen. Zou de wereld er een stuk leuker op maken.
 
Kuyt007
 
21
25 oktober 2023 om 11:34
Vond dat ook wel een gewaagde opmerking. Heb de aflevering niet gezien maar Derksen kennende zal er beetje spot toegevoegd zijn. Overigens, ga daar maar eens met de temperaturen daar, kleren dragen die zij daar aan tafel hebben rondlopen, komen ze achter dat zo’n “jurk” toch wat beter zit.
 
TheOracle
 
17
25 oktober 2023 om 11:41
Ik vind het zelfs opruiend gedrag, zij moedigen met dit soort retoriek hun publiek aan om "zich te uiten", nu zullen er nog best wat weldenkende mensen met plezier kijken naar dit soort praat, maar kom op zeg, het mag toch echt geen predikaat praatprogramma/tv-show/ discussieprogramma hebben. Riool TV dat is het, niet meer en niet minder. Nu heeft het riool echter een zeer goede en positieve functie, dus ik neem dat terug, Garbage TV is beter.
 
nederland79
 
51
25 oktober 2023 om 11:43
Ach dat gezeur over respect. Je kunt het een bedenkelijke opmerking vinden of kinderachtig, maar als je hierdoor beledigd bent dan heb je echt zelf een probleem. Je zult toch maar zo gewichtig doen over respect
 
FR010FRDAM
 
59
25 oktober 2023 om 11:46
@nederland79, Ik ben hier helemaal niet door beledigd. Ben gewoon een Nederlander en ben zelf nooit zo gekleed, dus zou niet weten waarom ik me beledigd zou moeten zijn. Maar kinderachtig, doorzichtig en respectloos is het wel. (En niet eens grappig)
 
Kuyt007
 
11
25 oktober 2023 om 12:04
@nederland79. Klopt mijn interpretatie goed en dat de schuld bij de ‘ontvanger’ ligt? Als dat wel zo is, heel bijzonder. Het komt over als “Jij slaat ongevraagd mij, maar vindt het zacht dus ik moet me niet aanstellen, mijn probleem dus”. De vraag waarom zulke opmerkingen lijkt me belangrijker. Helemaal als het land in rep en roer is over het gedrag in en om het stadion en hoe we met elkaar omgaan. Lijkt me handig dat de heren, ondanks het excuus “café-praat”, daar ook een voorbeeld in nemen.
 
Bolso
 
1
25 oktober 2023 om 14:57
'gewoon' een Nederlander??? ????. Niet Nederlands is ongewoon? Die gasten hebben een toffe GEWONE theedoek op de hersens... Het zal.
 
Limit
 
27
25 oktober 2023 om 12:34
Deze mensen hebben ook geen respect/aanpassingsvermogen richting onze cultuur, waarom dan andersom wel?
 
FR010FRDAM
 
11
25 oktober 2023 om 13:00
Waarom zouden de mensen die daar zitten zich druk maken om onze cultuur? Verder zegt het veel over jou dat dit je gedachtengang is. Je scheert iedereen over een kam en je bent daarnaast kinderachtig.
 
vucdrie
 
20
25 oktober 2023 om 12:58
Voetbalhumor joh, paar jurken en een handdoek. Prachtig omschreven!
 
PorQue
 
0
25 oktober 2023 om 17:16
Het dehumaniseren is al jaren lang aan de gang. Het is ook zo normaal nu voor mensen om het daar ''de zandbank'' te noemen.
 
GLENNN
 
10
25 oktober 2023 om 11:39
Vraag mij wel oprecht af waarom Draxler zo rustig weg loopt inderdaad. Was hij er klaar mee? Klaar met teamgenoten? Met de wedstrijd? Wat was het. Want als die naar de WC moest, dan liep die wel erg rustig hahah. Verder vind ik het zwaar onnodig hoe Derksen weer praat over de mensen die daar op de tribune zitten. Laat iedereen toch lekker in zijn waarde. Als die mensen daar een gewaad dragen met een doek over de kop, so be it. Dat is hun cultuur, prima joh! En ja, Derksen is tegen iedereen zo'n beetje wel beledigend inderdaad, maar toch vind ik het zwaar onnodig.
 
TheOracle
 
1
25 oktober 2023 om 11:42
Hij vond dat hij in die paar minuten genoeg heeft laten zien dat hij in de basis hoort EN dat hij een echte publieksspeler is denk ik.
 
GLENNN
 
2
25 oktober 2023 om 11:49
Hele goede breedtebal inderdaad. Spat de klasse van af!
 
TheOracle
 
2
25 oktober 2023 om 11:54
Ik heb het filmpje niet gekeken, maar las dit in het stukje, wss heb je er overheen gelezen? "draxler kwam in de thuiswedstrijd tegen Qatar SC (2-4 nederlaag) overigens als invaller binnen de lijnen. De invalbeurt had aanvankelijk succes, want de aanvaller scoorde in een tijdsbestek van vijf minuten tweemaal. "
 
GLENNN
 
0
26 oktober 2023 om 10:04
Ah oké. Ik had het filmpje alleen bekeken hahaha
 
ben1974
 
2
25 oktober 2023 om 12:59
Er staat toch dat hij geblesseerd raakt emaar dat er niet gewisseld meer kon worden..
 
GLENNN
 
0
26 oktober 2023 om 10:04
Neen. Dat stond er eerst niet.
 
Kid Ink
 
10
25 oktober 2023 om 11:40
"Pas" 30 jaar oud, ik weet nog dat hij bij Schalke een super talent was. Hij had nu op deze leeftijd op zijn hoogtepunt moeten zijn in de Europese top.
 
OREELY
 
1
25 oktober 2023 om 12:58
geen idee of gijp de hele context had, maar nu ik die wel heb dan is het gewoon duidelijk toch? voelt blessure, geen wisselmogelijkheden meer. dan loop je van het veld. dit komt inderdaad niet veel voor, want meestal gaat zo'n speler neer op het veld komt er nog een teamarts bij en er is misschien nog een wisselmogelijkheid... maar nee. maar zonder gijp gelijk weer af te branden, als hij niet de hele context heeft en alleen het filmpje zag dat draxler van het veld liep, dan kan ik me voorstellen dat het er vreemd uitzag.