Ronald de Boer adviseert 'een meer aanvallende speler naast Frenkie'
Zaterdag, 12 oktober 2019 om 07:38

Het Nederlands elftal komt onder bondscoach Ronald Koeman regelmatig op achterstand, om de wedstrijd daarna alsnog naar zich toe te trekken. Ook donderdag tegen Noord-Ierland was het weer raak. Oranje kwam een kwartier voor tijd met 0-1 achter, waarna de wedstrijd in de slotfase met 3-1 werd gewonnen. Ronald de Boer is van mening dat Oranje wellicht 'iets meer risico' moet nemen.

Volgens de oud-international kijkt het Nederlands elftal vaak voorzichtig waar de ruimtes op het veld liggen. "Pas als er dingen worden omgezet, Oranje va banque gaat spelen en er hoger druk wordt gezet, gaat het beter. Ik heb het gevoel dat 'we' een beetje te gereserveerd zijn, waardoor we juist die tegengoal krijgen", legt De Boer uit in gesprek met De Telegraaf. Dat Nederland wedstrijden vaak wint nadat het op achterstand is gekomen, is volgens de Boer niet vreemd. "De tegenstander wil vaak de 1-0 beschermen en loopt achteruit, terwijl Nederland volle bak gaat. En volle bak gaan ligt Nederland waarschijnlijk toch wat beter."

Meer: Bondsarts Goedhart laat Nederland opgelucht ademhalen: De Jong haalt het EK | Koeman: ‘Hun belang voor het team is reden om ze niet af te schrijven’

De Boer zou op het middenveld een wijziging doorvoeren, wanneer hij in de schoenen van de bondscoach zou staan. "Frenkie de Jong is heel veel aan het draaien, maar er gebeurt eigenlijk niks", aldus de oud-speler van onder meer Ajax en Barcelona. "Als hij de bal verliest, is hij in de omschakeling ook erg goed. En Marten de Roon vind ik oké, hoor. Toch zou ik niet twee van dat soort spelers opstellen, maar een meer aanvallende speler naast Frenkie."

De Boer opteert voor en middenveld 'met de punt naar achteren'. "Zoals Barcelona in de goede tijd met Xavi en Iniesta voor Sergio Busquets. Ik durf met de hand op mijn hart te zeggen dat Frenkie verdedigend net zo goed is of misschien wel beter", stelt hij. "Zeker in de omschakeling, omdat hij razendsnel is. En Donny van de Beek kan alle middenveldposities goed invullen. Er is meer support naar voren nodig."

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
5
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (30)

 
ikslajou
 
12
12 oktober 2019 om 07:49
Gewoon Frenkie op de bank laten beginnen. Die jongen wordt echt overhyped. Donny op zijn plek laten spelen, die speelt vele malen(donyell) beter.
 
jan1980
 
18
12 oktober 2019 om 08:32
Teun Koopmeiners en Frenkie de Jong samen. Kunnen en durven allebei vooruit te spelen en hebben de toekomst
 
Lasse
 
5
12 oktober 2019 om 08:40
Alleen zit Koopmeiners niet bij de selectie. Die speelt nu nog met Jong Oranje. Vind Koopmeiners wel geschikt voor Oranje alleen is het ook een nummer 6. Als je met de punt naar achteren speelt dan zou je of Frenkie of Teun daar neerzetten.Ik denk dat Pröpper of Van de Beek moet beginnen tegen Wit-Rusland. Brengt veel meer voetbal in het elftal
 
Zermatt_Person
 
4
12 oktober 2019 om 14:18
Of juist met de punt naar voren en Ihatarran op nummer 10 en Koopmeiners samen met Frenkie in een tweemansblok voor de verdediging. Dat is in mijn ogen een perfect middenveld.
 
Primetime
 
0
12 oktober 2019 om 16:06
@lasse, Propper zit er niet bij, geblesseerd.
 
Lasse
 
0
13 oktober 2019 om 00:02
@Zermatt, eens. Wel tegen een tegenstander die zich niet ingraaft maar volle bak gaat (Frankrijk, Duitsland, Spanje etc.). Tegen de kleinere ploegen, zoals N-Ierland, zie ik liever een lopende speler om ruimtes te creëeren en een doorgang te forceren in zo’n muur van tegenstanders. Dan moet je niet met twee controleurs willen spelen, zelfs niet als ze zo technisch onderlegd zijn als Frenkie en Koopmeiners
 
Lasse
 
0
13 oktober 2019 om 00:03
@Primetime: Ah wist ik niet. Dan starten met Van de Beek
 
AndreToth
 
0
12 oktober 2019 om 14:38
Maar ik heb gister jong oranje tegen jong Portugal gezien en aanvallend is koopmeiners erg goed alleen verdedigend was het dramatisch. Plus hij geeft die bal niet altijd goed. Hij maakt nog teveel fouten. Beter dan de jong en van de beek samen ipv koopmeiners.
 
KritiKaster
 
7
12 oktober 2019 om 09:47
De er heeft hier wel degelijk een punt. Een middenveld met de Jong, Wijnaldum en van de Beek zou in mijn ogen het best zijn voor het Nederlands elftal. Voetballend vermogen, diepgang, werklust, discipline, scorend vermogen, omschakeling, alles is aanwezig.
 
Japie_Krekel
 
0
12 oktober 2019 om 20:15
alles behalve creativiteit. het is wachten op de definitieve doorbraak van Stengs of Ihatarran die die creativiteit wel hebben
 
Gerard13
 
4
12 oktober 2019 om 09:58
Er moet sowieso een speler bij die ook een pass vooruit durft te geven. Nu had je rechts op het Middeneld de Roon en als rechtsback Dumfries. Leuke spelers maar beide zijn gewoon heel slecht en traag in de passing. Was goed te zien afgelopen donderdag waarbij de Ieren deze spelers alle ruimte gaven omdat ze toch wisten dat er geen gevaar uit zou komen. Had de coach goed gezien.
 
Zermatt_Person
 
0
12 oktober 2019 om 14:21
Eens. Als je een type Cancelo of Dani Alves op rechtsback zou hebben, zou De Roon ideaal zijn naast Frenkie in een tweemansblok, maar nu Dumfries matig aan de bal is, moet je juist zorgen dat er meer voetbal komt op het middenveld.
 
rubentje13
 
8
12 oktober 2019 om 10:09
Ik zie nog steeds het liefst Pröpper naast De Jong. Pröpper is aan de bal een stuk beter dan De Roon en Van de Beek, verdedigend heel behoorlijk en heeft goed overzicht. Met vd Beek (wat ik hier vaak als optie zie), is mijns inziens de balans weg of zet je óf Gini óf vdbeek op een positie waar diegene niet het beste rendeert. Wijnaldum is in alles beter dan vdbeek dus die moet gewoon op 10 blijven staan, waar die in oranje de laatste tijd ook gewoon goed speelt. Nu Pröpper er niet bij is, kan je tegen Wit-Rusland echter wel prima experimenteren met De Jong als enige cdm en Gini en vdbeek ervoor, de wedstrijd win je waarschijnlijk toch wel. Ik denk echter dat Koeman voor De Roon zal kiezen
 
Dabor
 
6
12 oktober 2019 om 12:08
Ben het helemaal met je eens, vind persoonlijk Propper ook de beste optie om naast De Jong neer te zetten. Uitstekende passer, en controlerend ook erg sterk.
 
mattijs
 
3
12 oktober 2019 om 11:21
Snap Ronald Koeman niet. Stengs Malen Depay vd Beek de jong Propper Karsdorp dijk de vrij v Aanholt speel je teams als noord Ierland helemaal kapot
 
gomes1psv
 
2
12 oktober 2019 om 14:56
Wijnaldum en Van de Beek zijn allebei middenvelders met loopvermogen, die zowel op 10 als op 6 weten wat er verlangd wordt. Ze zijn allebei beter dan De Roon en brengen meer voetbal. Dan maak je daar toch met Frenkie de Jong een mooi middenveld van? Wijnaldum op 10 en De Jong en Van de Beek erachter.
 
rubentje13
 
1
12 oktober 2019 om 17:06
Vd Beek en Gini zijn beide op hun best als ze op 10 spelen. Als een van de twee op 6 of 8 gaat spelen, dan vind ik ze allebei een stuk minder. Zie liever Propper met De Jong en Gini
 
gomes1psv
 
0
12 oktober 2019 om 17:13
Dan moet je daar naar mijn idee een afstemming in vinden. Met de kwaliteiten van Van de Beek, De Jong en Wijnaldum kun je denk ik uitermate goed werken aan de balans en invulling op het middenveld.
 
rubentje13
 
0
12 oktober 2019 om 17:30
Ik vind Pröpper beter op de ter discussie staande positie beter dan Van de Beek maar Wijnaldum op zijn positie ook beter dan Van de Beek. Het is jammer voor Van de Beek dat Wijnaldum er staat want op die plek zou hij wel kunnen excelleren. Maar ik laat me ook graag verrassen en hoop dat koeman hier morgen een beetje in durft te experimenteren
 
erodinho
 
0
12 oktober 2019 om 20:27
Jonge jonge waarom is iedereen kortzichtig. Als je Donny, Frenkie en Wijnaldum hebt, dan heb je drie spelers met de meeste loopvermogen en bovendien ook speler die kunnen verdedigen. Nou doen wij net alsof Donny, Wijnaldum en Frenkie 90 minuten lang in de 16 van de tegenstanders staan en bij counter gewoon rustig terug wandelen? Middenveld met Donny, Frenkie en Schone of Donny, Frenkie en Ziyech was nog aanvallender dan een middenveld met Wijnaldum, Frenkie en Donny. Bovendien heb je drie verdedigers die in het hart spelen van de defensie bij hun club. Blind, Van Dijk en De Ligt. Of is Koeman gewoon bank dat hij steeds goals tegen krijgt? Met zo een selectie moet je juist vol op de aanval spelen. Je hebt meerdere wapens. Enorm veel scorend vermogen in je team. Van Dijk, De Ligt zijn gevaarlijke koppers. Frenkie gevaarlijk in omschakeling, Donny voor het doel enorm gevaarlijk net als Wijnaldum. Depay, Malen en Promes alle drie in vorm en scoren vaak.