Ronald Koeman noemt zijn EK-favoriet: 'Het moet nu echt gebeuren'
Zaterdag, 28 december 2019 om 13:56

Na het missen van het EK in 2016 en het WK in 2018 neemt het Nederlands elftal volgend jaar zomer weer deel aan het EK. Bondscoach Ronald Koeman gaat het toernooi met vertrouwen tegemoet, maar ziet Oranje niet als favoriet. Hij denkt eerder aan België.

Koeman is ervan overtuigd dat veel landen kunnen meedingen om de Europese titel. "Ik denk dat het redelijk breed is wie er tot de favorieten behoort", vertelt de bondscoach in gesprek met Voetbal International. "Duitsland, Engeland, Spanje, Frankrijk... Portugal komt altijd ver. Kroatië is een vechtploeg, altijd goed op toernooien."

Meer: Koeman: ‘Hun belang voor het team is reden om ze niet af te schrijven’

"Als ik een favoriet moet noemen, dan is het België. Dat heeft een streepje voor, het moet voor de Belgen nu echt gebeuren met deze lichting. En ze hebben de ervaring van toernooien, wij nog niet", benadrukt Koeman, die inmiddels twee van de tegenstanders van Nederland in de groepsfase weet: Oekraïne, Oostenrijk en een nog te bepalen vierde land.

Nederland speelt zijn drie groepswedstrijden telkens in de Johan Cruijff ArenA. "We hebben meteen drie thuiswedstrijden, dat is geweldig natuurlijk. Op het EK zijn we voor niemand bang. We hebben bewezen dat we van iedereen kunnen winnen en moeten vooral naar onszelf kijken. Ik denk niet dat ploegen graag tegen ons komen te spelen. Toernooi-ervaring hebben we met deze groep nauwelijks, dus ik denk dat we nog niet op ons best zijn."

"Dit team ontwikkelt zich wel razendsnel en ik zie de toekomst met veel vertrouwen tegemoet. Laten we hopen dat het optimaal is voor de zomer en daarna worden we alleen maar beter richting het WK van 2022." Nederland kan op het EK zeer waarschijnlijk niet over Memphis Depay beschikken. De aanvaller van Olympique Lyon ligt er min of meer zes maanden uit als gevolg van een zware knieblessure.

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
1
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
4
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (59)

 
Arrowene2
 
56
28 december 2019 om 14:06
De Belgen gaan gewoon bezwijken onder er druk. Belgen zijn gewoon geen echte winnaars en zullen dit EK ook niet met de prijs er vandoor gaan. Winnen veel met voetbal, maar dat zijn niet bepaald tegen de toplanden en die kom je uiteindelijk toch een keer tegen.
 
slotti
 
84
28 december 2019 om 14:15
Beetje zoals ons dus eigenlijk, vaak favoriet geweest , maar nooit gewonnen.
 
Arrowene2
 
27
28 december 2019 om 14:28
Volgens mij hebben wij toch nog een EK gewonnen. Maar inderdaad zijn wij te mooiste verliezers, dat is ook wel iets waard zullen we maar zeggen.
 
straatvoetbal
 
16
28 december 2019 om 15:09
Je weet dat 1 Ek te mager is als je terugdenkt aan de selecties van de jaren 70, 98/00 en 2010/14. Met een beetje meer gif en winnaarsmentaliteit win je gewoon 2a3 EK's en sowiezo 2 wk's. 74 en 2010.
 
Fa
 
8
28 december 2019 om 15:12
België is ook nog olympisch kampioen geweest ;-)
 
Fiodor
 
7
28 december 2019 om 16:12
Klopt, en Olympisch Kampioen staat in elke sport hoger dan Europees Kampioen. Dus de Belgische prijzenkast is meer gevuld dan die van Oranje.
 
Rugu
 
6
28 december 2019 om 16:52
2010 moet je niet vergeten dat we ook veel geluk hebben gehad met loting. Op Brazilië na was Spanje eigenlijk de eerste echte zware tegenstanders die we tegenkwamen. Daarbij hebben we in 2010 in de finale genoeg gif laten zien, teveel zelfs. Spanje was toen helaas gewoon beter en was zo'n beetje in het hoogtepunt van Barcelona's tikataka. Wij hadden toen gewoon 4 hele goede spelers en met van Bommel een hele belangrijke, er waren toen echt wel landen een stuk beter, Spanje en Duitsland bijvoorbeeld. Neemt niet weg dat gezien de kwaliteiten die we hebben gehad inderdaad 1 EK te mager is. Als je ziet wat bijvoorbeeld een Italië of Argentinië allemaal heeft gewonnen terwijl die over de lengte van jaren echt geen betere spelers dan Nederland hebben gehad.
 
DRL80
 
2
29 december 2019 om 11:12
Spanje kreeg een ingooi die leidde tot de winnende treffer. Die ingooi geven was een fout. Spanje had veel geluk. Met pingels had NL een goede kans gehad, itt normaal aangezien Oranje normaliter beroerd is in penalties.
 
Bradlinho
 
43
28 december 2019 om 14:17
Ik zie de Belgen ook totaal niet als favoriet. Voor mij zijn de Fransen torenhoge favoriet.
 
Boadurum
 
22
28 december 2019 om 14:21
Frankrijk steekt er individueel met kop en schouders bovenuit, maar het Franse Elftal staat al jarenlang stil in haar ontwikkeling. Het Wereldkampioenschap van 2018 is ondanks Deschamps behaald en niet dankzij. Qua positiespel en tactiek vind ik Frankrijk tot de meest matige landen van Europa behoren
 
vdsf1
 
2
28 december 2019 om 15:02
Vind frankrijk eigenlijk ookheel statisch of een statisch elftal hebben,maar dat kan ook aan mij liggen
 
straatvoetbal
 
4
28 december 2019 om 15:12
Frankrijk is een soort portugal voor België.. Maar wij spelen vgm wel graag tegen de fransen met Didier Deschamps zijn tactiek. Voetbal is ironisch want men schaart België wel hoger in dan Nederland maar wij tikken die fransen gewoon weg hoor
 
Bradlinho
 
2
28 december 2019 om 17:43
Maar zoals je zelf als zegt : geweldig spelers materiaal, en laat dat nou het allerbelangrijkste zijn. Verder ben ik het wel met je eens dat Dechamps zeker geen geweldige trainer is.
 
THenry_228
 
14
28 december 2019 om 15:18
@Arrowene: de mooiste verliezers? Tis maar waar mee je blij kan zijn. De feiten bekijkend echter heeft Oranje al 5-6 keer een generatie gehad zoals België er nu eentje heeft ( voor het eerst en waarschijnlijk het laatst). Oranje kan daar 1 EK titel tegenover stellen, dus zwijg me van bezwijken onder de druk want NL is daar de kampioen in als je ziet hoeveel supergeneraties jullie al gehad hebben en hoeveel prijzen daar tegenover staan.
 
Japie_Krekel
 
7
28 december 2019 om 15:22
@arrowen2 ik denk niet dat die Belgen last hebben van de druk. die gasten spelen grotendeels bij Europese topclubs dus die weten wel wat er gevraagd word om te presteren onder druk
 
marieke90
 
4
28 december 2019 om 15:35
Zo werd er ook gedacht over spanje tot 2008,behoorde ook altijd tot de topfavorieten,maar faalde telkens...
 
Japie_Krekel
 
0
28 december 2019 om 15:45
@marieke90 dat heeft niet altijd met druk te maken natuurlijk. je kan ook uit vorm zijn of als je in clubverband bv ook nog in de CL heel ver bent gekomen kan vermoeidheid ook mee spelen
 
Sanderr
 
39
28 december 2019 om 14:32
Portugal heeft een prima ploeg maar die zijn ook echt geen topfavoriet vind ik hoor.
 
Bradlinho
 
11
28 december 2019 om 14:36
Vind ik ook niet. Cr7 begint al stukken minder te worden en Felix is erg wisselvallig. Bernardo Silva is trouwens wel een heerlijke speler.
 
Giesburts
 
11
28 december 2019 om 14:58
Ik vond Portugal 3,5 jaar geleden een van de zwakste EK winnaars sinds tijden. Ook toen was het met een jongere Ronaldo niet best maar met een gelukje gewonnen van Frankrijk. Was trouwens ook een gelukje voor m'n portemonnee, als ik me niet vergis kreeg ik toen 15 keer me inzet in de tweede helft, aardig centje gekregen.
 
nederland79
 
1
28 december 2019 om 15:21
Wie is en co dan? En Ronaldo wordt ook minder. Op basis van wat moeten ze favoriet zijn. Genoeg landen met n veel betere selectie.
 
Lexxy
 
4
28 december 2019 om 22:07
Wie is en co? Even kijken: Bernardo Silva, João Felix, Bruno Fernandes, Ruben Neves, Cancelo, Semedo... Op basis van wat? Even kijken: kwaliteit bovenstaande spelers, talent, techniek, tactiek, strijdlust, over mijn lijk mentaliteit, patriotisme en oh ja CR7 die er weer zin in heeft. Ik hoop hiermee jou retorisch bedoelde vraag te hebben beantwoord.
 
wanny
 
1
28 december 2019 om 14:42
De Belgen missen een echte leider. Een wereldster die de boel bij de hand neemt. Genoeg goede voetballers maar wie is daar het boegbeeld?de Fransen hebben er daar een paar van, in het verleden hadden ze Zidane en in 88 bijvoorbeeld had Oranje Gullit.
 
vanitas
 
17
28 december 2019 om 15:06
Kevin de Bruyne en Eden Hazard.
 
straatvoetbal
 
7
28 december 2019 om 15:14
KdB en Eden hazard choken op moment supreme
 
wanny
 
0
29 december 2019 om 11:38
Dat zijn dertien in een dozijn jongens die toevallig geweldig kunnen voetballen. Totaal niet de uitstraling die Gullit had of die Ronaldo heeft.
 
rbn_
 
1
28 december 2019 om 15:07
Kompany was jaren de absolute leider bij Belgie. Nu zou ik het idd niet weten. Vind overigens dat Belgie ook niet zo'n fantastisch team heeft.
 
Japie_Krekel
 
5
28 december 2019 om 15:16
Engeland, Belgie en Frankrijk zijn voor mij de grote favorieten voor de EK titel. die hebben de beste selecties imo. Portugal vind ik de gevaarlijkste outsider
 
Japie_Krekel
 
2
28 december 2019 om 17:08
als ze die pingels zoals Sterling gisteren nemen dan zeker aan de andere kant had Oranje dit probleem ook vaak op eindtoernooien maar tegenwoordig gaat het een stuk beter met de penalty's. dat kan ook voor die Engelsen gelden
 
eCKe
 
2
28 december 2019 om 15:19
Verstandig van Koeman om de druk op Oranje nu al vast te weerleggen, voordat er direct al te veel euforie bij komt deze zomer.
 
Japie_Krekel
 
3
28 december 2019 om 15:23
@ecke Koeman is ook niet heel realistisch als hij denkt dat we een hele grote kans maken op de EK titel. met Depay hadden we misschien een klein kansje gehad maar met een Weghorst in de spits bv ga je niet ver komen op dit toernooi. er zijn veel sterkere selecties als Oranje aanwezig op dit toernooi
 
rbn_
 
8
28 december 2019 om 15:29
Hopen dat Malen weer in vorm komt waardoor hij in de spits komt te staan. In Babel, L. De jong en Weghorst zie ik het totaal niet zitten. Met Bergwijn, Promes en Malen hebben wij voorin dan nog lekker veel dynamiek en snelheid. Wijnaldum daar als diepgaande speler achter. Daarmee kan Nederland denk ik een hoop landen verrassen.
 
Japie_Krekel
 
0
28 december 2019 om 15:34
@rbn_ Promes, Malen en Bergwijn vind ik goede spelers maar of je er op een EK veel potten mee gaat breken daar twijfel ik aan. als je hun vergelijkt met wat er bij landen als Engeland en Belgie voorin speelt dan zit daar toch een flink niveauverschil tussen
 
rbn_
 
7
28 december 2019 om 15:42
Klopt, kwalitatief kan Nederland niet aan Frankrijk; Mbappe, Griezzmann en Dembele. Duitsland; Sane, Gnabry en Werner. Portugal met C. Ronaldo. Etc tippen. Hoop daarom op Koeman om met een perfecte tactiek te komen.
 
Japie_Krekel
 
1
28 december 2019 om 15:46
@rbn_ ik hoop het ook maar ik baal er echt van dat Depay er niet bij is. dat is echt de grote aanjager van dit Oranje en de belangrijkste en meest productieve speler. alles wat achter hem komt op zijn positie is echt een klasse minder. verder zijn onze beide backposities ook echt heel slecht bezet en onze doelman is vrij modaal. dat zijn toch wel 4 cruciale posities in een elftal waarop je nu vrij matig materiaal hebt staan
 
Japie_Krekel
 
1
28 december 2019 om 17:10
@hangover96 dat is zo maar Veltman en Blind zijn gewoon geen backs maar pure centrum verdedigers. Willems doet het zeker goed maar de vraag is of Koeman hem gaat selecteren. dat is toch een vrij conservatieve coach die niet snel wisselingen doorvoert
 
Andonis
 
5
28 december 2019 om 15:44
Wat mij betreft is Belgie ook favoriet. Wat we nog wel even moeten afwachten is hoe zij de poulewedstrijden doorkomen. Ze spelen drie keer uit geloof ik. Dat is toch best vreemd. Daarnaast heeft Italie indruk gemaakt in de kwalificatie. Ben benieuwd hoe zij het toernooi doorkomen. De intrinsieke kwaliteit van Frankrijk is zeer hoog, maar het voetbal zelf is niet sprankelend te noemen. De andere grote landen hebben allemaal duidelijke zwakke punten, dus het zou zo maar een verrassing op kunnen leveren.
 
Heidihallo
 
0
28 december 2019 om 15:54
Nou, misschien Nederland wel. Kijk, zonder Depay zijn de verwachtingen een stukkie lager. En dat zijn historisch gezien bij het Nederlands elftal vaak momenten dat er het best gepresteerd wordt op een toernooi. Zijn de verwachtingen heel hoog, dan gaat het traditioneel mis bij het Nederlands elftal.
 
Andonis
 
10
28 december 2019 om 16:07
Als underdog zou Nederland het goed kunnen doen. Ik schaar ons niet tot de favorieten.
 
Heidihallo
 
1
28 december 2019 om 16:12
Dus eigenlijk zijn we de favoriet...
 
Japie_Krekel
 
0
28 december 2019 om 16:17
@heidihallo volgens die theorie zijn landen als Wales en Oostenrijk ook favoriet
 
Heidihallo
 
1
28 december 2019 om 16:24
Nee Japie, je begrijpt het niet. De theorie is dat het Nederlands elftal het gevaarlijkst is als ze niet tot de favorieten gerekend worden. Zegt niets over Wales en Oostenrijk. Begrijp je dat niet?
 
Japie_Krekel
 
6
28 december 2019 om 16:35
@heidihallo imo zijn de favorieten voor een EK de teams met de beste selecties. wij hebben zonder Depay niet meer genoeg sterspelers over om het EK te winnen naar mijn mening. wie moet de goals gaan maken op dat niveau nu hij er niet bij is? landen als Belgie, Frankrijk en Engeland lijken me echt te sterk daarom verwacht ik niet dat Oranje dit EK gaat winnen
 
MamiDemirci
 
6
28 december 2019 om 16:40
We missen momenteel een echte topspits zonder Memphis Al helemaal als Malen ook niet meegaat. Wie moet het dan doen? Babel? Boadu? Weghorst? Ik zie het somber in hoor. Het debat over favoriet of underdog kunnen we nu niet echt voeren om die reden.
 
piscator
 
4
28 december 2019 om 16:29
De tournooivechters Duitsland schat ik nog even hoger in dan belgie en frankrijk. Veel topspelers in je team is mooi, maar het gaat ook om teamspirit, mentaliteit, vechtlust en ervaring.
 
Japie_Krekel
 
1
28 december 2019 om 16:36
@piscator ik heb mijn twijfels bij Duitsland. ze hebben goede spelers maar de verdediging bij hun is onthutsend zwak
 
Japie_Krekel
 
0
28 december 2019 om 17:11
@hangover96 ik zag ze een tijdje terug tegen Oranje en toen konden ze het achterin echt niet meer bolwerken. vooral die Jonathan Tah viel toen flink door de mand. Duitsland is voor mij zeker een gevaarlijke outsider maar voor mij horen ze dit EK niet bij de absolute topfavorieten
 
falcao1984
 
1
28 december 2019 om 17:12
Het EK 2016 was wat dat betreft wel spectaculair: Duitsland won voor het eerst op een eindtoernooi van Italië, Frankrijk won voor het eerst in een eindtoernooi van Duitsland en Portugal won voor het eerst op een eindtoernooi van Frankrijk. Drie angstgegner-trauma’s opgeheven.
 
Sirius
 
1
28 december 2019 om 17:45
Er staat natuurlijk wel erg veel druk op de Belgen met al die aandacht. Als je telkens maar te horen krijgt dat het nu echt moet gebeuren, komt dat de rust niet ten goede. Maar goed, op een eindronde heeft elke ploeg last van druk dus het is maar de vraag hoeveel invloed dat specifiek op de Belgen gaat hebben.
 
nilis1980
 
0
28 december 2019 om 22:34
Alles heeft te maken met blessures, vorm van de dag, tegenstander. Er zijn veel teams die aan elkaar gewaagd zijn. Favorieten in mijn ogen zijn Belgie en Frankrijk. Outsiders: Italië, Engeland, Spanje en Nederland
 
wanny
 
0
29 december 2019 om 11:39
Nederland is in opbouw en maakt over 4 jaar veel meer kans dan nu.