'Ronduit verbijsterend' VAR-besluit in Premier League wordt teruggedraaid
Dinsdag, 27 april 2021 om 19:11

Fabián Balbuena wordt niet geschorst naar aanleiding van zijn rode kaart tegen Chelsea (0-1 verlies), zo maakt de tuchtcommissie van de Engelse bond bekend. De verdediger van West Ham United werd van het veld gestuurd vanwege een vermeende overtreding op Ben Chilwell. De rode kaart werd direct na afloop 'ronduit verbijsterend' genoemd door oud-spits Gary Lineker.

Balbuena schoot in de 81ste minuut van de wedstrijd een bal weg en kwam na zijn schietbeweging met zijn schoen terecht op het onderbeen van Ben Chilwell. Scheidsrechter Chris Kavanagh kende na het bekijken van de beelden een rode kaart toe aan de Paraguayaanse mandekker, maar volgens Lineker was dat zwaar onterecht. "Oh ffs (for fuck sake ofwel 'in godsnaam', red.), dat is geen rode kaart", schreef de voormalig spits. "Hij werkt gewoon de bal weg. Belachelijk."

Lineker was blijkbaar zo ontdaan over de beslissing dat hij kort daarna nog een keer tweette. "Hoe kunnen VAR en de scheidsrechter het zo mis hebben?", vroeg Lineker zich af. "Het is gewoon verbijsterend. Ronduit verbijsterend." Chelsea won de wedstrijd overigens dankzij een treffer op slag van rust van Timo Werner, die voor het eerst sinds 68 dagen weer eens scoorde namens the Blues.

Ook Rio Ferdinand meldde zich op Twitter. De oud-verdediger van Manchester United wil dat de voetbalwereld per direct afscheid neemt van de VAR. "In de prullenbak ermee", aldus Ferdinand. "We hebben het geprobeerd en het is s***. Wegwezen. Het vertraagt het spel en zuigt de emotie uit het spel."

Meer nieuws
   
00:00
00:00
De EK-selectie van Italië: dit zijn de spelers die kans maken
1
   
23:55
23:55
Clarence Seedorf: van wereldster tot onbegrepen fenomeen in Nederland
92
   
23:33
23:33
Sneijder loopt helemaal leeg: 'Real-onwaardig, hij kan echt niet op dit niveau'
11
   
23:30
23:30
Alle genomineerden voor Bronzen Schild in de KKD bekend: FC Dordrecht domineert
5
   
23:01
23:01
Ipswich Town met één been in de Premier League na overwinning op Coventry City
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (48)

 
alkatorian
 
94
24 april 2021 om 21:29
Hoe kun je daar nou een rode kaart voor trekken? Ongelooflijk zeg.
 
BlueGroninger
 
36
24 april 2021 om 21:30
Gestrekt been met het risico om je tegenstander ernstig te blesseren. Maargoed dat het allemaal goed is afgelopen voor Chilwel.
 
AZE/CHE 4 EVER
 
191
24 april 2021 om 21:41
Ik snap dat je Chelsra fan bent, maar ook dan moet je toch toe kunnen geven dat dit geen rood is.
 
BlueGroninger
 
25
24 april 2021 om 21:51
De Scheits vind het rood, de VAR, ik vond het zelf ook rood voordat het gegeven werd, ook de mensen bij Ziggo vonden het rood dusja. Ik vond het gewoon een rode kaart ik heb mijn onderbouwing al in het andere topic gezet , geen zin om een eindeloze discussie hierover te voeren. Hij is eenmaal gegeven en de hele tijd maar dat gezeur om de VAR is ook niet nodig .
 
OrboVerschuur
 
109
24 april 2021 om 21:58
Onzin, alleen Mulder vond het rood. Heb jij gevoetbald? Je kan na het hard wegschieten van de bal onmogelijk je voet daar nog wegkrijgen. Belachelijke rode kaart!
 
BlueGroninger
 
21
24 april 2021 om 22:06
Gelukkig zijn jullie geen scheidsrechters anders hadden we heel veel gebroken benen gehad in het voetbal. Ik snap de hele discussie niet voor mij is het een duidelijke rode kaart (en volgens de mensen die er verstand van hebben ook) dat je een bal blind weg wil trappen betekend niet dat je in je vervolg actie alles maar kan maken. En ja ik heb gevoetbald en voetbal nog steeds.
 
Hisztory
 
45
24 april 2021 om 22:42
BlueGroninger Ben jij helemaal de weg kwijt? Chilwell was degene die te laat kwam en daardoor het been van Balbuena op zich geplant kreeg.
 
azchelsea
 
34
24 april 2021 om 23:49
Ik vond het een absurde rode kaart. Balbuena is eerder bij de bal en schiet hem weg, waar kan hij na die trap zijn been laten? Gewoon een ronduit slechte beslissing van de Var.
 
 
3
27 april 2021 om 19:31
Ik heb anders nog nooit tegen een bal getrapt om met gestrekt been vervolgens iemand neer te halen. Ik vind het overigens geen rood, maar laten we nou niet doen alsof dit helemaal onschuldig was.
 
Troy010
 
11
27 april 2021 om 20:52
Nooit gevoetbald zeker? Moet hij nadat hij een bal wegschiet dan zijn been in zijn nek leggen?
 
AjaxxxLove
 
3
28 april 2021 om 08:08
De mensen die er verstand van hebben vonden het inderdaad ook zo'n duidelijke rode kaart dat hij achteraf is teruggedraaid. Zo'n duidelijke rode kaart vonden ze het.
 
ProTukker
 
75
24 april 2021 om 21:31
Dit grenst bijna aan ‘t zwakzinnige. Heb veel waanzinnig slechte var beslissingen gezien maar deze staat wel in de top3 denk ik zo.
 
SuperNico31
 
11
24 april 2021 om 21:58
De Var beslist uiteindelijk toch niet? De eindbeslissing ligt bij de dienstdoende scheids.
 
MiltonKeynes
 
0
28 april 2021 om 08:44
Dit is er een in de categorie dat de scheidsrechter nooit heeft gevoetbald.
 
AmazingNinja
 
15
24 april 2021 om 21:33
Haha dit kan toch niet? Die VAR maar de 8ste divisie of zo laten doen vanaf nu. Wat moet die West Ham speler doen nadat hij schiet? Zijn been wegtoveren?
 
IKEA
 
10
24 april 2021 om 21:34
Ach laat het, Chelsea heeft het geld veel harder nodig hebben we deze week begrepen. Ongelooflijk zuur natuurlijk dat zulke cruciale fouten ook altijd cruciaal blijken. Gefeliciteerd Che£sea!
 
El_Capitano.
 
8
25 april 2021 om 10:22
Begrijp me niet verkeerd. Ik vond het absoluut geen rode kaart maar dit was allesbehalve bealissend voor de wedstrijd. West Ham had niets in melk te brokkelen. Niets gecreëerd. Sterker; Ik durf te stellen dat West Ham met 12 man ook niet had gewonnen. Over zuur gesproken..
 
Master D
 
14
24 april 2021 om 21:35
Zeer ongelukkig wat mij betreft. Schiet de bal weg en raakt daarbij in de nasleep de tegenstander. Zou geen rood mogen zijn. Laat lekker gaan als Var.
 
Oelie Wapper
 
14
24 april 2021 om 21:38
Ongeveer dezelfde situatie als met Wriedt een paar weken geleden (willem Ii). Die kreeg ook rood, inclusief Var, maar dat werd later geseponeerd.
 
FCG95
 
12
24 april 2021 om 21:45
Het is absoluut geen rood, maar Chilwell mag wel heel blij zijn dat hij daar niet van alles scheurt of breekt.
 
OutlawTurk
 
8
24 april 2021 om 21:45
Absoluut geen rood!!! Waardeloze beslissing.
 
AFC-BusbyBabe
 
9
24 april 2021 om 21:50
Dat Engelse voetbal begint wel z'n charme kwijt te raken door de VAR (slecht toe te dienen)
 
BlueGroninger
 
13
24 april 2021 om 21:56
Helemaal mee eens, ik heb ook meer het idee bij elke moeilijke beslissing die de VAR maakt, weer een discussie moet komen. Hier grijpt de VAR gewoon goed in.
 
Teesboer
 
83
24 april 2021 om 21:56
Waarschijnlijk heb je zelf nooit gevoetbald. Als je vol uithaalt gaat je been automatisch verder met de ingezette beweging nadat de bal is geraakt. Dus er is geen enkele mogelijkheid om ook maar enigszins in te houden. Zeker geen rood, echt totaal krankzinnige beslissing.
 
OrboVerschuur
 
25
24 april 2021 om 22:01
En zo is het. Kijk het beeld op volle snelheid en je ziet wat jij zegt. De slome motion vertekend wat er werkelijk gebeurd
 
Choco Sjakie
 
31
24 april 2021 om 22:11
Slaan?Het is geen handbal.Ik weet echt alles van voetbal en dit is geen rood.De VAR en scheids hebben nooit gevoetbald, evenals Madridinhoo en Blue.
 
Rvt212
 
8
25 april 2021 om 00:08
Ik vond het geen rood, het ziet er in slowmotion altijd erger uit dan dat het daadwerkelijk is
 
Heuvel 1974
 
2
27 april 2021 om 19:44
Dit is zeker geen rood. En het is niet eens de bal raken, hij schiet hem gewoon weg en zwaait zijn been door. Gewoon een nor ale beweging als je een goed bal wil trappen. En 5 minuten later gebeurt precies hetzelfde en dan is het ook helemaal niks.
 
SocioFan1
 
0
28 april 2021 om 01:23
Idd wat een onzin. Het is net aan, maar je kan em ook geven. Het was gewoon gevaarlijk. En snap de overdreven geluiden hier totaal niet. Bedoel dus tegenwoordig kan je gewoon de bal raken en dan lekker doorhalen om je tegenstander stiekem pijn te willen doen. Hey ja, ik schoot de bal weg he. Zo'n vieze overtreding had Milner ook laatst tegen Benzema. Helemaal aan de hand, terwijl je gewoon ziet dat hij stiekem doorhaalt nadat hij de bal weg trapte.
 
JorritMeijer
 
2
24 april 2021 om 22:30
Ben je Chelsea fan? Join dan onze vereniging Dutchblues, op insta heten we: Dutchblues_
 
Furrr
 
6
25 april 2021 om 00:48
Schandalig. Die var is gewoon een grote grap als je niet de juiste mensen indienst hebt. Dat doet de var wel goed, de onkunde van sommige scheidsrechters laten zien als ze var spelen
 
JJUnited
 
0
25 april 2021 om 06:47
Vind het een beetje dubbel dit. Ja het is een poging die bal weg te werken en in mijn ogen wel een natuurlijke beweging, alleen neemt hij op deze manier dusdanig veel risico dat hij Chilwell kan blesseren.
 
Booya_410
 
4
25 april 2021 om 09:10
Een poging? Hij schiet de bal weg en raakt bij het neerkomen ongelukkig zijn tegenstander... Heeft 0.0 intentie om de tegenstander te raken.
 
JJUnited
 
1
25 april 2021 om 14:59
Het gaat in mijn ogen niet om te intentie. Het gaat om het resultaat en het feit blijft dat hij Chilwell hard raakt. Kon die bal ook op een andere manier wegwerken dan hoe hij het deed.
 
Heuvel 1974
 
4
27 april 2021 om 19:46
Of neemt Chillwell hier het risico. Als je zo laat bent neem je dat risico
 
Booya_410
 
1
25 april 2021 om 09:07
Dit heeft weinig met de VAR zelf te maken, maar meer met de mensen zelf die achter de schermen zitten... Natuurlijk is dit geen rood...
 
Edforce2
 
0
25 april 2021 om 10:42
En het had geen rood mogen zijn,duidelijk. Hier kreeg Chelsea een ,achteraf, fantastisch kadootje. Gezien de stand,precies wat ze nodig hadden.
 
RM1335
 
3
25 april 2021 om 11:01
Ja, maar zoals iemand hier al eerder opmerkte, West Ham zou nog met geen 12 man iets hebben gedaan in deze pot. Het leek gewoon helemaal nergens op wat ze deden en ze hadden helemaal geen punt verdiend. Rood was het ook niet, maar wel geel denk ik, want hij had niet de intentie om te blesseren, maar nam wel een risico door er zo vol in te gaan. Dit laatste is overigens een mening die van het ene naar het andere veld zal verschillen.
 
Oelie Wapper
 
1
27 april 2021 om 19:24
Was te verwachten en begrijpelijk besluit, maar daar koopt WHU natuurlijk helemaal niets voor. Ja, de VAR voorkomt ook een hoop van deze fouten, maar man o man, wat gaat er nog een hoop mis.
 
Brolin1978
 
0
27 april 2021 om 19:38
Ben je dan dom om de var de schuld te geven. De Var is er alleen voor om de scheids de beelden goed te laten bekijken om daar alle tijd voor te nemen. Uiteindelijk maakt de scheids daar een beslissing op! De scheids maakt uiteindelijk de beslissing en niet de Var zelf! Tjonge jonge de mens grenst aan achterlijkheid!
 
Oelie Wapper
 
3
27 april 2021 om 19:42
Volgens mij was het zo dat de scheids geen rood gaf, maar de VAR 'm overtuigde dat het een fout was. Daarna gaat de scheids kijken en geeft alsnog rood. Dus de scheids maakt inderdaad de beslissing, maar ook de VAR heeft hier een rol in gehad.
 
YoeriCFC
 
0
27 april 2021 om 19:39
Zouden top analisten Boulahrouz en weet ik veel welke loser er nog meer zat bij Ziggo meekijken? Dit was natuurlijk een lachwekkende rode kaart..
 
 
5
27 april 2021 om 19:48
Heeft zo'n oen als Ferdinand nou niet door dat de beslissing van de VAR aan het menselijke aspect ligt en niet aam het technische aspect? Geen videotechnologie gebruiken slaat nergens op. Die wedstrijden die je soms ziet zonder var zijn volslagen debiel. Dat het nog schort aan goede toepassing is prima, maar "get rid". Zo oud ben je niet Rio, hou op met je Principal Skinner act.
 
Weef
 
1
27 april 2021 om 20:32
Precies dit. Het idee en de techniek van de VAR is prima, maar hoe dit wordt ingezet (nog) niet. Om te beginnen moeten we af van het idee dat de scheids op het veld altijd eindverantwoordelijk is. Of de VAR wel of niet ingrijpt moet volledig voor rekening van de VAR zijn. De VAR is nu vaak te voorzichtig en houdt teveel rekening met de scheidsrechter op het veld. En als de VAR niet binnen een bepaalde tijd kan beslissen moet de beslissing van de scheids op het veld blijven staan. Blijkbaar is het dan ook niet overduidelijk. Buitenspel met de VAR moet een marge op komen van bijv. 10 cm. Het idee achter buitenspel is dat er een oneerlijk voordeel wordt verkregen, met zulke kleine verschillen is dat voordeel er niet of nauwelijks. Bovendien is het beter te slikken voor kijkers, dan wanneer het met een millimeter buitenspel is waarbij maar net de vraag is of echt exact het juiste moment is gekozen. En zo zijn er wel meer zaken die beter kunnen in mijn ogen.
 
Ryjuu
 
0
27 april 2021 om 21:36
VAR is prima, alleen degene die het uitvoeren zijn gewoon belabberd om zelf beslissingen te nemen. Er moet gewoon een eenduidig richtlijn komen voor alle VAR beslissingen. Weg met dat grijze gebied, dat veroorzaakt de meeste verwarring.