Rummenigge pakt Özil aan: 'Nooit bekritiseerd om zijn Turkse afkomst'
Dinsdag, 31 juli 2018 om 21:47

Karl-Heinz Rummenigge heeft in gesprek met Sport Bild uitgehaald naar Mesut Özil. De middenvelder van Arsenal bedankte na het WK voor de nationale ploeg en beklaagde zich bij zijn uitleg over 'racisme en respectloosheid', nadat hij op de foto was gegaan met de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. Nadat eerder al Bayern München-voorzitter Uli Hoeness harde kritiek uitte op Özil, worden zijn woorden nu kracht bijgezet door Rummenigge.

"Nu verbergt hij zijn schijtoptredens achter deze foto. Zijn 35 miljoen follower boys, die natuurlijk niet bestaan in de echte wereld, vinden al dat hij fantastisch speelt als een voorzet van hem aankomt. Dat is een catastrofale ontwikkeling in ons land. Je moet terug naar de basis: het is een sport. En uit sportief oogpunt heeft Özil al jaren geen plek meer in het nationale elftal", foeterde Hoeness onlangs tegen BILD.

Rummenigge vult dinsdag aan: "Hij is nooit bekritiseerd vanwege zijn Turkse afkomst. Dat is het sprookje dat zijn zaakwaarnemer ons voorhoudt. En dat is ook iets wat me de laatste tijd steeds meer irriteert; vandaag de dag geven zaakwaarnemers steeds vaker interviews. Het lijkt soms wel op een auditie voor een sprookje", aldus de bestuurder van de Duitse grootmacht.

Rummenige erkent dat Louis van Gaal in zijn tijd als trainer van Bayern Özil graag naar München wilde halen, maar dat werd tegengehouden door de clubleiding. "Mesut Özil is nooit een speler geweest voor ons. Nooit. Als wij in Londen moesten spelen, zei Uli altijd: 'Ik hoop dat hij (Özil , red.) vanavond speelt.'"

Meer nieuws
   
09:00
09:00
Feyenoorder ben je voor de lol: hoe Arne Slot het plezier terugbracht
22
   
08:57
08:57
Naam uit de Premier League getipt aan Feyenoord: 'Geweldige veldtrainer'
1
   
08:06
08:06
Luis Suárez richt zich met Nederlandse tweet tot Ajax-spits Julian Rijkhoff
4
   
07:38
07:38
ESPN steekt de draak met Milan van Dongen en rakelt hilarische video op
1
   
07:30
07:30
De EK-selectie van Portugal: dit zijn de spelers die kans maken
7
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (42)

 
theo uphus
 
138
31 juli 2018 om 21:59
Uli Hoeness die kritiek had op Ozil. Want die had niet voldoende vaderlandsliefde. Diezelfde Hoeness die op verschrikkelijke wijze de schatkist van Duitsland tilde om zijn eigen geheime bankrekeningen te spekken. Als er toch eentje zijn bek dicht moet houden als het over vaderlandsliefde gaat is hij het wel.
 
Bayernnn
 
42
31 juli 2018 om 22:14
Dat is nooit de reden geweest waarom Hoeness kritiek uitte. Hoeness zei letterlijk dat het om zijn prestaties gaat die onvoldoende zijn. Hoe maak jij daar in godsnaam nou weer een vaderlandliefde kwestie van?
 
Balls
 
16
31 juli 2018 om 22:26
Slaat natuurlijk helemaal nergens op wat je zegt...
 
Rodeduivelfan
 
98
31 juli 2018 om 22:00
Je begrijpt waarom Ozil stopt. Je kan kritiek geven maar echt niemand of bijna niemand die hem bedankt voor zijn diensten ? Hij is jarenlang een sleutelspeler geweest voor het Duitse elftal in al die jaren en is ook mee Wereldkampioen geweest. Ongelofelijk. Vooral ook van die 2 arrogantie Bayern bestuurders. Blijft zonde hoe ze over Ozil bezig blijven maar ik geen woord hoor over Müller die al toch al 2 jaar niet op niveau is en heel slecht was op het WK . Misschien wel hun slechtste speler. Kroos heeft ook hard gefaald
 
GJ7300
 
29
31 juli 2018 om 22:05
Lijkt me idd dat Ozil weinig kritiek gehad heeft voordat hij op de foto met een weliswaar verkozen potentaat ging. Later bleek dat die foto tig keer gemaakt is over de loop van jaren. Net alsof Gullit met Bouterse op de foto zou moeten gaan. Erdogan heeft tienduizenden zonder proces de nor ingegooid, binnen een jaar. Ga maar s tienduizenden rechtszaken voeren... journalisten, leraren etc etc Daarnaast gewoon oorlog aan t voeren met Koerden die door NL en VS gesteund worden met oog op IS.. Racisme is er zeker maar in dit kader was er gewoon keiharde kritiek op Ozil. Als hij Erdogan steunt moet ie t gewoon zeggen en niet racisme kaart spelen. Kwalitatief argument valt ook iets voor te zeggen, ondanks dat bij veel assists gaf in 2014 is laatste paar jaar balans volledig zoek zowel bij Arsenal als bij Duitsland. Ander een kans geven is niet zo gek.
 
JeoNowIt
 
78
31 juli 2018 om 22:23
Laten we maar kijken naar Erdogan die zeker niet de eerlijkste is, maar laten we niet vergeten dat alle wereld leiders zulke spelletjes spelen. Erdogan mag dan leuk en aardig mensen in de gevangenis gooien, maar is dat dan echt erger dan steden en dorpen bombarderen met onschuldige burgers? Want dat doet de EU en zijn bondgenoten. De VS mag leuk en aardig de Koerden helpen tegen IS, maar wie geeft IS wapens dan...? Overigens zet de VS genoeg onschuldige zwarte mannen in de gevangenis en laten we dan niet eens beginnen over de politie daar.
 
Drizzy416
 
41
31 juli 2018 om 22:24
Erdogan is gewoon een bevriend staathoofd. Als Turkije morgen in oorlog is met Iran, zijn wij dat ook (NAVO) of mag je ook niet met Bush op de foto die eens een land was binnengevallen op basis van leugens en daarna 1 miljoen burgerslachtoffers tot gevolg.
 
Bayernnn
 
15
31 juli 2018 om 22:49
Turkije mag dan wel lid zijn van de Navo, maar Erdogan is zeker geen bevriend staatshoofd. Heb jij het nieuws wel gevolgd de afgelopen twee jaar?
 
BJK2911
 
26
31 juli 2018 om 23:20
Ben geen Erdogan aanhanger maar je kan vinden of zeggen wat je wil..hij is democratisch gekozen door de burgers en is de leider van Turkije..dus who cares als hij op de foto gaat?Ze hebben hem gewoon gepakt omdat hij moslim is en turks klaar
 
Generaaltje
 
10
31 juli 2018 om 23:30
Nee, meneer ozil heeft bedankt en laat zijn zaakwaarnemer redenen noemen waardoor hij hoopt in de slachtoffer rol te komen.. nogmaals hij bedankt zelf met rare argumenten, als hij dat zo heeft ervaren dan mag dat. Maar stop dan gewoon als international en ga niet van die rare argumenten de wereld inwerpen...
 
desailly
 
0
2 augustus 2018 om 05:12
DFB voorzitter: "heb spijt dat mijn kritien op özil is gebruikt Door anderen om hem racistisch te bejegwnen" Welke rare argumenten bedoel je precies?
 
Balo_Sneijder
 
71
31 juli 2018 om 22:07
Wat heb ik het te doen met Özil. Hij geef jarenlang alles voor het land waarin hij is opgegroeid en is vaak van vaste waarde. Dan maakt hij een keer een foto met de president van zijn land van herkomst waarna meteen de uitkomst van het hele wk naar hem toe wordt geschoven en aan zijn loyaliteit wordt getwijfeld. Vervolgens stopt hij (naar mijn mening terecht) als international en beginnen allerlei voorzitters ook nog eens te roepen dat het een enorm matige speler is. Maar één woord voor: triest
 
AFC_
 
48
31 juli 2018 om 22:10
In plaats van Ozil te steunen proberen ze nu allemaal hun gram te halen ten koste van Ozil. Net alsof het zijn schuld is dat Duitsland heeft liggen sukkelen tegen Zweden en Zuid-Korea. En waarom horen we trouwens niets over Gundogan?
 
Balo_Sneijder
 
14
31 juli 2018 om 22:16
Precies, deze hele situatie vind ik krankzinnig. Rondom Gundogan is het stil omdat hij kwam met een verklaring. Althans dat dacht ik, correct me if I'm wrong.
 
Bayernnn
 
17
31 juli 2018 om 22:16
Ik steun Ozil volledig. Maar het moment dat iedereen er een racistische kwestie van wil maken zodra hij wordt bekritiseerd, al is het maar om zijn spel, dan valt mijn steun weg, samen met die van vele anderen.
 
BadrMaghrani
 
20
31 juli 2018 om 22:44
Dan steun je em niet; maar Was Ozil de enige speler die er niks van bakte dit WK?
 
SilentStrike
 
10
1 augustus 2018 om 00:11
Ik steun Ozil omdat hij waardering verdient en het niet eens ben met de manier waarop hij behandeld wordt. Kijk maar naar eerdere topics hierover, daarin verdedig ik hem. Die foto was niet handig, maar de reactie was buitensporig. Echter wordt ik kotsmisselijk van het verhaaltje dat nu de wereld in wordt geroepen dat de kritiek op hem puur is vanwege zijn afkomst. Genoeg Duitse spelers hebben ervan langs gekregen, maar zodra Ozil kritiek krijgt is het racistisch. Zelfs de topcomment hierzo, maakt van een totaal niet racistische opmerking opeens een kwestie van vaderlandliefde. Wat mij betreft zoek je dan vrijwillig racisme op zelfs als het er niet is.
 
joeflaff
 
22
31 juli 2018 om 22:18
Ik ben al jaren fan van Mesut özil. Geweldige voetballer met een prachtige pass. Ik heb, voor deze kwestie, nooit nagedacht over zijn afkomst. Het maakt niet uit waar je geboren bent, zolang je goed kan voetballen ben om fan. Helaas heb ik het hier onjuist.. De voor- en tegenstanders van kwestie özil bevestigen mijn constatering. Ik ben niet van plan om Mesut nu te gaan beschouwen als gediscrimineerde erdogan-Turk (volgens mij moet ik hem nu zo noemen, als ik de kwestie goed begrepen heb). Ik beschouw Mesut nog steeds als een prachtige voetballer met die beslissende assists die elke wedstrijd kan open breken. Ook hoop ik dat politiek z'n vuile was niet in de sport laat opdrogen, maar lekker in de politieke ruimte laat. Had van Basten Poetin niet moeten begroeten wegens mh17? Ik weet het allemaal niet. Laten we sport houden waar sport hoort en dat is op het veld! Mesut pak ze dit jaar, je bent een geweldige voetballer!
 
falcao
 
13
31 juli 2018 om 22:28
Tja, wat moet je ermee. Waarom speelt het thema afkomst zovaak rond Turkse en Marokkaanse spelers en in een andere context donkere spelers? Ik hoor nooit iets in dit verband met betrekking tot de slavische volkeren en Aziatische spelers.
 
ArsenalFanehv
 
6
1 augustus 2018 om 01:31
Ik weet niet zeker maar ik denk dat de islamophobie die toch echt wel begint te heersen in Europa een grote rol speelt. Ik zeg niet dat iedereen een islamophoob is maar de aantallen stijgen wel.
 
falcao
 
0
2 augustus 2018 om 08:10
Dat denk ik niet. Met spelers uit Iran, Egypte, Senegal, Tunesië, Nigeria, Ghana lijkt wat dat betreft weinig aan de hand te zijn. En islamofobie bestaat in mijn optiek amper. Een fobie is namelijk een irreële angst. Angst voor de cultuur van de islam lijkt me gezien het geweld in de wereld niet ongegrond.
 
Arnavut1
 
14
31 juli 2018 om 22:30
Geen een dank aan deze man en alleen maar blijven bekritiseren. Want hij heeft natuurlijk niks goeds gedaan. Wat een azijnzeikers man allemaal.
 
Godspeed1979
 
12
31 juli 2018 om 22:33
Ozil was naïef om te geloven dat Erdogan het uit puur sportief oogpunt heeft laten doen. Ik geloof dat Ozil uit pure onwetendheid op de foto is gegaan maar om het achteraf op rasicme te gooien? Kom op, na het wk 2010 in Africa is het bergafwaarts gegaan zowel nationaal als internationaal. Mesut had het talent naar niet de discipline en vermogen om het te schoppen tot wereldvoetballer wat Ozil overigens wel droomde. In de grote wedstrijden heeft Ozil het nooit maar dan ook nooit laten zien.
 
MadCT
 
3
31 juli 2018 om 22:35
Los van het feit of alle kritiek op het spel van Ozil terecht is of niet, is het gewoon een domme actie van beide heren geweest om die foto op dat tijdstip naar buiten te brengen. Al dat geschreeuw over racisme is ook alleen maar om het vege lijf te redden. Hij gaat bewust op de foto met een man die door de Duitse media en politiek wordt weggezet als een dictator die mensenrechten met voeten treedt. Dan kan je er de donder op zeggen dat een dergelijke foto stof doet opwaaien op een moment waarop de focus op het winnen van wedstrijden moet liggen. Dus een deel van de kritiek is wat mij betreft meer dan terecht en het feit dat hij zich terugtrekt uit het nationale elftal is in mijn optiek enkel een zwaktebod dat de rechtse beweging alleen maar 'zie je wel, hij houdt meer van Turkije' kan laten zeggen.
 
BadrMaghrani
 
11
31 juli 2018 om 22:46
Waarom krijgen de andere spelers niet dezelfde kritiek als hij? Was hij de enige die slecht was , zo ja dan was t de schuld van de trainer; waarom zeikt er niemand op hem?
 
KFY-1907
 
29
31 juli 2018 om 22:38
Ik leef in Duitsland. Ik werk met Duitsers uit het oosten. En ik ben een Turkse Nederlander. En niet omgekeerd omdat ik net zoals vele mensen thuis kom en ook thuis mijn cultuur leer. En ook uitoefenen. Ik ben wel genoeg geïntegreerd dat ik kan en wil zeggen dat ik käsekopf ben. Andre Hazes baba. Ik merk wel dat mijn Turkse collega`s minder worden behandeld door hun. Maar ik heb toevallig ook collega`s die Pools en Rus zijn. Dat wordt niet gehaat? Dat vraag ik ze dan ook. En laat ik jullie zeggen dat ik als Turk zijnde en vele van mijn mede Vader landgenoten. We dankbaar zijn voor alles. Maar ons geloof door al het terrorisme te haten en alles en iedereen over een kam te scheren bereiken we echt niks mee. Ik vindt dit alles zo een onzin. Duitsers zijn ook net als sommige van ons Nederlanders zo makkelijk beïnvloedbaar door de media. Terwijl wij allemaal 1 kunnen zijn als (sorry voor het voorbeeld) Nouri op sterven ligt. Waarom zo moeilijk. En altijd een probleem of een geval opzoeken om respect te hebben.We komen allemaal uit hetzelfde en we eindigen allemaal in hetzelfde.
 
Janny1973
 
5
1 augustus 2018 om 00:05
Als jij in Duitsland leeft dan weet je ook donders goed waarom de Duitsers kwaad waren op Turkije. Of heeft de media soms ook verzonnen dat er een Duitse journalist en een vredesactivist als wraakmiddel gevangen zijn gezet? Puur omdat Duitsland inde ogen van Turkije geen Gülen officieren wou uitleveren zonder bewijs. Turkije kon geen bewijzen leveren en daarom als wraakmiddel Duitsers zijn vastgezet zonder enige vorm van proces. Daarna Duitsland ook nog voor alles uitmaken waar de honden geen brood van lusten. Als je dan als speler van het Duitse elftal met de president van dat land op de foto gaat, keur je dus het beleid dat hij voert goed. En als vervolgens de Duitsers over je heen vallen dan moet je maar niet zo naief zijn. Of is alles verzonnen door de media.
 
LilywhiteNL
 
6
1 augustus 2018 om 00:28
Janny, jij haalt nu de politiek erbij waar KFY juist meer naar het normale, dagelijkse menselijke contact kijkt. Politiek gezien zijn er inderdaad belachelijke uitspraken gedaan en misschien heb je gelijk dat een deel van de kritiek terecht is, maar als je uiteindelijk naar mensen kijkt, naar individuen met slechts een hele beperkte invloed op het reilen en zeilen van een land, heeft KFY gewoon gelijk. Als we ons meer richten op hetgeen dat ons verbindt, komen we er gauw genoeg achter dat we zoals hij het zegt inderdaad gewoon allemaal mensen zijn met eenzelfde startpunt en eindbestemming. Dat vind ik mooi verwoord. We moeten ons minder laten leiden door de emoties en manipulaties van politiek en media, maar gewoon op persoonlijk niveau kijken en met elkaar omgaan.
 
Janny1973
 
2
1 augustus 2018 om 10:07
@lilywhitenl Er valt zo verrekte weinig te verbinden omdat KFY zelf al aangeeft hoe hij zich voelt. Hij voelt zich Turkse Nederlander. Weet niet hoe oud hij is maar waarschijnlijk van de tweede, derde of vierde generatie die hier geboren is. Als je in Nederland geboren bent, ben je Nederlander als je ouders ook een Nederlands paspoort hebben. Zo simpel is het. Als mijn over overgroot opa in 1896 geboren is in Amerika dan ben ik nu toch ook geen Amerikaan. Verschillende generaties zijn hier al opgegroeid maar ze voelen zich nog steeds anders. Alleen omdat er een aantal landen op deze wereldbol zijn die een paspoort uitgeven omdat een ver familielid of leden ooit in dat land geboren zijn. En dan zichzelf ook zo voelen terwijl de meerderheid nog nooit in dat land geweest is. Het probleem zit het hem juist in dat ze van beide staten willen profiteren. En door daar gebruik van de maken, hebben ze altijd een excuus om zich ergens slachtoffertje te voelen als een andere groep in opstand komt. En door je altijd maar als slachtoffer op te stellen, valt er weinig te verbinden. Want je wijst telkens met een vinger naar een ander maar ondertussen wijzen meer vingers naar jezelf maar aan zelfreflectie wordt niet gedaan want dat is een vies woord. Misschien zou het beter zijn om deze mensen een stuk spiritualiteit bij te brengen. Daar zit zelfreflectie namelijk wel in. Alles waardoor je geraakt wordt, zit in jezelf als een trauma vast. Los dat trauma op en ga verder. Dan kom je jezelf regelmatig tegen en merk je dat het niet aan andere mensen ligt maar het probleem in jezelf zit. Op het moment dat je dat door hebt, kun je je verbinden met anderen want dan besef dat alles één grote illusie is. Alle religies zijn een illusie. Alle regeringen zijn een illusie. Alle media zijn een grote illusie.
 
BJK-Q7
 
15
31 juli 2018 om 23:21
Typisch dat het alweer een bayern bestuurslid is die het over ozil heeft. Bekijk eerst hoe jullie eigen spelers (muller, boateng, kimmich) presteren voordat je gaat praten over een andere speler. Als jullie natuurlijk de ballen daarvoor hebben.
 
real8madrid
 
10
31 juli 2018 om 23:47
Lieve hemel, houd je toch met je cluppie bezig zeg. Walgelijke figuren. Bestuursleden van clubs zich mengen zich bijna nooit in dit soort discussies aangaande kwesties van het nationale elftal. Dat zorgt immer alleen maar voor verdeeldheid en het is simpelweg onprofessioneel. Dat soort gezeik is voor journalisten, zaakwaarnemers en ex-spelers. Deze heren lijken zich daar niets van aan te trekken. Ik vraag me oprecht af of ze ook maar een greintje respect hebben voor spelers en clubs buiten Bayern. Lopen alleen maar te sneren en bashen in de media op alles wat niet rood is. Ondertussen zwijgen we als de dood over Boateng en Muller die geen deuk in een pakje boter schoten op het wk. Beide wat mij betreft nog erger dan Ozil hoor. Als ze het over het internationale toneel willen hebben kunnen ze bovengenoemde heren beter verzoeken met pensioen te gaan. Kimmich was de enige Bayern afgezant die er iets van terecht bracht. (meer dan gewoon iets overigens, die speelde geweldig imo en was veruit de beste Duitser op het wk)
 
broman
 
1
1 augustus 2018 om 00:26
Er is al kritiek op Ozil sinds hij Real Madrid heeft verlaten, hij was gewoon niet goed genoeg voor het niveau wat Real nodig had (type ronaldo, bale of modric), daarom hebben ze hem ook verkocht omdat Isco, James (toen hij nog talent was) en Asensio waren gewoon allemaal betere voetballers dan Ozil. Nee, dat kritiek op Ozil pas net na het verloren WK is is echt 100% onzin.
 
BJK-Q7
 
2
1 augustus 2018 om 04:35
In snap je reactie echt niet.... Ik kan nog enigszins begrijpen dat je isco opnoemt omdat hij destijds werd gezien als een jonge talent toen ozil er nog was, maar james en asensio?Ozil verruilde in 2013 real voor arsenal. James en asensio waren getransfereerd in 2014, dus wat hebben ze met ozil te maken toen hij er nog was??
 
VoetbalVreugd
 
5
1 augustus 2018 om 01:50
En daar is het volgende Duitse icoon dat zich bij de grote menigte schaart. Hoeneß, Matthäus, Rummenigge... wat een stel kwallen. Özil weet nu in ieder geval één ding zeker: hij heeft de juiste beslissing genomen door te stoppen.
 
falcao
 
0
2 augustus 2018 om 08:16
Snap je opinie over die drie heren, maar persoonlijk vind ik het in dit geval een verademing dat ze kritiek durven te hebben op Özil zonder bang te zijn voor racist versleten te worden. In zekere zin wordt hiermee een taboe doorbroken.