'Schaduwzijde' aan succes Ajax: 'Dat betekent de nationale doodsteek'
Vrijdag, 9 november 2018 om 07:04

Valentijn Driessen plaatst een kanttekening bij het sportieve succes van Ajax. De club uit Amsterdam is dicht bij overwintering in de Champions League en hierdoor wordt men interessanter voor 'commerciële partners en andere partijen om mee geassocieerd te worden', schrijft de chef voetbal van De Telegraaf in zijn column. Ajax moet zich dan ook gaan beraden over zijn toekomst.

Internationale grootmachten als Real Madrid, Bayern München en Chelsea zullen volgens Driessen meer gegarandeerde inkomsten eisen van de UEFA. De verslaggever stelt dat het 'geweldig' zou zijn als Ajax (en ook PSV) aan dat 'nieuwe format' mee mag doen: "Maar een schaduwzijde is: eenmaal verslaafd aan zulke inkomsten is er geen weg meer terug in deze ratrace. Wie afhaakt is voor altijd veroordeeld tot een plek op het tweede plan."

"En wat doet het kassagerinkel met de identiteit en status van Ajax als opleidingsclub? Opleiden en investeren in de opleiding wordt nooit losgelaten, maar het is een illusie te veronderstellen dat Ajax bij sportieve stappen hogerop nog opleidt voor het eerste elftal. Die aansluiting is, los van een sporadische uitzondering, onmogelijk", aldus Driessen.

De journalist voegt eraan toe dat de ontwikkeling van Ajax en PSV kan leiden tot 'volledige dominantie in eigen land'. De titelrace zal volgens hem enkel gaan tussen de clubs uit Amsterdam en Eindhoven. "Die tendens is al duidelijk zichtbaar dit seizoen en zal alleen maar toenemen. Ajax en PSV zullen logischerwijs het gewonnen terrein niet vrijwillig prijsgeven. Zodoende betekent de internationale doorbraak de nationale doodsteek."

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
1
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
2
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
3
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (69)

 
Gulpensnuiver
 
57
9 november 2018 om 07:19
Dit succes is toch ook met grotendeels eigen talenten?
 
100% Meijer
 
5
9 november 2018 om 07:22
En het is dat het beleid bij Feyenoord dramatisch is anders hadden die na het kampioenschap gewoon aangehaakt.
 
wve
 
18
9 november 2018 om 07:30
Met wat dan?? Ze hebben nooit geld, ook na het kampioenschap niet. Ze kunnen nooit een tadic of lozano kopen. Jeugd is nooit van top niveau. Alleen de vrij zit op een goed niveau.
 
BJP79
 
18
9 november 2018 om 07:31
Ja net als Twente en AZ die ook zijn aangehaakt na hun titel. Niets ten nadele van Feijenoord maar er is meer loos als beleid.
 
XAJAcfa
 
4
9 november 2018 om 08:38
Tegen de tijd dat Feyenoord het nieuwe stadion heeft en dus de gewenste 25 Mio extra investering per jaar krijgt voor de selectie is de achterstand op Ajax en ook PSV nog verder opgelopen, daar gaat de 25 Mio ook niet meer mee helpen. Nu lijkt die 25 Mio veel geld maar als het stadion er over 5 jaar is het wellicht hetzelfde als nu nog 10 Mio. Nog steeds veel geld maar Ajax en PSV hebben dan hun inkomsten ook aanzienlijk vergroot en hebben dan een dergelijke grote voorsprong dat aanhaken niet meer reeel is. wat ik wel jammer vind er is maar 1 echte klassieker maar die verliest steeds meer glans. Toch triest dat Feyenoord naar Amsterdam komt voor maximaal een gelijk spel en niet brutaal voor de winst wil gaan.
 
wve
 
1
9 november 2018 om 08:42
Ze krijgen geen 25 miljoen extra. Ze krijgen nu 15 en het word 25 dan. Dus maar 10 miljoen extra dacht ik.
 
Orgullo
 
3
9 november 2018 om 09:13
Het gaat om de groei van het spelersbudget. Dat is dus geen eenmalige fee, maar een ontwikkeling in het bestedingspatroon dat jaarlijks groeit waarbij de eis van Feyenoord is dat het in het eerste jaar 25 miljoen te besteden heeft (13 nu). Dat kan oplopen tot 32 tot 40 miljoen op termijn.
 
Janta
 
0
9 november 2018 om 11:10
Feyenoord zit nog steeds met een enorme schuldenlast in z'n maag dat nog afgelost moet worden en daarom hebben ze niet de middelen om speler die boven modaal zijn aan te trekken. Natuurlijk komt er ook een stukje beleid bij kijken, zoals b.v. het huren van Clasie (dat niet goedkoop is) dat gedaan is voor de bune en met de hoop op het Kuyt effect dat verkeerd is uitgepakt.
 
LucasAndersen
 
0
9 november 2018 om 12:13
Reken daar wel ff bij dat die 90 miljoen van Ajax vorig jaar zonder Europees voetbal was. Daar kan je dit jaar dus zo even enkele tientallen miljoenen bij optellen, het was al een miljoen of 40 voor het bereiken van de poulefase en daar komt nog zo'n 13 miljoen + kaartverkoop bovenop als ze de volgende ronde halen. Dan zit Ajax dus bijna op het dubbele qua begroting van Feyenoord. Dat moet je natuurlijk niet structureel begroten maar de Arena wordt binnenkort ook uitgebreid etc.
 
Orgullo
 
0
9 november 2018 om 12:36
@Janta. Een enorme schuldenlast. Vertel ons meer want jij hebt zo te doen in de boekjes van Feyenoord gekeken die voor het publiek verboden zijn. Welke schuldenlast heb je het precies over?
 
Kilum
 
0
9 november 2018 om 15:22
Lucas, dat heeft niets te maken met de begroting. De begroting slaat op de bevestigde inkomsten die elk jaar het zelfde zijn. Dus dat is sponseninkomsten + kaart verkoop etc. Transfers en inkomsten uit Europese competities hebben daar verder niets mee te maken. Edwin van de Sar is bijvoorbeeld bezig met deals in China. Daarnaast hebben we recentelijk een fantastisch contract gesloten met Adidas. Dat zijn deals die voor de begroting top zijn. Daarom wordt ons eigen vermogen ook niet gebruikt om de spelers salarissen te verhogen. Want dat komt uit de begroting. Marc heeft een slimme oplossing daarvoor bedacht middels enorme tekenbonussen. Want dat zijn geen salarissen dus die kun je wel uit je eigen vermogen halen.
 
Edwinde Vries
 
17
9 november 2018 om 08:00
Ben je nu serieus? Schone kwam gratis zo wat. Huntelaar kwam gratis. De jong 1 euro op zijn 18e. 3 jaar spelen onder je 21e maakt je eigen jeugd. Verder heb je net als elk andere club een aantal aankopen. Blind Ajax product is voor evenveel geld terug gekomen als die weg is gegaan. Maar als je alleen de aankopen noemen kan, noem dan ook van de laatste jaren alle talenten die zijn door gekomen of na succes weer zijn vertrokken. Dat lijstje is net zo groot als groter dan deze aankopen.
 
 
6
9 november 2018 om 10:23
"de jong 1 euro op zijn 18e. 3 jaar spelen onder je 21e maakt je eigen jeugd. " Meen je dit serieus? Want een speler wordt gevormd in z'n Jeugd. Niet als die net volwassen is. Je mag het eigenlijk geen eens jeugd noemen.
 
Miccoli
 
8
9 november 2018 om 08:09
Ik ben het vrijwel nooit eens met Valentijn, maar hier heeft hij een punt. Ajax weet zo goed te presteren, omdat zij stevig hebben ingekocht met Blind en Tadic. Daarnaast hebben ze Ziyech weten te behouden door hem een flinke salaris verhoging te geven en dit gaat nu ook gebeuren met De Ligt. Ajax is met geld aan het strooien om de aansluiting te vinden. Hier heb ik geen problemen mee, want het zorgt er wel voor dat Ajax actief is op het hoogste niveau en ook echt een kans maakt om grote teams te verslaan. Maar ik denk inderdaad dat de keerzijde is dat er wellicht minder talenten zullen doorbreken, omdat Ajax altijd top moet presteren. Natuurlijk zullen er nog spelers zoals De Ligt en De Jong doorbreken, maar ik geloof dat je steeds minder spelers gaat zien zoals Mazraoui en Veltman toendertijd (ik vind Veltman uiteindelijk een prima speler voor Ajax trouwens). Wil Ajax de volgende stap maken, dan moet je betere spelers halen voor meer geld. Die zullen logischerwijs talenten in de weg gaan staan.
 
biornha
 
7
9 november 2018 om 08:40
"daarnaast hebben ze Ziyech weten te behouden door hem een flinke salaris verhoging te geven en dit gaat nu ook gebeuren met De Ligt." Dat is onjuist. Ziyech is gebleven om dat er geen juiste ploeg is gekomen, en om hem te belonen (en zoet te houden) hebben ze hem een verhoging gegeven, na het einde van de transferperiode. Dus ze hebben hem niet weten te behouden door een salaris verhoging. Verder hebben ze dit jaar gericht geïnvesteerd. Kluivert is vervangen door Tadic (eigen jeugd verkocht) Blind is gekomen (de gewenste ervaring achterin? Ervaring kan je niet opleiden, net als Tagliafico, die nu basis speelt en de plek warm aan het houden is voor Bakker) Verder krijgen spelers als Onana, de Jong, Neres, nu een kans (ja dat is geen eigen jeugd, zijn wel al jong naar ajax gekomen en zouden bij hun oude club niet zo ver zijn als dat ze nu zijn) Mazraoui staat er nu in ten kostte van 2 aangekochte backs. En dat er goede spelers bij komen is alleen maar goed, ook voor die talenten, concurrentie maakt beter en kan je daar niet tegen op ga dan maar weg (net als ons o zo grote talent Bazoer, die geen tegenslag aan kon en meteen vertrok toen hij zijn plekje kwijt raakte). Kwaliteit komt altijd boven drijven en als een speler goed genoeg is dan komt hij gewoon in de basis. Maar je kan (ook in de eredvisie) niet aan komen zetten met een ploeg van spelers van 18~22 jaar.
 
Rockyde Keijzer
 
0
9 november 2018 om 09:28
Mooi stukje, alleen gaat het hier inhoudelijk om inkomsten en het daardoor (kunnen) aantrekken van kwaliteitspelers. Een talent is bij grote uitzondering niet zo goed als deze spelers en zullen meer en sneller moeten groeien dan nu dus het geval is (het eerste echte jaar dat er goed geld uitgegeven word aan kwaliteit Tadic, blind) om door te breken. Met de jaren word doorbreken dus lastiger omdat er naar verwachting dus elk jaar meer kwaliteit bij behoort te komen wat automatisch zou moeten resulteren in een elftal waar op meer plekken dan nu betere spelers zouden moeten spelen.
 
Rockyde Keijzer
 
3
9 november 2018 om 08:46
Hij heeft het hier over gegarandeerde inkomsten. Zoals iedereen kan begrijpen zullen deze inkomsten niet misselijk zijn. Meer geld betekend meer kwaliteit kunnen kopen wat uiteindelijk ook leid tot het minder doorbreken van jeugdspelers met een uitzondering van een echt talent ala de ligt, de jong etc. Buiten dat hij zichzelf vaak tegenspreekt en het glas vaak halfleeg is, zegt Hij volgens mij niet echt iets raars hier. Dit is gewoon de realiteit.
 
Edo
 
5
9 november 2018 om 09:31
Wat Driessen schrijft is een mogelijk scenario. Maar hij presenteert het als een zekerheid. Terwijl de hele tekst bomvol met aannames zit. Naast het scenario dat hij beschrijft, zijn er nog tig andere scenario's mogelijk. Kijk naar de afgelopen anderhalf jaar. Anderhalf jaar geleden: hosanna! We spelen de Uefa cup finale! Twee maanden later is Bosz weg, stort Nouri in elkaar, en de rest van het jaar is het bagger met een grote B. Mineurstemming. Keizer weg, Ten Hag komt, maar niemand is blij. Dan komt de transferwindow, koop je een paar uitstekende spelers, je houdt Ziyech, de resultaten en het goede spel zijn er, en wat zie je? Hosanna! En dat allemaal in slechts 18 maanden. Degene die dit in april 2016 had voorspeld, was schathemeltjerijk geworden. Driessen beschrijft nu een ontwikkeling die vele jaren gaat omvatten, en het is volstrekt onmogelijk om daar dit soort voorspellingen over te doen.
 
Kohaku
 
0
9 november 2018 om 10:49
Het is nu echter wel makkelijker om in de CL te komen doordat meer sterke clubs gegarandeerd zijn van een CL plek. En zonder een wedstrijd in de CL te spelen heb je al bijna €40 miljoen.
 
Rockyde Keijzer
 
1
9 november 2018 om 11:32
"Zullen gegarandeerde inkomsten eisen" als je nu al kijkt naar de "scheefgroei" in de eredivisie, dan is er niet echt sprake van een aanname wanneer die gegarandeerde inkomsten er komen. Simpelweg omdat Ajax nu al laat zien aan te willen haken bij de Europese top. Wat als logisch gevolg gaat hebben op het aankoopbeleid en de daarbij behorende kwaliteitspelers. Ajax heeft nog steeds een redelijk groot aanzien waardoor je dus straks niet alleen de goede naam als club hebt, maar ook de daarbij behorende middelen om betere spelers aan te trekken. Is gewoon een logisch gevolg. Je maakt nu een vergelijking van de afgelopen 2 jaar. Er zijn zat tegenargumenten te geven. Alleen al naar geld kijkende en de daarna gevolgde successen zijn bijv psg, Manchester City maar ook een red bull salzburg Of dat red bull team uit Duitsland.
 
tyfoontje
 
71
9 november 2018 om 07:20
Je zou maar getrouwd zijn met deze man, dan is het glas altijd half leeg. Jarenlang loopt hij te zeuren dat Nederland afhaakt in het internationale clubvoetbal. Doen we weer een keer mee, is het weer niet goed. Daarnaast zou het ook zomaar kunnen dat volgend jaar beide clubs weer traditioneel stranden in de voorronde.
 
BJP79
 
22
9 november 2018 om 07:26
Wanneer gebeurde dat nog meer dan. Vorig jaar voor het eerst in ruim 40 jaar voor PSV en in ruim 50 jaar voor Ajax. Degene die structureel falen zitten onder Ajax en PSV. Als Feijenoors en AZ ook weer eens zouden presteren zou dat top zijn de rest moet je niet eens meer willen sturen.
 
Ronzie
 
3
9 november 2018 om 08:39
Ajax koopt misschien 1 max 2 eredivisie speler per jaar, als dat al betekend dat het alle gemiddelde spelers weg koopt is het wel heel slecht met de Nederlandse clubs gesteld.
 
sebasjuh
 
23
9 november 2018 om 07:20
De titel gaat de laatste 30 jaar over het algemeen altijd tussen Ajax en PSV. Sporadisch heb je eens een uitschieter er tussen van een Az, Twente of Feyenoord in een jaar dat bij hun net alles hun kant op valt en bij Ajax en PSV het eens even niet lekker loopt over langere tijd. Dus daar zie ik niet zoveel verschil in komen, daarnaast denk ik juist dat wanneer PSV en Ajax door kunnen pakken door succes in eeen CL dat de rest er uiteindelijk ook van gaat profiteren doordat er andere inkomsten gaan komen waar andere clubs van gaan profiteren. En ik moet zeggen in Nederland heb je tenminste nog 2 clubs die altijd favoriet zijn voor de titel, het is niet zo als in Italië, Duitsland en Frankrijk waar je op voorhand al met zekerheid de winnaar kan invullen van de competitie.
 
uiltje2
 
2
9 november 2018 om 07:20
Ik denk dat het enigszins klopt wat Driessen hier zegt. Aan de andere kant is het vroeg om te zeggen dat Ajax en PSV (op korte termijn) echt mee gaan draaien in de Europese top. Fijne dag allemaal!
 
Edo
 
1
9 november 2018 om 09:37
En het is al helemaal te vroeg om te zeggen dat dat structureel gaat zijn, en dat als je eenmaal afhaakt, dat het dan definitief voorbij is. Het is niet voor het eerst dat analisten denken dat we zijn aanbeland op een soort cruciaal beslispunt, en dat vanaf nu alles duidelijk zal zijn. Driessen doet daar vrolijk aan mee. Terwijl het voetbal zich zal blijven ontwikkelen, en dat is allemaal niet vooraf te voorspellen. Er kan net zo goed een keer een grote crisis in het voetbal komen die alles weer anders maakt.
 
LW88
 
25
9 november 2018 om 07:21
WoW. Gewoon WoW. Zelfs succes kan hij negatief benaderen.. sowieso, hele stuk staat vol aannames die nergens op gebaseerd zijn.
 
birotor
 
8
9 november 2018 om 07:22
Geheel nieuw is die dominantie natuurlijk niet. De afgelopen pakweg 40 jaar werd of Ajax of PSV kampioen, vier keer Feyenoord, twee keer AZ en een keer Twente. Ik denk, dat het inderdaad de komende jaren alleen maar minder spannend zal worden. Wellicht Feyenoord nog eens een keertje, AZ lijkt me momenteerl minder waarschijnlijk, tenzij er weer een geldschieter opstaat en Twente wordt alleen nog maar kampioen van de Kkd.
 
bombanera99
 
12
9 november 2018 om 07:24
Valentijn Driessen schrijft maar wat op. Hij is een imitator van Johan Derksen. Elke week komt Driessen met een alles of niets verhaaltje om lezers proberen te shockeren. Elke week moet hij er een schepje bovenop doen. Het artikel mist elke onderbouwing. Als ik zo'n artikel geschreven zou hebben als comment dan was het wegens gebrek aan onderbouwing verwijderd. Legt Driessen ook uit waarom en hoe dit precies gaat gebeuren met feitelijke cijfers en toekomstige structurele inkomsten??
 
henny jr
 
6
9 november 2018 om 07:57
Ga dan zelf columns schrijven! En weet jij de feitelijke cijfers en toekomstige structurele inkomsten wel dan? Hij geeft alleen maar aan wat er gaat gebeuren als ajax en/of psv gaat/gaan profiteren als ze structureel mee gaan doen voor het grote geld.
 
Edo
 
1
9 november 2018 om 09:44
@henny, nee, hij doet veel meer dan dat. Bombanera heeft gewoon gelijk. Hij zegt dat de grote clubs hogere structurele inkomsten gaan eisen. Dat is een aanname, maar een nog grotere aanname is dat dat dan ook gaat gebeuren. En daarna doet hij de aanname dat Ajax en PSV een kans maken om aan dat "nieuwe format" mee te doen. Vervolgens doet hij aannames over verslaafd raken aan die hogere inkomsten. Waarom is dat zo? Juist Nederlandse clubs hebben aangetoond te hebben geleerd van de fouten die in het verleden zijn gemaakt, toen er teveel geld werd uitgegeven. En direct daarna doet hij de aanname dat als je eenmaal afhaakt, je er nooit meer bij kan komen. Waarom is dat zo? Hij geeft geen enkele onderbouwing. Daarna bouwt hij door op zijn eigen drijfzand door aannames te doen over wat dit allemaal met de identiteit van de club gaat doen. Kortom; een bouwwerk van aannames waar je op de middelbare school een dikke onvoldoende voor zou krijgen.
 
Kohaku
 
0
9 november 2018 om 10:52
Dat grote clubs meer geld gaan eisen is géén aanname, dat is al langer aan de gang. Waarom denk je dat het startgeld verhoogt is in de CL? Waarom denk je dat er uit de vijf grote landen standaard vier teams meedoen? Waarom denk je dat de grote teams met een Super League bezig zijn?
 
henny jr
 
0
9 november 2018 om 19:29
@edo zoals Kohaku hierboven al aangeeft zijn de topclubs in europa al meer geld aan het eisen voor de deelname aan de CL. ze dreigen zelfs al met een eigen internationale competitie genaamd de super league (om hun eis kracht bij te zetten). ook zegt hij helemaal niet dat Ajax en/of PSV kans maken op dat nieuwe format, hij zegt alleen dat het geweldig zou zijn als ze mee mogen doen. iets wat wel degelijk belangrijk is omdat een CL zonder topclubs niet interessant is voor sponsors, het geld dat bij de Uefa dan binnenkomt wordt lager en dan dus ook het geld dat naar de clubs gaat. de kloof wordt dan dus groter. kortom je eerste alinea is onjuist. wanneer Ajax en/of PSV mee mag doen worden ze wel degelijk verslaafd/afhankelijk van de inkomsten. ze willen namelijk de aansluiting met de top maken en dan zullen ze stapsgewijs meer gaan betalen aan salarissen en transfersommen om de betere spelers binnen te halen. wanneer ze niet mee mogen doen en in de CL blijven wordt de kloof groter en kunnen ze geen aansluiting krijgen met de rest. en aangezien de clubs in de super league afhankelijk zijn van het geld zullen die niet uitstappen en zal er geen plek zijn voor Ajax en/of Psv. kortom je tweede alinea is onjuist. en over de identiteit van de club is ook geen loze aanname. hij geeft aan dat je op dat niveau alleen nog maar incidenteel zelf opgeleide spelers zullen doorbreken. zelfs de huidige Europese topclubs hebben al moeite om hun elftallen te vullen met alleen maar eigen toptalenten. laat staan dat een Ajax dat zou kunnen op dat niveau. kortom je derde alinea is onjuist tevens krijg ik het idee dat je niet in staat bent om bij een uitspraak niet zelf te kunnen/willen beredeneren wat hij er mee bedoelt, maar daar zul jij het uiteraard mee oneens zijn.
 
birotor
 
7
9 november 2018 om 07:25
Het succes van Ajax en PSV internationaal moet, hoe leuk het ook voor de fans van beide clubs is, enigszins gerelativeerd worden. Clubs als Benfica en Bayern, vooral de laatste, draaien op dit moment onvoorstelbaar slecht, waar Ajax goed van profiteert. Het succes van PSV bestaat dit jaar alleen in het behalen van de groepsfase. Wat ze tot nu toe hebben laten zien in de poule toont aan, dat ze nog steeds een maatje te klein zijn.
 
blackpool
 
9
9 november 2018 om 07:40
Bayern heeft tot nu toe 10 verliespunten in de BL en draait volgens jou onvoorstelbaar slecht. Barcelona heeft tot nu toe 9 verliespunten LL, hoe draaien zij dan?
 
Ewoud
 
28
9 november 2018 om 07:41
Dat moet helemaal niet gerelativeerd worden. Ik lees echt met stomme verbazing hoe makkelijk mensen schrijven dat het niet bijzonder is om tegen Benfica of Bayern punten te pakken omdat die uit vorm zijn. Wellicht vergeten we even waar we vandaan komen of overschatten we hoe goed we zijn. Het is namelijk absoluut geen gegeven dat een Nederlandse club even resultaten haalt tegen dit soort clubs. Als je kijkt welke clubs ons uitgeschakeld hebben de laatste jaren dan was dat bijna nooit Europese (sub)top. We hebben het dan over de Rosenborgs, Moldes en Dynamo Zagrebs van deze wereld. Ik weet zeker dat het Ajax van Frank de Boer nooit 4 punten had gepakt tegen dit Benfica uit vorm, omdat dat soort ploegen ons normaal helemaal niet liggen. Natuurlijk zijn beide ploegen uit vorm. Als Bayern in vorm is pakt Ajax geen punt. Kan gewoon niet. Daar is het verschil tussen beide teams te groot voor. Dus moet Bayern niet in vorm zijn en Ajax die dag heel goed zijn. En aan dat laatste gaan we nu ineens heel makkelijk voorbij. Alsof een Bayern uit vorm van het niveau Achilles is en ook een FC Utrecht deze poule wel overleefd zou hebben worden door Nederlandse `realisten` deze prestaties steeds meer `gerelativeerd`. Voor Ajax zou het 12 jaar geleden zijn dat de tweede ronde wordt bereikt, maar dat maakt het blijkbaar niet bijzonder. Zullen we allemaal even normaal doen, beseffen dat onze Nederlandse top niet van het niveau is dat zomaar even topclubs uit vorm op kan rollen en hier van genieten zo lang het duurt?
 
TheBrightOne
 
5
9 november 2018 om 07:59
In Nederland zijn we goed in alles kapot relativeren..dit jaar zijn de prestatues van ajax gewoon retegoed europees, laten we daarvan genieten. Het is idd zoals jij aangeeft nog geen structurele aansluiting. Denk wel dat ajax met het grotere budget en de iets bredere talentenpool iets dichter tegen de top aanschuurt dan psv. Psv gaat redelijk maar zijn financieel en ook qua talenten nog net iets minder ver dan Ajax en moeten de komende jaren scherp zijn op de financien om ook op dat gebied nog stabieler te worden.
 
wtfunk
 
11
9 november 2018 om 08:01
Dit is toch altijd het zelfde liedje? Als Ajax een mooie prestatie neerzet ligt het aan de tegenstander die enorm slecht speelde en uit vorm was en als Ajax verliest is het 'zie je, Ajax is niet goed genoeg!'
 
Ronzie
 
5
9 november 2018 om 08:44
Voor de wedstrijd in de Arena was Benfica gewoon nog ongeslagen in de competitie dus je zou ook kunnen redeneren dat Ajax ze zo erg van slag heeft gemaakt met hun winst dat ze daardoor uitvorm zijn geraakt. Toen Benfica in de Arena kwam zaten die echt nog niet in een dip en draaide ze gewoon normaal mee in de top van Portugal.
 
blackpool
 
4
9 november 2018 om 09:17
Sterker nog.. ze wonnen van Porto..2 weken daarvoor..
 
Edo
 
3
9 november 2018 om 09:53
De wedstrijd thuis tegen Benfica was gewoon topniveau. Van beide ploegen. Ze zaten er allebei bovenop, gaven geen ruimte weg, en bleken toch allebei in staat om zelf kansen te creã«ren en opbouwend te voetballen. Dat was gewoon een geweldige pot waarin Ajax aantoonde op dat niveau te zijn aanbeland. Dat was geen geluk of een zwakke tegenstander. De uitwedstrijd tegen Benfica was wel van lager niveau. En dit alles is echt prima, want, inderdaad, het is onmogelijk nu om het echte topniveau van Bayern en Barcelona te halen. Dat hoeft gelukkig ook niet, want de Champions League bestaat uit 32 ploegen, en niet uit 8 ploegen. Dus als Ajax zo tussen plek 9 en 24 zit, waar ze nu ongeveer zitten, dan heb je 50 kans om door te gaan, en dat is uitstekend. Dit seizoen hebben ze naast de vorm ook nog dat beetje geluk dat je dan nodig hebt.
 
Maykel24
 
0
9 november 2018 om 18:46
Voor Ajax moeten we ook niet te veel relativeren - feit is gewoon dat ze 10 (tien!) wedstrijden ongeslagen zijn. Dat kan Barca wellicht ook en daar zitten allicht ook ‘makkelijke’ tegenstanders bij, maar hoe vaak verliezen we als NL-teams wel niet van Rosenborg, Osijek, Trencin, Rostov, Rapid Wien, Molde etc.
 
RealTOS
 
5
9 november 2018 om 07:32
Laten we niet te hard van stapel lopen aub. Ajax doet weer eens mee in de CL en heeft zich nog niet eens geplaatst en we hebben het al over structurele aansluiting bij de top en complicaties voor de langere termijn. Voor het zelfde geld zijn ze er volgend jaar weer niet bij en is het weer crisis. Zullen we eerst niet een poosje aanzien en over een aantal jaren deze disussie voeren als het nodig blijkt?
 
TheBrightOne
 
7
9 november 2018 om 07:54
Snap er niets van, eerst word er gejankt dat we de aansluiting met het buitenland missen, dat we niet commercieel genoeg zijn...Nu doen we een beetje mee en gaan we de goede richting op en dan gaan de journalisten die clubs eerst het ene verweten, nu zeggen dat de aansluiting van ajax en psv eigenlijk de doodsteek is? Wat een gelul..kunnen we driessen en monsou niet gewoon verbieden om elk opkomend geraaskal meteen op papier te zetten waardoor het voor veel mensen alweer een halve waarheid is. Wat een stelletje waaiwind journalisten.
 
henny jr
 
1
9 november 2018 om 07:59
Welke journalist is geen waaiwind journalist dan ??
 
TheBrightOne
 
1
9 november 2018 om 08:00
Daar moet ik je gelijk in geven. En de vraag is als schrijven je brood is, en er geneurt niet zo veel?...
 
JaLi71
 
1
9 november 2018 om 08:36
Uhm, er staat niet over ten Hag in dit verhaal of heb ik eroverheen gelezen? Dit is toch zeker wel de schuld van ten Hag volgens Valentijntje?
 
RamonDore
 
1
9 november 2018 om 08:45
Ongelofelijk zuur is die Valentijn driesen! Wat een figuur zeg.. Ajax zal altijd opleiden en uitzonderlijk talent voortbrengen alleen zal het misschien 2 jaartjes later gerijpt in de keukenkamlioen divisie doorbreken dan dat ze nu doen maar daardoor ook langer bij de club blijven omdat ze met betere contracten het eerste instromen...er zullen goede eredivisiespelers afvallen die naar clubs als Vitesse az en zelfs Feyenoord zullen trekken waardoor onze competitie in kwaliteit juist toeneem!! Dus wees juist blij dat we als Ajax en ook psv eindelijk kunnen gaan doorpakken!
 
sloep01
 
0
9 november 2018 om 08:58
ah daar hebben we Valentijntje weer onze azijnzeiker die weer wat negatiefs weet te vinden uit de prestatie van Ajax , valt mee dat ten Hag hier de schuld weer niet van krijgt Ajax heeft kwaliteit gekocht en weten te behouden , plus dat er spelers uit de jeugdopleiding inlopen v/d Beek , de Ligt en geniet van het moment want eind van het seizoen zullen er wel weer wat spelers weggaan dus structureel zal Ajax echt niet ieder jaar de poule fase bereiken in de CL laat staan de tweede ronde , dus wat loopt hij weer te zeuren maar goed nieuws is voor deze man geen nieuws er moet wat negatiefs worden geplaatst wat een vreselijke vent .
 
RinusMichelss
 
1
9 november 2018 om 08:58
nou is toch helemaal prima. Als Ajax en PSV samen de stap maken, hebben we een titelstrijd tussen 2 ploegen. Das al meer dan in veel andere landen (psg, Celtic, Bayern, Barca, Juve). En de rest kan profiteren van de ajax opleiding en spelen om de derde plaats wat dan ook spannend kan worden. De laatste 30 jaar gaat 95% van de kampioenschappen al naar Ajax en PSV dus zoveel veranderd er niet.
 
Dikkebeer
 
0
9 november 2018 om 09:13
Ik snap wel wat Valentijn zegt. Nu heb je met De Ligt, De Jong, Dolberg (mits fit) een paar talenten van flink niveau. Die heb je niet altijd. Wat ga je doen als je een keer een generatie hebt die gewoon echt aantoonbaar minder is? Neem je dan genoegen met een paar tweede plaatsen en een keer in de voorronde eruit, of koop je dan kwaliteit in? Dat laatste natuurlijk. Nu heeft Ajax wel als voordeel als ze dominant zijn, dat ze in veel wedstrijden wel wat jeugd kunnen inbrengen als het beslist is.
 
Fortress
 
0
9 november 2018 om 11:36
Het lijkt erop dat daar juist een stijgende lijn in zit. Meer talenten dienen zich aan en ze worden beter en beter en door de eerste divisie ook sneller volwassen. Gewoon je ogen open houden op de amateurvelden in Amsterdam , Rotterdam en omgeving en de pareltjes ertussen uit plukken, naar Ajax halen en goed begeleiden tot het moment dat ze rijp zijn voor het eerste. Ik denk dat het wel goed zit de komende jaren. Ajax kan die 3 a 4 spelers die voor miljoenen worden weggekocht makkelijk weer opvangen met eigen jeugd en bovendien hebben ze dan zo veel held dat ze makkelijk 2 of 3 gearriveerde toppers kunnen halen of een ster uit de copa Libertadores. Ik denk dat ze met deze formule elk jaar mee doen voor de titel en ook in de Champions league weer serieus meedoen.
 
facts
 
1
9 november 2018 om 12:30
Erg knap wat ajax presteert met deze lichting. blijf aub wel bij de feiten als het gaat om vergelijk met internationale grootmachten als Real Madrid, Bayern München en Chelsea. Kopenhagen, Salzburg, Molde, Dnipo,jablone etc, etc. (vorig jaar nog Rosenborg) is waar Ajax zich stuk oploopt. Als je vanuit historisch perspectief kijkt is dat een schande, als je dit beoordeelt op grond van waar we nu staan is het logisch.
 
Marrekie
 
0
9 november 2018 om 10:27
Het is al sinds jaar en dag zo dat Ajax, PSV en Feyenoord de Eredivisie bepalen met hier en daar een uitschieter. Wat is nu het probleem? De andere clubs waren in het verleden veel slimmer in het scouten en creatief een BVO leiden als dat ze tegenwoordig doen met al die buitenlanders die geen versterking zijn. Ik zie dan ook niet dat Ajax en PSV vele malen sterker zijn maar de rest is gewoon veel zwakker geworden. Daar zouden ze eens aandacht aan moeten schenken
 
Fortress
 
2
9 november 2018 om 11:43
Precies, Ajax en PSV zijn altijd al de 2 sterkste ploegen, maar de rest is veel en veel zwakker geworden. AZ heeft volgens mij meer dan 30 miljoen gecasseerd van de zomer voor Jahambaks en Weghorst en daar vrijwel niks voor terug gehaald. Ook als club dat jeugd veel kansen geeft is het goed om een gedeelte van je geld te herinvesteren zodat je niet te ver van het niveau van Ajax en PSV raakt en Europees ook nog wat punten kan behalen voor het Nederlands voetbal.
 
SpeedyAFC
 
0
9 november 2018 om 10:37
Jaar in jaar uit worden de titels verdeeld tussen Ajax en Psv. Eens in de 10 jaar wint Feyenoord. En af een toe een sporadische dark horse zoals FC Twente en AZ. Dit is al decennia zo en niet anders dan in Spanje, Italie of Duitsland.
 
Lekiam
 
1
9 november 2018 om 11:12
Wat een onzin is dat toch telkens dat Ajax/psv de competitie gaan domineren. Zoals Ajax als Psv kunnen spelers niet veel hogere salarissen betalen conform de regels van de Ffp, dus geen spelers die echt veel beter zijn halen. Ze halen nu incidenteel veel geld op met deelname aan de CL, keerzijde is er een grotere kans is dat de spelers weggekocht worden. En het is nagenoeg onmogelijk om een gelijkwaardige dan wel betere vervanger te kopen. Dus moet je of met minder doen of een jeugdspeler het vertrouwen doen zodat ie daar naartoe kan groeien en het cirkeltje weer opnieuw begint. Ik voorspel je dat zeker Ajax volgend jaar helemaal is leeggekocht en dat het elftal wat er dan staat een heel stuk minder is. De Ligt, De Jong, Ziyech, Neres, Onana, Tagliafico Dolberg en vd Beek moeten misschien dan wel vervangen worden, ik geef het je te doen.
 
Fortress
 
0
9 november 2018 om 11:23
Nog nooit zoveel onzin gelezen in een artikel. Aanhaken bij de Europese top gebeurd sowieso niet van de ene op de andere dag. Ajax mag al blij zijn als ze structureel mee kunnen doen met de Champions league en een rol van betekenis spelen in dat toernooi zoals nu. Dat doen ze overigens met heel veel eigen jeugd en ik denk dat dat ook in de toekomst zo blijft, want zelf een Mbappe of Neymar opleiden blijft nog altijd goedkoper dan er een kopen. Het ene sluit het andere dus niet uit. Je kunt succesvol zijn met eigen jeugd, alleen je hebt een goede mix nodig van jeugd ervaring en toppers zodat die jeugd mee kan liften op de ervaring van anderen en zich kan ontwikkelen. Die balans heeft Ajax nu gevonden. Als Ajax meer verdiend dan hebben ze ook meer te besteden en daar kunnen andere Nederlandse clubs ook van profiteren als Ajax op de stoep staat voor een speler van hun. Ze zouden zelfs het arme Heracles een echte grasmat cadeau kunnen doen van dat geld met hun verjaardag. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Sowieso de punten zijn meer dan welkom en daar heeft het hele Nederlandse voetbal baat bij. Valentijn ziet alleen maar nadelen aan het succes van Ajax. De rest van Nederland voornamelijk voordelen. Bah wat een pessimist. De telegraaf is dan ook de enigste krant waar hij dit soort onzin zou kunnen roepen.
 
wyzijnkampioen
 
1
9 november 2018 om 13:12
Waarom is die Valentijn Driessen niet gewoon een keer positief dat er eindelijk weer eens een Nederlandse club de poulefase van de CL heeft overleefd?En dus daarmee een topprestatie heeft geleverd. De nadruk zou daar op moeten liggen in zijn column!! Maar deze man kan alleen maar azijnzeiken lijkt het wel.