Scheidsrechters melden zich anoniem bij De Telegraaf; Van Egmond verbaasd
Dinsdag, 24 november 2020 om 06:58

Een aantal scheidsrechters uit het betaald voetbal heeft zich gemeld bij De Telegraaf uit onvrede over de gang van zaken met betrekking tot de VAR. Na de geseponeerde rode kaart van Lucas Bernadou van FC Emmen en de onterechte penalty die PSV zondag kreeg tegen FC Twente op advies van de videoscheidsrechter is voor hen de maat vol, zo klinkt het. Uit angst voor represailles willen de zogenoemde klokkenluiders anoniem blijven. De arbiters geven aan dat zij de adviezen van de VAR niet meer durven te negeren. "We staan allemaal stijf van de zenuwen", zegt een scheidsrechter, een uitspraak die door de anderen wordt bevestigd.

Bernadou kreeg rood tegen AZ, terwijl de kaart een dag later werd geseponeerd. Het was alweer de zesde geseponeerde rode kaart na negen speelronden. De scheidsrechters wijzen naar het beleid van scheidsrechtersbaas Dick van Egmond. "Dick staat intern enorm onder druk, omdat hij er maar niet in slaagt een duidelijke lijn uit te zetten", zeggen twee scheidsrechters tegenover de krant. "Daarom hamert hij tijdens bijeenkomsten voortdurend op het niet mogen missen van rode kaarten. Hij heeft liever een onterecht gegeven rode kaart dan een gemiste overtreding die rood waard is. Maar het meest bizarre is dat hij dreigt. Wie een advies van de VAR negeert, is de volgende speelronde vrij. Volgens hem heeft de VAR altijd gelijk."

Bas Nijhuis is ook gepolst door de krant en hoeft niet anoniem te worden geciteerd. De arbiter zegt dat er wel degelijk ruimte is om de VAR te negeren. "Als ik het niet met de VAR eens ben, dan blijf ik bij mijn beslissing. Blijkt die na afloop niet goed te zijn, dan weet ik dat de consequenties voor mij zijn", legt Nijhuis uit. "Ik zal me misschien niet populair maken bij mijn collega's, maar in zekere zin begrijp ik Dick wel. Als je voor het scherm dezelfde fout maakt als in het veld, terwijl je de goede beslissing van de VAR krijgt aangereikt, is dat niet best."

Stengs over de VAR en rode kaart: 'Intentie maakt blijkbaar niet uit'

Nijhuis denkt te weten waar de onvrede bij zijn collega's vandaan komt. Hij denkt dat het besluit van Van Egmond om eigenwijze arbiters die de VAR negeren en uiteindelijk de verkeerde beslissing nemen te straffen, verlammend werkt 'op een aantal jongens, dat misschien daarom maar blind de VAR volgt'. "Wellicht is dat straffen met een weekeinde vrij, dat een scheidsrechter in zijn portemonnee raakt, niet zo'n goed idee. Aan de andere kant: als een spits twee opgelegde kansen mist, wordt hij ook gewisseld. En de UEFA neemt het ons ook niet in dank af als we de VAR onterecht negeren."

De klokkenluiders noemen het beleid van Van Egmond een 'schrikbewind'. Daardoor zouden veel verkeerde keuzes gemaakt worden op het veld, waardoor hun gezag afneemt. Dit leidt weer tot irritatie bij trainers en spelers. De scheidsrechters laten anoniem aan de krant weten dat zij hopen dat de KNVB-directie ingrijpt. "Dit wordt van kwaad tot erger. Geen trainer of speler in de Eredivisie weet nog waar hij aan toe is. De druk moet eraf, want die leidt alleen maar tot meer foute beslissingen. Het liefst hadden we dit met Dick zelf besproken, maar tegenspraak wordt niet getolereerd. Dan word je gestraft met je aanstellingen."

Reactie Dick van Egmond
Van Egmond is door De Telegraaf naar een reactie gevraagd. De scheidsrechtersbaas laat weten dat hij verbaasd is doordat een aantal scheidsrechters anoniem hun beklag heeft gedaan. "Anoniem, terwijl we in Zeist altijd alles open en eerlijk bespreken. Laat ze een voorbeeld nemen aan Bas Nijhuis", zegt Van Egmond. Hij vindt het vreemd dat er scheidsrechters stijf staan van de zenuwen. "Kennelijk onderscheiden de grote scheidsrechters zich door voor het scherm goed te kunnen handelen."

Van Egmond benadrukt dat scheidsrechters zelf de eindverantwoordelijke zijn en een VAR-advies mogen negeren. Hij bevestigt dat scheidsrechters in de Eredivisie bij het negeren van de VAR soms worden gestraft met een week vrijaf. "Al is de consequentie niet hard, maar afhankelijk van de grootte van de fout én de gevolgen die deze voor het wedstrijdverloop heeft. Maar ik snap het probleem niet zo. Internationaal sta je drie maanden aan de kant als je - ondanks een goede VAR-ingreep - bij je foute beslissing blijft."

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
6
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (54)

 
maradungatje
 
37
24 november 2020 om 07:10
Nou lekker dit. Een clubje scheidsrechters dat anoniem zijn beklag doet en dan de bass die zich niet in het beeld herkent. Dat het rommelt wisten we al doordat nijhuis opmerkelijk open is bij VI. Deze rel is een nieuwe. Superdom dat de baas dan ook openlijk ertegen in gaat, in plaats van de magische woorden "we zoeken het intern uit".
 
Fan123
 
9
24 november 2020 om 07:37
Zo kun je als mensen een goed bedoelde tool als de VAR snel verpesten. Het begon vorig seizoen al met die "obvious error". Ik zou zeggen, kijk naar andere landen, vooral Italië. Daar wordt 't wel goed gebruikt. Maar nee, eigenwijs Nederland kan niet van andere landen leren. Ze bedenken een eigen interpretatie/manier van gebruiken. Met dit als resultaat.
 
maradungatje
 
1
24 november 2020 om 07:43
In het cricket wordt al jarenlang een VAR gebruikt, om de howlers eruit te halen. Het systeem wordt nu misbruikt.
 
Rochus
 
11
24 november 2020 om 07:41
Het blijkt inderdaad uit allerlei verhalen dat het scheidsrechterskorps vol intriges zit Makelie vs Gozebulyik schijnt iets te zijn. Nijhuis die met de nek wordt aangekeken door veel collega's. Het is natuurlijk ook wat, je kunt eigenlijk niet voetballen, maar staat wekelijks tussen de sterren. Dan voel je je zelf natuurlijk ook al snel een ster. Die positie wil je natuurlijk koesteren. Maar als d VAR toch alles bepalend is, doe dan de scheidsrechters weg en laat alles door de VAR bepalen.
 
hansje1969
 
14
24 november 2020 om 07:41
Sterker nog, Egmond zou moeten erkennen dat het totaal verkeerd gaat nu. De penalty’s vliegen om je oren. En als het nou ook penalty’s zijn is dat prima. Draai er niet omheen van Egmond en ga aan de slag. Sinterklaas spelen en slechte beslissingen nemen moet gewoon klaar zijn
 
Zlatan65
 
6
24 november 2020 om 09:39
Precies. En dan zeggen dat ze een voorbeeld moeten nemen aan Nijhuis. Ja logisch. Die is het met hem eens!
 
ajaciedd2
 
38
24 november 2020 om 07:28
Ik snap het bij psv-twente wel hoor. Je fluit niet en wordt daarna naar het beeld geroepen waar ze alleen ze voet op voet laten zien. Volgens de var een duidelijke fout én het beeld bevestigd dat. Houdt dat ook ook in dat Serdar nu een weekje vrij is? Dát was namelijk de fout.
 
murki
 
2
24 november 2020 om 10:32
Helemaal eens. Het probleem is niet zo zeer de scheidsrechter zelf, de VAR heeft perfecte beelden en moet momenten zoals deze gewoon laten gaan. Zes geseponeerde rode kaarten zegt al genoeg, de VAR is te 'triggerhappy', kijkt te veel naar slow-motion en niet genoeg naar context en ernst van contactmomenten.
 
Pablonino
 
15
24 november 2020 om 07:31
Ik denk dat wij als supporters, spelers of trainers ook nog heel veel kunnen verbeteren qua het respect hebben voor een scheidsrechters. Zelfs bij 50/50 beslissingen weet je dat je een hoop commentaar over je heen krijgt van de 'benadeelde partij'. Na dit weekend gaat het weer meer over scheidsrechters dan over hoe de clubs gespeeld hebben. Dat er fouten gemaakt zijn hebben we allemaal gezien, maar de acceptatie is ver te zoeken.
 
klaashaas
 
8
24 november 2020 om 07:35
En over Elia ??
 
Jansen Joenite
 
7
24 november 2020 om 07:33
Zolang de VAR niet betrouwbaar is en grote fouten maakt, is het natuurlijk idioot om daar blindelings op te kunnen vertrouwen. Ik mag toch aannemen dat Van Egmond dat inzicht ook heeft?
 
tinus45
 
16
24 november 2020 om 08:23
Volgend eigen regels is Van Egmond dus volgende week vrij
 
Jansen Joenite
 
5
24 november 2020 om 10:08
Met het creëren van deze cultuur onder scheidsrechters heeft hij wel een iets langere schorsing verdient
 
Adam24
 
1
24 november 2020 om 08:57
De VAR is het probleem niet, de regels en de omgang met de beelden zijn de problemen. De VAR drukte ons met de neus op de feiten van hoe slecht georganiseerd de regels in het voetbal zijn. Toen hebben ze dat geprobeerd duidelijker te maken wat nu resulteert in acht penalty's per weekend.
 
Jansen Joenite
 
0
24 november 2020 om 10:07
Ook de VAR is een mens met eigen interpretatie en beslist wat de scheids mag zien. Pol van Boekel kan er na afgelopen zondag ook over meepraten.
 
reds1965
 
66
24 november 2020 om 07:38
Als ik de reactie van Dick zo lees voert hij voor mijn gevoel wel degelijk een “schrikbewind”.
 
N_Tesla
 
17
24 november 2020 om 08:45
Inderdaad zeg, met dat ene zinnetje geeft hij al aan totaal geen geschikte leider te zijn en over nul empathie en zelfreflectie te beschikken. Ik mag hopen dat hij er snel uit wordt gegooid en er hopelijk een keer een competent iemand aan het roer komt te staan.
 
Jansen Joenite
 
3
24 november 2020 om 10:11
Wat dat betreft ook een echte scheidsrechter. Het is zwart of wit en discussie en overleg resulteert in een kaart. Prima op het veld, maar bestuurlijk onverantwoord.
 
Master D
 
3
24 november 2020 om 07:57
Ja, mooi systeem hoor die Var. De onterechte rode kaarten en penalty’s vliegen je om de oren, maar blijf lekker roepen dat het allemaal zoveel eerlijker is geworden. Nu kom je er ook nog eens achter dat scheidsrechters in Nederland geen persoonlijkheid hebben en niet tegen een blinde VAR durven in te gaan. Dat wisten we toch al een tijdje dat onze scheidsrechters dat niet hebben en daarmee ongeschikt zijn voor het vak? Ik heb niet de illusie dat bij een eventueel vertrek van Dick van Egmond dit probleem is opgelost.
 
007
 
24
24 november 2020 om 08:38
Ik blijf het idee goed vinden, maar we moeten ook accepteren dat er een groot grijs gebied is waar interpretatie een rol kan gaan spelen. Toch denk ik dat het tijd is om jongens op te leiden puur en alleen voor de rol van VAR. Er zouden ook vaste teams moeten komen zo dat er een goede band kan groeien op basis van vertrouwen. Bij de Nations League zagen we wel dat de VAR gemist werd. Ik blijf er in geloven.
 
Master D
 
2
24 november 2020 om 08:56
Het gaat mij niet zo zeer om de interpretatie gevallen. Het gaat mij er om dat ze ingrijpen als er niks te interpreteren valt zoals bij Twente - PSV of dat we dit seizoen al met 6 geseponeerde rode kaarten zitten. Dat zijn geen interpretatie gevallen, dat is gewoon prutswerk. Ik heb de VAR niet gemist bij de Nations League. Laten we het maar lekker zonder doen, totdat we een keer mensen hebben die het wel kunnen. Is overigens geen Nederlands probleem hoor. In Engeland en Spanje is het ook een ramp.
 
Mozias
 
3
24 november 2020 om 09:06
Zou misschien al beter werken als een hawk eye systeem. Als een team het zelf aan moeten vragen, blijft het denk ik veel dichter bij het gevoel op het veld.
 
007
 
1
24 november 2020 om 09:20
@Master D, ik verheug me niet op de tijden waarin we duidelijke fouten zien, maar dat de scheidsrechters niks kunnen doen. Het systeem kan werken als men gewoon minder fouten maakt en dat heeft misschien ook te maken dat de VAR lui zich alleen op deze functie moeten gaan richten. Gozubuyuk had gewoon moeten constateren dat er wel contact was tussen de voeten maar dat de bal eerst gespeeld werd. Van Boekel zag het goed en is nu mede schuldig aan een pingel die niet gegeven had mogen worden.
 
Master D
 
8
24 november 2020 om 09:21
Nee, dat systeem gaat niet werken en is nog oneerlijker omdat de regels niet zwart/wit zijn. Afgelopen weekend bijvoorbeeld maakte Pinto hands bij Sparta - Ado. Scheidsrechter en VAR grepen niet in en ik kan mij zo maar voorstellen dat ADO hier een hawk eye voor had aangevraagd. Echter viel er zowel wat te zeggen voor een penalty als dat je hem niet geeft. Moet je daar als club je hawk-eye voor inleveren omdat deze handsbal anders wordt geinterpreteerd dan een vergelijkbare handsbal bij FC Twente - Psv?
 
007
 
1
24 november 2020 om 09:22
@Mozias, dat zou eventueel een optie kunnen zijn. Toch voorkom je geen fouten als de VAR z'n werk niet goed doet zoals we zagen met Gozubuyuk. Ik denk echt dat we tenslotte moeten gaan accepteren dat er een groot grijs gebied is, maar dat ook de VAR mensen beter hun job gaan doen.
 
007
 
1
24 november 2020 om 09:27
@Master D, je brengt een goed voorbeeld en helaas verwacht ik hoe dan ook nog veel onrust. Misschien moet men de rol van de VAR gewoon gaan beperken. Iedereen is ontevreden als er grote fouten worden gemaakt zonder in te grijpen, nu is er onvrede omdat de situatie niet beter is geworden....Kijk alleen maar naar de nieuwe regels m.b.t van de hands regel. Dat is helemaal lachwekkend.
 
Master D
 
2
24 november 2020 om 09:29
@007 Maar een tijd waarin er zelfs met beelden duidelijke fouten worden gemaakt is wel acceptabel? Dit is juist frustrerender. Zelfs met beelden kunnen ze het niet. Waarom zullen we ze dan beelden geven, want het maakt toch niks uit. We kunnen wel zeggen dat Gozubuyuk dit of dat had moeten zien, maar hij is gewoon blind en ziet ook met beelden helemaal niks. Hij heeft in het verleden al vaker met beelden geen penalty gegeven tegen Lamprou in de Arena. Of die keer dat Jerold Promes Doan kapot trapte. Toen kwam dit licht na het zien van beelden ook tot een gele kaart. Hij wil of kan het gewoon niet zien. Zo simpel is het. Van Boekel die altijd dichtslaat als ie voor een scherm staat. Ook ongeschikt. Kuipers die sowieso nooit meer een besluit neemt zonder beelden (die heeft in de Arena al 10+ keer voor het scherm gestaan). Dat vindt jij allemaal wel acceptabel en leuk om naar te kijken?
 
messino
 
3
24 november 2020 om 08:07
We moeten constateren dat de VAR in veel opzichten blijft falen. In hoeverre is er dan sprake van een eerlijk competitieverloop? Onterechte strafschoppen, onterechte rode kaarten. Het neemt zoals afgelopen weekend te vaak ernstig kolderieke vormen aan. We zien thuis dezelfde beelden en kunnen die beelden in combinatie met de spelregels beter interpreteren dan een Var. Dat is eigenlijk triest, nog triester dan je beklag anoniem doen.
 
FTBLLR
 
7
24 november 2020 om 08:27
Dit is natuurlijk niet helemaal waàr, en de topics hier op VZ zijn het bewijs: over veel VAR beslissingen wordt gediscussieerd en op de betreffende polls vaak hoogstens een 80/30 uitkomst
 
jaakke
 
0
24 november 2020 om 17:17
Er zullen ongetwijfeld ook hier discussies zijn, ook hier zijn mindere goden met toch een eigen mening, net als onder de scheidsrechters. Feit blijft dat sommige fouten er wel erg dik op liggen binnen het korps scheidsrechters. Dat is gewoon bar en bar slecht.
 
tinus45
 
7
24 november 2020 om 08:20
Volgens mij is de scheidsrechter altijd leidend en heeft die de eindbeslissing. We hebben kunnen zien de afgelopen weken dat dat de verkeerde kant op gast doordat de var nu eindeloos dingetjes gast terug kijken in slowmotion en dan altijd wel iets vind. Ik snap die scheidsrechters wel....tijd voor een grondige evaluatie lijkt mij, want dit gaat echt de verkeerde kant op zo.
 
shenkie
 
1
24 november 2020 om 08:22
Het probleem is dat er geen voetballers in de var zitten... als voorbeelden de rode kaart van tagliafico (Sparta) en svenson (vvv) zouden door oud voetballers nooit gegeven worden, omdat ze de situatie herkennen! Nu wordt de var in mijn ogen te belangrijk gemaakt en zitten er geen capabele mensen in. Alleen bij absolute fouten fluiten... als voorbeeld vond ik het zelf geen pingel maar bij Vitesse - psv had ie van mij ook best blijven staan.
 
DNSDKR
 
4
24 november 2020 om 09:15
En daar heb je precies het punt: scheidsrechters moeten in dienst staan van het spelletje en daar loopt het mis. Lees maar: je mag geen foute beslissing meer maken, maar de mensen achter de VAR dus ook niet, dus die kijken alles tot in den treure door en door op zoek naar iets dat er niet is. De angst iets over het hoofd te zien is groter dan de bereidheid het spel in goede banen te leiden.
 
LondonUnited
 
10
24 november 2020 om 08:28
Dit is toch geen verrassing. Die gasten krijgen continue shit over zich heen, worden openlijk 'afgebrand' door hun eigen baas en als Van Egmond zelf iets uit te leggen heeft veegt hij zijn straatje schoon, eventueel over de rug van anderen. Die reactie van hem zegt me meer dan de anonieme melders. Erken de fouten en het falen en ga op zoek naar oplossingen. Dat hebben ze sinds de invoer nog minimaal gedaan.
 
007
 
4
24 november 2020 om 08:30
Dit wil je niet lezen. Deze onvrede is absoluut een slecht teken. De VAR is een prima systeem als men het goed gebruikt. Niemand is perfect, maar dit kan niet. Er worden gewoon te veel fouten gemaakt, punt uit.
 
Bossie
 
1
24 november 2020 om 08:42
Blijkt maar weer eens dat die scheidsrechters geen ballen hebben. Vroeger was de scheidsrechter heer en meester in het veld. Nam hij een verkeerde beslissing dan was het zo en was hij verantwoordelijk. Het lijkt er nu op dat een aantal scheidsrechters niet met die verantwoordelijkheid kan omgaan.
 
Pablonino
 
3
24 november 2020 om 08:53
Maar goed die konden na de wedstrijd de auto instappen en weer op huis aan. Nu word je geconfronteerd met de beelden en mag je je verantwoorden. En toen moesten trainers/spelers wachten op de samenvatting in de avond en nu kunnen ze de beelden tijdens de wedstrijd al zien in de dug out.
 
Bossie
 
4
24 november 2020 om 10:36
Dan nog ben jij de scheidsrechter. Jij bent de gene die de beslissingen neemt , daar worden ze voor opgeleidt en aangenomen. Als je daar niet tegen kan wordt het misschien tijd dat je een andere baan/hobby gaat zoeken.
 
Pablonino
 
1
24 november 2020 om 10:50
Er komt alleen niks beters voor terug. Overal in Nederland zijn scheidsrechters tekorten.
 
DavidHerres
 
0
24 november 2020 om 09:14
Dus scheidrechters mogen uit angst hun beroep beoefenen, lijkt me toch een leuke organisatie de Knvb.
 
BertBert
 
0
24 november 2020 om 09:19
Gisteravond zij Nijhuis ook bij VI dat de Var verkeerd word gebruikt omdat ze niet de goede beelden zien dus er gaat genoeg fout bij de Var +scheidsrechters
 
loes43
 
6
24 november 2020 om 09:33
Ik snap nog steeds niet dat een van de slechtste Nederlandse scheidsrechters ooit de baas van die gasten kan zijn. Ik hoop dat als kuipers stopt hij de baas wordt
 
jaakke
 
0
24 november 2020 om 17:20
Dit dus! Van Egmond was een drama, die had bij het huidige beleid elk weekend vrij gehad.
 
lwd12
 
1
24 november 2020 om 09:50
Het zou mij moeten verbazen, dat van Egmond verbaasd is. Maar hij was altijd al verbaasd over alle kritiek die hij als Scheidsrechter kreeg, maar deze man kon er geen hout van, was toen al geen touw aan vast te knopen. Dus dan verbaasd deze chaos mij ook weer niet.
 
gomes1psv
 
6
24 november 2020 om 10:38
'internationaal sta je drie maanden aan de kant als je – ondanks een goede VAR-ingreep – bij je foute beslissing blijft.' Dus dan is het ineens goed dat scheidsrechters worden gestraft met een weekend vrijaf als ze de VAR negeren? Belachelijk dat je zo denkt verbetering aan te brengen? Sowieso ben ik benieuwd of hier het signaal van de VAR om te komen kijken op het scherm bedoeld wordt of het negeren van de inhoudelijke overtreding die de aanleiding hiertoe vormt. In mijn ogen mag je die pipo's in het VAR-centrum wel eens op hun flikker geven wanneer ze de wedstrijd weer platleggen voor discutabele momenten. Bij Vitesse-PSV was het duel tussen Hendrix en Dasa dermate discutabel dat de penalty die Nijhuis ervoor gaf onmogelijk als clear and obvious mistake gekwalificeerd mocht worden, dat de arbiter helemaal niet naar het scherm geroepen had mogen worden. Afgelopen weekend was daarentegen niet eens sprake van een overtreding op Madueke en zou in dat geval Gozebuyuk eens flink de wind van voren moeten krijgen. Idem dito bij de rode kaart die Emmen belachelijk genoeg kreeg, waar het recht had op een vrije trap zelfs. Die letterknechten achter de schermen in Zeist hebben veel te veel macht binnen het leiden van de wedstrijd, leg dát eens aan banden. Want zo'n Anco Jansen heeft groot gelijk: als je een scheidsrechter roept en die heeft vervolgens vier minuten nodig om te beslissen dat het rood is... waar ben je dan mee bezig?
 
JWD81
 
5
24 november 2020 om 10:39
Zijn allemaal haantjes bij die scheidsrechters. Ze gunnen elkaar niks en de meeste kunnen niet samenwerken en zijn eigenwijs. Ze moeten het WK van 2018 als leidraad nemen. Daar functioneerde de VAR uitstekend. Ze moeten alleen ingrijpen bij cruciale gevallen en niet bij ieder wisse wasje.
 
snowy
 
0
24 november 2020 om 11:23
De oplossing is niet heel moeilijk hands is hands je hebt opzettelijk hands penalty aangeschoten vrijetrap in het strafschop gebied. Dat is 1 De 2e is laat de scheidsrechter de hele procedure zien niet alleen het raak moment.
 
Ratterboys
 
0
24 november 2020 om 11:56
Ik was al niet blij met de aankondiging van de Var, omdat ik van mening ben dat foute beslissingen ''in the heat of the moment'' juist bij voetbal horen. En ja, dan is het argument; de belangen zijn tegenwoordig te groot. Maar ik kan nu niet zeggen dat het er eerlijker op is geworden, met de wisselende interpretaties van de Var. Afgelopen weekend krijgt Twente een penalty waar Gakpo helemaal niks aan kan doen, maar ze hebben afgesproken dat iedere bal op de hand tot en met onder de schouder hands is. Hoe die bal daar komt, maakt niet eens meer uit. Maar dan zie je Sparta-ADO waar het nog opvallender is en daar grijpt de VAR dan niet in. Blijft puur willekeur. En zo zijn er natuurlijk veel meer voorbeelden. Dan laat ik het liever over aan de scheidsrechter die het in een split second moet beslissen ipv mannetjes op een beeldscherm die 10x hetzelfde beeld afspelen, waardoor ze vanzelf iets zien. Ik vind doellijntechnologie nog het meest eerlijke. Dat is gewoon altijd duidelijk. Ook het beoordelen van buitenspel vind ik nu veel te ver gaan met die gekke stippellijntjes. Gezien de investering van de VAR is er geen weg meer terug helaas. Maar dan vind ik dat er een tijdslot moet komen voor het beoordelen van een bepaalde situatie. Bijv max 20 of 30sec. En dat de scheidsrechter op het veld niet slechts van 1 camerastand een situatie krijgt te zien op het beeldscherm. Dat is wat er nu vaak wel gebeurd, waardoor het altijd wel een overtreding lijkt. Daarnaast zou ik het een goede zaak vinden als er naast de VAR scheidsrechter ook gewoon een oud profvoetballer bij zou zitten, om ook de praktijk kant van de situaties toe te lichten. Iets meer vanuit spelsituaties redeneren. Denk dat je dan meer acceptabele beslissingen gaat krijgen. Hierbij is het wel van belang dat de VAR scheidsrechter uiteindelijk de beslissing neemt, maar met de input van een oud profvoetballer. Dan krijg je waarschijnlijk ook minder VAR interventies, wat alleen maar positief is.
 
DannyHousen
 
0
24 november 2020 om 18:24
Misschien een idee om de 4e man ook te laten meekijken. Extra paar ogen. Of laat de trainers meekijken (moeten ze wel eerlijk advies geven)