Spitsenprobleem voor PSV na slecht nieuws uit ziekenboeg en bestuurskamer
Maandag, 23 januari 2023 om 12:40

PSV kan dinsdagavond in de uitwedstrijd bij FC Emmen niet beschikken over Luuk de Jong. Dat heeft Ruud van Nistelrooij, de trainer van de Eindhovenaren, maandag gezegd op een persconferentie. Omdat ook nieuwe aanwinst Fábio Silva waarschijnlijk nog niet in actie mag komen, zal de oefenmeester voor een andere optie in de spits moeten kiezen.

De Jong viel tijdens de met 1-0 gewonnen thuiswedstrijd tegen Vitesse uit met een hoofdblessure. Van Nistelrooij geeft aan dat het niet gaat om een hersenschudding, maar dat zijn aanvalsleider wel even rust moet houden. De hoofdwond moet nog even genezen. De wedstrijd tegen Emmen van dinsdagavond komt derhalve te vroeg, maar in Eindhoven verwacht men dat De Jong zaterdag tijdens de thuiswedstrijd tegen Go Ahead Eagles wel weer kan spelen.

Meer: PSV is officieus landskampioen na grootste uitzege ooit in clubgeschiedenis: 0-8

Het treffen met de club uit Deventer kan ook de debuutwedstrijd van Fábio Silva gaan worden. De Portugese spits zal op huurbasis naar het Philips Stadion gaan verkassen, maar de deal is nog altijd niet rond. Er wordt nog gesproken met Wolverhampton Wanderers, de broodheer van de spits, en Anderlecht. Dat is de club die nu beschikt over de diensten van Silva. Als de laatste plooien zijn gladgestreken, komt de aanvaller naar Eindhoven. De wedstrijd tegen Emmen zal waarschijnlijk wel te vroeg komen.

Dat betekent dat Van Nistelrooij dinsdagavond voor een andere oplossing in de punt van de aanval zal moeten kiezen. Met spelers als Anwar El Ghazi, Xavi Simons en Yorbe Vertessen heeft de coach uit Geffen opties, maar dat zijn allemaal spelers die op andere posities beter uit de voeten kunnen. Het binnenhalen van Silva zal de mogelijkheden van Van Nistelrooij in de spits vanaf zaterdag uitbreiden. De wedstrijd tussen Emmen en PSV op de Oude Meerdijk begint dinsdag om 18.45 uur.

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
1
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (58)

 
The-Jump
 
11
23 januari 2023 om 12:46
Daar gaan we weer. Niet dat de Jong nou in vorm was, maar tenminste wel een spits. Nu zal Anwar misallekansen Ghazi wel in de punt staan. Puntverlies ligt wederom op de loer.
 
Eindtovenaar10
 
17
23 januari 2023 om 13:26
Jason v Duiven in de spits en Sami Bouhoudane op de bank. Voor de leeuwen ermee!
 
The-Jump
 
14
23 januari 2023 om 13:29
Van duiven wil ik inderdaad wel eens zien! Sami ken ik daarentegen niet, maar als dat ook een spits is, hup laten spelen. Alles beter dan el Ghazi op dit moment.
 
Eindtovenaar10
 
9
23 januari 2023 om 14:32
Sami is net 15 maar scoort aardig bij de O17. Geweldenaar!
 
JackSparrow
 
4
23 januari 2023 om 13:56
Op de loer??? Je speelt tegen Emmen!
 
znathan
 
25
23 januari 2023 om 13:58
Lijkt eenvoudiger dan het is
 
PATS
 
12
23 januari 2023 om 12:48
Luuk wordt ook steeds meer een man van glas...
 
BurdyM
 
56
23 januari 2023 om 12:54
Hoezo man van glas. Dit was gewoon een ongelukkig moment. Maar wel een harde kopstoot tegen de zijkant van zijn hoofd. De clubarts van PSV nam een terechte beslissing. Waarschijnlijk heeft Luuk een lichte hersenschudding en daar moet je gewoon geen risico mee nemen. Volgende week is hij er gewoon weer bij denk ik.
 
kali
 
4
23 januari 2023 om 13:05
Er wordt aangegeven dat het niet om een hersenschudding gaat. Normaal gesproken als de wond volledig dicht is zal hij weer spelen.
 
Andres13
 
22
23 januari 2023 om 13:07
Die beste man krijgt een onbedoelde kopstoot. Ik weet niet hoor, maar ik ken weinig mensen die daar geen past van hebben.
 
Vademecum
 
10
23 januari 2023 om 13:08
Man van glas gaat bij dit soort blessures niet echt op. Robben en Madueke kan je gerust deze titel geven. Die zijn in staat om er alleen al naar te kijken iets op te rekken.
 
Poeheeej!
 
4
23 januari 2023 om 12:49
Ik gok dat Vertessen dan als centrum aanvaller gaat spelen. Maar god, wat is dit karig. PSV heeft aanvallend gewoon geen kampioenswaardig team. Zeker als je zo afhankelijk bent van één speler (de Jong).
 
lars040
 
12
23 januari 2023 om 12:57
PSV is op dit moment zeker niet afhankelijk van de Jong. Is op dit moment totaal uit vorm en voegt dan helemaal niets toe. Is eerder een belemmering in het spel
 
Poeheeej!
 
1
24 januari 2023 om 11:34
Nu de Jong dus uit vorm is, zie je dat duidelijk terug. En dat is precies wat ik bedoel; ze zijn er eg van afhankelijk.
 
The-Jump
 
5
23 januari 2023 om 13:02
Verdedigend ook geen kampioenswaardig team. Keeper, Sangare, Simons en in mindere mate Guti zijn de enige spelers.
 
gilau
 
3
23 januari 2023 om 13:59
Inderdaad, alleen het middenveld is van een niveau dat PSV moet nastreven. Verdedigend en aanvallend is t weinig en wordt t steeds minder. Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat zse deze transferwindow nog met 1 of 2 echte versterkingen komen. Hopelijk van de zomer dan, maar ik heb steeds minder vertrouwen in het scoutingsapparaat.
 
PSVMANUNITED
 
5
23 januari 2023 om 14:25
Branthwaite kun je wel kampioen mee worden gezien de verdedigingen waar PSV kampioen mee geworden is (of Feyenoord met Jan Scharie en Botteghin). Doodzonde dat we geen optie tot koop hebben op die jongen zelfs. Het is niet de nieuwe Thiago Silva (of in PSV-termen Hector Moreno) ofzo, maar echt zo'n robuuste verdediger die voor de logische oplossing kiest en wel snel denkt. Daar had een middenmoter uit de PL, mede door zijn homegrown status echt wel flink voor betaald over een paar jaar. Mauro op de back is ook afdoende denk ik. Mwene/teze is niet goed genoeg, en vanaf Sangaré naar voren geteld op het moment alleen Simons, maar dat is niet afdoende natuurlijk.
 
romarky
 
3
23 januari 2023 om 13:10
We kunnen er wel steeds weer over beginnen, maar voorlopig zijn ze nog volop in de race voor datzelfde kampioenschap.
 
Achterman
 
7
23 januari 2023 om 13:12
Als PSV al afhankelijk is van één speler dan is het Xavi Simons. By far de beste speler op dit moment.
 
cabinessence
 
32
23 januari 2023 om 12:49
Til in de spits en Veerman op 10, a.u.b. Maar het lijkt erop dat er iets voorgevallen is tussen Van Nistelrooij en Veerman, want dat Veerman zaterdag niet eens in mocht vallen was ronduit bizar.
 
AadHandgranaat
 
27
23 januari 2023 om 12:53
Misschien dat irritante gedrag van Veerman als ie gewisseld wordt, dat gaat tegen je werken. Kan me voorstellen dat een legende als RvN daar na een paar keer wel klaar mee is
 
MessiBazoer
 
32
23 januari 2023 om 12:54
Denk dat Ruud dat verongelijkte gedrag en de praatjes van Veerman een beetje zat is.
 
Woenselaar
 
5
23 januari 2023 om 12:55
Veerman heeft geloof ik zelf aangegeven niet op 10 te willen spelen toch? Daar moet inderdaad vast een woordenwisseling uit zijn gekomen. Tijd voor beide heren om hun principes even aan te kant te zetten...
 
MT87
 
5
23 januari 2023 om 13:11
Jep, gewoon Til in de spits. Als Veerman dan nog steeds niet speelt weten we zeker dat hij het bij Van Nistelrooy verbruid heeft. Nahja, 't is niet zo dat Veerman geen geschiedenis heeft met recalcitrant gedrag. Bij Heerenveen en Jong Oranje evenzo, alleen had hij toen het argument dat hij te goed voor dat niveau was. Nu laat hij vooral zien net tekort te komen voor PSV niveau. Op PSV niveau: 6 (deep lying playmaker): geen verdedigend inzicht, positionerend, laat staan duelkracht. 8: veel te weinig dynamiek en loopvermogen. 10: te weinig handelingssnelheid in de kleine ruimte. Als je met Veerman speelt, speel je verdedigend met 10. Gisteren zat Luigi Bruins bij Espn, die leerde pas in het buitenland wat omschakelen, aanvallend pressen, en meeverdedigen was. Veerman speelt bij PSV zoals Bruins in zijn eerste periode NL. Hij is het mannetje met talent (prachtige pass), en de rest moet maar lopen. En als je het daar niet mee eens bent gaat de kont tegen de krib. Vind de spelers best vergelijkbaar. Bruins had er ook véél meer uit kunnen halen als die knop eerder om was gegaan. Ik schrijf met potlood alvast 'miskoop' op.
 
Achterman
 
3
23 januari 2023 om 13:18
@mt87 Ben het niet met alles eens wat je zegt. Ik zou Veerman inderdaad niet op 6 zetten, want het is geen stofzuiger en die heb je met de huidige PSV verdediging wel nodig. Maar voor 8 en 10 is het echt onzin wat je zegt. Dat geneuzel over loopvermogen is om de een of andere onbegrijpelijke reden een eigen leven gaan leiden. Kijk naar de statistieken. Veerman staat gewoon in de top van de Eredivisie qua afgelegde afstanden. Verder is hij bij PSV een van de weinige die de bal met 1 of 2 keer raken rond kan laten gaan. Dus dat slappe gelul over een te lage handelingssnelheid is ook onzin. Mensen herinneren zich een paar momenten waar het mis ging bij hem, maar vergeten dat hij met zijn fantastische traptechniek gigantisch veel kansen voor PSV creeërt. Samen met Simons de twee beste voetballers qua balbehandeling bij PSV.
 
MT87
 
4
23 januari 2023 om 13:34
Die statistiek zegt alleen dat hij veel loopt, niet hoe. Hij is continu te laat, alsof er een vertraging op zit. Hij denkt ook niet vooruit, verdedigend. Schat een gevaarlijke situatie nooit op tijd in. En dat één keer raken doet hij alleen als hij ruimte heeft, als hij een beetje kort gedekt wordt is hij al uitgeschakeld. Hij heeft een prachtige pass en traptechniek inderdaad. Hij speelt niet voor niets niet.
 
Yelle
 
7
23 januari 2023 om 12:49
Dat lag in de lijn der verwachting. Zet Til er maar weer neer. Aan Vertessen heb je niks tegen Emmen en El ghazi valt tot dusver enorm tegen.
 
johnno77
 
4
23 januari 2023 om 12:52
Wat een triestige bedoeling is het toch dat we gewoon buiten de Jong niet eens een fatsoenlijke back-up spits in de selectie hebben. En vooral dat we niet eens in staat zijn om in de afgelopen dagen een vervangende flankspeler of back-up spits hebben kunnen halen. Dit terwijl we al sinds afgelopen zomer weten dat we dringend een back-up nodig hebben, aangezien Vertessen helemaal niks is en Gakpo sowieso ging vertrekken
 
gilau
 
2
23 januari 2023 om 14:01
Ja, en we weten ook al 1,5 jaar dat er een fatsoenlijke verdediger gehaald moet worden, maar die komt ook niet.
 
PSVGillingham
 
0
23 januari 2023 om 16:50
Huh, we hebben toch juist wel een back-up spits gehaald? Heb je dat echt gemist? Staat zelfs in dit artikel.
 
Leon Bouwhuis
 
2
23 januari 2023 om 17:19
Is nog niet inzetbaar tegen Emmen
 
johnno77
 
0
23 januari 2023 om 18:09
Maar is inderdaad nog niet inzetbaar tegen Emmen, dan vraag je je soms af waarom we zo laat handelen. In het begin van het seizoen ook genoeg wedstrijden zonder luuk gespeeld en we weten allemaal hoe moeizaam dat ging en dat zal nu niet veel beter zijn zonder gakpo. Uiteraard is het soms makkelijk zeggen en zijn we in tranb sferwindows afhankelijk van veel factoren, maar vind het nog niet echt van doortastendheid en visie getuigen.
 
Woenselaar
 
2
23 januari 2023 om 12:52
Het houdt niet op, niet vanzelf.. Wordt weer een enerverend potje morgen. Is Fofana alweer inzetbaar?
 
PSVChamps
 
3
23 januari 2023 om 12:54
Til spits en Veerman op het middenveld?
 
Cas1
 
2
23 januari 2023 om 12:56
Gelukkig dat het maar Emmen is voor Psv. Tegen zo'n club kan je beter voor een jongen kiezen die zich wil bewijzen ipv een die voor eigen succes gaat. Het lijkt erop at alleen Simons oog heeft voor een medespeler. Overigens mag deze jongen wel iets gaan doen aan zijn huilgezicht,om het heel heel netjes uit te drukken Man o man wat ziet hij er uit als hij zgn? weer eens boos/teleurgesteld is. Dat hij boos/teleurgesteld is vind ik begrijpelijk.
 
rubentje13
 
17
23 januari 2023 om 13:13
Wat kan hij doen aan zijn gezichtsuitdrukking? Dat is gewoon hoe hij kijkt als hij teleurgesteld. Dat jij je daaraan irriteert, is meer een probleem van jou dan van hem. Ik vind t prachtig, want hij wil echt zo graag. Dat mis ik nog wel eens bij wat spelers.
 
Rudeboy65
 
6
23 januari 2023 om 14:10
100% mee eens. Als we er nog 6 zouden hebben met de instelling van Simons hadden we inmiddels de winterbanden op de kar moeten monteren.
 
Bereta
 
0
23 januari 2023 om 12:57
Hoezo een probleem? Heeft PSV geen jeugdopleiding meer?
 
rubentje13
 
3
23 januari 2023 om 13:11
Een hele goede zelfs, maar de spelers die daar kunnen spelen zijn ofwel te jong en onervaren (Van Duiven), geblesseerd (fofana) of te druistig (vertessen). Zou morgen zelf Vertessen erin zetten.
 
PSVMANUNITED
 
0
23 januari 2023 om 14:16
Zou het niet alsnog een mogelijkheid zijn om Van Duiven gewoon te laten spelen? Je geeft net terecht aan dat alle drie mogelijkheden uit de jeugdopleiding een minpunt hebben, maar dat zijn de enige drie spitsen die PSV heeft (ja, El Ghazi en Til kunnen bij nood in de spits, maar dat is ook niet wat en daarnaast is het dunbezaaid in de selectie op andere plekken). Fofana kan sowieso niet omdat hij geblesseerd is, dan houd je Vertessen en Van Duiven over. Vertessen weet je in ieder geval zeker van dat die tekortschiet. Zijn enige redelijke wedstrijden in PSV 1 waren als invaller op de vleugels met ruimte voor zich. Als spits heeft hij nog geen enkele afdoende wedstrijd gespeeld in het eerste en hij mist alles wat een spits tegen Emmen nodig heeft. Van Duiven kan het toch niet echt slecht doen en schijnt wel een groot talent te zijn. Dan probeer je die toch gewoon uit? Niemand zal hem afrekenen op een slechte wedstrijd tegen Emmen met een belabberd PSV en in het gunstige geval maakt hij het verschil, plus dat je dan tenminste met een spits speelt.
 
Davilla_7
 
1
23 januari 2023 om 12:57
Ik ben een van de weinigen, maar ik heb nog altijd veel vertrouwen in Bakayoko en Vertessen en dicht hen de kwaliteiten toe om uit te groeien tot belangrijke spelers voor PSV. Bij gebrek aan alternatieven hoop ik dat RvN hen de kans geeft. Laten we in ieder geval inzetten op de jeugdopleding en niet blijven trekken aan dode paarden als El Ghazi
 
cuco10
 
8
23 januari 2023 om 13:04
Ik deel je mening qua Bakayoko maar niet qua Vertessen. Maar om die laatste eens goed te kunnen beoordelen zou het fijn zijn als hij een paar wedstrijden achter elkaar mag spelen. Vind het tot nu toe erg tegenvallen wat ik van hem zie.
 
Davilla_7
 
1
23 januari 2023 om 14:34
Vertessen komt ook uit een lastige situatie met veel blessureleed en weinig periodes waarin hij het voor een langere tijd mocht laten zien. Zijn invalbeurten zijn nu steeds ongelukkig maar al vanaf de jeugd ben ik gecharmeerd van hem omdat hij toch wel specifieke kwaliteiten heeft (en die gaan verder dan alleen zijn snelheid). Ik hoop dat PSV vertrouwen in hem houdt, anders wordt dit denk ik een speler die er a la Joel Piroe via een omweg nog wel gaat komen
 
PSVGillingham
 
1
23 januari 2023 om 16:54
Ik ben het met je eens wat betreft Vertessen. Het is ook wel een jongen die echt vertrouwen moet voelen voordat hij zijn kwaliteiten kan gaan tonen. Hij had onder Schmidt een paar wedstrijden waarin hij zijn potentie leek waar te maken en toen werd hij er opeens weer langs gezet, zoals Schmidt wel vaker dat soort onverwachte keuzes maakte.
 
rubentje13
 
1
23 januari 2023 om 13:10
Het issue met Vertessen en Bakayoko is dat ze allebei maar zeer sporadisch laten zien van topniveau te zijn. Vertessen leek vorig jaar vlak voor de winterstop naar dat niveau te groeien op de flanken, maar raakte toen geblesseerd. Sindsdien laat hij het af en toe zien (o.a. tegen Zürich), maar kwakkelt hij vooral met blessures en ik vind z'n eerste aanname vaak erg matig. Bakayoko moet wat meer lef tonen. Vind hem vooral op safe spelen, terwijl hij juist zo snel en doelgericht is. Moet dat meer laten zien in PSV 1. Denk dat Vertessen uiteindelijk tekort komt, Bakayoko zal echt snel stappen moeten gaan maken. Voor morgen zou ik ze wel allebei opstellen en wat terugzakken. Lekker 'ouderwets' psv terugzakken en counteren, met voorin Simons, Vertessen en Bakayoko en Veerman op 10. Tuurlijk speel je 'maar' tegen Emmen, maar op dit moment tellen alleen de punten en met die speelwijze dicht ik ons de grootste kans toe.
 
MT87
 
1
23 januari 2023 om 14:02
Bakayoko zie ik het ook in zitten. Tegen Vitesse zag je dat hij zijn lichaam goed gebruikt, en je kunt hem met een man in de nek aanspelen. Dan kaatst hij goed. Ook wisselt hij buitenom en binnendoor gaan af, waardoor het verrassend blijft. En hij begint niet zomaar aan een actie, dat is wel altijd de eerste insteek, maar hij ziet wel wanneer hij er beter niet aan kan beginnen. Vind dus dat hij wel spelintelligentie laat zien. En er zit een stijgende lijn in zijn spel. Als we hem iedere wedstrijd zijn minuten geven vermoed ik dat die stijgende lijn zich doorzet. Ik denk niet dat Vertessen ooit zuiver genoeg zal afronden om echt van waarde te zijn. Die ondergrens van zijn schot ligt zo laag dat het een bijzonderheid is als hij de bal eens goed raakt.
 
PSVMANUNITED
 
2
23 januari 2023 om 14:20
Daarnaast heeft Vertessen fysiek niets van een spits, behalve snelheid, maar dat is een eigenschap die ik eigenlijk meer aan een flankspeler toedicht. Dan neem ik nog niet eens mee dat hij ook aan die snelheid niets heeft tegen driekwart van de tegenstanders waartegen PSV speelt. De enige manier waar ik hem van waarde zie zijn is als flankaanvaller met heel veel ruimte voor zich, en dat is in het gunstigste geval en hij zijn afmaak- en schietkwaliteiten nog enorm doorontwikkelt.
 
PSVGillingham
 
0
23 januari 2023 om 16:56
In de jeugd was Vertessen wel een goede spits. Snel draaien, érg doelgericht. Het zit denk ik dus wel in hem, maar hij lijkt wat meer zelfvertrouwen nodig te hebben.
 
mhda
 
1
23 januari 2023 om 13:09
El Ghazi voldoet niet ...iemand verbaasd ?
 
 
6
23 januari 2023 om 13:13
Ja. Ik. Heeft toch ook in Engeland laten zien dat hij kan scoren. De loopacties zijn goed waardoor hij wel de kansen krijgt, maar hij scoort niet. Dat vind ik toch wel opvallend. Had zowel tegen Fortuna als tegen Vitesse minimaal 1x moeten scoren (en misschien zelfs wel 2 keer).
 
Pesso-PSV
 
1
23 januari 2023 om 13:10
Luuk speelt al een tijd slecht vind ik .Waarom Veerman niet speelt onbegrijpelijk.Tog veel beter dan Til .
 
 
1
23 januari 2023 om 13:15
Het is alleen de vraag wat Ruud van de aanvallende middenvelder verwacht. Verwacht je dat deze achter Luuk de Jong op komt duiken in het strafschop gebied van de tegenstander dan heb je meer aan Til dan de Jong. Verwacht je dat hij vooral het spel moet maken en vanaf rand 16 af moet ronden, dan heb je meer aan Veerman.
 
psv-ajax
 
1
23 januari 2023 om 13:15
Oplossing is simpel: gewoon Van Duiven laten debuteren. Daarnaast Veerman i.p.v. El ghazi en we nemen de winst mee uit Emmen. Maar ik vermoed Bakayoko en El ghazi als ‘spits’. Overigens kan je ook prima met Vertessen spelen. Emmen gaat echt wel aanvallen tegen dit zeer matige psv. Is het trouwens competitie of beker?
 
Rudeboy65
 
3
23 januari 2023 om 14:13
Waar ik mij meer zorgen om maak dan het tijdelijk spitsen probleem is een wedstrijd uit op dinsdag in Emmen. Dit is niet eens een potentiele bananenschil voor De Onzen, het is gewoon een bananenschil. Nog met bruine plekken ook. Emmen zit flink in de shit en Ons PSV biedt clubs die het moeilijk hebben nog wel eens een helpende hand.
 
jeron
 
1
23 januari 2023 om 14:17
Aaaah joh, al zet je Drommel opt doel en Jaap Jum in de spits Wij bijten niet Als PSV met 2 buitenspelers in de spits speelt en Til er vlak achter, hebben wij niks in te brengen Onze verdediging is te langzaam en Til kan als aanspeelpunt de bal verlengen of vasthouden