Tadic vol ongeloof: 'Je mag tegen niemand vier goals tegen krijgen'
Zondag, 20 januari 2019 om 21:58

Dusan Tadic baalt enorm van het gelijkspel van Ajax tegen sc Heerenveen. De Servische buitenspeler scoorde twee keer, maar liet een grote kans op een hattrick liggen. Op slag van rust slaagde hij er niet in om de bal vanaf elf meter achter Heerenveen-keeper Warner Hahn te werken. De Friezen toonden veerkracht en sleepten uiteindelijk een 4-4 gelijkspel uit het vuur.

"Het is erg pijnlijk en ongelooflijk", aldus Tadic na afloop tegenover de NOS. "Als je met 3-1 voor staat, moet je de wedstrijd winnen. Je mag tegen niemand vier goals tegen krijgen, al helemaal niet in eigen huis. Iedereen moet in de spiegel kijken en zien wat het probleem is. De verdediging start voorin en de aanval start achterin."

Heerenveen kwam na rust terug tot 3-3, waarna invaller Klaas-Jan Huntelaar in de slotfase voor de 4-3 tekende. Vlak voor tijd ging het alsnog mis voor Ajax toen Kik Pierie vanuit een hoekschop de 4-4 maakte. "Wanneer je vier goals scoort, moet het een overwinning zijn", aldus Tadic. "We konden er meer scoren, maar we moeten zien wat er beter kan met het team."

Ajax moest het zonder doelman André Onana doen. De keeper haakte af in de warming-up. Kostas Lamprou verving de Kameroense sluitpost tussen de palen en kreeg vier goals om zijn oren. "Hij is een van de beste spelers, goede spelers worden altijd gemist", aldus Tadic over Onana. "Het is geen excuus, we moeten beter."

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
23:58
23:58
Feyenoord kan in elk geval één potentiële vervanger van Slot doorstrepen
8
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
7
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
5
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (64)

 
voetballi
 
11
20 januari 2019 om 22:14
Kan gebeuren zo een avond, letterlijk iedereen had een offday. Kan gebeuren maar ik vond de keuze om mazraoui op linksback te zetten wel raar. Had eerder magallan gezien en dan blind doorschuiven naar linksback
 
wyzijnkampioen
 
28
20 januari 2019 om 22:19
Te makkelijk om te zeggen dat zoiets kan gebeuren. Er zijn gewoon opnieuw concrete foute keuzes gemaakt door Ten Hag.Lamprou had niet mogen keepen. Magallan had samen met Blind achterin moeten spelen. En Neres had moeten spelen ipv Vd.Beek.
 
 
22
20 januari 2019 om 22:27
Wat dan ? De Ligt en Blind opstellen ? Bij beide goals van Lammers heb ik ze beide niet gezien. Bij Ajax wordt altijd gesproken over de sterke selectie maar blijkbaar zijn de ligt en onana niet op te vangen.
 
Master D
 
9
20 januari 2019 om 22:32
Er was geen betere dan Lamprou beschikbaar. Voor rust niks aan de hand, dus de keuzes waren bij de start gewoon goed. V/d Beek of Neres is lood om oud ijzer. Blijft alleen een wisseltje van Magallan over. Overigens moet men het gewoon over de streep trekken op 4-3. Dat dit niet gebeurd komt niet door de keuzes van Ten Hag.
 
brandkraan
 
15
20 januari 2019 om 22:41
Ben ik niet met je eens. Vd Beek raakt al maanden geen knikker. Neres deed het gewoon goed. Gaf assists en likte zijn doelpunten mee. Maar nee, papa Sjaak Swart ging zijn zoon beschermen en Donny stond er weer in. Het loopt voor geen meter meer,nu Dolberg, vd Beek en Sinkgrave moeten spelen. Ten Hag laat zich teveel beïnvloeden door de 2e colonne van Ajax.
 
ninjakai
 
11
20 januari 2019 om 22:54
Ga alsjeblieft. Bij de eerste goal loopt Blind gewoon mee. Het is niet zo alsof lammers vrij mag inschieten. Zal het je nog sterker vertellen. De enige keer dat Heerenveen echt vrij mocht inschieten had lamprou hem gewoon. De overige keren liep er iemand mee en waren het stuk voor stuk houdbare ballen. Zelfs bij de 4 - 4 waar ze vrij mogen inschieten, is het een houdbare bal. Als Hahn het net zo slecht had gedaan als lamprou was het 7 - 4 geworden. Je zag de verdediging per tegengoal minder worden om dat het stuk voor stuk houdbare ballen waren. Dan kunnen we het wel hebben over rest verdediging en buiten de 16 houden, maar als alles erin vliegt. Zelfs als er nog maar een soort schot kan komen dan weet geen enkele verdediger meer wat hij moet doen.
 
Lasse
 
4
20 januari 2019 om 23:29
@Master D, lood om oud ijzer? We hebben het niet over spelers van FC Bal op ‘t dak! Het zijn beide internationals met een transferwaarde van respectievelijk €25m en €20m!Ben het met je eens dat het niet gek is dat Ten Hag met Donny begint en het ook niet gek zou zijn geweest als Neres in zijn plaats had gespeeld, maar deze gasten zijn geen lood of oud ijzer.
 
Neutraal1980
 
20
20 januari 2019 om 22:23
Kan gebeuren? Toch niet als PSV net daarvoor bekijk heeft gespeeld en je de koppositie kan overnemen. Hoeveel meer motivatie heb je nodig. Een 3-1 voorsprong mag je thuis nooit weggeven.
 
pro2312
 
1
21 januari 2019 om 00:37
Het erge is die gemiste pingel. Hen met 4-1 de kleedkamer in sturen, had hen mentaal gesloopt. Ook omdat ze geen uitgespeelde kans kregen. Als die pingel erin ging werd het wsl 6 a 7-1. Hahn keepte de 2e helft wel lekker. Lamprou kan echt niet. Beter haalt Overmars Stekelenburg nog even snel binnenq
 
carlo35
 
0
21 januari 2019 om 11:51
@pro2312 ik ben het met je eens over de gemiste penalty, maar dan meer de manier waarop. Een penalty kan je missen. Maar deze was wel erg nonchalant getrapt. Verder is het natuurlijk ook fijner om zo'n bal te nemen met een 3 - 1 voorsprong dan bv. met 0 - 0 op het scorebord. Minder goed moment van Tadic.
 
wyzijnkampioen
 
9
20 januari 2019 om 22:14
Van Bladeren of El Maach hadden ook gewoon reservekeeper kunnen zijn vandaag. Kunnen onmogelijk slechter zijn dan Lamprou.Het is onbegrijpelijk dat Ten Hag voor Lamprou heeft gekozen terwijl hij op oefentrip toch al heeft kunnen constateren dat Lamprou ongeschikt is voor het niveau van Ajax. Dit is Ten Hag dus ook zwaar aan te rekenen weer dit dure puntenverlies. We hadden nu koploper moeten zijn verdorie!
 
hansje1969
 
8
20 januari 2019 om 22:21
Ten Hag zou niet eens geconfronteerd moeten worden met Lamprou. Grote blunder van het Th.
 
wyzijnkampioen
 
17
20 januari 2019 om 22:26
Klopt ook zeker. Maar ook Ten Hag had moeten constateren dat Lamprou tekort komt voor Ajax.
 
hansje1969
 
6
20 januari 2019 om 22:32
@wijzijnkampioen Maar wat moet Ten Hag dan? Als je geen tweede keeper hebt, kan je hem ook niet opstellen.
 
Lasse
 
5
20 januari 2019 om 23:32
Hij zegt toch net dat Van Bladeren en/of El Maach had kunnen spelen? Wel lezen Hansje.Ik vind Van Bladeren overigens geen goede optie, maar had El Maach en liever nog Kotarski wel willen zien. Zou me niets verbazen als een van die twee aanstaande donderdag onder de lat staat.
 
Tomido
 
1
21 januari 2019 om 05:00
@lasse Kotarski heeft een blessure dus dan zal het idd wel El Maach gaan worden als Onana dan nog ziek is.
 
hansje1969
 
2
21 januari 2019 om 05:41
@lasse Er moet gewoon een keeper spelen die klaar is. We hadden dacht ik de fase van jeugd uitproberen in officiele wedstrijden wel afgesloten toch? Kapitale fout weer van Overmars
 
Arnout108
 
10
20 januari 2019 om 22:24
Van Bladeren heeft geen Eredivisie ervaring en laat in de KKD vrij vaak zien geen keeper voor ajax te zijn. Het is makkelijk om nu te roepen dat er een jeugdkeeper in moet maar die had het heus niet beter gedaan. Lamprou heeft eredivisie ervaring en laten zien goed mee te kunnen in de eredivisie. Hij was een drama vandaag maar de keus opzich is niet heel raar.
 
hansje1969
 
2
20 januari 2019 om 22:29
@amout108 Waar heeft hij dat dan laten zien? Niet bij Feyenoord en wat mij betreft ook niet bij Willem2. Ik herinner me nog een potje in Eindhoven waar Willem2 lang voor de winst speelde. Maar na de 1-1 maakte onze clown weer een blunder. Dit keer kon hij er bij maar liet de bal even los net als vandaag bij de vermeende penalty. Nee nog niets zinnigs van gezien. Jeugdkeeper zonder ervaring ben ik ook niet voor. Er had gewoon een normale tweede keeper aangetrokken moeten worden in de zomer al
 
snowy
 
1
20 januari 2019 om 23:20
keeper van emmen lang genoeg nog wel jong maar wordt wekelijks goed in geschoten. Met de juiste begeleiding en mentaliteit kan dit een goede keeper worden hij steekt tenminste bij de meeste verdedigers uit en dan met zijn hoofd en niet met zijn handen.
 
Lasse
 
2
20 januari 2019 om 23:34
Precies de reden waarom Scherpenzeel vaak wordt geklopt met een laag hard schot. Zie vandaag de eerste (kop)goal van Luuk. Daar duurt het te lang voordat hij naar beneden duikt. Kan hij alsnog zo lang zijn, maar hij reageert te traag op die bal. Volgens mij had hij die bal best we mogen hebben.Ben het met je eens dat hij heeft zeker potentie heeft, maar Scherpenzeel is in mijn ogen te traag om een topkeeper (lees: voor Ajax te spelen) te worden.
 
Arnout108
 
0
21 januari 2019 om 07:48
@hansje1969 bij Willem II was die wel oké. Hij had inderdaad meer dan regelmatig foutjes maar hij heeft daar ook genoeg punten gepakt. Dat maakt Lamprou geen geweldige tweede keeper maar hij is wel beter dan een willekeurige jeugdkeeper.
 
Master D
 
8
20 januari 2019 om 22:29
Haha en dan met van Bladeren komen aanzetten. Die heeft Jong Ajax vorige week nog een overwinning gekost tegen Jong PSV waar hij bij zowel de 1-1 als de 2-2 in de fout ging. El Maach is ook een ramp, dus die hoef je ook niet neer te zetten. Lamprou was de beste keeper die fit was. Dan kun je Ten Hag niet verwijten dat hij hem opstelt. Ja, Lamprou is ongeschikt, maar dat is de rest die fit was ook.
 
wyzijnkampioen
 
4
20 januari 2019 om 22:33
Liever dan met een jeugdspeler punten verliezen dan met Lamprou. Bovendien denk ik dat Van Bladeren het vast wel beter had gedaan dan Lamprou vandaag.
 
Master D
 
14
20 januari 2019 om 22:40
Nee, dan waren types als jij de eerste geweest die hadden geroepen dat het een blunder was dat hij een jeugdkeepers had opgesteld. Ik denk gelet op van Bladeren vorige week niet dat hij het vandaag beter gedaan zou hebben.
 
sprokkie
 
10
20 januari 2019 om 22:33
Onzin natuurlijk. Van Bladeren is kwalitatief minder en heeft ook nog eens geen ervaring in de Eredivisie. Lamprou is na Onana de beste keeper van Ajax, daar kan ten Hag niks aan veranderen.
 
hansje1969
 
15
20 januari 2019 om 22:17
Jammer, ik had gehoopt met 4-3 weg te komen en dat de signalen waren afgegeven dat deze keeper je te veel punten gaat kosten. Maar helaas.... Tadic mag het boete kleed ook zelf een beetje aantrekken. Kom je voor rust op 4-1 dan is de wedstrijd waarschijnlijk gelopen. Maar ook met 3-1 mag je het niet weggeven. Maar je mag als Ajax zijnde verwachten dat je een normale keeper kan opstellen als je eerste keeper uitvalt. Dit kan weleens een hele dure misser zijn van het TH als je deze twee punten op het laatst te kort komt. Daar zouden ook concequenties aan verbonden moeten worden,
 
voetballi
 
3
20 januari 2019 om 22:20
Denk dat je dit eerder dolberg kan aanrekenen, je speelt gewoon met 10 man hij kan geen bal meer vasthouden. In de cl gewoon starten met tadic in de spits, zie het niet meer goedkomen met dolberg
 
hansje1969
 
13
20 januari 2019 om 22:25
Ik speel graag zoals we in het begin speelde. Met Neres ipv van van der beek. En met Huntelaar ipv Dolberg.
 
JohnQ
 
3
20 januari 2019 om 23:19
Je geeft nu alleen het TH de schuld maar de trainer bepaald toch de pikorde van de keepers? Is van Leer niet als 3e keeper weggestuurd? En verder had je zelfs met deze keeper geen punten verspeeld als je gewoon met verdedigers had gespeeld. Neres wissel zetten is ook lachwekkend. Er zijn meerdere verantwoordelijk voor dit gelijkspel, maar hoofdverantwoordelijke blijft Ten Hag. Die heeft gewoon een prima selectie ter beschikking en heeft echt lopen blunderen. Sinkgraven als linksback is echt lachwekkend, dat was het al onder Bosz.
 
pro2312
 
3
21 januari 2019 om 00:41
Als we 2 weken verder waren had hij wsl ook voor Magallan gekozen en Blind op linksback. Het erge is gewoon dat ik vandaag voor de wedstrijd nog tegen mn broer zei, dat het niet uit moet maken dat Lamprou keept. We zouden toch wel 4 goals maken, en dan win je 998 van de 1000 wedstrijden ook gewoon. Laatste keer 4 scoren en niet winnen.. Utrecht uit? 6-4.
 
SpeedyAFC
 
3
21 januari 2019 om 01:59
@hanske1969 De beslissing om van Leer uit te lenen aan NAC is niet door Overmars alleen genomen. En net zoals je zegt, Tadic moet die penalty gewoon maken.
 
hansje1969
 
0
21 januari 2019 om 05:44
Des al niet te min weer een ondoordachte en stupide beslissing weer. Hoe lang komt hij er nog mee weg?
 
SpeedyAFC
 
0
21 januari 2019 om 09:51
Maar weet jij of Overmars die beslissing heeft genomen? Of was het de trainer? Of was iedereen het er mee eens? Ajax wil ook spelers voor de toekomst ontwikkelen, dus ook Benjamin klaarstomen om het over te nemen van Lamprou. Achteraf vind ik het ook een foute beslissing, je moet je beste tweede keeper niet uitlenen. Maar ja, dat is achteraf.
 
Patroo
 
18
20 januari 2019 om 22:18
Lamprou is gewoon schuldig aan de 2e en 3e goal. En als de scheids gewoon goed was, was hij ook nog schuldig aan de penalty voor Heerenveen. Het is gewoon hopen dat Onana en Tagliafico de rest van het seizoen gewoon fit blijven, want hiermee lig je heel snel uit alle drie competities. Ik zou eerder nog Van der Sar competitiegerechtigd maken, lijkt me op zijn 50e nog steeds een betere keeper dan Lamprou.
 
almere67
 
14
20 januari 2019 om 22:29
Tadic had gewoon die strafschop erin moeten knallen klaar dan staat het 4-1 met de rust en was Heereveen echt wel gebroken. Heereveen had wel recht op een strafschop dat wel en Ajax had ook een paar kansen zeg. Snap het niet PSV gelijk dan knal je er toch in om te pot te winnen
 
siab
 
6
20 januari 2019 om 22:37
Wober.. Had je nu nog maar Wober gehad.. Tuurlijk achteraf makkelijk praten maar als zou voor een brede bank gaan en dan laat je Wober gaan terwijl hij 9/10 wedstrijden gewoon goed speelt. Had hem gehouden en je had een verdediger gehad die niet hoefde te wennen. Had hem vandaag in de verdediging gezet en blind op links.. Onbegrijpelijk als je na 900 dagen weer koploper kan worden dit overkomt. Doodzonde. En toch ook weer des Ajax. Ik mag aannemen dat er nu niemand meer verkocht word, er is geld zat en die bank ga je nodig hebben.
 
Benzema.
 
3
21 januari 2019 om 00:10
Natuurlijk. Met Wober had Ajax hier makkelijk gewonnen haha. Nee jongen, Wober is ook verre van een topper en had hier geen puntverlies gekomen.
 
LeidseHood
 
0
21 januari 2019 om 13:09
Nou ik ben echt niet een Wober fan per se (wel een sympathieke gast verder), maar Wober voor Sinkgraven had een groot verschil gemaakt. Sinkgraven zat er bij 2 goals naast. Natuurlijk was het meer de fout van Lamprou (en had Tadic die penalty moeten maken en laat Tadic zijn man lopen bij de 4-4).
 
Supportert
 
20
20 januari 2019 om 22:47
Ik ga iets zeggen waar mensen boos om worden, maar doe het toch!! Ajax speelt vaak helemaal niet zo goed als het lijkt.. De tegenstander is gewoon erg zwak! Als je kijkt hoe de Ligt die goal mag maken!! Zo maken ze er heel veel. Zeker, Ajax is een super goede ploeg, met wereldspeler, maar te vaak gaat het ze met 80% al lukken. Als een tegenstander een keer 110% geeft zoals vandaag, dan hebben ze het ineens moeilijk! En geef nou niet Lamprou overal de schuld van!! Middenveld en verdediging liet het erg afweten!
 
ninjakai
 
9
20 januari 2019 om 23:03
Ik ga je iets zeggen wat je niet leuk vind. Ajax kan wekelijks zo spelen, meer is niet nodig. Had onana op doel gestaan dan was het hooguit 4 - 2 geworden (waarschijnlijk gewoon 4 - 0). Zo geweldig was het namelijk niet ingeschoten allemaal. Sterker nog op 80% hadden ze gewoon gewonnen. Stond namelijk 3-1. Ze wilden nog meer aanvallen en nog meer scoren, had de boel de boel gelaten en Heerenveen had niets gecreëerd. Alle kansen van Heerenveen kwamen voort uit counters of hoekschoppen na counters. Had Ajax lekker moeten doen. Gewoon 8 man achter de bal houden, Tadic eraf voor Neres en Huntelaar aanspeelpunt. Nee in plaats daarvan bleven ze aanvallen. Zo bang waren ze voor tegengoals dat ze maar op zoek bleven gaan naar goals. Helemaal na de 3-2 en de 4-3 zag je dat extreem goed.
 
foebele
 
0
20 januari 2019 om 23:32
Mooie analyse, ik heb zelf de wedstrijd niet geheel gezien. Maar naar aanleiding van jouw post zou je dus kunnen zeggen dat jet tactisch niet goed is ingevuld vandaag.
 
bombanera99
 
5
20 januari 2019 om 23:08
Je moet je niets aantrekken van andere mensen als je je oprechte mening wilt geven. Je moet geen sociaal wenselijke antwoorden geven maar gewoon eerlijk je mening geven. Dat is het beste voor iedereen en voor de discussie en niet toegeven aan druk van anderen die jouw mening willen beheersen. Ajax heeft veel spelers die een goede balbehandeling hebben met een hoge handelingssnelheid. Je kan niet ontkennen dat Ajax geen goed elftal aan de bal heeft. Maar ze zijn zwak zonder bal. Elke keer als ze tegen teams spelen met snelle flankspelers (PSV en Bayern) en diepte zijn ze zo onzettend kwetsbaar. De Ligt word sowieso overschat. Veel jonge spelers worden beter gemaakt en beoordeeld op basis van potentie in de toekomst wat gewoon blind gokken is. Dit is niet iets wat alleen bij Ajax gebeurt maar dit zit in de menselijke aard om jonge spelers waar je een zwak voor hebt beoordeelt op grond van potentie en niet op grond van huidig niveau. Jonge spelers worden altijd beter gemaakt dan ze zijn. Fouten worden altijd toegeschreven aan 'jeugdigheid'. Ajax wil controle en wedstrijden beheersen en als ze de druk op de ketel met pressing niet lukt, valt alles als een kaartenhuis in elkaar. Want dan moet het hele elftal omschakelen omdat de tegenstander onder de druk uitkomt. Ajax is zonder bal en omschakeling zwak en daardoor hebben ze het ontzettend moeilijk met teams met snelle buitenspelers met constante dreiging die het veld lang houden.
 
pro2312
 
1
21 januari 2019 om 00:48
Wat een onzin. Ajax speelt dit seizoen vrijwel iedere tegenstander kapot. Spelen nu een keer gelijk ondanks dat je 4x scoort. Die kans is vrij klein dat je dan niet wint. Vlak voor rust de pingel scoren en het was wsl weer 6 a 7-1 geworden. En lekker boeie trouwens dat we soms makkelijk goals weg geven. Ik win liever 20x 5-3 dan 20x 2-0. Het is dat PSV ook gemakkelijk zoveel punten heeft. Want in vele andere seizoenen zou Ajax nu nog met 6p voorsprong bovenaan hebben gestaan.
 
RamonDore
 
0
20 januari 2019 om 23:04
Ik zeg net in andere reactie: Vd beek of schone moet de keuze zijn en dan zyech op het middenveld! Neres naar de buitenkomen! Vandaag is zyech niet in zn kracht benut en dat mag gewoon niet!
 
foebele
 
9
20 januari 2019 om 23:29
Ik hoor vaak dat Ajax de meest brede selectie heeft. Het is wel opvallend dat het gemis van een van de sterkhouders totaal niet kan worden opgevangen. Vandaag Onana, eerder al het ontbreken van de ligt tegen PSV.
 
Barca fcg
 
3
21 januari 2019 om 00:22
Iedereen zegt wel dat het verlies van Ajax aan Lamprou heeft gelegen, maar de verdediging greep bij 3 van de 4 goals ook niet goed in..
 
JoeyhPSV
 
5
21 januari 2019 om 01:35
Tadic was vandaag ook niet best. Schiet de penalty veel te nonchalant in en laat Pierie lopen bij de 4-4. Geweldige voetballer maar nog altijd wisselvallig.
 
LeidseHood
 
0
21 januari 2019 om 13:12
Zeker! Tadic, Lamprou en Sinkgraven met individuele fouten. Maar als team was het ook niet goed genoeg: Dolberg deed niet mee, De Ligt en Blind niet soeverein, Ziyech ongelukkig (ook wat frustratie soms) en Van de Beek ook bijna onzichtbaar. Vond Mazraoui nog wel goed en Blind op momenten aan de bal wel prima. Ook Ziyech liet mooie dingen zien, maar was wisselvallig.
 
Bossie
 
0
21 januari 2019 om 03:49
Gewoon slecht van Ajax, dit. Mag niet gebeuren. Om dit te voorkomen had Ajax juist spelers zo als hem en Blind aan getrokken. Spelers met ervaring die het team bij de hand konden nemen. Het is niet alleen dat je zelf goed speelt van dit soort spelers verwacht je dat ze het team beter en volwassenen laten spelen.. Dit soort wedstrijden laat zien dat je niks geleerd hebt van het verleden. Twee keer thuis op voorsprong met de wetenschap dat je de koppositie kan pakken. Gewoon weg gefaald
 
Bergkamp2
 
1
21 januari 2019 om 05:43
Ajax was niet groots, maar met Onana was het zeker geen 4-4 geworden. Daarnaast stond de restverdediging gewoon drama vandaag. Elke counter werd een 2 tegen 2. Lammers is trouwens wel echt een talent. Die jongen liet hele mooie dingen zien. Ajax mag van geluk spreken dat de arbitrage op onze hand was, anders had je deze westrijd nog verloren ook.