Theo Janssen pleit voor opvallende wissel in Ajax-opstelling tegen Dortmund
Maandag, 18 oktober 2021 om 07:05

Theo Janssen zou Steven Berghuis dinsdag niet opstellen bij Ajax tegen Borussia Dortmund. De Oranje-international maakte de afgelopen maanden indruk als nummer tien bij de Amsterdammers en was op die positie in de Champions League trefzeker tegen Sporting Portugal en Besiktas. Gevraagd naar zijn favoriete opstelling van Ajax tegen Dortmund, laat Janssen Davy Klaassen terugkeren als aanvallende middenvelder, terwijl de rechtsbuitenpositie wordt ingevuld door Antony.

Klaassen ontbrak in de eerste twee groepswedstrijden van de Champions League door een liesblessure die hij had overgehouden aan de interlandperiode met het Nederlands elftal. Berghuis nam zijn rol als aanvallende middenvelder over en deed dat naar behoren. In de gewonnen wedstrijden tegen Sporting (1-5) en Besiktas (2-0) was Berghuis van grote waarde met in totaal twee doelpunten en een assist.

Op 25 september keerde Klaassen weer terug in de wedstrijdselectie bij Ajax tegen FC Groningen (3-0 winst). Erik ten Hag gaf toen nog de voorkeur aan Berghuis in de rol van aanvallende middenvelder en ook tegen Besiktas en FC Utrecht (0-1 verlies) was de rolverdeling hetzelfde. Afgelopen zaterdag in de met 0-2 gewonnen uitwedstrijd tegen sc Heerenveen keerde Klaassen terug op zijn positie, terwijl Berghuis in Friesland als rechtsbuiten speelde. Dat had vooral te maken met de afwezigheid van Antony en Edson Álvarez, die vanwege interlandverplichtingen te laat terugkeerden uit Zuid-Amerika.

Aanstaande dinsdag wacht Ajax de confrontatie met Borussia Dortmund in de Champions League. Janssen zou in dat duel Klaassen de voorkeur geven boven Berghuis. "Ik vind dat je gewoon terug moet naar het vertrouwde", zei hij zondagavond bij Studio Voetbal. Hij benadrukt dat 'balans op het middenveld' volgens hem belangrijk is tegen de Duitse topclub. Presentator Sjoerd van Ramshorst merkt op dat Janssen Berghuis uit de basis heeft gehaald. "Ja, maar Antony in de vorm die hij heeft", reageert Janssen, als hij wordt onderbroken door Van Ramshorst.

"En Berghuis op tien dan?", aldus de presentator. "In de Nederlandse competitie zeker, doen", zegt de oud-Ajacied. "Daar is hij echt een heel goede speler op tien. Maar in Europees verband vind ik Klaassen, ook in verdedigend opzicht, beter. Klaassen heeft natuurlijk zijn loopacties en Berghuis is toch heel veel aan het zoeken. Hij wijkt heel veel uit naar de zijkant als hij op tien speelt. Hij komt vaak bij Antony in de buurt voetballen. Ik zie dan eigenlijk toch liever een echte tien."

Van Ramshorst: "Ik denk dat Rafael zijn tv nu uit het raam heeft gegooid", doelde de presentator op Rafael van der Vaart, doorgaans tafelgast bij het voetbalpraatprogramma maar zondagavond niet van de partij. De oud-international liet de afgelopen weken meermaals weten onder de indruk te zijn van Berghuis, ook in zijn rol als aanvallende middenvelder. "Vanwege het feit dat hij voor de balans kiest?", vroeg Pierre van Hooijdonk zich vervolgens lachend hardop af. De wedstrijd tussen Ajax en Borussia Dortmund in de Johan Cruijff ArenA begint dinsdagavond om 21.00 uur.

Opstelling Ajax tegen Borussia Dortmund volgens Theo Janssen: Pasveer; Mazraoui, Timber, Martínez, Blind; Álvarez, Klaassen, Gravenberch; Antony, Haller, Tadic.

Meer nieuws
   
23:55
23:55
Clarence Seedorf: van wereldster tot onbegrepen fenomeen in Nederland
112
   
23:48
23:48
Real Madrid schiet worstelende Karim Benzema uit het niets te hulp
2
   
23:36
23:36
'Ik vind Mark van Bommel naar Feyenoord wel een spannende gedachte'
1
   
22:55
22:55
Dortmund houdt PSG en Mbappé in toom en mag dromen van CL-finale
64
   
22:53
22:53
Chris Woerts ziet Ajax 'hele goede keuze maken' op bestuurlijk vlak
11
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (35)

 
NIO EV
 
21
18 oktober 2021 om 07:21
Ik vind dat het koppeltje Haller Klaassen niet goed werkt. Ze lopen elkaar vaak in de weg. Berghuis loopt slimmer. Verdedigend zal Klaassen wel beter zijn.
 
De Toekomst
 
6
18 oktober 2021 om 07:26
En is Haller heilig? Ik zou gaan voor Klaassen in combinatie met Tadic en op links dan Daramy of Neres. Tadic, Haller en Klaassen wordt te statisch, maar er zijn uitstekende combinaties te maken. Met Tadic en Klaassen heb je twee spelers die elkaar uitstekend aanvoelen/aanvullen, erg doelgericht zijn en ook fysiek sterk. Daarnaast kunnen zij anderen beter laten spelen. En zeker in dat opzicht is Tadic in de spits een absolute verrijking ten opzichte van Antony en Daramy. Daarnaast leveren die 2 buitenspelers ook in defensief opzicht veel arbeid, hebben ze een actie en zijn redelijk doelgericht. Ook kunnen we dan beter counteren. Ik zou het wel weten in ieder geval.
 
stambec
 
47
18 oktober 2021 om 07:34
op zich wel vreemd op de spits met 5 goals eruit te halen. ik zou lekker zo doorgaan zoals het gaat. Davy nog even banken dus, zijn tijd komt wel
 
Ijsmuts
 
19
18 oktober 2021 om 07:36
Ik ben de laatste die roept dat je een spits alleen op zn goals af moet rekenen, maar is 5 in de champions league niet voldoende voor wat meer krediet en een basisplaats in die competitie?
 
KokkieAFCA0341
 
14
18 oktober 2021 om 07:37
Daarentegen kan je ook weer zeggen dat het aanvallend een heel stuk beter liep met Berguis op 10 en Klaassen uit de basis, afgelopen zaterdag was het spel weer redelijk stroperig, ik zou zelf ook voor Berghuis gaan op 10, die werkt zichzelf ook de pleuris en scoort ook makkelijk
 
NIO EV
 
7
18 oktober 2021 om 07:44
Daramy heeft nog geen 1 keer 90 minuten vol gemaakt en dan wil je hem opstellen tegen Dortmund?
 
ninjakai
 
4
18 oktober 2021 om 08:11
Nope. Berghuis is zijn krediet bij mij kwijt. Alle wedstrijden dat het moeilijk ging wist hij niet een keer het verschil te maken en deelde hij in de malaise. Dan zit je automatisch op de bank. En ben je niet meer dan een leuke aanvulling voir de selectie. Zeker geen basisspeler. Klaassen is Mr 1-0 juist in de lastige wedstrijden. Haller heeft Ajax inmiddels ook al en paar keer over een dojd punt geholpen. Tadic heeft zelf in de vervelende wedstrijden balken pan klaar gelegd die gemist werden door de rest. Antony is on fire en ook vorig seizoen gewoon mega belangrijk geweest op moeilijke momenten (bv met 10 man tegen Sparta alsnog 3 punten) En zelfs good old Neres heeft Ajax over dode punten heen geholpen. Ultieme vb 2e helft Heerenveen. Het was namelijk berghuis uit de basis voor Neres. Klaassen stond vervolgens gewoon op 10 en stond weer klaar om die kopbal van Neres erin te rammen mocht die toevallig op de paal terecht gekomen zijn. Berghuis werkt zichzelf helemaal niet de pleuris. Laat steeds vaker een mannetje lopen en begint meer en meer risico in zijn spel te leggen, maar dan zonder de Ziyech over mijn lijk mentaliteit die er bij balverlies gelijk boven op vloog. Berghuis lijkt onterecht in zichzelf te zijn gaan geloven. PSV voor de Jc schaal, Twente uit en Utrecht thuis. Al deze wedstrijden stond meneer basis, terwijl andere belangrijke spelers ontbraken. In een van de wedstrijden had je het verschil moeten maken om de status van vedette te krijgen. Nu is hij nummer 13 tot en met 21.
 
KokkieAFCA0341
 
22
18 oktober 2021 om 08:18
Dan kan je alle spelers wel op de bank zetten aangezien niemand het verschil kon maken in die lastige wedstrijden.. Tegen Utrecht was iedereen matig, Berghuis was die 1ste 2 wedstrijden in de CL ook gewoon belangrijk, tegen Heerenveen was Klaassen de slechtste man op het veld, het koppeltje Klaassen-Haller werkt naar mijn idee gewoon niet en ik zie liever een voetballer op 10 staan dan een werker, maar dat is smaken verschillen.. Het is eigelijk maar goed dat jij geen trainer bent want als je na 2 matige potjes al krediet kwijt bent dan hou je geen selectie meer over
 
Sulejmanii
 
16
18 oktober 2021 om 09:02
Kokkie 100% mee eens, laat Berghuis weer lekker op 10 starten. Hij werkt inderdaad ook de pleuris en net zo hard, en is de laatste tijd veel belangrijker geweest voor Ajax. Zeker op voetballend gebied.
 
skes14
 
14
18 oktober 2021 om 09:06
@ninjakai hahahah wat zeg jij nou!? Berghuis is zijn krediet bij je kwijtÂ….. Die gozer maakt zo een overstap, begint niet al te goed en is daarna in de meeste wedstrijden gewoon 1 van de betere bij Ajax. En dan reken jij hem af op een wedstrijdje die hij tussendoor niet goed heeft gespeld ofzo. Wat een lachertje.
 
rayvg
 
2
18 oktober 2021 om 09:37
Eigenlijk zou je Haller een contract tot 2065 moeten geven en nooit meer er uit halen want ja hij heeft er toch 5 in liggen in de cl! On: ik denk juist dat je tegen een tegenstander als dortmund meer aan berghuis hebt omdat je minder dicht tegen de goal van de tegenstander speelt en klaassen komt pas echt tot zijn recht rond dat gebied. Ondanks zijn goal vond ik berghuis een van de mindere tegen besiktas dat volledig in zakte. Naar mijn mening moet je klaassen dus opstellen tegen meer inzakkende teams ondanks dat hij verdedigend een stuk beter is dan berghuis, klaassen lijkt verder van de goal altijd opeens heel veel voetbal kwaliteiten in te leveren maar zodra een team in zakt zie je dat de korte combinatie gemist word van klaassen voor antony en tadic. Ook duikt hij altijd op de juist plek op naast de spits. Maar tegen een team met wat meer ruimte heb je echt veel meer aan de openingen van berghuis en zijn diepgang naast de wat statische spits (en buitenspeler tadic).
 
JanJansenvanRosendaal
 
0
19 oktober 2021 om 06:36
Had ik aan gedacht, lekker snel in de omschakeling en Tadic scoort ook wel.
 
burwatti
 
11
18 oktober 2021 om 07:51
Helemaal mee eens @nio. Ik hoop ook dat Ajax met Berghuis op 10 start, veel meer creativiteit en dreiging. Natuurlijk heeft Klaassen veel meer het loopvermogen en de felheid om gaten dicht te lopen maar toch zie ik liever verzorgder voetbal met meer variatie voorin.
 
Taxidriver213
 
0
18 oktober 2021 om 07:36
Klaassen ipv gravenberch. Begrijp me niet verkeerd, Ryan is een geweldig talent. Davy maakt echter zoveel minder fouten dat het logisch is.
 
HakimZiyach22
 
26
18 oktober 2021 om 07:38
Dan is de opbouw nog minder goed verzorgd. De enige die linkscentraal kan spelen is Kudus maar die is niet heel balvast en kent de automatismen nog niet. Gravenberch is te belangrijk en uniek voor dit Ajax, die zal niet snel banken.
 
straatvoetbal
 
8
18 oktober 2021 om 08:23
Nee, gewoon nee!
 
Sulejmanii
 
0
18 oktober 2021 om 09:04
Taxidriver zou ook nog kunnen, Gravenberch lijkt even wat uit vorm en erg nonchalant.
 
rayvg
 
8
18 oktober 2021 om 09:40
Klaassen op 6/8 was echt een verschrikking vorig jaar. Want ben ik blij dat ten hag hem daar snel heeft weggehaald, totaal andere speler toen hij weer op 10 kwam. Hoe snel zijn mensen dat weer vergeten?
 
caribbean
 
2
18 oktober 2021 om 10:21
Een Gravenberch uit vorm is altijd nog beter dan een Klaassen op 8. Klaassen is op zijn sterkst op de 10 positie, als je hem op andere posities gaat posteren heb je niks meer aan hem.
 
Bongiorno
 
2
18 oktober 2021 om 10:18
Nee man, Ajax wil 40 miljoen vangen voor Gravenberch en op dit punt zit dat er dik in als ie gewoon minuten blijft maken. Veel bijzonders doet ie niet, maar er zullen altijd mensen voor hem in de bres springen.
 
dreeee
 
0
18 oktober 2021 om 21:13
Als je Gravenberch er al uit zou willen halen dan niet voor Klaassen, die daar al geprobeerd is en niet geslaagd is, maar voor Blind om op linksback plek te maken voor Tagliafico. Beetje gif tegen (de aanvoer naar) Haaland. Als Blind op 8 zou spelen kan je juist goed met Klaassen achter Haller driehoekjes maken en ze kapot spelen. Maar Ten Hag gaat dat niet doen.
 
HakimZiyach22
 
9
18 oktober 2021 om 07:44
Vind Berghuis voorlopig de beste optie. Hij is bij 3 goals betrokken in 2 wedstrijden. Dan kan je het niet verkopen om hem op de bank te laten vind ik. Straks verpest je z'n vorm. Klaassen komt echt wel aan genoeg minuten en de goals komen dan ook wel weer, maar ik zou Berghuis nu even laten starten. Ook hij zal wel een dip krijgen binnenkort en dan moet Klaassen klaarstaan. De ploeg is ook meer gewend aan het raken met Berghuis als 10. Wel denk ik dat deze wedstrijd niet ideaal is voor Haller en meer voor twee echt snelle vleugels. Ik verwacht zeker wel een kleine aanpassing van ten Hag, stiekem hoop ik op Daramy/neres en dan Tadic en Antony. Maar ook dat kun je moeilijk verkopen aan Haller. Ik denk dus een ongewijzigde basis. Misschien Blind op de bank, al verwacht ik dat ook niet.
 
Sulejmanii
 
3
18 oktober 2021 om 09:05
Hakim eens, het zal er om spannen zou zomaar kunnen wat je zegt. Ik hoop dat Berghuis de kans op 10 krijgt iig. Ik ben benieuwd wat Ten Hag uit de hoge hoed tovert.
 
SPettersson
 
14
18 oktober 2021 om 08:18
Gelet op de snelheid voorin bij Dortmund voorin zou ik in deze wedstrijd Blind reserve zetten en Nico laten spelen. Die kan met zijn snelheid en felheid nog veel repareren. Dan kun je Blind inbrengen in de tweede helft als de ruimtes groter worden en Blind met een pass vooruit iemand kan vrijzetten.
 
Kilum
 
6
18 oktober 2021 om 09:29
Of Blind op de plek van Gravenberch. Dat is verdedigend stabieler. En hij kan ook een goeie pass geven. En dan heb je met Nous, Timber, Martinez en Tagliafico nog wat snelheid achterin.
 
rayvg
 
0
18 oktober 2021 om 09:46
Blind vind ik vaak tegenvallen om het middenveld, ben fan van hem als cv maar op middenveld lijkt hij altijd gewoon zn man te laten lopen en lijkt het te weinig tijd te krijgen voor zn pass die hij will geven en maakt hij het middenveld veelste statisch als je het mij vraagt. Als Linksback lijkt hij zn draai weer te hebben gevonden bij nederland en hier. Maar goed Nico blijft voor mij de beste optie. Voor mij is het echt blind VS martinez en daar zou blind voor mij net aan winnen omdat hij iets speciaals heeft met zijn doordekken en pass. Als je gravenberch er dan uit wil hallen zou ik eerder martinez daar zetten want ik vind cvm nog altijs martinez zn beste positie! Die legte altijd lekkere balletjes over de verdediging heen en draaide altijd kort weg bij zn man.
 
 
0
18 oktober 2021 om 11:26
Litmanen, Siem, Davy en Donny blinken allemaal niet uit in creativiteit. Dus ajax speelt al heel lang zonder creatieve 10.
 
 
0
18 oktober 2021 om 11:27
Litmanen, Siem, Davy en Donny blinken allemaal niet uit in creativiteit. Dus ajax speelt al heel lang zonder creatieve 10.
 
Django10
 
1
18 oktober 2021 om 09:44
Klaassen gewoon als supersub gebruiken, want je hebt toch ook een sterke bank nodig. Haller in de spits, Tadic en Antony op de vleugels en Berghuis op de tien. Kan je Klaassen en Neres laten invallen, mocht het nodig zijn.
 
Die Knappen
 
1
18 oktober 2021 om 09:50
Waarom gaat de discussie niet over Blind, die eigenlijk moeite heeft om nog aan te pikken. Zeker in internationale wedstrijden.
 
MrKrillin
 
0
18 oktober 2021 om 10:09
Eens, Taglifico met zijn snelheid en felheid lijkt mij betere optie dan Blind. Die moet minder heilig worden. Voegt met zijn voetbal veel toe, maar tegen Dortmund uit zou ik even wat anders proberen. Ook Gravenberch waar ik gecharmeerd van ben, mag wel even wedstrijd skippen. Zet Klaassen daar naast Alvarez.
 
Sanderr
 
2
18 oktober 2021 om 10:37
Omdat Blind de afgelopen duels gewoon uitstekend speelt, tegen Heerenveen en ook de interlands bij Oranje. Utrecht was het collectief matig (dus ook van Blind inderdaad) maar ook daarvoor was hij gewoon prima. In de CL zowel tegen Besiktas als tegen Sporting ook prima. Er wordt veel gepapegaaid als het over Blind gaat, zoveel moeite heeft hij juist niet om aan te pikken. Nico heeft zichzelf door wederom een domme rode kaart even buitenspel gezet en -helaas voor Tagliafico- heeft Blind dat gat geruisloos gedicht op linksback..
 
Bongiorno
 
1
18 oktober 2021 om 10:25
Klaassen heeft een hele carriere achter de rug en op elke positie op het middenveld gespeeld, en uiteindelijk komt het erop neer dat ie gewoon altijd de schaduwspits was die hij in de jeugd ook was- te weinig creatief als 10 en te langzaam en te klein voor een out-and-out spits. Het is jammer voor Klaassen, maar Berghuis heeft laten zien beter op 10 te zijn. Die legt mooi een diepe lange bal neer in de ruimte voor Tadic of Antony, die trekken hem breed voor Haller of Haller tuimelt over z'n eigen voeten en dan schiet Berghuis hem er zo zelf in. Klaassen moet je eigenlijk in de wedstrijd gooien als je achter staat, en hem dan gewoon als tweede spits gebruiken in dienst van, bijvoorbeeld, een Haller. Maar Berghuis heeft op die 10 positie duidelijk laten zien dat hij daar op Ajax-niveau de overduidelijke kwaliteiten voor heeft. Het is niks direct ten nadele van Klaassen, maar het slaat gewoon nergens op zoveel techniek en creativiteit in te leveren als dat precies is wat een spits als Haller en buitenspelers als Neres en Antony nodig hebben.