Twaalfjarige blijft scoren bij Dortmund: 'We twijfelen niet over zijn leeftijd'
Vrijdag, 20 oktober 2017 om 22:00

Met pen en papier in de hand en tientallen scouts hijgend in de nek struint Voetbalzone wekelijks de internationale velden af. Wie zijn de sterren van de toekomst, welke talenten moeten absoluut in de gaten worden gehouden? Ons volgende doelwit: Youssoufa Moukoko, de twaalfjarige van Borussia Dortmund die vriend en vijand blijft verbazen.

Door Chris Meijer

De Kohlenpott-derby tussen Schalke 04 Onder-17 en Borussia Dortmund Onder-17 lijkt zes minuten voor tijd beslist als Mick Gudra die Königsblauen op een 4-1 voorsprong zet. In het restant van de wedstrijd gebeurt echter het onmogelijke: die Borussen komen terug tot 4-4 en de grote man aan de zijde van de bezoekers is Youssoufa Moukoko, die met twee doelpunten een behoorlijk aandeel heeft in de inhaalslag. De treffers betekenen alweer zijn achttiende en negentiende doelpunt voor Borussia Dortmund Onder-17.

Moukoko heeft slechts negen wedstrijden nodig om tot dit aantal te komen, maar de statistieken zijn niet het meest indrukwekkende aan de spits. Dat is namelijk zijn leeftijd. Moukoko zag het levenslicht op 20 november 2004 in het Kameroense Yaoundé en is dus twaalf jaar oud. Vorig seizoen scoorde Moukoko 33 keer in 21 wedstrijden voor de Onder-15, dat mede daardoor kampioen in de Regionalliga West werd. Zijn prestaties bleven niet onopgemerkt bij de Duitse bond, want de spits speelde reeds interlands voor Duitsland Onder-16. In vier interlands maakte hij drie doelpunten, tegen Oostenrijk en België.

Twijfels
Borussia Dortmund besloot Moukoko vervroegd door te schuiven naar de Onder-17, maar ook daar maakt hij al de nodige indruk. Zóveel indruk dat er twijfels zijn ontstaan over zijn leeftijd; critici twijfelen of Moukoko wel echt twaalf jaar oud is. "Ik kan me voorstellen dat hij ouder wordt geschat. Misschien is hij ook wel één of twee jaar ouder. Maar hij is in ieder geval nog geen zeventien", voedde Ingo Preuss, teammanager van de Onder-23, de twijfel in gesprek met Spox.

"Hij kan er in ieder geval niks aan doen. Ik heb een dertienjarige bij Bayern München gezien die ook achttien jaar oud leek, maar over hem werd niks geschreven. Simpelweg omdat hij niks bijzonders presteerde", aldus Preuss. Vader Joseph Moukoko (66) nam zijn zoon in 2014 mee naar Duitsland. Hij is al 25 jaar staatsburger van Duitsland en gaf Youssoufa daarom bij zijn geboorte direct aan bij het Duitse consulaat in Yaoundé. "Hij kan niet ouder zijn, zijn moeder Marie is maar 28 jaar. We hebben een Duitse geboorteakte", zei vader Moukoko in april tegenover Duitse media. Die Welt probeerde daar bewijs voor te vinden, maar kreeg via de Duitse ambassade in Kameroen geen geboorteakte van Moukoko in handen.

"We hebben de aktes van zowel Kameroen als Duitsland", reageerde Sascha Fligge, mediadirecteur bij die Borussen, tegenover SID. Overigens heeft een districtskantoor in Hamburg wel een geboorteakte kunnen overleggen aan Die Welt. Een woordvoerder bevestigde tegenover die krant dat Moukoko in 2016 zijn Duitse geboorteakte heeft ontvangen. Iemand krijgt zijn Duitse geboorteakte alleen als de autoriteiten het origineel hebben ontvangen uit het geboorteland, inclusief een goedgekeurde vertaling ervan.

Lars Ricken, jeugdcoördinator bij Dortmund, ergerde zich dan ook aan de speculaties over de leeftijd van Moukoko. "Hij is echt twaalf jaar, daar twijfelen we niet aan. Het is gewoon een feit. Wij vinden dat hij gezien zijn niveau al bij Onder-17 thuishoort. Hij speelt in een erg goed team, zijn ploeggenoten hebben ook veel kwaliteiten", zei de oud-speler van die Borussen in gesprek met Ruhr Nachrichten. Ook bij de Duitse bond (DFB) is er geen twijfel over de leeftijd van Moukoko. "We hebben al verschillende gesprekken gehad met Borussia Dortmund. Er is geen enkele reden om te twijfelen aan zijn leeftijd. Talenten als Moukoko komen niet vaak voor en de weg die hij nu aflegt moet dus niet per se geïmiteerd worden. Voor de ontwikkeling van een speler is het vaak niet goed dat hij overgeheveld wordt naar een oudere groep."

Indrukwekkende cijfers
Ondertussen gaat Moukoko onverstoorbaar door met doelpunten maken, iets wat hij al doet sinds hij op de Duitse velden speelt. In het seizoen 2015/16 kwam de spits bij St. Pauli terecht en daar liet hij op elfjarige leeftijd al verbluffende dingen zien. In de Onder-15 van de club uit Hamburg scoorde hij 21 keer in 12 wedstrijden, waarmee hij een overgang naar Borussia Dortmund verdiende. Inmiddels speelt hij dus alweer een leeftijdscategorie hoger en dit seizoen scoorde hij pas in één wedstrijd niet. Borussia Dortmund is koploper in de Bundesliga West B-junioren, met 25 punten uit 9 wedstrijden. Alleen op bezoek bij Schalke 04 werden tot dusver punten verloren. Rene Biskup van die Königsblauen maakte tot dusver acht doelpunten, elf treffers minder dan competitietopscorer Moukoko.

De cijfers van Youssoufa Moukoko bij Borussia Dortmund Onder-17.

"Youssoufa is een fantastische jongen. Het is iedere dag een genot om met hem te werken. Youssoufa kan zich meten met de andere jongens. Het zou niet eerlijk zijn als we hem bij de Onder-15 laten spelen. Het is altijd fijn om een speler te hebben die nog vier jaar mee kan in je ploeg", sprak Sebastian Geppert, trainer van Borussia Dortmund Onder-17, tegenover Die Welt. Hoeveel er over veel Moukoko gesproken is, was er van de hoofdpersoon zelf tot dusver niks te horen. Borussia Dortmund en de DFB besloten samen dat Moukoko nog even geen interviews hoeft te geven, deels om hem uit de wind te houden.

Als Moukoko zo doorgaat, zou hij in ieder geval zomaar de jongste debutant ooit kunnen worden bij Borussia Dortmund. Nu is dat nog Nuri Sahin, die met zestien jaar en elf maanden zijn eerste wedstrijd voor die Borussen speelde. Moukoko heeft nog precies vier jaar om dit record te breken en voorlopig lijkt niks hem te kunnen stoppen.

Naam: Youssoufa Moukoko
Geboortedatum: 24 november 2004
Club: Borussia Dortmund
Positie: spits
Sterke punten: versnelling, doelgerichtheid, techniek, dribbel

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
6
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (61)

 
Wazebey
 
47
20 oktober 2017 om 09:41
Dan mag je wel 12 jaar zij en nu bovengemiddeld pieken maar wat gaat er gebeuren als hij straks 18 is? Het lijkt dus alsof hij enkel is aangenomen omdat hij fysiek verder is dan zijn leeftijdsgenoten. Daar kan je nu prijzen mee pakken maar het is absoluut geen garantie voor de toekomst.
 
Primetime
 
11
20 oktober 2017 om 10:16
Als ie nu al zo erg voorloopt dan zal hij altijd wel een voorsprong blijven behouden. Alleen qua lengte zal het dan wat minder worden maar daar heeft ie nu in de -17 ook geen echt voordeel van
 
jochempie
 
43
20 oktober 2017 om 10:33
Bij de senioren is die fysieke voorsprong wel weg. Zou niet het eerste supertalent zijn dat bij de mannen geen bal meer raakt. Tijd zal het leren
 
memphisdepay
 
13
20 oktober 2017 om 11:36
Hij heeft helemaal geen fysieke voorsprong. Als je het filmpje bekijkt speelt die tegen jongens die net zo groot als hem zijn. Hij is alleen wel snel en sterk maar dat zijn de meeste donkere buitenspelers.
 
Saaff
 
15
20 oktober 2017 om 11:44
Hij is overigens ook gewoon een spits, zoek een paar filmpjes op he ziet hem altijd goed staan en tikt intikkers en rebounds er snel in. Het is niet alsof die jongen alleen fysieke duels in gaat, kop goals hier en daar maakt en zijn tegenstanders op fysiek weg blaast.
 
eenopinie
 
0
21 oktober 2017 om 10:18
Ik heb in de jeugd tegen Ajax met Brutil Hose gespeeld. Dat was exact hetzelfde. Die gozer was op jonge leeftijd zo ongelooflijk sterk dat hij vanaf de aftrap kon scoren zonder dat je hem van de bal af kreeg. Laat staan dat je hem omver kreeg met een overtreding. Maar op het moment dat hij tegen mannen van 30 kwam te spelen was hij dat fysieke voordeel kwijt en bleek hij technisch onvoldoende onderlegt. Kortom, ik moet het nog maar zien. Dat hij het leuk doet tegen oudere jeugd is aardig, maar het blijft jeugd. Laat hem over een paar jaar eerst maar eens tegen mannen spelen, kijken hoe hij dat op pakt.
 
Saaff
 
8
20 oktober 2017 om 11:43
Zal vast wel aan zijn fysiek liggen hoe die al die spelers kapot kapt, uitspeelt en scoort. Verder is hij niet de langste van zijn team en ook niet de grootste maar toch zulke cijfers.
 
mikebiker
 
3
20 oktober 2017 om 14:01
Nee dat zie je verkeerd. Waarschijnlijk twijfelden ze ook aan zijn leeftijd maar vonden ze hem zo goed dat ze hem het voordeel van de twijfel hebben gegeven.
 
Thierryer
 
2
20 oktober 2017 om 17:56
Ik hoop niet dat hij 18 is dan was zn moeder 10 toen ze het met oude vent deed.
 
Groninger020
 
29
20 oktober 2017 om 09:43
Je ziet dat wel vaker dat van origine Afrikaanse jongens veel eerder volwassen zijn, waardoor ze op spectaculair jonge leeftijd al met ouderen mee kunnen doen. Of ze vervolgens ook echt mee kunnen moet maar blijken, zie ook bijvoorbeeld Freddy Adu.
 
Primetime
 
18
20 oktober 2017 om 10:13
De jeugd van Dortmund/duitsland en een Amerikaanse voetbalclub is toch wel een enorm verschil
 
atleticofc
 
13
20 oktober 2017 om 11:14
Gaat er om dat het om twee spelers van Afrikaanse komaf gaat, en beide werden bestempeld als supertalent.
 
Primetime
 
4
20 oktober 2017 om 11:28
In Amerika is het niveau zo laag dat het niks zegt. Pak een matige speler van ajax -15 en hij zou ook uitblinken in de -19 in amerika. Adu heeft het aanbod gekregen om naar Europa te gaan toen die 14 was maar hij had geweigerd. Ik ben ervan overtuigd dat hij dan al door de mand zou vallen
 
Saaff
 
7
20 oktober 2017 om 11:47
Verdiep je meer in die jongen, die jongen zou niet eerder weg gaan omdat hij het gezicht van Amerika was toen. Die jongen hebben ze kapot gemaakt door haast nooit met zijn team te laten trainen maar aan de andere kant van Amerika, reclames en allemaal andere sponsor dingen te laten doen.
 
mikebiker
 
4
20 oktober 2017 om 14:03
Volgens mij is Adu gewoon in Amerika opgegroeid.
 
Arnhem1979
 
151
20 oktober 2017 om 09:46
Lekkere vader zeg! Vader 66 en moeder 28! Word niet eens besproken dat vader met een kind heeft liggen rotzooien toen ze zwanger werd!
 
Groninger020
 
13
20 oktober 2017 om 09:50
Is wel wat aan de jonge kant inderdaad. Maar kan deze jongen natuurlijk niets aan doen, dus lijkt me logisch dat daar niet alle aandacht naar uit gaat.
 
Arnhem1979
 
85
20 oktober 2017 om 09:52
Nou niet echt logisch! Wel wat aan de jonge kant??? Die smeerlap pakt een kind!
 
Groninger020
 
32
20 oktober 2017 om 10:00
Klopt, maar dit artikel gaat toch over dat kind, niet over zijn vader en zijn foute acties? Bij een artikel over Justin Kluivert hebben we het toch ook niet telkens over zijn vader zijn verleden?
 
SwaffelendeKip
 
0
20 oktober 2017 om 18:06
Nou als je al twijfelt over de leeftijd van deze jongen, en zijn moeder zou 16 zijn geweest terwijl zijn vader 54 was, wie weet is deze jongen ouder en was die moeder jonger. De reden dat daar verder niet naar gekeken word, in afrika mag dit. Je hoort nakomelingen van de slaven het hebben over dat de zwarte vroeger koningen enzovoort waren, laatst lees ik dan in het nieuws dat een koning uit een kleine landje in afrika elk jaar opnieuw trouwt met een meisje/vrouw, duizenden meisjes minderjarig en vrouwen die praktisch naakt(topless) gaan dansen in de hoop de nieuwe vrouw van de koning te worden. zo trouwde hij een paar jaar terug met een 17 jarig meisje. Geloof je me niet op youtube zijn er zelfs beelden te vinden,,naakte minderjarige meisjes ook.
 
droppie
 
2
20 oktober 2017 om 20:29
Klopt, in Kameroen trouwt 38% van de meisjes voordat ze 18 worden (in sommige Afrikaanse landen ligt het nog hoger en zijn het zelfs meer dan 3/4 van de meisjes). Een oudere man is vaak een uitvlucht (geld) en om die reden kan hij zijn schoonfamilie ook tevreden stellen. Het verschilt (gelukkig) van onze wereld, maar aangezien de levensverwachting een stuk lager ligt als bij ons zullen ze met een aantal zaken dan ook iets meer haast hebben.
 
Woezel
 
7
20 oktober 2017 om 22:54
In Kameroen ben je vanaf je 13e al ‘vrouw’ en ben je klaar voor het huwelijk en om kinderen te baren. De gewoontes zijn daar nou eenmaal anders. Het is ook niet mijn idee van ‘normaal’ maar om iemand nou te veroordelen op zijn normen en waarden die voor hem/zijn volk heel normaal zijn gaat me wat ver.
 
jaialai
 
39
20 oktober 2017 om 10:32
Best opmerkelijk inderdaad, een man van 53 met een meisje van 15 ik moet er niet aan denken.
 
Wortman10
 
9
20 oktober 2017 om 12:35
Laten we in dit geval hopen dat z'n moeder op 1 januari jarig is. On: goed om te zien dat ze tegenwoordig creatiever zijn geworden met die geboortedata!
 
corleonevito
 
11
20 oktober 2017 om 14:10
Dan moet je niet vergeten dat in sommige landen je als 15 jarige volwassen bent.
 
corleonevito
 
11
20 oktober 2017 om 14:13
Maar ik betwijfel of die moeder 28 is. Ik denk dat ze liegen
 
TimMatavz7
 
2
20 oktober 2017 om 17:05
Kun je nagaan als deze jongen eigenlijk ouder is. Hoe jong was dat meisje destijds dan wel niet? Denk dat moeder en zoon ouder zijn dan gezegd wordt.
 
Kaassie
 
3
20 oktober 2017 om 19:35
Als je het artikel goed had gelezen dan wist je dat die vader en het kind, zoals jij de moeder noemt, uit Kameroen komen. Daar hebben ze heel andere maatstaven over een huwelijk dan hier in Nederland. Je kan natuurlijk de moraalridder uithangen maar voor zowel de vader als dat kind is het de normaalste zaak van de wereld.
 
KJH34
 
82
20 oktober 2017 om 09:47
Dus hij is 12 jaar, zijn moeder 28 en zijn vader 66.... dan heeft zijn vader dus als 53 jarige een kind verwekt bij iemand van 15....smeerlap
 
XAJAcfa
 
13
20 oktober 2017 om 13:38
Kunnen we die vader niet aanklagen voor kinder misbruik ? hebben ze in Duitsland geen petities?
 
corleonevito
 
10
20 oktober 2017 om 14:11
Hoeft niet in bijv. Frankrijk en zweden is age van consent al 15. Ik weet alleen niet hoe dat is in duitsland.
 
arsen(e)al
 
4
20 oktober 2017 om 13:39
Ontkracht in principe ook wel het verhaal dat hij ouder zou zijn. Anders zou die moeder echt 10 moeten zijn geweest. Tenzij ook over hun leeftijden is gelogen
 
 
59
20 oktober 2017 om 09:48
Die leeftijd van die vader en moeder, vent van 54 met een meisje van 16, gadver. Is dat ventje echt 12? Ziet er uit als 18, maar zal wel.
 
isayBIEM
 
4
20 oktober 2017 om 16:00
Als ie 18 is was de moeder dus 10....
 
 
8
20 oktober 2017 om 16:07
Tja misschien is die moeder ook wel ouder. Ik beweer ook niks met zekerheid hoor, vandaar mijn woordkeuze, "maar zal wel."
 
SwaffelendeKip
 
2
20 oktober 2017 om 18:10
Een man kreeg een dochter van zijn 12 jarige dochter, zulke dingen kunnen helaas wel gewoon gebeuren
 
corleonevito
 
0
21 oktober 2017 om 13:13
Natuurlijk kan dat. Meisje van 9 kan zelfs zwanger raken
 
Drenniz
 
27
20 oktober 2017 om 10:16
12 jaar...? Ziet eruit alsof die al begin 20 is..
 
MaartenKros
 
18
20 oktober 2017 om 10:35
12??? Die man ziet er ouder uit dan ik en ik ben 29. Het zal deels ook wel aan mij liggen maar toch..het lijkt me dat toch hij op zijn minst ietsje ouder is dan 12. Alsnog toffe prestaties voor een jeugdspeler.
 
Janta
 
26
20 oktober 2017 om 10:53
Als deze jongen 12 is dan zijn mijn vrouw en ik nog minderjarig.
 
mikebiker
 
9
20 oktober 2017 om 14:06
Heb je Lukaku gezien toen die 12 was?
 
real8madrid
 
11
20 oktober 2017 om 11:13
Niets hierin overtuigd mij eerlijk gezegd. Als Dortmund echt alle twijfels de wereld uit wil helpen doen ze een botscan met die jongen en staat het vast. Mocht ie al 16 of 17 blijken te zijn lopen ze echter naar alle waarschijnlijkheid over 5-6 jaar een mooie(re) transfersom mis, misschien dat ze daarom terughoudend zijn. Hij is dus geboren in Kameroen, niet in Duitsland, ook al heeft ie wel een Duitse geboorteakte. En zijn moeder is 28 dus zou hij volgens de vader niet ouder kunnen zijn. Hij zou volgens mij best bij een andere vrouw verwekt kunnen zijn.
 
droppie
 
3
20 oktober 2017 om 11:47
Zijn geboorte is volgens mij direct aangegeven bij het Duits consulaat in Kameroen. Zeg nooit nooit, maar dat lijkt mij toch wel een redelijk betrouwbaar adres om een geboorte te melden.
 
buitenspelval
 
7
20 oktober 2017 om 13:51
@ DroppieZijn Duitse geboorteakte kan natuurlijk ook aangevraagd zijn toen hij al een jaartje of 4, 5 was en toen al bleek dat de jongen voetbaltalent had. Daar kun je op termijn een aardig slaatje uitslaan als vader. Nergens is er bewijs van dat hij daadwerkelijk direct na zijn geboorte is aangegeven. Sterker nog als hij al eerder onder een andere naam was aangegeven bj de Kameroenese burgerlijke stand, dan kan hij in theorie ook als eerst vooraf als overleden zijn gemeld. Ook kan het zijn dat de vader niet eens de echte vader is, maar diens Duitse nationaliteit een handig instrument is om de jongen mee naar Duitsland te nemen.
 
mikebiker
 
5
20 oktober 2017 om 14:13
Is dat niet te ver gezocht? Ik zie het al voor me dat een gezin in Kameroen zo gewiekst is dat ze al door hebben dat een 4 jarige het wellicht zou kunnen maken als profvoetballer in Duitsland en daarom hem even snel bij de Duitse consulaat aanmelden als pas geboren baby. Klinkt niet echt geloofwaardig.
 
buitenspelval
 
11
20 oktober 2017 om 15:44
Nee hoor, een vriend van mij heeft jaren in west-Afrika gewoond en gehandeld en is daar nog geregeld. ij vertelt me vaak verhalen over hoe het daaraan toe gaat. Dat gebeurt vaak heel berekenend en gewiekst. Soms sta ik echt met mijn oren te klapperen van verbazing. Zo`n jongetje van 5 (of maak het 6 of 7 van) dat een talentvolle balbehandeling heeft, kan zomaar gezien worden als een voorschot op de toekomst als financiële investering. Baat het niet, dan schaadt het niet. Zo`n (zogenaamde) vader met een Duits paspoort als vader is handig. Waarbij ik uiteraard niet wil beweren dat het ook daadwerkelijk zo is.
 
SwaffelendeKip
 
0
20 oktober 2017 om 18:37
In nederland wonen zoveel mensen die jonger op hun nederlands paspoort zijn dan ze in het echt zijn, kinderen worden i.v.m. school jonger opgegeven. Sommige omdat ze dan nog kansen zien, mensen van 25+ die 18,19 claimen te zijn zodat ze nog een studie kunnen volgen(gratis) Indien er gelogen word zijn daar allemaal redenen voor omdat te doen, ook al zijn ze gewoon welkom in het land waar ze naartoe zijn gekomen dan toch liegen om er beter van te worden(of kunnen worden) Heeft echter meestal geen betrekking op voetballers, als je als voetballer klaar bent, ben je klaar, leeftijd doet daar niet veel toe.maar wie weet nu steeds jonger steeds meer betaald krijgt.
 
Saaff
 
9
20 oktober 2017 om 11:51
Die theorie heb ik nog niet langs zien komen, vind het overigens ook helemaal niet netjes om zo te gaan speculeren over een jongetje. Laat anderen ook ff zo denken en dan een malloot die hem elke dag gaat pesten en zeggen dat zijn moeder niet zijn moeder is. Denk niet dat jij dat met jou kind zou willen.
 
buitenspelval
 
7
20 oktober 2017 om 13:47
Wie zegt ons dat die moeder 28 is? Met haar Afrikaanse paspoortpersonia kan net zo goed gesjoemeld zijn om het verhaal de leeftijd van de jongen geloofwaardig te laten doen maken. Voor het zelfde geval is de vrouw al 35 of zo.
 
Cyberize7x
 
1
20 oktober 2017 om 18:09
Of er wordt gewoon de waarheid verteld.. Waarom altijd achterdochtig zijn en dit soort verhalen niet geloven puur "omdat het Afrika is"?
 
SwaffelendeKip
 
1
20 oktober 2017 om 18:45
omdat ze geen eten of drinken daar hebben maar wel hun geboorte kunnen opgeven. maar die moeder was 28 bij het verwekken en nu dood, dat gebeurt toch altijd in afrika, kind geboren moeder dood. Het verhaal is al in de media gebracht, ze verdenken deze jongen ouder dan 12 te zijn, dan ga je alle punten die je hebt er naast leggen en je eigen conclusie trekken.
 
Marrekie
 
2
20 oktober 2017 om 11:17
12 jaar aleen omdat het op zijn paspoort staat.tuurljk is dit niet zo.leeftijden worden expres laag gehouden om beter in aanmerking te komen voor scouting. Dat deze jongen al op jonge leeftijd in DLD zat doet daar niks aan af
 
Cyberize7x
 
3
20 oktober 2017 om 18:11
Dus omdat jij zegt dat het "tuurlijk" niet zo is dan is het ook niet zo? Ga lekker een eindje fietsen ouwe, kijk voorbeeld naar een Lukaku die zelf op jonge leeftijd ook extreem goed ontwikkeld was. Waarom zou hij het enige voorbeeld zijn?
 
AnthonyMartes
 
7
20 oktober 2017 om 12:03
Of hij echt 12 is, of misschien toch ouder weet ik niet. Mocht uiteindelijk blijken dat hij toch 16/17 is, dan speelt hij nu in een team met leeftijdsgenoten en presteert hij nog uitzonderlijk goed. Ik denk niet dat een spits van bv psv of ajax o-19 ditzelfde zou presteren. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik de spitsen van ajax en psv niet heel erg volg.
 
mikebiker
 
2
20 oktober 2017 om 13:59
Ach, bij de senioren maakt het toch niet meer uit hoe oud hij is.
 
Ben1969
 
3
20 oktober 2017 om 14:11
Geloof er niks van, dat hij slechts 12 jaar oud is. Is niet de eerste x dat er met geboorteakten en paspoorten wordt gesjoemeld in Afrikaanse landen. Gebeurde in het verleden bij voetballers al vaker! Zou betekenen dat zijn moeder nog veel jonger was toen ze van hem bevallen is, maar ook dat is daar geen uitzondering.
 
mikebiker
 
6
20 oktober 2017 om 14:16
Als jij Lukaku had gezien toen die 12 was en ik had tegen je gezegt dat hij bij Anderlecht speelt en in Congo is geboren dan had je ook gezegt dat hij geen 12 was.
 
Shevchenko_7
 
4
20 oktober 2017 om 17:09
Sommige begrijpen dat niet, velen zijn misgunners en kunnen er niet tegen dat deze jonge op 12 jarige leeftijd iedereen onder de 17 kapot speelt, hij ziet er ouder uit ja maar dat is eenmaal de bouw van meeste Afrikanen, Lukaku is een perfecte voorbeeld, hij was op zijn 16de al een tank, zolang ik geen bewijs heb dat hij ouder is ga ik ook niet oordelen.
 
Futures
 
0
20 oktober 2017 om 19:39
Lol zijn vader is/was gewoon een vieze pedofiel. Wauw wat een wereld. Zij was dus 15 toen ze zwanger werd van een 53 jarige man.
 
Potato1971
 
0
20 oktober 2017 om 22:36
Fantastische cijfers maar aan het uiterlijk te zien denk ik dat hij veel ouder is.
 
Gerdotjuhh
 
0
21 oktober 2017 om 18:09
Als hij 12 is dan is het een moeilijke geboorte geweest voor zijn moeder.... 12 en al zo groot en sterk en als je zijn gezicht kijkt is hij minimaal 15 jaartjes oud!