Twee oude bekenden geven aan open te staan voor trainerschap bij Ajax
Zaterdag, 4 februari 2023 om 14:48

Frank de Boer en John van 't Schip hadden allebei wel de nieuwe hoofdtrainer van Ajax willen worden. Dat vertellen beide voormalig Ajacieden bij Viaplay. Ajax koos er deze week na het ontslag van Alfred Schreuder echter voor om John Heitinga in ieder geval tot het einde van dit seizoen aan te stellen als hoofdtrainer.

De Boer, die tussen 2010 en 2016 al aan het roer stond in Amsterdam en de club onder meer naar vier landstitels loodste, geeft aan niet door Ajax benaderd te zijn om weer hoofdtrainer te worden. "Ik heb Edwin (van der Sar, red.) wel gesproken, maar dat was gewoon als vrienden", aldus de 112-voudig international bij Viaplay. "Ze weten dat als Ajax me nodig heeft, dan zal ik er staan. Maar ik kan ook begrijpen dat ze nu voor John (Heitinga, red.) gaan. Hij zit nu eigenlijk een beetje in dezelfde situatie als ik toen ik instapte." Na zijn tijd bij Ajax was De Boer ook werkzaam als hoofdtrainer bij Internazionale, Crystal Palace, Atlanta United en het Nederlands elftal, maar daar werd hij telkens ontslagen.

Collega-analist Van 't Schip geeft bij Viaplay aan wél te zijn benaderd door Ajax, maar dan voor een rol als assistent. "Uiteraard had ik er als hoofdcoach wel oren naar. Maar ik heb ook gekeken naar wat de rol zou zijn, en ik voel me niet een assistent. Ik wens Johnny (Heitinga, red.) natuurlijk heel veel succes." Van 't Schip, die tussen 1981 en 1992 als speler uitkwam voor Ajax, was in het verleden meerdere keren werkzaam als assistent bij de Amsterdammers. Daarnaast was hij eindverantwoordelijke bij onder meer Melbourne Heart, PEC Zwolle en Griekenland.

Uiteindelijk werd bekend dat Dwight Lodeweges aangesteld werd als assistent van Heitinga. Volgens Van 't Schip is dat een goede keuze. "Ik heb aangegeven dat Dwight Lodeweges wel zo'n type is die echt heel goed is als veldtrainer. Je gaat ook kijken naar combinaties en ik denk dat Lodeweges en Heitinga een hele mooie combinatie zou kunnen zijn." Ook de Boer is lovend over de kersverse assistent. "Hij is echt een veldtrainer. Organisatorisch en met plannen is hij heel goed."

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
5
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (50)

 
 
24
4 februari 2023 om 14:52
Haha Frank de Boer. Die heeft idd bewezen te kunnen presteren op topniveau??
 
Rkc82
 
54
4 februari 2023 om 14:56
Dat niet maar wel 4 keer met een mindere selectie kampioen geworden van Nederland, wat denk ik voor Ajax nu hoogste prioriteit heeft.
 
baradona
 
8
4 februari 2023 om 14:56
2 x niks …..
 
Andres13
 
38
4 februari 2023 om 15:22
Dat klopt. Maar met 73, 76, 76 en 71 punten kampioen worden zegt dat ook wel iets over de concurrentie. Normaal gesproken wordt je dan 3de. Ajax werd toen vooral kampioen door de armoede van de concurrentie
 
MarkV
 
16
4 februari 2023 om 15:39
Precies dat.. kampioen van de armoede destijds. Tikkie breedz tikkie terug. Super saai voetbal.
 
Sankento
 
22
4 februari 2023 om 15:56
Andres13 Dus? Wat kan FdB eraan doen dat PSV en Feyenoord het aflieten. Wat FdB met Ajax presteerde was knap.
 
JesseK19
 
7
4 februari 2023 om 17:27
Feyenoord dit jaar niet anders toch? Armoe troef. Als ze kampioen worden tenminste
 
Suc6Magnet
 
1
4 februari 2023 om 20:40
Daar denken vrijwel alle analytici toch anders over…
 
JesseK19
 
19
4 februari 2023 om 14:56
4x kampioen op rij met Ajax. Dus idd. Wel waardeloos voetbal en verder nergens gepresteerd
 
Martijn R
 
30
4 februari 2023 om 14:59
Pakte gewoon vier titels en had twee keer CL overwintering met Boilesen, Sana, Sightorsson en Serero. De grootste prestatie recentelijk in het Nederlands voetbal.
 
D.Pranjic
 
13
4 februari 2023 om 15:04
Ja snap niet echt dat mensen naar lullen dat hij niks gepresteerd heeft. Die selectie van ajax was echt zwaar armoedig. Dat hij daarmee x op x kampioen werd en zelfde emcl overwintert is echt knap. Wie weet wat hij kan met een ajax die wel een goede selectie heeft. En als het helemaal niks word is het alsnog leuk om de ajax supporters weer helemaal los te zien gaan.
 
Ijsmuts
 
13
4 februari 2023 om 15:13
In welke seizoenen onder de Boer was Ajax na de poulefase nog actief in de Champions League? Ik kan het oprecht even niet terug vinden nml
 
Klene
 
5
4 februari 2023 om 15:17
Ik denk dat hij gewoon Europees overwinteren bedoelde. Want volgens mij zijn we tussen Koeman en Ten Hag nooit wezen overwinteren in de CL
 
JanMetDeKorte
 
14
4 februari 2023 om 15:20
Man, man, man, meen je dat nou? Ja vier keer kampioen van de armoe met gemiddeld 74 punten, terwijl het Nederlandse voetbal op z'n gat lag. En in 2015, gewoon 17 punten achter PSV geeindigd en Overwintering in Champions Leaugue? Ajax is er gewoon elke naar de Europa League gegaan onder de Boer als ze al door de voorrondes kwamen.... Daarnaast was het voetbal doodsaai. Nee alsjeblieft geen de Boer meer. En ja je noemt een paar spelers, maar hij had ook Vertonghen, Alderweireld, Erikssen en Suarez aan het begin... Hij heeft ook een flinke vinger in de pap gehad met betreft aankopen en wat een drama was dat....dus nee, geen FdB!
 
Suarez 7
 
9
4 februari 2023 om 15:21
Klopt. Europees overwintert. Ook in een poule met Dortmund, Real en City ooit (de kampioenen van Duitsland, Spanje en Engeland destijds).
 
Suarez 7
 
14
4 februari 2023 om 15:24
De Boer heeft wegeteld een duel kunnen profiteren van Suarez. En met Eriksen, Alderweireld en Verthongen noem je direct alle bovengemiddelde spelers in het tijdperk De Boer, dat zes jaar duurde. En alledrie waren ze er niet bij in de laatste drie jaar, waarin het minder ging qua spel.
 
PatrickVogelaar
 
1
4 februari 2023 om 15:26
Kom op de europa league halen als 3de in de groep is toch niet knapper dan wat ten hag gepresteerd heeft met een halve finale? O ja frank heeft geen een keer de laatste 16 in de CL gehaald. ( waarvan 1 keer heel discutabel door zagreb dus ik wil hem die wel geven) Verder was de eredivisie op dat moment toch echt heel slecht? De selectie van ajax was nog steeds een van de beste op dat moment ( Feyenoord was blij met 2de plaatsen, psv had geen verdediging, twente en az de beste jaren waren achter hun)
 
Suarez 7
 
8
4 februari 2023 om 15:37
Tuurlijk is wat Ten Hag deed knapper. Dat is ook een veel betere coach. Maar het doet niets af aan de topprestaties van De Boer. De man heeft het fundament gelegd onder een succesperiode.
 
PatrickVogelaar
 
5
4 februari 2023 om 15:43
Ja maar hij zegt dat het de grootste prestatie van de recente nederlandse geschiedenis is. Dat weerleg ik alleen
 
ninjakai
 
2
4 februari 2023 om 16:14
De Boer had de zwakste selecties, maar telkens het beste team. De tactiek en invulling werd per jaar slechter, maar het was in iedergeval een team waar je naar keek. Alles wat Ajax het lopende seizoen nog niet is geweest.
 
jeffrey0487
 
1
4 februari 2023 om 16:26
Suarez7 heel eerlijk mocht het ook wel als je kijkt wat fdb uit kon geven of eth, daar zit al een heel verschil in. En in de tijd van dboer was er niet eens zo veel geld en hij had nog veel minder materiaal als wat schreuder tot zijn beschikking had. Dus wat dat betreft liever de boer als schreuder
 
Rkc82
 
0
4 februari 2023 om 23:39
Dit jaar ook een kampioen van de armoede dan?
 
Suarez 7
 
11
4 februari 2023 om 15:12
Vier titels in zes jaar. En dat vaak met matige spelers. Best aardige prestaties. En als de spelers niet zo erg zouden choken tegen De Graafschap zou een elftal met sterspeler Younes en verder spelers als Dijks, Van der Hoorn etcetera kampioen zijn geworden in plaats van het beste PSV van de afgelopen 10 jaar.
 
Andres13
 
13
4 februari 2023 om 15:25
Dat was zeker niet het beste PSV van de afgelopen 10 jaar. Voorin en op het middenveld stonden wel goede spelers, maar in de verdediging stonden spelers in de basis als Derijck, Marcelo, Manolev en Sinouh. Het PSV tussen 2015-2018 was veel sterker naar mijn mening. Toen haalden ze ook de knockoutfase van de CL.
 
Suarez 7
 
6
4 februari 2023 om 15:43
Beter lezen. Ik doelde op PSV 2015/2016 en de titelstrijd van toen. Dat elftal met goede spelers als Moreno, Guardado ed die overwinterden inderdaad. Die waren bijna geen kampioen geworden, als Ajax niet zo ongelooflijk chokete. Jullie hadden een veel beter team en verdienden de titel, maar Ajax gaf het zo ongelooflijk dom weg op de laatste dag.
 
 
5
4 februari 2023 om 16:47
Mja, en hoe ging het na Ajax? Bij Inter, Crystal Palace en Oranje? Viel tegen geloof ik. Anders kunnen jullie ook Aad de Mos aanstellen, die was ook goed vroeger.
 
doejezo
 
3
4 februari 2023 om 15:48
Als ze hem aanstellen, dan is Ajax echt verloren. In het verleden behaalde resultaten... Wil je nooit meer zulk schraal voetbal van een coach die nergens na Ajax ook maar iets heeft gepresteerd.
 
Sankento
 
3
4 februari 2023 om 15:54
Migi Haha, 4x kampioen.
 
summerof69
 
11
4 februari 2023 om 16:11
Wat nog grappiger is, net zo veel landstitels onder F. de Boer dan Feyenoord in de laatse 49 jaar
 
herlev
 
1
4 februari 2023 om 16:52
En wanneer migis club dit jaar kampioen mocht worden, is het hoogstwaarschijnlijk niet de kampioen van de armoede, ondanks dat duidelijk is dat psv en ajax het dit seizoen het laten afweten
 
 
2
4 februari 2023 om 16:58
Tuurlijk wel, weetje hoe arm wij zijn. Van het transfergeld van Bergwijn kan je 70 keer Aursnes kopen, of 30 Trauners. Kampioen van de armoede worden, boeit alleen clubs met het meeste geld. Kampioen worden is sowieso veel leuker als je het nooit wordt. Lekker boeiend voor een Ajacied als ze kampioen worden, dat worden ze vrijwel altijd.
 
PaulR_1982
 
3
4 februari 2023 om 14:58
Frank de Boer heeft het bij Ajax altijd, qua resultaat, goed gedaan. Het voetbal was niet echt om aan te zien, maar de prijzen maakte veel goed. De spelers waar hij mee moest werken waren ook lang niet allemaal van top niveau. Maar op basis waarvan vind Van 't Schip dat hij alleen maar hoofdtrainer van Ajax kan worden? Hij heeft het bij PEC niet goed gedaan, en verder in het buitenland bij clubs en landen getraind die ook niet heel hoog staand niveau aantikken.
 
Suarez 7
 
7
4 februari 2023 om 15:09
Ik vind dat deels ook een fabeltje dat van het spel. Bij de eerste drie titels was het spel dik in orde. Daarna was het 1,5 seizoen minder, ook door dramatische spelers voorin. In 2015/2016 speelde je, ondanks een dramatisch Europees halfjaar, wel weer leuk voetbal en had je een reeks met meerdere wedstrijden met vijf doelpunten op een rij. Uiteindelijk ging het mede door blessures in het slot toen toch mis.
 
PaulR_1982
 
0
4 februari 2023 om 16:09
Daar heb je misschien wel gelijk in. Maar ik gaf ook aan dat het materiaal waar FdB oer het mee moest doen ook veel minder was dan in de jaren daarna. Van mij mag hij ook wel weer terugkeren als hoofd- of assistent-trainer. Maar dat Van 't Schip een functie als assistent weigert omdat hij alleen als hoofdtrainer terug wil keren is nergens op gebaseerd.
 
Marc 433
 
10
4 februari 2023 om 14:59
Frank de Boer als hoofdtrainer had ik ook graag gezien bij Ajax ipv Schreuder. De trainer die zonder budget en met Tobias Sana als superspits 4x kampioen werd. De man die ervoor gezorgd heeft dat Ajax financieel en sportief uit het dal is geklommen. Frank de Boer is gemaakt voor het Ajax systeem. Dat past gewoon goed bij elkaar. Elders hetzelfde systeem hanteren pakte verkeerd uit.
 
Suarez 7
 
8
4 februari 2023 om 15:02
Het is zeker niet mijn eerste of mijn tweede keus, maar De Boer heeft zich bewezen bij Ajax. Met zijn successen heeft hij het fundament gelegd voor de succesperiode. Door vier keer kampioen te worden met vaak zeer matige aanvallers en een uitgavenpatroon dat een club als AZ nu hanteert heeft hij Ajax laten klimmen uit een financieel dal. Er wordt dan altijd geroepen dat het spel afschuwelijk was, en dat was het laatste drie jaar ook, maar kijk ook eens naar de spelers in de periode. In 10/11 leidde hij een geweldige comeback in, in 11/12 werden we midden in de revolutie toen de club in de brand stond kampioen na een zegereeks van veertien duels op een rij met goed voetbal. In 12/13 draaiden we met Eriksen op het middenveld soms tegenstanders dol. De Boer werd kampioen met aanvallers als Ebecillio, Ozbiliz, Sightorsson, Tobias Sana, Boerrigter, De Sa, Lukoki, Hoesen en gelegenheidsspitsen als De Jong en Eriksen.
 
Wietplantje
 
3
4 februari 2023 om 18:47
RIP Lukoki.
 
Korenaar
 
0
4 februari 2023 om 15:03
Die gaan het alle twee niet worden. Heitinga krijgt de kans tot het einde van het seizoen maar mocht hij geen kampioen worden dan verwacht ik dat hij aan de kant gezet word. En dan is zijn opvolger natuurlijk een abc'tje. De mogelijkheden bij Ajax zijn zoveel groter dat Slot geen seconde hoeft na te denken. Dan doet hij hetzelfde als dat hij bij AZ heeft gedaan toen hij naar Feyenoord kon.
 
patronas
 
0
4 februari 2023 om 17:48
Wat doen? Nadat AZ een meerderjarige contract niet zag zitten en Slot dus besloot met Feyenoord te gaan praten, clown waarom zou slot van Feyenoord naar Ajax gaan als ze kampioen worden, en misschien ver Europees komen. Feyenoord is geen Fc Twente ofzo
 
Korenaar
 
0
5 februari 2023 om 04:19
Nee, en Feyenoord is geen Ajax "clown".
 
Cas1
 
3
4 februari 2023 om 15:08
Ik mis de naam van Basten. Alle drie vind ik meer dan geschikt om de nieuwe hoofdcoach te worden. Sar durft niet en kiest daarom voor safe. Als een nieuwe coach zou falen zou Sar hangen, daarom kist hij voor Heitinga (als tussenpaus) Jammer dat Schip nee heeft gezegd, maar wel te begrijpen.
 
The_F-Sider
 
5
4 februari 2023 om 15:17
Kennelijk ben je niet op de hoogte van het feit dat Marco van Basten definitief het trainersgilde heeft verlaten omdat het werken onder druk en grote stress niets voor hem is. Die voelt zich als analist veel meer een vis in het water. Ik zou zeggen houden zo.
 
Cas1
 
1
4 februari 2023 om 15:43
Jawel, maar iedereen komt weer terug op zijn besluiten na verloop van tijd. Hij was jong en heeft veel bijgeleerd. Al moet ik zeggen dat je laatste zin wel heel aantrekkelijk is. Als ik naar hem luister dan ben ik het iedere keer volledig met hem eens,
 
wiezie
 
1
4 februari 2023 om 15:27
Allebei geen top prestaties geleverd FdeBoer is gewoon echt heeel slecht dat heeft ie zichzelf bewezen bij alle andere clubs na Ajax en van het schip met alle respect is niet verder gekomen dan kaliber pec Zwolle al met al heeft Ajax er goed aan gedaan hun niet voor de ploeg te zetten
 
krovikan
 
1
4 februari 2023 om 16:01
Het is echt hoe de wind waait voor sommige VZ leden, ik zou never meer terug willen naar het voetbal onder de Boer. Bij Ajax was het 5/6 jaar lang naar beton voetbal kijken, en daarna heeft hij alleen nog maar slechtere prestaties elders geleverd.
 
mhda
 
1
4 februari 2023 om 16:02
Toch een beetje een open sollicitatie. Als je Heitinga wilt steunen dan houdt je gewoon je mond.punt uit, stelletje zagers. Nou maar hopen dat Johny het niet redt ?
 
roklo
 
0
4 februari 2023 om 16:12
F de boer was niet zo gek geweest hoor... zeker niet voor deze gasten. Ze kunnen verdedigend nog wel wat leren van Frank!
 
 
0
4 februari 2023 om 18:20
Was ook wel benieuwd geweest naar Frankie De Boer met Johnny als assistent!
 
NaBBeJH
 
0
5 februari 2023 om 00:24
Laten we maar gewoon even afwachten hoe het seizoen verloopt, misschien is Heitinga wel de nieuwe voetbalfluisteraar en krijgt hij de selectie weer op top niveau en verbaasd het ons allemaal. Ik moet zeggen dat ik ze interview heb gekeken en hij komt voor mij prima over, bewust en harde trainingen. Ik geef hem iig de kans en na dit seizoen zien we wel verder toch
 
Willy85
 
0
5 februari 2023 om 06:55
De Boer zou nog wel een kans verdienen bij Ajax maar van het Schip als hoofdtrainer? Dat zie ik niet gebeuren. Die man kan op mij geen goede indruk maken behalve dan dat hij arrogant is.