Twijfels over 'te nette' Van Dijk: 'Hij is altijd goed voor een foutje'
Woensdag, 25 april 2018 om 16:10

Liverpool maakte dinsdagavond een grote stap richting de finale van de Champions League door AS Roma met 5-2 te verslaan. Virgil van Dijk was wederom basisspeler bij Liverpool, dat circa 78 miljoen euro betaalde aan Southampton. Oud-jeugdtrainer Edwin Hermans en Aad de Mos verschillen echter in hun mening over de status van Van Dijk.

"Hij wordt elke dag beter", begint Hermans in gesprek met Omroep Brabant. De voormalig jeugdtrainer stelt dat Van Dijk vroeger nog weleens nonchalant was. "Hij heeft zich echt ontwikkeld als ijzersterke verdediger. Hij werd voor een grote som geld gekocht door Liverpool, en hoe hij omgaat met de druk van zijn eigen prijskaartje is ongelooflijk. Hij staat er gelijk."

Meer: Salah en Klopp krijgen het aan de stok op frustrerende middag voor Liverpool | Liverpool-icoon zet vraagtekens bij komst Arne Slot: ‘Tijden zijn veranderd’

De Mos is minder optimistisch: "Hij is in de lucht sterk, maar ik heb twijfels over de ruimte die hij in zijn rug achterlaat." Op de vraag of Oranje met Van Dijk een internationale topverdediger in huis heeft, antwoordt De Mos: "Hij is eigenlijk wel altijd goed voor een foutje in de wedstrijd. Ik vind hem te netjes als verdediger. Hij mag wel wat meer meedogenloos zijn, al is dat bijna niet aan te leren. Dat moet in je zitten."

Hermans is ervan overtuigd dat Van Dijk zich nog verder kan ontwikkelen: "Ik weet zeker dat hij nog een stap kan maken naar de absolute top van Europa." De Mos stelt dat de Oranje-international eerst nog prijzen moet pakken met the Reds voordat hij een stap omhoog kan maken: "Of hij moet het uitzonderlijk goed gaan doen bij het Nederlands elftal. Hij heeft al de juiste stappen in zijn carrière gezet door vanuit FC Groningen alles rustig op te bouwen. Dus het zou wel kunnen."

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
5
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (59)

 
Freeza
 
73
25 april 2018 om 16:13
"hermans is ervan overtuigd dat Van Dijk zich nog verder kan ontwikkelen: "ik weet zeker dat hij nog een stap kan maken naar de absolute top van Europa." Ik denk dat Liverpool die stap wel gaat maken in de komende jaren... Met Klopp hebben ze alvast een fantastische trainer!
 
mindthegap
 
32
25 april 2018 om 17:20
Al dat gezeur om ‘de absolute top’ altijd, Liverpool is een legendarische club die zowat alles heeft gewonnen wat er te winnen valt, die sluiten gwn weer aan bij de absolute top als ze ermaar voor zorgen dat ze consistent blijven, Van Dijk hoeft dus nergens heen.
 
real8madrid
 
4
25 april 2018 om 18:19
als ze ermaar voor zorgen dat ze consistent blijven Appeltje eitje toch? Haha jij doet net alsof het allemaal zo simpel is. Waarom zijn ze dan ooit weggezakt? Of andere clubs als Milan en Inter bijvoorbeeld?
 
Tovenaer
 
4
25 april 2018 om 18:31
Inderdaad. Als Liverpool weer structureel mee gaat doen voor de top 4 en halve finales van de CL, is het niks minder dan Barcelona of Bayern om voor te spelen. Zelfde geldt voor AC Milan bijv
 
mindthegap
 
7
25 april 2018 om 18:41
Geef die clubs die je noemt 3 jaar van succes in binnen en buitenland en mensen zullen zich gauw herinneren wie het waren. Zijn City en PSG nu opeens de absolute top? Als je het mij vraagt zijn dat kaarten huizen die in elkaar zullen vallen wnr de geld op is. Legendarisch zijn clubs als Real, Bayern, Barca, Milan, Juve, United, Liverpool en uiteraard Ajax, zijn gwn clubs die geschienis hebben geschreven en die moet je niet afvallen als ze even ‘afgezakt’ zijn want ze klimmen altijd weer op.
 
MarcoVandenberg
 
61
25 april 2018 om 16:14
Altijd hetzelfde verhaal in nederland, het mag allemaal wat medogenlozer, snap nooit wat ze daarmee bedoelen want dat temperament hebben wij nederlanders gewoon niet. Zelfde geld voor de vrij, van dijk en de vrij zijn gewoon 2 internationale topverdedigers en de ligt wordt er ook een
 
Son Goku
 
12
25 april 2018 om 16:30
Nou ja, ik denk dat ze daarbij misschien op een Jaap Stam bedoelen. Maar ik snap niet waarom het persé moet inderdaad, je bent een koppel in je defensie. Als de één meedogenloos is, en de ander zoals van Dijk. Is toch prima?
 
MarcoVandenberg
 
5
25 april 2018 om 16:37
Daarom ja maar stam was ook de enige in nederland. Koeman de boer etc waren ook niet zo medogenloos en tocb internationale toppers
 
bruh
 
3
25 april 2018 om 17:13
Bij feyenoord had je vroeger toch ook beulen rondlopen. Alleen is het vaak zo dat spelers die meedegenloos zijn en verdedigend solide zijn juist weer slecht zijn met de bal en dat is juist wat wij in Nederland willen en dus zie je tegenwoordig geen houthakkers meer
 
arepa
 
3
25 april 2018 om 17:57
Stam is ook de beste Nederlandse verdediger van de afgelopen 30 jaar.
 
vamos_sevilla
 
4
25 april 2018 om 18:42
Haha onze Aad. Wat komt daar toch veel onzin uit. Ook dit weer. Vind Van Dijk echt heel stabiel spelen sinds hij bij L’pool speelt. Maarja Aad haalt graag oude koeien uit de sloot. Dat ze die man nog een podium geven...
 
vamos_sevilla
 
3
25 april 2018 om 18:42
Haha onze Aad. Wat komt daar toch veel onzin uit. Ook dit weer. Vind Van Dijk echt heel stabiel spelen sinds hij bij L’pool speelt. Maarja Aad haalt graag oude koeien uit de sloot. Dat ze die man nog een podium geven...
 
Sirius
 
7
25 april 2018 om 17:16
Ik vind de analyse sowieso wat onvolledig. Je hebt verdedigers die op hun benen blijven tijdens onderscheppingen en verdedigers die sneller de grond opzoeken door middel van slidingen. Van Dijk blijft heel vaak op de been en dan is ruimte achterin de rug niet heel schadelijk als je snel bent. Elke verdediger maakt elke wedstrijd wel fouten, alleen worden de fouten van Van Dijk nu overbelicht vanwege zijn transfersom in Nederland.
 
MGMV
 
118
25 april 2018 om 16:14
Gister speelde hij toch gewoon een sterke wedstrijd? Met ook genoeg harde tackles. Het is juist Lovren die in de fout ging met de ruimte in z'n rug en de bal niet wegkopte door verkeerd te timen. Van Dijk kan juist met die ruimte in z'n rug spelen omdat hij bijzonder snel is.
 
blackpool
 
20
25 april 2018 om 16:20
Ik vond 'm ook erg sterk spelen. Had op een gegeven moment ook een nare overtreding maar had meer het idee dat hij net wat te laat was. Wijnaldum viel ook prima in trouwens.
 
MGMV
 
38
25 april 2018 om 16:28
Ja, hij is meedogenloos zat. Maar Aad is graag wat pessimistischer dan de rest om z'n analytische blik even te tonen en toch tegen de stroom in te gaan. Wijnaldum speelde inderdaad ook goed, zoals het hele middenveld wel deed. Wat een loopvermogen zit daar toch in zeg.
 
Louis el Pisto
 
16
25 april 2018 om 17:10
Aad snapt er gewoon helemaal niks van. 'Als hij een stap omhoog wil maken Moet hij eerst prijzen pakken met Liverpool'. Alsof Coutinho en Suárez prijzen hebben gepakt voor ze verder konden met hun carrière.. als je er als speler klaar bent ben je er klaar voor. Aad heeft een kronkel in zijn hersenen die het logisch denken voor hem soms onmogelijk maakt.
 
FcGrun050
 
4
25 april 2018 om 17:22
@blackpool en @MGMVWijnaldum vond ik eigenlijk best matig spelen. Hij liep veel, alleen zijn eindproduct, zowel in passes als afmaken, moet echt beter. Hij passte zoveel terug. Gisteren had hij die kans moeten afmaken en die bal die hij op Alexander Arnold gaf, die hoge steekbal... Maar hij speelt niet zo sterk als bij zijn eerste periode bij Newcastle en zijn eerste periode bij Liverpool. Zijn eindproduct is dit seizoen niet goed. 45 wedstrijden, 1 doelpunt en 4 assists is voor een controlerende middenvelder van Liverpool bijzonder matig. Vorig seizoen: 42 wedstrijden, 6 doelpunten en 11 assists.
 
MGMV
 
5
25 april 2018 om 17:34
Klopt, Wijnaldum is nu wat meer 2e keus en heeft, zoals hij zelf onlangs zei, ook last gehad van een virus wat hem fysiek toch wel wat verzwakt heeft. Vond 'm overall wel gewoon goed (ofwel prima) en het was niet dat hij in het bijzonder opviel omdat hij slecht zou zijn o.i.d.
 
Vijfje
 
1
25 april 2018 om 17:51
Hij heeft een andere rol steeds. Dit keer was het echt solide, tussen de linies, pakken en weer inleveren. Ook belangrijk.
 
FcGrun050
 
0
25 april 2018 om 18:55
@MGMVHij was niet slecht ofzo, want hij speelde dergelijk. Maar er waren een paar mensen die zeiden dat hij een uitstekende wedstrijd had gespeeld, ook bij Veronica gisteren en dat vond ik ook weer overdreven.
 
MGMV
 
0
26 april 2018 om 12:28
@fcgrunn - Ah op die manier. Ja, da's een beetje het chauvinistische denk ik, haha. Uitstekend is ook erg overdreven inderdaad. Maar viel gewoon goed in.
 
bpreal
 
8
25 april 2018 om 16:25
Toch klopt het wel, heb bijna alle wedstrijden van Liverpool gezien en vind hem niet top ogen hoor. Maakt soms rare beslissingen etc. Ma goed wie niet, zelfs Ramos piqué en noem maar op doen dat ook.
 
MGMV
 
15
25 april 2018 om 16:30
Geen enkele verdediger of verdediging speelt de perfecte wedstrijd. Je bent namelijk ook afhankelijk van de rest. En als je het als verdediger maar bij ``een foutje`` kan houden, is dat wat mij betreft goed. Van Dijk is daarentegen wel erg sterk in de communicatie, ontzettend rustig aan de bal en speelt hij in mijn ogen wel gewoon top. Sterker nog: de gehele defensie staat veel beter met en dankzij hem. Maar waar Aad op doelt met die ruimte in z`n rug vond ik gewoon raar, want hij is juist ontzettend snel.
 
Patroo
 
48
25 april 2018 om 16:15
Ik blijf het knap vinden dat Van Dijk van de internationale pers bijna alleen complimenten krijgt, maar dat er zo nodig weer iemand uit NL hem weer te slap vindt. Of is Aad inmiddels te oud om onderscheid te maken tussen Lovren en Van Dijk?
 
Louis el Pisto
 
5
25 april 2018 om 17:13
Echt he. Op van Dijk na is de hele verdediging van Liverpool gewoon bagger, net als de keeper. Als de rest van je verdediging rare keuzes maakt kom je zelf ook in vreemde situaties. Als daar 3 van dijks op een rijtje stonden had Liverpool gisteren geen goal tegen gehad. Aad slaat de plank weer eens mis.
 
Snowy1nl
 
10
25 april 2018 om 17:30
Robertson en Alexander-Arnold bagger? Schei toch uit, dat eindeloze geleuter over de zogenaamd slechte verdediging. Die zelfde verdediging kreeg in 4 wedstrijden tegen Porto en Man City slechts 1 goal tegen. Dus zo bagger is het allemaal niet. Wat maakt dat de andere verdedigers niet die als ze tegen Liverpool dit seizoen gemiddeld 3.6 doelpunt per wedstrijd tegen krijgen? Het is volkomen logisch dat met het enorme hoge tempo dat ze spelen er soms wat foutjes gemaakt worden. Daar staat tegenover dat ze al meer dan 120 doelpunten hebben gemaakt. Meer defensieve zekerheid inbouwen gaat vrijwel zeker ten koste van de doelpuntenproductie en ook amusementswaarde.
 
Son Goku
 
20
25 april 2018 om 16:16
Aad wie? Kan iemand me vertellen wie die gozer is? Ik vind van Dijk een ontzettend goede verdediger, Liverpool is aanzienlijk beter gaan spelen sinds zijn komst. En ja, mocht hij niet met ruimte in zijn rug kunnen spelen. Niet iedere verdediger kan dit, daarom is je partner juist zo ontzettend belangrijk!
 
USofDude
 
7
25 april 2018 om 16:20
Aad de Mos, een schaatser volgens mij. Ik ben het deels met hem eens, Virgil is soms wel iets te lief. Maar ik vind hem wel een internationale topper. Gaat alleen geen legende worden of zoiets (hoeft ook niet).
 
Son Goku
 
6
25 april 2018 om 16:24
Moet een verdediger dan persé een klootzak zoals Ramos of Chiellini zijn?
 
NeutraleFanNL
 
1
25 april 2018 om 16:59
Dat hoeft absoluut niet, maar ik denk dat het je mentaal wel een voorsprong geeft als verdediger. Een spits die tegen Chiellini of Ramos peelt zal denk ik ergens in zijn achterhoofd wel de gedachte hebben van, oh als ik van die gasten win dan kunnen ze wel eens rotschoppen gaan uitdelen. Bij V Dijk en De Vrij heeft men dit beeld niet. Die zitten niet zo in hun aard, waardoor spitsen denk ik meer de strijd met hun aan durven te gaan.
 
Vijfje
 
1
25 april 2018 om 17:54
Oud trainer met enkele kampioenschappen op zij naam en gezorgd heeft voor Belgisch Europees succes
 
lucas1234
 
2
25 april 2018 om 16:19
Ergens snap ik de kritiek wel. Ook bij City uit in de vorige ronde, zat hij te wachten op een vrije trap en levert hij zo de bal in waar een goal uitkomt. Dan denk ik knal op zon moment de bal gewoon weg, desnoods over de zijlijn. Het hoeft echt niet altijd mooi. Maar dat komt nog wel, verder is het gewoon in alles een topverdediger.
 
Grzegorz Krych
 
3
25 april 2018 om 16:28
Topverdediger en heeft de achterlinie van Liverpool mentaal en fysiek getransformeerd. In elke verdediger zit er wel een foutje, als het wordt afgestraft gaat het de wereld rond maar anders zien enkel de kijkers het en wordt er niet meer over gesproken.
 
CocoAfc
 
0
25 april 2018 om 16:29
Welke verdediger heeft nou geen foutje in zijn spel, zolang het maar niet te vaak gebeurt of wedstrijden achter elkaar. Elke absolute topverdediger maakt per jaar een fout of 2, sommige niet heel zichtbaar en anderen zeer knullig/zichtbaar.
 
MichelLaudrup
 
4
25 april 2018 om 16:30
In Nederland heeft men het niet zo met Wijnaldum en Van Dijk. Ik heb Strootman gisteren gezien die kan er helemaal niets van. Werd fysiek gedomineerd door een 33 jarige.
 
Joentje
 
10
25 april 2018 om 16:32
Hoe kom je er bij dat men in Nederland het niet zo op Wijnaldum & van Dijk hebben?
 
FRon010
 
1
25 april 2018 om 16:40
Want? Omdat ze een kleurtje hebben ofzo? Ik kan anders niet inzien waarom je dit denkt.... Als ik aan iemand een hekel heb is het die megaaa overrated Strootman, wat een lompe hakker is dat zeg. Die was helemaal nergens gisteren haha genieten! Gini speelde prima, wat foutjes maar loste die wel op en van Dijk was een baas achterin, jammer dat die geen topper naast hem heeft want die Lovren is echt geen Liverpool niveau. DIt zijn misschien wel mijn 2 favorieten die in het buitenland spelen. Rustig en bescheiden en praten normaal, tegenovergestelde van een Depay zeg maar.
 
MichelLaudrup
 
1
25 april 2018 om 17:27
Ik heb het niet over de huidskleur van beide heren. Maar er is constant kritiek op beide heren. Terwijl ze straks mogelijk Nederland vertegenwoordigen in een CL finale.
 
Harecles
 
1
25 april 2018 om 17:39
Ik weet niet in welke kringen jij je begeeft maar die constante kritiek heb ik dan gemist.
 
memphisdepay
 
0
25 april 2018 om 17:56
Van Dijk moet zich nou eenmaal bewijzen! Wat denk jij dan dat iedereen hier gaat roepen dat het een absolute topper is, kom op zeg die jongen zit pas een paar maanden bij Tottenham. Hij is op dit moment heel erg goed bezig hoor maar om hem als internationale topverdediger te beschouwen gaat naar mijn mening iets te ver nog momenteel. Wijnaldum is natuurlijk een meester wat betreft loopvermogen, wegdraaien en diepgang maar over het algemeen is zijn schot en passing niet goed genoeg om echt ooit hoger te komen dan Liverpool. Liverpool is op dit moment van een hoog niveau, maar dat komt meer door het team dan door de individuele kwaliteiten. Het is gewoon een lastig team om tegen te spelen met sterke verdedigers, middenvelders met absurd veel loopvermogen en aanvallers die zeer snel zijn en elke wedstrijd voor je beslissen, maar als we echt zouden kijken wie er bij Real in zouden staan dan zouden dat naar mijn mening alleen Firmino en Salah zijn. Verder was Strootman vorige keer tegen Barcelona wel goed dus die wedstrijd van gister zegt echt niet perse iets, ook hij is niet zo maar basisspeler bij een top 4 club uit het buitenland.
 
Discpriest
 
3
25 april 2018 om 19:10
Van Dijk is allang een speler van wereldklasse. Dat wat hij bij Southampton liet zien laat hij nu ook weer zien. Het enige verschil is dat hij voor een nieuwe club speelt en in de Champions League waar hij won met 5-0 van Porto, 3-0 van City, 1-2 van City en nu 5-2 van Roma. Zijn kwaliteiten behoren al tot de beste in de wereld dus wat moet hij volgens jou nog doen om als wereldtopper beschouwt te worden??
 
morgan
 
3
25 april 2018 om 16:40
Waarom wordt er door velen altijd gesproken over dat 'ene' foutje van van Dyk...? Als die dr al wekelijk is. Ik zag m gisteren niet... Wellicht da ook es artikelen over de meerdere fouten per wedstrijd van die zgn gehypete CV van Nederland....
 
HansVermeulen
 
1
25 april 2018 om 16:43
Ach Frank de Boer en Danny Blind maakte in hun tijd ook altijd een of twee fouten tijdens een wedstrijd. Vond iedereen ook goede verdedigers. Komt echt wel goed met Van Dijk.
 
 
3
25 april 2018 om 16:43
Alle verdedigers maken fouten. Ook Sergio Ramos of Pique. Iedereen maakt fouten in een wedstrijd, een verkeerde aanname, een foute pass. Hoe verder je naar achter speelt, hoe groter de impact er van is en hoe duidelijker je het ziet. Een spits die een paar fouten maakt wordt nauwelijk besproken, maar een keeper die in de fout gaat, zorgt voor veel meer opschudding. Van Dijk maakt inderdaad 'wel eens' een foutje, maar het is niet zo dat hij daar nou echt om bekend staat. Van Dijk is een uitstekende verdediger, een beetje hoop in bange dagen. Kunnen we verdikkeme gewoon een keer trots zijn dat hij en Gini in de halve finale van de CL staan?
 
UNITED433
 
3
25 april 2018 om 16:48
Zowel van Dijk als Liverpool speelde geweldig. Echt genoten van de wedstrijd. So what dat je nog 2 doelpunten tegen krijgt, het is de halve finale van de CL, dat kan gebeuren tegen de beste teams. Je maakt er zelf ook even 5. Eerst Porto oprollen, vervolgens City ( door velen bestempeld als beste team op het moment ) 5-1 verslaan en nu na 1 wedstrijd 5-2 voor staan in de halve finale. Wat een prestatie. Mijn gevoel zegt dat Real hem weer gaat winnen, maar wat hoop ik dat een Premier League club hem weer een keer gaat winnen.
 
DeSteek77
 
0
25 april 2018 om 16:57
Van Dijk is gewoon een grote meneer in het buitenland. Ik snap niet dat de Mos weer persé tegen de stroming in wilt zwemmen. Over het algemeen wordt ook niet zo'n gigantisch transferbedrag neergelegd voor een matige verdediger. Als je de verdedigers van Nederland - Spanje op het WK 2014 zou moeten beoordelen o.b.v. die ene wedstrijd, dan had Spanje een stel prutsers achterin staan. Die spelen echter wel bij de absolute top van Europa. Fouten maken doet iedereen, ook de absolute topverdedigers.
 
MrKritisch
 
1
25 april 2018 om 17:31
Heeft Mr de mos ooit wel een positieve uitspraken? De man weet het altijd goed te vertellen. “ ruimte in ze rug “ van dijk was zeer stabiel, en is trouwens met ze grote stappen niet de traagste.
 
Discpriest
 
2
25 april 2018 om 19:07
Hij is volgens Aad de Mos te lief.. en toch kon hij Dzeko en spelers als Lukaku, Benteke en Treeny in toom houden. Moet je dan perse lief zijn? Hij deed wat Piqué en Umtiti niet kon. Hij is nu al een wereldtopper en hoeft niet perse naar een club als Real of Barca om meer respect te verdienen. Ook is het onzin om te stellen datt je iets moet winnen om tot de beste te behoren, want dat blijft een collectief gebeuren.
 
Buitenspelgoal
 
0
25 april 2018 om 19:14
Hier word je ook gewoon moe van. We zeuren zo vaak dat we ''middelmatige'' spelers uit Nederland omhoog praten, maar praten wel de paar goede spelers die we hebben de grond in. Zoek rond in de internationale media en bij de Liverpool supporters en je ziet dat Van Dijk al sinds zijn komst heel hoog aangeschreven staat. Iedereen maakt wel eens een foutje. Ramos heeft ook wel eens eigen doelpunten gescoord en een Pique wordt ook wel eens uitgekapt. Elke verdediger maakt wel eens een foutje, net als dat een topspits als Lewandowski ook wel eens faalt in de afronding. Van Dijk speelt nu een paar maanden bij een topclub en staat er behoudens een slippertje hier en daar meteen. Hij is snel, onklopbaar in de lucht, goed in de communicatie (moet je voor de lol eens op hem focusen tijdens een wedstrijd en zien hoeveel orders hij geeft) en heeft ook nog een prima traptechniek. De 2-0 van Liverpool begon bij een prachtige lange bal op maat op Salah volgens mij, die toen met Firmino op kon stomen naar het doel. Gisteren was hij gewoon weer nagenoeg foutloos (op een momentje met nainggolan waar hij een halve seconde te laat kwam) en ruimde hij weer veel vuil werk op. Gewoon een topverdediger en speler. We mogen wel eens een keer trots zijn.
 
vDijk
 
1
25 april 2018 om 19:21
Waarom blijven jullie berichten van Aad de Mos publiceren. Als er iemand in de voetbalwereld is die bewezen heeft dat ie er totaal geen bal verstand van heeft, dan is het Aad de Mos wel.