UEFA dreigt KNVB en clubs met Europese uitsluiting
Vrijdag, 3 april 2020 om 06:21

De UEFA heeft donderdag een brief gestuurd naar alle 55 nationale bonden, inclusief de KNVB, competities, en Europese top- en subtopclubs met het verzoek om de competities niet per direct te stoppen, zo meldt persbureau AP. De Europese voetbalbond waarschuwt dat clubs op die manier Europese tickets kunnen kwijtraken voor volgend seizoen. De UEFA mikt nog altijd op hervatting van de competities, zowel de nationale als de Champions League en Europa League.

De UEFA heeft de brief naar verluidt gestuurd nadat bekend werd dat de competitie in België hoogstwaarschijnlijk wordt gestaakt. De raad van bestuur van organisator Pro League adviseerde om het seizoen te annuleren en Club Brugge tot kampioen uit te roepen. "We zijn vol vertrouwen dat het voetbal in de komende maanden kan worden hervat, waarbij de openbare autoriteiten de voorwaarden bepalen", zo citeert AP, dat claimt de brief te hebben ingezien.

Eredivisie-aanvoerders: 'Nu klappen wij voor jullie'

"Wij vinden dat elke beslissing om competities nu al stop te zetten op dit moment voorbarig en niet gerechtvaardigd is. Aangezien deelname aan UEFA-clubcompetities wordt bepaald op basis van het sportieve resultaat aan het einde van een volledig seizoen, zou een vroegtijdige beëindiging twijfels werpen of aan die condities wel voldaan wordt." Een dergelijke beslissing kan dus ongewenste gevolgen hebben, zo valt in de brief te lezen.

Opvallend: de brief is niet alleen ondertekend door UEFA-baas Aleksander Ceferin, maar ook door Lars-Christer Olsson, voorzitter van de European Leagues (EL), en Andrea Agnelli. Laatstgenoemde is de voorzitter van de European Club Association (ECA), het verbond van Europese topclubs, en heeft vice-voorzitter Edwin van der Sar als rechterhand. Ajax, waar Van der Sar algemeen directeur is, is juist voorstander van het stopzetten van de Eredivisie.

Ceferin, Agnelli en Olsson geven aan dat de aangestelde werkgroepen dagelijks bezig zijn met de agenda en dat momenteel wordt gewerkt aan concrete plannen waarbij de focus op juli en augustus ligt. "Inclusief de mogelijkheid dat de UEFA-competities starten nadat de nationale competities zijn afgerond. Een gezamenlijk management van de wedstrijdkalander is strikt noodzakelijk aangezien het slot van het huidige seizoen moet worden gecoördineerd met de start van het nieuwe."

AZ en PSV sloten zich donderdag aan bij Ajax, PEC Zwolle, Fortuna Sittard, ADO Den Haag en RKC Waalwijk door te laten weten niets te zien in een hervatting van de door het coronavirus stilgelegde Eredivisie. De Eredivisie CV, de organisatie van de clubs uit de Eredivisie, wil eerst het overleg van aanstaande dinsdag met de KNVB en vertegenwoordigers van de clubs afwachten. "Daarna kunnen we een goede afweging maken", zei Mattijs Manders, directeur van de Eredivisie CV.

Volgens de vrijdageditie van De Telegraaf is de vrees bij de KNVB en de ECV voor eventuele juridische repercussies vanuit de UEFA ongegrond. Het dagblad wijst erop dat het voortijdig beëindigen van de huidige competitie volledig valt toe te schrijven aan de genomen kabinetsmaatregelen om het coronavirus de baas te worden. "Premier Rutte verklaarde dinsdag dat er tot 1 juni geen voetbalwedstrijden mogen worden afgewerkt. Aangezien de competities in Eredivisie en Eerste Divisie officieel tot 24 mei lopen, zijn de voetbalbond en de profclubs juridisch gedekt als in Nederland niet meer wordt gespeeld", zo schrijft de ochtendkrant.

Meer nieuws
   
16:12
16:12
De Telegraaf en Romano weten het zeker: Van Bommel vertrekt bij Royal Antwerp
19
   
16:00
16:00
Noa Lang mist ook einde van seizoen bij PSV; EK hoogst onzeker voor aanvaller
3
   
15:46
15:46
Carlo Ancelotti heeft nieuws over positie onder de lat bij Real Madrid
3
   
15:30
15:30
Is dit de meest politiek beladen voetbalderby van West-Europa?
2
   
15:14
15:14
Arne Slot kan nog weinig vertellen over zijn naderende transfer naar Liverpool
9
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (193)

 
King_of_Hearts
 
392
3 april 2020 om 06:33
Hiermee geeft de UEFA aan mijlenver van de realiteit af te zitten
 
Formus
 
167
3 april 2020 om 06:43
Denk dat juist dit hét moment is om van die vreselijke UEFA af te stappen. De macht, corruptie en halsstarrigheid is al jaren een doorn in het oog van veel (top)clubs. Misschien kunnen we dan later zeggen dat t coronavirus voor 1 positief resultaat heeft gezorgd, naast alle negatieve gevolgen.
 
Kohaku
 
44
3 april 2020 om 07:01
Dan stap je uit de Uefa en heb je helemaal geen Europees voetbal meer. Richt je een nieuwe bond op krijg je ook daar corruptie.
 
Formus
 
150
3 april 2020 om 07:08
Gelukkig zijn er genoeg mensen die geen genoegen nemen met de status quo en zitten we daarom niet meer in holen rauw vlees te eten. Je moet durven!!! Anders blijft alles voor eeuwig hetzelfde.
 
Thootje23
 
20
3 april 2020 om 09:21
Helemaal mee eens! Onder het bewind van de Uefa zijn de commerciele verschillen tussen de top clubs en landen met de rest alleen maar meer scheef gegroeid. Daarnaast zijn er genoeg dubieuze arbitrale beslissingen geweest de afgelopen jaren waarvan je ziet dat de top clubs worden bevoordeeld. Juist nu zou het mooi zijn als een van de grote clubs zich tegen dit plan uitspreekt, durf te wedden dat meer clubs zullen volgen.
 
BGST
 
7
3 april 2020 om 09:28
Het is heel makkelijk geld regeert en bepaald wat er gebeurd. Hetzelfde als de spelers het logo kussen van de club die het meest betaald. Dat is dan ook al hun hele leven lang hun droomclub. Voetbal is een werelds bedrijf geworden. En wat er onder aan de streep over blijft bepaald het beleid.
 
sranang
 
21
3 april 2020 om 09:09
Ee stappen uit de Uefa, wordt tijd voor iets anderrs.
 
Fairplay1
 
32
3 april 2020 om 10:11
Echt....je ziet ook dat de UEFA alleen aan zichzelf denkt en niet aan het voetbal, met al zijn contracten die aflopen. Hoe willen ze dat doen, speelt Zijech dan ineens weer CL? Laat de UEFA, dat dan ook uitleggen....hoe ze dat gaan doen, met nieuwe spelers en nieuwe trainers? Ze zijn echt radeloos en denken alleen aan de inkomsten. Jammer dat er ook weer haters bij zitten, die denken dat Ajax het doet uit eigen belang, maar het wel sneu vinden voor Liverpool en het niet erg vinden, dat Club Brugge bij het beëindigen van de competitie uit word geroepen tot kampioen.
 
Fabian1986
 
36
3 april 2020 om 09:25
Precies dit, deze mensen denken alleen aan geld. Beetje dreigen om toch je zin te kunnen krijgen. Hierbij is een mensenleven en gezondheid veel belangrijker. Corruptie ten top.eigenlijk zou ieder land nu de competitie per direct moeten gaan stoppen. Kijken wat de uefa dan wil doen. maffia praktijken.
 
InsideRMadrid
 
11
3 april 2020 om 09:33
Deze mensen van de Uefa doen er alles aan om nog wat financiã«n binnen te harken. Uitsluiting van de Europese competities dreigen ze zelfs mee, dat zou je toch moeten zeggen waar we mee te maken hebben. Als Madrileen heb ik een emotionele band met de Uefa vanwege die befaamde Champions League, maar dit moet iedereen aantonen dat ze zich financieel proberen te redden, ipv gezond en fris aan een nieuw seizoen te beginnen. Persoonlijk hou ik van dit soort open drama, nu kunnen we zien wie zn poot stijf gaat houden en wie moet buigen voor de ander. Als Belgie en NL dit seizoen nog gaan voetballen dan hebben we echt een probleem hier in West-Europa. Jammer dat ik met dit bericht moet wakker worden...
 
DRL80
 
14
3 april 2020 om 10:22
NL en BE kunnen onmogelijk de kartrekkers zijn dit scenario. Dat moeten grote competitie zijn, zoals Spanje en Italië. Die landen zijn qua aantallen besmettingen veel harder getroffen en hebben meer in de melk te brokkelen dan NL en BE.
 
RealMadrid_34
 
2
3 april 2020 om 11:21
Het probleem hiervan is dat in spanje de clubs zo dicht bij elkaar staan dat ze er waarschijnlijk niet mee akkoord gaan om het seizoen nu al te eindigen aangezien de belangen te groot zijn.
 
Scepticus38
 
28
3 april 2020 om 09:30
" Hiermee geeft de Uefa aan mijlenver van de realiteit af te zitten ". Hiermee getuigt de Uefa van een immoraliteit die zijn weerga niet kent. Het is ronduit weerzinwekkend om werkgevers die bezorgd zijn om het welzijn van hun personeel jegens wie ze een zorgplicht hebben, het mes op de keel te zetten en te dwingen in het gareel van de voetbal welgestelden te blijven. Terwijl er een virus woedt dat wereldwijd duizenden levens per dag eist en kwetsbare economien steeds dichter bij de rand van de afgrond brengt. Je zou je bijna gaan afvragen of die voetbal Bobos een digitale klok hebben zitten, waar bij mensen met een normaal empathisch vermogen, het hart zit. Ik ben vooral onder de indruk van de woorden van Toon Gerbrands: " Wij zitten in de regio die het hardst getroffen is. Bijna iedereen kent wel iemand die ziek is, ziek is geweest of overleden is. Dan heeft voetbal geen prioriteit meer ". Daar spreekt meer empathie en realiteitsbesef uit dan uit de uitspraken van alle Uefa Bobos bij elkaar.
 
Walvis_theo
 
8
3 april 2020 om 09:48
Geld regeert. Sponsoren bepalen. Voetbal is de tool, geld is het doel. Het wordt alleen maar duidelijker wat de belangen van de Uefa zijn.
 
Goalski
 
8
3 april 2020 om 11:52
De realiteit van vandaag, niet de realiteit van 1juli. Die realiteit weten we nog niet, dus goed dat ze de opties open houden zolang het kan. En ja geld bepaalt ook een hoop, maar zonder geld vaart niemand wel. Zou jij bijvoorbeeld blij zijn als je baas nu vast je contract ontbindt omdat ze over 3maanden het niet meer kunnen opbrengen? Of wil je liever 3 maanden wachten en kijken hoe de situatie tegen die tijd is? In Nederland heeft iedereen een mening, ik ook, maar niet iedere mening kan er door gedrukt worden. Vooral vanuit emoties moet je voorzichtig zijn, je kunt er beter wat langer de tijd voor nemen. De clubs hebben gewoon duidelijkheid, en dat is dat ze meer te horen krijgen na 28 april. Daar moeten ze ook maar mee leven en het beleid op aanpassen.
 
Scepticus38
 
3
3 april 2020 om 12:28
" Zou jij bijvoorbeeld blij zijn als je baas nu vast je contract ontbindt omdat ze over 3maanden het niet meer kunnen opbrengen? Of wil je liever 3 maanden wachten en kijken hoe de situatie tegen die tijd is?". Dat zou ik wel op prijs stellen. Ik zou liever aan de kant gezet worden op het moment dat een werkgever mijn salaris nog kan betalen, dan dat hij daar mee zou wachten totdat hij dat niet meer kan. Lijkt me geen al te moeilijke keuze.
 
oigatinha
 
184
3 april 2020 om 06:36
Dus de UEFA vindt openlijke chantage wel kunnen, maar denken aan veiligheid van spelers, stadionpersoneel, beveiligers en hun familie komt niet voor in hun repertoire.
 
Dante
 
61
3 april 2020 om 09:46
Overmars bereikt z`n doel. Waarom begin je over veiligheid? Dit vind ik zo`n stemmingmakerij. Er is niemand die zegt dat onder onveilige omstandigheden gespeeld moet worden. Het enige dat een deel van de mensen zegt is dat niet nu direct een beslissing genomen hoeft te worden. Het uitstellen van zo`n beslissing brengt niemand in gevaar, dus hou op met dit roepen.
 
JvL-United
 
32
3 april 2020 om 09:52
Eindelijk wat wijze woorden... nu een beslissing nemen slaat ook nergens op, dat is wat de UEFA zegt. Waarom moet iedereen nu al weten wat er gaat gebeuren? We wachten gewoon rustig af of er een andere oplossing komt. Zo gek vind ik het niet dat je anders geen Europees voetbal mag spelen, want hoe verdeel je de tickets dan echt eerlijk? De ene club wil op basis van de huidige ranglijst, de andere op basis van vorig jaar. Dan heb je nog diegene die roepen om eindelijk de UEFA uit te stappen.. wat naïef. Dan eindigt corruptie denk je? Dan krijgen de rijke clubs alleen maar een grotere machtspositie.
 
puntnaarachter
 
51
3 april 2020 om 10:02
Als hier toch wat wijze woorden, worden gesproken. Hoe wil jij in de maand juli de competitie, EL en CL uitspelen? Wanneer beginnen dan er voorrondes van de EL en CL? Hoe wordt het geregeld met het arbeidsrecht? Wanneer opent de transfermarkt zich? Hoe wil jij het volgende seizoen in zo`n kort tijdsbestek spelen? Dit zijn een paar vragen die nog niet beantwoord zijn, maar wel cruciaal. Leuk dat zij willen afwachten, maar het enige resultaat is dat clubs en spelers worden gegijzeld. De UEFA heeft geen plan, en wilt dat iedereen gaat doorspelen, maar hoe de problemen worden opgelost zien we dan wel weer. Gewoon totaal geen besef van realiteit. Uiteindelijk levert dit alleen maar verliezers op. Clubs kunnen hun begroting nu niet regelen, spelers weten niet of zij een transfer kunnen maken en de UEFA heeft straks een voetbalwereld die echt in de fik staat met clubs die omvallen. En weet je wie er dan mag bijspringen? De staat om clubs financieel te ondersteunen. Weet je waar dat geld vandaan komt? Van ons. Weet je wie uiteindelijk dit sprookje van de UEFA/FIFA mag betalen? Wij.
 
The Shins
 
31
3 april 2020 om 10:12
@Dante Overmars bereikt zijn doel? Wat een dieptrieste reactie zeg. Zie je nu echt niet in dat deze houding van de UEFA vooral illustreert dat ze geen zier om voetbal geven? Op een enkeling met een bord voor zijn kop na, zit er maatschappijbreed niemand op een pot voetbal te wachten, de clubs en spelers zelf incluis. En toch probeert de UEFA dit op walgelijke wijze nu af te dwingen. Voor wie doe je het dan? Niet voor de fans, en ook niet voor ‘het voetbal’. Als je echt niet in kunt zien dat er niks redelijks is aan deze stellingname van de UEFA, dat men op deze wijze op pijnlijk duidelijke wijze illustreert dat financieel gewin primeert, heb ik toch enigszins met je te doen. Voor mij maakt het de sport (en de CL) in ieder geval weer een stuk minder mooi.
 
Twenteov
 
17
3 april 2020 om 10:14
Dante voor clubs in nood, zoals de mijne, is het juist wel van belang dat er binnenkort een beslissing genomen wordt om v daaruit een nieuwe strategie te kunnen bepalen en sponsoren te behouden die zich ongetwijfeld ook beginnen te roeren. Ik snap dat een beslissing niet overhaast genomen moet worden, maar het moet niet veel langer duren of sponsoren beginnen te lopen die je anders onder aangepaste voorwaarden had kunnen behouden.
 
lfc11
 
3
3 april 2020 om 10:22
Welke aangepaste voorwaarden dan? Aangepaste voorwaarden als het seizoen nu stopt, maar geen aangepaste voorwaarden mogelijk als die beslissing niet genomen wordt?
 
Twenteov
 
2
3 april 2020 om 10:45
lfc11 welke exacte aangepaste voorwaarden weet ik ook niet en ga ik gelukkig ook niet over, maar sponsoren blijven dit uitstellen niet pruimen natuurlijk en willen ook duidelijkheid in hun eigen begroting voor volgend jaar. Bedrijven/sponsoren hebben het nu zelf financieel ook zwaar en trekken de stekker en nu juist misschien wel uit als een van de kostenposten sponsoring is. Die willen wel z.s.m. duidelijkheid. Is toch niet zo vreemd?
 
Dante
 
3
3 april 2020 om 10:48
@puntnaarachter Dat zijn issues die onderzocht moeten worden. Als blijkt dat het niet realistisch is, of niet veilig, kun je alsnog het seizoen stoppen. Dat hoeft niet vandaag. En financieel zullen er sws grote gevolgen zijn, of het nou linksom of rechtsom gaat. Dus die laatste zin van je is eigenlijk ook gewoon stemmingmakerij.
 
Dante
 
4
3 april 2020 om 10:51
@the Shins Ja Overmars is een van de prominente mensen die dit steeds blijft roepen, zonder enige fundering. Nu beginnen alle schapen hem na te praten. "op een enkeling met een bord voor zijn kop na, zit er maatschappijbreed niemand op een pot voetbal te wachten, de clubs en spelers zelf incluis". Mensen thuis zitten erop te wachten. Gisteren werd bekend dat ongeveer de helft van de eredivisieclubs die zich uitspreekt erop zitten te wachten. De spelers hebben zich er nog niet heel breed over uitgesproken. Niet nu vandaag in de huidige omstandigheden. Maar als het op een veilige manier kan zitten heel veel mensen hierop te wachten.
 
Dante
 
5
3 april 2020 om 10:54
@twenteov Alle bedrijven in de wereld hebben nu met onzekere omstandigheden te maken. Geen beslissing zal dat veranderen. Nu alles schrappen en 1 augustus weer beginnen? Wie zegt dat er op 1 augustus weer begonnen kan worden? Dit is natuurlijke selectie. Wie afvalt valt af. Daarvoor komt wel weer iemand anders in de plaats. Om dat nu op de Uefa af te schuiven is kolder. En nogmaals, als de Uefa nu zou zeggen dat er sws weer gespeeld moet worden binnenkort zou ik de verontwaardiging begrijpen. Maar dat zeggen ze duidelijk niet.
 
Dante
 
4
3 april 2020 om 10:55
@twenteov "bedrijven/sponsoren hebben het nu zelf financieel ook zwaar en trekken de stekker en nu juist misschien wel uit als een van de kostenposten sponsoring is. Die willen wel z.s.m. duidelijkheid. Is toch niet zo vreemd?" Is zeker niet vreemd. Heeft alleen weinig tot niets met het nu wel of niet (permanent) stilleggen van het seizoen te maken.
 
Twenteov
 
5
3 april 2020 om 11:03
Dante dat ben ik niet met je eens en heeft er voor sponsoren wel alles mee te maken. Die willen duidelijkheid en niet pas over een paar maanden die ze tussendoor lekker doorbetalen. Die zijn nu al aan het snijden in de kosten en hebben niet de ruimte om de kostenpost sponsoring pas over een paar maanden wel of niet aan te houden, ook die zijn hun strategie aan het bepalen. En het natuurlijke selectie noemen als clubs afvallen door complete overmacht zoals dit vind ik niet erg sterk, niet lief. Maar ik snap dat de voetbalwereld niet lief is
 
Dante
 
1
3 april 2020 om 11:07
@JvL-United Ja mensen geven graag af op groot geld. Grappige is dat de voornaamste argumenten zijn dat clubs aan hun begroting (geld) moeten werken. En inderdaad daar valt best wat voor te zeggen. Het ligt er natuurlijk aan hoe het loopt. Maar als een aantal competities afgemaakt wordt en een aantal vroegtijdig besloten hadden ermee te stoppen, dan lijkt het me logisch dat die laatste groep niet mee mag doen.
 
Dante
 
0
3 april 2020 om 11:11
@twenteov En jij denkt dat nu de competitie stoppen en de daarmee sws lange "pauze" sponsoren zal motiveren hun sponsorcontracten niet stoppen? Ok .. En complete overmacht zeggen is ook weer stemmingmakerij. Ja het coronavirus is niet iets dat je kunt incalculeren. Maar jarenlang slecht beleid voeren waardoor je nu aan een draadje hangt is natuurlijk geen overmacht. En misschien reden te meer voor Twente om nu een zo zuinig mogelijke begroting te maken, en niet weer wachten tot er duidelijkheid is over elke cent zodat die ook over de balk kan!
 
Scepticus38
 
3
3 april 2020 om 11:11
" Het uitstellen van zo`n beslissing brengt niemand in gevaar, dus hou op met dit roepen ". Spelers en hun families zijn bang voor hun gezondheid en dat is niet alleen begrijpelijk, maar ook nog eens terecht. Hoewel zonneklaar was dat de situatie nog lang niet veilig was, hebben de bonden zelf met hun scenarios aangegeven dat de competities mogelijk al in april of mei hervat zouden worden, desnoods zonder publiek. Als Rutte daar niet zelf een stokje voor gestoken zou hebben door duidelijk te maken dat het verbod op evenementen ook voor het voetbal geldt, was de kans groot geweest dat dat ook zou zijn gebeurd. Als het verbod niet voor het voetbal gegolden zou hebben, doet dat natuurlijk niets af aan het gevaar waaraan de spelers bloot zouden hebben gestaan als de competitie zou zijn hervat. Het is dan ook niet meer dan logisch dat spelers bang zijn en de bonden niet meer vertrouwen. Terwijl dat helemaal niet nodig is. Er kan voor 1 juni sowieso niet gespeeld worden en hoogstwaarschijnlijk ook niet getraind. Zelfs als dat laatste wel zou mogen, betekent dat niet dat dat zonder gevaar is. Een bedrijf dat de zorgplicht die het voor zijn werknemers heeft serieus neemt, stuurt ze niet het veld in terwijl dat gevaar kan opleveren. Als de Knvb haar eigen uitspraken dat het Rivm leidend is en de gezondheid van de spelers voorop staat, serieus neemt, kan ze de competitie met een gerust hart afblazen. Het Rivm heeft gisteren nog een briefing gegeven waarin uit de doeken werd gedaan dat men de piek van de uitbraak pas op zijn vroegst rond 1 mei verwacht en dat grafieken aantonen dat de bezetting van de ic ' s op zijn vroegst pas half juli weer zakt onder de gebruikelijke capaciteit. Alle maatregelen zijn er op gericht om te voorkomen dat de toestroom van nieuwe patienten zo groot wordt dat ziekenhuizen die toestroom niet meer aankunnen, waardoor de kans dat er in mei weer getraind zou kunnen worden, zo goed als nihil is. En zelfs als dat zou kunnen, is het nog maar zeer de vraag of dat zonder gevaar is, aangezien voetbal een contactsport is. Dus als de Knvb de gezondheid van de spelers werkelijk op de eerste plaats zet, is er geen enkel beletsel om de competitie nu af te blazen. Als de piek op 1 mei is, zullen de maatregelen ook in de maand mei gehandhaafd blijven en dat betekent dat er op zijn vroegst pas in juni getraind kan gaan worden en de competitie pas in juli hervat zou kunnen worden. En dan ga je die nooit voor 3 augustus af krijgen. Terwijl het eerder langer dan korter gaat duren voor er uberhaupt weer getraind gaat kunnen worden. Wat de bonden doen, staat gelijk aan het ontkennen van de realiteit en de kop in het stand steken. Terwijl men de onzekerheden van de clubs en spelers al lang had kunnen wegnemen. Het heeft geen enkele zin om aan een dood paard te blijven trekken en de competitie is gewoon een dood paard.
 
puntnaarachter
 
4
3 april 2020 om 11:14
Dante. Wanneer jij overgaat tot chantage van clubs moet jij niet met issues komen die nog onderzocht moeten worden, maar met een gedegen plan. Nu is er geen plan, maar je moet er wel aan mee werken, anders heb je geen Europees voetbal. Vind jij dat een nette manier van werken? En iedereen met gezond verstand weet dat deze issues niet op te lossen zijn en alleen meer voor problemen gaan zorgen. En het is geen stemmingmakerij. Elke dag dat clubs in onzerkheid zitten, kunnen zijn geen strategie ontwikkelen om het financieel zo goed mogelijk af te ronden. Dat de uefa wilt dat clubs tot juli wachten om de volledige focus daarop te kunnen leggen? Zie je het al voor je, een week voor juli `uh het gaat toch niet door, het volgende seizoen start gewoon op de geplande datum, veel succes`. Clubs moeten dan opeens werk waar zij normaal nu al mee bezig zijn, doen op dag moment, terwijl de voorbereiding van het seizoen al in volle gang is. Ik snap echt niet hoe je dit nog goed kan praten, maar het zal wel aan mij liggen. Het is niet dat je kan afwachten en de wereld stilt staat hé? Alles wat nu wordt besloten heeft effect op de clubs en spelers. De kosten zullen op deze manier alleen maar hoger uitvallen en daar betalen wij puntje bij paaltje wel voor ja. Of denk jij dat de UEFA, mocht hun sprookje niet doorgaan, opeens clubs financieel gaan ondersteunen? Deze club is nog eerder instaat om gemiste inkomsten te verhalen op de clubs.
 
The Shins
 
2
3 april 2020 om 11:30
@dante Vrijwel alle signalen die op dit moment in de media doorsijpelen, indiceren dat er maar weinig mensen en spelers zitten te wachten op een pot voetbal. Maar al zou het zo zijn dat de `mensen thuis er op zitten te wachten`, we leven toch niet in Romeinse tijden waar vermaak van de massa primeert boven de gezondheid van diegenen die het vermaak verzorgen? Daar komt nog bij dat de voetbalwereld zich op een bepaalde manier verhoudt tot de maatschappij in bredere zin, voetbal voltrekt zich niet in een maatschappelijk vacuã¼m. Er zijn op dit moment echt wel belangrijkere zaken dan onder druk toch vooral proberen te zorgen dat er weer gevoetbald kan worden. Vooral voor deze bredere maatschappelijke inbedding ontbreekt bij de Uefa (en kennelijk ook bij jou) ook maar enige vorm van sensitiviteit. Daar komt nog bij dat de Uefa dit geenszins communiceert omdat ze de mensen graag vermaak willen bieden of omdat ze denken dat ze de clubs en de spelers hier zo`n groot plezier mee doen (als dat zo zou zijn, zou het ook niet nodig zijn met dreigementen te komen). Ze maken zich vooral opzichtig druk om hun eigen financiã«le belangen en geven dus pijnlijk duidelijk aan geen zier om voetbal te geven. Ik sluit me aan bij puntnaarachter, anders dan geforceerd en gekunsteld de contrarian uit te hangen kan ik echt niet begrijpen waarom je je geroepen voelt dit goed te praten en te verdedigen.
 
Dante
 
2
3 april 2020 om 11:59
@the Shine Nu doe je het gewoon weer. Vermaak komt niet boven de gezondheid van mensen. Hou op met dit roepen. Niemand zegt dit. Het enige dat gezegd wordt si dat er niet vandaag een besluit genomen hoeft te worden, zelfs als de kans groot is dat dat besluit onvermijdelijk is.
 
Twenteov
 
3
3 april 2020 om 12:02
Dante ja, ik noem het complete overmacht. Want dat is het ook. Hoezo is dat nu weer stemmingmakerij, dat is toch zo klaar als een klontje? Ik denk inderdaad dat als je met een goed verhaal bij sponsoren aankomt dat ze een deel best door willen betalen totdat het voetbal echt weer begint. Trouwe sponsoren die de club aan het hart gaat sowieso en daar hebben wij er gelukkig nogal wat van, net als jullie toen jullie in de problemen zaten. We hebben inderdaad jarenlang slecht beleid gevoerd en de boel besodemietert, dat wil je graag nog een keertje horen toch? Echter zal het je ook niet ontgaan zijn dat we aan het opkrabbelen zijn waarbij er enorm gesaneerd is en sponsoren toch zijn blijven hangen en zelfs nieuwe regionale zijn aangetrokken omdat die de club willen steunen. We hebben daarnaast op Brama na geen enkele dure speler gehaald, enkel alleen huur of transfervrij. Vele zgn. kenners hier vinden dat al smijten met geld wat al vreemd is, maar vergeten dat we begin dit seizoen voornamelijk jeugdspelers hadden waarmee we zeker zouden degraderen. Eerdergenoemde gedeelte van wanbeleid is geen overmacht inderdaad, maar als je aan het opkrabbelen bent en er een corona-knock-out uit pure overmacht achteraan komt dan is dat natuurlijk wel extra zuur. Maar ik zie al dat je schijt hebt aan andere clubs, zelfs in deze tijd die alle landgenoten raakt. Want natuurlijke selectie.
 
Dante
 
3
3 april 2020 om 12:05
@puntnaarachter Het roepen dat partijen die niet vandaag een besluit willen nemen geld boven de volksgezondheid verkiezen is definitie stemmingmakerij! En bij mijn weten is het helemaal niet meer toegestaan dat onze overheid clubs financieel ondersteunen. Ze mogen ze eventueel geld lenen (imo niet verstandig), maar dat is dus wat anders. En je gelooft toch niet echt dat het nu of over een maand bepalen dat de competitie opgeheven wordt bepaald of een club wel of niet omvalt.
 
Dante
 
0
3 april 2020 om 12:08
@twenteov En die "trouwe sponsoren die de club aan het hart gaat" moeten het vandaag weten, dan blijven ze. Maar een paar weken wachten ze zeker niet. En ik snap dat het extra zuur is. Maar de situatie van 1 of meerdere clubs die hun zaken niet op rode hebben mag geen enorme beweegreden zijn in deze kwestie. Ik vind het trouwens bizar dat de financiele belangen van clubs gebruikt mogen worden om te bashen op de Uefa die uit financiele belangen bepaalde afwegingen maakt.
 
Dante
 
4
3 april 2020 om 12:13
@scepticus38 Alle data die je noemt kunnen best kloppen, alleen weet niemand dat. Maar als er op of rond 1 juni weer gespeeld en/of getraind mag worden is het helemaal niet ondenkbaar dat na 1 of 2 weken voorbereiding sommige competities in sneltreinvaart afgewerkt kunnen worden. Zeker gezien er geen ek is en er nu al een rustperiode is geweest. Nu weet ik helemaal niet eens of 1 juni realistisch zal blijken. Maar ik vind er niets mis mee wat tijd te laten verstrekken zodat een deskundigere beslissing genomen kan worden. En ik snap juist daartegen het felle verzet niet. Als de Uefa zou roepen dat er binnenkort gespeeld moet worden wel, maar dat is niet zo.
 
JizZzy
 
6
3 april 2020 om 12:20
Ach laat Dante toch, die heeft weer een ingangetje gevonden om met de beschuldigende vinger naar grote broer Ajax (Overmars) te kunnen wijzen en haakt daar gretig op in. Wat een gehuil. Alle charts wijzen erop dat met de verwachte piek, 1 juni als datum niet gehaald gaat worden. Maar nee, laten we onze kop in het zand steken tot die tijd en op 28 mei alsnog de onvermijdelijke beslissing nemen. Bedrijven hebben nu juist behoefte aan duidelijkheid en er zijn spelers die zelf niet meer willen voetballen. Verder staat geen enkele supporter op voetbal te wachten nu. Ja wellicht een verstokte Feyenoorder zoals Dante, die figuurlijk gesproken over lijken zou gaan voor de CL. Nou kerel, die CL die je zo graag wil krijg je toch niet, neem anders tot 1 juni de tijd om tot dat besef te komen en er enigszins aan te wennen ;-) Typisch dat alleen Feyenoord uit de top 4 ten koste van alles wil wachten. En dat AZ, dat i.t.t. Feyenoord echt een grote kans op de titel heeft, dan zó voor de dag durft te komen geeft in mijn ogen aan wat voor een klasse er om die club hangt. Ik hoorde de fans al niet zeiken, maar zo’n statement als club durven maken kan alleen maar respect opleveren. Wat een voetbal dit jaar en wat een grootsheid in de media, je zou er als Ajacied bijna jaloers op worden.
 
The Shins
 
1
3 april 2020 om 12:26
@dante Nee, dat is het enige dat jij zogenaamd zegt. Nog los van alle mensen die je er al op gewezen hebben dat het juist opportuun is om dat besluit wel vandaag al te nemen, is dat ook zeer zeker niet wat de Uefa nu communiceert, die proberen met nauwelijks verhulde dreigementen koste wat kost te bewerkstelligen dat er nog gevoetbald gaat worden.
 
Dante
 
5
3 april 2020 om 12:27
@jizzzy Dit heeft werkelijk helemaal niets te maken met mijn clubvoorkeur. Alleen het feit al dat Feyenoord hier heel weinig belang bij heeft toont dat misschien extra aan, als dat per se nodig is. Ik heb iig dit seizoen, evenals de meeste seizoenen, geen seconde nagedacht over een titel of zelfs cl. Het enige dat ik hier zeg is dat het onnodig is mensen of organisaties te demoniseren die zeggen joh wacht nog even een paar weekjes met beslissen en bekijk/bespreek alle opties. Snap echt niet dat dit zulke felle en uitgebreide reacties oplevert.
 
Dante
 
1
3 april 2020 om 12:29
@the Shins Nee ze laten merken dat ze daar hoop op hebben. Niets mis mee toch? En als die hoop ijdel blijkt, wat ik trouwens ook verwacht, dan stop je alsnog het seizoen. En wat nou zogenaamd? Het is letterlijk wat ik zeg.
 
Scepticus38
 
1
3 april 2020 om 12:38
" Maar als er op of rond 1 juni weer gespeeld en/of getraind mag worden is het helemaal niet ondenkbaar dat na 1 of 2 weken voorbereiding sommige competities in sneltreinvaart afgewerkt kunnen worden ". Dat zou in theorie kunnen, maar niet als de Knvb haar belofte dat de gezondheid van de spelers voorop staat, wil nakomen. De minimale tijd die nodig is om de spelers weer op te trainen staat volgens de mensen die daar voor door geleerd hebben, momenteel op 4 weken en voor iedere maand die ze nog langer stil staan komt daar een week bij. De spelers maar 2 weken voorbereidingstijd geven en vervolgens de competities in sneltreinvaart laten afwerken staat net zo ver af van van de gezondheid van de spelers vooropstellen als Mars van Jupiter. Ik kan met ook niet voorstellen dat Chelsea er blij mee zal zijn als Zyech zich met een afgescheurde spier in Londen meldt.
 
Dante
 
2
3 april 2020 om 12:46
@Scepticus De spelers hoeven niet per se de volledige voorbereiding in groepsverband te doen om fit te zijn. En de verplichte rustperiode tussen wedstrijden is volgens mij 2 dagen? Ideaal is het niet, maar onmogelijk ook niet. Nogmaals, het hoeft ook niet te gebeuren. Maar het onderzoeken en bespreken is weinig mis mee en daar gaat dit volgens mij over.
 
Scepticus38
 
0
3 april 2020 om 12:48
" Ik denk inderdaad dat als je met een goed verhaal bij sponsoren aankomt dat ze een deel best door willen betalen totdat het voetbal echt weer begint ". Met een beetje creativiteit zijn er genoeg mogelijkheden te bedenken om ze compenseren zonder dat de beurs daar aan te pas komt. Bijv. door de opleiders een clinic voor het personeel te laten geven of het personeel gratis een wedstrijd te laten bijwonen.
 
Scepticus38
 
0
3 april 2020 om 13:07
" En de verplichte rustperiode tussen wedstrijden is volgens mij 2 dagen? ". Dat is de minimaal verplichte rustperiode tussen wedstrijden, waarbij men er natuurlijk niet vanuit gaat dat er 9 wedstrijden in 4 weken afgewerkt dienen te worden en al helemaal niet na een inactiviteit van van 3 tot 4 maanden. Dat idee is volslagen krankzinnig en komt meer neer op Russische Roulette spelen met de gezondheid van de spelers dan de gezondheid van die spelers vooropstellen. Het is volstrekt zinloos om de spelers en clubs nog wekenlang in angst en onzekerheid te laten om iets te onderzoeken waarvan de uitkomst al lang vast staat. Alleen mensen die er een voorkeur voor hebben om de kop in het zand te steken in plaats van de realiteit te aanvaarden, twijfelen daar nog aan. Niemand is zo blind als degene die niet zien wil.
 
Scepticus38
 
0
3 april 2020 om 13:21
" Overmars bereikt z`n doel. Waarom begin je over veiligheid? Dit vind ik zo`n stemmingmakerij. Er is niemand die zegt dat onder onveilige omstandigheden gespeeld moet worden ". Volgens mij heeft de Knvb zelf scenarios gepresenteerd waarbij er in april of mei weer gespeeld en/of getraind zou kunnen. Terwijl er ook toen al lang vast stond dat dat volstrekt onverantwoord was. Dat er tot 1 juni niet gespeeld gaat worden, is de verdienste van Mark Rutte en niet die van de Knvb. Die heeft zelf verkondigt dat dat wat hen betreft 1 van de scenarios was. Dus hoezo stemmingmakerij? Overmars is een uil in een ren vol met struisvogels.
 
Dante
 
7
3 april 2020 om 13:32
@scepticus38 "waarbij men er natuurlijk niet vanuit gaat dat er 9 wedstrijden in 4 weken afgewerkt dienen te worden" Tel er een paar dagen bij op en je hebt de frequentie van een wk (voor het kortste wk slechts 1 dag erbij) .. Niemand is zo blind als degene die niet zien wil! Bovendien hebben alle clubs wisselspelers waarmee je risico's kunt beperken. Nog steeds niet ideaal, maar nogmaals niet onmogelijk.
 
Dante
 
1
3 april 2020 om 13:34
@scepticus38 De discussie gaat niet over de knvb die nu alweer wilde beginnen met spelen. De discussie gaat over het feit dat de Uefa zegt niet per direct een beslissing te willen nemen. En dat heeft niets met veiligheid of gezondheid te maken. Pas als besloten wordt te spelen onder onveilige omstandigheden is dat het geval. Voor de 88e keer.
 
JWD81
 
93
3 april 2020 om 06:39
Wat een stelletje idioten die UEFA. Ze voelen zich verheven boven de rest. Ze zijn nog erger dan de FIA bij de GP van Australie. Willen alleen maar geld verdienen. Neem een voorbeeld aan het IOC, Wimbledon, Roland Garros en talloze andere sport evenementen die afgelast zijn voor van de zomer. Denken niet in het belang van de speler, of bezoeker, alleen hun eigen belang. En ja ze hebben het EK verplaatst, onder druk.... Dus die inkomsten zijn ze al kwijt en de clubs moeten dat compenseren nu. Tegen wil en dank. Kosten wat het kost. Wat een enge club......
 
messibarca.
 
6
3 april 2020 om 08:22
Idioten ja,maar wel begrijpelijk. Uefa trilt van angst,zijn bang om definitief hun authoriteit te verliezen als bonden hun eigen weg kiezen. Hiermee ondermijn je direct het voortbestaan van Uefa als gezaghebbende organisatie. En dan praten we niet eens over de giga inkomsten die Uefa misloopt. Ten tijde van crisis zie je altijd hoe organisaties daadwerkelijk zijn.
 
Frank83
 
2
3 april 2020 om 09:24
Wat dacht je van de UCI. Die hebben alle grote en niet grote wielerondes afgelast. En waarschijnlijk gaat er nog meer afgelast worden.
 
Carsi_1
 
3
3 april 2020 om 09:51
Mss denk juist dat de eufa dat de knvb zich verheven voelde toen ze zonder enig overleg besloten de competitie stil te zetten...
 
DRL80
 
2
3 april 2020 om 10:28
Wat een onzin. België deed het eerder. Maar al zouden ze zo denken dan is het wel weet lekker makkelijk de kleintjes aanpakken van de UEFA.
 
sebasjuh
 
9
3 april 2020 om 06:40
Op deze manier zorgt de Uefa toch zelf wel waarom de rijke clubs samen willen spannen om de bond er op die manier uit te werken? Ze denken alleen maar in het belang van hun eigen geld/verdienmodel en niet aan de clubs/spelers en in dit geval hun veiligheid. Alleen hierom zal je al als elke bond een statement moeten maken en elke bond zou nu moeten zeggen we stoppen ermee, dan kan de Uefa alle plekken afpakken.
 
falcao1984
 
11
3 april 2020 om 06:59
Het samenspannen van de rijke clubs is nu ook niet bepaald een aanlokkelijk perspectief. Dan zou je ook naar de historie moeten kijken. Want wat hebben Man City en PSG daar na in hemelsnaam te zoeken.
 
siepie
 
1
3 april 2020 om 10:23
Nou ja.. De beslissing om de competities uit te spelen is juist volledig in het belang van die rijke clubs. Je ziet dat ze bij Juventus en Barcelona bv al salariskortingen moesten doorvoeren en voor dit kaliber clubs is het uitspelen van met name de CL van cruciaal belang. Dus ik verwacht niet dat nou juist deze beslissing voor een wig tussen clubs en uefa zorgt.
 
Diego_Forlan
 
56
3 april 2020 om 06:43
Verschrikkelijk eng clubje. Ik hoop van harte dat alle landen zich verenigen en die lui in hun hemd zullen laten staan met hun chantage.
 
AadHandgranaat
 
13
3 april 2020 om 09:31
Ik zie helaas maar 1 mogelijkheid. Aangezien Ajax, AZ en PSV al hebben aangegeven het seizoen te willen staken, moeten de andere clubs het maar uitvechten. Feyenoord de titel en de CL weer in!!
 
SpeedyAFC
 
4
3 april 2020 om 11:19
@addhandgranaat Welke CL? Denk jij echt dat Feyenoord straks in Oktober af gaat reizen naar landen als Italie, Spanje en Portugal, wit-Rusland of Rusland? Zolang er geen vaccin of medicijn tegen Corona is, is er geen landen overschrijdend voetbal. Denk toch eens na.
 
Goalski
 
0
3 april 2020 om 11:45
Zo dat jij dit soort zaken allemaal weet, petje af. Jij weet dus precies hoe het virus werkt, of zijn het jouw emotionele aannames?
 
gomes1psv
 
1
3 april 2020 om 10:29
Vergeet het maar, de grote clubs denken precies zo economisch als de Uefa. Branden zich niet aan het algemeen belang als dat de inkomsten bereikt en zullen zich echt niet aansluiten bij het Safety First-standpunt van Nederland. Dat maakt de situatie natuurlijk potsierlijk: vanuit alle kanten krijgt Nederland de strontkar over zich heen als het zich kritisch uitlaat over een tijdelijk collectief noodfonds voor Europa en sindsdien de boksbal van Zuid-Europese regeringen, die ons verwijten gevoelloos, hard en onrealistisch te zijn. Maar komt het aan op topsportgebied en een plan om het voetbal ten behoeve van de volksgezondheid in de ijskast te zetten, klinkt vanuit die hoek geen enkele steun. Laat staan van de Uefa, die net als de Fifa alleen maar denkt aan geld binnenharken in plaats van op te komen voor de belangen van clubs en spelers! Bij die bonden klotsen de centen tegen het plafond aan: waarom zetten zij geen noodfonds op voor clubs die op omvallen staan en leggen ze geen algeheel speelverbod op momenteel! In Zweden en Wit-Rusland wordt gewoon doorgevoetbald! Maar nee hoor, spelen = geld. Geld = macht. Doorspelen dus.
 
Fc-Bami
 
8
3 april 2020 om 06:46
Mocht dit waar zijn, dan is het echt vreselijk om te zien hoe een grote bond in zo'n grote sport puur aan het financiële belang denkt. Bijna alle sportevenementen van de zomer zijn al afgelast en zij denken leuk boven alles staan. Bah bah bah, ik hoop dat dit een fabeltje is maar ik vrees van niet.
 
Davy de Pauw
 
43
3 april 2020 om 07:01
Is dit niet een keer het ultieme moment om gewoon opnieuwe te beginnen en te kappen met heel die Uefa en Fifa-bende? Al jaren is het gerotzooi. Van corruptie (WK in Qatar, Blatter) tot het maken van plannen voor een derde Europese competitie waar geen hond op zit te wachten. Laat de bonden maar eens samenkomen en zelf iets nieuws beginnen. Een nieuwe internationale bond. Een nieuwe opzet. Zet Nederland, Engeland, Duitsland, Belgie, Spanje en Italie bij elkaar en de rest komt vanzelf over de brug. Macht weer terug naar de clubs en nationale bonden.
 
Kohaku
 
19
3 april 2020 om 07:06
Denk je dat de landen er onderling uit gaan komen? Het was niet het idee van de Uefa om vijf landen standaard vier CL deelnemers te geven maar door druk van de clubs uit de grote landen met hun dure huishouding. Landen hebben allemaal hun eigen agenda, dat wordt niets als ze samen een bond op moeten richten.
 
Davy de Pauw
 
6
3 april 2020 om 07:23
@kohaku. Waar mensen of teams moeten samenwerken, ontstaat altijd frictie. Maar dit is wel zo'n beetje de grootste samenwerking ter wereld, op de VN en EU na wellicht. Kijk naar andere sportbonden (vechtsport, darts) waar een opsplitsing wel het gesorteerde effect heeft opgeleverd. Er zijn ook sportbonden (hockey, tennis) waar weliswaar soms kritiek op is, maar waar het over het algemeen een stuk beter geregeld is dan bij het voetbal. Dit zijn natuurlijk andere sporten en er gaat in het voetbal meer geld om.. maar een frisse start kan nieuwe inzichten geven.
 
DRL80
 
0
3 april 2020 om 10:33
Denk juist dat de zogenaamd kleinere voetballanden samen een bond moeten starten. Met een eigen internationaal toernooi. Zal (in het begin) voor een aantal clubs die nog af en toe wat verder in de CL komen wat minder opleveren maar (op termijn) meer dan de Europa League. Laat die zogenaamde elite clubs maar lekker een Super League starten. Prima.
 
lwd12
 
18
3 april 2020 om 07:18
Ik zie niet in waarom de UEFA niet mag hopen de competities te kunnen afronden. Of het realistisch is, is vraag 2 en de impact op het seizoen 20/21 is groot. Ze hebben niet de macht om regelgeving van overheden te over rulen. Maar als zij graag nog langer willen wachten voordat de stekker eruit gaat is dat prima. Misschien tegen beter weten in. Clubs kunnen nu toch niks doen, althans niet anders dan wachten en plannen voor 2 scenario's maken 1 met wedstrijden in juni juli en 2 waarbij je de voorbereiding kan starten in juli.
 
SpeedyAFC
 
12
3 april 2020 om 09:51
Hoe ga jij in juli spelen als er al zoveel contracten op 30 juni afgelopen zijn? 13 stuks bij FC Twente, 9 stuks bij Emmen? Uefa denkt dat ze wat kunnen roepen en Europa masaaal hun arbeidswetten wetten zal gaan aanpassen, speciaal voor de Uefa. Gaat niet gebeuren. overigens is het maar afwachten of landen Europess voetbal gaan toestaan.
 
Scepticus38
 
0
3 april 2020 om 13:18
" Hoe ga jij in juli spelen als er al zoveel contracten op 30 juni afgelopen zijn? 13 stuks bij FC Twente, 9 stuks bij Emmen? ". En 14 bij Heracles, 7 bij Ado, 9 bij Rkc, 8 bij Fortuna.
 
SpeedyAFC
 
0
3 april 2020 om 13:42
Kortom, na 30 juni heb je geen eredivisie voetbal meer. Ploegen zullen opnieuw aan de slag moeten gaan voor komend seizoen om hun selecties weer rond te krijgen. Over het algemeen zijn ze daar normaliter nu al mee bezig maar door alle onduidelijkheid kunnen ze dat dit jaar niet. Ze moeten weten hoe het komend seizoen eruit gaat zien, eredivisie of Kkd. Wanneer begint de competitie? Wat als er dan nog Corona maatregelen zijn enzovoort. Wat wordt het budget? Kunnen ze rekenen op betalende toeschouwers of is het zonder publiek? Ze hebben duidelijkheid nodig.
 
Thamike
 
2
3 april 2020 om 10:27
Hopen?? UEFA is er niet om te hopen. Als die zieke mensen hopen maar niet op het voetbal. Niemand denkt meer aan voetbal behalve de bonden het is schandalig. Ik snap dat alles geld kost maar met een beetje voorschrijvend inzicht snap je dat het niet meer gaat gebeuren dus moet je nu van je andere kant laten zien. Geef mensen, voetballers en clubs de rust en de ruimte. En al zou dat kleine beetje hoop met allerlei omleidingen kunnen is er geen speler meer die nog wil. Dit is onzin en ze moeten dan niet gaan dreigen in deze tijden.
 
4Ever4Ajax
 
33
3 april 2020 om 07:24
Pure bangmakerij en chantage. Hier lat de uefa zich meermaals van hun lelijkste kant zien, walgelijk gewoon.
 
juvedeef
 
4
3 april 2020 om 07:28
Zou mooi zijn als iedereen nu ueafa zou negeren. Je kan niet doorgaan. Dit is overbelasting van je spelers en niet goed voor de volksgezondheid. Ben echter bang dat van de grote competities, Italië en Spanje daar geen gehoor aan geven. In beiden competities verwacht ik geen saamhorigheid
 
DNSDKR
 
8
3 april 2020 om 07:35
Misschien een goed moment om het vertrouwen in het bestuur van de UEFA op te zeggen. Chantage over de rug van de veiligheid. Die zijn echt niet lekker in hun hoofd daar.
 
Futures
 
4
3 april 2020 om 07:55
De tijd is rijp dat er een nieuwe Europese voetbalbond wordt opgezet. De Uefa denkt alleen aan eigen belang en dat zou niet de insteek moeten zijn van een bond.
 
LW88
 
2
3 april 2020 om 08:04
Zo zie je maar dat de Knvb ook gewoon met de rug tegen de muur wordt gezet. Er wordt gedreigd met uitsluiting een het stoppen van geldstromen. Een bond als de Knvb zou het nog kunnen overleven omdat die financieel goed in elkaar zit. Er zijn genoeg bonden in Europa die afhankelijk zijn van de Uefa en hierdoor naar de knoppen kunnen gaan.
 
PS18
 
7
3 april 2020 om 08:22
Onvoorstelbaar hoe je als Uefa kunt schrijven dat je vol vertrouwen bent dat de competities binnen enkele maanden weer worden hervat terwijl bijna letterlijk heel de wereld leeft in onzekerheid door de Coronacrisis. De overheden draaien overuren, de hele economie staat op zijn kop, de maatschappij wordt ontwricht enzovoorts maar Uefa blijft linksom of rechtsom vol vertrouwen over hervatting van het voetbal. Ik vind die houding echt onbegrijpelijk.
 
Sammerens
 
12
3 april 2020 om 09:43
Je zegt dat de hele economie op zijn kop staat. Maar als een organisatie binnen een miljarden industrie probeert de schade binnen de perken te houden door aangesloten bonden duidelijk te maken dat de handdoek nog niet gegooid dient te worden, dan zijn ze geldwolven.Uiteindelijk moet ieder bedrijf bezig zijn met scenario`s om de schade beperkt te houden. En of je het nu gelooft of niet, dit is voor de maatschappij uiteindelijk ook van groot belang.De UEFA zegt hier niet dat de competitie per definitie moet worden hervat. Ze geven aan nu nog niet tot annuleren over te gaan, omdat ze er vertrouwen in hebben dat er kans is om alles af te ronden waarbij de LOKALE AUTORITEITEN de voorwaarden bepalen. Blijkt het alsnog niet te kunnen dan wordt het anders, maar ze vragen dus niet anders dan om op dit moment nog af te wachten omdat er nog te veel scenario`s mogelijk zijn.
 
SuperNico31
 
4
3 april 2020 om 10:48
Wat voor belang heeft dit voor de maatschappij? Voetbal is geen basisbehoefte. Mensen hebben momenteel wel meer aan hun hoofd dan zich zorgen te maken of het profvoetbal wel of niet doorgaat. Waarom zou Wimbledon het wel kunnen om het toernooi te staken, maar worden voetbalclubs met deze reactie gechanteerd als zij wellicht willen stoppen? Het zegt genoeg over hoe die vieze en corrupte bond genaamd de UEFA met hun rijke bobos aan denkt. Het gaat ze alleen maar om de centen.
 
Sammerens
 
0
3 april 2020 om 12:09
De maatschappij heeft ook nu geen enkel belang aan het mislopen van miljoenen aan belastinggeld, een stroom aan faillissementen en meer werkloosheid door het omvallen van voetbalclubs. Dat werkt namelijk in enorm veel lagen door. Daarnaast zullen er zat mensen zijn die het wel prettig vinden om wat afleiding in de vorm van sport en dus entertainment te kunnen kijken. Waarom kan Wimbledon het wel? Nou, die krijgen 114 miljoen vergoed omdat ze zich verzekerd hadden. Dat maakt het wel even ietsje makkelijker. Dat siert de organisatie van Wimbledon, die de zaakjes goed voor elkaar blijkt te hebben. Helaas is dat lang niet overal zo.
 
SuperNico31
 
1
3 april 2020 om 12:32
Voetbal is geen basisbehoefte en niet cruciaal voor de maatschappij om het momenteel draaiende te houden. Een voetbalwedstrijd plaats laten vinden onder de huidige omstandigheden vereist nog steeds politie inzet. Kunnen de voetbalclubs namelijk garanderen dat er geen fans naar de stadions komen? Wie gaat daar dan verantwoordelijkheid voor nemen als dat gebeurt? En wat te denken wanneer een speler ernstig geblesseerd raakt en er een ambulance ter plaatse nodig is die elders op dit moment veel meer nodig is. Daar al aan gedacht? Zo zijn er wel meer scenario`s waar men niet aan denkt. Iets als dat mensen het prettig vinden om wat afleiding te hebben is verder geen argument om dan maar het voetbal door te laten gaan. Er zijn voldoende andere manieren om tijdens deze crisis wat afleiding te zoeken.
 
Sammerens
 
0
3 april 2020 om 20:45
Dus laten we alle evenementen die niet voorzien in een levensbehoefte verbieden voor de rest van het leven, want stel je voor dat daar een ambulance nodig is die elders harder nodig zou zijn. Goed argument. We gaan zien wat er gaat gebeuren als we alles over lange tijd af blijven lassen. De economische schade zal enorm zijn en dat gaat dan ook veel mensenlevens kosten.
 
Silencioo
 
12
3 april 2020 om 08:22
Zo raar is het toch ook niet nog even te wachten met definitief beslissen. Gezondheid gaat voor en ik snap dat spelers en clubs duidelijkheid willen, maar je kan daar toch best eind april over besluiten?! Er is dan nog tijd zat voor een go of no go
 
bvbrunschot
 
14
3 april 2020 om 08:27
Ik snap echt niet wat het voordeel zou zijn van de duidelijkheid om nu al het seizoen definitief te stoppen. Wat biedt dat nu voor voordelen? Iedereen roept hier maar dat het seizoen ten einde is en dat nu besloten moet worden om te stoppen, maar waarom dan? Omdat ze niet geloven dat er toch nog gespeeld zou kunnen worden later? Die kans lijkt mij persoonlijk ook zeer klein, maar ik weet het niet zeker. Wat mij betreft schuiven ze dit lekker voor zich uit tot 1 juni en kijken ze dan verder. Iedereen probeert maar te voorspellen hoe de wereld er over 3 weken uit zal zijn. Dat lukt je niet, het kan slechter zijn, beter zijn of vergelijkbaar zijn. Niemand die met zekerheid kan zeggen wat het wordt.
 
Adzevedo
 
6
3 april 2020 om 09:06
Duidelijkheid, je kan een begroting voor aankomend seizoen opstellen op basis of je Kkd, Eredivisie, Europees speelt. Je kan je bezig houden met het samenstellen van een selectie, waardoor je kan bezuinigen. Omdat je dan seizoenskaarten kunt gaan verkopen, en zo toch wat inkomsten kan generen. Op dit moment kun je geen acties ondernemen en heb je geen inkomsten. Zodra je zekerheid hebt kun je afspraken maken met je crediteuren. Na 30 juni spelen is sowieso geen realistische optie door de aflopende contracten.
 
Timba69
 
0
3 april 2020 om 10:02
Je kan je helemaal niet bezighouden met een selectie. Je weet niet eens wanneer een contract moet ingaan. De transferperiode wijzigt misschien wel. Budget is totaal onzeker.
 
lfc11
 
6
3 april 2020 om 10:10
Net alsof er zekerheden zijn of het seizoen 20/21 door kan gaan en afgerond kan worden. Seizoenskaarten verkopen, is ook helemaal niet mogelijk, want er is geen enkele garantie dat er volgend seizoen, sowieso in 2020, met publiek gespeeld zal worden en als dat al het geval is zeker niet met de tienduizenden die nu de standaard zijn in veel stadions. Je bent er heel stellig van overtuigd dat deze crisis ervoor zorgt dat dit seizoen niet uitgespeeld kan worden (en daar is zeker wat voor te zeggen), maar aan de andere kant verkeer je wel in de waan dat het seizoen 20/21 normaal gespeeld kan worden. Dat is net zo goed verre van zeker.
 
Timba69
 
0
3 april 2020 om 10:15
Je weet niet eens of alle clubs dit overleven.
 
Adzevedo
 
0
3 april 2020 om 11:07
Ik denk helemaal niet dat het zo zeker is dat je 2020/2021 helemaal normaal kan laten doorgaan zoals oorspronkelijk gepland. Het zou me niks verbazen als de start van die competitie later is, mogelijk zelfs in het begin achter gesloten deuren. Misschien dat we de competitie volgend seizoen sowieso anders moeten vorm geven. Maar ja, daar kunnen we uberhaupt pas over denken als we het vraagstuk voor dit seizoen hebben opgelost. En mijn stelling is dat je dit seizoen moet verlaten omdat je dat op geen enkele manier goed uitgespeeld krijgt en moet doorschakelen. Dan kunnen clubs in ieder geval beginnen met het niet verlengen van contracten en bezuinigingsplannen opstellen.
 
Harmr
 
6
3 april 2020 om 08:36
Zou echt fantastisch zijn als alle bonden n.a.v. dit bericht collectief het seizoen beëindigen, puur als statement naar de Uefa bende.. Wat een laag zooitje om te proberen bonden op deze manier ordinair te chanteren, want iets anders is het niet!
 
Adzevedo
 
5
3 april 2020 om 09:02
Als de Uefa zelf zo achterlijk is om de CL en EL te willen afmaken in juli en augustus moeten ze dat helemaal zelf weten. Ook prima als ze ruimte willen bieden aan de grote competities omdat die per se willen uitspelen om een boete te vermijden. Maar ga niet massaal clubs in kleinere voetballanden duperen omdat je bang bent dat je draagvlak onder je beslissing wegvalt. De Uefa bied helemaal niks aan momenteel, ze hebben geen serieus plan voor na 30 juni. Dat argument ''een werkgroep is ermee bezig'' is volstrekte onzin, aangezien noch de Uefa noch de Fifa iets kan doen aan het arbeidsrecht. Net zoals ze er ook niks aan kunnen doen dat het boekjaar gewoon op 30 juni afgesloten gaat worden. De clubs gaan kapot door langdurige onzekerheid, dus het is logisch dat er veel stemmen op gaan om ermee te kappen. Dat de Uefa desnoods door wilt spelen zonder de spelers met een aflopend contract of die op huurbasis actief zijn is misschien een optie voor de Premier League, waar ze enorme selecties hebben. Maar voor Nederlandse clubs die een halve selectie verliezen is dat niet op te vangen.
 
lfc11
 
3
3 april 2020 om 10:16
Ja, want alle onzekerheid voor clubs is weg als het lopende seizoen afgekapt wordt. Net alsof er niet net zo goed tig redenen zijn om aan te nemen dat ook het seizoen 20/21 normaal aangevangen kan worden en gespeeld kan worden. Clubs gaan kapot door een mondiale gezondheidscrisis die alle sectoren keihard gaat raken en het voetbal is daar geen uitzondering op, ongeacht wat je met dit seizoen gaat doen. Competities nu afkappen, is een doekje voor het bloeden.
 
Adzevedo
 
0
3 april 2020 om 10:58
Nee, niet alle onzekerheid is weg en niet alle problemen zijn opgelost. Maar clubs kunnen geen beleidsbeslissingen nemen voor volgend seizoen zolang ze in de onzekerheid zitten. Contracten lopen af en moeten wel of niet verlengd worden. Als je nog niet weet of je Eredivisie, KKD of Europees gaat spelen kun je niet begroten op aankomend seizoen. Er zijn genoeg aanwijzingen dat ook 20/21 normaal beginnen lastig gaat worden, maar nu kunnen clubs helemaal nergens rekening mee houden. Het seizoen niet kunnen afmaken voor 30 juni is gewoon einde seizoen.
 
gaeajax94
 
4
3 april 2020 om 09:06
Zo zie je maar weer dat de UEFA alleen maar denkt aan het economische plaatje en totaal geen verantwoordelijkheid neemt voor de gezondheid van de sporters. Als het zo moet dan maar een jaar zonder europees voetbal, al zal de UEFA daar niet wakker van liggen. Die hebben volgens mij het liefst alleen de toplanden in hun toernooi en de rest is bijzaak/opvulling. Als de competitie eruit zal gaan in Duitsland, Engeland, Spanje en/of Italie dan zal de UEFA echt niet aan hun tickets komen, want die ploegen zijn te belangrijk voor de UEFA.
 
diablo73
 
1
3 april 2020 om 09:18
‘voetbal is oorlog’ heb ik ooit iemand horen zeggen, hij zat er niet ver naast blijkt wel weer.
 
PParzyszek
 
5
3 april 2020 om 09:20
Goed moment om zonder de UEFA verder te gaan.
 
Panerai
 
10
3 april 2020 om 09:21
Ben benieuwd of Ajax dan nog steeds per direct wil stoppen. Ik denk het niet
 
Sanderr
 
10
3 april 2020 om 09:30
Ajax, maar ook AZ en PSV, moeten gewoon voet bij stuk houden. Hun standpunten zijn in de eerste plaats omwille van de gezondheid. Tuurlijk komt er bij elke club ook een stukje eigenbelang kijken (niet alleen bij Ajax overigens) maar dat is niet de hoofdreden van de standpunten van deze clubs. UEFA moet zich doodschamen. Ik hoop dat er veel toonaangevende clubs het voorbeeld van onze topclubs volgens, dan denk ik met name aan giganten in de ergst getroffen regio's zoals Real Madrid, Atletico, Barcelona, Inter, Juve, etc. Kijken wat de UEFA dan doet.
 
InsideRMadrid
 
0
3 april 2020 om 09:41
Sanderk / Met name in Italia en Spanje verwacht ik geen enkele bal aan het rollen, binnen afzienbare tijd. Dus waar al deze Uefa pressie vandaan komt is mij echt een grote vraag. Het maakt me wel bang, want geen Europees voetbal meer voor Ajax zou wel een doodsteek zijn. Dan nog vind ik net als jij dat Ajax en de andere clubs hun poot gewoon stijf moeten houden in deze. Ondanks, dat ik het meest van iedereen nog gewoon weer voetbal op tv wil.
 
Sanderr
 
1
3 april 2020 om 10:40
Tuurlijk, ik snak ook wel weer naar een pot voetbal op tv of in het stadion, maar het gaat nou eenmaal niet. Zoals jij terecht aangeeft: in Italië en Spanje is het nog erger dan hier bij ons. De bevolking is daar redelijk voetbalgek maar men denkt momenteel niet eens aan het hervatten van resp. de Serie A en La Liga, en terecht. Daarom zou het mooi zijn als een paar grote jongens in het Europese clubvoetbal hun spierballen laten zien. Ik durf te wedden dat de UEFA toch even achter haar oren krabt als o.a. Real, Barca en Juve zeggen "dikke lul met jullie, wij gaan niet meer spelen!"
 
droppie
 
0
3 april 2020 om 09:36
Ik denk het wel, en bovendien als de politiek per land zegt dat er geen sportevenementen worden gehouden vanwege de veiligheid, kan de Uefa nog zoveel willen, maar gaat er gewoon niks gebeuren.
 
SpeedyAFC
 
3
3 april 2020 om 09:53
Hoe zie je Europees voetbal voor je? Denik je nou echt dat landen ineens hun grensblokkades opgeven omdat de Uefa wil voetballen?
 
PeterColbeth
 
1
3 april 2020 om 09:23
Te zielig voor woorden, wat een stel niets nutten, denken maar aan één ding........... GELD ! Als protest alle competities still leggen , weg met de UEFA
 
bart1978
 
0
3 april 2020 om 09:24
Niet zo verbaasd reageren allemaal. Het was toch allang een publiek geheim dat het bij de UEFA alleen maar draait om macht en geld. Waarom dan deze verbazing ? Zou een groot iets zijn als de bonden zich verenigen en hun eigen plan trekken ipv te luisteren naar deze dreigementen. Al zal dat waarschijnlijk ook een utopie zijn aangezien het bij de echte grote clubs ook draait om de knaken en macht. Toch hoop ik dat het humane belang boven het eigen belang word geplaatst.....
 
Krav
 
5
3 april 2020 om 09:25
Maak er nou gewoon seizoen 2019-2021 van. Ik zie dit echt nog wel een jaar aanhouden. En dan maak je sit in 2021 af. Door europa reizen komt er toch nog een jaar niet van. Dus cl moet je ook aan jaar onderbreken en pas over een jaar hervatten.
 
DirkDreijer
 
1
3 april 2020 om 09:26
Geld Geld Geld dat is wat bij de Uefa teld en niets anders. Mensen tellen niet voor Uefa. Dan moeten de Regering van elke land maar zeggen dat er niet gevoetbald wordt ????????.
 
AJKennyAX
 
0
3 april 2020 om 09:28
Zou het een idee zijn om gewoon met ze alle de UEFA te verlaten en een eigen bond op te zetten? Met mensen in de top die uit het voetbal komen en niet allemaal graaiers. Een transparante boekhouding. Waar alle profclubs inspraak hebben, waar een stem van een kleine club met zoveel waard is als een grote club.
 
soccerroos
 
1
3 april 2020 om 09:28
Gewoon spelen zonder publiek. Natuurlijk wel aan de 1,5 meter afstand houden.
 
Dirk_borst
 
0
3 april 2020 om 09:38
Dat gaat lastig in het veld als de trainer roept ‘kort zitten’ of je ‘man dekken’.
 
rickylate
 
0
3 april 2020 om 09:35
Er is nergens een volledig seizoen gespeeld dus wat dat betreft geen Europees voetbal volgend seizoen, ben benieuwd of ze Liverpool, Real Madrid enz uit de Europese competities houden.
 
Nr.11
 
0
3 april 2020 om 09:41
Wat heeft UEFA eraan als de competities doorgaan? Meet tijd voor de CL & cup toch?
 
Barcelona203
 
2
3 april 2020 om 09:42
Staan zogenaamd voor Respect en Gelijkheid... Staan alleen maar voor geld! Mijn respect en gelijkheid kunnen ze in een heel donker plekje stoppen!
 
messino
 
0
3 april 2020 om 09:43
De UEFA is het enkel te doen om geld. Maar wie denken ze nu eigenlijk dat ze zijn? Het is maar een opgezet bedrijfje om competities en landen in Europees verband samen te brengen in wat toernooitjes. Het is best bijzonder dat een meerderheid van de competities zinspeelt op het beëindigen van het huidige seizoen. Kijk de buitenlandse media maar na. De UEFA staat gewoon ver af van wat er speelt in de wereld. Dat is stuitend. Lekker belangrijk dat de UEFA dreigt met sancties. Niet serieus te nemen.
 
gloryUnited
 
0
3 april 2020 om 10:16
De UEFA is 1 vd 6 subtakken van de FIFA. Het beheert de prijzengelden van een miljard, de spelregels en heeft de mediarechten in handen. Het is dus niet zomaar een bedrijfje...
 
Bassie94
 
5
3 april 2020 om 09:45
Ik werk in een bouwmarkt en wij hebben dagelijks 3000 bezoekers en extra personeel rondlopen, maar besloten wedstrijden gaan te ver?
 
nrvier
 
5
3 april 2020 om 10:13
In de bouwmarkt kan je nog 1,5 meter afstand houden. Hoe zie je dat bij voetbal voor je?
 
Kyle66
 
2
3 april 2020 om 10:25
@Bassie, als in jullie winkel geen afstand wordt gehouden, krijgen jullie daar een boete voor.
 
Bassie94
 
0
3 april 2020 om 11:55
Dan hadden we er al duizenden kunne n hebben. Alle afspraken zijn goed hoor maar het word gewoonweg niet nageleefd en niet gecontroleerd. @nrvier het KAN inderdaad maar mijn werkgever wil liever geld verdienen dus is er geen max. Aan het aantal mensen binnen. Het is dus zo druk dat het niet meer mogelijk is de 1,5m. Ik vind dat voetbal even onbelangrijk is als een bouwmarkt maar daar denkt de overheid blijkbaar anders over.
 
consy
 
0
3 april 2020 om 09:46
Prima, boycotten die handel. Tijd om weer eens te laten zien dat we ons niet klein krijgen door een stel corrupte maffia die denken alles te kunnen controleren. Dan maar een seizoen geen Europees voetbal, volksgezondheid staat ver boven deze bullshit.
 
El_Guaje7
 
5
3 april 2020 om 09:47
Ga jij al die miljoenen die clubs mislopen als ze niet uitkomen in Europa betalen uit eigen zak dan? Lijkt me niet he.
 
memphisdepay
 
3
3 april 2020 om 10:10
Haha de Nederlandse clubs hebben de Eufa gewoon nodig! Wat denk jij dat er anders gebeurt? Ajax komt miljoenen op jaarbasis tekort, PSV begroot Europees voetbal etc. Daarnaast worden je spelers meer waard als ze daar wat laten zien.
 
FORTUNA91
 
0
3 april 2020 om 09:48
Wat een arrogantie zeg. Eigenlijk spreekt dit ook boekdelen hoe verrot de voetbalwereld inmiddels is. De wereld staat in vuur, maar UEFA wil zsm laten voetballen. Door alle conplicaties mbt het uitspelen van dit seizoen (met name verlopen contracten) onstaat keiharde competitievervalsing. Mijn vermoeden is dat dit met name de kleinere clubs gaat raken, aangezien zij met smallere selecties zullen werken. Maar gelukkig hebben ook de grotere NL clubs zich inmiddels uitgesproken.De clubs die zich nu stilhouden vind ik eigenlijk ook maar hypocriet. Laten het mooi aan andere clubs over om het hoofd boven het maaiveld uit te steken. Mooie voorbeeldrol ook voor de clubs die wel willen uitspelen ?? zullen jullie supporters die al wat meer op leeftijd zijn vast ook waarderen!
 
Arnino
 
1
3 april 2020 om 09:56
Marc, kom er maar in. Het zullen waarschijnlijk wel lichtgewichten zijn van de Knvb, maar ook klein beetje begrip in welke positie ze zich nu bevinden.
 
Steef71
 
2
3 april 2020 om 10:18
Marc zijn baas zit in een van de comités die deze brief opgesteld hebben. Ik denk dat Marc eerst even verhaal gaat halen bij Edwin.
 
daveke
 
0
3 april 2020 om 09:58
Volgens mij kan de UEFA toch gewoon overruled worden door de europese politiek in Brussel. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat die er zich mee gaan bemoeien. De UEFA is niet heilig. Als de europese politiek morgen besluit dat alle europese competitie in europa worden stilgelegd dan heeft de UEFA daar gewoon naar te luisteren
 
gloryUnited
 
1
3 april 2020 om 10:12
Niet helemaal waar. Brussel kan alleen over de EU besluiten. De UEFA is qua landen groter dan de EU. Als de EU besluit alles stil te leggen kan je in theorie volgend jaar Europees spelen met de clubs uit Zwitserland, Noorwegen, Uk en Israël enzo
 
Airbags
 
1
3 april 2020 om 10:17
Ja, leuk man. Een veredelde Premier League met clubs als FC Zurich, Stromsgodset en Maccabi Haifa. Ik denk dat de Uefa in dat geval wel eieren voor haar geld kiest, aangezien de grote adverteerders juist inkopen omdat hun naam dan ook bij internationale wedstrijden Barcelona - Bayern of Juventus - PSG te zien is. Die gaan met Champions League bedragen inkopen voor Hapoel Beer Sheeva - FC Basel
 
gloryUnited
 
0
3 april 2020 om 10:25
Daar gaat mijn reactie niet om. Ik denk namelijk ook niet dat de UEFA dat wil. Mijn punt is dat de EU de UEFA niet compleet kan overrulen. Zoals Devake wel aangeeft
 
 
2
3 april 2020 om 10:00
En nou hopen dat de 55 bonden de UEFA eens buitenspel gaan zetten! Stelletje realiteitsvreemde figuren daar...
 
Irriducibili420
 
0
3 april 2020 om 10:01
Zo zie je maar weer deze mensen en organisaties gaan zelfs letterlijk over lijken als het om geld gaat. Totaal geen realiteitszin besef!
 
dhr.vdK86
 
1
3 april 2020 om 10:02
En als iedereen nu stopt? Elke competitie? Dan valt er weinig uit te sluiten he
 
Soccerfan_1
 
0
3 april 2020 om 10:09
Precies. Dan staan ze in hun hemd. Allemaal stoppen en een dikke vinger naar de uefa
 
Soccerfan_1
 
1
3 april 2020 om 10:08
Wat een stelletje idioten zijn dat zeg. Als alle landen nou achter elkaar gaan staan en massaal zeggen wij voetballen niet meer wat wil de uefa dan? Alle clubs uitsluiten? Dan hebben de voetballers volgend seizoen mocht dat door gaan lekker wat lucht. Geld is weer belangrijker dan gezondheid. Die cup winnen is meteen een stuk minder speciaal in mijn ogen.
 
gloryUnited
 
0
3 april 2020 om 10:10
Prima lijkt me. Geen uitgespeelde competitie betekent dus ook geen Europese plaatsen om weg te geven. By far de eerlijkste manier. UEFA helpt alleen maar op deze manier
 
SiskeJari
 
1
3 april 2020 om 10:11
Ga je schamen UEFA!!! Puur een beslissing om geld. Walgelijk en zo laten ze hun ware aard zien. Alle competities zouden moeten stoppen. Dan schorsen ze iedereen maar
 
kevinfoppe
 
1
3 april 2020 om 10:13
Hier in Nederland is het nog relatief rustig met Corona maar kijk eens naar Spanje en Italie, daar kan toch onmogelijk gevoetbald worden de komende maanden? Als je nu nu als Nederland,, Spanje, Italie,, Belgie en Engeland (allemaal landen waar er nu echt Corona crisis is) beslist dat je je competitie stopzet, kan de Uefa schreeuwen wat het wil maar hebben ze niks meer te eisen
 
Airbags
 
2
3 april 2020 om 10:14
Even los van of de Uefa het moreel gezien wel kan maken om clubs die de veiligheid boven commercieel belang verkiezen te straffen met het afpakken van Europees voetbal, heeft de Uefa binnen de eigen statuten en reglementen eigenlijk wel voldoende juridische grond om een competitie uit te sluiten van Europees voetbal? Op het moment dat een club de Financial Fair Play regels overtreedt of iets dergelijks zijn daar duidelijke statuten en regels op van toepassing, maar een complete competitie die wordt beëindigd om de gezondheid van zowel de clubmensen (spelers, staff etc) als het publiek te beschermen ten tijde van een pandemie? Ik betwijfel of de regels daarin voorzien, en zelfs als ze daarin voorzien lijkt het mij niet dat je als Uefa heel sterk staat als de Knvb na uitsluiting naar het CAS of een burgerrechter zou stappen.
 
FCB_Catalunya
 
0
3 april 2020 om 10:33
Interessante casus inderdaad. Ik vraag mij ook af of de KNVB en de competitie die zij organiseren, de Eredivise en de KNVB-beker, niet gewoon buiten de jurisdictie van de UEFA vallen. Zo niet, zou ik dat al een enigszins rare constructie vinden.
 
gomes1psv
 
1
3 april 2020 om 10:21
Als de clubs het per se willen in Nederland, kunnen ze beter achter de schermen voor een verbod lobbyen bij de overheid. Dan hoef je niet direct je competitie stil te leggen en kun je in je communicatie gefaseerd uitstellen tot je het afstel presenteert. En intussen weten clubs en overheden in Nederland stiekem wel dat dit seizoen in ieder geval geen vervolg krijgt.
 
007
 
0
3 april 2020 om 10:26
Dit is gewoon pure chantage. De UEFA gedraagt zich als een ware dictatuur. Echt schitterend om te zien.
 
 
0
3 april 2020 om 11:48
Je kunt het chantage noemen, maar hoe wil je dan de opmerking van Overmars noemen met het dreigement anders uit de competitie te stappen ? Ook dit is een vorm van chantage.
 
007
 
0
3 april 2020 om 11:57
Dat mag jij zo noemen, maar aangezien Ajax dan vooral zichzelf de das om doet zou ik daar als UEFA niet van wakker liggen dus dan vraag ik me af welke chantage erger is?
 
 
0
3 april 2020 om 12:08
Elke vorm van chantage is erg. Of denk jij dat de Knvb verder gaat met een competitie zonder Ajax ?
 
doen92
 
0
3 april 2020 om 10:29
Ben benieuwd wat de uefa doet als Engeland, Spanje, Frankrijk en Italië toch de competitie te stoppen en maar accepteren dat ze worden uitgesloten.
 
FCB_Catalunya
 
0
3 april 2020 om 10:31
Walgelijk stelletje engnekken, die UEFA. Bah, bah, bah. Wat een zooitje. Er komen duizenden mensen om en we verkeren in een crisis, maar deze kwallen vinden het nodig om hun macht te vertonen en hun eigen wil door te drukken. Er is meer dan voetbal, veel meer. Die dingen zijn nu allemaal véél belangrijker. Helaas is de zucht naar macht en geld bij dit nare clubje belangrijker. Boevenpraktijken!
 
Robby
 
0
3 april 2020 om 10:39
Op zich is het allemaal niet zo moeilijk. De Uefa heeft geen invloed of de competities wel of niet hervat kunnen worden. Dit hebben de landen binnen europa zelf in de hand. en denk je nou werkelijk dat een Duitsland / Engeland / Frankrijk / Spanje en Italiã« gaan zeggen kom jongens we gaan voetballen? De problemen in deze landen zitten nog niet in de top. In Nederland spreken ze al van een IC piek op eind Mei!!! denk je dat je dan in juli een balletje getrapt wordt? Dat dit een groot politiek en geld spel is weten we al lang. Maar clubs moeten stoppen nu al een uitspraak te doen of het wel of niet wil spelen. Zeg allemaal dat je de competities uit wil spelen mits dat veilig kan. dan heeft iedereen de wil om zn verplichtingen na te komen en zal de overheid bepalen dat dit niet veilig kan en dat er in juli niet gespeeld mag worden. Zie ook het bericht van Fox sport die dreigt de termijnen niet meer te betalen. Daar heeft de Uefa ook last van en zal zodoende niet de beslissing nemen om te stoppen. Maar verder denken we echt dat er in September een CL wedstrijden speelt gaat worden? tegen die tijd zal het bij alle landen wel weer rustiger aan toe gaan maar geloof me landsgrenzen zullen tot het einde van het jaar dicht blijven. Iedereen is bang dat het virus weer terug komt als we gaan reizen. dus tegen die tijd zullen wellicht de binnenlandse reizen wel weer plaats vinden maar je zal dan ook merken dat er weer gebieden zullen zijn waar de besmettingen weer toenemen. ik verwacht dat we dit kalender jaar niet naar een ander land mogen reizen of er moet en behandeling mogelijk zijn voor dit virus. En ik meen dat ze zeiden dat dat wel eens een jaar kon duren.
 
Johan166
 
1
3 april 2020 om 10:41
Nu wordt de Uefa wel door iedereen afgemaakt maar in feite doen ze niks raars. Ze willen dat de verdeling van de plekken zo eerlijk mogelijk verloopt. De competitie beëindigen kan altijd nog. Waarom zou je dat vandaag al doen. De kans dat het hervat gaat worden is inderdaad heel klein. Mocht dat echt niet mogelijk zijn dan wordt de competitie wel gestaakt hoor. Maar dat ze eerst willen afwachten is begrijpelijk.
 
thucan
 
1
3 april 2020 om 10:58
Omdat je duidelijkheid wil creëren.. Doen we volgend jaar toch niet mee met UEFA gerelateerde competities. Kun je je ook veel beter voorbereiden op het eigenlijke seizoen
 
rickk
 
4
3 april 2020 om 10:43
De Uefa heeft maling aan onze gezondheid en vindt geld belangrijker. Maar dit wisten we al langer. Ze zijn persoonlijk verantwoordelijk voor de chaos die in Bergamo is ontstaan. Als er dan toch iets positiefs uit deze tijd moet voortkomen, laat het dan zijn dat men massaal in opstand komt tegen deze corrupte bende en dat de Uefa zoals we hem nu kennen niet meer terug komt.
 
ChrisBlanken
 
0
3 april 2020 om 10:55
UEFA, FIFA, IOC ... Al die grote, logge organisaties tonen aan dat macht corrumpeert. Ze staan te ver van de samenleving en nemen beslissingen over de ruggen van sporters heen in plaats van zich voor hen sterk te maken.
 
lord
 
3
3 april 2020 om 10:56
Haha ADO en RKC willen stoppen, zodat er geen degradant aangewezen gaat worden. Pec en Fortuna staan nu veilig en weten ook dat ze dan niet degraderen. Je gaat nu op 3 april niet definitief al een beslissing nemen, wacht april nog even af en kijk daarna naar de situatie.
 
thucan
 
0
3 april 2020 om 10:57
Mooi moment om te kappen met die uefa onzin. Genoeg clubs te vinden die ook wel een nieuw concept zouden willen. Zou ernstig vóór zijn mocht psv dit nastreven
 
Futures
 
1
3 april 2020 om 10:59
Opdoeken deze bende genaamd Uefa. Ze moeten zich schamen voor hun dreigementen
 
Juga
 
0
3 april 2020 om 11:04
Ze laten ook alleen van die wedstrijden zien die we allemaal al hebben gezien. Waarom niks uit de jaren 50-80 of tenminste wat klassiekers uit de jaren 90. In ieder geval geen "classic" als Sparta-Excelsior van een paar jaar terug of de zoveelste El Classico die iedereen recent al heeft gezien.
 
falcao1984
 
0
3 april 2020 om 11:08
Haha Angelli. De FIAT-telg van die club die jarenlang alles belazerd heeft. Scheidsrechters, doping en de rest. Hij heeft wel lef. Ceferin is een buikspreekpop van machtige belanghebbenden op de achtergrond en kun je dus nauwelijks serieus worden.
 
Carrasco
 
2
3 april 2020 om 11:15
Ik snap mensen werkelijk niet. Lijkt me heel duidelijk: 1. De situatie is dreigend en het is onveilig om te spelen. Er worden geen wedstrijden gespeeld. Niemand in de voetbalwereld hoeft gevaar te lopen. Op dit moment is de datum van het “verbod” op voetbal 1 juni, nu is het begin en april. De UEFA wilt afwachten, een beslissing nemen lijkt nu te vroeg. 2. Situatie is veilig en er kan weer voetbal worden gespeeld. Waarom roepen mensen dat de UEFA niet aan de gezondheid denkt? Slaat toch helemaal nergens op? Ik zie niemand van de UEFA roepen dat men voetbal moet spelen wanneer de situatie onveilig is. Ze proberen alle stakeholders tevreden te houden en geen overhaaste beslissingen te nemen. Volkomen logisch.
 
Carrasco
 
1
3 april 2020 om 11:15
Ik snap mensen werkelijk niet. Lijkt me heel duidelijk: 1. De situatie is dreigend en het is onveilig om te spelen. Er worden geen wedstrijden gespeeld. Niemand in de voetbalwereld hoeft gevaar te lopen. Op dit moment is de datum van het “verbod” op voetbal 1 juni, nu is het begin en april. De UEFA wilt afwachten, een beslissing nemen lijkt nu te vroeg. 2. Situatie is veilig en er kan weer voetbal worden gespeeld. Waarom roepen mensen dat de UEFA niet aan de gezondheid denkt? Slaat toch helemaal nergens op? Ik zie niemand van de UEFA roepen dat men voetbal moet spelen wanneer de situatie onveilig is. Ze proberen alle stakeholders tevreden te houden en geen overhaaste beslissingen te nemen. Volkomen logisch.
 
wanny
 
0
3 april 2020 om 11:59
Eens, maar geen beslissing is voor bedrijven vaak de slechtste beslissing. Als je er een punt achter zet, weet iedereen wel waar ie aan toe is. Nu blijf je weken in onzekerheid en dat kost altijd geld.
 
jouses
 
0
3 april 2020 om 11:28
Nou als de clubs die willen stoppen echt zoals ze zelfs zeggen uit de competitie stappen dan speel je met de over gebleven 9 clubs een competitie. Zij behouden de rechten ontleend aan de competitie regels van de knvb en geen degradanten. Gewoon volgend seizoen 20 clubs en dan kan uit de competitie van 9 alsnog Europese tickets worden verdeeld uefa blij, clubs blij en iedereen blij.... onzin natuurlijk dit is net zo’n onzin als wat de uefa nu probeert leven het kapitalisme
 
MitchKot
 
1
3 april 2020 om 11:43
Eerst de dubieuze praktijken van de Uefa in de CL wedstrijden van Ajax en nu zelfs gaan dreigen met uitsluiting van Europees voetbal voor de Nederlandse clubs. Wat een corruptie bij deze organisatie en nu zelfs met dictatuur komen, niet normaal!!! Opdoeken deze organisatie en wel dit seizoen!!!
 
jeron
 
0
3 april 2020 om 11:55
Laten we alstublieft een 1 linie vormen, 1 saamhorigheid, 1 team...of we nu Ajacied of Feyenoorder zijn, Grunniger of Heerenveen..het gaat nu even niet om of we kunnen voetballen, of we samen met elkaar plezier kunnen beleven..we moeten nu letterlijk met elkaar vechten tegen de dood!ik sta dagelijks nu op de afd. mensen en voornamelijk ouderen te helpen om niet besmet te worden of indien wel besmet om weer beter te worden!ja, ik mis ook het voetbal en ik mis ook mijn bewegingsvrijheid, maar ergste wat er is.... IK MIS Mijn Veiligheid Ik heb mijn fox-account ook opgezegd als FOX sports gaat dreigen, geld niet uit te betalenen of Ajax nu wel of geen kampioen wordt genoemd... Dat is echt niet het belangrijkste momenteel!
 
MitchKot
 
2
3 april 2020 om 12:04
Laten we deze tijd benutten om dubieuze organisaties op te gaan doeken als de Uefa, de Fifa, de Knvb, Fox sports, enzovoorts. Weg ermee!!! In deze crisistijd zie je dat het bij hun alleen om geld en macht gaat en niks geven om de gezondheid van mensen.
 
 
0
3 april 2020 om 12:06
Dus jij wilt fox sports weg doen ? Waar denk jij waar de meeste clubs van leven ? Of denk jij dat de meeste clubs in Nederland voort kunnen bestaan zonder TV gelden ?
 
MitchKot
 
2
3 april 2020 om 12:20
Dat kunnen ze vast wel weer krijgen van een organisatie dat wel gaat deugen. Graag weer terug naar de Nos.
 
MartinFast
 
0
3 april 2020 om 12:02
Al te meer reden om de competitie volledig af te sluiten. Als alle landen om ons heen dat ook doen heeft de UEFA geen poot om op te staan.
 
 
2
3 april 2020 om 12:05
Ik heb het gevoel dat ik misschien wel 1 van de weinige ben, maar ik ben het nu wel met de Uefa eens. Ten eerste vind ik dat je als je bij een organisatie aangesloten bent (zoals elke bond dat is) dat je dit in overleg doet, daarnaast vind ik ook dat een bond (zoals de Knvb) zich aan de regels van het land (de regering) moet houden. En zolang er mogelijkheden zijn om de competitie uit te spelen, dan moet je daarvoor gaan.
 
Boris19
 
0
3 april 2020 om 12:06
Dit zei ik al toen iedereen nog aan het bakkeleien was over hoe de Europese Tickets verdeeld moeten worden. Dat bepaalt de KNVB niet, maar de Uefa. Dit was te verwachten.
 
psv-realist
 
0
3 april 2020 om 12:11
Niets is zo belangrijk als ieders veiligheid, ieders gezondheid.het in dit belang stoppen van alle competities is de enig juiste beslissing.elke andere beslissing wordt ingegeven door financieel/economische belangen welke op dit moment uiterst onethisch zijn.inschrijving van de Europesche competities 2020-2021 kan m.i. plaatsvinden a.h.d.v. de huidige ranglijst.daar de NL competie niet uitgespeeld is zou het goed zijn als de gelden die in 2020/2021 uitgekeerd/verdiend worden met de Europesche competities verdeeld zouden worden over alle clubs in de eredivisie. Dan geldt ook hier Samen staan we Sterk.
 
ajaxwastop
 
1
3 april 2020 om 12:27
Hiermee laat de Uefa zien dat ze geen knip waard zijn en dat ze niets serieus nemen. Dit is dezelfde Uefa die de wedstrijd in Bergamo heeft laten spelen terwijl er een grote brandhaard van corona was. Getuige de 10 spelers van Valencia die besmet zijn geraakt.
 
Snipez14
 
0
3 april 2020 om 12:32
Wat snappen jullie dan niet? Wat heeft het voor nut om de competitie te beeindigen. En dan? Lijkt me dat je pas beslissingen neemt als er weer gevoetbald kan worden en dit in samenspraak met andere bonden. Eenzijdig zeggen we stoppen ermee heeft totaal geen zin, en dan? Wanneer beginnen ze dan weer, ja dat weten we nog niet! Hoe doe we het met transfers, ja dat weten we nog niet. Wat doen we met tv gelden, ja dat weten we nog niet! Daarom kansloos van de voetbalclubs, waaronder ook die waar ik fan van ben.
 
AndyWitte
 
3
3 april 2020 om 12:34
Dit is het moment om met zijn allen een front te vormen en per direct de competities stop te zetten!!! Kijken als Spanje, engeland, italie ed de competities stop zetten of de uefa tickets gaat afpakken...als je zelfs in deze tijden het voetbal boven alles stelt is het tijd om een statement te maken als voetbalwereld zijnde!!
 
NornIronMCFC
 
1
3 april 2020 om 12:43
Wat is nou echt het probleem? Dat de UEFA wil wachten met het definitief stopzetten van de competitie? Laten we gewoon afwachten en de competitie hervatten als er geen gevaar voor de volksgezondheid meer is. En als dat pas in november is, dan heb je zeven maanden om het huidige seizoen af te maken voor EURO 2021. Wat mij betreft is het echte probleem dat sommigen tussen nu en het EK nog een heel nieuw seizoen willen spelen. Laten we doen wat de UEFA vraagt: afwachten.
 
Anunciato32
 
0
3 april 2020 om 12:57
Men is er als de kippen bij om panisch te reageren.Een tijdje geleden wilde iedereen een voornemen over het wel of niet uitspelen van de competities en nu het er is, keert men zich tegen het genomen besluit.Wij weten niet wat de komende tijd gaat gebeuren.Als er een mogelijkheid is om de competities af te ronden,zal het verre van idiaal zijn,maar dat is het doel niet.Het gaat om de formaliteit en de kosten enigzins te dekken.Ik beschouw het zoiezo als een verloren voetbalseizoen,Desondanks wil ik de vorderingen afwachten alvorens ik met de meute mee bler dat het seizoen gestopt moet worden!
 
shota1
 
0
3 april 2020 om 12:58
zeker voorstander om nog even af te wachten. De problemen niet bagataliseren, maar juni is echt nog ver weg. Ik denk dat een ieder (los van de ouderen) ook echt niet tot die tijd thuis kan zitten, dan worden ze gek. Ik denk dat je dat simpelweg niet kan bereiken, mensen over 4 weken zullen misschien wel zoiets hebben van ' ik ga weer mn ding doen, doe voorzichtig maar zie het wel even'. Ik praat dat niet goed, maar ik hoor mensen om mij heen nu al klagen en we zijn niet eens 3 weken verder momenteel.. laat staan nog 2 maanden. Voorstander om eerst tot en met mei even af te wachten , en dan medio mei weer eens te kijken of het nog steeds onhaalbaar is. Voor de goede orde, los van de problemen, zou ik het fantastisch vinden als we in de zomer lekker potjes voetbal hebben die ertoe doen. Los van of publiek daar wel / niet bij is, maar op tv zou alweer een grote winst zijn zo in een zomer zonder EK, Wimbledon, etc
 
shota1
 
0
3 april 2020 om 13:01
ik vind die contractsituaties een probleem dat trouwens ook wel opgelost zou kunnen worden. Dat moet de Uefa/fifa oppakken, contracten tot september zetten bijvoorbeeld. De grotere competities hebben mega grote belangen bij het uitspelen van de competitie, nog groter dan dat wij hebben in NL. Dan gaan we dus in Engeland wel uitspelen, en wij - met 9 potjes resterend - trekken de stekker er al uit. Waarom die paniek? Niemand kan nu trainen in groepsverband, we kunnen voorlopig nog niet spelen, maar laten we het gewoon tot medio mei afwachten en dan een besluit nemen als het voorlopig nog steeds niet lijkt te kunnen plaatsvinden
 
markerazzi
 
0
3 april 2020 om 13:12
De meesten hier roepen dat de uefa onverantwoord bezig is en gezondheid onder financiën indeelt, maar dat zegt de uefa toch helemaal niet. Ze willen alleen uitstel van beslissingen. Als het veel langer gaat duren kunnen de competities toch altijd nog beëindigd worden. Misschien kan er in oktober ook nog niet gevoetbald worden en is het daarna wel mogelijk om dit seizoen af te maken omdat er geen tijd is om nog een volledige competitie te spelen. Nu roepen om te stoppen is echt puur uit emotie. Stoppen kan altijd nog. Zelf ben ik ook niet helemaal tegen het stopzetten van de competitie, maar is het nou zo gek om het nog even af te wachten. En dan hoor ik wel zeggen: maar al die aflopende contracten en zo. Maar ook volgend seizoen moet er toch weer een team op de been zijn?
 
Scepticus38
 
0
3 april 2020 om 13:37
" Nu roepen om te stoppen is echt puur uit emotie ". Dat is inderdaad emotie, maar met iedereen die niet door emoties wordt overmand terwijl de wereld in brand staat en er dagelijks duizenden doden te betreuren zijn, is behoorlijk iets mis. Het probleem van vooral de Uefa en de ECA is dat daar die emoties volledig afwezig lijken te zijn en alles om geld lijkt te draaien. Ook al doen ze anders voorkomen. Neem een voorbeeld aan de woorden van Toon Gerbrands: " Wij zitten in de regio die het hardst getroffen is. Bijna iedereen kent wel iemand die ziek is, ziek is geweest of overleden is. Dan heeft voetbal geen prioriteit meer ". Daar gaat het om, prioriteiten stellen en keuzes maken. En de enige goede keuze die in een situatie als deze gemaakt kan worden is de keuze met het hart.
 
markerazzi
 
0
3 april 2020 om 14:24
Ik ben het daar ook wel mee eens. Ik vind ook dat als uitspelen niet mogelijk is er gewoon een eind aan de competitie gemaakt moet worden, maar wie zegt dat het in oktober al weer kan? Als je het eind van de competitie blijft uitstellen, dan zou het restant misschien wel aan het eind van dit jaar gespeeld kunnen worden. Inclusief het restant van de CL en EL. Op het moment dat je alles nu beëindig, is dat geen optie meer
 
Scepticus38
 
0
3 april 2020 om 14:39
" Als je het eind van de competitie blijft uitstellen, dan zou het restant misschien wel aan het eind van dit jaar gespeeld kunnen worden. Inclusief het restant van de CL en EL. Op het moment dat je alles nu beã«indig, is dat geen optie meer ". Probleem is dat op basis van die competitie de Europese tickets moeten worden verdeeld. Dat betekent weer dat je zolang die competitie niet is afgerond, ook niet aan het nieuwe CL seizoen kan beginnen. Als je de competitie in oktober zou afmaken, kan je pas in 2021 aan het nieuwe CL seizoen beginnen. En dat ga je dan natuurlijk nooit meer afkrijgen aangezien er ook een EK aan zit te komen. Als je de competitie afbreekt en de tickets verdeeld op basis van de stand van de huidige competitie dan wel op de eindstand van vorig seizoen, heb je dat probleem niet.
 
DeGeneration
 
2
3 april 2020 om 13:15
Typisch Uefa, schijnheilig zooitje. Ze presenteren met trots op hun site Respect !!! Waar is nu hun respect tegenover de Corona patienten en de overledenen hiervan ??? Oh ja, natuurlijk, er is geen geld mee gemoeid, dus dan kost het de Uefa niets. Wat dom van me.................
 
binny
 
1
3 april 2020 om 15:05
Ik zou er nooit willen werken, wat een gruwelijke vieze mensen daar. Nog dreigen ook, goh wat zou het mooi zijn als de bonden bij elkaar komen en een keer ook aan de mens denken en die hele Uefa goodbye zeggen. Gaat nooit gebeuren want het gaat al alleen maar om geld, maar jeetje mina dit is toch zo zielig. Je kan niet door voetballen en dan het volgend seizoen normaal intact houden. Ook al speel je die potten zonder publiek betekent dat die spelers weer in gevaar komen, en dat er toch wel minstens een paar honderd man in t stadion is voor alles om die wedstrijd heen. SWS begrijpen ze het voor geen meter, voetbal speel je niet in een groot stadion voor je zelf, dat doe je voor de fans.