'UEFA wekt met CL-plannen woede van Barça, Man City, Juventus en Bayern'
Donderdag, 2 juli 2020 om 13:32

De UEFA wil dat de overgebleven returnduels in de achtste finale van de Champions League in Lissabon worden afgewerkt, zo meldt The Times donderdag. Hierdoor verliezen Barcelona, Manchester City, Bayern München en Juventus hun thuisvoordeel, zo klinkt het. Volgens voornoemd medium zijn de vier Europese topclubs niet blij met de plannen en derhalve achter de schermen druk bezig om de UEFA op andere gedachten te brengen, zodat de duels toch op eigen veld kunnen worden afgewerkt.

De duels Juventus-Olympique Lyon, Manchester City-Real Madrid, Bayern München-Chelsea en Barcelona-Napoli worden in de plannen van de UEFA op 7 en 8 augustus in de stadions van Benfica en Sporting Portugal in Lissabon gespeeld. Het restant van het miljardenbal wordt eveneens afgewerkt in de Portugese hoofdstad, tussen 12 en 23 augustus. De finale van de Champions League was oorspronkelijk toegewezen aan Istanbul, maar vanwege de coronacrisis is daar een streep door gezet.

In eerste instantie was het de bedoeling dat de returnwedstrijden in Spanje, Engeland, Duitsland en Italië zouden worden gespeeld, maar de UEFA vindt het vanwege de restricties omtrent het coronavirus handiger om alle duels in een land te organiseren. Bij de wedstrijden is vanwege de coronacrisis geen publiek welkom. Het is nog niet bekend of Barcelona, Manchester City, Bayern München en Juventus officieel beroep aantekenen tegen de veranderde koerswijziging van de UEFA.

Paris Saint-Germain, RB Leipzig, Atalanta en Atlético Madrid wisten zich reeds te plaatsen voor de kwartfinale van de Champions League. Atlético rekende in de achtste finale in beide duels af met bekerhouder Liverpool: 1-0 en 2-3. In de returnwedstrijd op Anfield kwam de formatie van trainer Diego Simeone in de verlenging knap terug van een 2-0 achterstand, waardoor het Europese avontuur een vervolg kreeg.

Meer nieuws
   
09:22
09:22
Gaat Ajax man met veruit hoogste gemiddelde verkopen? 'Er is twijfel'
6
   
09:16
09:16
In mei nog een buitenlandse wedstrijd bezoeken? Bekijk de ticketshop!
0
   
08:51
08:51
Verrassende kritiek op rendement Veerman: 'Hij moet meer doen uit open spel'
7
   
08:25
08:25
Ochtendbladen zijn unaniem over 'grote architect' achter landstitel van PSV
15
   
07:40
07:40
Volendam-captain Mirani gaat door het stof na misplaatste uitspraak over Vitesse
14
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (30)

 
gloryUnited
 
13
2 juli 2020 om 13:42
Het thuisvoordeel is al een stuk minder doordat er geen publiek is. Ik denk dat dit de beste oplossing is. Zeker omdat Engeland nog niet zo ver in het herstel zit als andere delen van Europa. Lekker alle ploegen na de competities naar portugal sturen, daar uitgebreid testen en het toernooi er doorheen jagen.
 
Maykel24
 
45
2 juli 2020 om 13:49
Zoals Lissabon dat sinds een paar dagen weer in volledige lockdown zit...
 
wout55er
 
3
2 juli 2020 om 15:19
Ja, klopt. Lissabon is op dit moment weer 1 van de ergste corona haarden. Daar wil je echt niet zijn.
 
Marc Juventus
 
23
2 juli 2020 om 13:42
Het is al zonder fans. Als je dan ook nog in het buitenland moet spelen heb je echt 0,0 thuisvoordeel. Je bent zelfs in het nadeel, want `uitdoelpunten` tellen wel dubbel, maar ja, het thuisvoordeel was er sowieso al amper en als dit veiliger is, zou ik er niet veel op tegen hebben.
 
FBSK07
 
4
2 juli 2020 om 14:16
Je zegt het al, er zijn geen fans. Het “thuisvoordeel” heeft vooral te maken met de fans en de atmosfeer, en niet de locatie. Vandaar dat deze wedstrijden ook prima in Portugal kunnen. Het hele punt van het afwerken van de wedstrijden in 1 stad wordt anders teniet gedaan. Maar ze zouden dan inderdaad een versoepeling op de doelpuntenregeling kunnen toepassen.
 
NicoMitea
 
11
2 juli 2020 om 14:33
Het zou de Uefa sieren als ze van het 'uitdoelpunt' principe afstappen voor de restant van deze Cl.vanaf de kwartfinales dan, als iedere club op 0 begint.
 
Fc-Bami
 
8
2 juli 2020 om 14:48
Dat zou toch raar zijn, dan heeft real aan één goal miss genoeg aan verlenging.
 
metaalverf
 
0
3 juli 2020 om 08:47
Ze willen toch groot deel van knock-out omzetten naar 1 wedstrijd ipv 2 wedstrijden. Dan boeit uit en thuis niet.
 
lucas1234
 
16
2 juli 2020 om 13:43
Ik kan me voorstellen dat vooral Juventus en Barcelona zich druk maken. Zij hebben beide een matig resultaat behaalt uit de heenwedstrijd en alhoewel het thuisvoordeel zonder publiek toch aanzienlijk minder is, is het toch prettig om op je eigen veld te spelen, in je eigen kleedkamer en zonder reistijd. Bayern en City hadden dacht ik beide een goed resultaat behaald en zouden het toch over de streep moeten kunnen trekken. Overigens vind ik wel dat de clubs zich gewoon moeten schikken in de oplossingen, het is geen ideale situatie, voor niemand niet. De Uefa probeert een oplossing te bedenken (waarbij er altijd wel iemand nadeel ondervind) en dat werkt beter als er niet continu weer een partij dwarsligt.
 
Marc Juventus
 
43
2 juli 2020 om 13:45
Juventus mag echt niet klagen. Als ze een 1-0 verlies tegen een Lyon met amper wedstrijdritme niet kunnen goed maken, verdien je het gewoon niet.
 
lucas1234
 
1
2 juli 2020 om 13:50
Alle details tellen mee toch, en alles bij Juventus is er op ingericht om (eindelijk) weer eens de CL te winnen. Vergeet ook niet dat elke goal die Lyon zou maken dubbel telt. Het is nou ook niet zo dat Juventus sinds de hervatting heel erg flitsend voetbal speelt waarvan ik denk die gaan Lyon van het veld vegen.
 
Marc Juventus
 
8
2 juli 2020 om 14:08
Nee, maar als Juve het tegen Lyon niet weet goed te maken, heb ik niet het gevoel dat ze de CL konden winnen als ze die ene wedstrijd wel in Turijn zouden spelen. Over het algemeen snap ik het beklag wel, maar bij Juve in het spicifiek vind ik het wel meevallen, ook omdat Lyon al een paar maanden geen wedstrijden meer speelt.
 
Isco24
 
4
2 juli 2020 om 14:16
Mwa, in Napels 1-1 gespeeld. Verwacht eigenlijk niet echt een probleem. Wat ze eventueel zouden kunnen doen is de eerste wedstrijd wegstrepen en direct beginnen met het toernooi idee. 1 wedstrijd.
 
barcaa058
 
2
2 juli 2020 om 14:19
Juve is de enige die niet mag klagen. Spelen tegen Lyon die 0,0 wedstrijdritme hebben.
 
Lierse1997
 
3
2 juli 2020 om 13:44
Of je nu in Lissabon voor een leeg stadion speelt of in je eigen stadion lijkt me nu niet zoveel uit te maken. Het enige nadeel is dat je zelf moet reizen, maar dat is toch een overkomelijk probleem naar mijn idee.
 
29er
 
9
2 juli 2020 om 13:50
Wel lastig dat (volgens de Nederlandse overheid) Lissabon juist weer code oranje heeft gekregen, terwijl de meeste landen in west europa code geel hebben. Misschien last minute nog switchen naar een veiligere stad
 
AbdoelLaloe
 
3
2 juli 2020 om 14:19
Waarom schrappen ze de uit doelpunt voordeel niet, dan pas is het fair.
 
barcaa058
 
4
2 juli 2020 om 14:22
Voor de ene is dat eerlijk en de andere oneerlijk. Dan help je eigenlijk de teams die in de eerste wedstrijd uitdoelpunten hebben moeten slikken. Dan kan je dus beter bij de originele regels blijven
 
NicoMitea
 
2
2 juli 2020 om 14:34
Kunnen ze niet van het uitdoelpunt principe afstappen? komende wedstrijd uiteraard nog niet, maar vanaf de ronde erna moet dit toch kunnen?
 
PaulR_1982
 
3
2 juli 2020 om 14:52
Ik zou zeggen, we vergeten alle eerste wedstrijden en we gaan 1 wedstrijd spelen in Lissabon en de winnaar gaat door. Ben je direct van de hele discussie van thuisvoordeel en uit gescoorde doelpunten af.
 
wandering
 
14
2 juli 2020 om 14:56
Dat is lekker voor Real en Juve, allebei verloren, maar hè dat doet er niet toe, gewoon op 0 beginnen.
 
PaulR_1982
 
1
2 juli 2020 om 15:00
Kom eens met een beter/eerlijker plan dan? Thuisclubs zouden als ze wel in hun eigen stadion spelen, al zonder publiek moeten spelen. Dus dat is ook al niet eerlijk, vooral omdat deze thuisclubs daar zelf niets aan kunnen doen dat hun hele thuisvoordeel weg valt.
 
wandering
 
3
2 juli 2020 om 16:31
Dus omdat voor Man C het thuisvoordeel wegvalt moet Real gematst worden, persoonlijk vind ik dat een rare gedachtengang. Dan worden ze 2x gepakt en je winstpartij geschrapt en je thuisvoordeel is weg. Dat lijkt mij echt het meest oneerlijke wat je kunt doen
 
profdoc
 
3
2 juli 2020 om 15:22
Aangezien veldafmetingen per stadion anders kunnen zijn, kan ik me zo voorstellen dat bijvoorbeeld een Barca liever op een groter veld speelt zoals in het camp nou. Dan is er weldegelijk een voordeel voor het thuisteam.
 
Esmuellert
 
0
2 juli 2020 om 17:36
Ze mogen dat uit en thuis doelpunten wel afschaffen van mij. Veel leuker als er gewoon gevoetbald wordt ipv dat verdedigen op geen uitdoelpunt te krijgen.
 
RonnoRon
 
0
2 juli 2020 om 18:20
welke keus ze ook maken het is nooit voor allemaal goed.de beste oplossing : helemaal cancellen