Ultee noemt opvallende Oranje-kandidaat: 'Durf te zeggen dat hij het gaat halen'
Woensdag, 22 maart 2023 om 07:40

Sjors Ultee ziet in Zian Flemming een potentiële Oranje-international. De 24-jarige middenvelder, die een sterk debuutseizoen in de Championship bij Millwall kent, speelde bij Fortuna Sittard onder Ultee. De huidig trainer van SC Cambuur steekt de loftrompet over zijn voormalig pupil. "Ik weet niet of Zian het vervelend vindt dat ik het zeg, maar ik zou wel durven zeggen dat hij Oranje gaat halen."

Ultee wordt in de podcast Fresia & Milan Parkeren de Bus van ESPN gedwongen een keuze te maken tussen Flemming en Burak Yilmaz. De 35-jarige oefenmeester hoeft echter niet langer dan een seconde na te denken en kiest voor Flemming. "Burak is een geweldig grote speler, maar Zian heeft ook een heel groot aandeel gehad in mijn succes vorig jaar. Dus alleen al als dank daarvoor ben ik verplicht Zian te noemen. Maar hoe hij het doet is echt geweldig."

Flemming maakte afgelopen zomer voor 2,5 miljoen euro de overstap van Fortuna naar Millwall. De Amsterdammer was in zijn eerste 36 wedstrijden voor the Lions dertien keer trefzeker en liet daarnaast twee assists aantekenen. "Ik heb het volgens mij al ergens heel voorzichtig genoemd, maar het zou mij niet verbazen als Zian ooit nog gewoon in Oranje komt", zegt Ultee. "Als je jezelf zo snel doorontwikkelt… Ik denk dat hij sowieso in de Premier League gaat spelen. Met Millwall of zonder Millwall. Ik denk dat hij zo opvalt en er is daar geld zat."

Ultee noemt Flemming een 'op en top prof'. "Zijn hele lifestyle. Zijn hele brede scala aan kwaliteiten. Het scoren. Een teamspeler. De hele combinatie. Ik weet niet of Zian het vervelend vindt dat ik het zeg, maar ik zou wel durven zeggen dat hij Oranje gaat halen." Flemming kon onlangs ook al rekenen op lovende woorden van zijn trainer Gary Rowett. "Ik verwacht hem eens in de Premier League terug te zien. We werken er heel hard voor om ervoor te zorgen dat hij daar met ons kan spelen." Millwall staat momenteel op de zesde plek in de Championship, wat uitzicht houdt op de play-offs voor promotie naar het hoogste niveau in Engeland.

Meer nieuws
   
11:15
11:15
Weer een optie minder voor Bayern: Lopetegui akkoord met Premier League-club
0
   
11:00
11:00
Ajax gaat op zoek naar een rechtsbuiten: 10 potentiële kandidaten op een rij
31
   
10:46
10:46
Valentijn Driessen voorziet snelle exit: 'Hij blokkeert de groei van PSV'
2
   
10:31
10:31
Liverpool-ster verwijdert plots alle clubgerelateerde foto's van Instagram
15
   
09:54
09:54
Feyenoord ziet nieuwe rol voor Bosschaart na topseizoen met FC Dordrecht
5
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (31)

 
Arthur Mast
 
6
22 maart 2023 om 07:45
Leuke speler, maar naar mijn mening nooit goed genoeg voor Oranje. Denk dat we een hoger niveau moeten nastreven dan Zian Flemming.
 
XAJAcfa
 
2
22 maart 2023 om 07:51
Het zou idd wel dieptriest zijn wanneer we een beroep moeten gaan doen op Zian Flemming bij Oranje... gelukkig zijn er nog heeel veel nederlandse middenvelders die beter zijn en komen er hopelijk snel wat bij uit de jeugd zodat hij niet in beeld komt. Prima voor KKD en Championship maar een onomstreden speler in Premier League zal het nooit worden
 
ohwohwohw
 
31
22 maart 2023 om 08:05
Kkd en championship... dat zijn wel twee totaal verschillende niveaus. Je noemt kkd terwijl hij zich heeft bewezen in de eredivisie... deze speler was bij Twente of az ook wel geslaagd. Mooie speler. Of hij de pl gaat halen moeten we gaan zien
 
Donde
 
17
22 maart 2023 om 08:18
Allebei iets te ver buiten Amsterdam om dat soort nuances allemaal in de gaten te gaan houden.
 
Sirius
 
2
22 maart 2023 om 12:06
@ohwohwohw - Tja, Til schoot ze er bij AZ ook makkelijk in, maar bij Freiburg mocht hij met het tweede elftal meedoen, bij Spartak was hij z'n basisplaats razendsnel kwijt als miljoenenaankoop, bij Feyenoord kreeg hij steeds meer kritiek naarmate het seizoen vorderde (zeker in Europees verband) en bij PSV mag hij de bank warmhouden. Als je nagaat dat jongens als Flemming en Piroe het daar leuk doen, zouden zij dan plots zoveel beter zijn geworden in wat maanden tijd of zou het niveau gewoon niet zo bijzonder zijn? Zelfs Chong heeft een basisplaats bij Birmingham en die weet zich niet eens ook maar een beetje te onderscheiden bij Jong Oranje. Het is natuurlijk niet de KKD, maar de Championship is ook gewoon niet zo'n geweldige competitie. Een goed tempo, maar verder verre van indrukwekkend.
 
ohwohwohw
 
0
22 maart 2023 om 12:49
Ik denk dat het een heel ander soort voetbal is wat er gespeeld wordt. Sommige spelers zijn gemaakt voor het Spaanse voetbal, anderen voor het Engelse. Daar moet je bij jezelf naar kijken denk ik, wanneer je een club uit kiest in het buitenland. En soms heb je gewoon een seizoen er bij zitten dat alles lukt en alles er in vliegt. Dst heeft Til ook gehad. Maar overall qua voetbal is hij geen hoogvlieger
 
Ducktaildo
 
49
22 maart 2023 om 07:45
In tijden dat spelers zoals Klaassen nog worden geselecteerd sluit ik niks meer uit. Welkom bij Oranje Zian
 
Sociomasia
 
11
22 maart 2023 om 08:03
Klaassen? Heeft toch best een toegevoegde waarde gehad in oranje?
 
Ducktaildo
 
33
22 maart 2023 om 08:12
Sociomasia. Klaassen heeft er naar mijn mening op dit moment echt niks meer te zoeken. Heeft geen basisplaats en tegen feyenoord viel die ook weer heel beroerd in. Heeft alleen maar balverlies en door hem kom je telkens onder druk te staan. Ik vind het echt geen speler voor oranje. Ging naar het buitenland en raakte zijn plek kwijt in oranje. Kwam met hangende pootjes terug naar de eredivisie en hij zit er weer bij. Waar het voetbal begint, eindigt het vaak bij klaassen.
 
Sociomasia
 
2
22 maart 2023 om 08:56
Dit moment is wel een relevante toevoeging, dan ben ik het wel met je eens !
 
JK-Ajax
 
1
22 maart 2023 om 09:35
Klaassen heeft zijn waarde toch prima bewezen als 12/13/14e man afgelopen eindronde?
 
Ducktaildo
 
2
22 maart 2023 om 10:12
JK-Ajax. Tja ik vind het wel gewoon mooi geweest met dat soort ren je rotshow voetballers. Als hij niet was meegegaan, was je net zover gekomen op het WK. Daar ben ik van overtuigd.
 
Sirius
 
1
22 maart 2023 om 11:58
Ach ja, mensen lullen jongens als Flemming nu Oranje in zodat ze een Klaassen eruit kunnen praten. Niet dat Klaassen nou een enorme meerwaarde is voor Oranje, maar absoluut een beter alternatief dan die jongens die het nu aardig doen in de middenmoot van Frankrijk en de subtop van de Championship. Vorig jaar had men het plots over Piroe. Hoor je nu ook niemand meer over.
 
JK-Ajax
 
0
22 maart 2023 om 12:41
Hij hoeft ook geen basis te staan natuurlijk, maar juist met zijn werkethos en prima basis techniek kan hij als invaller echt wel van waarde zijn. Het is niet helemaal eerlijk om hem een zelfde soort niveau als Flemming toe te dichten. Dat het minder wordt snap ik zeker, maar heel veel lopende nummer 10 spelers hebben we nou ook weer niet. Welk type speler is vergelijkbaar en kan beter in Oranje dan ?
 
Achterman
 
2
22 maart 2023 om 10:03
Precies. Klaassen, Taylor, Wieffer, Noppert... nu denkt iedere profvoetballer met een Nederlands paspoort dat hij kans maakt op een Oranje selectie.
 
Pieterpost
 
1
22 maart 2023 om 08:18
Met al die middenvelders die voorbij komen hebben we Frenkie niet eens meer nodig!
 
tris1985
 
0
22 maart 2023 om 08:30
Nou Sjors, nu snap ik nog beter dat je bij clubs als Cambuur en Fortuna werkt
 
FCVoetbal23
 
3
22 maart 2023 om 08:40
Kan je nagaan wat dit zegt over jouw kennis..
 
Kalou2005
 
1
22 maart 2023 om 08:33
Flemming is zo'n geval Dirk Kuyt. Telkens bij een transfer denk je; ik moet het nog maar zien want denk dat hij het niet gaat halen, om zich uiteindelijk razendsnel aan te passen aan het niveau en belangrijk te zijn voor zijn nieuwe club.
 
Sirius
 
2
22 maart 2023 om 11:49
Nou ja, we hebben het achtereenvolgend over Jong Ajax, PEC, NEC, Fortuna en nu dus Millwall. Eerst maar eens afwachten hoe hij het gaat doen bij een club waar het niveau echt een uitdaging wordt.
 
Kalou2005
 
0
22 maart 2023 om 20:45
Zoiets is natuurlijk altijd afwachten. Maar het gaat erom of we de potentie zien en die zie ik absoluut. Hij speelt nu inderdaad bij Millwall, maar had hij bij, pak hem beet, AZ gespeeld, was hij ook wekelijks heel belangrijk geweest. Hoogstwaarschijnlijk komt er een PL club komende zomer en dan wordt het weer aanhaken of afhaken.
 
Sirius
 
0
22 maart 2023 om 21:27
Tja, Guus Til deed het ook bij AZ, maar dat is ook gewoon een heel matige speler. Oranje halen of daadwerkelijk een meerwaarde zijn is een gigantisch verschil. Het voordeel van Flemming is wel dat hij enigszins handelingssnelheid heeft in tegenstelling tot Til overigens.
 
Korenaar
 
2
22 maart 2023 om 08:40
Ja, als je naar de belachelijk namen kijkt die in de voorselectie zaten en in sommige gevallen zelfs geselecteerd zijn dan kun je dit verwachten. Kennelijk is het ook zo dat grauwe eredivisie middelmaat in het buitenland plotseling het licht ziet en zich in no-time ontwikkeld tot onmisbare oranje wereldtoppers. Flemming (fortuna), Schouten en Dallinga (excelsior) en van der Boomen (nooit serieus genomen bij Ajax) moeten er natuurlijk absoluut bij. Ongelofelijk dat onze bondscoach deze wereld toppers niet selecteert.
 
Sirius
 
1
22 maart 2023 om 11:56
Tja, opportunisme van de bovenste plank. Die jongens doen het leuk en worden nu gebruikt om spelers als Klaassen uit Oranje te lullen. Klaassen die bij Ajax speelt en het nog niet lang geleden leuk deed in de Bundesliga, Weghorst eveneens, maar Flemming en Dallinga moeten het gaan doen? Het is anderzijds ook wel weer grappig. Alsof Millwall ook maar enigszins hetzelfde is als een Ajax of zo.
 
 
0
22 maart 2023 om 19:34
Als Flemming, Schouten en Dallinga de wereldtoppers van Oranje zouden zijn, kan je beter op VZ uitloggen
 
Toon123
 
1
22 maart 2023 om 09:41
Tegenwoordig wordt iedereen die een beetje kan voetballen in het Nederlands elftal gelukt. We moeten toch een super Nederlands elftal krijgen als je alle trainers en analisten moeten geloven. Ik alle plekken drie dubbel bezet.
 
Bruine Kevin
 
1
22 maart 2023 om 09:49
Daar kon je op wachten na het recentelijk selecteren van Noppert en Wieffer. Nu gaat ineens iedere trainer van clubs die normaal in het rechterrijtje Eredivisie spelen ineens hun (oud)spelers Oranje in proberen te praten. Eerst Olij, nu Flemming. Ben benieuwd wie de volgende is.
 
jef1970
 
1
22 maart 2023 om 10:17
Dieptriest lees ik hier. Sommigen denken dat Oranje internationale top is terwijl ze ooit alleen 1x de EK gewonnen hebben. Met dat kleine beetje inwoners extreem bijzonder. Dat was ooit.... Flemming is wel materiaal ervoor. Een Wijnaldum met z'n rollator denk ik 't zijne net als meer spelers. Matig Nederlands 11 tal, gewoon het nivo vindt ik.
 
ik1988
 
1
22 maart 2023 om 11:12
Als middelmaat als Wieffer, Taylor en Klaassen geselecteerd worden dan heeft Flemming inderdaad ook kans.
 
MT87
 
0
22 maart 2023 om 11:51
Als we 433 gaan spelen met een 10, zijn dit de keuzes: Wijnaldum, Simons, Berghuis, Klaassen. Er is nu direct nog geen ruimte voor Flemming, maar dat kan heel snel veranderen. Van Klaassen weten we eigenlijk al dat het einde verhaal is, hopelijk komt Koeman daar ook snel achter. Met Wijnaldum hou ik nog een slag om de arm, want die was onder Koeman na Memphis MVP , maar dan zal hij een stuk beter moeten spelen dan zijn laatste interlands. Weet ook niet zeker waar Mourinho hem neerzet, geloof meer op het middenveld. Simons en Berghuis zijn ook de twee opties voor rechtsbuiten, dus daar zal sowieso een plekje door vrij komen.
 
Sirius
 
0
22 maart 2023 om 11:53
Mensen slaan echt helemaal door tegenwoordig met betrekking tot Oranje. De speler van Millwall moet er plots in voor een speler van Ajax die het kort geleden nog prima deed in de Bundesliga en als je in de bodem of het midden van de vierde, vijfde of zesde competitie van Europa speelt, hoor je ineens richting Oranje te gaan. Dit krijg je dus na al het gedoe van het afgelopen jaar betreft Oranje. Elke oud-coach van een speler lult zo'n jongen richting Oranje en spelers waar niemand nog van had gehoord tot een paar maanden terug denken dat ze Oranje in zouden moeten.