Valentijn Driessen: 'Bij Ajax zou Sven Botman derde keus worden'
Zaterdag, 20 februari 2021 om 08:50

Sven Botman zou volgens Valentijn Driessen geen basisplaats hebben bij Ajax. De Nederlands jeugdinternational maakt dit seizoen grote indruk bij Lille OSC en werd in de media al gelinkt aan een toptransfer komende zomer. Driessen denkt dat Botman blij mag zijn als hij bij Ajax derde keus zou zijn. Volgens de chef voebal van De Telegraaf kan Botman goed verdedigen, maar komt hij aan de bal niet in de buurt van het niveau van Daley Blind en Lisandro Martínez.

Botman kwam donderdagavond in de Europa League negentig minuten in actie met Lille tegen Ajax (2-1). De 21-jarige verdediger maakte weinig indruk op Driessen. "Hij is enorm op het schild gehesen door alles en iedereen, volkomen onterecht", zegt Driessen in de podcast Kick-off van de krant. "Het is wel leuk en aardig allemaal, bij Heerenveen moest Ajax hem terugnemen. Maar daar zou hij derde keus worden. Ik heb Ajax gisteren (donderdag, red.) gezien en daar mag je blij zijn als je derde keus bent. Blind en Martínez die gaan sowieso voor, dus hij had heel weinig gespeeld."

Erik ten Hag was zeer te spreken over het optreden van Ajax tegen Lille

Driessen vindt het goed dat Botman naar Lille is vertrokken. De Amsterdammers hebben hem voor acht miljoen euro verkocht aan de koploper van Frankrijk. "Het is goed dat hij daarheen is gegaan en ook goed voor zijn ontwikkeling. Maar het blijft dezelfde Botman die je zag bij Heerenveen: houterig en misschien wel heel goed verdedigend, maar dan moet je wel met z'n allen in de zestien staan", stelt Driessen. "En aan de bal brengt hij gewoon veel te weinig."

"Op het schild gehesen is een beetje overdreven", reageert Ajax-watcher Mike Verweij. "Natuurlijk heeft hij wel stappen gemaakt sinds zijn tijd bij Heerenveen." Ten Hag gaf woensdag op de persconferentie aan dat Botman een verdediger is die goed is in de kleine ruimte. "En bij Ajax ga je toch in veel grotere ruimtes komen. Daar heeft hij moeite mee", aldus Verweij. "Maar Ten Hag voorzag wel dat hij, en hij is ook pas twintig jaar (21, red.), dat uiteindelijk wel meer in zijn vingers zou moeten krijgen."

Door zijn sterke ontwikkeling is de marktwaarde van Botman hard gestegen. Transfermarkt schat de huidige marktwaarde van de Nederlander in op 25 miljoen euro. "Het kan wel een duur geintje worden voor Ajax. Stel je voor dat hij voor veertig of vijftig miljoen euro weggaat", aldus Driessen over de speler die tot medio 2025 onder contract staat bij Lille. "Maar bij Ajax had hij zich zo niet ontwikkeld", besluit hij over Botman.

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
6
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (104)

 
baradona
 
140
20 februari 2021 om 09:12
En dat baseert onze Valentijn allemaal op 1 wedstrijd, was hij deze wedstrijd top en wint Lille met 3-0 liep hij nu Ajax belachelijk te maken. Valentijn doet er alles aan om zogenaamd spraakmakend te zijn, terwijl hij is feite een vrij beperkte journalist is met weinig verstand van voetbal. De onzekerheid spat van zijn gezicht.
 
MessiBazoer
 
124
20 februari 2021 om 09:15
En buiten dat speelde hij gewoon niet goed. Iedereen had toch meer van hem verwacht? Van heel Lille trouwens. Ajax was echt gewoon een klasse beter, dan valt alles tegen natuurlijk.
 
NL_Modric
 
57
20 februari 2021 om 09:26
Niemand had meer verwacht van Botman. Iedereen die hem in Jong heeft zien spelen weet dat hij niet genoeg is aan de bal voor een basisplaats bij Ajax. Dit is een hele goede transfer geweest voor alle partijen en ik sluit niet uit dat hij nog een stapje hogerop kan. (bijv. bij een ploeg als Atletico) Geldt een beetje hetzelfde voor Noa Lang, die in zijn beste seizoen ooit niet kan tippen aan de statistieken van een 32 jaar oude Tadic. Ook dat is voor alle partijen een toptransfer gebleken.
 
Kyle66
 
30
20 februari 2021 om 09:40
@NL_Modric, juist! Iedereen die nu roept dat Lang bij Ajax gespeeld zou hebben in de plaats van Tadic, kijkt duidelijk niet naar Ajax. Lang wilde spelen maar stond in de pikorde achter Tadic en Neres (als die in vorm is). Hetzelfde geldt voor Botman. Die zou Blind en Martinez niet uit de basis hebben gespeeld.
 
Suarez 7
 
61
20 februari 2021 om 09:41
Lang boven Tadic is inderdaad gekkenwerk. Tadic heeft in 129 duels bij Ajax 126 goals + assists en is als aanspeelpunt zo belangrijk. Zijn voorassists en al zijn arbeid vergeet je dan nog
 
hansje1969
 
8
20 februari 2021 om 09:46
@nl_modric Hahaha ik zie hem wel een stapje hoger gaan (atletico). Maar voor Ajax niet goed genoeg? Had hem er graag bij gehouden. Zeker als je in Europa grote spitsen moet verdedigen en koopkracht nodig hebt.
 
MessiBazoer
 
11
20 februari 2021 om 09:50
@hansje1969, Welke ploegen spelen met een boomlange kopsterke spits?
 
KokkieAFCA0341
 
36
20 februari 2021 om 09:54
@hansje, het gaat hier meer om de speelstyle dan de club, Atletico is ook een team dat graag rond de 16 hangt, op basis daarvan past hij meer daar dan bij een elftal 40 meter vooruit verdedigd, heeft niks te maken met dat iemand Ajax beter vindt dan Atletico
 
Dikgaan
 
3
20 februari 2021 om 09:57
@suarez 126 goals in 129 duels bij ajax. Lijkt met sterk, wat is je bron?
 
Tinus88
 
37
20 februari 2021 om 09:58
@Dikgaan, Goals plus assists, als ik zijn verhaal goed begrijp.
 
Dikgaan
 
6
20 februari 2021 om 10:02
Dat zou een ander verhaal zijn. Nog steeds waanzinge stats tho, geweldige speler.
 
hansje1969
 
3
20 februari 2021 om 10:02
@messibazoer, boom lang hoeft niet. Timber en Martinez zijn beide niet langer dan 1,80m. Alleen al van Haller gaan beide nooit een kop duel winnen
 
Sanderr
 
24
20 februari 2021 om 10:06
Maar goed dat Haller bij ons in de spits staat dan en niet bij de tegenstander
 
hansje1969
 
2
20 februari 2021 om 10:12
Nou in Europa speelt Haller ook niet bij ons helaas. Maar neem aan dat de strekking duidelijk is
 
Suarez 7
 
5
20 februari 2021 om 10:44
Goals en assist samen: 126 zoals Mario hieronder zegt
 
Nijogeth
 
6
20 februari 2021 om 10:45
Ja, dat kopduels nu eenmaal niet de belangrijkste taak is als je als verdediger veelal rond de middenlijn staat.
 
hansje1969
 
0
20 februari 2021 om 11:01
Denk je dat Ajax tegen sterkere tegenstanders er ook aan toe zal komen om rond de middellijn te verdedigen?
 
ajax1812
 
20
20 februari 2021 om 11:23
Ja Hansje, deden ze toch ook tegen Juve, Real, Bayern, Spurs en ga zo maar door. Ajax blijft Ajax en blijft voetballen hoe ze altijd voetballen.
 
Sanderr
 
13
20 februari 2021 om 11:26
hansje1969: Ja meestal wel ja. Natuurlijk in iets mindere mate soms maar Ajax is ook tegen grote ploegen (Bayern, Real, Juve, Liverpool, etc.) in staat gebleken om grote fases haar eigen spel te spelen. De keren dat Ajax volop onder druk komt te staan tegen 'boomlange kopsterke spitsen' zoals jij omschrijft zijn echt zeer, zeer sporadisch. Daar ga je dus niet je selectie op afstemmen, je gaat uit van eigen kracht en van hoe je zelf wil voetballen. Daar past Botman nou eenmaal minder goed in dan Blind, dus Botman zou veelal op de bank zitten bij Ajax, heel simpel. Goede keuze van Ajax en van hem om niet verder te gaan dus.
 
JanMetDeKorte
 
1
20 februari 2021 om 11:51
Precies @KokkieAFCA0341 bij Atletico zou Botman het misschien prima doen. Maar bij Ajax zie ik hem inderdaad ook niet slagen omdat hij aanvallend gewoon tekort komt. Een speler moet in het team passen. Promes deed het prima toen Ziyech hem ballen panklaar kon aangeven, maar toen die wegviel was Promes nergens meer omdat het gewoon een beperkte voetballer is die goed kan afwerken.
 
 
1
20 februari 2021 om 12:12
@dikgaan. Ik lees 129 duels en 119 goals + assists, bron: voetbal.com.
 
baradona
 
12
20 februari 2021 om 12:38
Maar goed Lang schiet op zijn 21e Club Brugge naar de titel , terwijl de 21 jarige Tadic in de marge liep te ballen bij Groningen. Daarna werd hij op zijn 23e verkocht aan de Nederlandse grootmacht FC Twente. Daarna de overstap naar de Engelse grootmacht Southampton, om er daar achter te komen dat de Eredivisie zijn plafond is. Dan uit pure ellende teruggekomen naar Ajax, om hier voor 5 miljoen per jaar de man te spelen tegen toppers als Bram van Polen en Lucas Woudenberg. Nee echt een grootheid die Tadic , dat niveau gaat Lang nooit bereiken. Wat betreft Botman alleen in Nederland is een inspeelpass belangrijker dan een duel winnen , en dus koop je Kik Pierie voor 5 miljoen want die is zo comfortabel aan de bal .
 
 
10
20 februari 2021 om 12:46
Bij Southampton speelde Tadic dikke prima en hebben ze ook Europees voetbal gespeeld. Ik vind niet dat de Eredivisie voor Tadic zijn plafond is, hij kan prima mee bij een subtopper in één van de vijf topcompetities. Maar dan niet als spits. Meer als aanvallende middenvelder of linksbuiten, zijn oude vertrouwde posities.
 
Kyle66
 
8
20 februari 2021 om 13:02
@Baradona, we hebben het over dezelfde Tadic die van France Football het hoogste cijfer kreeg afgelopen donderdag? En twee jaar geleden een tien voor zijn spel tegen Real? Zullen we eerst afwachten of Lang ooit datzelfde gaat bereiken?
 
baradona
 
5
20 februari 2021 om 14:11
Nee ik heb het over die Tadic die net als Lang volkomen onzichtbaar was tegen Valencia, en later dat jaar zonder Lang maar met Babel kansloos werd uitgeschakeld door Getafe de huidige nummer 14 van Spanje.
 
Sirius
 
0
20 februari 2021 om 14:13
@nijogeth - Nee, dan heb je veel snelheid nodig.
 
SpeedyAFC
 
0
20 februari 2021 om 16:51
@tdg Het is 69 goals en 56 assists in 129 duels. Dus tesamen 125. Bron: transfermarkt.com
 
KokkieAFCA0341
 
24
20 februari 2021 om 09:20
Valentijn heeft gewoon gelijk hoor, degene die Ajax volgend en daarbij ook de jeugd zullen hetzelfde zeggen als Valentijn, aan de bal niet goed, verdedigend met veel ruimte in de rug redelijk kwetsbaar.. Hoe Lille speelt hoef je in principe alleen maar ballen weg te koppen en een spits uit te schakelen waar hij doorgaans wel goed in is, nu kreeg hij met Tadic een zwervende speler en dan heeft hij het gewoon heel erg lastig, is niks nieuws
 
Robinho010
 
4
20 februari 2021 om 09:28
@KokkieAFCA0341 vond hem koppend ook vrij matig, hij raakt de bal wel maar werkt hem totaal niet goed weg. Verder zie ik geen wedstrijden van hem, maar ik denk dat die 45M van tafel geveegd kan worden.
 
KokkieAFCA0341
 
21
20 februari 2021 om 09:57
Dat ook, maar vind het vooral heel storend dat toen Ajax hem verkocht voor 8 miljoen dat de wereld te klein was, hoe kan een speler die nooit wat gepresteerd heeft voor zoveel geld weggaan, en 5 maanden later is het nog net geen wereldtopper en een grote fout van Ajax.. Heb niemand in het begin gehoord over hoe goed hij zou zijn, de meeste vonden het toen niks
 
Sirius
 
0
20 februari 2021 om 14:11
Tja, hoe kan een speler dan vervolgens na 1 wedstrijd tegen Ajax er dan weer helemaal niets van? Je doet hetzelfde als datgene waar je over klaagt, maar dan met de andere kant van de medaille.
 
messibarca.
 
14
20 februari 2021 om 09:22
Bot man om Botman op de man af te bekritiseren,terwijl heel Lille vol lof over hem spreekt,en een groot aandeel heeft in het succes van z'n ploeg in de Franse competitie. alsof Botman er wat aan kon doen dat Lille tegen Ajax niet kon winnen.
 
JK-Ajax
 
8
20 februari 2021 om 10:10
Je mag toch best zijn op zijn voetballende kwaliteiten? Hij is erg sterk in het spelletje dat Lille speelt. Rond de 16 hangen en poetsen. Dat doet hij blijkbaar erg goed maar dat past niet bij hoe Ajax speelt. En dat blind wegpoetsen is wel degelijk iets dat Ajax sterker maakte die wedstrijd want je houdt geen seconde de bal in de ploeg daarmee.
 
Japie_Krekel
 
2
20 februari 2021 om 15:50
@JK-Ajax natuurlijk mag dat maar als Blind bv verdedigend staat te schutteren als verdediger dan maakt dat zogenaamd niet uit omdat hij een goede inspeelpass heeft en dan mag je niet vinden dat hij een slechte match heeft gespeeld. Blind is voetballend veel beter als Botman, waar ik Botman verdedigend weer veel beter vind. Dat Botman tegen Ajax een teleurstellende wedstrijd speelde daar ben ik het wel zeker mee eens. Dit is niet de Botman die ik zag spelen tegen bv een Olympique Lyon
 
Kralingen!
 
7
20 februari 2021 om 10:15
Nee hoor Baradona, als je Botman in de jeugd al een beetje zou volgen had deze wedstrijd geen verassing mogen zijn. Was destijds al een soort Mike vd Hoorn, namelijk iets forceren bij een achterstand of gelijkspel. Prima verdediger hoor en ongelooflijk kopsterk, maar niet met veel meters in zn rug.
 
Japie_Krekel
 
1
20 februari 2021 om 15:51
En ook wel een klasse beter als Vd Hoorn natuurlijk
 
sloep01
 
12
20 februari 2021 om 10:20
(baradona) en jij hebt wel verstand van voetbal ? een blinde kan zien dat hij geen opbouwende kwaliteiten heeft en dat is bij Ajax een vereiste en ik denk ook dat hij derde of vierde keus was geworden , en buiten dat ik Driessen ook een heel vervelend heerschap vind hoef je weinig verstand van voetbal te hebben om te zien dat Botman totaal niet geschikt is voor het huidige Ajax hoor .
 
Soccerfan_1
 
4
20 februari 2021 om 11:23
Botman: 'ik had bij Ajax kunnen blijven, maar daar was ik tweede of derde keus'
 
JanMetDeKorte
 
2
20 februari 2021 om 11:45
Ik ben het met je eens dat Derksen geen goeie journalist is die vooringenomen is en vaak met alle winden meewaait, maar hier geef ik hem gelijk. Botman is verdedigend solide en het is niet voor niets dat Lille 500 minuten geen doelpunt tegen kreeg. Het probleem met botman is gewoon dat hij alleen maar kan verdedigen en dat hij aanvallend gewoon niets toe kan voegen. Lille leunt graag op de verdediging en loert met hun snelle aanvallers op de counter. Dat is perfect voor Botman, want die kan achterin blijven staan. Hij gaat alleen bij corners mee naar voren. Ik zou ook niet zo goed weten bij welk Engels topteam hij zou kunnen spelen, want tegenwoordig spelen er nog maar weinig alleen op de counter.
 
Japie_Krekel
 
0
20 februari 2021 om 15:47
@baradona het blijft een journalist natuurlijk. Wint Lille de volgende wedstrijd met een geweldige Botman door een fout van Blind of Martinez dan zou Botman weer eerste keus zijn geweest bij Ajax volgens hem
 
SpeedyAFC
 
2
20 februari 2021 om 16:53
Nee hoor, bij Ajax is opbouwende kwaliteiten een vereiste. Botman moet daarin nog stappen maken en zou dus nimmer Blind zo maar even uit de selectie gespeeld hebben. Vandaar hij liever weg wilde gaan, hij gaf zichzelf elders meer kans.
 
Japie_Krekel
 
0
20 februari 2021 om 17:38
en verdedigende kwaliteiten zijn bij Ajax geen vereiste?
 
MessiBazoer
 
80
20 februari 2021 om 09:13
100% gelijk en daarom heeft die jongen er ook goed aan gedaan om naar een club met een speel style te gaan wat wél bij hem past. Als hij overigens rechts was had je hem prima kunnen gebruiken ipv Schuurs. Al doet Timber het daar nu ook goed. Botman zou ook makkelijker mee kunnen in de PL dan in La Liga. Die jongen komt er wel, alleen niet bij een voetballende ploeg. Niks mis mee. Een Daley Blind past weer niet bij Atletico Madrid.
 
MidoW
 
4
20 februari 2021 om 09:17
Mee eens, Blind en Martinez zijn beter. Grappige is wel dat ik denk dat hij juist wel zou renderen met een voetballende verdediger naast hem. Kijk naar Davinson, beetje zelfde type. Wel is het echt duidelijk dat en Ajax en Botman een hele goed keuze hebben gemaakt afgelopen zomer..
 
Tombaaa
 
1
20 februari 2021 om 09:36
Als hij deze zomer wordt verkocht voor 20-30 miljoen, hebben ze dan ook een goede keuze gemaakt?
 
Suarez 7
 
7
20 februari 2021 om 09:40
Het verschil tussen Botman en Davinson Sanchez is dan wel dat Sanchez veel sneller is. Al lijkt Botman fysiek nog beter.
 
Kyle66
 
27
20 februari 2021 om 09:42
@Tombaa, Ja. Want het is niet zo dat als hij bij Ajax was gebleven, hij hetzelfde bedrag zou hebben opgeleverd. Sterker nog, als hij niet had gespeeld, had hij dat bedrag zeker niet opgeleverd.
 
Tinus88
 
15
20 februari 2021 om 09:51
@Tombaa, Ja, natuurlijk. Hij was derde keuze acher Blind en Martinez. Laten we ons vooral niet blindstaren op zijn huidige prestaties. Bij Ajax had hij niet tot nauwelijks gespeeld. Hij had bij Ajax nooit dat bedrag opgeleverd natuurlijk doordat hij niet aan spelen toe zou komen. Zelfde geldt voor Lang. Dit is voor beide partijen een prima transfer geweest. Ajax pakt een mooi bedrag mee, Botman laat zijn potentieel zien en geeft zijn carrière een mooie boost.
 
Japie_Krekel
 
0
20 februari 2021 om 15:54
@Midow Blind en Martinez vind ik vooral voetballend beter maar Botman vind ik de betere verdediger. Dan is het net waar je als club het meeste behoefte aan hebt op dat moment. Martinez vind ik ook wel een goede verdediger maar stel je treft een lange kopsterke spits dan heb je meer aan Botman. Tref je een snelle wendbare spits heb je weer meer aan Martinez
 
Valenthall
 
6
20 februari 2021 om 09:18
Eens. Alleen zo goed vind ik die Botman niet hoor. Iedereen gaat prat op wat de Franse media schrijven. Maar meneer is een van de grootste vuurpijlen leveranciers van de competitie alsmede iemand die uitstekend kan koppen. Totaal niet een Ajax speler, prima voor Lille of Getafe o.i.d. maar ik vind hem persoonlijk echt overrated.
 
MessiBazoer
 
23
20 februari 2021 om 09:21
Tja een John Terry of Nemanja Vidic schoten ook gemiddeld 3 keer per wedstrijd een bal uit het stadion. Maar als het moet kopten ze nog een vliegtuig uit de lucht. Die jongens staan er maar voor één ding, en dat is de 0 houden.
 
Valenthall
 
1
20 februari 2021 om 09:41
Klopt. Alleen waren Terry en Vidic echt wel veel meedogenlozer. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk.
 
PieterPrins773
 
1
20 februari 2021 om 11:00
En dat is zeker een kwaliteit. Daarom een prima verdediger voor een verdedigend spelend team als Lille. Maar niet voor ajax.
 
JanMetDeKorte
 
1
20 februari 2021 om 11:56
Maar die hadden ook inzicht en konden ook goed opbouwen en een pass inspelen. Dat kan Botman absoluut niet.
 
Sirius
 
1
20 februari 2021 om 14:08
Tja, Blind passt zo'n beetje elke bal nauwkeurig in de voeten en word stapvoets al voorbij gelopen. Uiteindelijk draait het erom hoe goed de sterke punten zijn in vergelijking tot de zwakke punten. Een matige verdediger die goed aan de bal is zal altijd tegen meer problemen aanlopen dan een goede verdediger die minder aan de bal is. Het voetballende vermogen van een verdediger kun je compenseren, het gebrek aan verdedigende kwaliteit is niet te compenseren.
 
AsRoma8
 
4
20 februari 2021 om 11:09
Het geniale Barcelona onder Pep speelde ook gewoon met twee rechtspoten in het centrum. Zie niet in waarom Botman niet ipv Schuurs had kunnen spelen. Dit is typisch zo'n jongen die over 2-3 jaar in de absolute top speelt. Ik denk dat Driessen dan niet graag op dit soort opmerkingen gewezen wordt.
 
Soccerfan_1
 
7
20 februari 2021 om 11:23
Ga je nou die verdedigers van het niveau barcelona vergelijken met schuurs en Botman?
 
AsRoma8
 
0
20 februari 2021 om 11:25
Het is puur om aan te geven dat je niet per se een links- en rechtspoot in het centrum nodig hebt. Spanje heeft ook alles gewonnen met twee rechtspoten.
 
JanMetDeKorte
 
3
20 februari 2021 om 11:59
Het heeft niet te maken of hij links of rechtsvoetig is, hij mist het opbouwende vermogen en inzicht. Hij kan prima koppen en verdedigen (niemand die dat tegenspreekt), maar hij is veel te eenzijdig.
 
Soccerfan_1
 
1
20 februari 2021 om 12:25
Dan nog kan je dat niet doen met een paar huis tuin en keuken verdedigers. Kijk hoe lastig de Ligt het heeft gehad toen hij aan de linkerkant moest spelen bij Juve. Ging echt niet goed toen
 
Sirius
 
1
20 februari 2021 om 14:06
Toen ging niets goed bij De Ligt. Dat had lang niet alleen met de positie te maken. Hij had het gewoon uberhaupt zwaar in z'n eerste maanden. Dat kun je niet los zien van het structurele niveauverschil, het verschil in allure van de clubs, het prijskaartje, de druk en alles wat daarbij komt kijken. In Oranje had De Ligt ook nog niet heel bijzonder gepresteerd. Ik ben sowieso van mening dat men weer eens hevig overschat wat een verdediger moet hebben bij Ajax. Als een verdediger gewoon naar de man naast zich kan passen en verder uitstekend verdedigt, kan hij moeiteloos mee bij Ajax. Je hoeft echt geen bal over 50 meter op de stropdas te leggen. Kijk eens naar Blind: Die kan geweldig voetballen en is verdedigend zo kwetsbaar als papier met ruimte in z'n rug. Het is maar net wat je liever hebt op het hoogste niveau. Een verdediger die geen rare dingen doet en uitstekend verdedigt of een speler die uitstekend in de opbouw is, maar verdedigend veel steken laat vallen. Uiteindelijk gaat het er gewoon om wat het niveau is van de verdediger.
 
Vukie
 
1
20 februari 2021 om 09:38
Botman past prima in het spelletje van Lille. Loeren op de counter, maar niet te ver van het eigen doel af. Bij Ajax is dit heel anders. Er is nogal wat ruimte achter de verdediging. En daarin is Botman gewoon niet goed genoeg. Neemt niet weg dat hij het prima doet (tegen Ajax wat minder) en dat is gewoon knap. Als hij zich blijft ontwikkelen zoals hij nu doet, zou ik hem nog weleens in de Serie A willen zien.
 
Suarez 7
 
38
20 februari 2021 om 09:39
Als ik donderdag het duo Timber-Martinez zonder enige moeite met vijftig meter in de rug zie verdedigen dan snak ik nou niet naar Botman. Wat speelden die twee heerlijk, en zeker niet voor de eerste keer! Ook tegen AZ en PSV waren ze geweldig. Martinez is fel en heeft een goed verdedigend inzicht, hij weet wanneer in te stappen en wanneer niet. Timber is snel, fel en vooral erg slim. Botman liet tegen Ajax zijn kwaliteiten en gebreken zien. Hij speelde onopvallend, wat vaak goed is voor een centrumverdediger, haalde wat ballen weg, maar je zag een paar keer wel dat hij totaal niet beweeglijk is. Een uitstekende verdediger, maar in het spel van Ajax past dat gewoon minder. Maar dat wist iedere Ajax-volger al.
 
hansje1969
 
2
20 februari 2021 om 09:58
In deze wedstrijd stond Ajax nooit onder druk. Maar dat gaat als je verder komt met sterkere tegenstanders wel gebeuren. En dan is het toch heerlijk als je een Botman hebt die sterk in de lucht is? Ik vond Martinez en Timber beide goed spelen. Maar de vraag is, hoe houden die twee zich tegen grote spitsen als je wel onder druk staat.
 
jopie123
 
9
20 februari 2021 om 10:29
Ik vind dat Martinez nog veel kopduels wint ondanks dat hij niet de grootste is.
 
AsRoma8
 
1
20 februari 2021 om 11:24
Zo'n Botman had bijvoorbeeld goud kunnen zijn bij die comeback van Spurs tegen Ajax. Ook Ajax zal in sommige wedstrijden geregeld terug worden gedrongen en moeten zien te overleven, met name in Europese knock-out wedstrijden. Dan is het gewoon fijn om op zijn minst één speler te hebben die gewoon al zijn duels wint.
 
misseva88
 
6
20 februari 2021 om 11:33
Het punt is dat je met types als Timber en Martinez minder snel onder druk staat, omdat je verder van je goal kan verdedigen met linies die kort op elkaar staan, doordat die twee zowel naar voren durven te stappen en snel genoeg zijn om foutjes te corrigeren. Daarnaast: hoeveel kopduels won Botman bij corners? Ik heb 1,72 meter hoge Tagliafico meer ballen weg zien koppen dan Botman. Botman won überhaupt maar één kopduel in de hele wedstrijd tegenover vijf van Martinez. Dus wat voor garantie heb je dat het met Botman beter gaat?
 
Zytto34
 
4
20 februari 2021 om 11:36
Alvarez, Martinez, Timber, Tagliafico, Klaassen, Tadic en Haller winnen enorm veel duels hoor. Zijn allemaal fysiek sterke spelers die hun poot niet terug trekken. Meer dan Schone, Van de Beek, Dolberg, Ziyech, etc. dat ene seizoen.
 
JanMetDeKorte
 
5
20 februari 2021 om 12:08
Dus je zegt dat we Botman hadden moeten houden voor de wedstrijden dat Ajax met de rug tegen het doel staat (twee, drie par jaar misschien). Nogmaals Botman voegt opbouwend niets toe, sterker nog, met ruimte in de rug heeft hij moeite en dat heb je bijna elke wedstrijd bij Ajax. Het ook lekker zijn om een kopsterke spits van 2,30m te hebben die je in kan brengen als het met 10 minuten te gaan nog 0-0 staat, zodat je alle ballen hoog in de 16 meter kunt schieten. Maar daar schiet je als club en als speler weinig me op. Botman past gewoon niet bij de speelstijl van Ajax. Ajax heeft er goed aangedaan om hem voor 8 miljoen te verkopen en hij past bij de speelstijl van Lille. Prima. Laat hem lekker bij counterploegen spelen, waar hij tot z'n recht komt. Als Promes er in Rusland weer 20 inschiet, wil ik hem ook niet terug bij Ajax.
 
hansje1969
 
0
20 februari 2021 om 18:51
Je verhaal over een spits van 2.30 meter geeft al aan hoe stompzinnig je antwoord is. Elke club moet ook weleens een voorsprong verdedigen. Of doet Ajax dat bij de middellijn? Heerlijk als je dan lange sterke verdedigers hebt. Hoe blij waren we met de ligt dat je een kopsterke verdediger had. Maar prima, lul lekker stom, als jij het niet nodig vindt, prima hoor. Maar het lijkt mij wel prettig geweest als je hem er nog bij had
 
gaeajax94
 
1
20 februari 2021 om 09:55
Sommige spelers renderen nou eenmaal beter in een bepaald systeem dan een ander. Botman kan goed verdedigen, maar is voetballend wat minder. Bij Lille zie je gewoon dat de verdedigers er staan om de spitsen af te stoppen en het voetballende gedeelte moet door andere spelers worden opgepakt. Als je bij Ajax kijkt is het voetballende gedeelte als verdediger ook erg belangrijk aangezien ze graag vanuit achteruit opbouwen. Bij Ajax zijn de verdedigers dan weer verdedigend misschien kwalitatief iets minder, maar voetballend een stuk sterker. Het is natuurlijk een keuze en een spelers zal beter in het ene systeem passen dan het andere. Dat duur geintje vind ik niet want Ajax had denk ik nooit een recordbedrag verdiend voor Botman als hij gebleven was. Dan was hij denk ik 3e keus geweest, maarja dat is natuurlijk achteraf kijken en is iets wat we nooit kunnen weten. Maar 8 miljoen was toen een mooie deal voor een speler die nog geen geeneens een minuut had gemaakt in Ajax 1
 
DJKylian
 
0
20 februari 2021 om 09:56
Ik denk zelfs dat Ten Hag eerder Tagliafico op LCV neer had gezet met Timber LV dan Botman op te stellen. Botman speelde geen bijzondere wedstrijd maar om hem nou op die ene wedstrijd af te schrijven is ook weer zo wat. Ajax gokt op dat Blind, Martinez en Tagliafico hun meer sportief en financieel succes opleveren gezien hun prestaties tot nog toe. Wat erg logisch is. Kijk naar een Marin en Magallan gegokt en hier en daar wat verloren maar bij de Jong flink gewonnen.
 
LiveIsLive
 
0
20 februari 2021 om 10:03
Eens. Sven Botman heeft er goed aan gedaan naar Lille te verkassen. Hij is een stabiele verdediger geworden. Dat Ajax Per Schuurs boven Botman verkoos vind ik nog steeds zeer bijzonder. Maar Botman zou bij Ajax ook niet spelen. Met Blind, Martinez en het opkomende talent Timber!
 
AjaxRosenberg
 
7
20 februari 2021 om 10:29
Nou dat is eigenlijk heel simpel, ze willen met een linksbenige en rechtsbenige centrale verdediger spelen. Op links heb je Blind en Martinez dus dan zou Botman derde keus zijn. Op rechts alleen Timber aangezien Alvarez als middenvelder gezien wordt. Dus die keuze is vooral gemaakt op wat het team nodig heeft.
 
Japie_Krekel
 
0
20 februari 2021 om 15:57
Toch denk ik dat dat centrum wel problemen kan gaan ondervinden tegen spelers als een Van Dijk, Haaland, Ronaldo etc. in de CL. Timber en Martinez zijn 1.78 meter en Blind is 1.80 meter
 
FCB_Catalunya
 
0
20 februari 2021 om 10:32
Ik had hem zelfs veel liever bij Ajax gezien dan Schuurs hoor, om eerlijk te zijn. Verdedigers die aan de bal zo goed zijn als Blind, zijn op een hand te tellen, dus dat is niet echt het ultieme criteria vind ik. Ajax had behoefte aan een killer naast Blind centraal, zoals dat met de Ligt-Blind als koppel het geval was. Schuurs bleek daarvoor te zwak, maar ik denk dat Botman dat prima had gekund.
 
Nijogeth
 
5
20 februari 2021 om 10:50
Alleen spelen Schuurs en Botman niet op dezelfde positie.
 
FCB_Catalunya
 
0
20 februari 2021 om 10:52
Kan je dat even uitleggen? Botman is volgens mij een centrale verdediger, net als Schuurs?
 
Soccerfan_1
 
6
20 februari 2021 om 11:22
Botman is voor de linkerpositie niet voor de rechterkant.
 
XIII
 
1
20 februari 2021 om 11:36
Dan heb je Botman echt niet meegemaakt in Jong Ajax. Deze jongen kan totaal maar dan totaal niet verdedigen met ruimte in zijn rug. Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat het nog erger zou zijn geweest dan hoe Schuurs het soms doet. Botman zit prima op zijn plek met een gesloten verdediging en weinig ruimte. Dat ligt hem veel meer dan het systeem van Ajax.
 
FCB_Catalunya
 
0
20 februari 2021 om 14:13
Dat weet ik dan niet precies, hoe hij in de jeugd was, maar ik kan me amper voorstellen dat het slechter is dan Schuurs. Dat is werkelijk niet om aan te gluren namelijk. Ik vraag me dan toch af of het puur het systeem is waardoor hij uitblinkt bij Lille..
 
wolterx
 
9
20 februari 2021 om 12:09
Botman naast Blind zou ik niet willen zien. Sven "lange ballen" Botman uit de jeugd gaat enorm zwemmen met ruimte, Blind heeft iemand nodig naast hem die ruimte af kan schermen. Botman zou een in de duels betere, in de omschakeling en aan de bal mindere uitvoering van Schuurs zijn. Daarnaar geef je opbouw eigenlijk volledig weg, krijg je scenario's zoals met Sanchez dat elke coach die beetje tijd steekt in Ajax bekijken hem volledig vrij gaat laten met elke keer een lange bal tot gevolg. Ipv 25 duels per wedstrijd zou Botman er bij Ajax 10 uitvechten en dan is hij opeens stuk minder waardevol.
 
RudolfRoets
 
2
20 februari 2021 om 10:34
Als ern nou een de balle verstand heeft van voetballen dan is het wel Valentijn. Frankrijk ziet tig wedstrijden van Sven en vinden hem top, wij zien een wedstrijdje en denken het te weten.
 
Soccerfan_1
 
8
20 februari 2021 om 11:21
Botman: 'ik had bij Ajax kunnen blijven, maar daar was ik tweede of derde keus'
 
xantos88
 
1
20 februari 2021 om 10:44
Ach ach daar is Valentijn Driessen weer. Botman was de strijd aangegaan met Schuurs en die had die ook zeer zeker gewonnen. Ik vind deze move naar Lille een goede overweging want hij is daar een vaste basis speler en doet het gewoon heel goed! Als Ajax vertrouwen had uitgesproken en hem had willen houden dan hadden ze hem nooit verkocht. Dit is altijd zo makkelijk praten vanuit Driessen. Wat weet hij daar nou van.
 
Nijogeth
 
7
20 februari 2021 om 10:51
Botman speelt niet op de positie van Schuurs, dus die waren niet de strijd aangegaan.
 
JanMetDeKorte
 
1
20 februari 2021 om 12:12
Daarbij is Schuurs verdedigend zeker minder, maar opbouwend en aanvallend beter. Dus ik weet niet of hij Schuurs er uit had gespeeld als dat überhaupt aan de orde zou zijn.
 
Soccerfan_1
 
3
20 februari 2021 om 11:21
Jij moet beter opletten xantos88. Ajax wilde hem houden. Hij wilde zelf geen 3e viool spelen aangezien hij Blind en Martinez voor zich had. Hij speelt niet op de positie van Schuurs dus dat slaat kant nog wal wat je daarover zegt. Mensen roepen altijd maar vanalles maar checken de feiten nooit he. Wat weet Valentijn er nou van? Nou misschien omdat Botman het zelf ook heeft gezegd??? Botman: 'ik had bij Ajax kunnen blijven, maar daar was ik tweede of derde keus' Hoe duidelijk wil je het hebben?
 
xantos88
 
0
20 februari 2021 om 13:04
bedankt voor je opheldering. Ik was in de veronderstelling dat ze wel degelijk op dezelfde positie speelde. Botman is altijd strijdvaardig geweest en hij laat zich niet zomaar uit het veld slaan.. Als hij de concurrentie aan was gegaan met schuurs dan had hij hem gewonnen. Daarbij in aanvallend opzicht is schuurs idd beter maar daardoor is er achterin ook vaak paniek omdat hij te ver met de punt naar voren speelt.
 
JWD81
 
1
20 februari 2021 om 11:07
Iedere jonge speler die bij Ajax vertrekt en het ergens anders goed doet, wil niet zeggen dat hij het bij Ajax ook goed zou doen. Daarin heeft Valentijn 100% gelijk. Er zijn spelers die renderen beter in een ander systeem, dat zie je nu met Lang ook. Als deze jongen zo blijft presteren bij clubs die met relatief weinig ruimte in de rug spelen dan kan het een grote speler worden. Het is geen schande dat zo'n jongen vertrekt en ergens anders het goed doet. Alleen maar goed voor de bondscoach. Ik denk ook dat Botman liever tegenover echte spitsen speelt dan tegen valse spitsen zoals Tadic. Want daar had hij niet zoveel grip op.
 
Soccerfan_1
 
5
20 februari 2021 om 11:19
Maar dit wisten we toch al? Dit heeft Botman toch zelf ook verteld. Hij wilde spelen maar had Martinez en Blind voor zich. Ajax wilde hem behouden maar hij wilde zelf weg om speeltijd te krijgen. Nou prima toch? Valentijn zegt hier gewoon precies hoe het is.
 
XIII
 
1
20 februari 2021 om 11:41
Natuurlijk had Botman nooit gespeeld bij Ajax. Hoe Botman al speelde bij Jong Ajax, met een vrijwel gelijkwaardige speelstijl als Ajax 1, was echt schrikbarend slecht. Botman was toen wekelijks aan het schutteren en was echt heel slecht. Het systeem met veel ruimte in zijn rug is gewoon niet voor Botman, dat was duidelijk bij Jong Ajax en daarom hebben ze ook afscheid van hem genomen. Bij Heerenveen en vooral Lille heeft hij dat duidelijk veel minder en dat ligt hem meer. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar mensen moeten echt niet doen alsof hij wel even mee zou kunnen doen bij Ajax of dat hij het beter zou doen dan Schuurs. Bij Ajax 1 had hij echt nooit gered, dat was al te zien bij Jong Ajax. Niet vanwege zijn kwaliteiten maar omdat de speelstijl van Ajax hem gewoon niet ligt.
 
Soccerfan_1
 
0
20 februari 2021 om 12:26
Serieus mensen, verzin niet zelf zomaar iets. Ajax wilde met hem door maar hij was 3e keus voor zijn positie.
 
XIII
 
0
20 februari 2021 om 12:43
Vandaar dat ze hem zo makkelijk hebben laten gaan voor 8 mil. Ajax had echt nooit gedacht dat ze dat voor hem zouden krijgen. Ik weet niet waar jij vandaan hebt dat Ajax door wilde met hem, maar ik heb dat in ieder geval gemist.
 
consy
 
0
20 februari 2021 om 12:27
Aldus Valentijn Driessen die een paar maanden terug nog aangaf dat Ajax een enorme fout had gemaakt door Botman te laten gaan. Wie neemt deze man überhaupt nog serieus?
 
LW88
 
1
20 februari 2021 om 12:34
Driessen denkt dat Botman blij mag zijn als hij bij Ajax derde keus zou zijn.... Dit hebben Ten Hag en Overmars letterlijk gezegd van de week. Die gaven aan dat Blind en Martinez de voorkeur kregen op de linker positie achterin. Lekker stukje journalistiek van onze vriend weer
 
Sirius
 
1
20 februari 2021 om 13:57
Heerlijk selectief weer. Het hele seizoen moet je continu aanhoren hoe slecht het was dat ze Botman wegdeden en nu speelt die jongen een mindere pot tegen Ajax en hij kan er gelijk niet veel meer van. Nu ben ik ook van mening dat Botman wat overschat werd dit jaar, maar een pannenkoek is hij natuurlijk niet. Botman is gewoon niet zo goed aan de bal, maar is verdedigend doorgaans prima. Bij Ajax is dat dit seizoen vaak andersom gebleken.
 
FraXz
 
0
20 februari 2021 om 14:30
Botman, wat moet je ervan verwachten. Verdedigend degelijk, maar aan de bal zeer matig. Hij zou echt geen basismateriaal zijn. Ajax moet hoger inzetten dan dat.
 
Bossie
 
0
20 februari 2021 om 16:59
Lille zou misschien wel een goede ploeg voor Brobbey zijn. Die spelen het spel waar hij denk ik wel zou inpassen