Valentijn Driessen maakt gehakt van 'rattenvanger van Hamelen' bij Oranje
Zaterdag, 10 december 2022 om 14:26

Volgens Valentijn Driessen is de uitschakeling van Oranje op het WK in Qatar vooral op het conto van Louis van Gaal te schrijven. De columnist laat weinig heel van de bondscoach van het Nederlands elftal. "Op het grote voetbalfeest in Qatar werden de internationals gedwongen naar de pijpen van Van Gaal te dansen."

Meer: Bondsarts Goedhart laat Nederland opgelucht ademhalen: De Jong haalt het EK | Koeman: ‘Hun belang voor het team is reden om ze niet af te schrijven’

"Zijn we er met zijn allen toch weer ingetuind", zo opent Driessen zijn column voor De Telegraaf. "In het verhaal van de rattenvanger van Hamelen, in het verhaal van bondscoach Louis van Gaal. Dat het voetbal zo is geëvolueerd, dat je de Hollandse School overboord moet gooien om wereldkampioen te worden."

"Met de uitschakeling is de derde periode Van Gaal-Oranje in een farce geëindigd", concludeert Driessen, die van mening is dat Van Gaal en de internationals 'zwaar hebben gefaald'. "De mooie sprookjesverhalen over de geweldige teamgeest en geplante wereldkampioenzaadjes ten spijt. Oranje: anoniem gekomen, anoniem vertrokken en niemand die er wakker van ligt dat de saaiste WK-ploeg het vliegtuig naar huis heeft gepakt."

De columnist schrijft dat Van Gaal zijn internationals in aanloop naar het WK 'indoctrineerde'. "De spelers gingen - of werden gedwongen te - geloven in de hersenspinsels van de 71-jarige bondscoach, zelfbenoemd innovator en geëvolueerd coach." Volgens Driessen gaf niemand thuis tegen Argentinië. Vooral de bepalende spelers moeten het ontgelden. "De leiders van Oranje - Virgil van Dijk, Memphis Depay en Frenkie de Jong - zijn pseudo-persoonlijkheden. Ze hebben zich laten overvleugelen toen Van Gaal zijn doctrine oplegde en daarmee de spelers hun vrijheid en kwaliteiten ontnam."

Driessen laat geen spaan heel van Van Gaal. "Op het grote voetbalfeest in Qatar werden de internationals gedwongen naar de pijpen van de bondscoach te dansen. Die zichzelf opdrong als de grote ster van de show. De verkeerde ster, want voetballers moeten het op het veld doen. Niet de bondscoach tijdens persconferenties, die als de oom waar je je ongemakkelijk bij voelt tijdens verjaardagsfeestjes, continu spelers wil zoenen", aldus Driessen.

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
6
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (153)

 
manunitedrvp
 
292
10 december 2022 om 00:31
Dit is toch gewoon een zwaar mislukt WK? Aan heel de wereld onooglijk voetbal laten zien, om er met een 5-3-2 formatie door de eerste de beste tegenstander van een beetje formaat uit te vliegen. Wat een grap.
 
RFledderus
 
290
10 december 2022 om 00:33
Is het een schande om tegen Argentinië eruit te vliegen? Met een Depay die net terugkomt van een blessure.. en heel wat spelers bij hen club uit vorm. Vertel mij maar een coach die er meer uit had gehaald? Gewoon erg balen dit. Maar wat kunnen mensen blind reageren zeg.. man man man!
 
manunitedrvp
 
254
10 december 2022 om 00:38
Ga je voor het gemak even voorbij aan het voetbal wat gespeeld is. Het was werkelijk waar onooglijk. De route naar de kwartfinale was heel makkelijk, maar ook in die wedstrijden niks laten zien, en bij vlagen je laten domineren door b-landen. Daarbij komt, dit Argentinië is niet eens absolute top, dat zal je in de wedstrijd tegen Kroatië wel zien.
 
Meliora
 
149
10 december 2022 om 00:38
Inderdaad gewoon verloren van een land met meer kwaliteit. Als Nederland aanvallender had gespeeld met een 4-3-3, was de tendens geweest dat we een naïef voetballand zijn en meer voorbeeld moesten nemen aan de mentaliteit van een Kroatië.
 
Nordin93
 
104
10 december 2022 om 00:39
Dat is geen schande, maar ik denk dat wat manunitedrvp bedoelt is dat we geen enkele echt leuke wedstrijd hebben gezien. Alsof dit NL zonder al dat slappe geouwehoer over systemen en spelers die per se moeten spelen (Blind, Bergwijn etc) niet tot in de kwartfinale was gekomen. In dat kader is het gewoon een kut WK vanuit NL perspectief geweest
 
RFledderus
 
86
10 december 2022 om 00:41
Welk land heeft nou oogstrelend voetbal gespeeld dan? Ik kan alleen wedstrijden van Engeland, Portugal, Brazilië en Frankrijk herinneren. En dat waren ook matige tegenstanders. Voor de rest heeft bijna iedereen slecht voetbal laten zien. Wat ook vaak is met WK’s.
 
blaugrana11
 
52
10 december 2022 om 01:17
Ja wat verwacht jij precies? Dat Nederland ala Prime Barcelona tiki taka gaat spelen. Wij hebben voorin en aanvallend op het middenveld gewoon geen wereldklasse spelers. Dan is het gewoon heel lastig om tot veel kansen komen. Je kan veel beter een super aanval en zwakke verdediging hebben dan andersom.
 
maurootje
 
78
10 december 2022 om 01:20
JA, als je een uitvorm zijn lachwekkend Depay en Bergwijn opstelt, en Blind dat er steeds wordt uitgelopen, dan mag Van Gaal blij zijn dat hij vooraf al had gezegd dat die zou vertrekken.. daarbij speelde Frenkie ook verstoppertje. Gakpo, Noppert en een aantal verdedigers hebben wel het WK serieus genomen, en die houden er nog leuk transfertje aan over.
 
Ruiz_FCT
 
69
10 december 2022 om 01:41
De Jong had 94 passes maar speelde verstoppertje, tuurlijk joh
 
The Utopian
 
114
10 december 2022 om 01:43
Hoeveel van die 94 gingen naar een van de drie spelers voorin?
 
maurootje
 
58
10 december 2022 om 01:53
Passjes geven kan jij en ik ook, namelijk ook achteruit en in de breedte, net zoals Frenkie…. Nietszeggend cijfers @Ruiz
 
Ruiz_FCT
 
44
10 december 2022 om 02:06
Het zijn veelzeggende cijfers wanneer je iemand gaat beoordelen op verstoppertje spelen. Frenkie wilde de bal gewoon hebben dus speelde zeker geen verstoppertje.
 
Viscaal dtc
 
100
10 december 2022 om 04:19
Het is een schande dat je in 5x 90min + 30min verlenging maar 30 min aangevallen hebt. Dan redt notabene Woutje Weghorst ons en zijn de Argentijnen rijp voor de sloop. Ga je direct weer naar achter leunen ipv doorgaan met aanvallen. Daar had v Gaal direct all in moeten gaan. Raar en laf. Overmoedig zoals zovaak.
 
PeterVanTillo
 
46
10 december 2022 om 06:41
Dan moet je depay en uitvorm spelers niet meenemen !!
 
marton3103
 
11
10 december 2022 om 08:46
Overmoedig? Vreemde conclusie trek jij als je vindt dat ze raar en laf speelden.
 
bderonde
 
17
10 december 2022 om 10:33
Dat zijn toch gewoon 4 landen die je opnoemt
 
HenkVanWersch669
 
18
10 december 2022 om 11:53
100% mee eens. Geen Depay, geen Blind, geen Bergwijn, geen Timber. De een voetbalde al maanden niet meer en de anderen sloegen bij Ajax nog geen gat in pakje boter.
 
Jack Jackson
 
13
10 december 2022 om 18:27
Hadden we maar de mentaliteit van de Kroaten...
 
Suarez 7
 
126
10 december 2022 om 00:37
Kijk naar Belgie, Spanje en Duitsland. Daar zie je een mislukt WK. Of een Brazilie dat met veel meer kwaliteit als Oranje wordt uitgeschakeld tegen een tegenstander van een minder formaat. Oranje heeft gepresteerd naar zijn mogelijkheden.
 
Viscaal dtc
 
62
10 december 2022 om 04:26
Het gaat niet om de uitschakeling vanaf de stip. Het gaat om de manier waarop. Het volharden in iets dat niet werkt. 70 min 0 schoten op goal. 2-0 achter en niet voor rust ingrijpen. Verlenging 30 min lang gewoon hoog de zestien in vanaf de flanken. Ongooflijk
 
marton3103
 
17
10 december 2022 om 08:48
Spreekt iemand over de manier waarop, wanneer een wk gewonnen wordt?? Zolang ze niks winnen is de manier waarop blijkbaar belangrijk voor veel mensen. Zodra ze wel winnen maakt het ineens niks meer uit.
 
Ijsmuts
 
9
10 december 2022 om 17:01
@martin; ben ik het niet mee eens. Ik denk dat de verloren finale van 74 ons meer gebracht heeft dan een gewonnen finale in 22 (met antivoetbal) gedaan zou hebben. De manier waarop is dus wel degelijk relevant.
 
Meneer Daniel
 
100
10 december 2022 om 00:39
Een zwaae mislukt wk nog wel.... Vorig jaar kansloos uitgeschakeld tegen Tsjechië waar je pas echt door de ondergrens ging en nu met penaltys er uit tegen de zogenaamde goat waar blijkbaar andere regels voor gelden. Voor bijna iedereen was dit zijn eerste wk. Was het voetbal mooi? Nee. Stond er een mooi team. Ja. Trots op de jongens.
 
maurootje
 
83
10 december 2022 om 01:22
Wat vond jij mooi aan een middelmatige Blind, zware uitvorm zijnde Depay,Bergwijn en co? Ik niets. Wel genoten van Gakpo,Weghorst en de verdediging.Nul mooi voetbal laten zien, en dat tegen niveautje Ecuador en VS, betonvoetbal vierde zijn hoogtij onder van Gaal, mooi dat we allemaal schande spreken als andere landen dit laten zien, maar nu NL dit laat zien is het “prima”
 
Meneer Daniel
 
38
10 december 2022 om 02:29
Aha, de populaire termen komen ook weer uit de kast. 3 landen waar wij het tegen opgenomen hebben op dit wk hebben recent nog een eindtoernooi gewonnen. Wat hebben wij dan laten zien Maurootje? Kansloze uitschakeling tegen Tsjechië. Nee, maar de andere landen waren niveautje hoor. We zaten weer eens bij de laatste 8, je moet nu eenmaal voetballen naar je kunnen. Jij vind zeker ook dat Kroatië vol de aanval moest tegen Brazilië? O en Argentinië speelden ook 5-3-2. Fijne avond.
 
Viscaal dtc
 
32
10 december 2022 om 04:31
Het is geen mislukt wk. Laatste 8. Het is een mislukte uitvoering. Je speelt tegen b en c landen de eerste 4 wedstrijden. En zelfs dan klote voetbal.
 
ninjakai
 
35
10 december 2022 om 06:31
@maudotje best aparte kijk. Blind middelmatig noemen en de net zo slechte Dumfries sparen. Depay zwaar uit vorm noemen en genieten van Gakpo.... Gisteren werd ik er opeens aan herrinert dat Berghuis toch echt op de flank uit de voeten kan. En dat er ook zo iets bestaat als gevaarlijk snel voorzetten. Gakpo heeft bijna alle standaardsituaties mogen nemen het gehele toernooi. Nauwelijks gevaar. Weghorst en Berghuis, daar zag ik vuur, passie en strijd op de juiste manier. Ook direct het weinige waar ik van kon genieten dit WK. En Ake, die gewoon een heel goed WK heeft gespeeld en aantoonde een hele goede verdediger te zijn.
 
marton3103
 
27
10 december 2022 om 08:56
Waar was Gakpo deze wedstrijd? En wie had je erin willen hebben ipv Depay en Bergwijn? Helaas is dit wat we hebben. Van Dijk en Ake waren ook niet scherp de eerste helft. En ik lees in een van je eerdere reacties dat "iedereen passes kan geven" en dat volgens jou Frenkie vooral breed en terug passed. Heb je de stats van Blind gezien? In de laatste 30meter meeste aangekomen passes verstuurd. Het is zijn rol, net als die van Dumfries, om aanvallend te ondersteunen en hij is goed in de opbouw. En jij beoordeelt hem op z'n verdedigende tekortkomingen? Had je liever Malacia gezien die geen fouten maakt achterin, maar waarbij we nog minder goed aanvallend speelden? Dit is precies de reden dat er met 5 verdedigers gespeeld wordt. De meeste kwaliteit staat centraal achterin, althans qua namen. Die mensen moeten zorgen dat het elftal op andere plekken meer ruimte krijgt om te voetballen. Helaas is het uiteindelijk niet gelukt tegen Argentinië, maar na 120min spelen 2-2 is realistisch.
 
Eduard1962
 
9
10 december 2022 om 10:38
Marton, ik ben het helemaal met je eens. Blind wordt als nationale pispaal behandeld, met belachelijk argument zijn vader. Iedereen met verstand van voetbal ziet en weet dat Blind niet de sterste verdediger is en dat dat gecamoufleerd moet worden door andere verdedigers. Hetzelfde geldt voor dumpfries, die wordt ook niet opgesteld vanwege zijn pure verdedigend kwaliteit.
 
 
57
10 december 2022 om 00:44
Hoezo, gewoon kwartfinale. Lijkt me naar verwachting met deze selectie.
 
Mark010
 
43
10 december 2022 om 02:48
Heb je de tegenstanders gezien die we gehad hebben om daar te komen? ??
 
Meneer Daniel
 
26
10 december 2022 om 03:03
3 daarvan wonnen recent nog een eindtoernooi. Disrespect ze maar hoor Mark.
 
Viscaal dtc
 
30
10 december 2022 om 04:37
En die had je alle 3 gewoon met 433 opgerold. Ook met deze selectie. Equador en Argentinié hebben juist laten zien dat ons 532 helemaal niet zo goed is. Onze mazzel was dat be heel weinig kansen benut werden. We creeerden niets. Tegen niemand. 5 wedstrijden op rij
 
marton3103
 
15
10 december 2022 om 08:59
En Argentinië kiest ervoor om NL te gaan bestrijden met een 532 systeem... ik ben er overigens totaal geen voorstander van, maar om nu naar het systeem te wijzen na dit verlies is wel erg kortzichtig.
 
JaLuca
 
65
10 december 2022 om 00:52
Ik heb in de groepsfase al gezegd dat nederland haar ziel verkocht geeft. Van een Senegal zonder Mane, Qatar en de VS had oranje zeer waarschijnlijk ook gewoon in een 4-3-3 systeem gewonnen in plaats van dit gedrocht. En dan had je mensen die dan riepen dat ze liever het wereldkampioen werden met lelijk voetbal dan er vroeg uit liggen. En nu..? Nu heb je weer niks. Ziel verkocht voor niks dus.
 
zestien
 
9
10 december 2022 om 00:54
Wanneer was het dan ‘geslaagd’ volgens jou?
 
Ryjuu
 
22
10 december 2022 om 02:09
Als je dit al een zwaar mislukt WK noemt, dan ben ik benieuwd hoe je het WK van Duitsland, Spanje en Brazilie gaat noemen? Die vlogen er uit tegen de een beduidend slechtere tegenstander.
 
marton3103
 
12
10 december 2022 om 08:42
Wat een onzin en kortzichtige reactie. Had je verwacht dat we met 433 wel verder zouden komen? En wat wil je nog meer in de poule, 433 spelen en er al eerder uitvliegen? Oke, het zag er niet altijd even leuk uit. Ook met 433 waren ze de poule vast en zeker wel door gekomen. Maar dat 532 waar je het over hebt gebruikte Argentinië ook. En die zijn wel door. Ik weet niet of je de wedstrijd gezien hebt? Met een 433 was je misschien al veel eerder in het mes gelopen, dat zullen we nooit weten. Maar na een loterij als deze eruit vliegen kun je dit wk wat mij betreft niet als zwaar mislukt bestempelen. Mij hebben ze in ieder geval vermaakt, en zo'n Weghorst was ook prachtig om te zien hoe die erin kwam. Maar jij had liever gevoetbald zoals Spanje en Brazilië (bij vlagen) en was er dan uitgevlogen. Had je dan wel over een succesvol wk gesproken? We hebben realistisch gespeeld. Meer zat er helaas niet in.
 
Ruiz_FCT
 
62
10 december 2022 om 00:32
Ja joh, grijp je kans, zuurpruim dat je bent. In geen enkele dimensie heeft dit Nederlands elftal meer kwaliteit dan de Argentijnen. Het tot penalty's schoppen is daarom gewoon een wereldprestatie. Maar ga vooral door met je persoonlijke vete Valentijn. Je bent een slechte journalist.
 
Nordin93
 
33
10 december 2022 om 00:41
En toch was 85% hier er heilig van overtuigd dat we gingen winnen van Argentinië. Nee nog beter, we zouden wel wereldkampioen worden..
 
Ruiz_FCT
 
27
10 december 2022 om 00:48
Een gezond stukje chauvinisme. Het zat er ook gewoon in. Ik zie de Argentijnen nu ook zeker de finale halen. Dat had net zo goed NL kunnen zijn.
 
kev045
 
13
10 december 2022 om 00:50
Dan onderschat je Kroatië toch behoorlijk.
 
Ruiz_FCT
 
8
10 december 2022 om 00:54
Ik vind Kroatië erg goed, ik zal voor ze juichen zelfs gezien het eikeltje-gehalte van deze Argentijnen, maar ik denk helaas niet dat ze weer kunnen zegevieren. Tegen Brazilië hadden ze het eigenlijk niet verdiend, eerlijk is eerlijk.
 
MeMyselfAndI
 
14
10 december 2022 om 01:17
Het behalen redden tot de penalties was natuurlijk vooral geluk, daar zat 0 tactiek achter. Het was gewoon ouderwets ballen pompen naar de twee lange spitsen voorin. Verder heeft dit Argentinië vandaag, net als tegen Saudi Arabië, laten zien gewoon een matige ploeg te zijn. Je kunt tegen zo'n elftal winnen, je kunt ervan verliezen. Maar al met al kun je niet zeggen dat van Gaal naar behoren heeft gepresteerd. Het voetbal was niet om aan te gluren. Het vertrouwen in Blind, Bergwijn en Noppert is achteraf een duidelijke fout gebleken (al speelde Blind tegen Amerika wel een goede pot). Verder zou iedere coach met dit materiaal Amerika en Venezuela hebben uitgeschakeld. Al met al geef ik deze periode onder LvG een 3. Het was afschuwelijk om naar te kijken, de grote LvG show was stuitend, er zijn vreemde beslissingen gemaakt en de prestaties waren matig. Ik denk dat er weinig coaches in het betaald voetbal zijn die minder zouden hebben gepresteerd met dit elftal. Driessen is misschien wat hard over hetgeen onze dragende spelers hadden moeten doen over de kritiek richting van Gaal heeft hij gewoon volledig gelijk. Het is maar goed dat hij vertrekt want anders had de KNVB hem direct op straat mogen zetten. Ik kan niet wachten op de terugkomst van Koeman want wat een kwal is die Louis.
 
BvK0297
 
20
10 december 2022 om 01:29
Als je een andere scheids had gehad had je hier gewonnen binnen 90 minuten. En een 3?? Onder LvG hebben we 20 wedstrijden op rij niet verloren.. met de matigste selectie sinds 50 jaar.. Ik baal ook flink want dit was het wk met de kansen geen een top land was in vorm. Eigenlijk geen 1 land was in form. En elke wedstrijd is dus een gok.. jammer dat deze scheids alleen te veel in messi zijn ... zat.. mocht Portugal morgen ook zo'n scheids hebben dan weet je al dat de fifa een finale wilt met Portugal Argentinië.. want dan vergeet iedereen qatar en praten ze alleen maar over de finale tussen messi en ronaldo..
 
Piranha
 
1
10 december 2022 om 16:36
Klopt wat je zegt maar toch heeft Valentijn ook gelijk want er is met die hele omzetting naar 532 waar geen speler in de selectie in speelt met uitzondering van de 'italianen', duidelijk gekozen voor resultaat. Als dat resultaat je dan en de spelvreugde ontneemt en je niet verder komt dan Frank de Boer met deze groep was gekomen, dan ben je als zelfverklaard topcoach, met al je theorieën, wel ongeloofwaardig geworden. De rattenvanger van Hamelen is dan een juist gevonden benaming, ben ik met Valentijn eens.
 
haki
 
31
10 december 2022 om 00:34
We hebben idd niet 1 goede wedstrijd gespeeld, alle wedstrijden waren niet om aan te zien een WK om snel te vergeten.
 
*Exclusive*
 
20
10 december 2022 om 00:35
Man man man. Tactisch was dit gewoon het beste; we hebben niet het beste materiaal, dus dan kan je het beter goed gesloten houden (je kan altijd nog wijzigen). En naast dat we een paar topspelers missen om echt bij de favorieten te horen, waren er ook veel spelers niet in goede vorm. Maar als we de penalties wel gewonnen hadden, dan was nu niemand aan het zeiken
 
Dn vetkei
 
20
10 december 2022 om 00:36
Ik vind dit ook de schuld van Driessen. Je kan zeggen 'joh je mag best kritisch zijn'. Maar deze man heeft er alles aan gedaan om deze mensen te ontregelen. Wellicht deze man eens een keer niet mee sturen naar een eindtoernooi!
 
Pii2
 
6
10 december 2022 om 00:38
Vraag me af hoelang hij dit betoog af heeft en klaar had op zijn desktop om enkel de datum en de eindstand aan te passen. Wat een misselijkmakend en triest persoon is die Driessen toch ook.. zo iemand werkt je (en daarmee zijn eigen land!) alleen maar tegen. Kan de KNVB deze rat het volgende toernooi niet weren ofzo?
 
Sirius
 
23
10 december 2022 om 00:42
Los van het feit dat ik hem volledig gelijk geef, was het serieus te nemen als hij het voor het WK al had aangekaart. De tactiek werkt niet, gaat niet werken en heeft nooit gewerkt. Notabene door opportunistisch voetbal werd het nog weer een wedstrijd, maar wat een ramp. Van Gaal was, is en blijft de grootste faalhaas van dit WK. Echter, in tegenstelling tot Driessen, is mijn mening onveranderd gebleven.
 
Ruiz_FCT
 
13
10 december 2022 om 00:50
Op een penalty na in de halve finale van het Wk Sirius... met dit best wel matige team. De tactiek heeft zeker wel gewerkt.
 
Arie_AFCA
 
11
10 december 2022 om 04:24
Tactiek heeft gewerkt? Met een 4-3-3 had je tegenstanders van het kaliber Amerika, Ecuador etc. ook wel verslagen hoor. De reden voor deze tactiek was juist om meer kans te maken tegen de "grote" voetballanden, vervolgens vlieg je er tegen de eerste de beste tegenstander van dat niveau uit, dan heeft de tactiek dus gewoon niet gewerkt. Met 4-3-3 waren we minimaal even ver gekomen en hadden we ook nog eens leuker voetbal gezien. Gewoon een zwaar mislukt toernooi en Van Gaal heeft gewoon gefaald, mocht De Boer dit geflikt hebben was het hek van de dam geweest.
 
Piranha
 
1
10 december 2022 om 16:41
Die heeft ook gewerkt met van Persie, Robben en Sneijder. Ongelofelijk resultaat tegen Spanje, of niet, die vlogen er in de eerste ronde uit, en twee logische groepsoverwinningen. En vervolgens Mexico en Costa Rica, ook wedstrijden die je op basis van kwaliteit moet winnen. Zo fantastisch was dat resultaat niet. En ook nu vlieg je er tegen de eerste echte (en zelfde) tegenstander uit dus hoezo is dit systeem, dat enkel Dumfries en de Atalanta spelers spelen, en niemand vanuit zijn eerdere carrière echt goed kent, een goede tactiek.
 
Ruiz_FCT
 
0
10 december 2022 om 16:50
Hoezo de eerste echte tegenstander dan. Is Senegal met een team vol Premier League spelers dat niet? Volgens jouw norm zijn alleen de top 10 landen van de wereld echte tegenstanders zeker. Ik vind het niet zo vanzelfsprekend dat het kleine Nederland daar constant gewoon bij zit. Ik vind de beste 8 bereiken daarom best een aardige prestatie. En of 433 beter gaat werken zullen we wel achter komen wanneer Koeman bezig gaat denk ik. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat we vermaakt gaan worden en daarnaast resultaat halen, maar ik denk niet dat het zo makkelijk is.
 
Sirius
 
0
10 december 2022 om 18:36
Ik had het over z'n derde termijn. Niet over 2014.
 
gomes1psv
 
25
10 december 2022 om 00:43
Pleur op man, Vallentijn met je kutkrant en je liters azijn. Wat kun je als coach nog doen als buiten een denkfout van Blind en een beoordelingsfout van de scheids je op 2-0 achterstand komt en verder niets weggeeft. En dan die pomphouder brengen die iedereen thuis had gelaten en er uiteindelijk met een loterij uitgaan. Geen coach had Van Gaal dit beter afgedaan. Niks om je over te schamen. Zielig dat Driessen zijn rancune niet achterwege kan houden. Wees een vent, get over it zielepoot!
 
SilverFront
 
12
10 december 2022 om 03:53
Typisch om Blind z'n fout wel te erkennen maar niet die van Dumfries. Het was niet hard, maar Dumfries schopt Acuna gewoon tegen zijn enkel. En dat op de rand van de 16, dat is altijd een strafschop. Overigens verder wel eens met je dat ik Blind ook niet meer vind kunnen. Maar ook Dumfries speelde gewoon wederom een hele slechte pot, die heeft enkel tegen de VS een goede pot gespeeld. Hetzelfde als Blind dus.
 
gomes1psv
 
0
12 december 2022 om 10:24
Dat ik Dumfries niet heb genoemd, wil toch niet zeggen dat ik niet erken dat hij ook in de fout ging? Beetje gek dat je die conclusie trekt. Het geval met Blind is gewoon een voorbeeld van hoe afhankelijk je bent als coach. Los van Dumfries' fout blijf ik het vreemd vinden dat in de herhaling niet duidelijk werd gemaakt hoezeer die overtreding binnen de box is gemaakt.
 
SilverFront
 
0
12 december 2022 om 15:36
Je noemt de 2-0 letterlijk een beoordelingsfout van de scheids. Dus ja dan lijkt het alsof je Dumfries niks kwalijks neemt. 99 van de 100 scheidsrechters hadden hem op de stip gelegd. Het gebeurde op de rand van de 16. En op de rand telt mee als het 16 meter gebied, dus is het altijd een penalty.
 
Schveenman
 
8
10 december 2022 om 00:47
Van gaal heeft t maximale eruit gehaald. Wie was wel in vorm?
 
HakimZiyach22
 
17
10 december 2022 om 00:50
Deze man mag z’n gelijk halen. Stiekem ga ik die persconferenties wel missen met Louis, maar hij begon steeds groter te worden, steeds arroganter. Laat hem maar alle shit over zich heen krijgen. Wie de bal kaatst…
 
Cruijffiaannnn
 
25
10 december 2022 om 00:53
Van Gaal is Frank de Boer met charisma. Kijk zijn zielige voetbal in 2015 met ManU. Dat was doodsaai u-vorm voetbal. Van Gaal is geen interessante denker zoals Cruijff was. Die bleef zich tot een week voor z`n dood nog drukmaken over het middenveld van Ajax dat maar niet aan het voetballen kwam.
 
HakimZiyach22
 
14
10 december 2022 om 01:06
Juist, en dan willen bepaalde mensen hem nog bij Ajax zien. Nou dacht het niet. Mooie omschrijving. En hij heeft een veel te grote bek terwijl hijzelf 532 speelt tegen Qatar. Triest gedoe.
 
WesZol
 
29
10 december 2022 om 00:55
Iedereen zal wel weer zijn mening over Valentijn hebben klaarliggen. Maar de beste man heeft gewoon gelijk. Dit is op Qatar zelf na de allersaaiste ploeg van het hele WK. Allemaal rare en aparte keuze die niet of deels goed uitpakken. Geen leiders, geen goed voetbal en in Nederlands. Het enige goede nieuws aan deze uitschakeling is dat we als volk nu definitief af zijn van Van Gaal en dokter professor Hoek.
 
Ruiz_FCT
 
11
10 december 2022 om 01:12
Maar beste WesZol, wat had jij dan verwacht wanneer spelers van Ajax, Psv en Besiktas het verschil moeten maken? Dat we Argentinië, wat in principe louter uit spelers uit topcompetities bestaat, even van de mat tikken?
 
 
17
10 december 2022 om 01:57
Dit heb ik je nu een paar keer horen zeggen maar het is gewoon ongelooflijk laf gespeeld. Bijna alle spelers spelen bij hun club 4-3-3 en de enige 20 minuten die Nederland goed heeft gespeeld was met aanvallend voetballend tegen Argentinië. Je doet net alsof spelers uit de eredivisie er niks van kunnen. Gakpo, fantastische speler die een mooie transfer gaat maken. Berghuis in vorm, maar op de bank zetten. Timber is een goede verdediger, zeker in de opbouw. Blind er maar blijven inzetten, de eerste fatsoenlijke tegenstander en gelijk weer een fout etc. En het merendeel van onze spelers spelen ook gewoon bij de absolute top en subtop (Liverpool, United, Inter, City, Barcelona, Atalanta). De eigenwijze man had gewoon veel meer creativiteit binnen de lijnen moeten brengen in de 433 opstelling. Een Xavi Simons of Noa Lang kan toch makkelijk tegen Ecuador of Qatar spelen en wellicht groeien in dit toernooi. Malacia is verdedigend 10x zo goed dan Blind, heel het WK op de bank. Klaassen en De Roon verkiezen boven Berghuis. Dan wil je gewoon niet voetballen! We hadden veel beter kunnen doen met dit materiaal en ik hoop dat Koeman hier een mooi elftal met aanvallend voetbal van kan maken.
 
TimoHotspur
 
15
10 december 2022 om 01:18
Volledig mee eens. Mensen zullen het er niet mee eens zijn, maar Van Gaal heeft te veel fouten gemaakt dit wk. Van wisselbeleid tot tactisch plan, niks was goed genoeg
 
Bruine Kevin
 
6
10 december 2022 om 01:24
Jeetje, die Valentijn Driessen is nog triester dan Messi zeg. Aanvallend 4-3-3 spelen, met wie dan? Als Gakpo zich zo blijft ontwikkelen kan het nog wat worden. Maar met spelers als Bergwijn, Koopmeiners, De Roon, Luuk De Jong, Janssen, Berghuis enz. ga je de oorlog niet winnen. Dat neemt niet weg dat ik mij ook mateloos geïrriteerd heb aan het verdedigende voetbal van Oranje. Maar Van Gaal heeft zich wel aangepast aan het beschikbare spelersmateriaal.
 
The Utopian
 
14
10 december 2022 om 01:51
Danjuma op links, Berghuis op rechts. Tadaaa.
 
koko1
 
4
10 december 2022 om 01:28
Makkelijke reactie hoor! Hij zit iedere wedstrijd de tegenstander te degraderen dat ze er niet veel van kunnen en als ze dan verliezen keihard te reageren. Zielig figuur!
 
Bananana
 
13
10 december 2022 om 01:31
Tja. Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten. Als Louis van Gaal niet zo enorm uit de hoogte deed zou hij nu ook niet aangepakt worden. We hebben met erbarmelijk voetbal tegen zwakke ploegjes de kwartfinale gehaald. En bij de eerste tegenstander die kon voetballen hield het op. Gefelciteerd.
 
Ryjuu
 
11
10 december 2022 om 01:36
Gefaald? Brazilie die met al die sterren niet verder komt tegen een matig Kroatie, dat is falen. Spanje die met al die kwaliteiten die ze hebben niet voorbij Marokko komen, dat is falen. Duitsland en Belgie die de groepsfase niet overleven, dat is falen. Dit Oranje met de selectie die ze hebben had niemand een cent voor gegeven dat ze wereld kampioen zouden worden. Met de kwaliteiten die ze hebben prima gedaan. En die comeback van 0-2 was prachtig. Jammer van de penalties. Maar met een beetje geluk stond je in de halve finale tegen een gelijkwaardig Kroatie wat zomaar weer een finale plaatst had opgeleverd. En dan was het een heel ander verhaal geweest van onze Valentijn. Het WK is toernooi voetbal, daar telt het resultaat en niet het voetbal wat je speelt.
 
Ruiz_FCT
 
6
10 december 2022 om 01:45
Juist! Mooi verwoord Ryjuu. Het vorige EK heb ik me kapot geërgerd aan de selectie van NL maar dit toernooi is anders. Het zat simpelweg niet mee.
 
Bananana
 
15
10 december 2022 om 01:50
Het zat niet mee? Je had letterlijk geen makkelijkere route kunnen krijgen dan we hadden. Tot Argentiniã«. De tekenen stonden aan de wand met 1 schot op doel tegen Ecuador. Al het geluk van de wereld met de lotingen. Dat we eruitvlogen kwam door een gebrek aan kunnen. Van de spelers én de staf.
 
Ryjuu
 
5
10 december 2022 om 01:59
We vliegen eruit met penalties. Je doet nu alsof we door Argentinie op kwaliteit en tactiek zijn opgerold wat verre van is gebeurd.
 
Ruiz_FCT
 
5
10 december 2022 om 02:02
Haha touche, de route zat best mee, hierna alleen Kroatië en je had in de finale gestaan. Deze wedstrijd zat het niet mee, laten we het daar op houden. Uiteindelijk is het verschil tussen halve finale en naar huis namelijk maar 1 penalty.
 
daarwasikweer
 
5
10 december 2022 om 01:43
Met het materiaal die Van Gaal tot zijn beschikking heeft, heeft hij een goed wk gespeelt, er zijn geen sterren meer als vroeger en Driessen kon natuurlijk niet wachten om Louis aan te pakken na de uitschakeling, was toch te verwachten!
 
Schuivertje
 
4
10 december 2022 om 02:32
Helemaal gelijk, ik schreef het al eerder ,op conto van v Gaal Van A tot Z.
 
Superscoorder
 
6
10 december 2022 om 02:44
Driessen, kan je niet gvd een keer optyfen? Oranje is met penaltys uitgeschakeld tegen Argentinië, kwam door de wissels van Van Gaal (die get aandurfde om Memphis en Blind eraf te halen bij een achterstand, wat niemand had aangedurfd) weer in de wedstrijd en verliest na penaltys. Als ze door waren gegaan had Driessen niet eens wat durven schrijven maar nu durft hij alles af te kraken. Ik word zo moe van die vent. Op een haar na in de halve finale van het WK. Onder Blind, Koeman en d Boer werden het EK en WK misgelopen én werd je kansloos uitgeschakeld door Tsjechië. Nu ga je eruit met penaltys, notabene tegen Argentinië. Hou toch je bek dicht Valentijn en geef Oranje en Louis meer credits
 
brandkraan
 
7
10 december 2022 om 04:16
Heb het tijdens de groepsfase al gezegd dat het voetbal van Oranje niet om aan te gluren is.Dit is het slechts voetballende oranje in jaren.Geen creativiteit, geen initiatief, geen bravoure, geen techniek. Het was allemaal plichtmatig en voorspelbaar. Ook Louis heeft dik gefaald met zijn speelwijze. Dit vind ik niet omdat we van Argentinië verloren hebben. Dit vind ik op basis van get vertoonde spel gedurende het toernooi.
 
Weef
 
1
10 december 2022 om 07:59
Man man man, Driessen komt even zijn gram halen wat triest. Keihard falen vind ik ook wat overdreven. Qua resultaat staat Nederland gewoon waar het hoort. Het spel was echter niet om aan te gluren, maar ik snap wel dat vGaal dacht hiermee de meeste kans te hebben. Ach ja, gewoon een frustrerend kuttoernooi voor Nederland, op een locatie waar het nooit gehouden had mogen worden, in de winter. Gedverdemme wat hou ik hier een vieze smaak aan over.
 
Bas de Jong
 
5
10 december 2022 om 08:17
Alhoewel ik deze man echt niks vind, heeft hij over bepaalde dingen wel gelijk. Van Dijk schreeuwt veel, maar doet niks en vond ik echt geen leiderschap uitstralen. Depay probeert veel, maar het eindigt zoals zo vaak in de mislukte Depay show. Ze waren allemaal zo mak aan het voetballen, geen beleving, geen trots, geen passie.
 
kingbolo
 
1
10 december 2022 om 09:09
Misschien kon dit elftal niet anders en niet beter. Ik weet wel dat als v gaal wél succesvol was geweest Driessen vooraan had gelopen om te feesten
 
Chris Hendriks
 
1
10 december 2022 om 09:46
Nou Valentijntje, kom maar even wisselen. Schrijft met alle winden mee. Als we wel hadden gewonnen dan was het een meesterzet om zo te spelen. Dan was het hosanna. Om vervolgens na Kroatië weer alles af te branden omdat met dezelfde speelwijze wordt verloren. Azijnzeiker. In de kwartfinale uitgeschakeld worden is geen schande hoor. Net alsof we zo maar even kampioen zouden worden. Wordt wakker. Je wist van te voren dat als alles goed zou gaan je Arg en Bra zou treffen. Dan is het geen schande dat je nu naar huis moet toch.
 
Bobo25
 
0
10 december 2022 om 09:56
Weer eens lekker makkelijk scoren van Valentijntje....wat een sneu-neus is deze man zeg ! Achteraf is het lekker commentaar geven. Het was niet al te best dit WK wat Oranje liet zien, maar veel landen lieten slecht voetbal zien. Nu haalt Valentijntje even zijn gram tegen Van Gaal omdat deze hem continue wegzette bij de persconferenties. Ik heb een verzoek aan VZ: zet voortaan aub boven ieder artikel waar Valentijntje zijn mening of interview geeft zijn naam. Dan kunnen we dat artikel overslaan. Bv: "pas op: dit is een artikel over Valentijntje".
 
Pendeco
 
3
10 december 2022 om 10:14
Die Valentijn wat een zielig figuur zeg, die heeft elke wedstrijd de tegenpartij aangemoedigd vanwege zijn afkeer voor van Gaal waarschijnlijk. Nu als een laffe rat als eerste erbij om van Gaal af te maken, omdat we zijn uitgeschakeld. Het was inderdaad geen mooi voetbal, maar na penalties verliezen van Argentinië is totaal geen schande. Tegen mijn wil in bracht van Gaal Weghorst, ik dacht laat die mafkees lekker op de bank, want die heeft al geel, maar oh boy wat snoerde van Gaal en Wout me daar de mond. Het is alleen jammer dat Oranje niet meer durfde te drukken in de extra tijd, want Argentinië had het daar duidelijk lastig mee, maar goed dat brengt natuurlijk ook weer zijn risico's met zich mee. De penalties die gekeerd werden, waren ook niet eens zo dramatisch binnen geschoten, ze werden knap gepakt. Het frustreert me alleen een beetje dat o.a. Messi zo respectloos deed na de wedstrijd tegen van Gaal, dat vond ik echt teleurstellend laag van hem.
 
Periquito
 
4
10 december 2022 om 10:15
Dit keer heeft hij natuurlijk helemaal gelijk. Helaas maar waar. WK onwaardig dit NL.
 
JackSparrow
 
3
10 december 2022 om 11:11
Uitschakeling is koren op de molen van de rat van de Telegraaf en niet anders. Het hele Wk sleept deze man allerlei items naar voren met koppen in de krant om LvG maar zo slecht mogelijk af te schilderen. Het is voor hem een persoonlijke vete. Voetbalden we goed? Nee, Stonden we in de volgende ronde? Ja. Was de wedsrijd tegen de Argentijnen goed? Nee Hadden we met hetzelfde gemak kunnen winnen met Penalties? Ja. Zeer spannnende wedstrijd met een dramatisch en klote einde voor Nederland. Gevochten, letterlijk. Is LvG daardoor de verkeerde keuze? Denk het niet, al wil VD ons doen geloven dat alles wat LvG doet en zegt verkeerd heeft uitgepakt. Walgelijke man.
 
Edforce2
 
2
10 december 2022 om 11:37
Hier ben ik het volledig mee eens,en jouw opmerking over VD is nog zachtjes en bescheiden uitgedrukt.
 
Sir Paul
 
2
10 december 2022 om 11:18
We hebben 10x gescoord en misschien 12 kansen gecreëerd .. Niet goed genoeg
 
Edforce2
 
1
10 december 2022 om 11:33
Alleen als Oranje wereldkampioen wordt met hoge school voetbal, van de bovenste categorie, zou de heer Driessen het team inclusief bondscoach misschien een zeven geven als waarderingscijfer. Eerst was het Hugo Borst die alles afkraakte in de media, en nu Driessen. Hugo Borst heeft z`n koers gelukkig ten goede gewijzigd, ik mag graag naar die man luisteren nu. WK 2018, Oranje afwezig en WK 2022 aanwezig, Wk2026 hopelijk weer aanwezig. En als dan het plafond weer de kwartfinale wordt met een vergelijkbare selectie, zal ik niet mopperen. Je zult in deze periode maar fan van die manschafft zijn,dan heb je reden te meer om zwaar teleurgesteld te zijn!
 
Lottie95
 
4
10 december 2022 om 11:58
Valentijn heeft gelijk. De rest durft dit niet te zeggen over die heilige vergane glorie van Gaal. Het waren een stelletje stumpers zoals (dpaaay en zijn maatje bergkleinnn )en van Gaal had die twee storm brekers veel eerder in moeten zetten ! Zijn ervaring stelde diep teleur. Het moment dat die twee laatste wissels kwamen was er paniek bij de toneelspelers van Argentinië. De Lamlullen van (diverse ) Oranjespelers
 
RikF
 
3
10 december 2022 om 13:47
Dit WK is echt wel als mislukt te omschrijven als je er van uit gaat wat van Gaal de hele tijd geroepen heeft. Voor mij sowiesyte idioot voor woorden dat hij bondscoach is geworden, maar goed die beslissing hoefde ik niet te nemen. Ik denk als je een klassieke 433 speelt dat je wel degelijk kans had gemaakt. Maar helaas lijden we niet meer op in die stijl. Van Gaal is een hele goede coach om met middelmaat te werken. Op het moment dat je hem voor een groep zet waar meerdere mensen over buiten catogerie individuele kwaliteiten beschikken gaat hij af. Ik heb het al vaker gezegd mensen als van Gaal zijn de nagel aan de doodskist van het Nederlandse voetbal. Waarom? Om de simpele reden dat hij iedere individuele actie veroordeeld en prat gaat op het samenspel beter een pasje breed dan je man voorbij in een dribbel. Het lijkt helemaal niet meer op voetbal. Je moet spelers hun kwaliteiten benutten en verbeteren, je hoeft ze niet te leren wat ze niet kunnen want dat is een verloren wedstrijd. Jammer maar helaas terecht uitgeschakeld Argentinië speelde een betere wedstrijd.
 
Raypas
 
2
10 december 2022 om 17:14
Wat deze man doet, heeft niks met journalistiek bedrijven te maken want dat kan hij helemaal niet. Maar dat is ook helemaal niet zijn intentie alhoewel hij dat ons dat wel wil doen geloven. Hij ziet nu het ideale moment om wraak te nemen op Van Gaal voor alle momenten waar hij tijdens persconferenties (geheel terecht) te kakken werd gezet. Hij wil koste wat kost zijn "gelijk" halen terwijl dat er helemaal niet is en het laatste woord hebben. Vakentijn is niet meer dan een verstand- en hersenloze kakkerlak die voor het grootste rioolblad werkt.
 
HerbertSimmelink
 
1
10 december 2022 om 19:31
Natuurlijk was het vertoonde voetbal bij vlagen slaapverwekkend. Gisteravond zagen we een Lahoz en een VAR, die 2 bepalende overtredingen over het hoofd zagen. In minuut 42, trapt Acuna Denzel Dumfries hard op zijn achillespees. Dat had rood moeten zijn. En in de 88e minuut schopt Paredes na een overtreding op Frenkie de Jong, de bal keihard in de dugout. Daar had hij 2 keer geel of 1 keer rood kunnen trekken. Dan zijn er nog 12 minuten te spelen tegen 9 Argentijnen.
 
FreddyRidderhof
 
0
11 december 2022 om 15:22
Voetbal was spannend , maar verschrikkelijk om naar te kijken. Maar misschien ligt dit aan mij , vind bijna alle landen niet voetballen voor de kijker .. Maar ter verdediging voor van Gaal .. Erg veel spelers haalden hun niveau niet . Tegen Argentinië was er eigenlijk niet 1 die positief opviel door goed voetbal. Weghorst scoort 2x door zijn tomeloze inzet Misschien is dat wel de sleutel , altijd je stinkende best doen , ipv balletje terug of breed.
 
rodi84
 
0
12 december 2022 om 11:31
Valentijn Driessen is nogal een droeftoeter, volgens mij wilde hij perschef worden en zit dat hem dwars. Hij zat zoals vele al genoemd hebben te wachten op dit moment. Wat ik overigens wel grappig vind is dat men hier over Koeman begint, maar weet wel dat Koeman in 2013-2014 begonnen is met 5-3-2 bij Feyenoord. Ook vanwege de mogelijkheid van de opkomende backs. Een verdedigende opstelling met aanvallende mogelijkheden. Van Gaal speelde WK14 ook 532 als basis opstelling en kon dan makkelijk wisselen naar 433 (verd eruit aanv erin). 532 was ook de basis van de 1-5 overwinning op Spanje. Met 5-3-2 bereikte we toen de halve finale. Maar dat was toen. Ik denk dat het tactisch helemaal geen slechte zet is geweest van Van Gaal dit WK, ik denk dat Koeman dezelfde opstelling zou hebben toegepast, gezien het verleden van Koeman. Dat het voetbal "af en toe" slaapverwekkend was ben ik 100% eens met iedereen. Het plan B was bijna gelukt. Jammer maar mooi resultaat.