Van Basten en Cruijff krijgen voorkeur: 'Ronaldo de beste sinds Napoleon...'
Dinsdag, 19 oktober 2021 om 19:17

Cristiano Ronaldo behoort niet tot de beste voetballers aller tijden, vindt Antonio Cassano. De immer uitgesproken oud-prof vindt de recente lofzang van zaakwaarnemer Jorge Mendes voor diens cliënt zwaar overdreven: Mendes noemde Ronaldo 'de beste in de geschiedenis', maar bij Bobo TV, het Twitch-kanaal van Christian Vieri, stelt Cassano dat er in ieder geval vijf betere (oud-)voetballers zijn.

De 39-jarige voormalig aanvaller van onder andere Real Madrid, AC Milan en Internazionale neemt de opmerking van Mendes over Ronaldo met een korrel zout. "Ja, de beste in de geschiedenis sinds Napoleon Bonaparte. Houd toch op, Mendes." Cassano vindt dat Lionel Messi, Pelé, Diego Maradona, Johan Cruijff en Ronaldo, de voormalige spits van onder andere PSV, Barcelona, Real Madrid en het Braziliaanse elftal, de top vijf uit de voetbalgeschiedenis vormen. "Die vijf spelers zijn van een ander niveau."

Cassano lijkt de lof voor Cristiano Ronaldo dan ook niet terecht te vinden. "Onder trainer Maurizio Sarri speelde Juventus het beste voetbal in jaren, maar toch werd hij ontslagen. Zijn probleem? Ronaldo!" Cassano beschuldigt de Manchester United-aanvaller er dan ook van vooral aan zichzelf te denken en noemt hem 'egoïstisch'. "Hij is alleen bezig met het maken van doelpunten en records verbreken."

In gesprek met Vieri liet Cassano weten voor Cruijff te kiezen in zijn persoonlijke top vijf, omdat hij de legendarische nummer 14 als voetballer en als trainer als 'revolutionair' ziet. Vieri zelf, die in het verleden eveneens uitkwam voor de nationale ploeg van Italië en in clubverband onder meer in de spits speelde bij Juventus en Atlético Madrid, voegt daaraan toe dat hij Cruijff toch zou 'inruilen voor Van Basten'.

Meer nieuws
   
10:00
10:00
De 15 namen die Arne Slot deze zomer kunnen opvolgen bij Feyenoord
46
   
09:38
09:38
Footy Headlines lekt na thuistenue ook uitshirt Feyenoord voor komend seizoen
14
   
09:15
09:15
Feyenoord ontvangt gigantisch bedrag van Liverpool voor Arne Slot
89
   
08:47
08:47
Oosting zet deur voor toptarget Twente wagenwijd open: 'Als zo'n speler...'
26
   
08:26
08:26
'Ajax bracht bezoek aan talentvolle trainer; ook Europese topclubs met interesse
18
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (111)

 
nederland79
 
19
19 oktober 2021 om 19:23
Niet zo heel veel tegen in te brengen, maar Ronaldo blijft natuurlijk een fenomeen en geweldenaar
 
Lierse1997
 
11
19 oktober 2021 om 19:44
Tegen zijn onderbouwing valt weldegelijk wat in te brengen. Want als je echt gaat doen alsof Juventus heel goed voetbalde onder Sarri dan gaat het toch ook fout. Wat trouwens niet wegneemt dat ik die zes genoemde namen niet slechter vind (wat ook een vrij belachelijk statement is aangezien ik maar twee ervan echt heb zien voetballen).
 
Aqua1
 
26
19 oktober 2021 om 19:48
Maakt samen Messi 16 jaar de dienst uit, hoort zeker in rijtje een van aller beste allertijden. Wat hij heeft gepresteerd is ongekend.
 
barcalover123
 
26
19 oktober 2021 om 19:58
Zeker eens Aqua, maar het rijtje in lang en Ronaldo hoort zeker niet tot de 5 beste voetballers ooit. Vind Maradona, Ronaldo9, Ronaldinho, Messi en wat ik van Cruijff en Pele heb gezien beter dan wat Ronaldo voetballend heeft laten zien. Qua doelpunten is CR7 echt met Messi buitencategorie, denk dat qua statistieken niemand die 2 (op dit moment) kan overtreffen maar als je puur voetballend kijkt dan kan Ronaldo niet met de boven genoemde 6 mee doen.
 
Lierse1997
 
10
19 oktober 2021 om 20:04
Ik vind dat alleen zo een vreselijk arbitraire lijstjes. Pele hebben de meesten nooit gezien. En dat begint ondertussen ook wel te gelden voor Maradona, Cruijff en Van Basten. En wat doen we met een Di Stefano of Puskas?
 
barcalover123
 
14
19 oktober 2021 om 20:04
En ohja laten we vooral Zidane niet vergeten! ??
 
barcalover123
 
18
19 oktober 2021 om 20:06
@Lierse Ik noem echt de gasten waarvan ik beeld materiaal heb gekozen. Maar zelfs al noem ik een lijstje met voetballers die ik live heb gezien dan nog is Ronaldo niet de beste voetballer. Ronaldinho, Ronaldo9, Zidane en Messi zijn alle 4 veel betere voetballers dan Ronaldo zelf.
 
Lierse1997
 
8
19 oktober 2021 om 20:12
Dan krijg je weer de arbitraire definitie van wat de 'beste voetballer' is. Ik blijf erbij dat het een eindeloze en niet te onderbouwen discussie is en dat het gewoon eenvoudiger is een rond tafeltje te reserveren voor de beste spelers ooit met een niet beperkt aantal stoeltjes.
 
TheresOnlyOne
 
3
19 oktober 2021 om 20:15
George Best en Garincha mis ik daar nog tussen
 
Jeff-Sparrow
 
20
19 oktober 2021 om 20:15
Prime Cristiano hoort gewoon bij dat rijtje. Prime Cristiano had alles; snelheid, dribbles, skills, scoringsvemogen, vrije trappen, 2 benig, Kon uit het niks versnellen, afstandschoten. Ronaldo stond juist eerder bekend om zijn voetbalkunsten inplaats van zijn statistieken etc.
 
Die Knappen
 
10
19 oktober 2021 om 20:19
Ik heb Cruyff en Pele wel beleefd. Die staan echt op eenzame hoogte.
 
FCPDani
 
1
19 oktober 2021 om 20:35
Ja dat mag je vinden, maar we moeten niet vergeten dat de voetbalregels inmiddels veranderd zijn. Denk aan buitenspelregel. Dat heeft best veel effect op het voetbal
 
barcalover123
 
8
19 oktober 2021 om 20:45
@lierse je kan toch ook wel zien dat een Zidane meer met de bal kan dan Ronaldo? Dat is toch niet iets raars ofso?
 
Lierse1997
 
1
19 oktober 2021 om 20:55
Ja dat kan je zien. Maar Ronaldo kon wat meer goals maken. Is dat ene dan belangrijker dan het andere?
 
TILBURG013
 
12
19 oktober 2021 om 21:04
Ronaldinho was natuurlijk buitenaards goed maar je kan iemand met maximaal 5 a 6 topseizoenen toch niet vergelijken met iemand die al 16 jaar aan de top van het voetbal staat. Dus het ligt puur aan waar je je mening op baseert. Als je ze allebei op hun top neemt dan snap ik dat je Ronaldinho beter vindt maar over de gehele carrière is Ronaldo natuurlijk vele malen indrukwekkender. Veel mensen doen ook net alsof Ronaldo niet kan voetballen en alleen maar doelpunten maakt. Ronaldo bij United en z’n eerste jaren bij Madrid vergeten? Die gast dribbelde halve elftallen scheel en schoot ballen van 30m in de kruising met zowel links als rechts. Absurd hoeveel disrespect Ronaldo krijgt over z’n voetbalkwaliteiten (overigens niet naar jou bedoeld maar in het algemeen)..
 
Jeff-Sparrow
 
3
19 oktober 2021 om 21:08
@Tilburg013 Precies dit bedoel ik dus.. Ronaldo word weggezet als een goalscorer die zonder talent hard heeft gewerkt. Hij heeft de premier league kapot gespeeld. En ook in Real tijden voetballend hele mooie dingen laten zien..
 
AcKaka
 
26
19 oktober 2021 om 19:23
Blijven gewoon onmogelijke discussies. Zeker als je verschillende tijdperken en stijlen gaat vergelijken.
 
ayCaramba
 
42
19 oktober 2021 om 19:34
Met alle respect naar Cruijff, Maradona en Pelé maar Ronaldo is van een andere niveau, die spelers zouden oké spelers zijn in het moderne voetbal. Cassano is gwn een ordinaire hater die nooit echt iets van zijn carrière wist te maken terwijl hij de kwaliteit wel had. Hij mist hetgeen waar Ronaldo bekend om staat, namelijk topsporters mentaliteit.
 
Erasmus-rules
 
18
19 oktober 2021 om 19:46
@aycaramba - ik neem aan dat jij deze spelers nooit "live" hebt zien spelen en het moet doen met korte best-of momenten, anders begrijp ik je opmerking niet - tenzij je bedoelt dat het andere niveau van Ronaldo een lager niveau is. Er is uiteraard heel veel veranderd in de afgelopen decennia, verder geprofessionaliseerd op alle vlakken, en daarom is het nauwelijks te doen om verschillende generaties voetballers met elkaar te vergelijken. Pele heb ik niet live gezien, maar Cruijff en Maradona veelvuldig. En ik ben het helemaal eens met Cassano, ik vond hen beide echt beter dan Ronaldo..
 
marieke90
 
33
19 oktober 2021 om 19:46
Dus omdat hij ronaldo niet in zijn top 5 heeft is hij een hater,dus als iemand een andere top 5 heeft ben je automatisch een hater in jouw boekje...
 
SoccerinoFCU
 
7
19 oktober 2021 om 19:46
Maradona was niet te stoppen als hij eenmaal begon te dribbelen. Vandaar ook zovaak de vergelijking met Messi. Leuke voetballer die Ronaldo, maar zeker niet beste allertijden. Zelfs in zijn tijd staat hij in de schaduw van Messi.
 
ayCaramba
 
14
19 oktober 2021 om 19:52
Het meest bizarre aan Ronaldo dat ik ken: HIJ SOORDE IN ELKE MOGELIJKE MINUUT VAN DE 90 MINUTEN TIJD VAN EEN WEDSTRIJD... en niet voor Santos in de Braziliaanse competitie of Napoli of Ajax in de Eredivisie... maar voor Sporting Lisabon, Manchester United, Real Madrid en Juventus. Messi en Ronaldo staan boven al die zogenaamde legendarische spelers die mensen nostalgisch maken. Ze zijn echt buitengewoon en verdienen buitengewoon alle promotie die hen omvat. Om de zaken af ??te ronden, ze zijn de meest overheersende spelers van elke periode en delen 10 ballon d`ors in 10 jaar. Messi, Ronaldo, daarna volgen alle anderen. Mijn top 3 word afgesloten met R9
 
IronManUtd
 
3
19 oktober 2021 om 19:55
Ik neem dan wel aan dat je ronaldo een aantal keren live hebt zien spelen? Al ontgaat de relevantie me. Alsof mensen op tv-beelden niet kunnen oordelen.
 
IronManUtd
 
8
19 oktober 2021 om 19:57
Iemand die hem een "leuke voetballer" noemt is alvast niet serieus te nemen. Zelfs als je een voorkeur hebt voor andere spelers, dan nog is dat een belachelijke opmerking.
 
marieke90
 
16
19 oktober 2021 om 19:58
Toen pele in de Braziliaanse competitie speelde werd dat gezien als de sterkste competitie ter wereld en toen Cruijff voor Ajax speelden was Ajax de beste team ter wereld en Maradona deed het in zijn tijd in de serie a de sterkste competitie in zijn tijd..
 
ProTukker
 
10
19 oktober 2021 om 20:00
Zo gaat dat tegenwoordig. Als je niet met iemand eens bent ben je een hater. Geen discussie is meer mogelijk. Trieste bedoeling.
 
MarrieAanDeBal
 
4
19 oktober 2021 om 20:18
Heeft Zlatan ook gedaan. In elke minuut van de wedstrijd gescoord
 
Die Knappen
 
0
19 oktober 2021 om 20:25
Dit is heel juist. Hier wordt door supporters geoordeeld, die het Grote Ajax en Grote Santos niet kennen.
 
Joga_Bonito10
 
6
19 oktober 2021 om 20:33
AyCaramba, Wil je aub met veel hete pepers of anders een heel stuk zeep je mond spoelen? Wat Maradona met Napoli heeft gedaan is iets wat nog nooit vertoond is en vertoond zal worden. Laat Ronaldo een Fulham of Malaga maar bij de hand nemen en de traditionele top in Spanje of Engeland onttronen en kapot spelen. Tevens is er nog nooit een speler geweest die zo dominant een heel WK heeft gedomineerd zoals Diego in 1986. En tja hoe erg jij het niet wil in zien: dit hele rijtje had in hun linkerteen meer voetbalgogme in zich dan CR7 in z’n hele lijf. CR7 komt met moeite wellicht in de top 10, want je hebt ook nog spelers als di Di Stefano, Zidane, Eusebio, Best en Garrincha niet te vergeten!
 
Yeagear
 
9
19 oktober 2021 om 20:37
Je doet wel heel erg je best om cr7 te verdedigen,je lijkt z’n zus wel….Dit is het dus,Apart van de Portugezen,fanboys,zus en zaakwaarnemer is cr7 nooit genoemd tussen de beste ooit….Geen enkele hoge legende en zelfs niet door z’n beste vriend marcelo die Messi beter vindt…
 
Jeff-Sparrow
 
4
19 oktober 2021 om 20:54
Er waren zat mensen buiten Portugezen etc om die Cristiano tussen 1 van de beste ooit zette hoor..
 
Gaobear
 
51
19 oktober 2021 om 19:24
Het valt me sowieso op dat mensen van mijn generatie echt zwaar onderschatten hoe goed Van Basten eigenlijk was
 
ayCaramba
 
10
19 oktober 2021 om 19:38
Dat doen ze indd, de beste spits die Nederland ooit gehad heeft maar Ronaldo is beter.
 
PSVparasiempre
 
3
19 oktober 2021 om 19:42
Heel vroeg moeten stoppen door blessures. En behalve het EK88 nooit iets gepresteerd met NL op WK's. En dat laatste is toch echt op afstand het belangrijkste.
 
Ajax34x
 
18
19 oktober 2021 om 19:46
Zo heel erg schokkend goed waren Van Basten z'n cijfers niet hoor. Na z'n omhaal kreeg hij natuurlijk de rest van z'n carrière gigantisch veel mediahype. Maar puur qua rendement kun je heel wat betere spitsen opnoemen.
 
 
2
19 oktober 2021 om 19:50
Beter dan Ziyech wel. Denk dat die mediahype ook wel door dat intikkertje in de EK finale kwam. Of de winnende tegen aartsvijand Duitsland in de halve finale. Of wat hij deed bij Milan een van de beste clubteams ooit. Maar goed toen had je geen xG.
 
ProTukker
 
22
19 oktober 2021 om 19:52
Ajax34x Mag ik je online heel hard uitlachen? Mediahype?! Mijn hemel. Marco is beste voetballer van zijn generatie en speelde in Milaan in 1 van de beste teams die de wereld ooit heeft gezien. Ga zijn palmares op wiki maar even nakijken want dat zijn er teveel om hier op te noemen. Die lijst had nog wat langer kunnen zijn als hij niet op zijn 28ste zijn laatste wedstrijden had gespeeld. Mediahype. . .
 
Lierse1997
 
11
19 oktober 2021 om 19:57
Ik nodig je uit spelers uit de Serie A in de jaren 80 op te noemen met een beter rendement. Er werd toen namelijk gewoon minder gescoord.
 
JK-Ajax
 
15
19 oktober 2021 om 19:58
Precies het probleem van mensen tegenwoordig, enkel naar cijfers kijken. Kijk eens naar beelden en vorm je mening niet alleen op basis van een spreadsheetje. Marco was echt een fantastische voetballer… vraag een Italiaan eens wat zij van hem vinden
 
Ajax34x
 
14
19 oktober 2021 om 19:59
Migi en z`n ziekelijke obsessie met Ziyech. Morgen kun je hem weer gaan afzeiken als Chelsea moet spelen. 1 omhaal maakt je natuurlijk niet automatisch de beste ooit. Krijg nu allemaal chauvinistische figuren op m`n dak die kortsluiting krijgen omdat ik de feitelijke constatering deed dat Marco z`n rendement simpelweg niet schokkend goed was. Lol. @Lierse. Ik sla je uitnodiging af aangezien je er al bij voorbaat naast zit aangezien Van Basten slechts enkele jaren eind jaren 80 bij Milan speelde maar grotendeels begin jaren 90. En Batistuta en Signori haalden dezelfde of betere cijfers die periode in 1 seizoen als topscorer. Van die 5 of 6 jaar in Milan werd Van Basten maar 2x topscorer. Ik vind dat niet zo heel indrukwekkend of legendarisch. Mag ik?
 
BaronVonBorsig
 
16
19 oktober 2021 om 19:59
Haha dit is lachwekkend, ná de omhaal heeft van Basten juist z'n carriere gehad. In Italië weten ze zijn daden gelukkig wel op waarde te schatten, Marco was echt een fenomeen. Zelden hebben ze daar zo'n mooie spits, elegant, technisch en toch relatief snel, in het zwart/rode deel van Milaan gehad. Daarnaast werd hij geliefd door heel Italië, een carriere hoef je niet altijd in cijfers uit te drukken.. Kan mij deze reactie als Ajax-fan echt niet voorstellen, ik hoop gewoon dat je sarcastisch bent.
 
 
3
19 oktober 2021 om 20:00
Haha hap, oen. Prima dat jij Van Basten overschat vindt, mag gewoon hoor. Niet weer meteen boos worden. De hele wereld is gek behalve jij denk ik.
 
JK-Ajax
 
6
19 oktober 2021 om 20:07
Wat zitten we er allemaal naast zeg omtrent dertien in een dozijn speler vBasten. Heel Italië is ook knettergek
 
ProTukker
 
6
19 oktober 2021 om 20:09
Ajaxx34x Chauvinistisch? Je weet niet eens wat het woord betekend. 1 omhaal? Laat mij raden: jij bent een twintiger die even op Youtube een kort filmpje van Van Basten hebt gezien? 40+ers lachen je nu massaal uit om je denigrerende opmerkingen over 1 van de beste voetballers die Nederland ooit gekend heeft. Heb je wiki al gelezen?
 
Ajax34x
 
10
19 oktober 2021 om 20:10
Ene "Pro Tukker" weet gelukkig dat ik de betekenis van het woordje chauvinistisch niet weet. Sterk staaltje onderzoeksjournalistiek. En och Migi moet gelijk weer schelden omdat iemand blijkbaar een gevoelige snaar geraakt heeft. En dan suggereren dat ík degene ben die `boos` is. Typisch weer. En waarom vind jij de hele wereld gek? Vreemde denkwijze weer. Gelukkig dat ik van migi Van Basten wel overschat mag vinden, stel je voor dat het niet mocht van migi. Inderdaad, ik vind Van Basten enigszins overschat. Is niet zo dat hij de onbetwiste topschutter was van Italië in z`n tijd. Vaker niet topscorer als wel. Toch wel een dingetje voor een spits, topscorer worden. In een discussie over Van Basten en Ronaldo over.... Ziyech beginnen. Maar nee, totaaaal niet geobsedeerd hoor. Hoe kom je erbij
 
 
1
19 oktober 2021 om 20:13
Het woord oen neem ik inderdaad niet zomaar in de mond. Dat reserveer ik alleen voor de aller felste discussies over mijn blinde haat jegens Ziyech. Ik was meer bezorgd, je komt vaak zo boos over. Tis maar een voetbalsite joh. Moet wel zeggen dat ik het wel een slimme tegendraadse mening vind, Van Basten afzeiken. Boze reacties gegarandeerd. Ik moet sowieso altijd wel lachen om je posts ondanks je rare obsessie met mijn mening over Ziyech
 
Ajax34x
 
10
19 oktober 2021 om 20:15
Toch veelzeggend dat jij blijft suggereren dat ík degene was die boos overkomt terwijl jij degene bent die gelijk begon te schelden en op de man begon te spelen. Pot. Ketel.
 
BaronVonBorsig
 
9
19 oktober 2021 om 20:18
@ajax34x , ik krijg van jouw reacties dezelfde tranen als Capello die kreeg bij het gedwongen afscheid van van Basten. Ik hoop gewoon dat je een 15-jarige scholier bent die ooit 3 x de omhaal gezien hebt en onwetend bent.
 
ProTukker
 
2
19 oktober 2021 om 20:18
Maar heb je de wiki van Van Basten nu al gelezen?
 
 
4
19 oktober 2021 om 20:19
Je hebt helemaal gelijk, oen. Ik vond jouw "ziekelijke obsessie" opmerking ook wel op de man trouwens. Is helemaal niet leuk hoor, zo`n ziekelijke obsessie. Ik word er echt door geleefd. Krijg nooit iets af op werk omdat ik steeds dartpijltjes op foto`s van Ziyech aan het gooien ben. Jij verheft het missen van sarcasme overigens wel tot kunstvorm.
 
Die Knappen
 
0
19 oktober 2021 om 20:27
Intikkertje in de EK finale? Wat heb jij gemist?
 
Die Knappen
 
1
19 oktober 2021 om 20:32
Jij denkt telkens "gevoelige snaren" te raken, met jouw reacties die er niet toe doen. Je zoekt het steeds weer op.
 
 
0
19 oktober 2021 om 20:35
Ja, die intikker op die voorzet van Mühren. Telt ook gewoon maar voor 1 goal, dus zo bijzonder is dat niet. Mensen maken wel vaker 1 goal in een wedstrijd. (sarcasme)
 
Ajax34x
 
5
19 oktober 2021 om 20:45
Aldus Knappen die zegt dat ík het opzoek terwijl hij degene is die me onder tig topics met op de man gespeelde onzin belaagd sinds ik heb gezegd dat de relatief mindere Bundesliga relatief minder is. Is zo te zien niet echt lekker gevallen. Over gevoelige snaren geraakt gesproken. ?? Dat bewijs je maar weer haarfijn hier. Ja, jij zoekt mij inderdaad steeds weer op. Goed gezien.
 
ProTukker
 
3
19 oktober 2021 om 20:51
Maar heb je de wiki van Van Basten al gelezen?
 
vtotheb
 
0
19 oktober 2021 om 20:53
Ze noemen hem niet voor niets San Marco. Ongelooflijk. Maar smaak is smaak; ik vind de allergrootste 10-spelers als litmanen, Zidane, juninho echt wonderbaarlijk. Ieder z'n ding. Ronaldo (beiden), van Basten ... Beter kon simpelweg niet...
 
Moridin
 
0
19 oktober 2021 om 21:30
Was een voorzet van Wouters. Verder was het maar een lullig goaltje inderdaad.
 
 
0
19 oktober 2021 om 21:51
Huh nee was Mühren hoor.
 
Moridin
 
0
19 oktober 2021 om 22:38
Ik heb het even opgezocht en je heb gelijk. Het was Muhren. Ik heb altijd gedacht dat het Wouters was..
 
AubaArsenal
 
9
19 oktober 2021 om 19:51
Van Basten heeft in Italie nog een grotere status dan hier. Geen respect in dit land
 
BRR1301
 
1
19 oktober 2021 om 20:08
Ik heb afgelopen week eindelijk zijn boek gelezen. Zijn cijfers, zeker met spel wat Milan toen speelde, zijn indrukwekkend. Sacchi had het absoluut niet op aanvallen, verdedigen was het enige waaraan hij dacht. Die blessures en prutsende chirurgen had dit zomaar één van de beste spitsen allertijden geweest. Jammer dat hij in de bloei van zijn carrière en leven, op 28 jaar, al zijn schoenen in de wilgen moest hangen. Overigens een ontzettend interessant boek om te lezen, kan hem aanraden.
 
Moridin
 
3
19 oktober 2021 om 21:33
Eens. Hoewel ik dat ook vind met Romario. Dat was zo'n fenomenale technische spits.
 
gomes1psv
 
0
20 oktober 2021 om 08:37
Dat klopt, maar het valt me ook op hoe het voetbal en de voetballers vóór diens tijd juist overschat wordt. Ter illustratie rookten Van Hanegem en Cruijff tijdens hun carrière alsof er geen morgen was en het kroketje waar Van der Vaart de nodige kritiek om kreeg stond toen echt niet als verboden op alle voedingslijsten voor voetballers. Sowieso is het lachwekkend Pelé nog steeds boven iemand als Ronaldo te stellen. De buitenspelval bestond nog niet eens in die tijd en het bestaat niet dat het Braziliaans voetbal op tactisch niveau zo ontwikkeld was dat je dat op gelijke hoogte kunt stellen met het Europese umfeld waarin Ronaldo zich al twintig jaar in bewijst.
 
Oortap
 
11
19 oktober 2021 om 19:27
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, en er valt wat voor te zeggen ondanks de verschillende tijdperken. Pele met 3 wk's, Maradona is logisch, Cruijff was revolutionair, Ronaldo9 was echt een fenomeen ondanks de blessures, en Messi is toch misschien wel de meest talentvolle die heeft rondgelopen. CR zou ik altijd in een top 10 plaatsen, want de hoeveelheid doelpunten, CL-zeges en EK titel kan je simpelweg niet negeren, evenals het feit dat hij al bijna 20 jaar gewoon bij de wereldtop behoort.
 
Kenner1986
 
10
19 oktober 2021 om 19:33
Nou de meest talentvolle is natuurlijk Ronaldo R9. dat zeggen toch wel bijna alle oud voetballers en trainers. dat strikt genomen over talent en skills niemand hem voorbij gaat.
 
ayCaramba
 
11
19 oktober 2021 om 19:42
Plaats Ronaldo met zijn huidige kwaliteiten in die tijdperken en hij zou herinnerd worden als een God. Cruijff was revolutionair indd maar geen betere speler dan Ronaldo. Ik heb het echt over puur kwaliteit die een speler bezit. Ik vind R9 bijvoorbeeld de beste spits aller tijden en zou er helemaal geen probleem mee hebben gehad als Cassano hem als beste speler ooit noemde maar hij kraamt nu gwn onzin uit, zal wel jaloezie zijn.
 
Awosela
 
8
19 oktober 2021 om 19:49
Ik vind dat altijd zo makkelijk gezegd dat voetballers van toen in het huidige voetbal niets voorstellen en voetballers van nu als God zou worden gezien vroeger. Maar het is toch gewoon een andere tijdperk? De middelen om te trainen heeft een Cruijff of Pele nooit gehad en ook de kennis over voeding etc zouden ze vast niet zover zijn geweest als nu. Toen rookte een Cruijff gewoon voor en na een wedstrijd en zal die vast wel Maccie hebben gepakt als die een wedstrijd had gewonnen. Nu verdienen ze veel meer geld, is de druk van het social platform veel groter en hou je logischerwijs je ook veel meer bezig met je werk/sport. Uiteindelijk valt het gewoon nooit niet te vergelijken.
 
Ryan030
 
4
19 oktober 2021 om 19:56
Domme opmerking.het was veel moeilijker om te scoren vroeger doordat er veel meer werd toegelaten en de aanvallers niet beschermd worden als nu. Ronaldo is een geweldenaar top 10 maar qua puur talent is er maar een echte Ronaldo en dat is fenomeno.dat is veruit de meest getalenteerde speler die ik heb zien spelen met kort erachter Maradona en messi
 
ayCaramba
 
2
19 oktober 2021 om 19:58
Kijk ik vind Pelé echt geweldig maar een speler die niet in Europa speelt in een sterke competitie is niets vergeleken met de top spelers die daar wel speelde. Hij speelde voor Santos in Brazilië, een redelijk goed team uit een slecht competitie, ik weet niet zeker of Santos een jaar zou overleven in La Liga. Ze speelden over het algemeen veel trager, waren minder fysiek en minder atletisch. Cruijff zou altijd geblesseerd zijn in het moderne voetbal. Vergeet niet dat hij ook gwn een hele pak sigaretten rookte en dat kun je in het huidige voetbal absoluut niet meer, er word om ongelofelijk veel stamina en kracht gevraagd.
 
JK-Ajax
 
6
19 oktober 2021 om 20:01
Echt dit soort vergelijkingen zijn zo dom en vermoeiend. Je kan niet zeggen dat Ronaldo in die tijd een God was. Voetbal en de mogelijkheden om je fysiek optimaal te benutten was totaal anders. Messi zou niet eens prof in die tijd geweest zijn bijvoorbeeld. Daarom moet je het in die tijd bekijken en niet van die kansloze vergelijkingen.
 
ayCaramba
 
0
19 oktober 2021 om 20:03
Ryan030 qua talent heb je helemaal gelijk maar ik zou Maradona omwisselen met Ronaldinho.
 
ayCaramba
 
1
19 oktober 2021 om 20:05
JK-Ajax Messi zou door een heel elftal rennen waar heb je het over? Aanvallers zijn enorm geëvolueerd maar ik vind de verdedigers van vroeger wel beter, dat wel.
 
JK-Ajax
 
11
19 oktober 2021 om 20:11
Messi was in die tijd niet zo groot geworden denk ik (letterlijk).
 
ylr87
 
0
19 oktober 2021 om 20:14
Waarom zou Messi geen prof zijn? Je gaat me niet zeggen door zijn lengte toch? Want die is toch echt wel langer dan Maradona of ben je die vergeten?
 
JK-Ajax
 
5
19 oktober 2021 om 20:30
Was Maradona kleiner dan 1 meter 40 ja?
 
Herosennin44
 
2
19 oktober 2021 om 23:49
@ayCaramba. In Pele zijn tijd had Europa nog niet het geld om Brazilië leeg te kopen en was Brazilië dus de sterkste competitie wat tot de jaren 80 zij dat af en aan waren. Zoek op google:' Pele's Santos Europa tours,' waar Santos dus in de zomer naar Europa kwam om tegen de sterkste teams van die tijd te spelen(omdat Europeanen hem graag live wilden zien spelen). Ik kan je vertellen, ze verloren vrijwel nooit van de Europese grootmachten en veel van die 'oefenwedstrijden' zijn dus meegeteld in Pele zijn totale cijfers, omdat dit gewoon serieuze wedstrijden waren waarin Pele de doelpunten en assists aan elkaar reeg.
 
Moozyy
 
0
20 oktober 2021 om 00:29
Ik stopte met lezen na "Messi de meest talentvolle" schei uit gek. Meest constante prestaties en ongekende statistieken samen met CR7. Genoeg talentvolle spelers geweest. Talent is niet alleen je man voorbij komen maar ook de manier waarop, Messi heeft me nooit doen denken aan een Ronaldinho of een Ronaldo. Man wat waren die goed. Mijn all time favourite is niet een speler die de beste statistieken heeft maar een speler die dingen liet zien die niemand anders liet zien. Messi mag de veters strikken van Romario, Ronaldinho, Ronaldo, Rivaldo, Garrincha, etc etc als we het alleen al over de skills hebben
 
Fc-Bami
 
23
19 oktober 2021 om 19:28
Ieder zijn mening, maar een speler die 5 keer de ballon d'or heeft gewonnen, topscorer aller tijden is en al dik 15 jaar op een topniveau speelt hoort van mijn part altijd bij de beste 5 voetballers ooit.
 
RedondoNo5
 
17
19 oktober 2021 om 19:40
Ballon d’or is niet meer dan een populariteit prijs.
 
 
1
19 oktober 2021 om 19:56
Dat zal dit jaar voor de zoveelste keer blijken als Messi hem wint
 
 
3
19 oktober 2021 om 20:04
Niet helemaal toch. Ronaldo en Messi hebben ze bijna allemaal gewonnen en die 2 zijn toch gewoon de beste.
 
RedondoNo5
 
1
21 oktober 2021 om 09:32
Wie moet de prijs anders krijgen dan Messi? Ja het is een populariteits prijs, maar Messi is toch gewoon de beste geweest?
 
schijntrap
 
6
19 oktober 2021 om 19:28
Bij welke club speelde Napoleon eigenlijk?
 
Oelie Wapper
 
39
19 oktober 2021 om 19:30
Zal in de Belgische competitie geweest zijn, vooral zijn nederlaag tegen Waterloo wordt regelmatig vermeld in de geschiedenisboeken.
 
Ducktaildo
 
1
19 oktober 2021 om 19:35
Vergeet zijn disciplinaire straf niet die hij op elba moest uitzitten. De voetballers van nu zijn maar verwend dat zij gewoon thuis mogen blijven.
 
Level100
 
5
19 oktober 2021 om 19:30
Tja, persoonlijk zou ik Messi, Maradona, Pele en Cruijff boven Ronaldo scharen. In ieder geval laatste drie leken toch meer invloed te hebben op hun team. Dan komt er mijns inziens een rijtje met oa Cr7, van Basten, R9, Beckenbauer en voor mij zijn de Ronaldo’s dan wel twee voorname kandidaten voor die vijfde plek.
 
SosuhSZ
 
4
19 oktober 2021 om 19:31
Je kan natuurlijk onderscheid maken tussen `beste` en `grootste`. Als je met beste bedoelt puur wat ze met een bal kunnen dan staan spelers als R9, Ronaldinho, Messi en ik zou zeggen zelfs een Neymar boven hem. Maar als we zeggen grootste en kijken naar wat ze hebben bereikt in hun carriere dan kom ik maar tot een conclusie namelijk de grootste is Cristiano
 
Kenner1986
 
0
19 oktober 2021 om 19:37
precies. Pele staat hier alleen maar bij vanwege de prijzen, dus die 3 Wk's . maar qua voetbaltalent haal hij het echt niet bij die anderen. Veel teo overrated.
 
SosuhSZ
 
6
19 oktober 2021 om 19:45
We hebben geen idee hoe goed Pele eigenlijk was omdat we hem allebei nooit hebben zien spelen. Laten we niet zomaar dingen gaan roepen. De beste man besliste de WK finale op 17 jarige leeftijd
 
Erasmus-rules
 
4
19 oktober 2021 om 19:58
@kenner1986 - ik stel voor dat je eens gaat zoeken naar beelden van Pele. Zijn versnelling, het aantal goals is bizar. Zijn nadeel is dat hij niet in Europa mocht gaan spelen, Brazilië liet hem niet gaan. Maar de wereldbeker wedstrijden tegen de grootmachten van toen, Benfica en AC Milan heeft hij binnengehaald voor Santos. Aan het eind van zijn carrière heeft Feyenoord nog geprobeerd hem binnen te halen, toen we in Rotterdam-Zuid nog iets voorstelde in de mondiale voetbalwereld,
 
Kenner1986
 
1
20 oktober 2021 om 00:01
ik ken genoeg beelden van Pele. maar kom op, iedereen die gevoetbald heeft weet dat er echt beteren waren dan Pele. Dat is mijn punt. Ja WK finale beslist, nou gotze ook. dat kan. En van die 3 wk's was hij er 1 geblesseerd dus niet beslissend. Ja veel goals, maar wel in Brazilië, andere tijd andere weerstand. Tuurlijk santos was een goed team en ja heeft het goed gedaan tegen Europese tegenstanders , maar die competitie stelde niet veel voor dat weet iedereen. Maar voetbaltechnisch is Pele ten opzichte van veel genoemde spelers gewoon minder, iedereen die iets van voetbal snapt kan dat zien met het blote oog. Minder touch, minder tweebenig, minder overzicht. kom op jongens, dat ziet iedereen toch.
 
Kenner1986
 
0
19 oktober 2021 om 19:36
En ja, hoe voer je deze discussie. Messi en Ronaldo hebben wel in een tijd gespeeld met zogeheten "superteams". Kijk de puntenaantallen en goals maar in de Primera division en vergelijk met 20/30 jaar terug. wereld van verschil. lag veel dichter bij elkaar toen. Dus was ook moeilijker om te scoren. CL zelfde verhaal. minder wedstrijden, meer goede teams en minder kleintjes.
 
LinkinPark13
 
1
19 oktober 2021 om 19:36
Zullen we anders eens kappen om voetballers uit verschillende tijdperken met elkaar te vergelijken? Het voetbal van nu lijkt echt misschien nog 10% op het voetbal van vroeger. Je kunt beter praten over beste van “hun tijdperk”
 
RedondoNo5
 
3
19 oktober 2021 om 19:43
Altijd lastig natuurlijk. Hij zit eigenlijk net onder de buiten categorie met daarin Messi, Maradonna Cruijff Pele. Valt in de categorie Zidane vBasten R9 etc.
 
marieke90
 
5
19 oktober 2021 om 19:50
Ik denk dat de meest ronaldo niet in hun top5 hebben,omdat ze hem niet zien als een pure talent,maar vooral als een atleet die met pure discipline zo ver is gekomen,hij heeft gewoon niet het geniale wat zidane ,ronaldo9,ronaldinho en messi wel hadden de afgelopen 20 jaar
 
Millonario
 
1
19 oktober 2021 om 20:05
Het is eigenlijk vrij simpel. Hij zit zonder twijfel bij de top-10 van aller besten als je eentje zou opstellen. Wat werkethiek betreft komt niemand in de buurt. Al ga je niet beter voetballen door die spieren, maar ik heb er wel veel respect voor. En hij is niet de allerbeste, daar doe je de echte geweldenaars gewoonweg tekort mee.
 
Demiddenstip
 
1
19 oktober 2021 om 20:09
Voor mij heb je 2 goden en dat zijn Pele en Maradona en de rest sluit achter aan en dat kunnen zoveel spelers zijn, Messi, Cruyff, Zidane, Ronaldo9, Ronaldo7, Best, Platina, Ronaldinho, Di Stefano Puskad en nog zoveel toppers!
 
Die Knappen
 
0
19 oktober 2021 om 20:16
Altijd weer die discussie wie de beste is of de beste was, is vermoeiend. Het lijkt een wedstrijdje verpissen. Iedereen heeft z'n eigen voorkeur. Dat vind ik prima.
 
Arnout108
 
0
19 oktober 2021 om 20:17
Het is maar net wat je belangrijk maakt als criteria om de beste voetballer te zijn. Als het puur om doelpunten en prijzen gaat komt Ronaldo redelijk in de buurt, als het over een totale voetballer gaat dan kun je Messi zeggen en ga zo nog maar even door. Leuke discussie maar er gaat nooit een eenduidig antwoord op komen.
 
Die Knappen
 
0
19 oktober 2021 om 20:38
Prijzen win je als team. Beste voetballer wordt je ook alleen in de beste ploeg.
 
Joga_Bonito10
 
0
19 oktober 2021 om 20:26
Is dit toeval? Wauw precies dezelfde top 5 als hoe ik het zelf zie. Maradona, Messi, Pele, Cruijff en IL Fenomeno! Geen speld tussen te krijgen imo.
 
Yeagear
 
5
19 oktober 2021 om 20:34
Dit is het dus,geen enkele legende gehoord buiten de Portugezen,zijn zus en zaakwaarnemer acht cr7 in het rijtje beste ooit….Hét is altijd hetzelfde pr stuntjes en propaganda’s die z’n zus voor zorgt dat z’n fanboys hem zien als “the goat”
 
DieHalveMalle
 
0
19 oktober 2021 om 21:14
Bekijk je alle generaties, dan geef ik cassano wel gelijk.. kijk je de laatste 25 jaar, steken hij en Messi er boven uit.
 
jomar3
 
0
19 oktober 2021 om 21:57
Ach dit zijn zinloze discussies. Als je kijkt naar puur cijfermatig dan zijn het Ronaldo, Messi en Pelé. Puur omdat je dat statistisch en dus feitelijk kunt onderbouwen. Als je het hebt over voetbaltechnisch en kwalitatief verval je vaak in subjectieve discussies. Ook de tijd waarin je opgegroeid bent, de ontwikkeling van het voetbal en natuurlijk persoonlijke voorkeur spelen een rol. Laten we voorop stellen dat deze fantastische sport een groot aantal legendes kent, die voor verschillende mensen over de gehele wereld voor een grandioze impact hebben gezorgd. Dat maakt het spelletje ook zo leuk en de passie zo voelbaar.
 
Sa2Juve
 
0
19 oktober 2021 om 23:32
Tsja Cassano is ook 1 van de meest achterlijke voetballers die er rondloopt, los van zijn top 5. Dat hij zelfs nog mag meepraten in voetbalprogramma s.. De domheid straalt er gewoon van af.. Zonder voetbal was hij dakloos geweest waarschijnlijk.. Daarnaast heeft hij nooit Pelle of Cruijff echt zien voetballen. Baseren op enkele fragmenten en statistieken zegt natuurlijk niets.. Verder lekker boeiend, iedereen heeft wel zn eigen top 5.
 
keffie270
 
1
20 oktober 2021 om 00:34
Ronaldo is de beste machine die ooit op onze aarde is gemaakt. Messi, Cruyff en Maradonna zijn voetbalmeesters, zoals je ze slechts één keer per generatie gaat meemaken. Ze dribbelen tegenstanders voorbij of ze er niet staan en laten ze omgevallen en beduvelt achter, om vervolgens de bal met een fenomenale afronding in het doel te werken! Beiden zijn fantastisch, maar deze stylisten zullen altijd meer aanzien krijgen dan de machines als Ronaldo.