Van Basten fel over Ziyech: 'Hij koos uit verontwaardiging voor Marokko'
Zondag, 15 januari 2017 om 12:50

Marco van Basten heeft zich zondag kritisch uitgelaten over de keuze van Hakim Ziyech om niet voor het Nederlands elftal te willen spelen, maar voor Marokko. Bij het programma De Tafel van Kees op FOX Sports stelde Hans Kraay jr. een kritische vraag over de rol van de technische staf van het Nederlands elftal, waar Van Basten deel van uitmaakte toen Ziyech de knoop doorhakte.

Kraay vindt dat de staf van Oranje Ziyech had moeten bellen om hem te overtuigen voor Nederland te kiezen. Van Basten nam daarop fel het woord. "Wie is nu de kind van de rekening? Hij toch? Hij speelt niet eens bij Marokko. Waarom had hij niet even gewacht? Dan was hij nu international geweest van Oranje. En dan was zijn marktwaarde als international van Oranje ook veel hoger geweest."

"Maar goed, ik weet het niet zeker. Want hij heeft gezegd dat hij met volle overtuiging voor Marokko heeft gekozen", vervolgt de ex-bondscoach. "Dan is de discussie sowieso gesloten. Wij moeten hem selecteren, als we hem niet selecteren en hij kiest uit verontwaardiging voor Marokko. Tja…", aldus Van Basten.

"Wie neemt dan hier actie, ik niet hoor. Hij gaat niet bepalen wie er geselecteerd wordt, dat doen wij. We hebben wel contact met hem gehad, als hij uiteindelijk zegt: ik wil naar Marokko, tja. En Danny (Blind, red.) heeft wél contact met Hakim gehad, hij heeft met hem gesproken. Ik vond het jammer dat hij niet kon wachten", besloot Van Basten zijn betoog.

Meer nieuws
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
21:55
21:55
Kenneth Perez waarschuwt Arne Slot: 'Die komt geen lantaarnpaal voorbij'
12
   
21:55
21:55
Brighton ademt zelfspot en nomineert Burnley-speler voor Doelpunt van de Maand
1
   
21:09
21:09
Perez dubt over PSV'er: 'Als hij 45 miljoen moet kosten, is zo'n dip wél erg'
16
   
21:00
21:00
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
7
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (99)

 
jan1980
 
63
15 januari 2017 om 12:52
Gelijk Marco! Ziyech heeft zichzelf hiermee...
 
Obiekulu
 
33
15 januari 2017 om 13:04
Ziyech heeft zichzelf ermee en hij is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes, maar als er iemand invloed heeft gehad op de keuze van Ziyech, dan is het Van Basten wel.
 
Xyzz
 
16
15 januari 2017 om 13:51
Niet Hiddink die hem lange tijd niet selecteerde? Niet Blind, die bondscoach was en hem niet selecteerde? Niet zijn zaakwaarnemer? Niet de bondscoach van Marokko? Niet zijn familie en vrienden? Maar Marco van Basten die assistent was voor 1 speelronde waarbij Ziyech niet aanwezig was heeft het meest invloed gehad op de keuze van Ziyech? Kan je die even uitleggen?
 
KeeperToob
 
32
15 januari 2017 om 14:11
Omdat Van Basten en Ziyech al ruzie hebben vanaf de periode Heerenveen. Daar was Ziyech al niet zo blij met de trainer van basten en liet dat ook regelmatig merken aan de trainer en zijn medespelers. Dit werd niet vrolijk ontvangen door Van Basten en zo was er regelmatig ruzie tussen die 2. Dit is doorgegaan bij het NL team, want ik gok dat Blind opzich Ziyech wel wou oproepen, maar dat het Van Basten is die het steeds heeft tegengewerkt. Maar het lelijkste is gewoon, dat wij als Land er gewoon mee zitten, Ziyech had prima voor het NL team willen spelen, maar hij wou dat niet onder een van Basten. Diezelfde van Basten is meteen weggegaan bij de Knvb inruil voor een baantje bij de Fifa. Diezelfde Van Basten ging er maar even vanuit dat de Knvb hem Gratis liet gaan dit terwijl de Knvb toch het contract van van Basten destijds moest afkopen van een Az. Van Basten zit zijn zakken te vullen bij de fifa. Het Nederlands elftal heeft het niveau van lik me vestje en Ziyech speelt niet eens interlands.. Alleen maar verliezers, behalve 1 en dat is van Basten, want meneer heeft natuurlijk alleen maar aan zichzelf gedacht en is meteen vertrokken met de eerste trein. Blij dat van Basten weg is uit het Nederlandse voetbal, man wat is dat een Pannekoek, heeft na zijn periode als speler niks maar dan ook helemaal Niks betekend voor het NL voetbal
 
Bertos
 
2
15 januari 2017 om 14:12
@jan1980 Marco zegt eerst iets en roept dan ik weet het niet. Nee, hij weet het niet! Waarom moet het hoe dan ook een (zo lees ik) bepaalde frustratie opwekken bij Marco van Basten? Omdat het slecht gaat met Nederland? En Nederland blijkbaar hem heel erg nodig zou hebben? In de periode dat hij bondscoach was is hij zelf gaan bezwijken onder de publieke opinie door Seedorf op te roepen om vervolgens die man een uiterst magere rol van betekenis te geven. Snap sowieso niet dat over Ziyech gediscussieerd wordt m.b.t. zijn keuze. Het is 'zijn' keuze.
 
Xyzz
 
2
15 januari 2017 om 14:32
@keepertoob, jij gokt dat Van Basten de selectie van Ziyech heeft tegengewerkt. Ok den. En nooit heeft Ziyech aangegeven dat hij Van Basten iets te maken heeft gehad met zijn keuze. Maar daar ga jij ook van uit. Komt erg objectief over allemaal jouw verhaal. Van Basten was verantwoordelijk voor 2 van de mooiste Oranje wedstrijden in de laatste 15 jaar. Dus "niks betekend voor het NL voetbal" is ook onzin.
 
GJ7300
 
3
15 januari 2017 om 14:58
Dit klopt idd wel. Een vd belangrijkste redenen dat Ziyech weg wilde bij Heerenveen was vBasten. Helaas.. had niet gehoeven. Toen was Twente een leuk alternatief omdat ze meer om prijzen meededen (wat ook weer zn redenen had..) Rare wereld soms.
 
KeeperToob
 
2
15 januari 2017 om 18:08
Euh als jij echt denkt dat het van basten was die verantwoordelijk was voor de 2 overwinningen dan ben je ook niet bijster slim. Van basten had namelijk in die kwalificatieronde op een hele andere manier gespeeld, een manier die niet om aan te zien was. Hij maakte ruzie met de grotere spelers. De 1 na de andere spelers wou eigenlijk niet meer onder hem spelen. Vervolgens komt hij dan op het EK aan en geeft aan het niet meer te weten, vervolgens heeft hij de verantwoordelijkheid bij de spelers neergelegd en de opstelling aangepast naar de wensen van de spelers en toen, kwamen de betere wedstrijden. Toen van Basten zei, oke jullie mogen het zeggen. Hij ging opeens met een andere tactiek beginnen etc etc. Vervolgens is hij op tactisch gebied simpel verslagen door een Rusland. Je kraamt een beetje onzin uit Xyzz en je bent totaal niet op de hoogte van de ins en outs wat betreft van basten. Geeft niet, maar hou je dan ook maar wat stiller.
 
MichielKapteij
 
0
15 januari 2017 om 21:31
Dat is helemaal niet waar. Van Basten was al bij AZ begonnen toen Twente Ziyech kocht, en er gingen zelfs geruchten dat Van Basten Ziyech naar AZ zou hhalen. Ziyech had een half jaar daarvoor nog aangegeven langer bij Heerenveen te willen blijven als Van Basten ook zou blijven: http://www.soccernews.nl/news/230295/ziyech_wacht_... Het is pas mis gegaan tussen Ziyech en Van Basten toen Ziyech 6 wedstrijden voor het einde van de competitie tegen zijn 8e gele kaart aanliep en weer geschorst werd. Heerenveen zat toen net in een hele goede periode en na zijn schorsing besloot Van Basten zijn elftal niet te wijzigen en Ziyech dus niet meteen in de basis te laten beginnen. Heerenveen won daarna alle wedstrijden tot het einde.
 
MachaMizain
 
10
15 januari 2017 om 13:17
Gelijk? Ziyech maakte keuze niet van Basten
 
Xyzz
 
3
15 januari 2017 om 13:46
Hij bedoelt dat Van Basten gelijk heeft in de opmerkingen die hij vandaag bij `de tafel van Kees` maakte... Edit: bizar dat een opmerking van iemand die duidelijk niet begrijpt wat jan1980 bedoelt nog zo veel duimpjes krijgt.
 
Chimo
 
2
15 januari 2017 om 13:40
Als hij aangeeft dat hij zich meer Marokkaan voelt en daarom kiest voor Marokko, dan is de manier van benaderen niet van invloed geweest. Maar het kan ook zijn dat hij gekozen heeft voor het land waar hij denkt veel te zullen spelen. In dat geval kan de manier van benadering wel van invloed zijn geweest. Misschien hebben Blind en Van Basten hem het gevoel gegeven dat hij niet in de plannen voor komt. Echter zegt Ziyech zelf dat dit niet het geval was. Einde discussie lijkt me dan. Moeten we niet verder zeuren op Blind en Van Basten.
 
Peterhoekstra
 
2
15 januari 2017 om 13:48
Wanneer heeft hij gezegd dat hij zich Marokkaan voelt?
 
Chimo
 
2
15 januari 2017 om 13:55
Dat heeft hij toch als beweegreden opgenoemd waarom hij voor Marokko kiest?
 
bayer
 
1
15 januari 2017 om 14:50
Ziyech heeft de sfeer bij oranje en daar omheen. Media publiek rand zakken en bedacht zich
 
falcao
 
1
15 januari 2017 om 17:07
Inderdaad. Het betrof een inkijkje in het karakter van Zyech.
 
Lee112
 
18
15 januari 2017 om 13:20
Niet bijzonder? Omdat hij Ajacied is zeker. Toen hij nog Twente speler was zei men dat hij 10x zo goed als Klaassen was (die verkozen werd als beste speler ) en direct naar een topploeg in een topcompetitie kon gaan. Ziyech is beter dan bijna alle oranje middenvelders. Denk dat alleen gini beter is op dit moment.
 
Lee112
 
18
15 januari 2017 om 13:22
En ik ben het trouwens wel gewoon eens met van Basten. Ziyech was zelf ongeduldig of voelt zich meer Marokkaan. Nou prima toch ? Zijn zaak!
 
JosDillen
 
4
15 januari 2017 om 13:25
Klopt lee... en ergens zit er bij mij leedvermaak dat hij nu niet is geselecteerd voor africa cup
 
Totoking
 
0
15 januari 2017 om 13:27
'Men zei dat?' Ik heb nog nooit iemand dat horen zeggen?! Gelukkig heb je ook geen duimpje van mensen die zich dat als jij herinneren... Jij vond dat blijkbaar????
 
Lee112
 
10
15 januari 2017 om 13:33
Het is maar waar je waarde aan hecht? Aantal duimpjes lol oke. Ik zeg google maar ff terug en je zult zien hoeveel mensen vonden dat Klaassen zoveel minder was dan Ziyech destijds die zogenaamd te goed was voor de ED. Klaassen was de houten klaas en Ziyech de o zo geweldige stylist....
 
Fctwent3
 
6
15 januari 2017 om 13:39
@lee112 Ben het helemaal precies met je eens! Toen hij nog bij ons speelde was hij vogels iedereen de middenvelder van het nieuwe oranje! Wat ook gewoon waar is. betere middenvelder als Ziyech zijn er bij het Nederlands elftal niet te vinden. betreur ook heel erg dat hij nu voor Marokko speelt en niet voor ons Maar nu speelt hij voor Ajax... en dan vind iedereen hem maar gewoon een normale speler! Die we er niet bij hoeven te hebben in oranje! Komop man Ziyech is de beste middenvelder van Oranje en de beste speler van de Eredivisie samen met El Ahmadi
 
Peterhoekstra
 
8
15 januari 2017 om 13:58
Waarom leedvermaak? Heeft hij ooit rare of beledigende dingen geroepen?
 
crooked
 
0
15 januari 2017 om 14:19
Beste middenvelder van oranje oneens, bovendien is hij nieteens van oranje, beste middenvelder van de e.d. een, maar dan beoordeel je hem op een veel lager niveau dan spelers die nu al in het buitenland spelen.
 
Sirius
 
0
17 januari 2017 om 00:15
@fctwent3 Maar op basis waarvan dan, statistieken die elke leuke nummer 10 kan halen in de Eredivisie? Geloof me, ik ben erg blij dat we hem hadden bij FC Twente, maar dit is toch geen potentiele wereldtopper of wel?! Ziyech is niet veel beter dan spelers als Klaassen, Van Ginkel of een fitte Afellay. Ziyech weerlegt betere cijfers in een veel slechtere competitie. Ziyech heeft een leuke dribbel en een hele goede traptechniek. Verder valt het allemaal wel mee hoor. Oranje had hem wellicht kunnen gebruiken, maar we moeten het niet gaan overdrijven. Bij Ajax doet hij het leuk, maar ik moet zeggen dat ik meer van hem had verwacht. Zijn zwakke punten komen wel bovendrijven. Ik zou bijvoorbeeld een Theo Janssen altijd boven Hakim Ziyech verkiezen.
 
Rob_S
 
0
17 januari 2017 om 19:27
Vi gekeken zeker
 
crooked
 
2
15 januari 2017 om 14:11
En zo is het, zeker een goede speler en met het huidige niveau van oranje ook zeer bruikbaar, maar dat zegt meer over het huidige niveau van oranje dan over ziyech.
 
DaniOchoa
 
20
15 januari 2017 om 12:53
Tuurlijk kiest hij uit verontwaardiging voor Marokko na zijn ervaringen met van Basten. Snap wel dat hij geen hoop zag maar als hij een maand had gewacht konden ze niet om hem heen.
 
Chimo
 
4
15 januari 2017 om 13:41
Dan ben je wel echt dom bezig Lekker korte termijn denken...
 
DaniOchoa
 
0
15 januari 2017 om 14:42
Ja maar voor hetzelfde geld wacht hij wel en wordt hij alsnog niet geselecteerd na een half jaar dusja
 
Sirius
 
0
17 januari 2017 om 00:19
We moeten als Nederlanders ook niet denken dat het huidige Oranje zo aantrekkelijk is voor allochtone spelers. Ik kan dus wel begrijpen dat jongens met een Marokkaanse of Turkse achtergrond nu wel twee keer nadenken voor ze een keuze maken. We zijn geen grootmacht (meer), terwijl de selecties van bijvoorbeeld Marokko of Turkije ook best aardig zijn. Waar ik me aan stoor is dat iedereen ineens doet alsof Ziyech de grote redder van Oranje is, terwijl hij eigenlijk nog vrij weinig heeft bewezen. Een kanttekening: Je moet het niet laten zien in het huidige FC Twente, maar bij clubs als Ajax en PSV jezelf in de kijker spelen om vervolgens in het buitenland te laten zien dat je echt iemand bent waar men rekenschap mee moet houden.
 
Sirius
 
5
15 januari 2017 om 13:00
Ik snap de eeuwige discussie niet. Ja, hij was waarschijnlijk een nuttige basisspeler geweest, maar we hebben het hier niet over een speler van wereldformaat. Ziyech is gewoon een leuke speler voor de Nederlandse top, maar ik vraag me af of hij zich uberhaupt staande kan houden bij een Europese subtopper, laat staan uitblinken. De technische staf heeft misschien ongelukkig gehandeld, maar zo'n ontzettend groot verlies is het nou ook weer niet...
 
Jackieboy10
 
3
15 januari 2017 om 13:16
@Hangover96. Niet mijlenver bovenuit, maar wel een heel ander soort speler. Wijnaldum kan op 10, maar is en blijft een loper met boven gemiddelde techniek en scorend vermogen (al vind ik hem in Oranja echt nooit goed spelen). Strootman kan absoluut niet op 10, Klaassen is minder dan Wijnaldum, Vilhena heeft potentie maar is ook minder een 10 en Propper en Van Ginkel idem dito. Affelay kan het inderdaad, maar die is nu al weer een jaar geblesseerd geweest, dus daar kun je op dit moment niet op rekenen. Het gaat er dus om dat hij helemaal niet zo veel concurrentie heeft als je de 10 positie wilt invullen zoals Sneijder/Van der Vaart dat deden. Wil je dat niet doen, dan moet je ander voetbal gaan spelen.
 
Jackieboy10
 
7
15 januari 2017 om 13:09
@Sirius. Misschien wordt hij geen topper, maar jij kan niet ontkennen dat we zijn "type" speler niet hebben nu. Dus misschien wordt hij geen topper, maar dit betekent wel dat je met spelers gaat spelen die niet over dezelfde kwaliteiten beschikken als hij. Het gaat er juist om dat hij anders is qua speler, en daarmee juist meer in de buurt komt van Sneijder/Van der Vaart (qua kenmerkende kwaliteiten, niet per se qua niveau). Als je ooit weer omhoog wil heb je spelers nodig die andere dingen doen dan wat je nu al hebt, en zo'n speler is Ziyech. Strootman, Wijnaldum, Klaassen, Propper, Van Ginkel etc zijn allemaal geen spelverdelende spelers. Het zijn voornamelijk lopers die een boven gemiddelde techniek hebben. Dat betekent dus dat je met een middenveld gaat spelen met 3 precies dezelfde spelers (als Sneijder op linkshalf staat of stopt in de toekomst). Dat betekent dat je ontzettend een dimensionaal gaat spelen, en bijna nooit iets verrassends doet waarmee je de tegenstander kunt openbreken. Let wel, ik bedoel hiermee in de speelstijl waarin Oranje wil spelen. Je kunt prima met zulke spelers spelen, maar dan moet je bijvoorbeeld als Wales gaan spelen.
 
Jackieboy10
 
0
15 januari 2017 om 13:22
Maar die landen hebben een technische speler op de flanken, die eigenlijk op 10 hoort. Payet hoort op 10, maar speelde op de flanken. Bovendien zagen we ook dat Frankrijk met een middenveld van Kante, Pogba en Matuidi niet liep (en dat werd ook snel aangepast). Of ze hebben 1-2 wereldspelers. Bale bij Wales, en Ramsey is toch aardig technisch en kan goed passen. Nederland heeft op dit moment de spelers om net zoals Wales te spelen, maar dat wordt niet gedaan. Robben en bijvoorbeeld Janssen voorin. Fysieke middenvelder met veel loopvermogen erachter, backs die opkomen en voorzetten kunnen geven, en sterke cv's. Onze cv's ontwikkelen zich juist erg sterk nu, Karsdorp en Van Aanholt/Haps/Willems zijn zulke backs, Strootman/Fer/Wijnaldum/Klaassen bijvoorbeeld passen in het plaatje van middenvelders met loopvermogen (sommige ook nog eens fysiek sterk) en Robben is dan de creativiteit.
 
lausho
 
1
15 januari 2017 om 19:46
Inderdaad komen wel weer andere spelers aan die wel met het hart voor NL kunnen spelen, daar hebben we veel meer aan. Ik vind dat de staf zich niet moet leiden door wat Ziyech beslist of wilt, het is graag of niet.
 
Brown
 
22
15 januari 2017 om 13:02
Marco en Danny zijn gewoon prutsers en dat laten zij al geruime tijd zien met de getoonde resultaten. Wat betreft Ziyech is dat 1 van de zoveel fouten die hun onkunde wederom bevestigd. Een speler met de kwaliteiten van Ziyech ziet uiteraard ook dat spelers die vele malen minder zijn in het spelletje geselecteerd worden en gaat zich dan ook afvragen of hij dan niet beter kan kiezen voor andere optie. In het geval Ziyech bij Ajax had gespeeld of in het geval dat hij blond was met blauwe ogen had hij inmiddels al minimaal 10 caps op zijn naam staan. Marco en Danny zijn gewoon Pannekoeken en te narcistisch om hun eigen falen in te zien
 
Xyzz
 
7
15 januari 2017 om 13:39
Wat een onzin man. Ziyech is 1 wedstrijdronde niet geselecteerd geweest en koos toen direct voor Marokko. En daarbij is het nog maar de vraag of dat een bewuste keuze was want op tv deed hij het doen overkomen dat hij die keuze per ongeluk maakte en daar niet op terug wou krabbellen. Daarnaast is Van Basten zo ongeveer de enige hoofdcoach in de geschiedenis van het Nederlands voetbal die zichzelf niet geschikt achtte voor zijn positie en uit eigen initiatief een stap terug nam om assistent te worden. Dus hoezo "te narcistisch om eigen falen in te zien". Maar goed zeiken is makkelijker dan denken natuurlijk. Dat begrijp ik.
 
Brown
 
1
15 januari 2017 om 17:36
Marco stapte terug met als excuse dat zijn gezondheid hem parte speelde. Al met al zijn en blijven Marco en Danny waardeloos en is het een zege wanneer zij afstand doen van het betaalde voetbal in welk functie dan ook. Zover ik kan beoordelen heeft Ziyech de eer aan zichzelf gehouden en kan hij met een geheven hoofd rondlopen. De bondscoach en consorten had toender tijd in hun handjes mogen wrijven met een speler als Ziyech, echter kozen ze voor spelers die 1 a 2 leuke wedstrijdjes hadden gespeeld. Blijf erbij dat Marco en Danny qua keuzeheren of vormgevers waardeloos zijn en dit ook niet in zich hebben om ooit potten te breken
 
Sirius
 
0
17 januari 2017 om 00:06
Xyzz slaat hier gewoon de spijker op zijn kop hoor. Van Basten deed bij Oranje geen stap terug vanwege zijn gezondheid. Dat was bij AZ het geval. In Oranje vond hij dat hij gefaald had en luisterde naar de kritiek die men had. In de afgelopen 20 jaar de enigste bondscoach die ook daadwerkelijk iets met de kritiek deed. Verder interesseert het mij eigenlijk niet wat Ziyech heeft gekozen, bewust of uit trots. Dit is geen jongen die men over 50 jaar nog roemt om zijn kwaliteiten. Het is een goede speler en ik ben als FC Twente supporter erg blij wat hij voor de club heeft betekend, maar objectief gezien is het `gedoe` rondom zijn persoon een veel te grote hype geworden. Alsof deze jongen er voor zou zorgen dat we weer een finale van een eindtoernooi zouden spelen... Feit is nou eenmaal dat deze jongen voor Marokko uitkomt, maar als we nu niet in een dip zouden zitten aan talent, zou niemand het over de naturalisatie van Ziyech hebben. Het is een leuke speler die alles nog maar even moet laten zien. Ik heb bij hem bijvoorbeeld niet dat gevoel wat ik bij jongens als Sneijder, Van der Vaart, Van Persie, Robben enzovoort wel had toen ze nog in de Eredivisie speelden. Bij hun wist je dat ze de absolute top zouden halen. Bij Ziyech heb ik het gevoel dat de Europese subtop echt het maximaal haalbare is bij de juiste keuzes.
 
Jackieboy10
 
2
15 januari 2017 om 13:02
Hier zit natuurlijk van beide kanten wat aan. Ziyech had iets meer geduld kunnen opbrengen (al zat hij al wel meer dan 1 seizoen te wachten, want vergeet niet dat hij al 1 seizoen goed had gepresteerd en toen alsof niet werd opgeroepen), maar Blind (en V. Basten) hadden hem ook al veel eerder kunnen en moeten oproepen. Helemaal gezien de spelers die wel opgeroepen zijn in dezelfde periode.. En met bouwen aan de toekomst had je juist Ziyech moeten selecteren, want dan bouw je aan een nummer 10 voor de toekomst. Wie gaat nu die nummer 10 positie invullen? We weten in ieder geval dat het niet iemand gaat worden met de visie en passende kwaliteiten van Sneijder/Van der Vaart/Ziyech. Op dit moment staat daar niemand voor op het lijstje. We spelen nu met lopers met een boven gemiddelde techniek, niets meer en niets minder. Dat vind ik dan niet heel erg, maar dan moeten we gaan spelen als Wales en niet als een land wat 433 kan spelen.
 
Master D
 
3
15 januari 2017 om 13:09
Blind en van Basten hadden hem veel eerder moeten oproepen? In juni 2015 was er een trainingskamp onderleiding van Hiddink waar Ziyech bij zat, maar geblesseerd moest afhaken(kan gebeuren). In september 2015 zaten Blind en van Basten voor het eerst op de bank en hebben ze hem niet opgeroepen. Voor de oktober interlands van 2015 koos Ziyech voor Marokko. Wat bedoel jij dan met vele eerder? Ze hebben hem 1x niet opgeroepen en dat was dan al de druppel?
 
Jackieboy10
 
0
15 januari 2017 om 13:12
Mijn excuses, daarbij gaat een groot deel van de schuld inderdaad naar Hiddink. Dat was ik even vergeten. Hiddink had hem al eerder kunnen oproepen. Ik denk dat het niet zo simpel is als niet opgeroepen worden. En daarmee bedoel ik dus dat de schuld bij beide ligt. Blind en van Basten hebben dus blijkbaar ook niet gezegd: "Ziyech kerel, vorige keer was je geblesseerd maar we zien het in je zitten en de volgende keer zit je er weer bij". En Ziyech heeft te snel een conclusie getrokken. Beide hebben dus schuld, en dat was ook de insteek van mijn post, al zie ik dat ik het niet helemaal goed heb duidelijk gemaakt.
 
JosDillen
 
1
15 januari 2017 om 13:28
Onzin!! Guus selecteerde hem maar hij viel geblesseerd af
 
y0y0y
 
0
15 januari 2017 om 13:42
Hiddink heeft ook niets fout gedaan. Vergeet niet dat hij het goed deed bij een subtopper waar het team om hem heen was gebouwd. Nadat Ziyech aantoonde dat ie dit langer kon volhouden dan de Chery's van deze wereld werd hij dan ook direct opgeroepen. Vervolgens raakt ie geblesseerd en wordt ie een keer overgeslagen door de nieuwe bondscoach die absurde keuzes maakt. Meneer raakt gepikeerd en kiest zonder zichzelf goed te informeren voor Marokko om erna verbaasd te zijn dat ie na de vriendschappelijke wedstrijd niet meer voor Nederland mag uitkomen. Dat Blind en Van Basten communicatief absoluut niet vaardig zijn is het enige verwijt dat je ze kan maken. Zeker zijn eerste interlands had Blind alle spelers die er voorheen bij hebben gezeten of potentie hadden erbij te zitten en moeten bellen met wat ie met ze van plan was, zoveel heeft ie nu ook weer niet te doen dat ie geen veertig belletjes kan doen, hij had immers ook tijd zat om iedere keer met De Boer te bellen.
 
twente199
 
0
15 januari 2017 om 13:14
hij speelde wat minder in de in wedstrijden nadat hij geblesseerd afhaakte bij oranje, kan gebeuren dat hij dan even een keer niet geselecteerd word. Meneer was gelijk op zijn pik getrapt en koos zogenaamd opeens met zijn hart, lachwekkend.
 
WouterFCU
 
12
15 januari 2017 om 13:03
Ik wil iedereen aanraden dit filmpje te kijken: http://www.foxsports.nl/video/ziyech-hoor-dit-voor... Iedereen vergeet bijna dat Ziyech zonder enige weet dat hij niet meer voor Oranje kon spelen voor Marokko heeft gekozen. Ik denk dat het vooral Ziyechs eigen domme schuld is dat hij nu niet voor Oranje speelt
 
Yoink
 
2
15 januari 2017 om 13:15
Sorry, maar wat een onzin. De regels zijn harstikke duidelijk en vaak genoeg besproken in (inter)nationaal topvoetbal omdat er behoorlijk wat genaturaliseerd wordt. Als Ziyech dit niet weet heeft ie zijn hele leven onder een steen geleefd en ook nooit wat nagevraagd. Geeft me alleen maar meer het idee dat Ziyech uit negatieve emotie heeft gehandeld.
 
feye88
 
1
15 januari 2017 om 16:57
Kijk dan naar het filmpje. Hij geeft letterlijk aan dat hij het voor het eerst hoort.
 
twente199
 
2
15 januari 2017 om 13:16
zou wel heel amateurisch zijn als hij echt voor marokko koos met het idee dat hij later nog voor oranje zou kunnen spelen, hij heeft daarbij toch begeleiding? Sws is het belachelijk, als je voor oranje zou willen spelen tussendoor even met marokko meedoen. Gewoon belachelijk.
 
Brighton22
 
1
15 januari 2017 om 13:22
Nee ben ik niet vergeten, hij kon toch gewoon na dat interview beslissen om alsnog niet naar marokko te gaan. Het is dus gewoon een bewuste keuze geweest. Of 't een slimme was is wat anders.
 
Master D
 
7
15 januari 2017 om 13:04
Kunnen we dit niet een keer laten rusten of zo? Ziyech heeft aangegeven met volle overtuiging voor Marokko te hebben gekozen. Dan houdt het gewoon op. Ik neem aan dat de aanwezigheid van een assistent bondscoach daar niet of nauwelijks invloed op heeft gehad. Als dat wel het geval is, dan is dat een probleem van de speler. Echter als ik de carriere van Ziyech zo bezie, dan heeft hij altijd weloverwogen keuzes gemaakt. Waarom zou ie dat dan hebben gedaan als het op zijn interlandcarriere aankomt?
 
Westend
 
0
15 januari 2017 om 13:13
Het heeft inderdaad niet zoveel zin om deze discussie keer op keer op te ratelen. Ziyech in Oranje is zo relevant als Messi in Oranje. Hij (ziyech) heeft gekozen en nu is er geen weg meer terug. Niks mis mee, nu speelt hij voor Marokko. Al dat huilie huilie. En als een belletje van Van Basten (in feite een onbekende voor hem) ervoor zorgt dat hij zo'n beslissing laat beinvloeden, dan is dat natuurlijk ook niet heel geloofwaardig.
 
Jackieboy10
 
2
15 januari 2017 om 13:23
Ik kan het mis hebben, maar Ziyech kende Van Basten toch allang van bij Heerenveen? Daar hebben zij namelijk ook al een aanvaring gehad. Dat zal dan mogelijk ook mee spelen in deze geladen reactie van Van Basten, en de reacties van Ziyech.
 
DaniOchoa
 
2
15 januari 2017 om 13:25
Een onbekende? Marco was trainer van Heereveen toen Ziyech daar speelde. Die hadden al geen positieve ervaringen met elkaar.
 
BellaPartita
 
2
15 januari 2017 om 13:08
Zulke spelers moet je toch ook niet willen voor Oranje (los van zijn kwaliteiten). Iemand moet trots zijn om voor Oranje te spelen en niet andersom. Contact of geen contact had geen verschil moeten uitmaken, je praat met je voeten.
 
MachaMizain
 
10
15 januari 2017 om 13:14
Typisch weer waarom wordt zijn keuze niet gerespecteerd? Accepteer dat hij voor Marokko heeft gekozen .
 
JosDillen
 
2
15 januari 2017 om 13:34
Ja zeker... daarom vind ik dit leedvermaak wel mooi voor hem.. het is profvoetbal en als je 1x niet word opgeroepen meteen voor je ander land kiezen, vind ik getuigen van een klein kind!
 
JosDillen
 
0
15 januari 2017 om 13:34
Vind zoiezo dat je maar voor 1 land kan en moet kiezen... maar dat is een andere discussie
 
Chihinho
 
3
15 januari 2017 om 16:56
Hij heeft achteraf wel aangegeven blij te zijn met zijn keuze en dat hij dus helemaal niet voor NL wou uitkomen..
 
feye88
 
0
15 januari 2017 om 16:59
Is een compliment voor Ziyech. Geen sjiek compliment, maar wel een compliment. Heel Nederland hoopte vurig op Ziyech in Oranje. Jammer, maar zijn goedrecht.
 
twente199
 
3
15 januari 2017 om 13:19
ik snap niet waarom die discussie steeds weer terugkomt, maar ga geen onzin verkondigen. Hij speelde voor jong oranje en hij zou meegaan op trainingskamp met nederland, maar haakte geblesseerd af. Dat hij dan vervolgens niet weer opgeroepen word en daarna gelijk met zijn `hart` voor marokko kiest, dat is gewoon kul. Meneer was op zijn pik getrapt.
 
MachaMizain
 
7
15 januari 2017 om 13:19
Daar denken ze niet aan ze voelen zich superieur aan iedereen met andere afkomst
 
Miccoli
 
3
15 januari 2017 om 13:25
Als hij altijd al voor Marokko had willen spelen dan had hij niet een paar maanden voor dat hij voor Marokko koos een uitnodiging voor een oefen interland van Nederland moet accepteren. Uiteindelijk raakte hij toen wel geblesseerd en kon hij niet debuteren, maar ik durf te zeggen dat Marokko niet zijn eerste keuze was. Ik neem het overigens Blind en Van Basten niet kwalijk dat Marokko daarna niet meer was opgeroepen, want hij speelde toen nog maar bij Twente en Sneijder was en is nog steeds iets beter dan Ziyech (en dat zeg ik als Ajacied die een grote fan is van Hakim).
 
hansworst
 
6
15 januari 2017 om 13:16
Welke speler is niet verontwaardigd die onder of met van basten heeft gewerkt...
 
RobertoTac
 
3
15 januari 2017 om 13:19
Wat een gezeik hierover! Nu weten we het allemaal wel! Hij heeft voor Marokko gekozen, punt. Nu vond ik Ziyech sterk starten bij Ajax, maar de laatste wedstrijden laat hij zelden nog iets goeds zien. Ontzettend veel fouten passes!
 
Harecles
 
1
15 januari 2017 om 14:29
Haha, ik geloof idd dat alles hierover inmiddels wel gezegd is. Allemaal niet erg gelukkig, laten we het daar op houden.
 
Soccer81
 
0
15 januari 2017 om 17:27
Zojuist 2x gescoord. Volgende x hattrick om je te overtuigen?
 
RobertoTac
 
0
15 januari 2017 om 18:47
Ik ben benieuwd wat voor een reactie je geplaatst zou hebben als hii niet gescoord zou hebben. Lekker gemakkelijk achteraf! Hij speelde de laatste wedstrijden niet sterk. Deze wedstrijd eigenlijk ook niet, maar toch scoorde hij 2x. Erg knap!
 
PaztPak
 
2
15 januari 2017 om 13:20
Marco van basten gaat het natuurlijk niet toegeven maar er is hier wel degelijk een fout gemaakt door het niet selecteren ( oproepen/bellen ) van Hakim, ik zie Hakim nog een belangrijke pion worden van het Marokkaanse elftal.
 
Denn01
 
2
15 januari 2017 om 13:22
Hij heeft voor Marokko gekozen en om het steeds maar weer op te halen heeft geen zin. Terugdraaien kunnen we het niet en met allemaal gesprekken had die waarschijnlijk alsnog voor Marokko gekozen want over zoiets denk je gewoon goed na en doe je niet in een impuls. Als hij echt voor het Nederlands elftal had willen spelen had die heus wel gewacht. Discussie gesloten.
 
Tornado72
 
1
15 januari 2017 om 13:22
Ziyech is een prima eredivisie voetballer en had een prima aanvulling geweest voor het Nederlands 11-tal maar het moet niet overdreven worden het is ook niet zo dat Ziyech de redder van Oranje zou zijn geweest. Hij is niet geselecteerd voor Marokko zo'n absolute topper is het niet. Ziyech heeft met z'n volle verstand en met z'n hart voor Marokko gekozen, daar kon/kan Blind of van Basten ook niets aan veranderen.
 
Jackieboy10
 
4
15 januari 2017 om 13:25
Ik ben het met je eens, maar dat hij niet geselecteerd voor Marokko ligt toch echt aan die bondscoach en niet aan de kwaliteiten van Ziyech. Als al je nummers 10 geblesseerd zijn, dan ga je toch geen linksback oproepen? En in eerste instantie had hij prima opgeroepen kunnen worden want Belhanda en Boussoufa kunnen ook op de flanken.
 
hupholland1
 
2
15 januari 2017 om 13:24
Wie is de kind van de rekening? Dat is niet alleen Ziyech hoor, dat zijn wij net zo erg. We hadden hem er bij Oranje graag bij gehad. Blind heeft gewoon gefaald, er had meer contact moeten zijn.
 
shenkie
 
3
15 januari 2017 om 13:35
Het enige wat klopte was dat van Basten zei dat Ziyech zichzelf er nu mee heeft omdat hij geduld had moeten hebben. Verder was alles wat hij zei in de hele uitzending lachwekkend. "moeten we alle 25 potentiele internationals dan vertellen waarom ze niet geselecteerd worden` ... Nee tuurlijk niet, maar wel iedereen met een dubbele nationaliteit en een enorme potentie.. en dat zijn er maar 1 of 2!! En daarbij kwam dat gepromoot voor 48 landen op een WK. We hebben met zijn allen gezien dat 24 ploegen op een EK een drama is. Verder was de discussie omtrent Jansen en Depay ook lachwekkend... dat nu geen Engelse club meer in Nederland wil gaan shoppen daardoor. Net of ze Eriksen, Vertonghen, Alderweireld, Dembele en ene Suarez vergeten zijn?? Onze grote vriend van Basten voegde hier aan toe dat ze zelfs in `zijn` Italie een stuk verder zijn. Tevens lachwekkend want daar zijn De Vrij, Mertens, Barreto (langer geleden) en Milik zeer succesvol (geweest) en niet bijzondere spelers als Hoedt, De Roon, Letschert en de Guzman kunnen/konden zich redelijk tot makkelijk staande houden. Hij zal Juventus wel bedoeld hebben?? Goeie voetballer geweest, maar haal die man a.u.b. van ieder podium af.
 
IbrahimRonaldo
 
1
15 januari 2017 om 13:44
Hij voelt zich marokaans en jullie. doen dat hij nooit meer gaat spelen voor marokko naar de afrika cup speelt hij weer. hij is nog jong jullie doen het de laatse africa cup is voor hem. slechte start
 
bahaboy
 
1
15 januari 2017 om 14:15
Niet voor je beurt spreken, Marco. Ik acht de kans realistisch dat Ziyech straks met Marokko naar Rusland mag, terwijl het Nederlands elftal weer vanaf de bank in de woonkamer mag meekijken. Wie is er dan het kind van de rekening? Dit soort grootspraak geeft wel aan dat het Van Basten in ieder geval wat doet dat Ziyech niet voor Oranje heeft gekozen.
 
bayer
 
2
15 januari 2017 om 14:35
Ziyech heeft goed gekozen. Zijn tijd by Marokko komt nog. Het is beter dat hij nu niet mee is.terug komen met een blessure. Is ook niet handig voor hem.
 
Bozkurt20
 
4
15 januari 2017 om 14:47
Van Basten heeft gewoon rasictische trekjes, zagen we al eerder bij zijn aanvaring met Seedorf. Dat hele antwoord van hem is zo aanvallend en arrogant.
 
falcao
 
0
15 januari 2017 om 19:00
Daarom liet hij Bouhlarouz ook debuteren. Net als Denneboom, Engelaar etc. Misschien was hij wel 'racistisch' tegen zuiderlingen inzake Van Bommel, net als Cruijff vroeger met Van Beveren en Van der Kuijlen.
 
Eldert
 
0
15 januari 2017 om 15:01
Die roeptoeter van een Kraay en dan altijd maa rover racisme praten. Het is gewoon een keus hij voelt zich meer Marokkaan ondanks dat hij hier geboren is? Nu dikke pech voor hem en het is echt geen garantie dat hij wel was opgeroepen en speelt in het Nederlands elftal. Klaar met dit alles.
 
FCTon25
 
0
15 januari 2017 om 15:52
Flut argument van v. Basten. Blind en v. Basten zijn gewoon ongeschikt voor bondscoach en assistent. Hebben geen kijk op voetbal anders hadden ze zyech wel gevraagd. Maar Zyech speelde niet bij een (top)club. Daar had Blind veel moeite mee. Nou waar ik moeite mee heb is dat het NL elftal een potentiële versterking heeft laten lopen en een prutser als Blind nog steeds bondscoach is.
 
JordyB
 
0
15 januari 2017 om 16:10
Ziyech? Oh wacht, is dat niet die in Nederland geboren jongen, met Marokkaans achtergrond maar meer affiniteit met Marokko dan met Nederland? Tja, wat doe je eraan. Deze discussie mag nu wel eens een keer ophouden, hij kan niet meer voor NL uitkomen en dat is dat.
 
AadHandgranaat
 
0
15 januari 2017 om 16:25
Schitterend die blik in Ziyech z'n ogen toen die verslaggever hem zei dat hij na z'n debuut voor Marokko niet meer voor het NL elftal kon kiezen. De beste man had zelf geen idee. Wat een intelligentie.
 
SaidEl Yasini
 
3
15 januari 2017 om 16:42
Even voor de troste Nederlander -Nederlands voetbal is al heel lang geleden een voldoende geweest 1 keer Europees kampioen met spelers die een voorsprong hadden omdat er op de pleintjes volop gevoetbald werd .....wat in anderen landen niet of nauwelijks gebeurde?.....Die voorsprong heeft Nederland allang weggegeven'marokko zal eind rondes spelen .....of zijn jullie echt zo blind .....veel succes met depay en strootman of die grandioze doelman en bruma ......zal even wat Namen noemen waar zyeck mee mag ballen.....1 benetia 2 da Costa 3 suofian boufal......tja nu rest Nederland om vhs beelden uit te kast te halen als Marokko eind rondes speelt......goede keus van deze Marokkaan. .....een verlies tegen sanmarino is wel het laatste wat hij kan gebruiken.
 
JordyB
 
0
15 januari 2017 om 16:52
Ach man, ouwehoer niet zo slap. Die jongen is in Nederland geboren, wij zien dat gewoon als een Nederlander dus. Maar mensen zoals jij komen weer aan met ''wij'' en ''jullie''. Dan kan ik je vertellen, dan zit je in het verkeerde land. Trots zijn op je roots is niks mis mee, maar woon je in een ander land? Integreer eens, en kap met het calimero gedrag.
 
Chihinho
 
2
15 januari 2017 om 17:02
Je begint zelf met ''wij''. Mohim als hij voor Nederland zou kiezen dan zou hij dat doen met het idee het te doen voor zijn carriere. Hij heeft meerdere keren aangegeven trots te zijn om voor zijn land uit te komen.
 
JordyB
 
0
15 januari 2017 om 17:07
Ik begin met ''wij'' omdat de persoon waar ik op reageer, de termen ''wij'' en ''jullie'' gebruikt. M.a.w., hij ziet zichzelf niet als Nederlander. Dan valt hij dus niet onder ''wij''. Want met ''wij'' bedoelde ik de Nederlanders. En ik geef nergens aan of hij wel of niet een goede keuze heeft gemaakt, alleen dat hij in Nederland is geboren, en het op zich wel een keer tijd wordt een Nederlander met Marokkaanse roots te zijn, i.p.v. een in Nederland geboren Marokkaan. Integratie dus, zo erg is het helemaal niet om als Nederlander bestempelt te worden hoor.
 
Chihinho
 
3
15 januari 2017 om 17:10
Dat weet ik ook wel, maar het probleem is dat de meeste Nederlanders van Marokkaanse origine niet worden gezien als Nederlanders. Ik denk dat het probleem meer zit in acceptatie dan in integratie aangezien de meesten gewoon de taal, normen en waarden etc kennen/toepassen.
 
JordyB
 
0
15 januari 2017 om 17:30
Dat is het verhaal van ''de goede lijden onder de kwaden''. Nederlanders die landgenoten met andere roots niet als Nederlander willen erkennen, zijn vaak Nederlanders die zelf weinig tot geen contact met deze groep heeft, en het van de TV, radio en/of krant heeft. Vooroordelen dus. De Nederlanders die wel met landgenoten met andere roots omgaan, hebben vaak een andere mening. Maar ook hier geldt het verhaal ''de goede lijden onder de kwaden'', want de Nederlanders met minder acceptatie word aangewezen als de grotere groep. Maar dat is de media; positiviteit verkoopt niet, negativiteit wel. Dus dat krijgt aandacht. Mij, en vele mensen met mij, maakt het echt helemaal niks uit wat voor roots iemand anders heeft. Als je hier in Nederland woont, Nederlands spreekt, de Nederlandse normen en waarden hanteert met een -het land van je geboorte of (voor)ouders- sausje, ben je voor mij en velen met mij echt een Nederlander. Ik vind ook dat je als persoon met andere roots dat moet erkennen, accepteren en omarmen.
 
narsingh
 
0
15 januari 2017 om 18:00
Nederland heeft inderdaad een voorsprong gehad kwa faciliteiten op andere landen,je ziet nu dat Marokko of Turkije,algerije steeds verder komen op een WK en Ek,omdat ze meer investeren in het voetbal en traingscomplexen. Ziyech heeft nog niet de status om bij Marokko te spelen,die gaat hij wel krijgen nu hij bij een grotere club speelt als Ajax.
 
MSN10
 
4
15 januari 2017 om 16:45
Ga toch weg man met jullie allemaal hier. Jullie,lopen mekaar weeer in de kont te kruipen gatverdamme. Van basten heeft het gewoon verpest klaar en bekijk het niet als hij is Nederlander of hij is Marokkaan. Ziyech kiest voor Marokko en ineens hoor je oranje oranje oranje waar was oranje toen Ziyech uitblinker was bij Twente elke wedstrijd nee man Ziyech heb gelijk klaar dat het nu ff niet mee zit met de trainer zegt helemaal niks. De bond de fans iedereen schreeuwt om Ziyech dan weet je al Hoelaat het is. Trainer van Marokko wordt gewoon ontslagen na de Afrika cup dat is 1 ding wat zeker is want wat hij doet kan gewoon niet. Dat is Danny blind met van persie zelfde verhaal
 
Ypuh
 
0
15 januari 2017 om 16:47
Ergens is het ook wel een beetje sneu. Ziyech maakt een emotionele keuze (niets mis mee) en vervolgens laten ze hem thuis. Ik kan mij niet voorstellen dat hij puur uit sportieve overwegingen thuis gelaten is. Als ik op de poll reageren moet, verwacht ik wel dat Ziyech basisspeler was geweest/geworden bij Oranje.
 
pinko
 
0
15 januari 2017 om 17:54
Misschien had Ziyech hoe dan ook gekozen voor Marokko, van Basten en Blind hebben gezamenlijk meegewerkt aan zijn besluit. Beiden zijn sowieso ongeschikt voor het trainersvak, maar hebben niet het fingerspitzengefã¼hl hoe met spelers (mensen) om te gaan. En omdat bij de Knvb dat een veel voorkomende kwaal is, zitten we nog met Blind opgescheept, en heeft van Basten weer eens de kuierlatten genomen. Die zijn we gelukkig kwijt, al kan hij in zijn nieuwe functie nog genoeg voor het voetbal "betekenen", gezien zijn hartelijke medewerking met het plan van die kale Blatter 2 om het Wk toernooi vanaf 2026 te beginnen met 48 landen. Doe dan ook maar direct in 100 verschillende landen, zien de inwoners daarvan ook nog eens een paar verdwaalde sterren, of misschien blijft het bij De Grote Beer.....;-))