Van der Gijp begrijpt niets van Ajax: 'Hij heeft toch helemaal geen vernuft?'
Maandag, 14 september 2020 om 22:08

René van der Gijp snapt weinig van de tactische keuzes die trainer Erik ten Hag zondag maakte in de openingswedstrijd van Ajax tegen Sparta Rotterdam (0-1 winst). De oefenmeester koos voor Quincy Promes op de plek waar vorig seizoen Donny van de Beek doorgaans speelde, maar volgens Van der Gijp is Promes totaal ongeschikt als nummer tien.

Van der Gijp krijgt in Veronica Inside van Jan Boskamp de vraag of hij vindt dat Promes op tien moet spelen. "Nee joh, natuurlijk niet", laat de oud-rechtsbuiten aan duidelijkheid niets te wensen over. "Laat hem lekker aan de buitenkant spelen. Die heeft toch niets van een nummer tien? Die heeft helemaal geen vernuft, dat verfijnde om een balletje weg te leggen. Schei uit, dat is geen tien." Johan Derksen voegt daar nog aan toe: "Ze willen tegenwoordig allemaal op tien spelen, hè?"

Overigens begrijpt Van der Gijp ook niet dat Zakaria Labyad, normaal gesproken een aanvallende middenvelder annex hangende vleugelspits, zondag bij Ajax in de spits speelde. "In alle jaren die wij naar Ajax hebben zitten kijken, met Patrick Kluivert, Marco van Basten, Dennis Bergkamp, Wim Kieft, John Bosman, stond er altijd een waanzinnig goede spits. Kasper Dolberg was de laatste, waar wij van dachten: dat wordt hem misschien", zegt Van der Gijp, die vervolgens losgaat over Labyad. "Maar die hebben ze nu niet. Want wat moet je nou met die spits die ze nu hadden, dat Marokkaantje? Dat is toch geen spits joh, waar slaat dat nou op?"

Derksen stelt dat het voor Ajax moeilijk is om een goede spits te vinden. "Ik denk dat een spits die Ajax beter maakt, zelfs voor Ajax te duur is. Als je een spits wil kopen die gegarandeerd Ajax beter maakt, dan ben je een fortuin kwijt, met alle Engelse clubs op de loer", aldus Derksen, die wel vindt dat de selectie van de Amsterdammers de beste in de Eredivisie is.

Meer nieuws
   
23:58
23:58
Joseph Oosting gaat live op tv in op contact met Feyenoord
6
   
23:38
23:38
Sporting Portugal kan landstitel ruiken na spectaculaire comeback tegen Porto
5
   
23:04
23:04
V/d Vaart ziet belangrijkste man bij PSV: 'We onderschatten hoe goed hij is'
4
   
22:53
22:53
Van Hanegem ziet aanwinst voor gehele Nederlandse top bij Sparta rondlopen
6
   
22:00
22:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (98)

 
bliek
 
24
14 september 2020 om 22:13
Ik had pas nog met een Ajacied over ten Hag hij maakt elk seizoen wel een paar keer aparte keuzes. Tis een bijzondere man. Ik ben benieuwd hoe het er over 5 wedstrijden voor staat dan pas kan je zien hoe het allemaal loop.
 
Tipptopp
 
33
14 september 2020 om 22:17
@Bliek, eens. Maar moet zeggen dat Promes mij ook niet overtuigd. Ja hij had een klick met Ziyech. Maar ben erg benieuwd naar zijn waarde nu. En op 10? En Labyad die daar opstellen is toch eigenlijk gewoon een sneer richting je echte spitsen. Tja, ik snap het werkelijk niet. Maar goed, de technische staf heeft er meer verstand van en ziet ze vaker als mij. Dus.....maar ik snap het echt niet.
 
marton3103
 
17
14 september 2020 om 22:24
In zn algemeenheid snap ik de keuzes wel. Een beweeglijke promes op 10, die best wel rap is en hier en daar nog wat leuke balletjes kan geven. Uitgeprobeerd in de voorbereiding, redelijk goed uitgepakt, en nu voortgezet in de competitie. Hetzelfde geldt voor Labyad, ook goed uit gepakt in de voorbereiding. Waarom dan niet voortzetten in de competitie. Feit blijft wel dat ze beiden niet goed genoeg zijn voor die posities. Verwacht ook wel dat als het 3/4/5 wedstrijden zo doorgaat, dat er posities gaan veranderen.
 
nibborski
 
6
14 september 2020 om 22:48
Waarom niet gewoon hun eigen posities/waar ze tot nu toe het best tot hun recht kwamen: tadic spits, promes op links en Labyad op 10. Of Tadic op 10 en in de spits toch maar iets anders proberen.
 
nibborski
 
8
14 september 2020 om 22:48
Waarom niet gewoon hun eigen posities/waar ze tot nu toe het best tot hun recht kwamen: tadic spits, promes op links en Labyad op 10. Of Tadic op 10 en in de spits toch maar iets anders proberen.
 
Hendrik123
 
0
15 september 2020 om 08:17
Goed uitgepakt? Haha daar gaan we weer. Heeft een goede helft tegen Utrecht gespeeld en hij heeft een fantastische voorbereiding gehad. Hier word je toch moe van hè. Labyad is geen basisspeler.
 
skutsjesilen
 
32
14 september 2020 om 22:58
@bliek Labyad op 9 is natuurlijk lachwekkend. Die moet op de tribune. Maar dat Van der Gijp weer over Promes begint en Donny op 10 zogenaamd wel een fantastische speler vind is natuurlijk lachwekkend. Want bedoelt van der Gijp die Promes die twee keer beste speler van Rusland is geworden (op 10 en op 11) en drie keer topscorer van de Russische competitie? De Promes die topscorer is van Ajax en vorig seizoen de pannen van het dak speelde op de 10 positie? De Promes die vorig seizoen in de laatste wedstrijden van de CL geblesseerd was waardoor Ajax er meteen kansloos uitvloog omdat zijn spel enorm werd gemist? De Promes die kan aanvallen en verdedigen? Die zo intelligent is dat je hem als aanvaller, middenvelder en verdediger kunt inzetten omdat hij begrijpt wat er nodig is voor al die posities en ook het talent heeft om wat er nodig is uit te kunnen voeren? De Promes die begrijpt wat het inhoudt om op 10 te moeten spelen waardoor je aanvallend sterk bent maar als team ook nooit verdedigend in de problemen komt of in de steek wordt gelaten? Promes die snelheid heeft, techniek heeft, enorm bewegelijk is, goed is in de kleine ruimte, een man kan passeren, dreigend is, een steekpass heeft, een schot heeft, scorend vermogen heeft, kansen kan creeeren voor zn medespelers etc. Een bijzondere combinatie van kwaliteiten waar Donny van de Beek niet eens van mag dromen. Bedoelt Van der Gijp die Promes? Ja dat is inderdaad een speler die heel goed op 10 kan spelen en dat klassen beter kan dan de onzichtbare man Donny van de Beek. Dat is tenminste een ding wat Ten Hag heel goed heeft gezien.
 
myvision
 
35
14 september 2020 om 23:25
Je stelt wel echt veel vragen om totaal onnodig en irrelevant Van de Beek die weg is na een succesperiode van jewelste alnsog eens te bashen ??
 
skutsjesilen
 
14
14 september 2020 om 23:52
@myvision Weet je het valt me gewoon op dat Van der Gijp (en Kieft en Derksen) de laatste twee seizoenen Donny van de Beek enorm omhoog aan het praten was ook voor en na de zoveelste wedstrijd dat Donny er werkelijk niks van bakte. Dat Donny op 10 een gatenkaas maakte van het middenveld van Ajax deerde Gijp en zijn collegas niet. Die hadden duidelijk een afspraak, Donny gaan we met zn allen promoten ongeacht de kwaliteit van zijn prestatie. Maar een Promes die vorig seizoen werkelijk de pannen van het dak speelde op 10 werd gewoon belachelijk gemaakt door deze meneer en zijn collegas. Ook daar zag je de afspraak, deze meneer gaan we naar beneden praten ongeacht zn goede prestaties. Mag ik dat vreemd vinden, absurd eigenlijk en dat dan ook benoemen? Misschien zie jij het patroon niet of wil je het niet zien maar dan help ik je daar graag bij.
 
Cyberize7x
 
10
15 september 2020 om 08:05
Jij hebt echt een zwaar leven als je dit soort gedachtes in je hoofd blijft maken. De mannen van VI hebben vast een afspraak gemaakt ja??
 
pinko
 
0
15 september 2020 om 16:54
Ten Hag acteert een topcoach, maar is dat gewoonweg niet. Te veel warrige en niet werkende keuzes, vaak verkeerd wisselend en onder zijn regime regelmatig blessures. Nee, Ajax had beter afscheid van hem moeten nemen, maar hij en de matige inkoper Overmars zijn twee handen op 1 buik. Wie komt er met een middenveld Alvarez, Gravenberch, Promes op de proppen? Dat werkt voor geen meter. Haal die Veerman (J) van Heerenveen. Die legt de ballen waar hij ze wil hebben. Is niet de snelste, maar heeft wel snelle voeten. Maar Overmars zal deze speler wel niet nodig achten, net als Ziyech destijds. Toen alles verkeerd liep in de beginweken, ging bij hem het licht ook aan: Ziyech kwam, rest bekend. Over Ten Hag dit nog. Derksen merkte terecht op dat iedere trainer met het materiaal van Ajax in Nederland prijzen kan pakken. Maar zelfs dat is onder Ten Hag geen zekerheidje....
 
LaPaloma
 
30
14 september 2020 om 22:16
Promes was het meest productief als linksbuiten, Tadic komt op de linkerkant niet echt in zijn kracht. Een omzetting met dan Labyad of eventueel Kudus op 10 zou ik wel eens willen zien. Wellicht houdt ten Hag op deze manier een plekje voor Neres open zodat hij Tadic, de 2 brazilianen en Promes kan opstellen.
 
LaPaloma
 
3
15 september 2020 om 03:26
Ter verduidelijking: ik bedoelde met die omzetting: Neres links, Tadic spits, Antony rechts en Promes op 10.
 
FCB_Catalunya
 
18
14 september 2020 om 22:17
Naja, Promes snap ik nog wel. Die heeft bij andere clubs ook op 10 gespeeld en het meer dan goed gedaan. Als ik het goed heb speelde hij dat bij Spartak ook en werd hij daar meermaals Speler van het Jaar. Maar goed, dat is misschien een andere spelopvatting dan bij Ajax.
 
RiDIRKulous
 
12
14 september 2020 om 22:27
Maar promes heeft nog nooit op 10 gespeeld in een elftal dat 90% van de wedstrijden op de helft van de tegenstander speelt. Waar de ruimtes dus klein worden. Ook niet bij spartak.
 
martijnovic
 
2
14 september 2020 om 23:11
Dat is echt ge en argument. Die wedstrijden win je sws wel en je speelt je met deze formatie dan lekker in voor als je tegen de toppers in de CL wel ruimte krijgt.
 
FCB_Catalunya
 
3
15 september 2020 om 00:09
Hij is bij Spartak wel kampioen geworden en je mag er dan van uitgaan dat die toch ook flink dominant waren. Over die kleine ruimtes, Promes biedt wel een hoop diepgang, ook al ontbreekt het misschien aan techniek. De looplijnen van een 10 snapt hij als geen ander.
 
Mitchel_G
 
320
14 september 2020 om 22:17
Laat ik duidelijk zijn dat ik volledig neutraal ben. Ik wil geen racisme discussie aanstichten. Maar waarom noem je iemand niet gewoon ‘Labyad’ als je gewoon prima weet over wie je het hebt in plaats van ‘Marokkaantje’. En als je dan al iemand z’n afkomst benoemd, waarom dan zo denigrerend verkleinen? On: ten Hag maakt vaker keuzes waar ik over twijfel. Zo vind ik Alvarez ook gewoon geen Ajax middenvelder. Zeker niet naast Gravenberch. Alvarez is zo ontzettend statisch.
 
f3rhooligans
 
83
14 september 2020 om 22:24
Daar irriteer ik mij dus ook altijd mateloos aan bij de heren van VI. Ze zitten daar allemaal voor 6 ton per jaar over voetbal te praten, maar kennen vaak nog geen naam uit hun hoofd.
 
Weser
 
181
14 september 2020 om 22:27
Die naam kennen ze zeker wel maar deze kans om een Marokkaanse speler denigrerend weg te zetten willen ze niet onbenut laten.
 
IlMaestro21
 
177
14 september 2020 om 22:32
Ik ben toch benieuwd hoe zo'n slachtofferrol zit. Is dat lekker? Want het moet wel heel comfortabel zijn wil jij er zo snel in duiken. Iemands afkomst benoemen heeft letterlijk niets met racisme te maken. Het is heel beledigend voor iemand die met échte racisme te kampen heeft om op dit soort gevallen al de stempel 'racisme' te drukken. Gelieve na te denken alvorens een reactie wordt geplaatst. Woorden hebben lading.
 
Almogaver
 
156
14 september 2020 om 22:45
Nee, het is niet racistisch. Maar het is wel weer bewust het randje opzoeken. Het is provoceren om te laten zien dat je zogenaamd jezelf blijft een hoop andere onzin. Hij had hem "jochie", "ventje", "kereltje", etc kunnen noemen en dan is het al denigrerend genoeg. Maar z'n nationaliteit erbij halen en vervolgens een verkleinvorm ervan maken... Het toont eens te meer aan hoe extreem laag het niveau is van dat programma en dat je Gijpie natuurlijk niet serieus moet nemen.
 
Warabe
 
50
14 september 2020 om 23:06
@almogaver...jij slaat de spijker op zn kop. Is gewoon willen laten zien "ik kan dat/ik mag dat zeggen". Onprofessioneel en kinderachtig gedrag.
 
myvision
 
47
14 september 2020 om 23:14
Ja, want we moeten ons allemaal de mond laten snoeren door mensen die overal hoog sensitief iets achter zoeken? Labyad is toch een trotste Marokkaan? Je ziet bij hem te pas en te onpas toch hem met een Marokkaanse vlag? Hij speelt toch voor Marokko? Denk je dat andersom mensen met Marokkaanse achtergrond ook niet "troetelnaampjes" voor ik noem het maar even de etnische groep Nederlanders hebben? En denk je dat me dat enigszins boeit?
 
Regulator
 
37
15 september 2020 om 00:03
Myvisiontje, jochie toch, Amsterdammertje van me: je mist het hele punt. Het is dat hij hem met een verkleinwoord aanspreekt. Ongeacht afkomst, is het toch vrij denigrerend om zo naar iemand te verwijzen? Zoals ik dus hopelijk in mijn eerste zin aantoon :P.
 
myvision
 
13
15 september 2020 om 00:15
Mjoa. Deels eens. Gijpie (zo mogen wij hem noemen) doet het bij iedereen. Zoals zo vaak gaat het vooral om de intentie en de monopolie om je beledigd te voelen. Overigens ben ik een in Almere geboren Fries die in Groningen gestudeerd heeft, in Amsterdam de yup heeft uitgehangen nu in het groene graf van het gooi woont. Oftewel, ik ken als etnische minderheid de struggle van een Marokkaan (denk ik). Ik voel me alleen te zelfverzekerd om me er iets van aan te trekken als mensen me proberen denigrerend te bejegenen.
 
Maxi_Lopez
 
14
15 september 2020 om 00:18
Regulatortje, jij mist ook een groot punt. Gijpie verkleint elke naam of nationaliteit... zo kan je alles wel denigrerend maken als je wilt. Hoe serieus wil je iemand nemen, wow.... het is een analist van een 'satirisch' vortbalprogramma zonder voorbeeldfunctie en draagt niet bij aan de maatschappij. Het is gewoon vermaak op tv. Mensen praten hier alsof ze van die moraalridders zijn, maar de mens zit niet zo in elkaar. Of ben jij het braafste jongetje van de klas?
 
DNeres
 
9
15 september 2020 om 00:22
Beantwoord dan de vraag waarom dat überhaupt nodig is? Waarom gewoon niet de naam van de speler? Ook nog over iemand die hier geboren en getogen is. Was het nou een speler uit het buitenland die hier net is zou ik het nog begrijpen.
 
LeWizKid
 
43
15 september 2020 om 00:25
Een friesje, wat niemand aan je kan zien, die denkt dat hij hetzelfde meemaakt als een Marokkaan? Wat een naïeve vergelijking. Heel leuk trouwens dat je zelfverzekerd bent en dat het je zogenaamd niets boeit als je wordt gekleineerd, dat betekent echter niet dat iedereen dat zou moeten pikken.
 
Dekaaar
 
20
15 september 2020 om 00:51
What a precious unicorn, you. Gijp gebruikt Argentijntje, Zweedje, Deentje. Dus wat is dat voor suggestief gelul altijd? Waarom zou je zo op zoek willen naar een probleem?
 
Regulator
 
2
15 september 2020 om 01:46
Maxi. Niet om weer te wijzen naar wie een punt mist, maar je hebt nu wel een hele verkeerde afslag genomen. Het gaat er voor mij niet echt om of ze een voorbeeldfunctie hebben, satire maken (alhoewel satire een vrij fragile lijn is waar je je niet altijd achter kunt verstoppen) of een maatschappelijke functie uitoefenen. Ik vind het geen leuk programma, maar ik heb er ook niets op tegen. Wat ik wel wilde laten zien is dat verkleinwoorden vrij denigrerend kunnen zijn als je ermee naar iemand verwijst. Dat is toch niet zo erg om toe te geven? Betekent niet gelijk dat het programma afgeschaft moet worden of dat van der Gijp direct gekruisigd wordt. Betekent alleen dat myvision gerust de situatie uit een ander perspectief mag bekijken voordat hij in verdediging schiet.
 
Lunny
 
4
15 september 2020 om 09:37
Ik vind het gebruiken van verkleinwoorden vooral irritant, denigrerend, maar het is niet racistisch (bedoeld). Dat gejank telkens is nog irritanter dan het gebruik maken van verkleinwoorden.
 
TheBigShow
 
3
15 september 2020 om 12:52
Je kan je niet '' aan '' iets irriteren... Gijp doet dit overigens bij iedereen. Dat is zijn manier van spreken. Snap de ophef dan ook niet. Zeuren om het zeuren weer. Welkom in 2020...
 
Superman123
 
33
14 september 2020 om 22:26
Het is maar hoe je het opvat. Bij Gijpie weten Marokkanen dat die niet zo bedoeld is. Die ligt daar heel goed.
 
FrankLampard08
 
44
14 september 2020 om 22:27
Hij kan Labyad inderdaad gewoon bij z'n naam noemen. Het verkleinen is niet verkeerd bedoeld, want Gijp verkleint bijna ieder woord of iedere naam 'Hansie', 'Manolevje' etc.
 
TilburgAjax
 
1
15 september 2020 om 11:00
Het gebruiken van een verkleinwoord is, zeker in de context van een programma waarin (zogenaamd) voetbalwijze heren de spelers beoordelen, denigrerend. Op die manier probeer je (meer) autoriteit uit te stralen. Als je dan vervolgens niet op de naam van Jordy Clasie kunt komen ("dat voetballertje van Feyenoord, die ook in Engeland heeft gespeeld en nu bij AZ zit", dan sla je de plank flink mis. On topic: met deze bezetting is in de voorbereiding geã«xperimenteerd en dat is vaak redelijk goed gegaan. Ik snap best dat Ten Hag graag wil bekijken of het ook in de competitie, als het echt om de knikkers gaat, werkt. Hoewel je in de openingswedstrijd geen onnodige risico`s moet willen lopen, kun je dit tegen - met alle respect - Sparta wel proberen. Want met 5 wissels heb je voldoende gelegenheid om in te grijpen als het echt verkeerd uitpakt.
 
mentalist
 
44
14 september 2020 om 22:30
Uhm omdat zijn naam even ontschoten was? Wat hij dan moeten zeggen, dat mannetje met noord Afrikaanse roots? Je kunt ook op iedere slak zout leggen. Had je dat ook gezegd bij "dat italiaantje"?
 
IlMaestro21
 
58
14 september 2020 om 22:31
Oprechte vraag: wat is er racistisch aan om iemands afkomst te benoemen? Frenkie is dat blonde mannetje, Labyad dat marrokaantje, insigne dat italiaantje. Dat heeft helemaal niets met racisme te maken. Het is op het moment zoeken naar racisme dat er niet is en dat is voor de mensen die met écht racisme hebben te dealen pas denigrerend.
 
bamischijf123
 
28
14 september 2020 om 22:35
Nouja simpelweg iemand reduceren tot zijn basis uiterlijk lokt reductie tot stereotypen uit. Het is voor mij niet zo moeilijk te begrijpen waarom je een speler benoemt met zijn nationaliteit. Zeker wanneer je een verkleiningswoord gebruikt.
 
Maxi_Lopez
 
17
14 september 2020 om 22:57
Zo kan je op alle weekdieren zout leggen. Ik noem het beestje maar bij zijn algemene naam, voor ik straks de poppen aan het dansen heb en beticht wordt van racisme...
 
sportweek86
 
26
14 september 2020 om 22:58
Precies, ik vind ook dat we de spelers moeten zien als genderneutraal. Ik heb afgelopen weekend weer meerdere keren gezien dat een speler in de mannelijke vorm werd aangesproken. Ik vind dat echt niet meer kunnen in deze tijd. Ik kookte van woede toen deze onacceptabele vertoningen aanschouwde
 
myvision
 
15
14 september 2020 om 23:02
Heel simpel, Labyad is een trotse Marokkaanse speler. Op z'n Instagram staat hij met Ziyech en Mazraoui met kampioensschaal en een hele grote Marokkaanse vlag. Dan mag je prima zijn nationaliteit er bij halen als Gijp zijnde gezien die spelers dat al dan niet terecht te pas en te onpas het zelf ook doen.
 
Dekaaar
 
3
15 september 2020 om 00:53
Ach, je kan erop wachten dat bepaalde mensen altijd bepaalde reacties zullen oproepen bij de goegemeente, dat zal nooit stoppen. Ze horen Gijp of Derksen en voilà, de homofobe of racistische aantijgingen vliegen alweer over het platform.
 
HijNiet!
 
37
14 september 2020 om 22:32
Dat is gewoon het taalgebruik dat Van der Gijp echt voor iedereen gebruikt. 'Dat mannetje', 'dat ventje', 'dat kereltje', 'dat vrouwtje'; ik heb het hem horen zeggen over Jordy Clasie, Diego Maradona, Max Verstappen, Ruud Gullit, Sjaak Polak, Angela de Jong, de paus, Nelson Mandela en ja, ook Labyad wordt in deze vorm aangesproken. Daar is echt niets denigrerends aan.
 
j0rnnn
 
32
14 september 2020 om 22:37
Daarnaast is hij Marrokaans en relatief klein voor de spits positie. Dus feitelijk is het niet onjuist.
 
ViscaCatalunya
 
24
14 september 2020 om 22:35
Dat is het probleem van Nederland. In Nederland ben je zelfs na 10 generaties nog steeds een buitenlander. Zo moeilijk om hem bijvoorbeeld als Utrechtenaar aan te duiden.
 
AFCADickster
 
42
14 september 2020 om 22:53
@viscacatalunyaen Dat ligt natuurlijk ook alleen maar aan de Nederlanders natuurlijk,het feit dat sommige groepen zich al 10 generaties indentificeren naar de nationaliteit van waar ooit iemand van hun familie vandaan kwam heeft natuurlijk geen invloed.
 
Maxi_Lopez
 
42
14 september 2020 om 22:59
Oh ooooh ViscaCatalunya.... Utrechtenaar mag je niet noemen, want dat betekent homo. Het is Utrechter. Zo zie je maar, het floept ook bij jou gewoon de mond uit, ouwe moraalriddder!
 
myvision
 
25
14 september 2020 om 23:03
Draai het (zeer gezochte) probleem maar eens een keer om Visca. Op z`n Instagram staat hij met Ziyech en Mazraoui met kampioensschaal en een hele grote Marokkaanse vlag. Dan mag je prima zijn nationaliteit er bij halen als Gijp zijnde gezien die spelers dat al dan niet terecht te pas en te onpas het zelf ook doen.
 
arturotorres
 
8
14 september 2020 om 23:04
Labyad heeft toch gekozen om uit te komen voor het Marokkaanse elftal en identificeert zich dus als Marokkaan. Een ihattaren of Wijnaldum die voor Nederland uitkomen zou hij bijvoorbeeld hoogstwaarschijnlijk niet dat Marokkaantje of dat Surinamertje noemen dus wil je nu zomaar de schuld bij de Nederlanders leggen dat ze mensen van Marokkaanse afkomst alleen maar als buitenlanders zien ook al komt hij zelf uit voor Marokko en identificeert hij zich als Marokkaan
 
SpeedyAFC
 
7
14 september 2020 om 23:09
Als een speler zelf kiest voor Marokko, zelf regelmatig poseert met een Marokkaanse vlag, er zelf voor kiest om een Marokkaans passpoort te hebben, dan is het toch echt de speler zelf die zich met Marokko afficieert. Ik ken trouwens niemand die na tien generaties in Nederland nog als buitenlander gezien wordt, maar dat terzijde.
 
mentalist
 
2
14 september 2020 om 23:47
ViscaCatalunya, ja want als Gijp had gezegd "dat utrechtertje" dan had elke kijker gelijk geweten waar hij het over had. Schei toch uit.
 
ViscaCatalunya
 
1
15 september 2020 om 09:45
Het ligt aan alle partijen. Dat is zeker een waarheid. Maar er zijn landen waar mensen met een migratieachtergrond makkelijker worden gezien als medelander. Nederland is best een hokjesland.
 
bobson1982
 
3
14 september 2020 om 22:38
Erg onhandig uitgedrukt idd. Zeker aangezien de hele discussie een paar maanden terug. Aan de andere kant: ik zie vd Gijp iemand net zo goed ‘Fransmannetje’ noemen als het een Fransman is dus ik weet niet of dit een staart(je) gaat krijgen..
 
JoaquinBetis
 
2
14 september 2020 om 22:49
Ik begrijp je reactie wel, het is in deze tijd niet handig. Maar aan de andere kant, Gijp benoemt zoveel spelers/personen met een verkleinwoord, volgens mij bedoelt hij het ook niet kleinerend, aangezien hij het verkleinwoord ook vaak als een soort koosnaampje gebruikt. Het feit dat dit mogelijk onhandig is of door sommigen zelfs verkeerd (racistisch) opgevat kan worden, zegt eigenlijk ook alles over deze tijd. Ook al heb je de beste bedoelingen en ben je totaal niet racistisch, je loopt altijd op eieren zodra je op TV bent. Kies de verkeerde term, intonatie of iets dergelijks en je hoofd ligt op het hakblok als iemand het verkeerd opvat. Ik vind dat racisme geen plek mag hebben in de maatschappij en het moet uitgebannen worden, maar de term lijkt helaas, voor sommigen, een stok geworden om mee te slaan, door mensen of groepen die helemaal niet echt tegen racisme strijden, maar de retoriek en sfeer in een samenleving gebruiken om mensen/groepen juist verder uit elkaar te drijven en daar hun voordeel mee te doen, op de een of andere manier.
 
Quancios
 
6
14 september 2020 om 22:53
Je hebt duidelijk de uitzending niet gezien, want hij was oprecht een tijdje aan het nadenken hoe hij ook alweer heette. En hoezo vat jij het negatief op dat hij het woord 'Marokkaantje' gebruikt? Als hij Duitsertje of Belgje zegt, mag het dan wel?
 
ihattaren24
 
1
15 september 2020 om 01:35
Volgens mij hebben hier heel veel mensen het niet gezien, want zoals jij al zegt hij was echt 5/10 seconden aan het zoeken naar die naam totdat genee het zei.
 
nederland79
 
4
14 september 2020 om 23:03
Het ligt echt aan jou. Ten eerste vergeten die heren (gijp, Derksen, boskamp en kieft) standaard alle namen en daarnaast verkleind gijp heel veel woorden, vooral als hij iemand niet zo goed vindt
 
 
7
15 september 2020 om 02:15
Ja erg he, hij noemt tagliafico ook weleens dat argentijntje, onnodig kwetsend, hele Argentijnse volk op hun achterste poten inclusief onze Koningin. Zoiets doe je toch niet...
 
Jamiru
 
2
14 september 2020 om 23:38
Grappig dit, Gijp praat altijd zo, in het verleden zei hij ook wel is Sneijdertje, als je het programma al jaren kijkt weet je dat deze heren geen racisten zijn en dat komt van een allochtoon he????
 
ihattaren24
 
6
15 september 2020 om 01:31
Ik moet zeggen dat dat je intentie om geen rascisme discussie te starten niet helemaal is gelukt...
 
HupVanDeDonk
 
0
15 september 2020 om 08:31
Als je ouder wordt, is namen onthouden moeilijker, zeker met namen als "Labyad" die op een Nederlander vreemd overkomen. Verder beschrijven ze daar mensen altijd aan de hand van hun uiterlijk, zonder bijbedoelingen: die lange, dat rooie mannetje, dat marokkaantje, etc.
 
Superman123
 
7
14 september 2020 om 22:25
Promos was goed door Ziyech, want die legde alle ballen voor hem neer..zonder Ziyech is Promes nou niet echt een hele goede voetballer. Hij gaat aardig mee in het positiespel, maar gaat nooit een man voorbij en heeft niet echt een steekbal. In dat opzicht komt hij tekort. Eigenlijk de hele zomer zitten we al te wachten op nieuwe middenvelders. We zijn als Ajax (vooral als we Europa in gaan) afhankelijk van ons middenveld die goed positie spel speelt. Nu worden we weg getikt omdat we spelers hebben die niet weten hoe ze lopen en totaal geen verantwoordelijkheid nemen om het spel op te bouwen. Het zijn spelers die het spel "overkomt", om het zo maar te zeggen. Het word echt knutselen om dit team te laten draaien. Onze aanval is echt helemaal top, maar zonder middenveld kom je er niet. We lijken wel PSV dit jaar...
 
ModricMagic
 
6
14 september 2020 om 22:27
Waarom zeggen ze altijd dat Donny vorig seizoen op 10 heeft gespeeld? Klopt voor geen meter namelijk. In 18/19 speelde hij inderdaad op 10 maar vorig seizoen speelde hij gewoon als een 8 naast Martinez. Ziyech stond toen voornamelijk op 10. Maar goed Promes op 10 werkte in de voorbereiding wel prima. Na die rode kaart tegen Sparta is het logisch dat die niet op zijn best speelde.
 
mentalist
 
2
14 september 2020 om 22:31
Ziyech begon gewoon op rechts en raakte na een paar wedstrijden op 10 al geblesseerd.
 
ModricMagic
 
2
14 september 2020 om 22:37
Ze speelde een tijdje sinds Oktober. En dan sinds die klassieker met Ziyech op 10 hoor. Voornamelijk toen met Tadic, Promes, Neres en Ziyech. Daarna raakte Neres geblesseerd en kwamen Labyad, Lang en Babel te spelen. En toen raakte Ziyech geblesseerd. Dus vond Ziyech vooral op 10 spelen.
 
arturotorres
 
0
14 september 2020 om 23:10
@mentalist Eerst was vdb geblesseerd en was promes op 10 en neres en Ziyech aan de zijkanten en toen vdb erbij kwam ging neres naar de bank en promes op links, vdb op 10, Ziyech op rechts en alvarez en martinez als controleurs. Later bleek dus dat alvarez in de eredivisie laten spelen gewoon dom is omdat ze tegen ed ploegen in balbezit zijn en hij aan de bal niet goed is en toen ging vdb naast martinez als controleur spelen en promes links, Ziyech op 10 en neres rechts en dat ging een lange tijd door dus Ziyech heeft uiteindelijk zijn meeste wedstrijden op 10 gespeeld
 
mentalist
 
0
14 september 2020 om 23:19
Arturotorres. Ziyech speelde op 10 van vlak voor tot grofweg na de winterstop (door zijn blessure). En Neres is al heel vroeg geblesseerd geraakt. Klopt gewoon niet wat jullie zeggen.
 
Japie_Krekel
 
1
14 september 2020 om 22:29
Promes is idd geen 10 maar als buitenspeler komt hij niemand voorbij. Promes was toen goed met Ziyech omdat hij goed positie kan kiezen maar wie gaat hem nu die diepteballen geven? dat is wel belangrijk want anders heb je eigenlijk niet veel aan Promes
 
Thamike
 
2
14 september 2020 om 22:46
Promes is idd geen klassieke buitenspeler die iedereen passeert en op 10 vanuit balbezit helemaal niet zo n gekke keuze als Gijp doet voorkomen. Promes kan een bal goed bij zich houden en kan prima kaatsen en zelf de ruimte in gaan. Probleem is de spits. Je moet elkaar begrijpen en aanvoelen en Labyad is geen echte spits en dus klikt het niet met je nr.10 en dat zal voor elke nr.10 gelden zolang Labyad speelt.
 
MT87
 
0
14 september 2020 om 22:50
Ik denk dat Promes, gezien zijn Russische periode, maar op één plek echt kan renderen en dat is schaduwspits. Die positie bestaat bij Ajax niet, maar dan is het niet gek hem eens op 10 te proberen. Als je genoeg druk ontwikkeld moet het ook wel kunnen, maar tegen een gelijkwaardige tegenstander of tegen een dubbele bus komt hij denk ik inderdaad techniek en vernuft te kort voor de 10.
 
myvision
 
4
14 september 2020 om 23:05
Tsja. Ik blijf er bij dat de verkoop van Dolberg niet de slimste actie was. Iedereen wist dat de tijd dat de absolute sterren van 18-19 vertrokken steeds dichterbij kwam en je dan toch een zo'n superscherpe spits er prima bij kon hebben.
 
myvision
 
5
14 september 2020 om 23:27
Ook zo. Maar Ajax speelt niet iedere week tegen Real Madrid in de CL. Dolberg was ook na z'n EL succes nog een super leipe spits maar Ten Hag weigerde het systeem op hem aan te passen.
 
Superscoorder
 
0
15 september 2020 om 01:30
Dit is misschien een hele rare suggestie, maar ik ben heel verbaasd dat geen van de 70+ reacties dit voorstellen. Waarom draaien ze Labyad en Promes niet gewoon om? Labyad is dus geen spits en Promes volgens van Gijp geen 10. Labyad speelde jarenlang op 10 en Promes was vorig jaar topscorer van Ajax. Dan zou ik denken probeer dat eens een paar wedstrijden en als t niet bevalt is Neres hopelijk weer fit, haal je Labyad eruit en kan je Tadic (of alsnog Promes) op 10 zetten
 
Remix84
 
1
15 september 2020 om 02:46
Ik zou wel eens graag een middenveld willen zien met Promes Kudus en Gravenberg, die Alvares kan echt niet op het middenveld vertraagd het spel vaak. Zeker in de CL is dat een no go.
 
DavidDein
 
1
15 september 2020 om 08:17
Maar juist in diezelfde CL is het wel lekker om een extra slot op de deur te hebben, een fysieke middenvelder die zijn mannetje staat en simpel voetbalt. Zijn handelingssnelheid zou wel iets hoger mogen zijn, maar verdedigend ga je hem nodig hebben.
 
eredivisionist
 
0
15 september 2020 om 10:28
Labyad is een tijdelijk noodverband omdat Traore nog niet naar behoren presteert. Gezien hij toch op de loonlijst staat kan je hem hiervoor prima gebruiken. Dat Promes de nieuwe 10 is vind ik op zich logisch.hij kiest goed positie en scoort redelijk gemakkelijk en kan daarnaast redelijk in de combinatie mee als hij scherp is. Waarschijnlijk gaat Ten Hag in Europese duels met Neres en Anthony op de flanken spelen en Tadic in de spits met Promes daarachter. Daarmee hebben we een behoorlijk aantrekkelijke aanval. Het middenveld is op dit moment wat minder dan voorgaande jaren maar zowel Gravenberch als Kudus hebben allebei alles om zich zeer snel te gaan ontwikkelen op het middenveld. Defensief hebben we een behoorlijke basis en daarachter voldoende talent die geleidelijk aan steeds meer op de deur gaan kloppen. Kortom dit jaar geeft Ajax het vertrouwen aan eigen dan wel aangekocht talent. Gezien Ajax jaarlijks niet de beste spelers van de wereld kan aantrekken moet je de extra kwaliteit zelf ontwikkelen. Ik sta volledig achter de samenstelling van de selectie. Zeker ook gezien de economische tegenslag is dit een relatief veilige keuze waarin toch veel potentie zit zowel voor de korte als de iets langere termijn.